ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" лютого 2021 р. Справа№ 911/2762/19
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Коробенка Г.П.
суддів: Козир Т.П.
Кравчука Г.А.
за участю секретаря судового засідання Огірко А.О.
за участю представника(-ів): згідно з протоколом судового засідання від 16.02.2021
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури
на рішення Господарського суду Київської області від 09.09.2020 (повний текст рішення складено 17.11.2020)
у справі №911/2762/19 (суддя Бацуца В.М.)
за позовом виконувача обов`язків прокурора Київської області
до 1. Головного управління Держгеокадастру у Київській області
2. Фермерського господарства "Припіяло Андрія Васильовича"
за участю третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:
1. ОСОБА_1
2. ОСОБА_2
3. ОСОБА_3
4. ОСОБА_4
5. ОСОБА_5
6. ОСОБА_6
7. ОСОБА_7
8. ОСОБА_8
9. ОСОБА_9
10. ОСОБА_10
11. ОСОБА_11
12. ОСОБА_12
за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: ОСОБА_13
про визнання недійсними наказів,
ВСТАНОВИВ:
Виконувач обов`язків прокурора Київської області звернувся до Господарського суду Київської області із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ФГ "Припіяло Андрія Васильовича" про визнання недійсними наказів Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-5820/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5821/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5822/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5823/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5824/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5825/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5826/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5827/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5828/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5829/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5830/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-6197/15-14-сг від 30.09.2014 р., № 10-6198/15-14-сг від 30.09.2014 р., № 10-6199/15-14-сг від 30.09.2014 р., якими затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства та передано ОСОБА_13 земельні ділянки для вказаних цілей на територіях: Полівської сільської ради Миронівського району з кадастровим номером 3222985700:04:011:0006 площею 4,8624 га, з кадастровим номером 3222985700:03:004:0003 площею 17,1692 га, з кадастровим номером 3222985700:04:007:0002 площею 61,5513 га; на території Коритищенської сільської ради Миронівського району з кадастровим номером 3222983400:02:004:0031 площею 5,2004 га, з кадастровим номером 3222983400:02:009:0003 площею 7,9889 га, з кадастровим номером 3222983400:02:008:0002 площею 8,7345 га, з кадастровим номером 3222983400:03:003:0010 площею 3,4575 га, з кадастровим номером 3222983400:03:003:0011 площею 3,5776 га, з кадастровим номером 3222983400:02:003:0012 площею 4,4684 га, з кадастровим номером 3222983400:03:001:0005 площею 14,5655 га, з кадастровим номером 3222983400:02:004:0030 площею 1,5400 га; на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району з кадастровим номером 3222982200:02:002:0001 площею 15,0001 га, з кадастровим номером 3222982200:01:011:0003 площею 17,2387 га, з кадастровим номером 3222982200:01:027:0001 площею 43,1998 га.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що спірні накази Головного управління Держземагенства у Київській області були прийняті всупереч положенням Цивільного кодексу України, Земельного кодексу України, Закону України „Про фермерське господарство", іншим нормативно-правовим актам - за відсутності відповідних правових підстав для їх прийняття - без проведення у встановленому порядку відповідних земельних торгів для надання спірних земельних ділянок.
В позовній заяві виконувач обов`язків прокурора Київської області просив визнати поважною причину пропуску позовної давності перебування понад чотири роки даного спору на розгляді в судах цивільної юрисдикції (справа №371/1232/15-ц).
Відповідач-1 у відзиві на позовну заяву проти позову заперечував, заявив про застосування строку позовної давності.
Рішенням Господарського суду Київської області від 09.09.2020 у справі №911/2762/19 в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Суд першої інстанції, встановивши обґрунтованість та доведеність позовних вимог, дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, застосувавши позовну давність за заявою відповідача -1, виходячи з того, що зазначені позивачем у позовній заяві обставини не є поважними причинами пропуску позовної давності, оскільки позивач в силу своїх повноважень та професійної обізнаності мав можливість своєчасно та із дотриманням позовної давності підготувати та звернутись із даним позовом до визначених відповідачів (юридичних осіб) до належного суду господарської юрисдикції за правилами господарського судочинства.
Не погодившись з прийнятим рішенням, заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Київської області від 09.09.2020 у справі №911/2762/19 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
Підставою для скасування рішення суду скаржник зазначив порушення судом норм матеріального права, які регулюють умови та порядок застосування позовної давності. При цьому апелянт зазначив, що ухвалюючи оскаржуване рішення про відмову у задоволенні позовних вимог з підстав пропуску позовної давності, господарським судом невірно оцінено доводи прокуратури про поважність пропуску строку для звернення до суду з даним позовом у зв`язку із перебуванням даного спору понад 4 роки в судах цивільної юрисдикції, за захистом до яких прокуратура звернулась через 1 рік після видання оскаржуваних наказів, тобто в межах строку позовної давності. На думку апелянта, є неправильним та несправедливим покладення виключно на позивача відповідальності за помилку у визначенні підвідомчості відповідної справи і позбавлення його права на захист у спірних суді цивільної юрисдикції, у зв`язку з чим протягом майже 5 років даний спір так по суті і не вирішено при наявності явних порушень земельного законодавства, Закону України Про фермерське господарство , чим знівельовано самі завдання та основна мета судочинства. При цьому, апелянт зазначив, що саме на суд покладено обов`язок перевірити відповідність поданої позовної заяви передбаченим законодавством вимогам, у тому числі щодо предметної юрисдикції при вирішені питання про відкриття провадження у справі (п. 1 ч. 1 ст. 186 ЦПК України в редакції до 15.12.2017), посилаючись на висновки щодо наявності поважних причин і підстав для поновлення строку позовної давності через перебування справи в проваджені суду іншої юрисдикції, які викладено в постановах Верховного Суду від 02.04.2019 у справі №902/326/16, від 24.09.2019 у справі №922/1151/18, від 15.05.2020 у справі №922/1467/19.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 05.01.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Київської обласної прокуратури на рішення Господарського суду Київської області від 09.09.2020 у справі №911/2762/19; призначено апеляційну скаргу до розгляду.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач-2 просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення, посилаючись на те, що мотиви та підстави, зазначені в ній щодо скасування рішення суду є безпідставними та необґрунтованими, а рішення суду ухвалено у відповідності до вимог чинного законодавства; відповідач вважає, що судом першої інстанції надано вірну оцінку причинам, які зумовили пропуск прокурором строку позовної давності.
У відзиві відповідачем-2 викладено клопотання про поновлення строку для подання відзиву на апеляційну скаргу, яке судом апеляційної інстанції задоволено.
В судове засідання апеляційної інстанції представник відповідача-1 не з`явився. Колегія суддів звертає увагу на те, що учасники у справі належним чином повідомлені про місце, дату і час судового розгляду.
Враховуючи те, що явка представників учасників справи в судове засідання не була визнана обов`язковою, судочинство здійснюється, серед іншого, на засадах рівності та змагальності сторін і учасники судового провадження на власний розсуд користуються наданими ним процесуальними правами, зокрема, правом на участь у судовому засіданні, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про можливість здійснення розгляду апеляційної скарги у даній справі за відсутності представника відповідача-1.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представники прокуратури та третіх осіб підтримали апеляційну скаргу з викладених у ній підстав, просили суд скаргу задовольнити, скасувати рішення Господарського суду Київської області від 09.09.2020 у справі №911/2762/19 та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В судовому засіданні представник відповідача-2 заперечував проти апеляційної скарги, просив суд залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду - без змін.
Суд, беручи до уваги межі перегляду справи в апеляційній інстанції, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при прийнятті оскаржуваного судового акту, дійшов до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції - скасуванню, виходячи з наступного.
У 1999 р. Миронівською районною радою Київської області на підставі рішення Миронівської районної ради Київської області б/н від 26.01.1999 було видано ОСОБА_13 Державний акт серії 3-КВ № 007752 на право постійного користування землею площею 56,7 га для ведення селянського (фермерського) господарства, що був зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право постійного користування землею за № 31.
12.07.1999 Миронівською районною державною адміністрацією Київської області було зареєстровано Фермерське господарство „Припіяло Андрія Васильовича", засновником якого виступив фізична особа - ОСОБА_13 .
29.09.2014 р. Відділом Держземагентства у Миронівському районі Київської області було зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку кадастровий номер 3222982200:01:011:0014 площею 56,6742 га для ведення фермерського господарства, що розташована на території Зеленківської сільської ради Миронівського району Київської області, право постійного користування на яку виникло у Фермерського господарства „Припіяло Андрія Васильовича" на підставі Державного акту серії 3-КВ № 007752 від 26.01.1999 р. на право постійного користування землею, що підтверджується витягом № НВ-3203368852014 від 29.09.2014 р. з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, наявним у матеріалах справи.
Наказом № 10-5430/15-14-сг від 18.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 17, 2387 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-5312/15-14-сг від 11.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 43, 2 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-5429/15-14-сг від 16.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 17, 3 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4539/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 61, 5513 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4540/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 4, 8624 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4541/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 18, 0692 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4542/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 1, 5400 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4543/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 3, 4575 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4544/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 3, 5776 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4545/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 4, 4682 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4546/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 14 , 5655 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4547/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 8, 7345 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4548/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 7, 9889 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-4549/15-14-сг від 18.08.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області надано дозвіл ОСОБА_13 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, розташованої на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області. Орієнтовний розмір земельної ділянки 5, 2004 га з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Наказом № 10-5820/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 4, 8624 га (кадастровий номер 3222985700:04:011:0006), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5821/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 17, 1692 га (кадастровий номер 3222985700:03:004:0003), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5822/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 61, 5513 га (кадастровий номер 3222985700:04:007:0002), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Полівської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5823/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 5, 2004 га (кадастровий номер 3222983400:02:004:0031), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5824/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 7, 9889 га (кадастровий номер 3222983400:02:009:0003), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5825/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 8, 7345 га (кадастровий номер 3222983400:02:008:0002), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5826/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 3, 4575 га (кадастровий номер 3222983400:03:003:0010), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5827/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 3, 5776 га (кадастровий номер 3222983400:03:003:0011), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5828/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 4, 4684 га (кадастровий номер 3222983400:02:003:0012), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5829/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 14, 5655 га (кадастровий номер 3222983400:03:001:0005), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-5830/15-14-сг від 22.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 1, 5400 га (кадастровий номер 3222983400:02:004:0030), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Коритищенської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-6197/15-14-сг від 30.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 15, 0001 га (кадастровий номер 3222982200:02:002:0001), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-6198/15-14-сг від 30.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 17, 2387 га (кадастровий номер 3222982200:01:011:0003), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області.
Наказом № 10-6199/15-14-сг від 30.09.2014 р. Головного управління Держземагентства у Київській області, крім іншого, затверджено „Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду" для ведення фермерського господарства гр. ОСОБА_13 на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області; надано в оренду гр. ОСОБА_13 земельну ділянку, загальною площею 43, 1998 га (кадастровий номер 3222982200:01:027:0001), для ведення фермерського господарства, строком на 35 років, розташовану на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району Київської області.
Предметом спору у даній справі є визнання недійсними наказів Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-5820/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5821/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5822/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5823/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5824/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5825/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5826/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5827/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5828/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5829/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5830/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-6197/15-14-сг від 30.09.2014 р., № 10-6198/15-14-сг від 30.09.2014 р., № 10-6199/15-14-сг від 30.09.2014 р. як таких, що прийняті з порушенням вимог ст.ст.116, 118, 121, 123, 134 Земельного кодексу України, ст.ст. 7, 12 Закону України "Про фермерське господарство", за відсутності відповідних правових підстав для їх прийняття - без проведення у встановленому порядку відповідних земельних торгів для надання спірних земельних ділянок.
Питання надання земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду для створення фермерських господарств регулюється Земельним кодексом України та Законом України "Про фермерське господарство" в редакціях, що діяли на час виникнення спірних правовідносин.
З огляду на положення статей 22, 31, 93 та 124 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди.
За правилом статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок державної або комунальної власності здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Частинами другою та третьою статті 134 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначені випадки, коли земельні торги не проводяться, а передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Зокрема, земельні торги не проводяться в разі передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства.
Стаття 123 Земельного України регулює загальний порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування в тих випадках, коли згідно із законом земельні торги не проводяться; визначає вимоги до змісту клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; забороняє компетентним органам вимагати не передбачені цією статтею матеріали та документи; установлює загальні підстави для відмови в наданні такого дозволу.
Разом з тим відносини, пов`язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, крім Земельного кодексу України, Законом України "Про фермерське господарство" та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах цей Закон є спеціальним нормативно-правовим актом, а Земельний кодекс України - загальним.
Отже, порядок передачі земельних ділянок в оренду громадянам для ведення фермерського господарства станом на час видання спірних наказів був врегульований ст. 123 ЗК України, з урахуванням вимог Закону України "Про фермерське господарство".
Відповідно до частин першої та другої статті 1 Закону України "Про фермерське господарство" фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства (стаття 8 цього Закону).
Порядок надання (передачі) земельних ділянок для ведення фермерського господарства передбачений спеціальним Законом України "Про фермерське господарство". Так, згідно з абзацами 1, 2 частини першої статті 7 цього Закону (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Частинами другою та четвертою статті 7 цього Закону передбачено, що заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом.
Частинами 2 та 4 статті 7 цього Закону передбачено, що заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. У разі відмови органів державної влади та органів місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки для ведення фермерського господарства питання вирішується судом.
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, за якою право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для провадження підприємницької діяльності та іншої діяльності (в даному випадку як вбачається для ведення фермерського господарства).
Як встановлено вище, у 1999 р. Миронівською районною радою Київської області на підставі рішення Миронівської районної ради Київської області б/н від 26.01.1999 було видано ОСОБА_13 Державний акт серії 3-КВ № 007752 на право постійного користування землею площею 56,7 га для ведення селянського (фермерського) господарства, що був зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право постійного користування землею за № 31.
Згідно з частиною першою статті 128 ГК України громадянин визнається суб`єктом господарювання у разі здійсненим ним підприємницької діяльності за умови державної реєстрації його як підприємця без статусу юридичної особи відповідно до статті 58 цього Кодексу. Саме у господарських відносинах фізичні особи-підприємці приймають участь перш за все як підприємці, а не як фізичні особи, та лише на підставі їх реєстрації і внесення відомостей про них до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб- підприємців.
Колегією суддів встановлено, що 12.07.1999 Миронівською районною державною адміністрацією Київської області було зареєстровано Фермерське господарство „Припіяло Андрія Васильовича", засновником якого виступив фізична особа - ОСОБА_13 .
29.09.2014 р. Відділом Держземагентства у Миронівському районі Київської області було зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельну ділянку кадастровий номер 3222982200:01:011:0014 площею 56,6742 га для ведення фермерського господарства, що розташована на території Зеленківської сільської ради Миронівського району Київської області, право постійного користування на яку виникло у Фермерського господарства „Припіяло Андрія Васильовича" на підставі Державного акту серії 3-КВ № 007752 від 26.01.1999 р. на право постійного користування землею, що підтверджується витягом № НВ-3203368852014 від 29.09.2014 р. з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, наявним у матеріалах справи.
Частиною 1 ст. 8 Законом України "Про фермерське господарство" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Статтею 12 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що землі фермерського господарства можуть складатися із: а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.
Отже, враховуючи вищевказані положення Земельного кодексу України, Закону України „Про фермерське господарство" та інших нормативно-правових актів, та за наслідками їх правового аналізу, суд вважає, що можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з одержанням ним державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки для ведення фермерського господарства, що є передумовою для державної реєстрації останнього, і після державної реєстрації такого фермерського господарства отримання ним у користування додаткових земельних ділянок сільськогосподарського призначення можливе лише у порядку, визначеному ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України - на конкурентних засадах із проведенням земельних торгів.
Відповідна правова позиція узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у його постановах від 13.03.2018 у справі № 348/992/16-ц, від 20.06.2018 у справі № 317/2520/15-ц, від 20.06.2018 у справі № 378/766/15-ц, від 18.02.2019 у справі № 368/319/17.
Статтею 152 Земельного кодексу України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:
а) визнання прав;
б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;
в) визнання угоди недійсною;
г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;
ґ) відшкодування заподіяних збитків;
д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідні земельні торги при наданні третій особі - ОСОБА_13 спірних земельних ділянок на підставі оспорюваних наказів Головного управління Держземагенства у Київській області № 10-5820/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5821/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5822/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5823/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5824/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5825/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5826/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5827/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5828/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5829/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-5830/15-14-сг від 22.09.2014 р., № 10-6197/15-14-сг від 30.09.2014 р., № 10-6198/15-14-сг від 30.09.2014 р., № 10-6199/15-14-сг від 30.09.2014 р., не проводились.
Отже, оспорювані накази були прийняті Головним управлінням Держземагенства у Київській області в інтересах засновника Фермерського господарства „Припіяло Андрія Васильовича" - ОСОБА_13 із порушенням положень Земельного кодексу України, Закону України „Про фермерське господарство", та інших нормативно-правових актів України - без проведення у встановленому порядку відповідних земельних торгів, оскільки останнім у 1999 році вже було реалізовано право на отримання у користування земельної ділянки для ведення фермерського господарства і відповідно Миронівською районною радою Київської області на підставі рішення Миронівської районної ради Київської області б/н від 26.01.1999 р. було видано ОСОБА_13 Державний акт серії 3-КВ № 007752 на право постійного користування землею площею 56, 7 га для ведення селянського (фермерського) господарства, після чого було зареєстровано Фермерське господарство „Припіяло Андрія Васильовича", засновником якого виступив фізична особа - ОСОБА_13 , і після державної реєстрації такого фермерського господарства отримання фермерським господарством чи його засновником у користування додаткових земельних ділянок сільськогосподарського призначення можливе лише у порядку, визначеному ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України - на конкурентних засадах із проведенням земельних торгів.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що позовні вимоги про визнання оспорюваних наказів недійсними, є законними та обґрунтованими.
Разом з тим, в суді першої інстанції відповідачем-1 заявлено про застосування позовної давності, посилаючись на те, що по заявленим вимогам сплив строк позовної давності.
Відповідно до ст.ст. 256, 257 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
За змістом ч.1ст. 261 названого Кодексу позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.
Європейський суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (п. 1 ст. 32 Конвенції), наголошує, що позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення.
При цьому, згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини, механізм застосування позовної давності повинен бути достатньо гнучким, тобто, як правило, він мусить допускати можливість зупинення, переривання та поновлення строку позовної давності, а також корелювати із суб`єктивним фактором, а саме - обізнаністю потенційного позивача про факт порушення його права (пункти 62, 66 рішення від 20.12.2007 у справі Фінікарідов проти Кіпру ).
Колегією суддів встановлено, що прокурор Київської області в 2015 році, тобто в межах позовної давності, звернувся з позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_13 визнання недійсними та скасування наказів Головного Управління Держземагенства в Київській області, визнання відсутності права на земельні ділянки.
Рішенням Кагарлицького районного суду Київської області від 17.04.2019 у справі №371/1232/15-ц за позовом прокурора Київської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_13 , треті особи без самостійних вимог: Миронівська районна державна адміністрація Київської області, Коритищенська сільська рада Миронівського району Київської області, ПАТ „Миронівське", Полівська сільська рада Миронівського району Київської області, СТОВ „Коритище", Фермерське господарство „Припіяла Андрія Васильовича", ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 про визнання недійсними та скасування наказів Головного Управління Держземагенства в Київській області, визнання відсутності права на земельні ділянки позов задоволено та вирішено визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 18.08.2014 р. №№ 10-4540/15-14-сг, 10-4541/15-14-сг, 10-4542/15-14-сг, 10-4543/15-14-сг, 10-4544/15-14-сг, 10-4545/15- 14-сг, 10-4546/15-14-сг, 10-4547/15-14-сг, 10-4549/15-14-сг, від 11.09.2014 №№ 10-5312/15-14-сг, від 16.09.2014 №№ 10-5429/15-14-сг, 10-5430/15-14-сг про надання дозволу ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_1 на розроблення проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, розташованих на території Миронівського району Київської області, з цільовим призначенням - для ведення фермерського господарства, із земель сільськогосподарського призначення державної власності; визнати недійсними та скасувати накази Головного управління Держземагентства у Київській області від 22.09.2014 р. №№ 10-5820/15-14-сг, 10-5821/15-14-сг, 10-5822/15-14-сг, 10-5823/15-14-сг, 10-5824/15-14-сг, 10-5825/15- 14-сг, 10-5826/15-14-сг, 10-5827/15-14-сг, 10-5828/15-14-сг, 10-5829/15-14-сг, 10-5830/15-14-сг, від 30.09.2014 №№ 10-6197/15-14-сг, 10-6198/15-14-сг, 10- 6199/15-14-сг, якими затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства та передано ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_1 земельні ділянки для вказаних цілей на територіях: Полівської сільської ради Миронівського району з кадастровими номерами 3222985700:04:011:0006 площею 4,8624 га, 3222985700:03:004:0003 площею 17,1692 га, 3222985700:04:007:0002 площею 61,5513 га; на території Коритищенської сільської ради Миронівського району з кадастровими номерами 3222983400:02:004:0031 площею 5,2004 га, 3222983400:02:009:0003 площею 7,9889 га, 3222983400:02:008:0002 площею 8,7345 га, 3222983400:03:003:0010 площею 3,4575 га, 3222983400:03:003:0011 площею 3,5776 га, 3222983400:02:003:0012 площею 4,4684 га, 3222983400:03:001:0005 площею 14,5655 га, 3222983400:02:004:0030 площею 1,5400 га; на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району з кадастровими номерами 3222982200:02:002:0001 площею 15,0001 га, 3222982200:01:011:0003 площею 17,2387 га, 3222982200:01:027:0001 площею 43,1998 га; визнати відсутність у ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_1 права на земельні ділянки з кадастровими номерами 3222985700:04:011:0006 площею 4,8624 га, 3222985700:03:004:0003 площею 17,1692 га, 3222985700:04:007:0002 площею 61,5513 га; на території Коритищенської сільської ради Миронівського району з кадастровими номерами 3222983400:02:004:0031 площею 5,2004 га, 3222983400:02:009:0003 площею 7,9889 га, 3222983400:02:008:0002 площею 8,7345 га, 3222983400:03:003:0010 площею 3,4575 га, 3222983400:03:003:0011 площею 3,5776 га, 3222983400:02:003:0012 площею 4,4684 га, 3222983400:03:001:0005 площею 14,5655 га, 3222983400:02:004:0030 площею 1,5400 га; на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району з кадастровими номерами 3222982200:02:002:0001 площею 15,0001 га, 3222982200:01:011:0003 площею 17,2387 га, 3222982200:01:027:0001 площею 43,1998 га.
Постановою Київського апеляційного суду від 16.10.2019 рішення Кагарлицького районного суду Київської області від 17.04.2019 у справі №371/1232/15-ц скасовано, а провадження у справі за позовом Першого заступника прокурора Київської області в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, ОСОБА_13 , треті особи без самостійних вимог: Миронівська районна державна адміністрація Київської області, Коритищенська сільська рада Миронівського району Київської області, публічне акціонерне товариство „Миронівське", Полівська сільська рада Миронівського району Київської області, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю „Коритище", Фермерське господарство „Припіяло Андрія Васильовича", ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , про визнання недійсними та скасування наказів, визнання відсутності права на земельні ділянки закрито (оскільки заявлені позовні вимоги мають розглядатися за правилами господарського, а не цивільного судочинства); роз`яснено заступнику прокурора Київської області право звернутися з відповідним позовом до суду господарської юрисдикції.
В подальшому прокурором подано позов про визнання оспорюваних наказів в порядку господарського судочинства до Господарського суду Київської області.
Статтею 264 Цивільного кодексу України визначено, що перебіг позовної давності переривається вчиненням особою дії, що свідчить про визнання нею свого боргу або іншого обов`язку. Позовна давність переривається у разі пред`явлення особою позову до одного із кількох боржників, а також якщо предметом позову є лише частина вимоги, право на яку має позивач. Після переривання перебіг позовної давності починається заново. Час, що минув до переривання перебігу позовної давності, до нового строку не зараховується.
Пред`явлення позову до суду - це реалізація позивачем права на звернення до суду. Саме з цією процесуальною дією пов`язується початок процесу у справі.
Відповідно до вимог процесуального законодавства суддя відкриває провадження у справі не інакше як на підставі заяви, поданої і оформленої в порядку, встановленому процесуальним кодексом.
Виходячи з аналізу наведених норм, перебіг позовної давності шляхом пред`явлення позову може перериватися в разі звернення позивача до суду, в тому числі й направлення позовної заяви поштою, здійсненого з додержанням вимог процесуального законодавства. Якщо суд у прийнятті позовної заяви відмовив або повернув її, то перебіг позовної давності не переривається. Не перериває перебігу такого строку й подання позову з недодержанням правил підвідомчості, а також з іншим предметом спору та з іншими матеріально-правовими підставами.
Отже, подання позову з недодержанням правил підвідомчості/підсудності (навіть у разі наступного закриття провадження у справі, а не відмови в позові або повернення позову), не перериває перебігу позовної давності.
Тобто, в даному випадку, строк позовної давності на момент звернення прокурора до Господарського суду Київської області з позовом у даній справі сплинув.
Водночас, у відповідності відповідно до положень ст. 267 Цивільного кодексу України, якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.
Якщо позовні вимоги господарським судом визнано обґрунтованими, а стороною у справі заявлено про сплив позовної давності, то суд зобов`язаний застосувати до спірних правовідносин положення статті 267 ЦК України та вирішити питання про наслідки такого спливу (тобто або відмовити в позові у зв`язку зі спливом позовної давності, або, за наявності поважних причин її пропущення, - захистити порушене право, але в будь-якому разі вирішити спір з посиланням на зазначену норму ЦК України).
В позовній заяві виконувач обов`язків прокурора Київської області зазначив, що ним пропущено строк позовної давності щодо вимог про визнання недійсними наказів з поважних причин, посилаючись на перебування понад чотири роки даного спору на розгляді в судах цивільної юрисдикції (справа №371/1232/15-ц).
Законодавством України не передбачено виключного переліку причин, які можуть бути визнані поважними для захисту порушеного права, у випадку подання позову з пропуском строку позовної давності.
Поважними причинами пропущення позовної давності є такі обставини, які роблять своєчасне пред`явлення позову неможливим або утрудненим.
При цьому, перебування справи у провадженні судових органів, вчинення в ній передбачених законом дій на думку добросовісного розсудливого спостерігача виключає необхідність вчинення процесуальних дій, спрямованих на припинення цього процесу, а саме подачі заяв про закриття провадження у справі, подачі позовів в порядку іншого судочинства тощо. При цьому, саме на суд покладено обов`язок перевірити відповідність поданої позовної заяви передбаченим законодавством вимогам, у тому числі щодо предметної юрисдикції при вирішені питання про відкриття провадження у справі (п. 1 ч. 1 ст. 186 ЦПК України в редакції до 15.12.2017).
За таких обставин є неправильним та несправедливим покладення виключно на позивача відповідальності за помилку у визначенні підвідомчості відповідної справи і позбавлення його права на захист у спірних правовідносинах, особливо враховуючи тривалість судового розгляду цього спору в суді цивільної юрисдикції, у зв`язку з чим протягом 4 років даний спір так по суті і не вирішено при наявності явних порушень земельного законодавства Закону України Про фермерське господарство , чим знівельовано самі завдання та основна мета судочинства.
Аналогічні висновки щодо наявності поважних причин і підстав для поновлення строку позовної давності через перебування справи в проваджені суду іншої юрисдикції викладені в постановах Верховного Суду від 02.04.2019 у справі № 902/326/16, від 24.09.2019 у справі № 922/1151/18, від 15.05.2020 у справі № 922/1467/19.
Враховуючи викладене, надавши оцінку наявним у справі доказам і доводам сторін, з огляду на факт відкриття провадження у справі Кагарлицьким районним судом Київської області та тривалий час розгляду справи №371/1232/15-ц, як наслідок - наявність підстав для позивача вважати, що його права будуть відновлені та захищені в судовому порядку, звернення позивача до Господарського суду Київської області з даною позовною заявою менше ніж через місяць після того, як позивач дізнався, що даний спір відноситься до господарської юрисдикції, колегія суддів вважає, що строк позивачем пропущено з поважних причин.
У рішенні від 03.04.2008 у справі "Пономарьов проти України", Європейський суд з прав людини зробив висновок про те, що правова система багатьох країн-членів передбачає можливість продовження строків, якщо для цього є обґрунтовані підстави.
Конституційне право на судовий захист передбачає як невід`ємну частину такого захисту можливість поновлення порушених прав і свобод громадян, правомірність вимог яких встановлена в належній судовій процедурі і формалізована в судовому рішенні, і конкретні гарантії, які дозволяли б реалізовувати його в повному об`ємі і забезпечувати ефективне поновлення в правах за допомогою правосуддя, яке відповідає вимогам справедливості, що узгоджується також зі ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основних свобод.
У рішенні Європейського Суду з прав людини у справі "Іліан проти Туреччини", зазначено правило встановлення обмежень доступу до суду у зв`язку з пропуском строку звернення повинно застосовуватися з певною гнучкістю і без надзвичайного формалізму, воно не застосовується автоматично і не має абсолютного характеру; перевіряючи його виконання слід звертати увагу на обставини справи.
Практика Європейського суду з прав людини при застосуванні положень пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, який гарантує кожному право на звернення до суду, акцентує увагу на тому, що право на доступ до суду має бути ефективним. Не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, так як доступ до правосуддя повинен бути не лише фактичним, але і реальним (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції") від 16.12.1992).
З огляду на викладене, з метою недопущення порушення права на доступ до правосуддя, визначених ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та застосовуючи основні конституційні засади судочинства, принцип верховенства права, а також принципи справедливості, добросовісності і розумності, виходячи з фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про необхідність поновлення строку позовної давності.
Відповідно до ст. ст. 73, 74, 77 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції враховує висновки Європейського суду з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006), в якому зазначено, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
Відповідно до ч.1 ст.277 ГПК України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За результатами перегляду даної справи, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга заступника керівника Київської обласної прокуратури підлягає задоволенню, рішення Господарського суду Київської області від 09.09.2020 у справі №911/2762/19 - скасуванню, з прийняттям нового рішення про задоволення позову.
Судові витрати по сплаті судового збору за подання позовної заяви та судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги розподіляються у відповідності до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, п. 2 ч. 1 ст. 275, ст. ст. 277, 281 - 283 Господарського процесуального кодексу України, Північний апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу заступника керівника Київської обласної прокуратури задовольнити.
Рішення Господарського суду Київської області від 09.09.2020 у справі №911/2762/19 скасувати.
Прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.
Визнати недійсними накази Головного управління Держземагенства у Київській області №10-5820/15-14-сг від 22.09.2014, №10-5821/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5822/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5823/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5824/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5825/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5826/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5827/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5828/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5829/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-5830/15-14-сг від 22.09.2014, № 10-6197/15-14-сг від 30.09.2014, № 10-6198/15-14-сг від 30.09.2014, № 10-6199/15-14-сг від 30.09.2014, якими затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства та передано ОСОБА_13 земельні ділянки для вказаних цілей на територіях: Полівської сільської ради Миронівського району з кадастровим номером 3222985700:04:011:0006 площею 4,8624 га, з кадастровим номером 3222985700:03:004:0003 площею 17,1692 га, з кадастровим номером 3222985700:04:007:0002 площею 61,5513 га; на території Коритищенської сільської ради Миронівського району з кадастровим номером 3222983400:02:004:0031 площею 5,2004 га, з кадастровим номером 3222983400:02:009:0003 площею 7,9889 га, з кадастровим номером 3222983400:02:008:0002 площею 8,7345 га, з кадастровим номером 3222983400:03:003:0010 площею 3,4575 га, з кадастровим номером 3222983400:03:003:0011 площею 3,5776 га, з кадастровим номером 3222983400:02:003:0012 площею 4,4684 га, з кадастровим номером 3222983400:03:001:0005 площею 14,5655 га, з кадастровим номером 3222983400:02:004:0030 площею 1,5400 га; на території Зеленьківської сільської ради Миронівського району з кадастровим номером 3222982200:02:002:0001 площею 15,0001 га, з кадастровим номером 3222982200:01:011:0003 площею 17,2387 га, з кадастровим номером 3222982200:01:027:0001 площею 43,1998 га.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Київській області на користь Київської обласної прокуратури 13447 грн витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви, 20170,50 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
Стягнути з Фермерського господарства "Припіяло Андрія Васильовича" на користь Київської обласної прокуратури 13447 грн витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви, 20170,50 грн витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
Доручити суду першої інстанції видати відповідні накази з зазначенням необхідних реквізитів.
Матеріали справи №911/2762/19 повернути Господарському суду Київської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст. ст. 286-291 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст судового рішення складено та підписано 25.02.2021.
Головуючий суддя Г.П. Коробенко
Судді Т.П. Козир
Г.А. Кравчук
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2021 |
Оприлюднено | 26.02.2021 |
Номер документу | 95167143 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні