ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2021 року справа №360/4690/20
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),
суддів Гайдара А.В., Казначеєва Е.Г.,
за участю секретаря судового засідання Харечко О.П.,
представника позивача Дашка Ю.І.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Боцман ЛТД на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 березня 2021 року по справі №360/286/21 (суддя 1-ї інстанції Петросян К.Є.) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Боцман ЛТД до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Рубіжанська міська рада Луганської області, про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог (а.с.136-143 том 2) просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Луганській області щодо застосування у витязі від 05.08.2020 року №521 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка розташована по АДРЕСА_1 , коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 3,0, та площі земельної ділянки у розмірі 41438 кв. м. (4,1438 га);
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Луганській області видати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка розташована по АДРЕСА_1 із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1,0 та зазначенням площі земельної ділянки 41317 кв.м. (4,1317 га).
В обгрунтування позовних вимог зазначив, що звернувся до Рубіжанської міськради із заявою, в якій повідомив, що став власником нерухомого майна та просив надати дозвіл на розробку технічної документації щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 3,5 га, для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства.
Отримав відповідь про неможливість надання дозволу, оскільки земельна ділянка сформована, а також виявлено на земельній ділянці іншого землекористувача. Одночасно, Рубіжанською міськрадою повідомлено про прийняття рішення Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки та зазначено, що земельна ділянка буде надана у користування після проведення інвентаризації.
При цьому, Рубіжанська міськрада звернулася із позовом до ТОВ Боцман ЛТД про стягнення безпідставно збережених грошових коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою, в якому при розрахунку суми несплаченої орендної плати послалася на витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 521 від 05.08.2020, виготовлений відповідачем.
У цьому витязі при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , було застосовано коефіцієнт Кф рівний 3,0, що є протиправним.
Крім того, є протиправним зазначення у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площі земельної ділянки 41438 кв.м. (4,1438 га), оскільки рішенням третьої особи земельна ділянка з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470, площею 0,0121 га, була передана в оренду ТОВ ЛЕО під трансформаторну підстанцію, яка знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045.
При цьому, Рубіжанська міська рада не вилучила вказану земельну ділянку із земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, її площа залишилась без змін. Отже, на даний час має місце накладення земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470 на земельну ділянку з кадастровим номером 44 12500000:14:001:0045, тобто існує невідповідність щодо меж, площі та інших даних про земельну ділянку, на якій знаходиться нерухоме майно ТОВ Боцман ЛТД .
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 30 березня 2021 року відмовлено в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення суду, прийняти постанову, якою позов задовольнити.
Обґрунтування апеляційної скарги.
Під час проведення нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області технічною документацією з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області, яка була затверджена рішенням Рубіжанської міської ради № 12/2 від 24.05.2012, було визначено грошову оцінку земель різного функціонального призначення в розрізі економіко-планувальних зон, в тому числі і щодо земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , що знаходиться в 19 економіко-планувальній зоні в 71 оціночному районі.
Згідно розділу 12 секції J Додатку №1 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства встановлений коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки (Кф) - 1,0.
Згідно даних Державного земельного кадастру інформація щодо земельної ділянки кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, що розташована за адресою АДРЕСА_1 внесена до Державного земельного кадастру. Крім того, в Державному земельному кадастрі міститься інформація про цільове призначення: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту.
Наявне в Державному земельному кадастрі зазначення цільового використання землі - землі надані для автомобільного транспорту, згідно Українського класифікатора цільового використання землі, затвердженого листом Держкомзему України від 24 квітня 1998 року №14-1-7/1205, є абсолютно тотожним виду цільового призначення землі - для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства, зазначеного в розділу 12 секції J (підрозділ 12.4) Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 та Додатку №1 Порядку №489.
Примітка ж до додатку №1 до Порядку №489 визначає застосування коефіцієнту К(ф) - 3,0 якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки.
Однак, згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 02.10.2020 року номер витягу НВ-4404791782020, дані Державного земельного кадастру, хоч і за старим Класифікатором, але містять код класифікації виду цільового призначення земельної ділянки, що виключає застосування коефіцієнту К(ф) 3,0.
До того ж, нормативна грошова оцінка земель м. Рубіжне була введена з 01.01.2013 у відповідності до законодавства України, яке діяло на той час. Після чого нормативна грошова оцінка земель м. Рубіжне не проводилась.
Згідно ж Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, зазначений коефіцієнт Кф, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, застосовується ліше один раз під час проведення нормативної грошової оцінки землі, а саме під час розробки технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, а не під час надання витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земель. Застосування коефіцієнту Кф-3,0, зазначеного у примітці до додатку №1 Порядку №489 є тимчасовим до внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру та зазначення цільового призначення земельної ділянки.
Висновком державної експертизи землевпорядної документації від 14.12.2011 року №277-11 було встановлено, що Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області не в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилами, внаслідок чого повертається на доопрацювання. Але, повторна експертиза, як того вимагають положення ст.14 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації не проводилась.
Тому є взагалі протиправним використання технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області, затвердженої рішенням Рубіжанської міської ради №21/2 від 24.05.2012 та видача на її підставі витягів з нормативної грошової оцінки землі.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, може видати лише витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, але ніяк не проводити при цьому переоцінку нормативно грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнтів у розрахунках на свій розсуд.
Крім того, є протиправним зазначення у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площі земельної ділянки 41438 кв.м. (4,1438 га), оскільки рішенням третьої особи земельна ділянка з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470, площею 0,0121 га, була передана в оренду ТОВ ЛЕО під трансформаторну підстанцію, яка знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045.
При цьому, Рубіжанська міська рада не вилучила вказану земельну ділянку із земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, її площа залишилась без змін. Отже, на даний час має місце накладення земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470 на земельну ділянку з кадастровим номером 44 12500000:14:001:0045, тобто існує невідповідність щодо меж, площі та інших даних про земельну ділянку, на якій знаходиться нерухоме майно ТОВ Боцман ЛТД .
Інвентаризація земельної ділянки до цього часу не проведена, розміри земельної ділянки не визначені та не затверджені у встановленому діючим законодавством порядку, межі не винесені в натурі (на місцевості), межові знаки та сама земельна ділянка не передані ТОВ Боцман ЛТД .
Також суд першої інстанції безпідставно відмовив в задоволенні клопотання позивача про призначення по справі судової комплексної земельно-технічної, оціночно-земельної експертизи та експертизи з питань землеустрою.
В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити та скасувати рішення суду першої інстанції.
Суд, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
ТОВ Боцман ЛТД зареєстровано в якості юридичної особи, ідентифікаційний код 43434145, місцезнаходження: 93009, Луганська область, м. Рубіжне, площа Хіміків, буд. 6. Основним видом діяльності підприємства є 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, що підтверджується відомостями є Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань (т.1 а.с.7).
На підставі протоколу рішення загальних зборів учасників ТОВ Боцман ЛТД №1 від 27.12.2019 та акта приймання-передачі нерухомого майна № 1 від 14.01.2020 позивачу на праві власності належить нерухоме майно 19/100 частки об`єкта нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 (державна реєстрація 16.01.2020) (т.1 а.с.9-11).
18.08.2020 позивач звернувся до Рубіжанської міської ради із заявою, в якій повідомив про набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , внаслідок чого просив надати йому дозвіл на розробку технічної документації щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 3,5 га, розташованої за вказаною адресою, в оренду, яка буде використовуватися для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства (т.1 а.с.15).
Листом від 04.09.2020 за № 013-010/4431 Рубіжанська міська рада повідомила позивача, що згідно Публічної кадастрової карти земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , є сформованою і має кадастровий номер: 4412500000:14:001:0045, площею 4,1438 га, що унеможливлює надання дозволу на розробку проекту землеустрою.
Одночасно, даним листом Рубіжанською міською радою повідомлено ТОВ Боцман ЛТД про проведення інвентаризації земельної ділянки за вказаною адресою, у зв`язку із виявленням на сформованій земельній ділянці іншого землекористувача, про що винесено рішення від 26.08.2020 № 115/43 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки , після проведення якої позивачу буде надана земельна ділянка у користування у зв`язку з придбанням об`єкту нерухомого майна на вищезазначеній земельній ділянці (т.1 а.с.16).
При цьому, Рубіжанська міська рада звернулася до суду із позовом до ТОВ Боцман ЛТД про стягнення безпідставно збережених грошових коштів у вигляді несплаченої орендної плати за користування земельною ділянкою, де в розрахунку суми несплаченої орендної плати послалася на витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 521 від 05.08.2020, виготовлений головним спеціалістом Відділу у м.Сєвєродонецьку ГУ Держгеокадастру у Луганській області (т.1 а.с.12).
У вказаному витязі при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , було застосовано коефіцієнт Кф 3,0 та зазначено площу 41438 кв.м. (4,1438 га).
Не погоджуючись із діями відповідача щодо застосування у витязі від 05.08.2020 № 521 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, яка розташована по АДРЕСА_1 , коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 3,0, та площі земельної ділянки у розмірі 41438 кв. м. (4,1438 га), позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції, відмовляючи в задоволенні позову, виходив з того, що оскільки під час розробки технічної документації відомості про коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), для категорії земель: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту , були відсутні як в Порядку, так і в технічній документації та не наводилися в додатках до технічної документації, а також у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045 відсутні відомості про відповідний код Класифікації № НОМЕР_1 , тому витяг від 05.08.2021 № 521 відповідачем сформовано правомірно, з урахуванням примітки 1 до таблиці Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) додатку 1 до Порядку № 489 із зазначенням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Кф у розмірі 3,0.
Оцінка суду.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
На підставі статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.
Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок.
Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 № 1378-VІ (далі №1378-IV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Згідно частин першої та другої статті 20 Закону № 1378 за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно до статті 193 Земельного кодексу України (далі ЗК України) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.
Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.
Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів Про затвердження Класифікації видів Цільового призначення земель від 23.07.2010 № 548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/1806, передбачено класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2015 № 489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі Порядок № 489).
Пунктом 3 вказаного наказу визначено, що нормативний акт набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 01 січня 2017 року.
Отже, на час розгляду справи, Порядок №489 є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.
Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Згідно з пунктом 5 Розділу ІІ Порядку № 489 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за № 1011/18306.
Додатком 1 до Порядку, який має назву "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" визначено дві примітки наступного змісту:
1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.
2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.
При цьому, видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку №489.
Такий правовий висновок викладено Верховним Судом у постановах від 10.11.2020 у справі № 826/9340/17 та від 28.09.2020 у справі № 808/995/18.
Як свідчить витяг з Державного земельного кадастру від 02.10.2020 № НВ-4404791782020 про земельну ділянку, кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, площею 4,1438 га, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , цільове призначення визначено 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту (т.1 а.с.22).
При цьому, Класифікатор не містить такого виду цільового призначення як 1.14.2. Землі надані для автомобільного транспорту , оскільки цей вид цільового призначення визначався для земельної ділянки, кадастровий номер 4412500000:14:001:0045, на підставі Українського класифікатору форм власності на землю (УКФВЗ), затвердженого листом Держкомзему України від 24.05.1998 № 14-1-7/1205.
При цьому Український класифікатор цільового використання землі (УКЦВЗ) не є нормативним документом і був затверджений листом Держкомзему України від 24.04.1998 № 14-1-7/1205.
Як визначив відповідач коефіцієнт функціонального використання Кф ним не розраховувався та не коригувався відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне Луганської області, оскільки саме цей коефіцієнт визначено у примітці додатку 1 Порядку № 489.
Таким чином, оскільки у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код класифікації видів цільового призначення земель, який визначено Порядком № 489, є правомірним зазначення у витягу від 05.08.2020 № 521 відповідачем при розрахунку нормативної грошової оцінки коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф)-3,0.
Є безпідставним посилання позивача на додаток Д Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне Луганської області (т.1 а.с.2-58, т.2 а.с.127-130) з огляду на наступне.
Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне Луганської області виконана у 2011 році та затверджена рішенням 21-ої сесії Рубіжанської міської ради від 24.05.2012 № 21/2.
Нормативна грошова оцінка м.Рубіжне проведена відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213 Про Методику грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів та наказу Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 Про порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення населених пунктів (т.2а.с.178-179).
Пунктом 3.1, 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 № 18/15/21/11, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262 (в редакції на 27.01.2006, яка діяла на час розроблення технічної документації) (далі Порядок) коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Додаток Д Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області (т.2 а.с.127-130) є ідентичним додатку 1 до пунктів 3.5, 3.7, 3.9, 3.10 Порядку та дублює останній у технічній документації.
Відповідно до останнього абзацу пункту 3.6 Порядку нормативна грошова оцінка земель населених пунктів виконується в послідовності до пунктів 3.7-3.9.
Тобто, Порядком передбачено покроковий розрахунок вартості одного квадратного метра земельної ділянки, за основу якого взято середню вартість одного квадратного метра земель населеного пункту (Цнз), що перемножується на коефіцієнти: Км2, Км3 та Кф.
У технічній документації з нормативної грошової оцінки земель м. Рубіжне Луганської області також наведено покроковий розрахунок вартості одного квадратного метра земельної ділянки з урахуванням приписів Порядку.
В додатку Д технічної документації та додатку 1 Порядку відсутня категорія земель за функцією використання: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту , які зазначені у відомостях Державного земельного кадастру у розділі Цільове призначення .
В свою чергу, до складу категорії земель землі транспорту, зв`язку, на які посилається позивач, входять: землі наземного і підземного транспорту (землі шляхів, автомобільного, залізничного, трамвайного, тролейбусного, трубопровідного транспорту, землі метрополітену); землі водного транспорту; землі авіаційного транспорту; допоміжні транспортні послуги; землі пошти та зв`язку.
Тобто, у складі категорії земель за функцією використання додатку Д технічної документації та додатку 1 Порядку відсутні категорії земель за функцією використання: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту .
Також, у переліку кодів відсутній код категорії земель 1.14.12 , який зазначений у відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045.
Отже, під час розробки технічної документації відомості про коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), для категорії земель: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту були відсутні, як в Порядку, так і в технічній документації та не наводилися в додатках до технічної документації.
В свою чергу, в додаток 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (пункт 5 розділу ІІ), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2019 № 489, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777 (далі Порядок № 489), на який посилається позивач, відсутній вид використання земельної ділянки для розміщення автотранспорту, ремонтних і складських приміщень , який міститься в відомостях Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045.
Підсумовуючи викладене, суд погоджує правильність висновку суду першої інстанції, що витяг від 05.08.2021 № 521 відповідачем сформовано правомірно, з урахуванням примітки 1 до таблиці Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) додатку 1 до Порядку № 489 із зазначенням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки Кф у розмірі 3,0, оскільки під час розробки технічної документації відомості про коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), для категорії земель: 1.14.2 Землі надані для автомобільного транспорту , були відсутні як в Порядку, так і в технічній документації та не наводилися в додатках до технічної документації.
До того ж у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045 відсутні відомості про відповідний код Класифікації № 548
Крім того, в примітці витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.08.2020 № 521 відповідачем визначено, що коефіцієнт (Кф), який характеризує функціональне використання земельної ділянки із зазначенням 3,0 застосований відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Мінагрополітики від 27.03.2018 № 162, значення коефіцієнту (кф) може бути уточнено та змінено згідно діючого законодавства (т.1 а.с.12).
Позивач не позбавлений права звернення до Рубіжанської міської ради щодо виконання робіт із землеустрою та оцінки земельної ділянки з метою внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру та подальшого застосування в розрахунках нормативної грошової оцінки зазначеної земельної ділянки.
Щодо вимог позивача про протиправність дій відповідача щодо застосування у витязі від 05.08.2021 № 521 площі земельної ділянки у розмірі 41438 кв.м. (4,1438 га).
Відповідно до частини першої статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
На підставі частини другої статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок здійснюється, зокрема шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок
Згідно з частиною четвертою статті 79-1 ЗК України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
За приписами частини п`ятої статті 79-1 ЗК України формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Відповідно до частини дев`ятої статті 79-1 ЗК України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Частиною десятою статті 79-1 ЗК України визначено, що державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру від 02.10.2020 № НВ-4404791782020 про земельну ділянку, вказана земельна ділянка з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045, за адресою: АДРЕСА_1 , сформована та зареєстрована в Державному земельному кадастрі на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок 16.03.2005 (т.1 а.с.22).
Статтею 15 Закону України Про державний земельний кадастр від 07.07.2011 № 3613-VI встановлено вичерпний перелік відомостей про земельну ділянку, які вносяться до державного земельного кадастру, зокрема про площу земельної ділянки.
Відповідно до абзацу 3 частини першої статті 13 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Частиною другою статті 20 Закону №1378-IV визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
На підставі частини третьої статті 23 Закону №1378-IV витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин
Витяг з Державного земельного кадастру від 02.10.2020 № НВ-4404791782020 містить відомості про площу земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045 4,1438 га, що кореспондується з площею, зазначеною в оскаржуваному витязі від 05.08.2021 № 521.
Матеріалами справи підтверджено, що рішенням третьої особи земельна ділянка з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470, площею 0,0121 га, була передана в оренду ТОВ ЛЕО під трансформаторну підстанцію, яка знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0045.
При цьому, Рубіжанська міська рада листом від 04.09.2020 за № 013-010/4431 повідомила позивача про проведення інвентаризації земельної ділянки за вказаною адресою, у зв`язку із виявленням на сформованій земельній ділянці іншого землекористувача, про що винесено рішення від 26.08.2020 № 115/43 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки , після проведення якої позивачу буде надана земельна ділянка у користування у зв`язку з придбанням об`єкту нерухомого майна на вищезазначеній земельній ділянці (т.1 а.с.16).
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 476 затверджено Порядок проведення інвентаризації земель, пунктом 2 якого встановлено, що інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення Державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 26 зазначеного порядку за результатами проведення інвентаризації земель виконавцями розробляється технічна документація відповідно до статті 57Закону України Про землеустрій.
Згідно з пунктом 29 Порядку №476 відомості, отримані за результатами інвентаризації земель, вносяться до Державного земельного кадастру відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. № 1051 .
Слід зазначити, що як на час формування оскаржуваного витягу від 05.08.2021 № 521, так і на час вирішення даного спору, до Державного земельного кадастру не внесені відомості щодо інвентаризації земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14100І:0045 із уточненням площі земельної ділянки, у зв`язку із вилученням площі накладеної земельної ділянки з кадастровим номером 4412500000:14:001:0470.
Отже, відповідачем сформовано вказаний витяг на підставі актуальних відомостей про земельну ділянку, внесених до Державного земельного кадастру.
Таким чином, Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області правомірно використано цю площу в розрахунках нормативної грошової оцінки зазначеної вище земельної ділянки, оскільки в відомостях Державного земельного кадастру площа земельної ділянки зазначена у розмірі 4,1438 га.
Є неприйнятними доводи позивача щодо не проведення Рубіжанською міською радою відповідно до норм діючого законодавства нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне, повторної експертизи відповідно до статті 14 Закону України Про державну експертизу землевпорядної документації технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Рубіжне Луганської області, інвентаризації земельної ділянки, оскільки ці доводи не відносяться до предмету спору.
Суд не приймає доводи позивача про безпідставну відмову судом першої інстанції в задоволенні клопотання позивача про призначення по справі судової комплексної експертизи, оскільки питання, які поставлені позивачем, підлягають вирішенню судом за результатами розгляду справи по суті і не потребують спеціальних знань у сфері іншій, ніж право.
Таким чином, за наведених у позовній заяві мотивів і підстав вимоги ТОВ Боцман ЛТД задоволенню не підлягають.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оцінюючи доводи апеляційної скарги, суд зазначає, що ці доводи були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції під час розгляду та ухвалення рішення, їм була надана відповідна правова оцінка, жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанцій норм матеріального права, у апеляційній скарзі не наведено.
У контексті оцінки доводів апеляційної скарги колегія суддів звертає увагу на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах Проніна проти України (пункт 23) та Серявін та інші проти України (пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Боцман ЛТД на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 березня 2021 року по справі №360/286/21 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 30 березня 2021 року по справі №360/286/21 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 19 липня 2021 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення в порядку, визначеному статтею 328 КАС України.
Повне судове рішення складено 19 липня 2021 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді А.В. Гайдар
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2021 |
Оприлюднено | 20.07.2021 |
Номер документу | 98399355 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні