Рішення
від 17.03.2021 по справі 1.380.2019.001239
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 березня 2021 року справа №1.380.2019.001239

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Москаля Р.М., за участі секретаря судового засідання Михалюк М.Ю., представника позивача Чирика А.І., представника третьої особи Нікітенка В.О., розглянув у відкритому судовому засіданні в місті Львові адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Сенс» до державного інспектора головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням вимог земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Бурлаченко О.С., Головного управління Держгеокадастру у Львівській області, за участі військової частини НОМЕР_1 в якості третьої особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору, про визнання протиправним та скасування наказу та припису,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробниче підприємство «Сенс» (далі ТОВ «НВП «Сенс», позивач) 18.03.2019 звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до державного інспектора головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням вимог земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Бурлаченко О.С. (далі відповідач -1), Головного управління Держгеокадастру у Львівській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Львівській області, відповідач -2). Відповідно до позовної заяви від 03.04.2019 (том 1 а.с. 43-51) позивач просив суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ №11-ДК від 15.01.2019 Головного управління Держгеокадастру у Львівській області «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності»;

- визнати протиправним та скасувати припис №11-ДК/0020Пр/03/01-19 від 18.02.2019 державного інспектора головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням вимог земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Бурлаченко О.С.

23.07.2019 ТОВ «Сенс» подало заяву про уточнення позовних вимог від 23.07.2019 (том 1 а.с. 145) та виклало позовні вимоги в такій редакції:

- визнати протиправним наказ №11-ДК від 15.01.2019 ГУ Держгеокадастру у Львівській області «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності»;

- визнати протиправним та скасувати припис №11-ДК/0020Пр/03/01-19 від 18.02.2019 державного інспектора головного спеціаліста відділу здійснення державного контролю за додержанням вимог земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області Бурлаченко О.С.

Позиція позивача по суті спору зводиться до того, що рішення про призначення перевірки є протиправним, а викладені в акті перевірки обставини не відповідають дійсності, тому висновки акта перевірки є помилковими, а прийнятий на підставі таких висновків припис підлягає скасуванню. Позивач стверджує, що позапланова перевірка ТЗОВ «НВП «Сенс» на виконання наказу №11-ДК від 15.01.2019 Головного управління Держгеокадастру у Львівській області проведена всупереч вимогам статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Також стверджує, що ТЗОВ «НВП «Сенс» не вчиняло зазначених у приписі порушень земельного законодавства, оскільки не здійснювало самовільне використання земельної ділянки. Стверджує, що всі дії по використанню прилеглої земельної ділянки до орендованої будівлі складу проводяться ТОВ «НВП «Сенс» на підставі договірних відносин по оренді державного нерухомого майна.

В поданому суду додатковому поясненні (том 2 а.с. 8-11) ТЗОВ «НВП «Сенс» вказує, що вживає всіх можливих заходів щодо оренди у ВЧ НОМЕР_1 належного їй покриття нежорсткого типу загальною площею 5870 кв.м. (інвентарний №10310093) на земельній ділянці з кадастровим номером 4610136300:05:005:0154 за адресою м. Львів, вул.Курмановича, буд. 1а.

Відповідач-1, державний інспектор Бурлаченко О.С. відзиву на позовну заяву не подав. Відповідач-2, ГУ Держгеокадастру у Львівській області, позов не визнає з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву (том 1 а.с. 57-66), просить суд відмовити в задоволенні позову ТОВ «НВП «Сенс» в повному обсязі. Відповідач-2 покликається на приписи статей 6,9,10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» та Положення про Головне управління Держгеокадастру у Львівській області, затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 17.11.2016 р. №308, відповідно до якого Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Відповідач вказує, що відповідно до згаданого Положення та норм Закону відповідач наділений повноваженнями щодо обстеження земельних ділянок, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевірки документів щодо використання та охорони земель, а також на видання обов`язкових для виконання вказівок/приписів з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках. У своїх заперечення відповідач зазначив, що ТОВ «НВП «Сенс» надав договір оренди нерухомого майна (будівлі), яка розташована на даній земельній ділянці, площа якої становить 149,5 кв. м., тому в силу норм статті 120 ЗК України земельна ділянка під будівлею використовується правомірно. При цьому звернув увагу, що решта земельної ділянки з кадастровим номером 4610136300:05:005:0154 загальною площею 0,5720 га, що належить на праві постійного користування 1 об`єднаному загону Державної спеціальної служби транспорту, використовується ТОВ «НВП «Сенс» без правових підстав та є самовільно зайнятою шляхом розміщення на ній тимчасових споруд, котрі використовуються підприємством для здійснення господарської діяльності.

Суд ухвалою від 07.10.2019 залучив до участі у справі 1 Об`єднаний загін Державної спеціальної служби транспорту (військова частина НОМЕР_1 ) в якості як третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору (том 1 а.с. 178-180).

Третя особа надала письмове пояснення (том 1 а.с. 186-187) та додаткове пояснення (том 1 а.с. 205-208), а також матеріали фотофіксації будівлі та тимчасових споруд і обладнання, розташованих на згаданій земельній ділянці, зі змісту яких зрозуміло таке. Постійним користувачем земельної ділянки (кадастровий номер 4610136300:05:005:0154) площею 0,5870 га за адресою АДРЕСА_1 , що перебуває у державній власності, є військова частина НОМЕР_1 . ТОВ «НВП «Сенс» в 1995 році на підставі договору оренди з ВЧ НОМЕР_2 (реорганізована в ВЧ НОМЕР_1 ) взяло в оренду склад дерев`яний площею 196 кв.м. з прилеглою територією 5112 кв.м. Умови укладеного в 1995 році договору передбачали право ТЗОВ «НВП «Сенс» проводити за свій кошт будівництво тимчасових споруд, встановлювати обладнання і використовувати територію для власних виробних потреб; цей договір вичерпав свою дію в 2010 році. 18.11.2010 ТОВ «НВП «Сенс» уклало з регіональним відділенням Фонду державного майна України по Львівській області договір №209 оренди індивідуально визначеного нерухомого майна лише нежитлового приміщення №1 одноповерхової будівлі складу (літ. У-1) загальною площею 149,5 м.кв. по вул. Ген.Курмановича, буд. 1а, проте цей договір не передбачав оренди земельної ділянки площею понад 0,57 га. Третя особа зазначила, що в межах земельної ділянки кадастровим номером 4610136300:05:005:0154 площею 0,5870 га є покриття нежорсткого типу, яке перебуває на балансі ВЧ Т0110 (інвентарний №10310093). Третя особа вказує, що ТОВ «НВП «Сенс» і після 2010 року надалі використовує розміщені на цій земельній ділянці 13 тимчасових будівель та споруд без відповідних дозвільних документів, що підтверджується як наданими матеріалами фотофіксації, а також численними доказами, поданими самим позивачем. При цьому орендоване нерухоме майно фактично не використовується, що підтверджується фототаблицею до акту перевірки використання орендованого майна в/ч НОМЕР_1 від 16.01.2018, а господарська діяльність підприємства здійснюється у тимчасових спорудах, що повинні були бути демонтовані ще в 2011 році. ТОВ «НВП «Сенс» тривалий час вело перемовини з Міністерством оборони України щодо врегулювання цієї ситуації шляхом укладення договору оренду зазначеного покриття нежорсткого типу, проте це питання не вирішилося позитивно. Третя особа стверджує, що з часу зупинення провадження до дати судового розгляду цієї справи ТОВ «НВП «Сенс» продовжує використовувати земельну ділянку з кадастровим номером 4610136300:05:005:0154 площею 0,5870 га без правових підстав та не сплачує орендну плату.

Суд заслухав пояснення учасників справи, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, та встановив такі фактичні обставини справи і відповідні їм правовідносини:

16.06.1992 НВП «Сенс» та військова частина НОМЕР_2 уклали договір оренди дерев`яного складського навісу площею 113 кв.м. та під`їзних шляхів з використанням прилеглої території площею 3151 кв.м. і огорожі в охоронній зоні залізниці для вивантаження і зберігання обладнання, а також виконання монтажних робіт (том 1 а.с.132-133).

10.03.1995 НВП «Сенс» та військова частина НОМЕР_2 уклали договір №9/95, відповідно до якого військова частина надала в оренду підприємству склад дерев`яний площею 196 кв.м. з прилягаючою територією 5112 кв.м. в охоронній зоні залізниці по вул.Курмановича, 1 (том 1 а.с.209). Пункт 6 визначав особливі умови договору. Так, відповідно до підпункту 6.1 пункту 6 цього договору підприємство мало право проводити за свій рахунок будівництво тимчасових споруд, встановлювати обладнання і пристосовувати територію для своїх власних потреб. В підпункті 6.8 пункту 6 договору обумовлено, що після закінчення дії договору або дострокового його розірвання підприємство зобов`язане звільнити територію у 6-місячний термін. Додатковою угодою №1/9/95 від 17.12.2007 до Договору №9/95 від 10.03.1995 термін його дії продовжено до 31.12.2012 (том 1 а.с. 210).

На підставі цього договору господарським способом позивач встановив тимчасові споруди, на базі яких створена виробнича база підприємства (безвідходне деревообробне виробництво, що працює за повним циклом переробки; том 1 а.с. 78, 80, 241).

У зв`язку із зміною законодавства щодо оренди державного майна 18.11.2010 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Львівській області (по Договору - Орендодавець) та ТЗОВ «НВП «Сенс» (по Договору - Орендар) уклали договір оренди індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності №209, відповідно до якого Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування державне окреме індивідуально визначене майно- нежитлове приміщення №1 одноповерхової будівлі складу (літ. У-1) (реєстровий №33252672.42), загальною площею 149,5 кв.м., розміщене за адресою: м. Львів, вул. Курмановича, 1а, що перебуває на балансі 1 Об`єднаного загону Державної спеціальної служби транспорту (том 1 а.с. 211-213). Зазначене в цьому Договорі майно (нежитлове приміщення №1 одноповерхової будівлі складу) передане ТЗОВ «НВП «Сенс» відповідно до акта приймання-передачі від 18.11.2010 (том 1 а.с. 214). Договорами про внесення змін до Договору оренди індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності №209 від 18.11.2010 термін дії Договору продовжувався (том 1 а.с. 216,218, 221, 224-238).

Договір №209 від 18.11.2010 не передбачає надання ТОВ «НВП «Сенс» земельної ділянки площею 5112 кв.м. (чи будь-якої іншої площі) чи права встановлювати і використовувати на прилеглій до орендованого складу території тимчасові споруди чи обладнання.

З метою укладення договору оренди земельної ділянки, на якій фактично розміщене деревообробне виробництво на базі згаданих тимчасових споруд, підприємство ініціювало поділ земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні військової частини. Так, на підставі розпорядження Львівської обласної державної адміністрації №556/0/5-16 від 10.08.2016 (том. 1 а.с. 84) затверджено технічну документацію із землеустрою щодо поділу земельної ділянки загальною площею 5.5926 га, розташованої за адресою: м. Львів, вул.Курмановича, 1а (кадастровий номер 4610136300:05:005:0110), наданої у постійне користування 1 Об`єднаному загону Державної спеціальної служби транспорту (Державний акт про постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №188740 від 28.03.2012 за №461010003000112) на земельні ділянки:

- площею 0,5870 га для розміщення та постійної діяльності Державної спеціальної служби транспорту (кадастровий номер 4610136300:05:005:0154);

- площею 5,0056 для розміщення та постійної діяльності Державної спеціальної служби транспорту (кадастровий номер 4610136300:05:005:0153).

22.06.2016 за 1 Об`єднаним загоном Державної спеціальної служби транспорту (ідентифікаційний код 33252672) зареєстроване право постійного користування на земельну ділянку з кадастровим номером 4610136300:05:005:0154 загальною площею 0,5870 га, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (том 1 а.с. 85,174).

Договір оренди земельної ділянки площею 0,5870 га (кадастровий номер 4610136300:05:005:0154) так і не було укладено.

Старший слідчий Залізничного відділу поліції Головного управління Національної поліції у Львівській області звернувся до ГУ Держгеокадастру у Львівській області з листом №13792/38/02-18 від 04.12.2018 (том 1 а.с. 105), у зв`язку з проведенням досудового розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань №42018140410000012 від 25.01.2018 за ознаками кримінального правопорушення , передбаченого ч. 3 статті 197-1 КК України, просив вирішити питання щодо проведення перевірки законності використання посадовими особами ТЗОВ «НВП «Сенс» земельної ділянки площею 0,5870 га (кадастровий номер 4610136300:05:005:0154) на території в/м №389, яка розташована по вул. Ген. Курмановича, буд. 1а та законності розміщення на ній нежитлової будівлі (том 1 а.с. 105).

ГУ Держгеокадастру у Львівській області прийняло наказ №11-ДК від 15.01.2019 «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності» (том 1 а.с. 69), відповідно до якого: - вирішено здійснити державний контроль за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки при використанні земельної ділянки ТЗОВ «НВП «Сенс», кадастровий номер 4610136300:05:005:0154, площа 0,5870 по вул.Ген.Курмановича, 1а у місті Львові; - проведення перевірки доручено державному інспектору в сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель головному спеціалісту відділу здійснення державного контролю за додержанням вимог земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Львівській області Бурлаченко О.С., в термін з 16.01.2019 по 15.02.2019. Як правову підставу видання наказу зазначено Земельний кодекс України, Закони України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», «Про охорону земель», Положення про Головне управління Держгеокадастру у Львівській області.

Копія наказу вручена 06.02.2019 директору ТЗОВ «НВП «Сенс» Дзюпин О.Р., про що останній розписався (том 1 а.с. 69).

На виконання цього наказу 15.02.2019 державний інспектор - головний спеціаліст відділу здійснення державного контролю за додержанням вимог земельного законодавства та оперативного реагування Управління контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області Бурлаченко О.С. провів обстеження земельної ділянки, яка знаходиться в місті Львові за адресою вул. Курмановича, 1а. За результатом обстеження державний інспектор встановив, що земельну ділянку з кадастровим номером 4610136300:05:005:0154 загальною площею 0,5870 га використовує ТЗОВ «НВП «Сенс» без зареєстрованих у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно документів, що посвідчують право користування чи право власності на цю земельну ділянку, що є порушенням статей 125,126 Земельного кодексу України. До перевірки ТОВ «НВП «Сенс» представило договір про внесення змін до договору оренди нерухомого майна державного майна № 209 від 18.11.2010 від 16.11.2016 з терміном дії до 14.11.2019 на загальну площу 149,5 кв.м. Державний інспектор дійшов висновку, що земельна ділянка загальною площею 0,5720 га з кадастровим номером 4610136300:05:005:0154 використовується ТОВ «НВП «Сенс» як самовільно зайнята і належить на праві постійного користування 1 об`єднаному загону Державної спеціальної служби транспорту відповідно до витягу НВ-4603643372016 від 22.06.2016 з цільовим призначенням для розміщення та постійної діяльності Державної спеціальної служби транспорту. В результаті обстеження земельної ділянки складено акт обстеження земельної ділянки від 15.02.2019 №11-ДК/20/АО/10/01/-19 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 15.02.2019 №11-ДК/69/АП/09/01/-19 (том 1 а.с. 70, 71-72).

В реквізитах (графах) акту перевірки «Підписи осіб, які були присутні при перевірці», «Підпис представника юридичної особи чи уповноваженої ним особи або фізичної особи чи її представника, які перевірялися:», «З актом ознайомлений, копію акта отримав» вказано директора ТЗОВ «НВП «Сенс» ОСОБА_1 , котрий в них розписався (том 1 а.с. 71звор., 72звор.).

Державний інспектор Бурлаченко О.С. видав на ім`я директора ТОВ «НВП «Сенс» Дзюпин О.Р. припис від 18.02.2019 реєстраційний №11-ДК/0020Пр/03/01-19, яким зобов`язав усунути порушення вимог земельного законодавства, виявлені під час здійснення заходу державного контролю, а саме: п.б статті 211 Земельного кодексу України (самовільне зайняття земельної ділянки). Як правову підставу видачі цього припису вказано статтю 144 Земельного кодексу України, статті 5,6,10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», статті 181 та 19 Закону України «Про охорону земель», підпункти 251 пункту 4, пункти 51 та 7 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15. Припис містить вимогу повідомити Управління з контролю за використанням та охороною земель ГУ Держгеокадастру у Львівській області до 20.03.2019 про його виконання (том 1 а.с. 77).

ТОВ «НВП «Сенс» 20.02.2019 подавало заперечення на акт обстеження (том 1 а.с.17).

При прийнятті рішення суд керується такими правовими нормами:

Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України:

- земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею;

- суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади;

- об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Згідно з частинами 3,4 статті 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.

Нормами статті 125 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (стаття статті 126 ЗК України).

Відповідно до пункту б) частини першої статті 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення самовільне зайняття земельних ділянок.

За визначенням, наведеним в статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України (далі ЗК України) контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Нормами статті 188 ЗК України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 №963-IV (далі Закон № 963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до статті 9 Закону №963-IV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, серед іншого, шляхом проведення перевірок.

Повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі визначені у статті 6 Закону №963-IV. В статті 10 цього Закону регламентовано повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.

Так, відповідно до пункту а) абзацу першого статті 6 Закону № 963-IV до повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині, зокрема, - додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; - виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; - додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

Згідно з приписами статті 10 Закону №963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; - давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; - складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; - у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення; - викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України; - передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення; - проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Відповідно до п. а) пп. 251 пункту 4 Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль): за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення; дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, зокрема в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Відповідно до пункту 7 Положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №308 від 17.11.2016 затверджене Положення про Головне управління Держгеокадастру у Львівській області (том 1 а.с. 106). Відповідно до пп. 30) пункту 4 цього Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності в тому числі за дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон №877-V).

За визначенням, наведеним в статті 1 Закон № 877-V:

- державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

- заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Як зазначено в частині четвертій статті 2 Закону №877-V, заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Вимоги до здійснення державного нагляду (контролю) наведені у статті 4 Закону №877-V. Частиною першою статті 4 цього Закону визначено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Орган державного нагляду (контролю) здійснює контролюючі функції шляхом проведення планових та позапланових заходів. Виключний перелік підстав для здійснення позапланових заходів визначений у статті 6 Закону №877-V. При цьому в частині другій цієї статті вказано, що проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.

Розпорядчі документи органів державного нагляду (контролю) наведено у статті 7 Закону № 877-V. Так, приписами статті 7 цього Закону визначено: - для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки (частина перша); - на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою (частина друга).

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина сьома). Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина восьма).

Оцінюючи доводи та аргументи сторін суд керується такими міркуваннями:

З аналізу наведених вище норм права слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру на підставі ст.ст. 9-10 Закону №963-IV шляхом проведення перевірки, під час якої перевіряється дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкта земельної ділянки. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право складати акти перевірки, а також вживати заходів реагування на виявлені порушення шляхом видачі приписів та/або складення протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності. За таких обставин твердження позивача про протиправність рішення про проведення перевірки з огляду на порушення Закону №877-V є помилковими, оскільки оскаржене рішення прийняте на підставі Закону №963-IV. Суд також враховує, що керівник ТОВ «НВП «Сенс» був ознайомлений з наказом про проведення перевірки, допустив інспектора до її проведення та брав участь в обстеженні земельної ділянки, надавав пояснення та докази, а за результатами проведеної перевірки отримав копію акта, на який мав можливість подати зауваження. З огляду на ці обставини наказ про проведення перевірки як індивідуальний акт вичерпав свою дію виконанням, а ТОВ «НВП «Сенс» було забезпечено реальну можливість взяти участь в обстеженні земельної ділянки та проведенні перевірки. З огляду на це суд відхиляє аргументи позивача щодо протиправності перевірки та допущені відповідачем процедурні порушення як безпідставні.

Оцінюючи аргументи сторін щодо оцінки фактичних обставин справи суд керується такими мотивами:

в період з 1995 по 2010 роки ТОВ «НВП «Сенс» орендувало у військової частини складську будівлю площею 196 кв.м. з прилеглою територією (земельною ділянкою, що перебувала в державній власності та знаходилася в охоронній зоні залізниці) площею 5112 кв.м. Оскільки за договором від 10.03.1995 №9/95 позивач отримав в користування земельну ділянку площею, що в 25 разів більша за площу будівлі складу, враховуючи її форму та конфігурацію (а.с.72) для суду цілком очевидно, що така земельна ділянка не була потрібна для обслуговування складу. Надані сторонами докази переконливо доводять те, що ця земельна ділянка була потрібна підприємству з іншою (відмінною) метою, а саме для встановлення тимчасових споруд та обладнання (склади, стенди, ділянки різного призначення, сушильні камери, протипожежне водосховище тощо; том 1 а.с.241; том 2 а.с.14-19), які фактично і є виробничою базою ТОВ «НВП «Сенс» (за визначенням самого позивача - безвідходне деревообробне виробництво, що працює за повним циклом переробки; том 1 а.с. 78, 80, 241).

Після укладення договору оренди №209 індивідуально визначеного майна, що належить до державної власності від 18.11.2010, дія договору від 10.03.1995 №9/95 припинилася, тому ТОВ «НВП «Сенс» повинно було у шестимісячний строк (до червня 2011 року) звільнити прилеглу територію від розміщених на ній тимчасових споруд та обладнання; новий договір передбачав надання в оренду конкретного обєкта - складу. Оскільки ТОВ «НВП «Сенс» продовжує фактично використовувати земельну ділянку державної форми власності (площею, що в понад 25 разів більша за площу орендованого підприємством складу) для розміщення виробничих приміщень та обладнання за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади про надання такої ділянки у користування (оренду), то в розумінні Закону №963-IV таке використання є самовільним зайняттям земельної ділянки. За таких обставин висновки відповідача про самовільне зайняття ТОВ «НВП «Сенс» земельної ділянки відповідної площі (площа земельної ділянки з кадастровим номером 4610136300:05:005:0154 за вирахуванням площі, зайнятої орендованою будівлею складу) є вірними та ґрунтуються на законі.

Повідомлені позивачем обставини про його намагання врегулювати спір (розробка технічної документації та подальше виділення земельної ділянки, що фактично використовується ТОВ «НВП «Сенс», звернення про надання замощення цієї ділянки в оренду тощо) жодним чином не спростовують тієї обставини, що до прийняття відповідним державним органом рішення про надання згаданої земельної ділянки в користування (оренду) її фактичне використання позивачем слід кваліфікувати як самовільне зайняття.

Суд також враховує, що викладений в оскарженому приписі спосіб усунення виявленого порушення шляхом вимоги «усунути порушення вимог земельного законодавства» не є категоричним та залишає ТОВ "НВП "Сенс" альтернативу або звільнити самовільно зайняту земельну ділянку, або ж оформити землекористування у встановлений законом спосіб. За таких обставин суд вважає, що обраний відповідачем захід реагування є адекватним до ситуації та не створює позивачу нездоланних перешкод в реалізації його інтересу продовжувати підприємницьку діяльність на земельній ділянці з кадастровим номером 4610136300:05:005:0154. Разом з тим, позивач повинен усвідомлювати, що комерційне використання земель державної форми власності є платним та потребує позитивного рішення з цього питання відповідного органу виконавчої влади.

Підсумовуючи свою оцінку спірних правовідносин суд дійшов висновку про безпідставність позовних вимог ТОВ «НВП «Сенс», тому в їх задоволенні слід відмовити.

З огляду на встановлені статтею 139 КАС України правила розподілу судових витрат та висновки суду по суті спору понесені позивачем судові витрати покладаються на нього.

Керуючись ст.ст. 19-20, 22, 25-26, 90, 139, 229, 241-246, 250, 251, 255, 295, пп. 15.5 п.15 розділу VII Перехідні положення КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Понесені позивачем судові витрати покласти на нього.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, що постановив рішення, протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення

Повне рішення складене 29.03.2021.

Суддя Москаль Р.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2021
Оприлюднено05.09.2022
Номер документу95910963
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.001239

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 17.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 20.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 05.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 07.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 13.06.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Ухвала від 20.05.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шинкар Тетяна Ігорівна

Рішення від 17.03.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Рішення від 17.03.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

Ухвала від 06.10.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Москаль Ростислав Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні