СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 лютого 2021 року Справа № 480/7895/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Осіпової О.О., розглянувши в письмовому провадженні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/7895/20 за позовом ОСОБА_1 до Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області, в якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає в не вирішенні спору щодо меж земельних ділянок;
- зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 11.03.2020 р. та вирішити спір щодо меж земельних ділянок.
Свої вимоги мотивує тим, що у нього із сусідом, який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , виник спір щодо меж їхніх земельних ділянок, за вирішенням якого він 11.03.2020р. звернувся до Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області, яка листом від 22.06.2020р. надала йому відповідь із рекомендацією знайти компроміс із сусідом, або звернутися до суду. Вважаючи таку бездіяльність протиправною, ОСОБА_1 звернувся до суду, оскільки згідно з ч.3 ст.158 Земельного кодексу України вирішення спору щодо меж земельних ділянок належить до компетенції органу місцевого самоврядування, та внаслідок не вирішення сільською радою цього спору він позбавлений можливості повноцінно користуватися своєю землею, належною йому на підставі державних актів на право власності на земельні ділянки.
Ухвалою від 16.11.2020р. провадження у справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Від представника відповідача відзиву на позовну заяву не надходило.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в ній докази в їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 22.07.2020р. ОСОБА_1 придбав житловий будинок з надвірними будівлями, розташований за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується договором купівлі-продажу (а.с.6).
Разом із купівлею житлового будинку до позивача перейшло право власності на земельні ділянки, площею 0,1946 та 0,5554 га, що підтверджується державними актами на право власності на земельні ділянки (а.с.7-8).
11.03.2020р. ОСОБА_1 звернувся до Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області із заявою про вирішення земельного спору із сусідом, який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , щодо меж їхніх земельних ділянок (а.с.9).
Листом від 22.06.2020р. сільська рада надала йому відповідь, у якій рекомендувала знайти компроміс у зв`яку з тим, що в обох сторін наявні державні акти на землю, та при неможливості урегулювання даних питань мирним шляхом звернутися до суду згідно зі ст.158 Земельного кодексу України.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що позасудовий порядок вирішення земельних спорів регламентується Конституцією України, положеннями статей 159 - 161 Земельного кодексу України, Законом України Про Державний земельний кадастр , пп. 5 п. б ч.1 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні
Так, статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 158 Земельного кодексу України земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, вирішує земельні спори щодо меж земельних ділянок за межами населених пунктів, розташування обмежень у використанні земель та земельних сервітутів.
У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.
При цьому слід мати на увазі, що в силу ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи. Законом може бути визначений обов`язковий досудовий порядок урегулювання спору.
Земельні спори розглядаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин та органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви.
У цій ситуації таким документом може бути заява громадянина, який ставить запитання про вирішення земельного спору. Про необхідність подання саме заяви зазначається в ч. 1 ст. 159 ЗК.
Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї із сторін при першому вирішенні питання і відсутності офіційної згоди на розгляд питання розгляд спору переноситься. Повторне відкладання розгляду спору може мати місце лише з поважних причин.
Відсутність однієї із сторін без поважних причин при повторному розгляді земельного спору не зупиняє його розгляд і прийняття рішення.
У рішенні органу місцевого самоврядування або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, визначається порядок його виконання.
Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття (ст. 159 Земельного кодексу України).
Сторони, які беруть участь у земельному спорі, мають право знайомитися з матеріалами щодо цього спору, робити з них виписки, брати участь у розгляді земельного спору, подавати документи та інші докази, порушувати клопотання, давати усні і письмові пояснення, заперечувати проти клопотань та доказів іншої сторони, одержувати копію рішення щодо земельного спору, і, у разі незгоди з цим рішенням, оскаржувати його (ст. 160 Земельного кодексу України).
Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, органів місцевого самоврядування вступає в силу з моменту його прийняття. Оскарження зазначених рішень у суді призупиняє їх виконання.
Виконання рішення щодо земельних спорів здійснюється органом, який прийняв це рішення.
Виконання рішення не звільняє порушника від відшкодування збитків або втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва внаслідок порушення земельного законодавства.
Виконання рішення щодо земельних спорів може бути призупинено або його термін може бути продовжений вищестоящим органом або судом (ст. 161 Земельного кодексу України).
Отже, до компетенції сільської ради належить вирішення земельних спорів у позасудовому порядку за місцем знаходження земельної ділянки за письмовою заявою особи, та сільська рада у тижневий строк з дня подання такої заяви має розглянути такий спір та прийняти рішення за наслідками його розгляду, яке підписується головою сільської ради.
При цьому, особа, яка звернулася із письмовою заявою щодо вирішення земельного спору, має право знайомитися з матеріалами щодо цього спору, робити з них виписки, брати участь у розгляді земельного спору, подавати документи та інші докази, порушувати клопотання, давати усні і письмові пояснення, заперечувати проти клопотань та доказів іншої сторони, одержувати копію рішення щодо земельного спору, і, у разі незгоди з цим рішенням, оскаржувати його.
Про те, не зважаючи на вказані правові норми, закріплені Земельним кодексом України, відповідачем у справі не було здійснено жодних дій щодо розгляду звернення позивача від 11.03.2020р. про вирішення земельного спору із сусідом, який проживає за адресою: АДРЕСА_1 , щодо меж їхніх земельних ділянок, що створило ОСОБА_1 перешкоди для захисту його прав та інтересів.
При цьому, суд звертає увагу, що можливість звернення особи на підставі норм Конституції України безпосередньо до суду для вирішення земельного спору не може бути підставою для звільнення органу місцевого самоврядування від виконання своїх обов`язків, закріплених у ст.158 Земельного кодексу України.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності вчиненої ним бездіяльності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги мають бути задоволені.
Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачений ним судовий збір у розмірі 840грн.80коп.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області, яка полягає в не вирішенні спору щодо меж земельних ділянок.
Зобов`язати Могрицьку сільську раду Сумського району Сумської області (вул. Центральна, 1, с. Могриця, Сумський район, Сумська область, 42330, код ЄДРПОУ 04391440) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 11.03.2020 р. та вирішити спір щодо меж земельних ділянок.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Могрицької сільської ради Сумського району Сумської області (вул. Центральна, 1, с. Могриця, Сумський район, Сумська область, 42330, код ЄДРПОУ 04391440) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп. судового збору.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Осіпова
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2021 |
Оприлюднено | 01.03.2021 |
Номер документу | 95173711 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.О. Осіпова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні