Постанова
Іменем України
11 травня 2021 року
м. Київ
справа № 203/4500/18
провадження № 61-2256 св 21
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду : Гулька Б. І. (суддя-доповідач), Коломієць Г. В., Луспеника Д. Д.,
учасники справи:
позивач - об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Уютний-1 ,
відповідач - ОСОБА_1 ,
представник відповідача - ОСОБА_2 ,
третя особа - Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 - на постанову Дніпровського апеляційного суду
від 14 грудня 2020 року у складі колегії суддів: Красвітної Т. П., Свистунової О. В., Єлізаренко І. А.,
ВСТАНОВИВ:
1. Описова частина
Короткий зміст позовних вимог
У грудні 2018 року об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Уютний-1 (далі - ОСББ Уютний-1 )звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги.
Позовна заява мотивована тим, що відповідач є власником квартири АДРЕСА_1 . У зазначеному багатоквартирному житловому будинку власниками квартир та нежитлових приміщень було створено ОСББ Уютний-1 .
Відповідачем було допущено заборгованість за житлово-комунальні послуги, а саме за спожиті електричну енергію, водопостачання і водовідведення, за період з листопада 2017 року по листопад 2018 року у загальному розмірі 27 086,02 грн, а з урахуванням 3 % річних та інфляційних втрат станом на 01 грудня 2018 року у розмірі 28 776,67 грн. Відповідач у добровільному порядку відмовляється погасити зазначену заборгованість.
З урахуванням викладеного ОСББ Уютний-1 просило суд стягнути на його користь з ОСОБА_1 заборгованість за період з листопада 2017 року по листопад 2018 року у розмірі 27 086,02 грн, інфляційні втрати у розмірі 1 296,25 грн, 3 % річних у розмірі 394,40 грн, а всього 28 776,67 грн.
У березні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду із зустрічним позовом до ОСББ Уютний-1 , третя особа - Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради, про визнання права на пільги, затвердження розрахунків, зобов`язання вчинити певні дії.
Зустрічна позовна заява мотивована тим, що він проходив службу у Збройних силах України з 09 травня 2014 року по 07 липня 2015 року, тому відповідно до Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту отримав право на пільги, у тому числі з оплати за користування житлом та комунальних послуг.
З вересня 2017 року він був зареєстрований у належній йому квартирі АДРЕСА_1 та подав до ОСББ Уютний-1 , Управління соціального захисту населення у Кіровському районі м. Дніпро належним чином оформлені документи для призначення йому відповідних пільг на житлово-комунальні послуги. Проте, починаючи з вересня 2017 року та по цей час, належних йому пільг він не отримує.
За період з вересня 2017 року по серпень 2018 року Управління праці та соціального захисту населення у Кіровському районі м. Дніпро перерахувало на рахунок ОСББ Уютний-1 кошти в сумі 4 734,67 грн. Однак, ці кошти не було враховані у наданих йому до оплати рахунках, чим порушено його права. Вважав, що наявні підстави для підтвердження гарантованих йому державою прав на пільги, встановлені Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту .
З урахуванням викладеного ОСОБА_1 просив суд визнати за ним право на пільги, встановлені Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ; затвердити розрахунок за період з 01 вересня 2017 року по 31 грудня 2018 року взаєморозрахунків між ним та ОСББ Уютний-1 з урахуванням пільг, обчислений на підставі зазначеного вище Закону, постанови Кабінету Міністрів України від 06 серпня 2014 року № 409 Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування , постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 26 лютого 2015 року № 220, рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 27 січня 2015 року № 56 та від 23 жовтня 2018 року № 1012.
Просив зобов`язати ОСББ Уютний-1 виправити відповідні бухгалтерські документи, провести остаточну звірку фінансових розрахунків згідно наведених норм законодавства станом на останній день місяця, в якому буде винесено відповідне рішення суду; зобов`язати ОСББ Уютний-1 публічно вибачитись та спростувати надану мешканцям будинку недостовірну інформацію відповідно до положень частин четвертої та сьомої статті 277 ЦК України; згідно з вимогами статті 262 ЦПК України зобов`язати ОСББ Уютний-1 вжити необхідних заходів щодо переводу мешканців спірного будинку на прямі договори з відповідними операторами постачання та передачі електричної енергії, зобов`язати відповідача припинити протиправну безліцензійну діяльність зі стягнення з мешканців будинку плати за її споживання.
Протокольною ухвалою Кіровського районного суду м. Дніпропетровська від 02 квітня 2019 року зустрічний позов ОСОБА_1 прийнято до спільного розгляду з позовом ОСББ Уютний-1 .
Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції
Рішенням Кіровського районного суду м. Дніпропетровська від 07 жовтня
2019 року у складі судді Казака С. Ю. у задоволенні позову ОСББ Уютний-1 відмовлено. У задоволенні зустрічного позову ОСОБА_1 відмовлено.
Судове рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що ОСОБА_1 , як власник житла, зобов`язаний оплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги та витрати на утримання будинку. Проте він, як учасник бойових дій, відповідно до положень статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту має право на пільги з оплати житлово-комунальних послуг, до складу яких згідно з частиною першою статті 13 Закону України Про житлово-комунальні послуги віднесено і послуги, що включені ОСББ Уютний-1 до складу нарахованої заборгованості.
Між ОСББ Уютний-1 та Управлінням праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради було укладено відповідні договори про проведення розрахунків, пов`язаних із споживанням послуг населенням, яке має пільги; про порядок проведення розрахунків за надану адресну допомогу на оплату житлово-комунальних послуг учасникам антитерористичної операції, членам їх сімей та сім`ям загиблих учасників антитерористичної операції. Нездійснення Управлінням праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради в повному обсязі перерахування коштів ОСББ Уютний-1 за надані ОСОБА_1 послуги, не може бути правовою підставою для покладення на останнього відповідальності по сплаті цих послуг поза межами пільгових сум. Відповідно до наданого ОСОБА_1 розрахунку за житлово-комунальні послуги з урахуванням пільг, соціальних нормативів та фактично проведених платежів вбачається відсутність заборгованості за спожиті послуги за спірний період.
Щодо зустрічного позову, то суд зазначив, що право ОСОБА_1 на пільги, як учасника бойових дій, визначено на законодавчому рівні, а тому не потребує додаткового встановлення у судовому порядку.
Вимоги ОСОБА_1 щодо затвердження за період з 01 вересня 2017 року по 31 грудня 2018 року взаєморозрахунків між ним та ОСББ Уютний-1 з урахуванням пільг; зобов`язання виправити відповідні бухгалтерські документи, провести остаточну звірку фінансових розрахунків задоволенню не підлягають, оскільки спір між сторонами виник щодо стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги за період з листопада 2017 року по листопад 2018 року.
ОСОБА_1 не зазначено, яку саме недостовірну інформацію поширену ОСББ Уютний-1 він просить спростувати. Спростування недостовірної інформації повинно відбуватись у спосіб, в який її було поширено.
Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції
Постановою Дніпровського апеляційного суду від 14 грудня 2020 року апеляційну скаргу ОСББ Уютний-1 задоволено, рішення суду першої інстанції у частині відмови у задоволенні позову ОСББ Уютний-1 скасовано. Позов ОСББ Уютний-1 задоволено частково. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь ОСББ Уютний-1 заборгованість за комунальні послуги за період з 01 листопада 2017 року по 01 грудня 2018 року у сумі 13 137,76 грн, нарахування у зв`язку з інфляцією в сумі 1 296,25 грн, 3% річних в сумі 394,40 грн, а всього 14 783,41 грн. Стягнуто з ОСОБА_1 на користь ОСББ Уютний-1 судові витрати у розмірі 2 262,85 грн.
Судове рішення апеляційного суду мотивовано тим, що наявні правові підстави для стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСББ Уютний-1 заборгованості за житлово-комунальні послуги за спірний період та 3 % річних, інфляційні втрати, що підтверджується наданим ОСББ Уютний-1 детальним розрахунком, який є арифметично правильним, відповідає встановленим тарифам, здійснений з урахуванням коштів, які були перераховані Управлінням праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради, за наявними у відповідача пільгами, а також добровільно сплачені кошти ОСОБА_1 .
При цьому суд застосував положення Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та Закону України Про житлово-комунальні послуги .
Рішення суду першої інстанції у частині вирішення зустрічного позову в апеляційному порядку не оскаржувалося, тому апеляційним судом у цій частині не переглядалося.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У касаційній скарзі представник ОСОБА_1 - ОСОБА_2 - просить оскаржувану постанову апеляційного суду скасувати й залишити у силі рішення суду першої інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Отже, з урахуванням таких доводів судові рішення у частині вирішення зустрічного позову не оскаржуються.
Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 05 березня 2021 року відкрито касаційне провадження в указаній справі і витребувано цивільну справу № 203/4500/18 з Кіровського районного суду м. Дніпропетровська.
У березні 2021 року справа надійшла до Верховного Суду.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що ОСОБА_1 , як учасник бойових дій, відповідно до положень статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту має право на пільги з оплати за житлово-комунальні послуги, до яких згідно з частиною першою статті 13 Закону України Про житлово-комунальні послуги віднесено і послуги, що включені ОСББ Уютний-1 до складу нарахованої йому заборгованості, а також ті, які не були взагалі компенсовані, не дивлячись на те, що він неодноразово повідомляв позивача про наявні у нього пільг, у тому числі на плату за опалення квартири, освітлення під`їзду, обслуговування ліфту.
Відзив на касаційну скаргу не надійшов.
2. Мотивувальна частина
Позиція Верховного Суду
Частиною третьою статті 3 ЦПК України передбачено, що провадження
у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.
Згідно з пунктами 1, 4 частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пункті 1 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку; якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.
Встановлено й це вбачається із матеріалів справи, що оскаржувана постанова апеляційного суду ухвалена з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи касаційної скарги цих висновків не спростовують.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Судом установлено, що ОСОБА_1 на праві власності належить квартира АДРЕСА_1 , загальною площею 110,4 кв. м, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с. 26, т. 1).
Власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку АДРЕСА_2 створено ОСББ Уютний-1 , що підтверджується Статутом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (а.с. 11-19, т. 1).
З метою отримання співвласниками відповідних комунальних послуг ОСББ Уютний-1 укладено з комунальним підприємством Дніпроводоканал договір про надання послуг з централізованого питного водопостачання та водовідведення (а.с. 33-38, т. 1); з товариством з обмеженою відповідальністю МайстерЛіфт договір підряду на технічне обслуговування ліфтів (а.с. 39-43, т. 1); з публічним акціонерним товариством Дніпрогаз договір на експлуатацію складових газорозподільної системи (а.с. 46-49, т. 1); з відкритим акціонерним товариством Енергопостачальна компанія Дніпрообленерго договір про постачання електричної енергії (а.с. 50-113, т.1).
Між ОСББ Уютний-1 та Управлінням праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради укладено договори від 03 січня 2017 року № 134 та від 12 січня 2018 року № 134 про проведення розрахунків, пов`язаних із споживанням послуг населенням, яке має пільги; договори від 01 жовтня 2017 року № 53 та від 12 січня 2018 року № 53 про порядок проведення розрахунків за надану адресну допомогу на оплату житлово-комунальних послуг учасникам антитерористичної операції, членам їх сімей та сім`ям загиблих учасників антитерористичної операції (а.с. 167-170, т.1).
ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується копією посвідчення учасника бойових дій від 23 квітня 2015 року серії НОМЕР_1 (а.с.136 зворот, т. 1).
Відповідно до довідки Управлінні праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради 18 вересня 2017 року ОСОБА_1 взятий на облік та включений до Єдиного державного автоматизованого реєстру, як особа, що має право на пільги, встановлені Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , право на які розповсюджується і на його дружину ОСОБА_3 (а.с. 136 зворот, т. 1).
Згідно з довідкою про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб від 15 вересня 2017 року у квартирі АДРЕСА_1 проживають: ОСОБА_1 , ОСОБА_3 - дружина останнього, ОСОБА_4 - син, ОСОБА_5 - невістка, ОСОБА_6 - онука (а.с. 117, т.2).
З наданого ОСББ Уютний-1 розрахунку заборгованості за адресою: квартира АДРЕСА_1 , вбачається, що до нього включено нарахування за послуги водопостачання, електроенергію та освітлення місць загального користування, технічне обслуговування ліфта, вивіз сміття та утримання будинку на суму 27 086,02 грн за період з листопада 2017 року по грудень 2018 року (а.с. 8, т. 1).
ОСББ Уютний-1 неодноразово повідомляло ОСОБА_1 про заборгованість за утримання будинку та прибудинкової території, яку необхідно сплатити протягом 10 днів з дня отримання відповідного повідомлення (а.с.28, 142, т.1).
Відповідно до пунктів 4, 5 частини першої статті 17 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку для забезпечення виконання власниками приміщень своїх обов`язків об`єднання має право: вимагати від співвласників своєчасної та у повному обсязі сплати всіх встановлених цим Законом та статутом об`єднання внесків і платежів, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів; звертатися до суду в разі відмови співвласника відшкодовувати заподіяні збитки, своєчасно та у повному обсязі сплачувати всі встановлені цим Законом та статутом об`єднання внески і платежі, у тому числі відрахування до резервного та ремонтного фондів.
Згідно з пунктом 5 частини третьої статті 20 Закону України Про житлово-комунальні послуги , чинного на час виникнення спірних правовідносин, споживач зобов`язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
Відповідно до пунктів 4, 5, 6 частини першої статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту учасникам бойових дій (статті 5, 6) надаються такі пільги: 75-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата) в межах норм, передбачених чинним законодавством (21 кв. метр загальної площі житла на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю);
75-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання. Площа житла, на яку надається знижка, при розрахунках плати за опалення становить 21 кв. метр опалювальної площі на кожну особу, яка постійно проживає у житловому приміщенні (будинку) і має право на знижку плати, та додатково 10,5 кв. метра на сім`ю;
75-процентна знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню, для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.
Пільги щодо плати за житло, комунальні послуги та паливо, передбачені пунктами 4-6 цієї статті, надаються учасникам бойових дій та членам їх сімей, що проживають разом з ними, незалежно від виду житла чи форми власності на нього.
Площа житла, на яку нараховується 75-процентна знижка плати, передбачена пунктами 4 і 5 частини першої цієї статті, визначається в максимально можливому розмірі в межах загальної площі житлового приміщення (будинку) згідно з нормами користування (споживання), встановленими цими пунктами, незалежно від наявності в складі сім`ї осіб, які не мають права на знижку плати. Якщо в складі сім`ї є особи, які мають право на знижку плати в розмірі, меншому ніж 75 процентів, спочатку обчислюється в максимально можливому розмірі 75-процентна відповідна знижка плати (частини друга, третя статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту ).
Згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 04 березня 2002 року № 256 Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету (чинної на час виникнення спірних правовідносин) управління праці та соціального захисту населення ведуть персоніфікований облік отримувачів пільг за соціальною ознакою та здійснюють розрахунки з постачальниками послуг на підставі поданих ними щомісячних звітів щодо послуг, наданих особам, які мають право на відповідні пільги.
У пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2013 року № 860 Про надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи) , чинної на час виникнення спірних правовідносин, передбачено, що для надання пільг та субсидій для відшкодування витрат на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій мешканцям житлових будинків, у яких створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельні кооперативи), застосовується розмір внесків, що спрямовуються на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (з розрахунку на 1 кв. метр загальної площі квартири), визначений загальними зборами об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (житлово-будівельного кооперативу), але не більше найвищого тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, встановленого відповідним органом місцевого самоврядування для будинків такої самої поверховості, а у разі їх відсутності - не більше найвищого тарифу на такі послуги, встановленого відповідним органом місцевого самоврядування.
Апеляційний суд, встановивши фактичні обставини у справі, від яких залежить правильне вирішення спору, належним чином оцінивши докази, вірно застосувавши норми матеріального права, дійшов обґрунтованого висновку про те, що пільгова площа складає 52,5 кв. м, а саме 21 кв. м + 21 кв. м + 10,5 кв. м, з якої Управління праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради проводить відповідачу нарахування пільг.
Відповідно до наданого ОСББ Уютний-1 розрахунку заборгованості по належній ОСОБА_1 квартирі за період з 01 листопада 2017 року по 01 грудня 2018 року від Управління праці та соціального захисту населення на рахунок ОСББ Уютний-1 надійшло 5 629,45 грн, які враховані при розрахунку заборгованості останнього (а.с. 171-198, т. 1).
05 листопада 2019 року ОСОБА_1 сплатив у добровільному порядку на розрахунковий рахунок ОСББ Уютний-1 кошти у розмірі 18 607,26 грн, у призначенні платежу вказано оплата за послуги: квітень 2018 року - вересень 2019 року , що підтверджується меморіальним ордером від 05 листопада 2019 року (а.с. 233, т. 1).
Ураховуючи викладене, вищевказаними положеннями законодавства на ОСОБА_1 покладений обов`язок щодо оплати за отримані ним житлово-комунальні послуги, правомірність нарахування внесків, у тому числі за утримання будинку і прибудинкової території також підтверджено рішеннями загальних зборів ОСББ Уютний-1 , які відповідачем не спростовано.
Таким чином, апеляційний суд дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для стягнення з ОСОБА_1 на користь ОСББ Уютний-1 заборгованості за надані житлово-комунальні послуги за період з 01 листопада 2017 року по 01 грудня 2018 року, відповідно до наданого ОСББ Уютний-1 розрахунку, який відповідає встановленим тарифам, здійснений з урахуванням пільг, а саме коштів, які були перераховані Управлінням праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі радиі коштів добровільно сплачених ОСОБА_1 , що спростовує доводи касаційної скарги у відповідній частині.
Посилання касаційної скарги на те, що ОСББ Уютний-1 не враховано передбачені законом ОСОБА_1 пільги на оплату комунальних послуг, на увагу не заслуговують, оскільки спростовуються позивачем, у тому числі розрахунком заборгованості за житлово-комунальні послуги, в якому передбачено розмір перерахованих Управлінням праці та соціального захисту населення Центральної районної у м. Дніпрі ради коштів, тобто відповідних пільг, які передбачені для відповідача, як учасників бойових дій.
Наведені у касаційній скарзі доводи були предметом дослідження у судах попередніх інстанцій із наданням відповідної правової оцінки всім фактичним обставинам справи, яка ґрунтується на вимогах законодавства.
Відповідно до частини третьої статті 401 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає за необхідне залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувану постанову апеляційного суду - без змін, оскільки доводи касаційної скарги висновків суду не спростовують.
Керуючись статтями 400, 401, 416 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 - залишити без задоволення.
Постанову Дніпровського апеляційного суду від 14 грудня 2020 року залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді: Б. І. Гулько
Г. В. Коломієць
Д. Д. Луспеник
Суд | Касаційний цивільний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 11.05.2021 |
Оприлюднено | 11.05.2021 |
Номер документу | 96787975 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Гулько Борис Іванович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні