Рішення
від 16.07.2010 по справі 2-682/10
ІВАНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Іванківський районний суд Київської області

смт. Іванків, вул. Проскури, 14a, 07201, (04591) 5-16-52

Справа 2-682/10 p.

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 липня 2010 року Іванківський районний суд Київської області у складі головуючого судді Гавриленка В.Г., при секретарі Онищенко В.В., розглянувши у судовому засіданні в с.м.т.Іванків Київської області справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області про визнання неправомірними дій щодо відмови у перерахунку пенсії та зобов`язання відповідача провести перерахунок та виплату пенсії

ВСТАНОВИВ:

Позивач посилається на те. що вона є постраждалою від наслідків Чорнобильської катастрофи категорії 1, інвалідом 2 групи внаслідок захворювань, пов`язаних із роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, являється пенсіонером. Вона, як постраждала особа категорії і зверталась до відповідача із заявою про перерахунок їй державної пенсії як інваліду 2 групи та перерахунок додаткової щомісячної пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю особам, віднесеним до категорії і ( інваліди 2 групи), оскільки відповідно до ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи в усіх випадках розмір державної пенсії для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими 8 мінімальних пенсій за віком ( для інвалідів 2 групи ). Додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, особам, віднесеним до категорії 1 ( інвалідам 2 групи) відповідно до ст. 50 цього ж Закону складає 75% мінімальної пенсії за віком . ( Вона зверталась із заявою від 28.04.2010 року до відповідача у зв 'язку з тим, що їй пенсія виплачується в значно меншому розмірі, ніж передбачено вказаним Законом ). Але відповідачем їй було відмовлено в цьому.

Позивач вважає. відмову відповідача у перерахуванні їй основної (державної) та додаткової пенсії відповідно до визначених Законом розмірів незаконними, просить суд : визнати такі дії відповідача неправомірними; зобов`язати відповідача провести перерахунок державної пенсії згідно з вимогами ч. 4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , а також провести перерахунок додаткової пенсії відповідно до ст. 50 вказаного Закону, починаючи із 01.06.2007 року, виплатити недовиплачені суми основної та додаткової пенсії, а також зобов`язати відповідача в подальшому нараховувати та виплачувати їй пенсію відповідно до ст.50 та ч,4 ет.54 вказаного Закону.

В судове засідання позивач та представник відповідача не з`явились.

Позивач надала суду письмову заяву від 16.06.2010 року, в якій просить справу розглядати за її відсутності.

Відповідач направив до суду свої письмові заперечення щодо позову ОСОБА_1 , в яких позов не визнається та мається прохання розглядати справу без участі їх представника.

За даних обставин суд провів розгляд справи за відсутності позивача та представника відповідача, на підставі наявних в справі матеріалів.

Вивчивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов слід задовольнити частково.

Судом встановлено , що позивач ОСОБА_2 є постраждалою від Чорнобильської катастрофи 1 категорії, інвалідом 2 групи внаслідок захворювань, пов`язаних із наслідкам.; аварії на ЧАЕС. Це підтверджується відповідним посвідченням, довідкою , копії яких маються в справі. Позивач , проживає в с. Заруддя Іванківського району Київської області, отримуй нараховану відповідачем пенсію по інвалідності, призначену за Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Розмір основної (державної) пенсії позивача складав від 400 грн. (в 2007 році) до 655 грн. на даний час), додаткової - від 14 грн. 93 коп. ( в 2007 році) до 114 грн.60 коп. на даний час. ( згідно довід відповідача).

Відповідно до ч.4 ст. 54 цього ж Закону в усіх випадках розміри пенсій для інвалідіь, що, , яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не може бути нижчим ... по 2 групі інвалідності - 8 мінімальних пенсій за віком .

Відповідно до ст. 50 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи'' особам, віднесеним до категорії 1, повинна призначатися щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, зокрема для інвалідів 2 групи - в розмірі 75% мінімальної пенсії за віком.

Частиною 1 статті 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

У ст. 67 ЗУ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи зазначено, що у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також: розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров 'ю, особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4, розмір щомісячної компенсації сім`ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Вбачається, що позивач має право на отримання державної та додаткової пенсій у зазначених ним в позові розмірах. ( Так, розмір мінімальної пенсії за віком повинен становити в період з 1 квітня 2010 року - 706 грн. Відповідно розмір основної пенсії позивача за Законом повинен бути 706 х 8 = 5648 грн., додаткової - 706 к 0.75 = 529, 50 грн.)

Але як вбачається із довідки відповідача, позивачу пенсії ( основна і додаткова) виплачуються у значно менших розмірах (відповідно до Постанов Кабінету Міністрів України).

Суд вважає, що наявність такого передбаченого Законом права у позивача є визначальною для вирішення даного спору.

Посилання відповідача в письмових запереченнях на те, що ст. 28 Закону України „ Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування » щодо розміру мінімальної пенсії за віком не може застосовуватися до визначення розміру пенсії, призначеної за Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» , суд вважає некоректним, оскільки в останньому визначено за базу для обрахування пенсії саме мінімальну пенсію за віком. А за чинним законодавством України розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ч. І ст.28 Закону України „ Пре загальнообов`язкове державне пенсійне страхування » , іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.

Відповідно до Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах , затвердженого постановою правління ПФУ № 8-2. від 30.04.2002 року - п.2.1. „ основними завданнями управління є: ... 4) забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання та інших виплат, які згідне із законодавством здійснюють зарахування коштів фонду та інших джерел, визначених законодавством; П.2.2. управління відповідно до покладених на нього завдань: 2) планує доходи та видатки Фонду в районі ( місті) у межах своєї компетенції забезпечує виконання бюджету Фонду... 6) призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії, щомісячне довічне грошове утримання суддям у відставці, допомогу на поховання та інші виплати, відповідно до чинного законодавства» . Посилання відповідача на те, що головним розпорядником коштів на виплату пенсії позивачу ( як і іншим таким же громадянам) є МИС України не є підставою для невиплати у належних розмірах пенсії позивачу, оскільки Постановою КМ України № 987 від 20.06.2000 року Про затвердження Порядку використання коштів фонду для здійснення, заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення' ", прийнятою на виконання Закону України „Про формування, порядок надходження і використання коштів Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення» , встановлено що ... п.3 -Головним розпорядником коштів фонду є МНС України. 4) МНС за місяць до початку бюджетного року подає Державному казначейству ... дані про ... територіальне розташування ( мережу) ... органів ... Пенсійного фонду..., які одержують кошти фонду і визначаються як одержувачі коштів з власною мережею і мають право здійснювати розподіл коштів Фонду розпорядникам нижчого рівня ( далі - одержувачі з власною мережею) та одержувачам; п.5 Розпорядники нижчого рівня подають зведені кошториси і плани асигнувань територіальним органам Державного казначейства у порядку, встановленому Державним Казначейством; п.24 Видатки, пов`язані з ненаданням пільг щодо пенсійного забезпечення згідно із Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» ( пенсій на пільгових умовах за віком і стажем роботи, пенсій по інвалідності ..., додаткової пенсії, ... підвищена пенсія і допомога) провадяться органами, які виплачують пенсію Кошти на пенсійне забезпечення громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, перераховуються Державним Казначейством централізовано Пенсійному фонду; п.26 Відповідальність за правильне призначення громадянам компенсацій і допомог та своєчасність їх виплати несуть керівники підприємств, установ і організацій згідно із законодавством; п.27 Підприємства, установи і організації, зазначені в ... п. 24 цього Порядку, виплати компенсацій і доплат здійснюють за рахунок власних коштів з наступним відшкодування їх за рахунок коштів Фонду за поданими органам Державного Казначейства розрахунків витрат протягом 2 тижнів від дня проведення виплат. На загальну суму витрат організації виписують платіжне доручення для перерахування коштів на їх рахунок.; п.28 у разі, коли підприємство ( установа, організація) здійснила виплати за рахунок власних коштів, то кошти із спеціального рахунку можуть бути перераховані підприємству, установі, організації на їх розрахунковий рахунок та основний бюджетний рахунок з метою відшкодування витрат.

З викладеного вбачається, що пенсія та додаткова пенсія позивачу нараховувалася та виплачувалася саме відповідачем, а тому посилання на те, що вони не є розпорядниками коштів Фонду, з якого виплачуються такі видатки, с некоректним, як і посилання кате, що коштів на такі виплати Пенсійний фонд не має.

Європейський Суд з прав людини у рішенні від 08.11.2005 року по справі „Кечко проти України» в п.23 зазначив „ суд зауважує, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовити у цих виплатах доки відповідні положення с чинними. В п. 26 зазначено - Суд не приймає до уваги аргумент Уряду щодо бюджетних, асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань»

Із ст. 62 Закону „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» слідує, що Кабінет Міністрів України дає роз`яснення щодо порядку застосування Закону, і аж ніяк не встановлює розмір компенсацій, виплат чи змінює той, що вже вказаний в Законі. А отже постанови КМ України (№ 831 га № 836 від 26.07.1996 року, № 523 від 30.05.1997 року, № 530 від 28.07.2008 року, № 936 від 20.09.2005 року, № 530 від 28.05.2008 року) на які посилається у своїх запереченнях відповідач, як на підставу відповідності своїх дій чинному законодавству є такими, що не відповідають нормам ст. 50 та ч.4 ст. 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , який за базу для обрахунку пенсії таким особам передбачає саме розмір мінімальної пенсії за віком.

В даному випадку мають враховуватися засади пріоритетності Законів України над урядовими нормативними актами та вимоги ст. 92 Конституції України, згідно якої виключно законами України визначаються права і свободи людини і громадянина ( п.1) та основи соціального захисту ( п.6).

Згідно з ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України. Виплата пенсій у розмірах, які значне менші ніж ті. що встановлений ст. 50. 54 Закону, є неправомірною.

Відповідно до положень Конституції України, найвищою соціальною цінністю України є людина, її права і свободи та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а їх утвердження і забезпечення є головним обов`язком держави ( ст.3), права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними ( ст. 21), їх зміст і обсяг при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не може бути звужений ( ст.22).

За змістом положень ч.2 та 3 ст. 22 Конституції України конституційні права гарантуються, а держава повинна утримуватися від прийняття будь-яких актів, які призводили б до скасування чи звуження змісту та обсяг існуючих прав і свобод.

Суд вбачає, що маються підстави для задоволення позову в частині зобов`язання відповідача провести перерахунок та виплатити недовиплачені суми основної і додаткової пенсії тільки за період, починаючи із 16.06.2007 року (враховуючи трьохрічний строк позовної давності та те, що позов до суду подано - 16.06.2010 року) по 16 липня 2010 року ( по день постановлення судом рішення по справі).

Суд вважає, що в задоволенні позовних вимог щодо зобов`язання відповідача в подальшому нараховувати та виплачувати основну та додаткову пенсію позивачу у певних розмірах, визначених ст.50, 54 Закону, слід відмовити, оскільки у даній справі вирішується спір про незаконність вже вчинених дій, і на майбутні дії не розповсюджується, тим більше, що в подальшому дії відповідача можуть відповідати нормам законодавства.

Керуючись ст.50, 54 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи , ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , ст.16 ЦПК України, ст.10, 60, 212-215 ЦПК України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії посадових осіб Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області щодо відмови за зверненням ОСОБА_1 провести їй перерахунок державної пенсії по інвалідності та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, згідно ч.4 ст.54, ст. 50 Закону України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи .

Зобов`язати Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області провести перерахунок державної пенсії по інвалідності ОСОБА_1 згідно ч.4 ст.54 Закону України „ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", на рівні 8 мінімальних пенсій за віком, визначити розмір заборгованості та виплатити суму заборгованості, яка утворилась внаслідок неправильного обчислення державної пенсії, за період із 16 червня 2007 року по 16 липня 2010 року, при цьому виходячи із того, що згідно ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування мінімальна пенсія за віком прирівнюється до прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого законом на відповідний рік.

Зобов`язати Управління Пенсійного фонду України в Іванківському районі Київської області провести перерахунок додаткової пенсії ОСОБА_1 за шкоду, заподіяну здоров`ю, згідно ст.50 Закону України „ Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи » , виходячи з розміру 75 % мінімальної пенсії за віком, визначити розмір заборгованості та виплатити суму заборгованості, яка утворилась внаслідок неправильного обчислення додаткової пенсії, за період з 16 червня 2007 року по 17 липня 2010 року, при цьому виходячи із того, що згідно ст.28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування мінімальна пенсія за віком прирівнюється до прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого законом на відповідний рік

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Апеляційного суду Київської області через Іванківський районний суд. Заяву про апеляційне оскарження може бути подано протягом 10 днів з дня проголошення рішення. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заявило апеляційне оскарження.

Суддя:

СудІванківський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення16.07.2010
Оприлюднено11.02.2021
Номер документу94774924
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-682/10

Ухвала від 03.10.2023

Цивільне

Московський районний суд м.Харкова

Мельникова І. Д.

Ухвала від 17.07.2023

Цивільне

Октябрський районний суд м.Полтави

Гольник Л. В.

Ухвала від 02.09.2021

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Цибульський О. Є.

Ухвала від 02.09.2021

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Цибульський О. Є.

Ухвала від 02.09.2021

Цивільне

Могилів-Подільський міськрайонний суд Вінницької області

Цибульський О. Є.

Ухвала від 23.06.2021

Цивільне

Дергачівський районний суд Харківської області

Болибок Є. А.

Рішення від 16.07.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Гавриленко В. Г.

Рішення від 16.07.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Гавриленко В. Г.

Ухвала від 09.07.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Гавриленко В. Г.

Ухвала від 09.07.2010

Цивільне

Іванківський районний суд Київської області

Гавриленко В. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні