ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.02.2021 року м.Дніпро Справа № 908/1510/20
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :
головуючого судді: Березкіної О.В. (доповідач),
суддів: Антоніка С.Г., Дарміна М.О.
при секретарі судового засідання Ковзикові В.Ю.
Представники сторін:
від позивача: Доценко Н.М., ордер серії АР №1036159 від 08.02.2021 р., адвокат;
від позивача: Світлицький Д.А., ордер серії АР №1036227 від 08.02.2021 р., адвокат;
від відповідача-2: Луньов С.М., ордер серії ЗП №091123 від 25.07.2019 р., адвокат;
представник відповідача-1 не з`явився, про час та місце проведення судового засідання повідомленісудом належним чином.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека" на рішення Господарського суду Запорізької області від 03.11.2020 року (суддя Левкут В.В.) у справі № 908/1510/20
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека" (02002, м.Київ, вул. Євгена Сверстюка, буд. 2-А, офіс 506)
до відповідача-1 Кам`янсько-Дніпровської міської ради Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області (71304, Запорізька область, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, вул. Каховська, буд. 98)
до відповідача-2 фермерського господарства "Хорс-Агро" (71304, Запорізька область, м. Кам`янка-Дніпровська, Кам`янсько-Дніпровський район, вул. Каховська, буд. 2)
про визнання недійсними рішення та договору оренди землі
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека" звернулось до Кам`янсько-Дніпровської міської ради Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області та фермерського господарства "Хорс-Агро" із позовом про визнання недійсним рішення Кам`янсько-Дніпровської міської ради Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області від 13.03.2020 № 75; та визнання недійсним договору оренди землі від 13.03.2020, укладеного Кам`янсько-Дніпровською міською радою Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області та фермерським господарством "Хорс-Агро".
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 03.11.2020 року у справі № 908/1510/20 відмовлено у задоволені позовних вимог.
Не погодившись з рішенням суду, позивач - товариство з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека" звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив рішення Господарського суду Запорізької області від 03.11.2020р. по справі №908/1510/20 - скасувати та прийняти нове рішення, яким позов ТОВ "Центр сервіс-безпека" задовольнити.
В обґрунтування своєї скарги апелянт посилається на нез`ясування обставин справи, недоведеність обставин, які суд вважав доведеними, невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права.
Зокрема, апелянт посилається на те, що земельна ділянка передавалась у постійне користування юридичній особі комунальної власності, а тому на ній не могли знаходиться об`єкти нерухомого майна, які б належали фізичній особі.
На момент прийняття оскаржуваного рішення, у Кам`янської міської ради було відсутнє підтвердження знаходження на зазначеній земельній ділянці будь-якого нерухомого майна.
Апелянт вважає, що земельна ділянка площею 0,5675 га не могла бути передана для обслуговування нерухомого майна площею 0,0046 га, що свідчить про передачу земельної ділянки в оренду ТОВ Хорс Агро з порушенням статті 124 ЗК України, без проведення земельних торгів з продажу права користування цією земельною ділянкою.
Передача спірної земельної ділянки в оренду без проведення торгів, порушує права та інтереси позивача, який у випадку дотримання відповідачем вимог земельного законодавства мав би можливість взяти участь у торгах щодо даної земельної ділянки.
З огляду на вищезазначене, оскаржуване рішення і як наслідок, укладений на підставі даного рішення договір оренди вчинені з порушенням земельного законодавства, зокрема, ст. 124 ЗК України.
Всі ці обставини, на думку апелянта, є підставами для скасування рішення суду та ухвалення нового рішення про задоволення позову.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 28.12.2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека" на рішення Господарського суду Запорізької області від 03.11.2020 року у справі № 908/1510/20, розгляд апеляційної скарги призначено в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду, що розташований за адресою: 49000, м. Дніпро, проспект Дмитра Яворницького, 65, в залі судових засідань № 207 на 19.01.2021 о 09:30.
В судовому засіданні представники позивача підтримали доводи апеляційної скарги, просили рішення суду скасувати та задовольнити заявлені позовні вимоги.
Представник відповідача 2- Фермерського господарства Хорст-Агро заперечував проти апеляційної скарги, просив рішення суду залишити без змін.
Представник відповідача 1 - Кам`янсько-Дніпровської міської ради Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області в судове засіданні не з`явився, заяв або клопотань та відзиву на апеляційну скаргу не надав.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Кам`янсько-Дніпровської міської ради від 24.05.2019 № 108 припинено право постійного користування земельної ділянки площею 0,5675 га, кадастровий номер 2322410100:01:018:0033 по АДРЕСА_1, для будівництва та обслуговування будівель закладів комунального обслуговування комунальному підприємству "Агросервіс- Кам`янка".
Листом від 05.12.2019 № 02/12-2019 ТОВ "Кам`янсько-Дніпровський елеватор" звернулось до Кам`янсько-Дніпровської міської ради із заявою про надання в оренду земельної ділянки з кадастровим номером 2322410100:01:018:0033, розташованої за адресою: АДРЕСА_1
Починаючи з 28.05.2020 ТОВ "Кам`янсько-Дніпровський елеватор" має назву товариство з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека" (позивач у справі).
Рішенням Кам`янсько-Дніпровської міської ради від 29.01.2020 № 50 у наданні в оренду вищевказаної земельної ділянки відмовлено з огляду на те, що за даними спеціалістів виконкому Кам`янсько-Дніпровської міської ради на цій земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна, який належить фізичній особі.
Рішенням Кам`янсько-Дніпровської міської ради від 13.03.2020 № 75 земельна ділянка площею 0,5675 га, кадастровий номер 2322410100:01:018:0033 по АДРЕСА_1, цільове призначення 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, передано фермерському господарству "Хорс-Агро" на умовах оренди строком на 49 років.
Пунктом 2 вказаного рішення вирішено встановити орендну плату за користування земельною ділянкою в розмірі 7% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
В подальшому на підставі рішення Кам`янсько-Дніпровської міської ради № 75 від 13.03.2020 Кам`янсько-Дніпровською міською радою (Орендодавець, відповідач-1 у справі) товариством з обмеженою відповідальністю "Хорс-Агро" (Орендар, відповідач-2 у справі) укладений договір оренди землі № б/н від 13.03.2020 (надалі - Договір).
Відповідно до п. 1, 2 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,5675 га, цільове призначення 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, кадастровий номер 2322410100:01:018:0033, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1.
Звертаючись до Кам`янсько-Дніпровської міської ради Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області та фермерського господарства "Хорс-Агро" із позовом про визнання недійсним рішення Кам`янсько-Дніпровської міської ради Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області від 13.03.2020 № 75; та визнання недійсним договору оренди землі від 13.03.2020, укладеного Кам`янсько-Дніпровською міською радою Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області та фермерським господарством "Хорс-Агро", позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека" посилався на те, що передача Кам`янсько-Дніпровською міською радою земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 2322410100:01:018:0033 в оренду ФГ "Хорс-Агро" за договором оренди землі № б/н від 13.03.2020 здійснювалась на підставі рішення № 75 від 13.03.2020 без проведення земельних торгів, що суперечить приписам ст. 124 Земельного кодексу України (далі ЗК України).
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, господарський суд першої інстанції виходив з того, що рішення Кам`янсько-Дніпровської міської ради Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області від 13.03.2020 № 75 "Про передачу фермерському господарству "Хорс-Агро" земельної ділянки на умовах оренди по АДРЕСА_1 прийняте з дотриманням вимог Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", а тому підстави для визнання його незаконним та скасування відсутні.
Оскільки вимога про визнання недійсним договору оренди землі від 13.03.2020, укладеного Кам`янсько-Дніпровською міською радою Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області та фермерським господарством "Хорс-Агро" є похідною від вимоги про визнання недійсним рішення, то для її задоволення немає підстав.
Проте, колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
За визначенням ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст. 393 ЦК України визначено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
У частинах 1, 4 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що цивільні права і обов`язки виникають як із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, так і з інших дій, які за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Згідно з пунктом 10 частини другої статті 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Частиною 1 статті 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що в разі звернення з вимогами про визнання незаконним та скасування, зокрема, правового акту індивідуальної дії, виданого органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, встановленню та доведенню підлягають як обставини, що оскаржуваний акт суперечить актам цивільного законодавства (не відповідає законові), так і обставини, що цей акт порушує цивільні права або інтереси особи, яка звернулась із відповідними позовними вимогами, а метою захисту порушеного або оспорюваного права є відповідні наслідки у вигляді відновлення порушеного права або охоронюваного інтересу саме особи, яка звернулась за їх захистом. Наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 903/857/18, від 20.08.2019 у справі № 911/714/18.
Отже, підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі (постанови Верховного Суду від 05.12.2019 у справі № 914/73/18, від 14.01.2020 у справі № 910/21404/17).
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач 2 - ФГ Хорст Агро є власником нерухомого майна - гаражу, розташованого по АДРЕСА_1 на підставі договору купівлі-продажу від 07.02.2020 року, укладеного між ОСОБА_1 та ФГ Хорс-Агро .
Відповідно до свідоцтва про право власності від 20.05.1998 року, виданого на підставі рішення Кам`янсько-Дніпровської міської ради від 28.04.1996 № 64, право власності на гараж, розташований по АДРЕСА_2 було зареєстровано за ОСОБА_2 .
18 червня 2018 року державним реєстратором Запорізької районної державної адміністрації було здійнено державну реєстрацію об`єкта нерухомості - гаражу, якому присвоєно реєстраційний номер № 1581414023224 та зареєстровано право власності на гараж по АДРЕСА_2 за ОСОБА_2 .
На підставі рішення Кам`янсько-Дніпровської міської ради від 03.07.2012 №24 Про затвердження технічної документації та передачі в постійне користування КП Агросервіс-Кам`янка було визначено межі земельної ділянки площею 0,5675 га, розташованої по АДРЕСА_1 , та вирішено питання щодо передачі вказаної земельної ділянки в постійне користування Комунальному підприємству Агросервіс-Кам`янка Кам`янсько-Дніпровської районної ради.
Згідно з технічною документацією із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, розробленою ТОВ Козацькі землі ЛТД від 29.12.2012 року, було присвоєно кадастровий номер земельній ділянці площею 0,5675 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 за № 2322410100:01:018:0033.
14 листопада 2013 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право власності на зазначену земельну ділянку за Кам`янсько-Дніпровською міською радою.
Відповідно до статті 34 Закону України Про Державний земельний кадастр в редакції, яка діяла на час формування земельної ділянки, на кадастровому плані земельної ділянки відображаються контури об`єктів нерухомого майна, розташованих на земельній
ділянці.
Проте, жодних відомостей щодо наявності на земельній ділянці кадастровий номер 2322410100:01:018:0033 по АДРЕСА_1 об`єкту нерухомого майна, кадастровий план не містив, і відповідачем цей факт не спростований.
24 травня 2019 року у зв`язку з ліквідацією Комунального підприємства Агросервіс-Кам`янка було прийнято рішення № 108 Про припинення права постійного користування земельною ділянкою КП Агросервіс-Кам`янка .
17.07.2019 року з метою приведення у відповідність адреси об`єкту нерухомого майна - гаражу за адресою: АДРЕСА_2, виконавчим комітетом Кам`янсько-Дніпровської міської ради було прийнято рішення № 254 Про зміну адреси , згідно з яким об`єкту нерухомого майна - гаражу площею 46,4 кв.м. визначено адресу: АДРЕСА_1 (а.с. 163)
28.12.2019 року виконавчий комітет Кам`янської міської ради листом повідомив власника гаражу - ОСОБА_2. про неможливість передання у власність земельної ділянки площею 0,5672га по АДРЕСА_1, оскільки норма безоплатної передачі земельної ділянки - для будівництва індивідуального гаражу становить 0,01 га (а.с. 164)
07.02.2020 року ОСОБА_1 та ФГ Хорс-Агро уклали договір купівлі-продажу гаражу, що розташований по АДРЕСА_1 .
Таким чином вбачається, що речові права на земельну ділянку під нерухомим майном не були оформлені ані попереднім власником майна, ані новими власниками і земельна ділянка під нерухомим майном не була сформована як окремий об`єкт цивільних прав.
Відповідно до ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв`язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об`єкти (крім багатоквартирних будинків).
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 120 Земельного Кодексу України, у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Щодо застосування приписів вказаних статей Велика Палата Верховного Суду неодноразово висловлювалася про те, що згідно з принципом єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованих на ній будинку, споруди (зміст якого розкривається, зокрема у статті 120 ЗК України та статті 377 ЦК України) особа, яка законно набула у власність будинок, споруду, має цивільний інтерес в оформленні права на земельну ділянку під такими будинком і спорудою після їх набуття .
Отже, відповідно до зазначених правових норм власник нерухомого майна має право на користування земельною ділянкою, на якій воно розташоване. Ніхто інший, окрім власника об`єкта нерухомості, не може претендувати на земельну ділянку, оскільки вона зайнята об`єктом нерухомого майна.
Одночасно користування будинком, спорудою неможливе без використання земельної ділянки, достатньої для розміщення й обслуговування цього майна. Розмір цієї частини земельної ділянки має визначатися на основі державних будівельних норм та санітарних норм та правил.
Відповідно до статті 121 ЗК України, громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара. Розмір земельної ділянки, що передається безоплатно громадянину у власність у зв`язку з набуттям ним права власності на жилий будинок, не може бути меншим, ніж максимальний розмір земельної ділянки відповідного цільового призначення, встановлений частиною першою цієї статті (крім випадків, якщо розмір земельної ділянки, на якій розташований будинок, є меншим).
Оскільки земельне законодавство не визначає розмір земельної ділянки для обслуговування існуючої споруди, проте, виходячи з наведених норм, можливо вважати, що такі ж норми застосовуються і при визначені розміру земельної ділянки, яка підлягає передачі для обслуговування нерухомого майна.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач придбав гараж площею 46,4 кв.м., а тому міська рада для оформлення права користування земельною ділянкою, на якій розташоване його нерухоме майно, повинна була вирішити питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування даного нерухомого майна.
Стаття 20 Закону України Про землеустрій передбачає обов`язкове проведення землеустрою на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі організації нових об`єктів землеустрою.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
Оскільки земельна ділянка площею 0,5675 га, яка має одну адресу з нерухомим майном, є сформованою, то міська рада, вирішуючи питання щодо відведення земельної ділянки для обслуговування гаражу її власнику - ФГ Хорст агро , повинна була здійснити поділ вже сформованої земельної ділянки кадастровий номер 2322410100:01:018:0033 площею 0,5675 га для визначення розміру земельної ділянки, необхідної для обслуговування гаражу, та решти частини земельної ділянки, право оренди на яку підлягає продажу на конкурентних засадах у відповідності до статті 134 ЗК України.
Порядок надання земельних ділянок державної та комунальної власності в користування регулюється статтями 123, 124 ЗК України та полягає в такому:
- особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки, звертається до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; у клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення, додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки;
- відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні;
- за замовленням заінтересованої особи спеціалізованою організацією розробляється проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, який погоджується в порядку статті 186-1 ЗК України;
- орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування приймає рішення про надання земельної ділянки в користування, яким затверджує проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
- передача в оренду земельної ділянки здійснюється на підставі такого рішення шляхом укладення договору оренди.
Згідно з абз.2 ч.2 ст.134 вказаного Кодексу земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Таким чином, земельне законодавство вимагає оформлення права користування земельною ділянкою комунальної власності за певною процедурою, початковим етапом якої є надання органом місцевого самоврядування дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Така процедура не була дотримана при прийнятті рішення Кам`янсько-Дніпровською міською радою Кам`янсько-Дніпровського району Запоріжської області про передачу в оренду ФН Хорс-Агро земельної ділянки площею 0,5672 га, яке було прийнято без складання проекту землеустрою, внаслідок чого для обслуговування гаражу площею 46,4 кв.м. була передана земельна ділянка площею 0,5672 га за цільовим призначенням: розміщення та експлуатацію основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
Згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженого Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 за № 548, за кодом класифікації 11 зареєстровані землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, підкласс 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.
В той же час, за кодом класифікації 2 зареєстровані землі житлової та громадської забудови, підкласс 02.05 - для будівництва індивідуальних гаражів.
Як вбачається з оспорюваного рішення, земельна ділянка передавалась не для обслуговування гаражу площею 46, 4 кв.м., а для розміщення та експлуатацію основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, тобто, за іншим цільовим призначенням, без розробки проекту землеустрою.
Таким чином, передача в оренду ФГ Хорст для обслуговування нерухомого майна- гаражу площею 46,5 кв.м. земельної ділянки площею 0,5675 га з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, без виділу з зазначеної земельної ділянки земельної ділянки для передачу в оренду під нерухоме майно і без продажу права оренди на іншу частину земельної ділянки, без проведення земельних торгів, є порушенням земельного законодавства, а тому висновки суду про те, що оскаржуване рішення прийнято у відповідності до вимог законодавства, є помилковими.
При цьому, заперечення відповідача 2 - ФГ Хорст- Агро про відсутність порушеного права позивача, є неспроможними з огляду на наступне.
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Отже, в даному випадку, спірним рішенням порушено законні інтереси позивача, який звертався до Кам`янсько-Дніпровської міської ради з приводу надання спірної земельної ділянки раніше, ніж було прийнято рішення про надання цієї ж земельної ділянки у строкове платне користування відповідачу - 2 у позаконкурентному порядку без проведення торгів, у розмірі, значно більшому, ніж потрібно для обслуговування придбаного ним нерухомого майна площею 46,5 кв.м.
У випадку дотримання міською радою порядку надання земельної ділянки для обслуговування нерухомого майна, позивач мав би можливість прийняти участь у торгах за право оренди на решту частини земельної ділянки, а тому саме в цьому і є порушення майнового права та інтересу позивача.
Фактично, на підставі оскаржуваного рішення відповідачу була надана в оренду земельна ділянка для здійснення його господарської діяльності, а не для обслуговування належного йому нерухомого майна, а тому колегія суддів вважає, що дане рішення прийнято з порушенням вимог земельного законодавства, а тому підлягає визнанню незаконним у відповідності до статті 21 ЦК України, а не недійсним, як просив позивач у відповідності до статті 152 ЗК України.
Оскільки на підставі незаконного рішення міської ради у подальшому між Кам`янсько-Дніпровською міською радою Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області та фермерським господарством "Хорс-Агро" був укладений договір оренди землі від 13.03.2020, то такий договір підлягає визнанню недійсним у відповідності до статті 203 ЦК України.
Таким чином, розглядаючи справу, суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального права, дав неналежну правову оцінку доказам, що у відповідності до ст. 277 ГПК України є підставою для задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст.275-282 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека" - задовольнити.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 03.11.2020 року у справі № 908/1510/20 - скасувати.
Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Центр сервіс-безпека"- задовольнити.
Визнати незаконним рішення Кам`янсько-Дніпровської міської ради від 13.03.2020 року № 75 Про передачу Фермерському господарству Хорс-Агро земельної ділянки на умовах оренди по АДРЕСА_1
Визнати недійсним Договір оренди землі від 13.03.2020, укладений між Кам`янсько-Дніпровською міською радою Кам`янсько-Дніпровського району Запорізької області та ФГ Хорс-Агро щодо земельної ділянки площею 0,5675 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер 2322410100:01:018:0033 .
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 15.02.2021
Головуючий суддя О.В. Березкіна
Суддя С.Г. Антонік
Суддя М.О. Дармін
Суд | Івано-Франківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.02.2021 |
Оприлюднено | 15.02.2021 |
Номер документу | 94863411 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні