ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 50/804 21.04.10
За позовом Київської транспортної прокуратури в інтересах держави в особі:
1) Міністерства транспор ту та зв"язку України
2) Державного підприємств а "Дорожна станція переливан ня крові Південно-Західної з алізниці"
до 1) голов ного управління комунальної власності міста Києва Київс ької міськдержадміністраці ї
2) комунального підпри ємства "Київське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації права власності на об"єкти нерухомого майна"
третя особа товари ство з обмеженою відповідаль ністю "Медіна"
про визнання п рава власності
Суддя Головатюк Л.Д.
Представники:
Від прокуратури Горш ков І.М. (пом. київ. трансп. пр ок., посв. № 17)
Кузьміна К .Г. (пом. трансп. прок., посв. № 78)
Лубіна К.О. ( пом. київського трансп. прок., посв. № 305)
Від позивача-1 Нечипоренко Н.С.(дов. від 12.02.201 0)
Від позивача -2 Бурма Н .М.(головний лікар)
Від відповідача -1 Ониси мчук О.О. (дов. від 04.12.2009 №042/13/1-8655)
Від відповідача - 2 Єськ ов О.А.(дов. від 18.09.2008 № 31942)
Від третьої особи Юдін а Ю.Ю.(дов. від 10.02.2009)
ОБСТАВИНИ СПРАВИ :
Представники Київської транспортної прокуратури в інтересах держави в особі Мі ністерства транспорту та зв" язку України та державного п ідприємства "Дорожня станція переливання крові Південно- Західної залізниці" звернули ся до господарського суду м. К иєва з позовною заявою про ви знання права власності за де ржавою Україна в особі Мініс терства транспорту та зв"язк у України на нерухоме майно, щ о знаходиться за даресою: вул . Миколи Пимоненка, 8, м. Київ, 04050.
Ухвалою господарського су ду м. Києва від 08.12.2009 порушено пр овадження у справі №50/804 та приз начено до розгляду на 23.12.2009.
23.12.2009 в судовому засіданні бу ло оголошено перерву до 25.12.2009 дл я надання додаткових доказів .
Представники прокуратури, позивача-1 та відповідача в с удове засідання 25.12.2009 не з' яви лися, витребувані судом дока зи не подали, причин неявки су д не повідомили, хоча про час т а місце розгляду справи був п овідомлені належним чином.
В судове засідання прибув п редставник позивача-2 та дав п ояснення по справі. Позиваче м-2 було також подане клопотан ня про залучення в якості тре тьої сторони на стороні відп овідача без самостійних вимо г на предмет спору товариств о з обмеженою відповідальніс тю "Медіна". Дане клопотання об грунтоване тим, що частиною б удівлі за адресою: вул. Миколи Пимоненка, 8, м. Київ, 04050 володіє ТОВ "Медіна".
Розгляд справи було відкла дено на 20.01.2010.
Представники позивача-1, по зивача-2, відповідача та треть ої особи в судове засідання 20.01.2010 не з' явилися, витребуван і судом докази не подали, прич ин неявки суд не повідомили, х оча про час та місце розгляду справи були повідомлені нал ежним чином.
В судове засідання 20.01.2010 з"яви вся представник прокуратури , дав пояснення по справі та по дав клопотання про продовжен ня строку розгляду справи на більш тривалий строк, ніж пер едбачено ч. 1 ст. 69 ГПК України. С уд задовольнив дане клопотан ня.
Розгляд справи було відкла дено на 17.02.2010.
В судове засідання 17.02.2010 з"яви лися представники прокурату ри, позивачів, відповідача та третьої особи і дали пояснен ня по справі.
Представник прокуратури п одав заяву про уточнення поз овних вимог, в якій просить:
- визнати за державою в особ і Міністерства транспорту та зв"язку України право держав ної власності на нерухоме ма йно, що знаходиться в господа рському віданні Державного п ідприємства "Дорожна станція переливання крові Південно- Західної залізниці" та розта шоване за адресою: м. Київ, вул . Миколи Пимоненка, 8;
- зобов"язати комунальне під приємство "Київське міське б юро технічної інвентаризаці ї та реєстрації права власно сті на об"єкти нерухомого май на" здійснити реєстрацію пра ва державної власності за де ржавою в особі Міністерства транспорту та зв"язку Україн и на об"єкти нерухомого майна , що зареєстровані за адресою : м. Київ, вул. Миколи Пимонен ка, 8;
- зобов"язати головне управл іння комунальної власності м іста Києва Київської міськде ржадміністрації здійснити о формлення права власності з видачею свідоцтва про право власності на об"єкти нерухом ого майна, що зареєстровані з а адресою: м. Київ, вул. Микол и Пимоненка, 8.
Суд прийняв до уваги вказан і уточнення позовних вимог.
Оскільки прокурором було п ред"явлено позовну вимогу ко мунальному підприємству "Киї вське міське бюро технічної інвентаризації та реєстраці ї права власності на об"єкти н ерухомого майна", суд залучив дану особу до участі у справі у якості співвідповідача.
Представники сторін не зап еречували проти залучення ко мунального підприємства "Киї вське міське бюро технічної інвентаризації та реєстраці ї права власності на об"єкти н ерухомого майна" до участі у д аній справі у якості співвід повідача.
Представник відповідача-1 п одав відзив на позовну заяву , в якому просив в частині позо вних вимог до нього провадже ння припинити на підставі п. 1- 1 ст. 80 ГПК України.
Представник позивача-1 пода в відзив на позовну заяву, в як ому просить позовні вимоги з адовольнити.
Розгляд справи було відкла дено на 10.03.2010.
10.03.2010 представник відповідач а-2 у судове засідання не з"яви вся, витребуваних доказів су ду не надав, причин неявки суд не повідомив, хоча про час та місце розгляду справи був по відомлений належним чином.
Представники прокуратури, позивача-1, позивача-2, відпові дача-1 та третя особа з"явилися у судове засідання та дали по яснення по справі.
Розгляд справи було відкла дено на 14.04.2010.
В судове засідання 14.04.2010 приб ули представники прокуратур и, позивачів, відповідачів, тр етьої особи та дали поясненн я по справі.
Судом встановлено, що 11.03.2010 пр окуратурою була подана заява про уточнення позовних вимо г, в якій прокуратура просить виключити п. 4 із позовних вим ог Київської транспортної пр окуратури згідно заяви про у точнення позовних вимог від 16.02.2010 № 58/09г.
Суд прийняв вказані уточне ння позовних вимог.
Представник відповідача-2 в судовому засіданні подав пи сьмовий відзив на позовну за яву, в якому висловив запереч ення проти позовних вимог в ч астині зобов' язання відпов ідача-2 здійснити реєстрацію спірних об' єктів нерухомог о майна.
В судовому засіданні було о голошено перерву на 21.04.2010 для по дання додаткових доказів по справі.
В судове засідання 21.04.2010 приб ули представники прокуратур и, позивачів, відповідача-1 і т ретьої особи та дали пояснен ня по справі.
Представник відповідача-2 в судове засідання не прибув, п ричин неявки не повідомив.
Представники прокуратури та позивачів позовні вимоги підтримали та просили їх зад овольнити.
Представник відповідача-1 п роти позовних вимог заперечи в та просив відмовити в їх зад оволенні повністю.
Розглянувши подані докуме нти і матеріали, всебічно і по вно з' ясувавши фактичні обс тавини, на яких ґрунтується п озов та заперечення проти по зову, об' єктивно оцінивши д окази, які мають юридичне зна чення для розгляду справи і в ирішення спору по суті, заслу хавши пояснення представник ів прокуратури, позивачів, ві дповідачів та третьої особи, господарський суд міста Киє ва -
ВСТАНОВИВ:
Державне підприємство " Дорожна станція переливання крові Південно-Західної зал ізниці" - це засноване на держа вній власності підприємство , що відноситься до сфери упра вління Міністерства транспо рту та зв'язку України - центра льного органу виконавчої вла ди держави, яке виступає як ор ган управління майном, про що зазначено в Статуті.
Згідно п. 4 мотивувальної ч астини Рішення Конституційн ого суду України №3-рп/99 від 08.04.1999 , інтереси держави можуть збі гатися повністю, частково аб о не збігатися зовсім з інтер есами державних органів, дер жавних підприємств та органі зацій чи з інтересами господ арських товариств з часткою державної власності у статут ному фонді. Проте із урахуван ням того, що «інтереси держав и»є оціночним поняттям, прок урор чи його заступник у кожн ому конкретному випадку само стійно визначає з посиланням на законодавство, на підстав і якого подається позов, в чом у саме відбулось чи може відб утися порушення матеріальни х або інших інтересів держав и, обґрунтовує у позовній зая ві необхідність їх захисту.
Статтею 170 Цивільного коде ксу України встановлено, що д ержава набуває і здійснює ци вільні права та обов'язки чер ез органи державної влади у м ежах їхньої компетенції, вст ановленої законом.
Відповідно до статті 329 Циві льного кодексу України юриди чна особа публічного права н абуває право власності на ма йно, передане їй у власність, т а на майно, набуте нею у власні сть на підставах, не забороне них законом.
Статтею 326 Цивільного кодек су України визначено, що у дер жавній власності є майно, в то му числі грошові кошти, які на лежать державі Україна. Від і мені та в інтересах держави У країна право власності здійс нюють відповідно органи держ авної влади. Управління майн ом, що є у державній власності , здійснюється державними ор ганами.
Приписами статті 3 Закону Ук раїни "Про управління об'єкта ми державної власності" від 21. 09.2006 № 185-У встановлено, що об'єкта ми управління державної влас ності є, зокрема, майно, що пер едане державним комерційним підприємствам, установам та організаціям. Статтею 4 Закон у встановлено, що суб'єктами у правління об'єктами державно ї власності є, зокрема, мініст ерства та інші органи викона вчої влади.
Відповідно до статті 4 Закон у України «Про транспорт»дер жавне управління в галузі тр анспорту здійснюють Міністе рство транспорту України, мі сцеві Ради народних депутаті в та інші спеціально уповнов ажені на те органі відповідн о до їх компетенції.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 06.06.2006 № 789 затвер джене Положення про Міністер ство транспорту та зв'язку Ук раїни, відповідно до якого мі ністерство є головним (прові дним) органом виконавчої вла ди з питань реалізації держа вної політики в галузі заліз ничного транспорту (п.1) та зді йснює державне управління в галузі транспорту (п.п.1 п. 4). Під пунктом 29 пункту 4 зазначеного Положення встановлено, що мі ністерство виконує відповід но до законодавства України функції з управління об'єкта ми державної власності, що на лежать до сфери його управлі ння.
Згідно з ч. 2 статті 73 Господа рського кодексу України, орг ан державної влади, до сфери у правління якого входить держ авне комерційне підприємств о, є представником власника (т обто держави) і виконує його ф ункції у межах, визначених ци м Кодексом та іншими законод авчими актами.
Оскільки власником і засн овником ДП "Дорожна станція п ереливання крові Півде нно-Західної залізниці" є дер жава в особі Міністерства тр анспорту та зв'язку України, я ке є центральним органом вик онавчої влади, то невизнання права власності за Міністер ством транспорту та зв'язку У країни в особі державного пі дприємства "Дорожна станція переливання крові Південно-З ахідної залізниці" на нежитл ові будівлі, які перебувають на балансі ДП "Дорожна станці я переливання крові Південно -Західної залізниці" порушує інтереси держави в галузі за лізничного транспорту.
В зв'язку з викладеним, у пр авовідносинах, які є предмет ом даного спору, інтереси дер жави в особі центрального ор гану виконавчої влади - Мініс терства транспорту та зв'язк у України та інтереси Держав ного підприємства "Дорожна с танція переливання крові Пів денно-Західної залізниці" зб ігаються повністю, про що сві дчить наступне:
Згідно із ст. 2 ЗУ "Про залізни чний транспорт", залізничний транспорт є однією з важливи х базових галузей економіки України, забезпечує її внутр ішні та зовнішні транспортно -економічні зв'язки і потреби населення у перевезеннях. Ді яльність залізничного транс порту як частини єдиної тран спортної системи країни спри яє нормальному функціонуван ню всіх галузей суспільного виробництва, соціальному і е кономічному розвитку та зміц ненню обороноздатності держ ави, міжнародному співробітн ицтву України.
Відповідно до Статуту ДП "Д орожна станція переливання к рові Південно-Західної заліз ниці", затвердженого наказом Державної адміністрації зал ізничного транспорту Україн и від 17.09.2003 № 375-ЦЗ та зареєстрова ного Шевченківською районно ю у м. Києві державною адмініс трацією 12.01.2004 № 20494, майно ДП "Дорож на станція переливання крові Південно-Західної залізниці " є державною власністю і нале жить їй на праві повного госп одарського відання, здійснюю чи право господарського віда ння, залізниця володіє, корис тується та розпоряджається з азначеним майном на свій роз суд, вчиняючи щодо нього будь -які дії, які не суперечать чин ному законодавству.
Відповідно до п. 4.3 Статуту ДП "Дорожна станція переливанн я крові Південно-Західної за лізниці" джерелами формуванн я майна підприємства є майно , в т. ч. нерухоме, передане підп риємству.
Згідно п. 4.1. Статуту ДП "Дорож на станція переливання крові Південно-Західної залізниці " майно останнього складаєть ся з необоротних та оборотни х активів, а також інших цінно стей, вартість яких відображ ається в самостійному баланс і Підприємства.
Згідно технічного паспор ту(копія в матеріалах справи ), виданого Комунальним підпр иємством «Київським міським бюро технічної інвентаризац ії», довідок ДП "Дорожна станц ія переливання крові Південн о-Західної залізниці" про бал ансову належність та інвента рних карток обліку основних засобів, в м. Київ по вул. Микол и Пимоненка, 8 розташовані об'є кти нерухомості, що облікову ються на балансі та знаходит ься в господарському віданні ДП "Дорожна станція перелива ння крові Південно-Західної залізниці", а саме:
- лікувальний корпус інвентарний номер 10310005, рік заб удови 1889;
- пральня цегляна інве нтарний номер 1031010, рік забудов и 1962;
- будинок харчоблоку з підвалом інвентарний номер 10310011, рік забудови 1972;
- котельня інвентарни й номер 10310012, рік забудови 1972;
- гараж на одну автомаш ину інвентарний номер 10310013, рік забудови 1972.
З матеріалів справи вбача ється, що зазначене нерухоме майно є державним, знаходить ся в господарському віданні, правомірному та добросовісн ому володінні ДП "Дорожна ста нція переливання крові Півде нно-Західної залізниці" та пе ребуває на його балансі, що пі дтверджується довідкою про б алансову належність об'єкту нерухомого майна та інвентар ними картками обліку основни х засобів ДП "Дорожна станція переливання крові Південно- Західної залізниці".
З моменту побудови дані об 'єкти нерухомого майна експл уатуються виключно підприєм ствами залізничної галузі, я кі відносяться до сфери упра вління Міністерства транспо рту та зв'язку України.
Зокрема, спірні будівлі від повідно до наказу Міністерст ва транспорту України від 14.11.20 01 № 789 були передані з балансу Д орожньої клінічної лікарні № 1 ст. Київ Південно-Західної з алізниці на баланс Дорожної станції переливання крові Пі вденно-Західної залізниці.
Згідно ч. 1 ст. 5 Закону Украї ни „Про залізничний транспор т" майно, закріплене за залізн ицями, підприємствами, устан овами та організаціями заліз ничного транспорту загально го користування, є загальнод ержавною власністю.
Згідно ст. 9 Закону України «Про транспорт»транспортні засоби, споруди, фінансові ре сурси, шляхи сполучення, закр іплені за підприємствами, об 'єднаннями, установами та орг анізаціями Міністерства тра нспорту України, є загальнод ержавною власністю і належат ь до єдиної транспортної сис теми.
Відповідно до ст. 191 Цивільно го кодексу України підприємс тво є єдиним майновим компле ксом, що використовується дл я здійснення підприємницько ї діяльності. До складу підпр иємства як єдиного майнового комплексу входять усі види м айна, призначені для його дія льності, включаючи земельні ділянки, будівлі, споруди, уст аткування, інвентар, сировин у, продукцію та інші права, якщ о інше не встановлено догово ром або законом. Підприємст во як єдиний майновий компл екс є нерухомістю.
Згідно п. 4.1., 4.2. Статуту ДП "Доро жна станція переливання кров і Південно-Західної залізниц і" майно Підприємства ста новлять необоротні та оборот ні активи, а також цінності, ва ртість яких відображається в самостійному балансі Підп риємства. Майно Підприєм ства є державною власністю і закріплене за ним на праві г осподарського відання. Під приємство володіє, користу ється та розпоряджається заз наченим майном на свій розсу д.
Статут Південно-Західної залізниці, у відповідності д о статті 4 Закону України „Про залізничний транспорт", зат верджений наказом Міністе рства транспорту України в ід 29.12.1997 року №457 та погоджений з Міністерством економіки Укр аїни та Антимонопольним комі тетом України.
Згідно із ст. 141 Господарськ ого кодексу України до держа вного майна у сфері господар ювання належать цілісні майн ові комплекси державних підп риємств або їх структурних п ідрозділів, нерухоме майно, і нше індивідуально визначене майно державних підприємств .
Статтею 133 Господарського кодексу України встановлено , що основу правового ре жиму майна суб'єктів господа рювання, на якій базується їх господарська діяльність, ст ановлять право власності та інші речові права - право госп одарського відання, право оп еративного управління, а так ож право оперативного викори стання майна. Держава забезп ечує рівний захист майнових прав усіх суб'єктів господар ювання.
Право господарського від ання згідно з частиною першо ю ст. 136 Господарського кодекс у України є речовим правом су б'єкта підприємництва, який в олодіє, користується і розпо ряджається майном, закріплен им за ним власником (уповнова женим ним органом), з обмеженн ям правомочності розпорядже ння щодо окремих видів майна за згодою власника у випадка х, передбачених цим Кодексом та іншими законами.
Відповідно до статті 74 Госп одарського кодексу України д ержавне комерційне підприєм ство є суб'єктом підприємниц ької діяльності, діє на основ і статуту на принципах підпр иємництва, зазначених у стат ті 44 Кодексу, і несе відповіда льність усім належним йому н а праві господарського відан ня майном згідно з цим Кодекс ом та іншими законами. Майно д ержавного комерційного закр іплюється за ним на праві гос подарського відання.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 05.11.1991 № 311 «Про р озмежування державного майн а України між загальнодержав ною (республіканською) власн істю і власністю адміністрат ивно-територіальних одиниць (комунальною власністю)»зат верджено перелік державного майна України, яке передаєть ся до власності адміністрати вно-територіальних одиниць ( комунальної власності) та вс тановлено, що державне майно України, яке не належить до ко мунальної власності, є загал ьнодержавною (республікансь кою) власністю. Майно залізни чного транспорту, згідно з за значеною Постановою, до кому нальної власності не передав алось.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстр ацію речових прав на нерухом е майно та їх обмежень" від 01.07.200 4 №1952-ГУ (далі - Закон №1952-ГУ) та п.1.5 П оложення речові права на нер ухоме майно, що знаходиться н а території України, фізични х та юридичних осіб, держави в особі органів, уповноважени х управляти державним майном , територіальних громад, іноз емців та осіб без громадянст ва, іноземних юридичних осіб , міжнародних організацій, ін оземних держав підлягають об ов'язковій державній реєстра ції.
Згідно з ч.8 ст. 3 Закону № 1952-ГУ р еєстрація речових прав на не рухоме майно та їх обмежень п роводиться місцевим органом державної реєстрації прав т ого реєстраційного (кадастро вого) округу, в якому розміщен а нерухомість або більша за п лощею її частина.
Відповідно до п.2 ст.8 Закону № 1952-ГУ, п.1.12 Положення державна ре єстрація прав власності, інш их речових прав на нерухоміс ть, їх обмежень, правочинів що до нерухомого майна або відм ова в такій реєстрації безпо середньо здійснюється держа вним реєстратором прав, що є п рацівником БТІ, у межах своїх повноважень.
Відповідно до ст. 19 Закону № 1952-1У підставою для державної р еєстрації прав, що посвідчую ть виникнення, перехід, припи нення речових прав на не рухоме майно, обмежень цих пр ав, є у т.ч. інші акти органів де ржавної влади або органів мі сцевого самоврядування, їх п осадових осіб, прийнятих у ме жах повноважень, визначених законом.
У відповідності до Положе ння про Головне управління к омунальної власності м. Києв а виконавчого органу Київськ ої міської ради (Київської мі ської державної адміністрац ії) затвердженої рішенням Ки ївської міської ради від 10.07.2003 № ,584/744 підпункту 28 п. 7 відповідач з дійснює в установленому поря дку оформлення права власнос ті на об'єкти нерухомого майн а (нежилі будинки, споруди, при міщення) з видачею свідоцтв п ро право власності. Порядок о формлення права власності на об'єкти нерухомого майна рег улюється Положенням «Про пор ядок оформлення права власно сті на об'єкти нерухомого май на», затвердженого розпорядж енням Київської міської держ авної адміністрації від 31.08.2001 № 1820.
Згідно з пп. 4.1. п. 4. Положення п ро порядок оформлення права власності на об'єкти нерухом ого майна Головне управління комунальної власності м. Киє ва здійснює оформлення права власності та видає свідоцтв о про право власності фізичн им та юридичним особам на об'є кти нежитлового фонду (крім н ежитлових приміщень в будинк ах, реконструкція або будівн ицтво яких фінансується Голо вним управлінням комунально ї власності м. Києва Київ місь кдержадміністрації та інших об'єктів нежитлового фонду, п раво власності на які оформл яється Головним управлінням житлового забезпечення Київ ської міської державної адмі ністрації).
Відповідно до п. 9 вищезгада ного Положення для оформленн я права власності та видачі с відоцтва про право власності на об'єкти нерухомого майна (г рупу об'єктів) до відповідног о органу подається заява по к ожній адресі за зразком згід но з додатком 4 до цього Положе ння, а також матеріали поточн ої технічної інвентаризації об'єкта нерухомого майна, офо рмлені БТІ.
Матеріали справи свідчать , що 15.06.2009 ДП "Дорожна станція пер еливання крові Південно-Захі дної залізниці" звернулося і з заявою до Головного управл іння комунальної власності м . Києва Київміськдержадмініс трації, в якій просило зареєс трувати право державної влас ності та видати свідоцтво на право власності на будівлі, щ о знаходяться за адресою: м. Ки їв, вул. Миколи Пимоненка, 8.
Судом встановлено, що Голов ному управлінню комунальної власності м. Києва були надан і всі документи, які були у ная вності у відповідача-2 віднос но спірного нерухомого майна і які підтверджують перебув ання цього об'єкту у державні й власності та відсутність о кремих документів. Зокрема, в ідповідачу-1 був наданий лист Центрального державного арх іву вищих органів влади та уп равління України від 09.07.2009, лист ДТГО «Південно-Західна залі зниця»від 14.07.2009 № НА-10-426 про те, що акт державної приймальної к омісії про введення в експлу атацію спірних об'єктів, що зн аходяться на вул. Миколи Пимо ненка, 8 в м. Києві не виявлено т а витяг з рішення про оформле ння права користування земел ьними ділянками від 30.01.2003 № 247/407.
Однак, листом від 25.08.2009 № 042/13/1-7058 Головне управлінні комуналь ної власності м. Києва Київмі ськдержадміністрації відмо вило у оформленні права влас ності оскільки у позивача ві дсутні всі необхідні докумен ти для реєстрації права власності на зазначені об'єк ти нерухомого майна.
Станом на день розгляду сп рави відповідачем не вчинено жодних дій по оформленню та в идачі правовстановлюючих до кументів на спірне майно. На п ереконання суду це свідчить про невизнання ним прав держ ави на спірний об'єкт і порушу є права і охоронювані законо м інтереси Міністерства тран спорту та зв'язку України.
Діючим законодавством не п ередбачено якими саме доказа ми власник повинен підтвердж увати належність йому майна на праві власності, однак п. 2 с т. 328 Цивільного кодексу Украї ни встановлено принцип добро совісного (правомірного) наб уття права власності - право в ласності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо н е випливає із закону або неза конність набуття права власн ості не встановлена судом.
Таким чином, підтвердження м права власності можуть бут и документи, що фіксують, підт верджують і оформлюють самі юридичні факти, на підставі я ких у власника виникає (або до нього переходить) право влас ності.
Зокрема, такими документам и є технічний паспорт на житл овий будинок виготовлений та виданий Комунальним підприє мством «Київське міське бюро технічної інвентаризації», тощо.
Також доказами приналежно сті нерухомого майна є його в ідображення на самостійному балансі ДП "Дорожна станція п ереливання крові Південно-За хідної залізниці" та те, що ДП "Дорожна станція переливання крові Південно-Західної зал ізниці" добросовісно та безп ерервно експлуатує об'єкт не рухомого майна, несе витрати по його утриманню.
Отже, позивачі забезпечуют ь виконання завдань, покладе них державою, тобто забезпеч ення ефективного використан ня та збереження закріпленог о державного майна.
Крім того, Положенням про по рядок введення в експлуатаці ю закінчених будівництвом об 'єктів державного замовлення (затверджене постановою Кабі нету Міністрів України 05.08.1992 за № 449) передбачено складання ак ту вводу в експлуатацію. В дан ий час це Положення втратило чинність на підставі постан ови Кабінету Міністрів Украї ни від 22.09.2004 №1243, якою затверджен ий Порядок прийняття в експл уатацію закінчених будівниц твом об'єктів. Отже, спірний об 'єкт нерухомості був побудов аний та почав експлуатуватис ь до моменту прийняття норма тивного акту, що регулює поря док прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об' єктів і визначають необхідні сть складання акту вводу в ек сплуатацію.
Статтею 5 Цивільного кодекс у України передбачено, що акт и цивільного законодавства р егулюють відносини, які вини кли з дня набрання ними чинно сті, тобто в даному випадку ві дповідач-1 не може витребуват и акт вводу в експлуатацію на об'єкти, що були побудовані до 1991 року, так як на момент закін чення їх будівництва (1889, 1962, 1972 ро ки) таких вимог діючим зако нодавством встановлено не бу ло.
Таким чином суд вважає, що відмова відповідачем-1 позив ачу-2 в оформленні права власн ості на нерухоме майно та вид ачі свідоцтва про право влас ності є безпідставною та нео бґрунтованою.
Суд також приймає до уваги той факт, що жодна фізична чи юридична особа не заявляла п ро порушення Міністерством т ранспорту та зв'язку України або Залізницею своїх прав чи охоронюваних законом інтере сів. Спірне майно до комуналь ної власності не передавалос ь. На облік як безхазяйна неру хома річ, органом, що здійснює державну реєстрацію, не брал ось.
Відповідно до статті 13 Конс титуції України держава забе зпечує рівній захист майнови х прав усіх суб'єктів права вл асності і господарювання. За кон України «Про державну ре єстрацію речових прав на нер ухоме майно та їх обмежень»т акож спрямований на забезпеч ення визнання та захисту дер жавою речових прав на нерухо мість.
Статтею 147 Господарського к одексу України встановлено, що майнові права суб'єктів го сподарювання захищаються за коном. Право власності та інш і майнові права суб'єкта госп одарювання захищаються у спо сіб, зазначений у статті 20 цьо го Кодексу.
Положення ст. 20 Господарськ ого кодексу України забезпеч ують право на захист своїх пр ав і законних інтересів шлях ом визнання наявності прав.
Згідно ч. 1 статті 15 Цивільног о кодексу України кожна особ а має право на захист свого ци вільного права у разі його по рушення, невизнання або оспо рювання.
Відповідно до ст.16 Цивільно го кодексу України та ст.ст. 1, 2 Господарського процесуальн ого кодексу України, особа зв ертається до суду за захисто м порушеного права або охоро нюваного законом інтересу. О дним же зі способів захисту ц ивільного права в силу ст. 16 Ци вільного кодексу України є в изнання права.
Статтею 392 Цивільного коде ксу України встановлено, що в ласник майна може пред'явити позов про визнання його прав а власності, якщо це право осп орюється або не визнається і ншою особою, а також у разі втр ати ним документа, який засві дчує його право власності.
Позивачем у позові про визн ання права власності може бу ти будь-який учасник цивільн их відносин, який вважає се бе власником певного майн а, однак не може належним чино м реалізувати свої правомочн ості у зв' язку з наявністю щ одо цього права сумнів або пр етензій з боку третіх осіб.
Відповідачем у позові про в изнання права власності вист упає будь-яка особа, яка сумні вається у належності майна п озивачеві, або не визнає за ним права здійснювати пра вомочності володіння, корист ування і розпорядження таким майно, або має власний інтере с у межах існуючих правовідн осин.
Як було зазначено вище вла сником майна є держава в особ і Міністерства транспорту та зв'язку України, до сфери упра вління якого входить ДП "Доро жна станція переливання кров і Південно-Західної залізниц і", що володіє вищезазначеним майном на праві господарськ ого відання.
В даному випадку відповіда ч-1 не оформив право власності і не видав свідоцтво про прав о власності. Отже фактично ві дповідач-1 не визнав право вла сності на спірне нерухоме ма йно, належним чином його не оф ормив та не видав правовстан овлюючий документ - свідоцтв о про право власності, що позб авляє можливості державної р еєстрації права власності на спірне нерухоме майно і дає п раво на звернення до суду з ме тою захисту прав власності н а підставі ст. 392 Цивільного ко дексу України.
Відповідно до ч. 2 ст.328 Цивіль ного кодексу України право в ласності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо н е випливає із закону або неза конність набуття права власн ості не встановлена судом.
За таких обставин, врахов уючи те, що нерухоме майно наб уте правомірно, оскільки це н е оспорено ніким в суді та те, що позивач має у наявності до статньо документів, які підт верджують приналежність йом у цього об'єкту нерухомого ма йна, суд приходить до висновк у, що в даному випадку є всі підстави для визнання права власності за державою Украї на в особі Міністерства тран спорту та зв'язку України на м айно, що знаходиться в повном у господарському віданні Дер жавного підприємства "Дорожн а станція переливання крові Південно-Західної залізниці ".
Згідно з уточненнями до позовної заяви поданими про куратурою 11.03.2010 через канцеляр ію суду, прокуратура відмови лася від позовних вимог в час тині зобов'язання Головного управління комунальної влас ності міста Києва (КМДА) здійс нити оформлення права власно сті на вищевказані об'єкти з в идачею свідоцтв на право вла сності на нерухоме майно.
Суд прийняв дану відмову, оскільки вона не суперечить чинному в Україні законодавс тву та не порушує нічиїх прав та охоронюваних законом інт ересів.
Що стосується позовних вим ог прокуратури в частині виз нання за державою Україна в о собі Міністерства транспорт у та зв'язку України права дер жавної власності на гараж(ін вентарний номер 10310023, літера К, п лоща 50,8 кв.м.), то суд відмовля є в цій частині у зв' язку з тим, що з наявних в матеріала х справи доказів та з пояснен ь представників сторін вбача ється, що даний об' єкт нерух омості збудований без відпов ідного дозволу, про що крім ін шого свідчить відмітка в тех нічній документації: «Дозвіл на будівництво літ. «К»в БТІ н е поданий».
Відповідно до ст. 33 ГПК Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень.
Ні позивачі, ні прокуратура доказів отримання Державним підприємством "Дорожна стан ція переливання крові Півден но-Західної залізниці" дозво лу на будівництво гаражу(інв ентарний номер 10310023, літера К, пл оща 50,8 кв.м.) суду не подали, що в силу ст. 33 ГПК України є підста вою для відмови у відповідні й частині позовних вимог.
Щодо позовних вимог прокур атури в частині зобов' яз ання Комунального підприємс тва "Київське міське бюро тех нічної інвентаризації та реє страції права власності на о б' єкти нерухомого майна" зд ійснити державну реєстрацію права державної власності н а спірні об' єкти нерухомост і, то суд встановив таке:
Статтею першою Господарс ького процесуального кодекс у України передбачено, що під приємства, установи, організ ації, інші юридичні особи маю ть право звертатись до госпо дарського суду згідно з вста новленою підвідомчістю госп одарських справ за захистом своїх порушених або оспор юваних прав і охоронюваних з аконом інтересів.
Як свідчать матеріали спра ви відповідач-2 не претендує т а не оспорює право власності позивача-1 на об'єкти нерухомо го майна, що знаходяться на ву л. Миколи Пимоненка, 8 в м. Києві .
Судом встановлено, що пози вач-1 станом на день розгляду с прави не звертався до відпов ідача-2 із заявою щодо проведе ння реєстрації права власнос ті та не надавав відповідног о правовстановлюючого докум ента на вищезазначені об'єкт и нерухомості.
Отже у зв' язку з вищевикл аденим, суд відмовляє у задов оленні позовної вимоги проку ратури щодо зобов' язання Ко мунального підприємства "Киї вське міське бюро технічної інвентаризації та реєстраці ї права власності на об' єкт и нерухомого майна" здійснит и державну реєстрацію права державної власності на спірн і об' єкти нерухомості, од нак зазначає таке:
Пунктом 1.1. Тимчасового п оложення про порядок державн ої реєстрації прав власності на нерухоме майно, яке затвер джене наказом Міністерства ю стиції України від 07.02.2002 року № 7/5 (у редакції наказу Міністер ства юстиції України від 28.01.2003 р оку № 6/5) (далі - Положення), перед бачено, що дане Положення виз начає порядок реєстрації пра в власності на нерухоме майн о в Україні та спрямоване на з абезпечення визнання та захи сту цих прав.
Згідно із п. 1.3. Положення де ржавну реєстрацію прав власн ості на нерухоме майно здійс нюють підприємства бюро техн ічної інвентаризації у межах визначених адміністративно -територіальних одиниць.
Положенням передбачено о бов'язкову реєстрацію права власності на підставі правов становлювальних документів (згідно Додатку №1 до даного П оложення), одним з яких є свідо цтво на право власності на об 'єкти нерухомого майна, видан і органами місцевого самовря дування та місцевими державн ими адміністраціями, а також рішення суду про визнання права власності на об'єкти не рухомого майна (п. 2.1. Положе ння).
Отже, оскільки суд прийшов д о висновку про визнання прав а власності за державою Укра їна в особі Міністерства тра нспорту та зв'язку України на майно, що знаходиться в повно му господарському віданні Де ржавного підприємства "Дорож на станція переливання крові Південно-Західної залізниці ", то позивач-1 не позбавлений п рава на звернення до відпові дача-2 із заявою щодо проведен ня реєстрації права власност і на підставі рішення суду про визнання за ним(позиваче м-1) права власності на об'єкти нерухомого майна, що знахо дяться на вул. Миколи Пимонен ка, 8 в м. Києві.
Всі інші доводи та запереч ення сторін та надані на їх пі дтвердження докази судом не приймаються на підставі ст. 34 Господарського процесуальн ого кодексу України, оскільк и не мають значення для справ и.
Відповідно до ст. 49 ГПК Украї ни судові витрати покладають ся на сторони пропорційно ро зміру задоволених позовних в имог.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 33, 34, 49, 82-85, 116-118 Госп одарського процесуального к одексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити ч астково.
2. Визнати за державою Укра їна в особі Міністерства тра нспорту та зв'язку України (01135, м. Київ, пр-т. Перемоги, 14, код 00017584) право державної власності н а нерухоме майно, що знаходит ься в господарському віданні Державного підприємства "До рожна станція переливання кр ові Південно-Західної залізн иці" (04050, м. Київ, вул. Миколи Пимо ненка, 8, код 22905842) та розташоване за адресою: м. Київ, вул. Миколи Пимоненка, 8, а саме:
основний корпус (інвентарний номер 10310005, рік заб удови 1889, літера А, площа 1640,4 кв.м) ;
лабораторія СНІД (і нвентарний номер 10310010, рік забу дови 1962, літера Б, площа 113,7 кв.м);
адміністрація (інв ентарний номер 10310011, рік забудо ви 1972, літера Г, площа 263,9 кв.м;
господарське примі щення (інвентарний номер 10310012, р ік забудови 1972, літера Д, площа 127,3 кв.м);
гараж на одну автом ашину (інвентарний номер 10310013, р ік забудови 1972, літера Е, площа 25,1 кв.м).
3. Стягнути з Головного уп равління комунальної власно сті м. Києва (01001, м. Київ, вул. Хре щатик, 10, код ЄДРПОУ 19020407 з будь-як ого його рахунку, виявленого державним виконавцем під ча с виконання рішення суду) в до хід державного бюджету Украї ни - 85(вісімдесят п' ять) грн. 00 к оп. витрат по оплаті державно го мита, 118 (сто вісімнадцять) гр н. 00 коп. витрат за інформаційн о-технічне забезпечення судо вого процесу.
4. В іншій частині позову - відмовити.
5. Наказ видати після на брання рішенням законної сил и.
6. Рішення набирає зако нної сили після закінчення д есятиденного строку з дня йо го підписання, оформленого в ідповідно до ст. 84 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, та може бути оскаржен е в порядку та строки, визначе ні Господарським процесуаль ним кодексом України.
7. Копію рішення розісл ати сторонам.
Суддя Головатюк Л.Д.
Дата підписання рішенн я - 11.05.2010
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2010 |
Оприлюднено | 13.10.2010 |
Номер документу | 9572702 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Головатюк Л.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні