Рішення
від 30.03.2021 по справі 360/4690/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

30 березня 2021 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4690/20

Луганський окружний адміністративний суду у складі:

головуючого судді - Петросян К.Є.,

за участю секретаря судового засідання - Вакуленка А.В.,

представника позивача - Дашка Ю.І.,

представника відповідача - Класс Я.В.,

представника третьої особи - не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Боцман ЛТД до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Рубіжанська міська рада Луганської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

01 грудня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Боцман ЛТД (далі ТОВ Боцман ЛТД або позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (далі ГУ Держгеокадастру у Луганській області або відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Рубіжанська міська рада Луганської області (далі Рубіжанська міськрада або третя особа) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, в обґрунтування якого з урахуванням уточнення від 26.01.2021, зазначено наступне.

ТОВ Боцман ЛТД зареєстровано в якості юридичної особи та здійснює свою господарську діяльність, зокрема, з КВЕД: 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний); 77.31 Надання в оренду сільськогосподарських машин і устаткування.

Позивач наразі на праві власності володіє нерухомим майном - 19/100 часткою об`єкта нерухомого майна за адресою: Луганська область, м.Рубіжне, вул.Заводська, буд. 30.

18.08.2020 позивач звернувся до Рубіжанської міськради із заявою, в якій повідомив, що став власником нерухомого майна та просив надати дозвіл на розробку технічної документації щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 3,5 га, для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, на що отримав лист про неможливість надання дозволу, оскільки земельна ділянка є сформованою і у зв`язку із виявленням на земельній ділянці іншого землекористувача. Одночасно, Рубіжанською міськрадою повідомлено про прийняття рішення від 26.08.2020 № 115/43 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки та зазначено, що земельна ділянка буде надана у користування після проведення інвентаризації.

При цьому, Рубіжанська міськрада 11.09.2020 звернулася із позовом до ТОВ Боцман ЛТД про стягнення безпідставно збережених грошових коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою, в якому при розрахунку суми несплаченої орендної плати послалася на витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 521 від 05.08.2020, виготовлений відповідачем.

У вказаному витязі при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, що знаходиться за адресою: Луганська область. М.Рубіжне, вул.Заводська, 30, було застосовано коефіцієнт Кф рівний 3,0, що, на думку позивача, є протиправним, з огляду на наступне.

Під час проведення нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області, яка була затверджена рішенням Рубіжанської міської ради № 12/2 від 24.05.2012, було визначено грошову оцінку земель різного функціонального призначення в розрізі економіко-планувальних зон, в тому числі і щодо земельної ділянки за адресою: м. Рубіжне Луганської області, вул. Заводська, 30, що знаходиться в 19 економіко-планувальній зоні в 71 оціночному районі.

Згідно розділу 12 секції J Додатку №1 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства встановлений коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) - 1,0.

Згідно даних Державного земельного кадастру інформація щодо земельної ділянки кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, що розташована за адресою м. Рубіжне вул. Заводська, 30 внесена до Державного земельного кадастру. Крім того, в Державному земельному кадастрі міститься інформація про цільове призначення: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту.

Наявне в Державному земельному кадастрі зазначення цільового використання землі - землі надані для автомобільного транспорту, згідно Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року №14-1-7/1205, є абсолютно тотожним виду цільового призначення землі - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, зазначеного в розділу 12 секції J (підрозділ 12.4) Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 та Додатку №1 Порядку №489.

Примітка ж до додатку №1 до Порядку №489 визначає застосування коефіцієнту К(ф) - 3,0 якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки.

Однак, згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.10.2020 року номер витягу НВ-4404791782020, дані Державного земельного кадастру, хоч і за старим Класифікатором, але містять код класифікації виду цільового призначення земельної ділянки, що виключає застосування коефіцієнту К(ф) - 3,0.

До того ж, нормативна грошова оцінка земель м. Рубіжне була введена з 01.01.2013 у відповідності до законодавства України, яке діяло на той час. Після чого нормативна грошова оцінка земель м. Рубіжне не проводилась.

Згідно ж Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, зазначений коефіцієнт Кф, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, застосовується ліше один раз під час проведення нормативної грошової оцінки землі, а саме під час розробки технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, а не під час надання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земель. Застосування коефіцієнту Кф-3,0, зазначеного у примітці до додатку №1 Порядку №489 є тимчасовим до внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру та зазначення цільового призначення земельної ділянки.

Зауважив, що висновком державної експертизи землевпорядної документації від 14.12.2011 року №277-11 було встановлено, що Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилами, внаслідок чого повертається на доопрацювання. Але, повторна експертиза, як того вимагають положення ст.14 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації не проводилась.

Тому, на думку відповідача, є взагалі протиправним використання технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області, затвердженої рішенням Рубіжанської міської ради №21/2 від 24.05.2012 та видача на її підставі витягів з нормативної грошової оцінки землі. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, може видати лише витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, але ніяк не проводити при цьому переоцінку нормативно грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнтів у розрахунках на свій розсуд.

Отже, при виданні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №521 від 05.08.2020 Відділ у м. Сєвєродонецьку Головного управління Держгеокадастру у Луганській області необгрунтовано та протиправно застосував значення коефіцієнту Кф - 3,0, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

Крім того, позивач вважає протиправним зазначення у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площі земельної ділянки 41438 кв.м. (4,1438 га), оскільки рішенням третьої особи земельна ділянка з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470, площею 0,0121 га, була передана в оренду ТОВ ЛЕО під трансформаторну підстанцію, яка знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045. При цьому, Рубіжанська міська рада не вилучила вказану земельну ділянку із земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, її площа залишилась без змін. Отже, на даний час має місце накладення земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470 на земельну ділянку з кадастровим номером 44 12500000:14:001:0045, тобто існує невідповідність щодо меж, площі та інших даних про земельну ділянку, на якій знаходиться нерухоме майно ТОВ Боцман ЛТД .

Інвентаризація земельної ділянки до цього часу не проведена, розміри земельної ділянки не визначені та не затверджені у встановленому діючим законодавством порядку, межі не винесені в натурі (на місцевості), межові знаки та сама земельна ділянка не передані ТОВ Боцман ЛТД .

З огляду на зазначене, позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Луганській області щодо застосування у витязі від 05.08.2020 року №521 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка розташована по вул. Заводська, 30 в м. Рубіжне Луганської області, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 3,0, та площі земельної ділянки у розмірі 41438 кв. м. (4,1438 га);

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Луганській області видати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка розташована по вул. Заводська, 30 в м. Рубіжне Луганської області із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1,0 та зазначенням площі земельної ділянки 41317 кв.м. (4,1317 га).

Відповідачем 23.12.2020 та 03.02.2021 подано через канцелярію суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого ГУ Держгеокадастру у Луганській області заперечує проти позовних вимог ТОВ Боцман ЛТД з огляду на таке (т.1 а.с.42-47, т.2 а.с.171-177).

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 року за № 1011/1806, передбачено класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільовою призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2015 року № 489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі Порядок № 489).

Відповідно до пункту 3 вказаного наказу № 489 нормативний акт набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 1 січня 2017 року.

В даному випадку, Порядок № 489 є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який, в силу вимог чинного законодавства, визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

Згідно з пунктами з, 5 Розділу ІІ Порядку № 489 коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підсгаві Класифікації видів цільовою призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земсльних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 (далі Класифікатор).

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.03 .2018 № 162 внесено зміни, а саме у примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженою наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року № 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за № 1647/29777 цифри 2,0 замінити цифрами 3,0 .

Додатком 1 до Порядку, який має назву Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) визначено дві примітки наступного змісту:

1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей державною земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.10.2020 НВ-4404791782020 (далі витяг від 02.10.2020), цільове призначення земельної ділянки 1.142 Землі наданні для автомобільного транспорту .

Класифікатор не містить такого виду цільового призначення, як 1.142 Землі наданні для автомобільного транспорту . Зазначений вид цільового призначення визначався для земельної ділянки з кадастровим номером 442500000:14:001:0045 на підставі Українського класифікатору форм власності на землю (УКФВЗ), затвердженого листом Держкомзему України від 24.05.1998 № 14-1-7/12051205, який не є нормативним документом.

Відповідачем коефіцієнт функціонального використання Кф не розраховувався та не коригувався відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області (2011 р.), цей коефіцієнт визначено у примітці додатку 1 Порядку № 489.

Оскільки у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення земель, який визначено Порядком № 489, Головним управлінням, на думку відповідача, правомірно, у передбачений законодавством спосіб, було видано витяг № 521, в якому при розрахунку нормативної грошової оцінки був правомірно застосований коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 3,0, як того вимагає Порядок № 489.

Щодо застосування площі земельної ділянки 41317 кв.м. (4,1317 га) при формуванні витягу, зазначив, що згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.10.2020 НВ-4404791782020 земельна ділянка з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045 сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок 16.03.2005.

У наведеному вище витягу зазначено площу земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка складає 4,1438 га, що кореспондується з площею, зазначеною у витязі № 521.

На час формування витягу № 521 до Державного земельного кадастру не були внесені відомості інвентаризації земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045 з уточненням площі земельної ділянки, у зв`язку із вилученням площі накладеної земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470.

Отже, витяг № 521 сформовано в режимі реального часу (на час звернення заявника) за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, на підставі актуальних відомостей про земельну ділянку, внесених до Державного земельного кадастру.

На підставі викладеного, просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ Боцман ЛТД в повному обсязі.

Ухвалою суду від 07.12.2020 відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження (т.1 а.с.32-35).

Ухвалою суду від 26.01.2021 прийнято відмову від позову ТОВ Боцман ЛТД в частині позовних вимог про визнання протиправними дій Головного управління Держгеокадастру у Луганській області щодо застосування у витязі від 05.08.2020 №521 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка розташована по вул. Заводська, 30 в м. Рубіжне Луганської області, коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки у розмірі 1,897; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Луганській області видати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка розташована по вул. Заводська, 30 в м. Рубіжне Луганської області із застосуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки у розмірі 1.519 (т.2 а.с.153-155).

Ухвалою суду від 04.02.2021 продовжено строк підготовчого провадження по справі (т.2 а.с.192а).

Ухвалою суду від 04.02.2021 відмовлено у задоволенні клопотання представника ТОВ Боцман ЛТД про призначення по справі судової комплексної земельно - технічної, оціночно - земельної експертизи та експертизи з питань землеустрою (т.2 а.с.192б, 195-197).

Ухвалою суду від 23.02.2021 закрито підготовче провадження по справі та призначено справу до судового розгляду по суті (т.2 а.с.210-211).

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги в повному обсязі, надав пояснення аналогічні викладеному позову.

Відповідач у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог ТОВ Боцман ЛТД з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причину неявки суду не повідомив. Правом надання пояснень не скористався.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79 КАС України, суд дійшов до наступного.

Судом встановлено, що ТОВ Боцман ЛТД зареєстровано в якості юридичної особи, ідентифікаційний код 43434145, місцезнаходження: 93009, Луганська область, м.Рубіжне, площа Хіміків, буд. 6. Основним видом діяльності підприємства є 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, що підтверджується відомостями є Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань (т.1 а.с.7).

На підставі протоколу рішення загальних зборів учасників ТОВ Боцман ЛТД №1 від 27.12.2019 та акта приймання-передачі нерухомого майна № 1 від 14.01.2020 позивачу на праві власності належить нерухоме майно - 19/100 частки об`єкта нерухомого майна за адресою: Луганська область, м.Рубіжне, вул. Заводська, буд. 30 (державна реєстрація 16.01.2020) (т.1 а.с.9-11).

18.08.2020 позивач звернувся до Рубіжанської міської ради із заявою, в якій повідомив про набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: Луганська область, м.Рубіжне, вул.Заводська, 30, внаслідок чого просив надати йому дозвіл на розробку технічної документації щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 3,5 га, розташованої за вказаною адресою, в оренду, яка буде використовуватися для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (т.1 а.с.15).

Листом від 04.09.2020 за № 013-010/4431 Рубіжанська міська рада повідомила позивача, що згідно Публічної кадастрової карти земельна ділянка, розташована за адресою: Луганська область, м.Рубіжне, вул.Заводська, 30, є сформованою і має кадастровий номер: 4412500000:14:001:0045, площею 4,1438 га, що унеможливлює надання дозволу на розробку проекту землеустрою. Одночасно, даним листом Рубіжанською міською радою повідомлено ТОВ Боцман ЛТД про проведення інвентаризації земельної ділянки за вказаною адресою, у зв`язку із виявленням на сформованій земельній ділянці іншого землекористувача, про що винесено рішення від 26.08.2020 № 115/43 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки , після проведення якої позивачу буде надана земельна ділянка у користування у зв`язку з придбанням об`єкту нерухомого майна на вищезазначеній земельній ділянці (т.1 а.с.16).

При цьому, Рубіжанська міська рада звернулася до суду із позовом до ТОВ Боцман ЛТД про стягнення безпідставно збережених грошових коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою, де в розрахунку суми несплаченої орендної плати послалася на витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 521 від 05.08.2020, виготовлений головним спеціалістом Відділу у м.Сєвєродонецьку ГУ Держгеокадастру у Луганській області (т.1 а.с.12).

У вказаному витязі при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, що знаходиться за адресою: Луганська область, м.Рубіжне, вул.Заводська, 30, було застосовано коефіцієнт Кф 3,0 та зазначено площу 41438 кв.м. (4,1438 га).

Не погоджуючись із діями відповідача щодо застосування у витязі від 05.08.2020 № 521 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка розташована по вул. Заводська, 30 в м. Рубіжне Луганської області, коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 3,0, та площі земельної ділянки у розмірі 41438 кв. м. (4,1438 га), позивач звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи справу по суті заявлених позовних вимог суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Згідно із статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За приписами статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок.

Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини першої статті 18 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 № 1378-VІ (далі №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно частин першої та другої статті 20 Закону № 1378 за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України (далі ЗК України) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів Про затвердження Класифікації видів Цільового призначення земель від 23.07.2010 № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/1806, передбачено класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2015 № 489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі Порядок № 489).

Пунктом 3 вказаного наказу визначено, що нормативний акт набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 01 січня 2017 року. Отже, на час виникнення спірних правовідносин Порядок № 489 с чинним нормативно-правовим актом.

Отже, на час розгляду справи, Порядок №489 є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з пунктом 5 Розділу ІІ Порядку № 489 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306.

Додатком 1 до Порядку, який має назву "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" визначено дві примітки наступного змісту:

1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

При цьому, видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку №489.

Зазначений правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 10.11.2020 у справі № 826/9340/17 та від 28.09.2020 у справі № 808/995/18.

Як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру від 02.10.2020 № НВ-4404791782020 про земельну ділянку, кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, площею 4,1438 га, розташовану за адресою: Луганська область, м.Рубіжне, вул.Заводська, буд. 30, цільове призначення визначено 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту (т.1 а.с.22).

При цьому, Класифікатор не містить такого виду цільового призначення як 1.14.2. Землі надані для автомобільного транспорту , оскільки цей вид цільового призначення визначався для земельної ділянки, кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, на підставі Українського класифікатору форм власності на землю (УКФВЗ), затвердженого листом Держкомзему України від 24.05.1998 № 14-1-7/1205.

Суд зауважує, що Український класифікатор цільового використання землі (УКЦВЗ) не є нормативним документом і був затверджений листом Держкомзему України від 24.04.1998 № 14-1-7/1205.

Як зазначив відповідач у відзиві на позовну заяву, коефіцієнт функціонального використання Кф ним не розраховувався та не коригувався відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне Луганської області, оскільки саме цей коефіцієнт визначено у примітці додатку 1 Порядку № 489.

Таким чином, оскільки у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення земель, який визначено Порядком № 489, зазначення у витягу від 05.08.2020 № 521 відповідачем при розрахунку нормативної грошової оцінки коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф)-3,0, є правомірним.

Посилання позивача на додаток Д Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне Луганської області, суд вважає незмістовним з огляду на таке (т.1 а.с.2-58, т.2 а.с.127-130).

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне Луганської області виконана у 2011 році та затверджена рішенням 21-ої сесії Рубіжанської міської ради від 24.05.2012 № 21/2.

Нормативна грошова оцінка м.Рубіжне проведена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 Про Методику грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 Про порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення населених пунктів (т.2а.с.178-179).

Пунктом 3.1, 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262 (в редакції на 27.01.2006, яка діяла на час розроблення технічної документації) (далі - Порядок) коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Додаток Д Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області (т.2 а.с.127-130) є ідентичним додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку та дублює останній у технічній документації.

Відповідно до останнього абзацу пункту 3.6 Порядку нормативна грошова оцінка земель населених пунктів виконується в послідовності до пунктів 3.7-3.9.

Тобто, Порядком було передбачено покроковий розрахунок вартості одного квадратного метра земельної ділянки, за основу якого взято середню вартість одного квадратного метра земель населеного пункту (Цнз), що перемножується на коефіцієнти: Км2, Км3 та Кф.

У технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області також наведено покроковий розрахунок вартості одного квадратного метра земельної ділянки з урахуванням приписів Порядку.

В додатку Д технічної документації та додатку 1 Порядку відсутня категорія земель за функцією використання: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту , які зазначені у відомостях Державного земельного кадастру у розділі Цільове призначення .

В свою чергу, до складу категорії земель - землі транспорту, зв`язку, на які посилається позивач, входять: землі наземного і підземного транспорту (землі шляхів, автомобільного, залізничного, трамвайного, тролейбусного, трубопровідного транспорту, землі метрополітену); землі водного транспорту; землі авіаційного транспорту; допоміжні транспортні послуги; землі пошти та зв`язку.

Тобто, у складі категорії земель за функцією використання додатку Д технічної документації та додатку 1 Порядку відсутні категорії земель за функцією використання: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту . Також, у переліку кодів відсутній код категорії земель 1.14.12 , який зазначений у відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045.

Отже, під час розробки технічної документації відомості про коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), для категорії земель: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту були відсутні, як в Порядку, так і в технічній документації та не наводилися в додатках до технічної документації.

В свою чергу, в додатоку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (пункт 5 розділу ІІ), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2019 № 489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777 (далі - Порядок № 489), на який посилається позивач, відсутній вид використання земельної ділянки для розміщення автотранспорту, ремонтних і складських приміщень , який міститься в відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045.

Таким чином, оскільки під час розробки технічної документації відомості про коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), для категорії земель: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту , були відсутні як в Порядку, так і в технічній документації та не наводилися в додатках до технічної документації, а також у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045 відсутні відомості про відповідний код Класифікації № 548, суд дійшов висновку, що витяг від 05.08.2021 № 521 відповідачем сформовано правомірно, з урахуванням примітки 1 до таблиці Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) додатку 1 до Порядку № 489 із зазначенням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Кф у розмірі 3,0.

Слід також зазначити, що у примітці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.08.2020 № 521 відповідачем зазначено, що коефіцієнт (Кф), який характеризує функціональне використання земельної ділянки із зазначенням - 3,0 застосований відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Мінагрополітики від 27.03.2018 № 162, значення коефіцієнту (кф) може бути уточнено та змінено згідно діючого законодавства (т.1 а.с.12).

В свою чергу, позивач не позбавлений права звернення до Рубіжанської міської ради щодо виконання робіт із землеустрою та оцінки земельної ділянки з метою внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру та подальшого застосування в розрахунках нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки.

Що стосується вимог позивача про протиправність дій відповідача щодо застосування у витязі від 05.08.2021 № 521 площі земельної ділянки у розмірі 41438 кв.м. (4,1438 га), суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок (частина друга статті 79-1 ЗК України).

Згідно із частиною четвертою статті 79-1 ЗК України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

За приписами частини п`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до частини дев`ятої статті 79-1 ЗК України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі (частина десята статті 79-1 ЗК України).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 02.10.2020 № НВ-4404791782020 про земельну ділянку, вказана земельна ділянка з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, за адресою: Луганська область, м.Рубіжне, вул.Заводська, буд. 30, сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок 16.03.2005 (т.1 а.с.22).

Статтею 15 Закону України Про державний земельний кадастр від 07.07.2011 № 3613-VI встановлено вичерпний перелік відомостей про земельну ділянку, які вносяться до державного земельного кадастру, зокрема про площу земельної ділянки.

Відповідно до абзацу 3 частини першої статті 13 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Частиною другою статті 20 Закону №1378-IV визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина третя статті 23 Закону №1378-IV).

Суд зауважує, що витяг з Державного земельного кадастру від 02.10.2020 № НВ-4404791782020 містить відомості про площу земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045 - 4,1438 га, що кореспондується з площею, зазначеною в оскаржуваному витязі від 05.08.2021 № 521.

Матеріалами справи встановлено та не заперечується сторонами, що рішенням третьої особи земельна ділянка з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470, площею 0,0121 га, була передана в оренду ТОВ ЛЕО під трансформаторну підстанцію, яка знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045. При цьому, Рубіжанська міська рада листом від 04.09.2020 за № 013-010/4431 повідомила позивача про проведення інвентаризації земельної ділянки за вказаною адресою, у зв`язку із виявленням на сформованій земельній ділянці іншого землекористувача, про що винесено рішення від 26.08.2020 № 115/43 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки , після проведення якої позивачу буде надана земельна ділянка у користування у зв`язку з придбанням об`єкту нерухомого майна на вищезазначеній земельній ділянці (т.1 а.с.16).

Постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 476 затверджено Порядок проведення інвентаризації земель, пунктом 2 якого встановлено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 26 зазначеного порядку за результатами проведення інвентаризації земель виконавцями розробляється технічна документація відповідно до статті 57 Закону України «Про землеустрій» .

Відомості, отримані за результатами інвентаризації земель, вносяться до Державного земельного кадастру відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 (пункт 29 Порядку № 476).

Слід зазначити, що як на час формування оскаржуваного витягу від 05.08.2021 № 521, так і на час вирішення даного спору, до Державного земельного кадастру відомості щодо інвентаризації земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14100І:0045 із уточненням площі земельної ділянки, у зв`язку із вилученням площі накладеної земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470 не внесені. Отже, відповідачем сформовано вказаний витяг на підставі актуальних відомостей про земельну ділянку, внесених до Державного земельного кадастру.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що оскільки у відомостях Державного земельного кадастру площа земельної ділянки зазначена у розмірі 4,1438 га, відповідно Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області правомірно використано цю площу в розрахунках нормативної грошової оцінки зазначеної вище земельної ділянки.

Доводи позивача щодо не проведення Рубіжанською міською радою у відповідності до норм діючого законодавства нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне, повторної експертизи у відповідності до норм статті 14 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне Луганської області , а також інвентаризації земельної ділянки до теперішнього часу, на увагу не заслуговують, оскільки це не відноситься до предмету спору.

Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з пунктом 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v." від 27.09.2001 рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Окрім того, судом враховується, що відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й відрізних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав вимоги ТОВ Боцман ЛТД є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову судові витрати зі сплати судового збору позивачу не повертаються.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю Боцман ЛТД до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Рубіжанська міська рада Луганської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,- відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення суду складено та підписано 07 квітня 2021 року.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.03.2021
Оприлюднено09.04.2021
Номер документу96076120
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/4690/20

Постанова від 19.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 19.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 19.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 19.07.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 30.03.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Рішення від 30.03.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 04.02.2021

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні