ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
17 березня 2021 року м. Дніпросправа № 340/2603/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу комунального некомерційного підприємства Автопідприємство санітарного транспорту Кіровоградської обласної ради на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2020 року (суддя Черниш О.А.) у справі за позовом комунального підприємства Автопідприємство санітарного транспорту Кіровоградської обласної ради до Управління Держпраці у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування акту та припису,-
ВСТАНОВИВ:
КНП Автопідприємство санітарного транспорту Кіровоградської обласної ради звернулось з позовом до Управління Держпраці у Кіровоградській області про визнання протиправним та скасування акту інспекційного відвідування №КР3291/378/АВ від 1909.2019 та припису про усунення виявлених порушень №КР3291/378/АВ/П від 19.09.2019.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2020 року в задоволенні позову відмовлено.
Позивачем була подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, позов задовольнити.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом було порушено норми матеріального та процесуального права, судом не було враховано те, що перевірка проведена з порушенням, документи на проведення перевірки позивачу не надавались, на офіційному сайті Держпраці не було розміщено інформації щодо форми акту інспекційного відвідування. Також зазначено, що позивач не мав можливості подавати до Держпраці зауваження на акт перевірки, оскільки припис було винесено одночасно з актом.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Як було встановлено судом першої інстанції, Комунальне некомерційне підприємство Автопідприємство санітарного транспорту Кіровоградської обласної ради з 05.08.1999 зареєстроване як юридична особа, основним видом його діяльності є діяльність у сфері охорони здоров`я. (а.с. 25 - 27)
До Управління Держпраці у Кіровоградській області 03.09.2019 надійшла колективна скарга працівників відділу екстреної медичної допомоги КНП Автопідприємство сантранспорту КОР ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про порушення стосовно них законодавства про працю. (а.с. 87 - 88)
Заступником начальника Управління Держпраці у Кіровоградській області видано наказ №1221 від 11.09.2019 Про проведення інспекційного відвідування , яким доручено провести державний нагляд (контроль) з питань додержання законодавства про працю у формі інспекційного відвідування у КНП Автопідприємство сантранспорту КОР в термін з 13.09.2019 по 26.09.2019, у зв`язку із наявністю інформації, передбаченої пп.1 п.5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №823 від 21.08.2019 (а.с. 90)
На підставі наказу №1221 від 11.09.2019 заступником начальника Управління Держпраці у Кіровоградській області видано направлення №1221/02 від 11.09.2019 начальнику відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Масловській Г.В. на проведення інспекційного відвідування в КНП Автопідприємство сантранспорту КОР з окремих питань робочого часу та часу відпочинку, оплати праці, на період з 13.09.2019 по 26.09.2019. (а.с. 91)
Інспекційне відвідування проведено інспектором праці Масловською Г.В. у присутності начальника КНП Автопідприємство сантранспорту КОР Московця А.О., якому вручено копію направлення, головного бухгалтера КНП Автопідприємство сантранспорту КОР Авдєєвої Т.С. та із залученням правового інспектора праці Кіровоградської обласної організації профспілки працівників охорони здоров`я України Заватій О.М.
Інспектором праці 13.09.2019 до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) КНП Автопідприємство сантранспорту КОР внесено запис про проведення інспекційного відвідування. (а.с. 61 - 62)
За наслідками інспекційного відвідування інспектором праці Масловською Г.В. складено акт інспекційного відвідування №КР3291/378/АВ від 19.09.2019, у якому зафіксовані порушення законодавства про працю, допущені КНП Автопідприємство сантранспорту КОР , а саме порушення частини 2 статті 30 Закону України Про оплату праці , статті 94 КЗпП України, статті 98 КЗпП України, пунктів 2.4.4, 4.1, 4.5.3, 4.6 наказу Мінпраці та МОЗ України №308/519 від 05.10.2005 року Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення , статті 32 КЗпП України, статті 247 КЗпП України. (а.с. 44 - 54)
Вказаний акт підписаний начальником КНП Автопідприємство сантранспорту КОР Московцем А.О. без зауважень та 19.09.2019 йому вручено його примірник.
Крім цього, інспектором праці Масловською Г.В. складено протокол №КР3291/378/АВ/П/ПТ1 від 19.09.2019 про вчинення начальником КНП Автопідприємство сантранспорту КОР ОСОБА_8 адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.41 КУпАП, а також припис №КР3291/378/АВ/П від 19.09.2019 про усунення порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування, у строк до 19.10.2019. (а.с. 55 - 56, 57 - 60)
Акт перевірки та припис позивачем було оскаржено до суду.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що інспекційне відвідування було призначено та проведене відповідачем на підставі, в порядку та у межах повноважень, передбачених Законом №877-V та Порядком №823, а доводи позову про процедурні порушення, допущені відповідачем, у ході судового розгляду не підтвердилися, а позивач порушення законодавства про працю належними доказами не спростував.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.
Відповідно до частини 1 статті 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України 11.02.2015 №96 затверджено Положення про Державну службу України з питань праці, згідно з яким Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику, зокрема з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення.
Відповідно до п. 7 цього Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.
Постановою Кабінету Міністрів України №823 від 21.08.2019 Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю , було затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку №823 заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.
Інспекторами праці є посадові особи Держпраці та її територіальних органів, виконавчих органів рад (далі - органи контролю), посадовими обов`язками яких передбачено повноваження щодо здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі - контрольні повноваження).
Контрольні повноваження інспектора праці підтверджується службовим посвідченням встановленої Мінсоцполітики форми, що видається Держпраці.
Пунктом 4 Порядку №823 передбачено, що форми акта інспекційного відвідування (невиїзного інспектування), в якому визначається перелік питань, що підлягають інспектуванню, довідки про стан додержання законодавства про працю, припису, вимоги інспектора праці затверджуються Мінсоцполітики.
Порядок складення та форми журналів, інструкції з оформлення документів, що складаються під час підготовки, в ході та за результатами інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, порядок повідомної реєстрації інспекційних відвідувань та рішень інспектора праці про відвідування роботодавця, передбачене пунктом 33 цього Порядку, визначаються Держпраці.
Форми службового посвідчення інспектора праці, акта, довідки, припису, вимоги інспектора праці, перелік питань, що підлягають інспектуванню, оприлюднюються на офіційному веб-сайті Держпраці.
Підстави для проведення інспекційних відвідувань передбачені у пункті 5 Порядку №823.
Згідно з підпунктом 1 пункту 5 Порядку №823 інспекційні відвідування проводяться за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю.
Відповідно до пункту 7 Порядку №823 у разі потреби для участі в інспекційних відвідуваннях інспектором праці можуть залучатися (за згодою об`єкта відвідування або іншої уповноваженої ним посадової особи) представники профспілок, їх організацій та об`єднань профспілок, члени яких працюють на об`єкті відвідування, організацій роботодавців та їх об`єднань, державних органів.
Пунктом 8, 9, 10 Порядку №823 передбачено, що про проведення інспекційного відвідування інспектор праці повідомляє об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі. Про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин інспектор праці повідомляє об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню.
Під час проведення інспекційного відвідування інспектор праці повинен пред`явити об`єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі своє службове посвідчення. На вимогу об`єкта відвідування або уповноваженої ним посадової особи інспектор праці надає копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування та вносить запис про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об`єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису.
Тривалість інспекційного відвідування, невиїзного інспектування не може перевищувати 10 робочих днів. Перебіг строку для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування починається з дня, наступного за днем надання об`єктом відвідування документів і пояснень, необхідних для їх проведення.
Згідно з пунктом 11 Порядку №823 інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно без попереднього повідомлення мають право: 1) під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, о будь-якій годині доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об`єкта відвідування, в яких використовується наймана праця; 2) ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об`єктом відвідування їх копії або витяги; 3) наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об`єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення; 4) за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів; 5) на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування; 6) фіксувати проведення інспекційного відвідування, у тому числі з питань виявлення неоформлених трудових відносин, засобами аудіо-, фото- та відеотехніки; 7) отримувати від органів державної влади, об`єктів відвідування інформацію та матеріали, необхідні для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування.
Згідно з пунктом 14 Порядку №823 під час проведення інспекційного відвідування об`єкт відвідування має право: 1) перевіряти в інспектора праці наявність службового посвідчення; 2) одержувати копію направлення на проведення інспекційного відвідування; 3) не допускати до проведення інспекційного відвідування у разі: відсутності службового посвідчення; якщо на офіційному веб-сайті Держпраці не оприлюднено рішення Мінсоцполітики про затвердження форми акта інспекційного відвідування; 4) вимагати припинення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у разі перевищення визначеного пунктом 10 цього Порядку максимального строку здійснення такого заходу; 5) подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження до акта або припису; 6) вимагати від інспектора праці внесення запису про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об`єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису об`єктом відвідування або уповноваженою ним посадовою особою; 7) перед підписанням акта бути поінформованим про свої права та обов`язки; 8) вимагати від інспектора праці додержання вимог законодавства; 9) вимагати нерозголошення комерційної таємниці або конфіденційної інформації об`єкта відвідування; 10) оскаржувати в установленому законодавством порядку неправомірні дії інспектора праці; 11) отримувати консультативну допомогу від інспектора праці з метою запобігання порушенням під час проведення інспекційних відвідувань, невиїзних інспектувань; 12) фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки.
Відповідно до пунктів 19, 20, 21 Порядку №823 за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) (далі - акт), і в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю - припис щодо їх усунення.
Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та об`єктом відвідування або уповноваженою ним особою. Один примірник акта залишається в об`єкта відвідування.
Якщо об`єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід`ємною частиною. Зауваження можуть бути подані об`єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів з дня, що настає за днем підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочих дні з дати їх надходження.
Згідно з пунктами 23, 24 Порядку №823 припис є обов`язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об`єктом відвідування порушень вимог законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Припис вноситься об`єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень - наступного дня після їх розгляду.
У приписі зазначається строк для його виконання. У разі встановлення строку більше ніж три місяці у приписі визначається графік та заплановані заходи щодо усунення виявлених порушень з відповідним інформуванням інспектора праці згідно з визначеною у приписі періодичністю.
Припис складається у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, який проводив інспекційне відвідування або невиїзне інспектування, та об`єктом відвідування або уповноваженою ним особою.
Один примірник припису залишається в об`єкта відвідування.
Пунктом 25 Порядку №823 передбачено, що стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку виконання. Якщо об`єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводиться інспекційне відвідування або невиїзне інспектування з підстави, наведеної у підпункті 11 пункту 5 цього Порядку.
Відповідно до пункту 27 Порядку №823 у разі наявності порушень вимог законодавства про працю, зафіксованих актом, після розгляду зауважень об`єкта відвідування до нього (у разі їх надходження) інспектор праці проводить аналіз матеріалів інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, за результатами якого вносить припис та вживає заходів до притягнення винної у допущенні порушень посадової особи до встановленої законом відповідальності.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V.
Частиною 4 статті 2 Закону №877-V передбачено, що заходи контролю здійснюються органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.
Відповідно до частини 5 статті 2 Закону №877-V зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону.
Згідно зі статтею 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами: гарантування прав та законних інтересів кожного суб`єкта господарювання; об`єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю), неприпустимості проведення перевірок суб`єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами, а також невідворотності відповідальності осіб за подання таких заяв; здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом; відкритості, прозорості, плановості й системності державного нагляду (контролю).
Відповідно до частин 1, 14 статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником.
Згідно з частиною 2 статті 5 Закону №877-V уніфіковані форми актів з переліком питань затверджуються органом державного нагляду (контролю) та оприлюднюються на його офіційному веб-сайті протягом п`яти робочих днів з дня затвердження у порядку, визначеному законодавством.
Виключно в межах переліку питань орган державного нагляду (контролю) залежно від цілей заходу та ступеня ризику визначає питання, щодо яких буде здійснюватися державний нагляд (контроль), та зазначає їх у направленні на перевірку.
Частиною 3 статті 6 Закону №877-V передбачено, що суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Відповідно до частин 1 - 4 статті 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Згідно з частиною 5 статті 7 Закону №877-V перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
Відповідно до частини 6 статті 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Згідно з частиною 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
У частині 8 статті 7 Закону №877-V визначено, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Згідно зі статтею 10 Закону №877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право зокрема не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо: органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику.
Як свідчать матеріали справи, інспекційне відвідування КНП Автопідприємство сантранспорту КОР було призначено на підставі звернення фізичних осіб - працівників підприємства про порушення стосовно них законодавства про працю.
Управлінням Держпраці у Кіровоградській області видано наказ та оформлено на його підставі відповідне направлення.
Перед початком проведення інспекційного відвідування уповноваженій особі КНП Автопідприємство сантранспорту КОР були пред`явлені направлення і службове посвідчення інспектора.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що та обставина, що в акті інспекційного відвідування зазначена помилкова дата його початку, не свідчить про його незаконність.
Строк проведення інспекційного відвідування не перевищував 10 робочих днів, як це передбачено пунктом 10 Порядку №823, а інспекційне відвідування було розпочато та закінчено у строк, обумовлений в наказі про його проведення та у виданому на його підставі направленні.
Судом першої інстанції також зроблено вірний висновок, що доводи позивача про те, що на момент проведення перевірки на офіційному сайті Держпраці не було розміщено інформації щодо форми акту інспекційного відвідування, не є підставою для визнання відсутності правових наслідків інспекційного відвідування.
Вірно судом першої інстанції було взятот до уваги те, що керівник позивача, отримавши акт інспекційного відвідування, підписав його без зауважень та не подавав на нього заперечень, а припис був внесений у строк, установлений пунктом 24 Порядку №823.
Колегія судів погоджується з висновками суду першої інстанції, що інспекційне відвідування було призначено та проведене відповідачем на підставі, в порядку та у межах повноважень, передбачених Законом №877-V та Порядком №823, а доводи позову про процедурні порушення, допущені відповідачем, у ході судового розгляду не підтвердилися.
З акту інспекційного відвідування №КР3291/378/АВ від 19.09.2019 та припису №КР3291/378/АВ/П від 19.09.2019 вбачається, що контролюючим органом було встановлено вчинення КНП Автопідприємство сантранспорту КОР таких порушень законодавства про працю:
1) не забезпечено достовірний облік робочого часу, що є порушенням частини 2 статті 30 Закону України Про оплату праці ;
2) не проводиться нарахування заробітної плати за виконану роботу та фактично відпрацьований час, що є порушенням статті 94 КЗпП України,
3) заробітна плата водіям нараховується з порушенням вимог статті 98 КЗпП України, пункти 2.4.4, 4.1, 4.5.3, 4.6 наказу Мінпраці та МОЗ України №308/519 від 05.10.2005 року Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення ,
4) працівників не повідомлено про зміну істотних умов праці за 2 місяці, що є порушенням статті 32 КЗпП України,
5) графіки робочого часу та змінності не погоджуються з первинною профспілковою організацією, що є порушенням статті 247 КЗпП України.
Приписом №КР3291/378/АВ/П від 19.09.2019 було зобов`язано усунути ці порушення та у визначений у ньому строк надати до Управління Держпраці у Кіровоградській області письмове повідомлення про виконання припису. (а.с. 55 - 56)
Частиною 2 статті 30 Закону України Про оплату праці передбачено, що роботодавець зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку.
Відповідно до частини 3 статті 32 КЗпП України у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці - систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших - працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.
Згідно зі статтею 94 КЗпП України заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.
Відповідно до статті 98 КЗпП України оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законів та інших нормативно-правових актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів, у межах бюджетних асигнувань та позабюджетних доходів.
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства охорони здоров`я України №308/519 від 05.10.2005 Про впорядкування умов оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення затверджено Умови оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери.
Згідно з пунктом 1.6 Умов №308/519 оплата праці працівників здійснюється за фактично відпрацьований час, виходячи з посадового окладу (тарифної ставки), або в залежності від виконання норм виробітку і відрядних розцінок з урахуванням підвищень, доплат та надбавок, передбачених діючим законодавством. Заробітна плата працівника граничними розмірами не обмежується.
Пунктом 2.4 Умов №308/519 передбачені підвищення посадових окладів (тарифних ставок), а пунктом 4 Умов №308/519 установлені надбавки.
Так, підпунктом 2.4.4 Умов №308/519, яким установлене підвищення за керування санітарним транспортом, передбачено, що водіям санітарних автомобілів місячні тарифні ставки підвищуються на 20 відсотків. Перелік автомобілів, віднесених до санітарних, затверджується Міністерством охорони здоров`я України.
Перелік автомобілів, віднесених до санітарних, затверджено наказом Міністерства охорони здоров`я України від 02.10.2000 року №232 "Про затвердження Переліку спеціальних та спеціалізованих транспортних засобів галузі охорони здоров`я України, що відносяться до складу (категорії) санітарних". Згідно з цим переліком до спеціальних санітарних транспортних засобів відносяться: швидка медична допомога; невідкладна медична допомога; реанімаційний; оперативний медицини катастроф; оперативно-рятувальний надзвичайних ситуацій; спеціальні перевезення (трупів, анатомічних матеріалів, інші).
Відповідно до підпункту 2.4.7 Умов №308/519 підвищення, передбачені підпунктами 2.4.1 - 2.4.4, установлюються до посадового окладу, визначеного за пунктами 2.1 - 2.2.
Пунктом 4.1 Умов №308/510 визначені перелік закладів, посад, розміри надбавок за тривалість безперервної роботи та порядок їх виплати.
Згідно з підпунктом 4.5.3 Умов №308/510 водіям автотранспортних засобів установлюється щомісячна надбавка за класність до тарифної ставки в розмірах: водіям II класу - 10 відсотків, водіям I класу - 25 відсотків. Надбавка нараховується за фактично відпрацьований водієм час.
Пунктом 4.6 визначений порядок установлення надбавок, яким передбачено, що надбавки за тривалість безперервної роботи нараховуються виходячи з посадового окладу (тарифної ставки) за посадою, яку займають працівники, визначеного згідно з пунктом 2.1-2.2, з урахуванням підвищення за кваліфікаційну категорію і без урахування інших підвищень, надбавок, доплат (за винятком лікарів МСЕК, працівників протичумних закладів та структурних підрозділів з боротьби з особливо небезпечними інфекціями інших закладів). Лікарям МСЕК, центрів (бюро) медико-соціальних експертиз, працівникам протичумних закладів та структурних підрозділів з боротьби з особливо небезпечними інфекціями інших закладів надбавки за тривалість безперервної роботи нараховуються від посадового окладу, підвищеного у зв`язку зі шкідливими і важкими умовами праці. Працівникам, які мають право на надбавку за тривалість безперервної роботи за двома та більше підставами, така надбавка встановлюється за однією із підстав.
Надбавки, перелічені в пунктах 4.2 - 4.4, нараховуються працівникам на посадовий оклад (тарифну ставку) з урахуванням підвищень, у пункті 4.5 - на посадовий оклад, визначений згідно з пунктами 2.1 - 2.2, з урахуванням підвищень за кваліфікаційну категорію.
Інспекційним відвідуванням було встановлено, що робочий час водіїв виїзних бригад швидкої, невідкладної медичної допомоги визначений додатком №5 до Колективного договору, укладеного на 2010-2015 роки. Визначено, що водії виїзних бригад швидкої, невідкладної медичної допомоги працюють змінами з 8.00 до 20.00 та з 20.00 до 8.00 наступного дня. Вихідні дні - згідно графіку. Даний графік визначений для тих, хто працює норму робочого часу у місяці.
Перевіркою табелів обліку робочого часу за серпень 2019 року встановлено, що окремі водії працювали змінами по 24 години, з перервою 2 доби. Наприклад, водії ОСОБА_9 , ОСОБА_10 та ОСОБА_1 працювали змінами по 24 години, дві доби вихідні. (а.с. 101 - 102) Даний режим роботи розроблений на підставі наказу №194-к від 31.07.2019 року Про розробку ставки ОСОБА_11 та заяв працівників (як зазначено в наказі). (а.с. 92) Для перевірки надана заява водія ОСОБА_1 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 про розробку ставки на період відпустки водія ОСОБА_11 з 02.08.2019.
Наказом №192/1-к від 24.07.2019 передбачена розробка ставки звільненого водія ОСОБА_12 іншим працівникам - ОСОБА_13 , ОСОБА_5 , ОСОБА_14 на підставі заяв працівників. (а.с. 94) Для перевірки заява водія ОСОБА_5 не була надана.
Всупереч вимогам частини 3 статті 32 КЗпП України про зміну істотних умов праці, а саме про зміну режим та графіку роботу, передбаченого у колективному договорі, працівники не повідомлялися.
Перевіркою наказів встановлено, що мають випадки відпрацювання водіями більшої кількості годин, ніж визначено графіком роботи. Ці випадки пов`язані із необхідністю завершення рейсу в термін більший ніж тривалість зміни по графіку роботи. Окремими наказами визначено проведення оплати за відпрацьований час, пов`язаний із додатково відпрацьованими годинами. Наприклад, наказом №204-к від 19.08.2019 року передбачено оплату водію ОСОБА_7 за відпрацьовані години з 3.00 до 20.00 години 02.08.2019 року, тобто 17 годин, в тому числі 3 години - відпрацьовані в нічний час. (а.с. 93) При цьому, згідно з табелем обліку робочого часу за серпень 2019 водій ОСОБА_7 2 серпня 2019 року відпрацював 12 годин (зміна з 8.00 години до 20.00 години). (а.с. 101) Відпрацьовані 02.08.2019 години з 03.00 до 08.00 в табелі обліку робочого часу за серпень не відображені, що є порушенням вимог ч.2 ст.30 Закону України Про оплату праці щодо обов`язку роботодавця забезпечити достовірний облік робочого часу.
Згідно з відомістю нарахування заробітної плати за серпень 2019 року водію ОСОБА_7 оплачені тільки ті години, які зазначені в табелі обліку робочого часу. (а.с. 107 - 108) Таким чином, відпрацьовані 02.08.2019 години з 03.00 до 08.00 не оплачені, що є порушенням вимог ст.94 КзпП України щодо нарахування заробітної плати за виконану роботу.
Перевіркою табелю обліку робочого часу та відомості нарахування заробітної плати за травень 2019 встановлено, що водій ОСОБА_1 відпрацював 236 годин, з них 78 годин в нічний час. Згідно з відомістю нарахування заробітної плати заробітна плата нарахована за відпрацьовану норму годин (167 годин) виходячи із посадового окладу 2440 грн. та додатково за 20 годин в сумі 107,52 грн. (оклад 45,75 грн., підвищення окладу - 9,15 грн., доплата за класність водія - 11,44 грн., доплата за стаж - 27,45 грн. та доплата за ненормований робочий день - 13,73 грн.), що є порушенням вимог ст.94 КЗпП України щодо нарахування заробітної плати за виконану роботу.
Перевіркою відомості нарахування заробітної плати за серпень 2019 року встановлено, що водію ОСОБА_1 за відпрацьовані 167 годин (норма робочого часу на серпень 2019 року) нарахована заробітна плата в розмірі посадового окладу 2440 грн., доплати за роботу у святкові дні (467,54 грн.), в нічний час (584,43 грн.), надбавка за керування санітарним транспортом (20% - 488 грн.), надбавка за вислугу років (60% - 1756,80 грн.) та доплата за ненормований робочий день, передбачена колективним договором (25% - 732 грн.). (а.с. 107 - 108) За відпрацьовані 61 годину (всього відпрацьовано 228 годин) водію ОСОБА_1 нарахована заробітна плата в розмірі 305 грн., що є порушенням вимог ст.94 КзпП України щодо нарахування заробітної плати за виконану роботу.
Підвищення за керування санітарним транспортом та надбавка за вислугу років до заробітної плати водію ОСОБА_1 у серпні 2019 року за відпрацьовані 61 годину понад норму робочого часу не нараховані, що є порушенням вимог ст.98 КзпП України щодо оплати праці працівників установ, що фінансуються з бюджету, та пп.2.4.4, п.4.1, пп.4.5.3 Умов №308/519.
Аналогічні порушення допущені у серпні 2019 року щодо водіїв ОСОБА_15 , ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .
В порушення вимог статті 98 КЗпП України та п.4.6 Умов №308/519 надбавки за тривалість безперервної роботи водіям нараховуються на посадовий оклад з урахуванням підвищення за керування санітарним транспортом.
Всупереч вимогам статті 98 КЗпП України та пп.4.5.3 Умов №308/519 водію ОСОБА_2 у серпні 2019 року нарахована надбавка за класність в розмірі 10%, в той час як він прийнятий на роботу водієм 1 класу, за що передбачена надбавка в розмірі 25%. (а.с. 95) Під час інспекційного відвідування головним бухгалтером зроблено перерахунок надбавки та включено до відомості нарахування заробітної плати за вересень 2019 року в сумі 366 грн. (а.с. 96)
У ході інспекційного відвідування також було встановлено, що графік робочого часу та змінності працівників КНП Автопідприємство сантранспорту КОР за серпень 2019 року не погоджений з первинною профспілковою організацією, що є порушенням статті 247 КЗпП України, пунктом 4 частини 1 якої передбачено, що виборний орган первинної профспілкової організації на підприємстві, в установі, організації разом з власником або уповноваженим ним органом вирішує питання робочого часу і часу відпочинку, погоджує графіки змінності та надання відпусток, запровадження підсумованого обліку робочого часу, дає дозвіл на проведення надурочних робіт, робіт у вихідні дні тощо.
Матеріали справи не містять доказів на спростування цих порушень.
Вірними є висновки суду першої інстанції, що підстав для скасування спірного припису як правового акту індивідуальної дії суд не знайшов, а тому відмовляє у задоволенні позову.
Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують.
Підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу комунального некомерційного підприємства Автопідприємство санітарного транспорту Кіровоградської обласної ради залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 листопада 2020 року у справі за позовом комунального некомерційного підприємства Автопідприємство санітарного транспорту Кіровоградської обласної ради до Управління Держпраці у Кіровоградській області про визнання протиправними та скасування акту та припису залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 17 березня 2021 року.
Головуючий - суддя А.А. Щербак
суддя Н.П. Баранник
суддя Н.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2021 |
Оприлюднено | 18.03.2021 |
Номер документу | 95578349 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні