Рішення
від 19.04.2021 по справі 460/7533/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

19 квітня 2021 року м. Рівне №460/7533/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д.П. за участю секретаря судового засідання Минько Н.З. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник Грабовський Віталій Анатолійович,

відповідача: представник Максимчук Віктор Петрович,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" доГоловного управління Держгеокадастру у Рівненській області про визнання протиправним та скасування припису, - В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, в якому просило визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області №628-ДК/246Пр/03/01/-20 від 03.09.2020.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що посадовою особою відповідача безпідставно складено припис, яким зобов`язано ТОВ "Рівненський МЖК" звільнити частину самовільно зайнятої земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:016012:0099 або посвідчити право користування (власності) вказаної земельної ділянки. Позивач вважає вказані висновки безпідставними, так як розміщення куп глини, які відповідач кваліфікує, як самовільне зайняття частини земельної ділянки були розміщені на ній протягом 2008-2010 років внаслідок проведення будівельних робіт на земельній ділянці площею 96100 кв.м., яка в той період перебувала в оренді у ТОВ "Рівненський МЖК" на підставі договору оренди, а тому стверджує, що будь-якого самовільного зайняття земельної ділянки не відбулося. Вказує на те, що акті перевірки відсутнє обґрунтування на підставі чого зроблено висновок про самовільне зайняття частини земельної ділянки саме площею 0,30 га, а не будь-якої іншої площі, як і не долучено плану-схеми земельної ділянки, яка за твердженнями відповідача, самовільно зайнята позивачем. З огляду на викладене, просив позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 15.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 16.11.2020.

Відповідач подав відзив на позов ТОВ "Рівненський МЖК", в якому проти позову заперечив. В обґрунтування заперечень зазначив, що під час проведення перевірки дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:01:012:0099 площею 3,49 га, яка розташована на території Рівненської міської ради встановлено вихід ТОВ "Рівненський МЖК", в особі директора Дем`янчук Н.М., під час проведення підготовчих будівельних робіт на земельній ділянці, за межі земельної ділянки, яка перебуває у позивача в оренді, шляхом навезення куп глини. Цим товариство самовільно зайняло частину земельної ділянки площею 0,30 га кадастровий номер 5610100000:01:012:0099, що підтверджується фотознімками земельної ділянки, зробленими інспектором під час перевірки та зафіксовано в акті обстеження земельної ділянки №628-ДК/193АО/10/01/-20 від 03.09.2020 та акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки від 03.09.2020 №628ДК/497АП/09/01/-20. В подальшому державним інспектором було винесено припис від 03.09.2020 №628-ДК/246Пр/03/01/-20 про зобов`язання ТОВ "Рівненський МЖК" в тридцятиденний термін вжити заходи щодо усунення виявленого порушення, а саме: звільнити частину самовільно зайнятої земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099 або посвідчити право користування (власності) вказаної земельної ділянки до 03.10.2020. Також зазначає, що постановою про накладення адміністративного стягнення від 03.09.2020 №628ДК/0000297По/08/01/-20, яку було винесено щодо керівника ТОВ "Рівненський МЖК" ОСОБА_1 , її було визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачене ст. 53-1 КУпАП, та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу, що був оплачений згідно квитанції №ПН1116869 від 14.09.2020. Вказує, що до акту перевірки та акту обстеження земельної ділянки від 03.09.2020 було додано план-схему земельної ділянки, яка була об`єктом перевірки, у вигляді викопіювання. З вищенаведених підстав, спірний припис Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 03.09.2020 відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень та прийнятий у спосіб передбачений законодавством. Враховуючи наведене, представник відповідача просив суд в задоволенні позову відмовити повністю.

Позивачем подано відповідь на відзив, якою вказує, що постанова про накладення адміністративного стягнення від 03.09.2020, на яку посилається відповідач, не являється постановою суду у справі про адміністративне правопорушення, а тому не є обов`язковою для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалено постанова суду. Крім того, зазначає, що керівник ТОВ "Рівненський МЖК" звернулася до суду із позовною заявою до ГУ Держгеокадастру у Рівненській області в якій просить визнати протиправною та скасувати вищезазначену постанову про накладення адміністративного стягнення, яка перебуває на розгляді в Ужгородському міськрайонному суді Закарпатської області справа №308/9519/20. Стверджує, що в акті обстеження від 03.09.2020 не зазначено про те, яким чином посадовою особою відповідача здійснено вимірювання площі нібито самовільно зайнятої частини земельної ділянки, та не долучено будь-якого плану-схеми земельної ділянки, а у відповідному розділі акту стоїть знак прочерку.

Відповідач подав заперечення на відповідь на відзив в якому вказав, що в акті обстеження земельної ділянки від 03.09.2020 та акті перевірки від 03.09.2020 в розділі "План-схема земельної ділянки" відсутній знак прочерку. Наголошує, що сплата штрафу директором відповідача ОСОБА_1 свідчить про її визнання вчинення дій ТОВ "Рівненський МЖК", описаних в акті обстеження земельної ділянки та акті перевірки, протоколі, приписі та постанові про накладення адміністративного стягнення, а також згоду із накладеним адміністративним стягненням.

Ухвалою суду від 14.12.2020 витребувано у Рівненської міської ради належним чином завірені копії документів, які містять інформацію про стан частини земельної ділянки площею 30000 м2, повернутої Товариством з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" Рівненській міській раді на підставі Додаткового договору від 04.08.2011 №040658300244 до Договору оренди земельної ділянки від 26.07.2006 №040658300244 (акт приймання-передачі земельної ділянки, тощо). Витребувані докази зобов`язано надати суду до початку розгляду справи по суті. Закрито підготовче провадження. Розгляд справи по суті призначено на 13.01.2021.

Ухвалою суду від 13.01.2021 продовжено встановлений судом процесуальний строк для подання доказів та оголошено перерву у судовому засіданні до 18.02.2021.

У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю головуючого судді судове засідання 18.02.2021 не відбулося та було перенесено на 19.04.2021.

Представник позивача в судовому засіданні, з підстав наведених у адміністративному позові та озвучених в судовому засіданні, позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити повністю.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позов та просив відмовити в задоволенні позову в повному обсязі.

В судовому засіданні 19.04.2021 проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд встановив наступне.

27.08.2020 Головним управління Держгеокадастру у Рівненській області винесено наказ від 27.08.2020 №628-ДК "Про здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності", яким доручено старшому державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Рівненської області - начальнику відділу контролю за використанням та охороною земель у Володимирецькому, Дубровицькому, Зарічненському районах Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області Володимиру Грошко у термін з 27.08.2020 по 09.09.2020 здійснити захід державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів стосовно земельної ділянки комунальної форми власності, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, кадастровий номер 5610100000:01:012:0099, площею 3,49 га, яка розташована на території Рівненської міської ради.

За результатами перевірки старшим державним інспектором складено акт перевірки дотримання земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки №628ДК/497АП/09/01/-20 від 03.09.2020 (далі - акт перевірки від 03.09.2020) та акт обстеження земельної ділянки №628-ДК/193АО/10/01/-20 від 03.09.2020 (далі - акт обстеження від 03.09.2020), за змістом яких встановлено, що відповідно до даних Державного земельного кадастру, в комунальній власності територіальної громади міста Рівного в особі Рівненської міської ради, знаходиться земельна ділянка площею 3,49 га з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099, із земель житлової та громадської забудови, яка розташована в районі вулиць Гагаріна, Струтинської в місті Рівному.

У вказаних актах старшим державним інспектором також зазначено, що під час проведення перевірки, з виїздом на місце, було встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Житловий Комплекс", (далі - ТзОВ РМЖК) в особі директора Дем`янчук Нелі Михайлівни, під час проведення підготовчих будівельних робіт на земельній ділянці, шляхом навезення куп глини, вийшло за межі земельної ділянки, яка перебувала у них в оренді, для будівництва та обслуговування житлового комплексу і самовільно зайняло частину земельної ділянки площею 0,30 га з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099, із земель житлової та громадської забудови, комунальної форми власності, чим директор ТзОВ ОСОБА_1 допустила порушення вимог земельного законодавства, а саме ст.ст. 125 і 126 Земельного кодексу України, відповідальність за що передбачена п. б ст. 211 Земельного кодексу України та ст. 531 Кодексу України про адміністративні порушення.

На виконання положень статті 53-1 КУпАП старшим державним інспектором Грошко В.І. 03.09.2020 складено протокол про адміністративне правопорушення за №628ДК/0000297П/07/01/-20, за результатами розгляду якого 03.09.2020 винесено постанову №628ДК/0000297ПО/08/01/-20 про визнання гр. ОСОБА_1 винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП, та накладення на неї адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 340 грн (далі - постанова від 03.09.2020).

07.09.2020 старшим державним інспектором також проведено розрахунок розміру шкоди, заподіяної територіальній громаді міста Рівного внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 0,30 га з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099 із земель житлової та громадської забудови за адресою: місто Рівне, район вулиць Гагаріна, Струтинської та визначено заподіяну шкоду в розмірі 32181,60 грн.

Для усунення наслідків виявленого порушення старшим державним інспектором 03.09.2020 видано припис №628-ДК/246Пр/03/01/-20 (далі - припис від 03.09.2020), в якому позивачу поставлено вимогу: "В тридцяти денний термін вжити заходи щодо усунення виявленого порушення, а саме: звільнити частину самовільно зайнятої земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099 або посвідчити право користування (власності) вказаної земельної ділянки. Термін до 03.10.2020" та про виконання припису повідомити до 07.10.2020 Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Вказаний припис отримано позивачем 03.09.2020, що не заперечується представниками обох сторін.

Вважаючи припис відповідача протиправним, позивач звернувся із цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.

Відповідно до вимог частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Зазначені критерії, хоч і адресовані суду, але одночасно вони є і вимогами для суб`єкта владних повноважень, який приймає відповідне рішення, вчиняє дії чи допускається бездіяльності.

Відповідно до частин 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Статтями 125, 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та оформлюються відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно з пунктом "б" статті 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.

Відповідно до статті 188 Земельного кодексу України, Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 №963-IV (далі - Закон №963-IV), в редакції на момент виникнення спірних правовідносин.

Відповідно до ст. 4 Закону №963-IV, об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

Статтею 9 Закону №963-IV встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів серед іншого здійснюються шляхом проведення перевірок та розгляду звернень юридичних і фізичних осіб.

Згідно із ст. 10 цього Закону, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 за №15 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Положення) встановлено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно підпункту 25-1 пункту 4 вказаного Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Таким чином, до повноважень Держгеокадастру входить здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності.

Згідно із Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 № 333, Головне управління Держгеокадастру в області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Відповідно, в межах Рівненської області реалізація повноважень віднесена до завдань Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, зокрема повноваження щодо здійснення державного нагляду (контролю) в сфері використання та охорони земель.

Згідно із статтею 14 Конституції України, земля є основним національним багатством України та перебуває під особливою охороною держави.

У ході державного контролю за використанням та охороною земель посадовою особою Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області встановлено самовільне зайняття частини земельної ділянки позивачем під час проведення підготовчих будівельних робіт на земельній ділянці, яка перебуває у ТОВ "Рівненський МЖК" в оренді, шляхом навезення куп глини на сусідню земельну ділянку з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099 із земель житлового і громадської забудови, комунальної форми власності.

В результаті чого, застосувало до позивача припис та стосовно директора прийняло протокол про адміністративне правопорушення, за самовільне заняття частини земельної ділянки загальною площею 0,3 га з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099 із земель житлової та громадської забудови, комунальної власності, яка розташована в районі вулиць Гагаріна, Струтинської в м. Рівне.

Однак, з даними твердженнями відповідача, суд не погоджується, з наступних підстав.

Так, відповідно до ст. 1 Закону №963-IV самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Судом встановлено, що рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу. Надано Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" в оренду строком на п`ятдесят років земельну ділянку загальною площею 96 100 м2 в районі вулиць Гагаріна і Марфи Струтинської для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу.

26.07.2006 між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Рівненський МЖК" (Орендар) підписано договір оренди землі, за умовами якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 96100 кв.м., яка знаходиться в м. Рівне, в районі вул. Гагаріна і Марфи Струтинської, який зареєстрований в Рівненській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України" 14.08.2006, запис №040658300244 (далі - договір оренди від 14.08.2006).

Згідно п. 2 договору оренди від 14.08.2006 в оренду надається земельна ділянка загальною площею 96100 кв.метрів для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, в тому числі: - площею 96658 м.кв. - з числа земель запасу Рівненської міської ради (сільськогосподарські угіддя-рілля); - площею 420 м.кв. - з числа земель запасу Рівненської міської ради (полезахисні та інші захисні насадження), строком на 50 років.

Пунктом 14 договору оренди від 14.08.2006 передбачено, що земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу.

У відповідності до п. 21 договору оренди від 14.08.2006 після припинення дії договору оренди, Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані не гіршому, порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду. Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується в судовому порядку.

03.03.2008 Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Рівненській області (далі - Рівненська облдержземінспекція) видано для ТОВ "Рівненський МЖК" дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки №000032*, відповідно до якого дозволено зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки площею 4,249 га, що знаходиться в м. Рівне в районі вулиць Гагаріна та М.Струтинської, яка використовується на підставі договору оренди землі від 26.07.2006, реєстраційний номер 040658300244 від 14.08.2006. Дозвіл дійсний до 01.12.2010.

15.10.2008 Рівненською облдержземінспекцією видано для ТОВ "Рівненський МЖК" дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки №000048*, відповідно до якого дозволено зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки площею 1,9536 га, що знаходиться в м. Рівне в районі вулиць Гагаріна та М.Струтинської, яка використовується на підставі договору оренди землі від 26.07.2006, реєстраційний номер 040658300244 від 14.08.2006. Дозвіл дійсний до 01.10.2009.

15.10.2008 Рівненською облдержземінспекцією видано для ТОВ "Рівненський МЖК" дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної №000049*, відповідно до якого дозволено зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки площею 1,60 га, що знаходиться в м. Рівне в районі вулиць Гагаріна та М.Струтинської, яка використовується на підставі договору оренди землі від 26.07.2006, реєстраційний номер 040658300244 від 14.08.2006. Дозвіл дійсний до 01.12.2010.

15.10.2008 Рівненською облдержземінспекцією видано для ТОВ "Рівненський МЖК" дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної №000050*, відповідно до якого дозволено зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки площею 1,6596 га, що знаходиться в м. Рівне в районі вулиць Гагаріна та М.Струтинської, яка використовується на підставі договору оренди землі від 26.07.2006, реєстраційний номер 040658300244 від 14.08.2006. Дозвіл дійсний до 01.12.2010.

Сторонами не заперечувалося, що на підставі вищезазначених дозволів позивачем проведено у 2008-2010 роках зняття та перенесення ґрунтового покрову на земельній ділянці площею 9,4622 га, яка перебувала в оренді у ТОВ "Рівненський МЖК" згідно договору оренди від 14.08.2006.

Для проведення будівельних робіт на вищезазначеній земельній ділянці позивачем було виготовлено робочий проект, погоджений 24.05.2007 в управлінні архітектури та містобудування виконавчого комітету Рівненської міської ради, згідно генерального плану якого передбачалося будівництво в ІІ черзі будівництва мікрорайону МЖК житлового кварталу з об`єктами соцкультпобуту по АДРЕСА_1 , в тому числі багатоповерхових житлових будинків та інших об`єктів громадської забудови на земельній ділянці, переданій в оренду згідно договору оренди від 14.08.2006.

Рішенням Рівненської міської ради від 05.01.2011 №81 припинено право оренди частини земельної ділянки площею 30 000 м2 в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської, яка рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 надана ТОВ "Рівненський МЖК" в оренду на п`ятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, зараховано цю ділянку до земель запасу Рівненської міської ради.

На виконання вищезазначеного рішення між Рівненською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Рівненський МЖК" (Орендар) укладено Додатковий договір від 04.08.2011 про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2006, за умовами якого сторони домовилися внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 14.08.2006 та викласти окремі пункти в наступній редакції, зокрема: "п. 2 В оренду передається земельна ділянка загальною площею 61200 кв.м для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу, в тому числі: - площею 56968 кв.м та площею 4232 кв.м, за рахунок земель, які рішенням Рівненської міської ради від 09.03.2006 №2040 "Про надання і вилучення земельних ділянок, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та скасування окремих пунктів рішень Рівненської міської ради" були надані Товариству з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" в оренду строком на п`ятдесят років для будівництва та обслуговування другої черги малоповерхової забудови мікрорайону молодіжного житлового комплексу".

У зв`язку з укладенням додаткового договору від 04.08.2011 про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2006 частину орендованої до того моменту позивачем земельної ділянки площею 30000 м2 було зараховано до земель запасу Рівненської міської ради, яка в подальшому сформована в земельну ділянку площею 3,49 га кадастровий номер 5610100000:01:012:0099, що є суміжною із земельними ділянками, що перебувають в оренді у ТОВ "Рівненський МЖК" кадастровий номер 5610100000:01:012:0073 площею 5,6968 га та кадастровий номер 5610100000:01:012:0074 площею 0,4232 га.

15.06.2007 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю видано дозвіл на виконання будівельних робіт №166 для ТОВ "Рівненський МЖК" на виконання будівельних робіт з будівництва житлового будинку АДРЕСА_2 відповідно до проектної документації, затвердженої наказом ТОВ Рівненський МЖК" від 24.05.2007 №44-з та зареєстрованої за №156 від 14.06.2007.

05.08.2015 Управлінням ДАБІ у Рівненській області за № РВ143152170456 зареєстровано Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації - Будівництво житлового будинку №4 в складі І-го пускового комплексу ІІ-ї черги будівництва мікрорайону МЖК на вул. Гагаріна в м. Рівне.

28.12.2007 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю видано дозвіл на виконання будівельних робіт №463 для ТОВ "Рівненський МЖК" на виконання будівельних робіт з будівництва ІІ-ї черги мікрорайону МЖК в районі вул. Гагаріна-вул. Струтинської (1-й пусковий комплекс в складі житлових будинків №1, №2, універсаму та підземної стоянки автомобілів), відповідно до проектної документації, погодженої 24.05.2007 року та затвердженої наказом ТОВ "Рівненський МЖК" від 27.12.2007 №85-з.

23.10.2009 Інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області видано дозвіл на виконання будівельних робіт №1229 для ТОВ "Рівненський МЖК" на виконання будівельних робіт з будівництва закритої стоянки для легкових автомобілів в районі вулиць Гагаріна-Струтинської в м. Рівному (будівництво ІІ-ї черги мікрорайону МЖК) відповідно до проектної документації, затвердженої, погодженої 01.04.2009 та зареєстрованої від 26.08.2009 №128.

29.12.2014 року Управлінням ДАБІ у Рівненській області за №РВ142143630208 зареєстровано Декларацію про готовність об`єкта до експлуатації - Будівництво закритої стоянки для легкових автомобілів в районі вул. Гагаріна та М.Струтинської в м. Рівному (будівництво ІІ-ї черги мікрорайону МЖК).

10.10.2008 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області видано дозвіл на виконання будівельних робіт №816 для ТОВ "Рівненський МЖК" на виконання будівельних робіт з будівництва оздоровчо-торгівельно-розважального комплексу в складі ІІ-ї черги МЖК в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської в м. Рівне відповідно до проектної документації.

13.02.2017 Управлінням ДАБІ у Рівненській області за №РВ142170441703 зареєстровано Декларацію про готовність до експлуатації об`єкта - Будівництво оздоровчо-торгівельно-розважального комплексу в складі ІІ-ої черги МЖК в районі вулиць Гагаріна та Марфи Струтинської в м. Рівне.

За твердженням позивача, під час виконання будівельних робіт на вищезазначених об`єктах, після зняття родючого шару ґрунту на земельній ділянці, що перебувала в нього в користуванні на умовах оренди згідно договору оренди від 14.08.2006, ТОВ "Рівненський МЖК" протягом 2008-2010 років здійснювало певні підготовчі будівельні роботи шляхом викопування котлованів для зазначених вище будівельних об`єктів, та складування відповідного ґрунту (глини) на тій частині орендованої земельної ділянки, будівництво на якій мало відбуватися пізніше.

ТОВ "Рівненський МЖК" зазначає, що при припиненні у 2011 році договору оренди частини земельної ділянки площею 30000 м2 в районі вулиць Гагаріна та М.Струтинської в м. Рівне вона перебувала в тому стані, що був зафіксований під час проведення 03.09.2020 перевірки відповідачем, тобто на частині земельної ділянки, що межує із земельною ділянкою 5610100000:01:012:0073 розміщена купи глини. Як вказує позивач, після повернення у 2011 році із оренди земельної ділянки площею 30000 м2, яка момент перевірки була сформована у земельну ділянку площею 3,49 га кадастровий номер 5610100000:01:012:0099 ТОВ "Рівненський МЖК" будь-яких робіт на такій земельній ділянці не здійснювало та в подальшому не висипало ґрунт із земельних ділянок, що залишаються в оренді у товариства.

Як слідує із наданої 04.02.2021 на вимогу ухвали суду від 14.12.2020 відповіді управління земельних ресурсів виконавчого комітету Рівненської міської ради після укладення додаткового договору від 16.09.2011 додаткових обстежень земельної ділянки 30000 м2 в районі вулиць Гагаріна та Гайдамацької Рівненською міською радою не проводилось.

Згідно ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Тобто, розміщення куп глини про які йдеться в Акті перевірки від 03.09.2020 та Приписі від 03.09.2020 було здійснено протягом 2008-2010 років внаслідок проведення будівельних робіт на земельній ділянці площею 96100,00 кв.м., яка в той період перебувала в оренді у ТОВ "Рівненський МЖК" на підставі договору оренди від 14.08.2006, що свідчить про відсутність факту самовільного зайняття частини земельної ділянки.

В письмових запереченнях та в судовому засіданні представник відповідача стверджував, що чинним законодавством України не визначено переліку обов`язкової інформації, яку повинен містити акт обстеження земельної ділянки, або акт про результати перевірки.

Натомість, відповідно до пп.8 п.5 Положення Держгеокадастр з метою організації своєї діяльності організовує ведення діловодства та архіву відповідно до встановлених правил.

Так, наказом Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 19.12.2018 №216 (далі Наказ №216) "Про затвердження форми бланків службових документів Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області" запроваджено у діловодство Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (далі - Головне управління) форми бланків службових документів Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління: бланк акта обстеження земельної ділянки (додаток 1 до наказу); бланк клопотання про надання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель (додаток 2 до наказу); бланк акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки (додаток 3 до наказу); бланк припису (додаток 4 до наказу); бланк повідомлення про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу (додаток 5 до наказу), а також наказано Управлінню з контролю за використанням та охороною земель Головного управління забезпечити використання затверджених цим наказом форм бланків службових документів у відповідності до вимог чинного законодавства, Інструкції з діловодства в Головному управлінні та територіальних структурних підрозділах Головного управління, затвердженої власним наказом від 01.11.2017 №534.

Згідно з додатком №1 та додатком №3 до Наказу №216 в акті обстеження земельної ділянки та акті перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки перевірки зазначається місцезнаходження юридичної особи, фактична площа та план - схема земельної ділянки. Окрім цього, акт підписується представником юридичної особи чи уповноваженої ним особи або фізичної особи чи її представника, які перевірялись.

Судом встановлено, що в акті перевірки від 03.09.2020 план-схема земельної ділянки відсутня, а також не зазначено, що така план-схема додається до акта. В акті обстеження від 03.09.2020 після слів План-схема земельної ділянки надруковано прочерк та не вказано, що відповідна план-схема додаються до такого акту.

Зважаючи на це, суд критично оцінює та відхиляє доводи відповідача про те, що до акту перевірки від 03.09.2020 та акту обстеження від 03.09.2020 додано план-схема земельної ділянки, яка була об`єктом перевірки, у вигляді викопіювання.

З огляду на встановлені в судовому засіданні обставини, суд вважає, що акт перевірки від 03.09.2020 та акт обстеження від 03.09.2020, на підставі якого прийнято оскаржений позивачем припис, не містить обов`язкових відомостей, які повинні бути в ньому відображені відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області від 19.12.2018 №216 "Про затвердження форми бланків службових документів Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області", а відтак складений з порушенням установлених вимог.

При цьому ні акт перевірки від 03.09.2020, ні акт обстеження від 03.09.2020, ні оскаржений позивачем припис не містять відомостей про коли саме було вчинено самовільне зайняття земельної ділянки, про яке вказано в цих документах.

До відзиву на позов відповідач на підтвердження факту порушення безпосередньо позивачем вимог земельного законодавства надав суду фотознімки земельної ділянки, які за твердженням останнього були зроблені під час проведення перевірки 03.09.2020.

Як зазначено в ст. 10 Закону № 963-ІV надає державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель право проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- та відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України.

Суд зауважує, що в акті перевірки від 03.09.2020 та акті обстеження від 03.09.2020 будь-які відомості щодо проведення фотозйомки під час здійснення заходу контролю відсутні та не зазначено, що додатком до таких актів є фототаблиця. Надані відповідачем фотознімки не містять дати їх створення, відсутні відомості щодо особи, якою здійснювалось фотографування; їх огляд не дає підстави для висновку щодо місця розташування куп глини саме на земельній ділянці з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099, а не на земельній ділянці, яка перебуває в користуванні позивача.

Судом також встановлено, що в акті перевірки від 03.09.2020 та акті обстеження від 03.09.2020 не містяться будь-які відомості про використання вимірювальних засобів та пристроїв для розрахунку площі тієї частини земельної ділянки кадастровий номер 5610100000:016012:0099, яка як стверджує відповідач була самовільно зайнята позивачем.

Як вбачається з акту приймання-передачі земельної ділянки, складеного 18.11.2020 (далі - акт від 18.11.2020), Рівненська міська рада передала з комунальної власності територіальної громади міста Рівного, а Рівненська обласна державна адміністрація прийняла у державну власність земельну ділянку площею 34 900 м2 в районі вулиць Гагаріна та Гайдамацької (кадастровий номер 5610100000:01:012:0099) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (для будівництва і обслуговування багатоквартирних житлових будинків), за умови передачі в державну власність не менше ніж 60 квартир. Також у даному акті сторони зазначили, що не мають одна до іншої жодних претензій стосовно порядку приймання-передачі земельної ділянки. Водночас, акт від 18.11.2020 року не містить відомостей про те, що частина земельної ділянки, яка передавалася є самовільно зайнятою.

Судом встановлено, та не заперечувалося сторонами, що позивач після 03.09.2020 будь-яких дій для виконання вимог оскарженого припису щодо звільнення частини самовільно зайнятої земельної ділянки не вчиняв.

Тобто, наявність акту від 18.11.2020 підтверджує той факт, що земельна ділянка кадастровий номер 5610100000:01:012:0099 не була самовільно зайнята ТОВ "Рівненський МЖК", оскільки розміщення у період 2008-2010 років куп неродючого ґрунту (глини) на частині такої земельної ділянки не класифікувалося ні стороною яка передавала відповідну земельну ділянку (Рівненська міська рада), ні стороною яка її приймала (Рівненська обласна державна адміністрація), як самовільне зайняття земельної ділянки. Водночас, наявність факту самовільного зайняття земельної ділянки унеможливлював її передачу, оскільки згідно ст. 212 Земельного кодексу України повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду, яке в даному випадку не приймалося, а відбулася фактична передача землі за актом 18.11.2020.

Суд також відхиляє посилання відповідача на постанову від 03.09.2020, якою директора ТОВ "Рівненський МЖК" ОСОБА_1 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП, оскільки рішенням Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 04.03.2021 у справі №308/9519/20 вказану постанову від 03.09.2020 - скасовано, справу про адміністративне правопорушення, передбачене статтею 53-1 КУпАП, відносно ОСОБА_1 , надіслано на новий розгляд до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 09.04.2021 у справі №308/9519/20 апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на рішення Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 04.03.2021 у справі №308/9519/20 повернуто скаржнику.

Відповідно до ст. 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Оскільки, станом на момент ухвалення рішення у даній справі відсутні докази повторного подання Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області апеляційної скарги на рішення Ужгородського міськрайонного суду Закарпатської області від 04.03.2021 у справі №308/9515/20, таке рішення набрало законної сили та враховується судом.

Таким чином, судом не встановлено, що позивач здійснював самовільне зайняття частини земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:012:0099 після припинення права її оренди у 2011 році, та після цього розміщував на ній будь-які купи глини, Вчинення позивачем будь-яких дій, щодо використання земельної ділянки після 2011 року, відповідачем не встановлено.

За встановлених в ході розгляду справи обставин у їх сукупності, суд вважає, що спірний припис від 03.09.2020 прийнятий без урахування всіх необхідних обставин, що мають значення для його прийняття, необґрунтований, безпідставний, позаяк відповідачем не доведено факту самовільного зайняття позивачем земельної ділянки після 2011 року та вчинення останнім порушення вимог ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України.

Вказане дає суду підстави для висновку, що обставини, які були підставою для прийняття відповідачем оскаржуваного припису, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, отже спірний припис не відповідає критеріям правомірності, прийнятий не на підставі і в спосіб, що визначені чинним законодавством, а тому є протиправним і підлягає скасуванню.

Інші аргументи і доводи сторін не спростовують викладених висновків суду.

За приписами ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування своєї позиції, не спростував тверджень позивача, а отже не довів правомірності своєї поведінки і прийнятого ним рішення у спірних правовідносинах, натомість доводи позивача відповідають обставинам справи та ґрунтуються на нормах матеріального закону.

Суд зазначає, що згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд керується вимогами ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України згідно з якими, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду відповідно до платіжного доручення №758 від 13.10.2020 в сумі 2102,00 грн. підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" (33003, вул. Гайдамацька, 13-Б, м. Рівне, код ЄДРПОУ 13988757) до Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (33013, вул. С. Петлюри, 37, м. Рівне, код ЄДРПОУ 39768252) про визнання протиправним та скасування припису, задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати припис Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 628-ДК/246Пр/03/01/-20 від 03.09.2020.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Рівненський Молодіжний Жилий Комплекс" (33003, вул. Гайдамацька, 13-Б, м. Рівне, код ЄДРПОУ 13988757) за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області (33013, вул. С. Петлюри, 37, м. Рівне, код ЄДРПОУ 39768252) судові витрати на суму 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 29 квітня 2021 року

Суддя Д.П. Зозуля

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.04.2021
Оприлюднено30.04.2021
Номер документу96648306
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7533/20

Ухвала від 26.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 25.06.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 28.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 09.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 14.01.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Рішення від 19.04.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.П. Зозуля

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні