Рішення
від 05.05.2021 по справі 620/287/21
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 травня 2021 року Чернігів Справа № 620/287/21

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Падій В.В.,

за участю секретаря Якуш І.В.,

прокурора Тишкевич Л.В.,

представника позивача Городник Т.М.,

представника відповідача Жежко Т.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, за правилами загального позовного провадження, справу за адміністративним позовом Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області до Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю КОМПО ГРУП про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

Виконуючий обов`язки керівника Чернігівської місцевої прокуратури О.О. Плоский звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області (далі - ДЕІ у Чернігівській області) до Чернігівської міської ради, в якому просить:

- поновити строк звернення до суду із вказаним позовом, визнавши його пропущеним з поважної причини;

- визнати протиправною бездіяльність Чернігівської міської ради, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів на земельній ділянці, з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка;

- зобов`язати Чернігівську міську раду вжити заходів щодо ліквідації несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів на земельній ділянці, з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, загальною площею 672 кв.м.

Обґрунтовуючи вимоги, позивачем зазначено, що за результатами здійснення заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області складено акт №122/04 від 07.10.2020, в якому зафіксовано порушення природоохоронного законодавства щодо поводження з відходами та території міста Чернігова. Починаючи з 2016 року Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області неодноразово проводились перевірки та направлялись листи до Чернігівської міської ради, якими визначались дії, які необхідно вчинити для усунення порушень, однак станом на 15.01.2021 відповідач не вжив будь-яких заходів. За вказаним фактом 10.06.2016 розпочато кримінальне провадження за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 239 КК України.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 02.02.2021 поновлено строк звернення до суду з даним позовом; прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; клопотання Виконуючого обов`язки керівника Чернігівської місцевої прокуратури О.О. Плоского про залучення третьої особи задоволено; залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю Компо Груп . Ухвалою суду надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.

Відповідачем подано відзив на адміністративний позов, в якому просить у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, зазначає, що вирішення питання про вжиття заходів по приведенню у належний стан (ліквідації забруднення) земельної ділянки, за рахунок коштів міського бюджету міста Чернігова, можливе лише у випадку визнання відходів, що на ній розміщені, безхазяйними, та за умови припинення права користування цією земельною ділянкою ТОВ Компо Груп . Таким чином відповідач, відповідно до законодавства та в межах наданих їй повноважень, вжила всіх необхідних заходів з визначення власника відходів та приведення у належний стан земельної ділянки, у зв`язку з чим позовні вимоги вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Позивачем подано відповідь на відзив, в якій він свою правову позицію підтримав та просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідачем подані заперечення, в яких викладено аналогічні обставини, як і у відзиві на адміністративний позов.

Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю Компо Груп подані пояснення щодо позову, в яких він наголошує, що не може бути власником відходів, оскільки земельна ділянка перебуває у його користуванні з 30.10.2019 згідно договору оренди, а відходи виявлені на земельній ділянці ще в 2016 році.

Ухвалою суду від 30.03.2021, без виходу до нарадчої кімнати, занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, задоволено клопотання позивача про зміну найменування Чернігівської місцевої прокуратури на Чернігівську окружну прокуратуру.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві та відповіді на відзив на позов.

Представник ДЕІ у Чернігівській області позовні вимоги підтримав, просив задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив відмовити в задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві на позов.

Представник ТОВ Компо Груп в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлено належним чином, надав заяву про розгляд справи без участі представника.

Вислухавши учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.

Судом встановлено, що власником земельної ділянки з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205 є територіальна громада міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 24.11.2020 (т.1, а.с. 80).

ДЕК у Чернігівській області листом від 25.04.2016 №04-04/1116 повідомила Чернігівського міського голову Атрошенку В. А. про те, що в ході рейдової перевірки 21.04.2016 на земельній ділянці яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка виявлено природну западину, що заповнена шламовими фракціями вуглеводнів та утворила наземний ореол забруднення розміром 32х12 м, що спричиняє забруднення земельних ресурсів, атмосферного повітря та ґрунтових вод, є небезпечним джерелом подальшого поширення забруднення навколишнього середовища та негативно впливає на довкілля та здоров`я населення прилеглих територій (т. 1, а.с.52-53).

Матеріали рейдової перевірки були направлені до Чернігівської місцевої прокуратури (т. 1, а.с.54 -71).

04.05.2016 комісією Чернігівської міської ради складено акт обстеження земельної ділянки, яким встановлено, що на земельній ділянці яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка виявлено природну западину, що заповнена шламовими фракціями вуглеводнів та утворила наземний ореол забруднення розміром 32х21 м, глибиною в середньому 0,2 м, об`єм забруднюючих речовин складає орієнтовно 120 куб. м. Ділянка забруднена нафтопродуктами та є джерелом негативного впливу на довкілля та здоров`я населення прилеглих територій. Також в акті, зокрема, зазначено, що в разі виявлення приналежності земельної ділянки до земель комунальної чи державної власності Управлінню ЖКХ Чернігівської міської ради вирішити питання фінансування робіт з розроблення технічної документації щодо проведення комплексу робіт, направлених на ліквідацію техногенного забруднення об`єктів навколишнього середовища по вул. Любецькій в м. Чернігові та реалізації прийнятих рішень (т.1, а.с. 72).

За вказаним фактом 10.06.2016 розпочато кримінальне провадження №42016271010000115 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною 1 статті 239 Кримінального кодексу України (т.1, а.с. 41).

Листом від 08.10.2019 № 10-25/К-232 ДЕІ у Чернігівській області звернулася до відповідача, в якому повідомив про те, що ДЕІ у Чернігівській області в ході перевірки на земельній ділянці, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, виявлено несанкціоноване розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, загальною площею 672 кв.м., що призводить до забруднення земельної ділянки та просив вжити невідкладних заходів щодо ліквідації зазначених відходів (т.1, а.с.42).

У відповідь листом від 12.11.2019 №1312/2-03/вих/02/6249/23/вх/03 відповідач повідомив про те, що постійно діючою міською комісією з питань поводження з безхазяйними відходами проводиться робота у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.1998 №1217 Про затвердження порядку виявлення та обліку безхазяйних відходів (т.1, а.с.43).

Листом від 15.05.2020 №432/2-03/вих./01 відповідач повідомив ДЕІ у Чернігівській області про те, що відповідно до листа від 08.10.2019 № 10-25/К-232 постійно діючою міською комісією з питань поводження з безхазяйними відходами проведене обстеження та виявлено, що на земельній ділянці (кадастровий номер - 7410100000:01:022:0205), яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат та залізничною колією напрямку Чернігів-Горностаївка, наявне несанкціоноване розміщення відходів (відходи нафтопродуктів та залишки цегляних фундаментів). Власник відходів - ТОВ Компо Груп , якого листом від 10.12.2019 №1035/2-03.6/вих./01 проінформовано про рішення Комісії із встановленням строків забезпечення ліквідації ореолу забруднення. На даний час заходи по забезпеченню ліквідації ореолу забруднення не вживалися. Направлено акт роботи Комісії, у якому зазначено, зокрема, ТОВ Компо Груп забезпечити знешкодження (утилізацію) відходів та ліквідацію ореолу забруднення (т. 1, а.с.44-46, 191).

Листами від 17.06.2020 №04/1811 та від 08.10.2020 №04/3041 ДЕІ у Чернігівській області звернулося до відповідача, в якому, зокрема, повідомляло про те, що вказаний ореол забруднення довкілля було виявлено інспекцією ще у квітні 2016 року. Договір оренди земельної ділянки №4554 з ТОВ Компо Груп укладений 30.10.2019. За таких обставин інспекція немає юридичних підстав для вжиття заходів реагування до останнього в частині забруднення земель нафтопродуктами на ділянці по вул. Широка, 1-А в м. Чернігові. Вимагало забезпечити проведення комплексу робіт, направлених на ліквідацію техногенного забруднення об`єктів навколишнього середовища на земельній ділянці з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205 в м. Чернігові та її рекультивацію (т.1, а.с.48-51).

Судом також встановлено, що 30.10.2019 між Чернігівською міською радою (Орендодавець) та ТОВ Компо Груп укладено договір оренди земельної ділянки №4554, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (для експлуатації залізничних під`їзних колій №3) з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205, яка розташована в місті Чернігові по вул. Широкій, 1-а, без розроблення проекту її відведення, на підставі п. 2.3 рішення Чернігівської міської ради від 26.09.2019 №45/VІІ-9 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам . Земельна ділянка, яка передається в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню. Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (а.с.18-20).

05.10.2020 ДЕІ у Чернігівській області, на підставі статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , Положення про Державну екологічну інспекцію у Чернігівській області, затвердженого наказом ДЕІ України від 28.04.2020 №128, прийнято наказ №586, згідно якого наказано провести заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі збереження водних та земельних ресурсів, надр, атмосферного повітря, рослинного та тваринного світу, об`єктів природно-заповідного фонду, водних живих ресурсів та поводження з відходами на території Чернігівської області у термін, з 05.10.2020 по 09.10.2020 (а.с.30). Також складено відповідне Направлення № 586 (а.с.29).

07.10.2020 представником відділу інструментально-лабораторного контролю державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Ребенок Н.В., у присутності державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Атрощенка Є.В., з метою здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища виконано відбір проб ґрунтів на території міста Чернігова, на земельній ділянці з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205, яка розташована між залізничною колією, яка веде до колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів), та залізничною колією напрямку Чернігів-Горностаївка, виявлено факт несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, про що складено Акт відбору проб ґрунтів №36/09 (том 1, а.с.17).

07.10.2020, за результатами проведення ДЕІ у Чернігівській області заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, складено Акт №122/04, в якому зазначено, що при обстеженні території міста Чернігова на земельній ділянці з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205, яка розташована між залізничною колією, яка веде до колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів), та залізничною колією напрямку Чернігів-Горностаївка, виявлено факт несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, загальною площею 672 кв.м., що призводить до забруднення земельної ділянки та є порушенням статті 45 Закону України Про охорону земель , статті 52 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , статті 34 Закону України Про відходи . У ході перевірки, осіб, які порушили вимоги чинного законодавства встановити не вдалося (том 1, а.с.31-33).

15.10.2020 ДЕІ у Чернігівській області складено протокол вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів та розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі в результаті забруднення земель через порушення природоохоронного законодавства на земельній ділянці з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205 в місті Чернігові, розмір якої склав 428319,36 грн (а.с.34-38).

Рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 09.04.2020 №146 утворено постійно діючу комісію з питань поводження з безхазяйними відходами у місті Чернігові, затверджений її склад та Положення про комісію (т.1, а.с. 185-189).

Судом встановлено, що Чернігівською міською радою за період, з 2016 року рішення про визнання відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, загальною площею 672 кв.м., на земельній ділянці з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, безхазяйними прийнято не було.

Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на таке.

Відповідно до статей 13 та 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Статтею 16 Конституції України встановлено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Згідно статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Відповідно до статті 1 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Статтею 91 ЗК України визначені обов`язки власників земельних ділянок, зокрема, додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля; за свій рахунок привести земельну ділянку у попередній стан у разі незаконної зміни її рельєфу, за винятком здійснення такої зміни не власником земельної ділянки, коли приведення у попередній стан здійснюється за рахунок особи, яка незаконно змінила рельєф.

Правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля визначає Закон України від 19.06.2003 №962-IV Про охорону земель (далі - Закон №962-IV).

Статтею 1 Закону №962-IV визначено, що охорона земель - система правових, організаційних, економічних, технологічних та інших заходів, спрямованих на раціональне використання земель, запобігання необґрунтованому вилученню земель сільськогосподарського призначення для несільськогосподарських потреб, захист від шкідливого антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів, підвищення продуктивності земель лісового фонду, забезпечення особливого режиму використання земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України (стаття 2 Закону №962-IV).

Стаття 35 Закону №962-IV зобов`язує власників і землекористувачів, в тому числі орендарів, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; забезпечувати захист земель від забруднення, уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Згідно статті 45 Закону №962-IV господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад установлені граничнодопустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється.

Відповідно до статті 46 Закону №962-IV забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, зокрема, на території міст та інших населених пунктів, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.

У районах можливого забруднення земель небезпечними відходами, у тому числі аварійними, викидами від стаціонарних і пересувних джерел за рішенням місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування проводяться постійні або періодичні обстеження хімічного складу ґрунтів з метою виявлення та визначення їх негативного впливу на здоров`я людини, а також окремих видів природних ресурсів і довкілля в цілому.

Згідно статті 55 Закону №962-IV фінансування заходів щодо охорони земель і ґрунтів здійснюється за рахунок, зокрема, місцевих бюджетів, у тому числі коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, від плати за землю.

За рахунок місцевих бюджетів здійснюються, зокрема, виконання робіт щодо відновлення земель, якщо це відбулося не з вини власників і користувачів земельних ділянок; реалізація заходів щодо охорони земель навколо об`єктів поводження з відходами, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів, які перебувають у власності територіальних громад.

Законом України від 05.03.1998 №187/98-ВР Про відходи (далі - Закон №187/98-ВР) визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України.

За змістом преамбули Закон №187/98-ВР регулює, як діяльність суб`єктів у сфері поводження з відходами, якими є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов`язана із поводженням з відходами (розділ ІІІ Закону), так і діяльність органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами (розділ IV Закону).

Статтею 1 Закону №187/98-ВР визначено, що відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; небезпечні відходи - відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними; виробник відходів - фізична або юридична особа, діяльність якої призводить до утворення відходів; власник відходів - фізична або юридична особа, яка відповідно до закону володіє, користується і розпоряджається відходами.

Згідно статті 5 Закону №187/98-ВР основним принципом державної політики у сфері поводження з відходами є, зокрема, пріоритетний захист навколишнього природного середовища та здоров`я людини від негативного впливу відходів.

До основних напрямів державної політики щодо реалізації зазначених принципів належить, зокрема, забезпечення повного збирання і своєчасного знешкодження та видалення відходів, а також дотримання правил екологічної безпеки при поводженні з ними;

Згідно статей 8 та 9 Закону №187/98-ВР відходи є об`єктом права власності.

Право власності на відходи може переходити від однієї особи до іншої в порядку, передбаченому законом.

Суб`єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи та організації усіх форм власності, територіальні громади, Автономна Республіка Крим і держава.

Територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).

Статтею 12 Закону №187/98-ВР встановлено, що відходи, щодо яких не встановлено власника або власник яких невідомий, вважаються безхазяйними.

З метою запобігання або зменшення обсягів утворення відходів виявлені безхазяйні відходи беруться на облік.

Порядок виявлення та обліку безхазяйних відходів визначається Кабінетом Міністрів України.

Власники або користувачі земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи, зобов`язані у п`ятиденний строк повідомити про них місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.

Підставами для визначення відходів безхазяйними та їх обліку можуть бути: повідомлення власників або користувачів земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи; звернення (повідомлення) громадян, підприємств, установ та організацій, засобів масової інформації; результати інспекційних перевірок центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, державної санітарно-епідеміологічної служби, органів місцевого самоврядування.

У разі отримання звернення (повідомлення) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а також органи місцевого самоврядування зобов`язані визначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вжити заходів для визначення власника відходів.

У разі потреби для визначення власника безхазяйних відходів та їх оцінки можуть залучатися правоохоронні органи, відповідні спеціалісти і експерти.

Статтею 21 Закону №187/98-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують, зокрема, розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів.

З метою запобігання або зменшення обсягів утворення відходів, вдосконалення механізму їх обліку та відповідно до статті 12 Закону №187/98-ВР Кабінет Міністрів України постановою від 03.08.1998 №1217 затвердив Порядок виявлення та обліку безхазяйних відходів (далі - Порядок №1217), яким визначаються особливості управління безхазяйними відходами.

Згідно пункту 2 Порядку №1217 безхазяйними вважаються відходи, що не мають власника або власник яких невідомий (далі - відходи).

Власники або користувачі земельних ділянок, на яких виявлено відходи, зобов`язані повідомити про них місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Підставами для здійснення процедур визначення відходів та наступного їх обліку також можуть бути заяви (повідомлення) громадян, підприємств, установ та організацій, засобів масової інформації, результати перевірок територіальних органів Держекоінспекції, Держсанепідслужби, органів місцевого самоврядування тощо (пункти 3, 4 Порядку №1217).

Відповідно до пунктів 5-8 Порядку №1217 заяви (повідомлення) про факти виявлення відходів розглядаються на черговому (позачерговому) засіданні постійно діючої комісії з питань поводження з безхазяйними відходами (далі - комісія).

Комісія визначає кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вживає заходів до визначення власника відходів.

У разі необхідності для визначення власника відходів та їх оцінки можуть залучатися правоохоронні органи, відповідні спеціалісти та експерти.

За результатами своєї роботи комісія складає акт, який передається до місцевої державної адміністрації чи органу місцевого самоврядування для вирішення питання про подальше поводження з відходами.

На підставі акта комісії місцеві державні адміністрації або органи місцевого самоврядування приймають рішення щодо подальшого поводження з відходами та в разі необхідності порушують справу про притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про відходи, та відшкодування заподіяної шкоди.

Системний аналіз зазначених вище норм права дає підстави для висновку, що нормами діючого законодавства чітко врегульовано порядок вирішення питання щодо взяття на облік, визнання відходів безхазяйними, та розпорядження цими безхазяйними відходами та про наявність обов`язку у органів місцевого самоврядування, в межах своєї компетенції, по визнанню виявлених відходів безхазяйними та вжиття заходів по їх утилізації.

Судом встановлено, що власником земельної ділянки з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205, на якій розташовані відходи мазуту та залишків цегляних фундаментів, загальною площею 672 кв.м, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, є територіальна громада міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради.

Також судом встановлено, що Чернігівській міській раді було відомо ще з квітня 2016 року про знаходження відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів, загальною площею 672 кв.м, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205, між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, та утвореним наземним ореолом забруднення, що спричиняє забруднення земельних ресурсів, атмосферного повітря та ґрунтових вод та є небезпечним джерелом подальшого поширення забруднення навколишнього середовища, що негативно впливає на довкілля та здоров`я населення прилеглих територій.

Суд зауважує, що матеріалами справи підтверджено, що за період, з 2016 року по момент розгляду даної справи в суді, власник вищевказаних відходів ані Чернігівською міською радою, ані правоохоронними органами не виявлений, про що не заперечували у судовому засіданні учасники справи.

Суд констатує, що діючим законодавством України не передбачено терміну, протягом якого органи місцевого самоврядування зобов`язані прийняти рішення про визнання виявлених відходів безхазяйними та вжити заходи по їх утилізації, проте суд вважає, що враховуючи обґрунтовану необхідність проведення відповідачем додаткових дій, передбачених Порядком №1217, в тому числі щодо визначення власника відходів, тривалість зазначених дій відповідача, тобто більше п`яти років, виходять за межі розумного строку для прийняття відповідного рішення щодо визнання виявлених відходів безхазяйними та їх подальшої утилізації.

Охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини - невід`ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України.

З цією метою Україна здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров`я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів.

Статтею 3 Закону України від 25.06.1991 №1264-XII Про охорону навколишнього природного середовища (далі - Закон №1264-XII) визначено, що основними принципами охорони навколишнього природного середовища є, зокрема, пріоритетність вимог екологічної безпеки, обов`язковість додержання екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів при здійсненні господарської, управлінської та іншої діяльності; гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров`я людей.

Згідно статті 9 Закону №1264-XII кожний громадянин України має право на безпечне для його життя та здоров`я навколишнє природне середовище.

Відповідно до статті 11 Закону №1264-XII порушені права громадян у галузі охорони навколишнього природного середовища мають бути поновлені, а їх захист здійснюється в судовому порядку відповідно до законодавства України.

Отже суд вважає, що відповідач, як власник земельної ділянки. не виконав обов`язку щодо належного контролю за безпечним поводженням з відходами на своїй території та запобігання негативному впливу їх на навколишнє природне середовище і здоров`я людей, а також щодо невжиття відповідних заходів для ліквідації несанкціонованого звалища відходів, чим порушив статті 91 ЗК України та статті 35 Закону 3962-ІV.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що не вжитя заходів щодо ліквідації несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів на спірній земельній ділянці та не приймаючи жодного рішення по визнанню відходів, які знаходяться на земельній ділянці з кадастровим номером - 7410100000:01:022:0205, між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка м. Чернігова, безхазяйними, не вирішуючи питання щодо їх утилізації міська рада допустилась протиправної бездіяльності.

З огляду на наведені норми законодавства та встановлення факту незаконної бездіяльність відповідача, завдається значна шкода навколишньому середовищу, довкіллю та здоров`ю населення прилеглих територій, що в свою чергу грубо порушує статтю 50 Конституції України.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази відповідача на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню за обґрунтованістю.

При вирішенні даної справи судом були враховані положення частини 2 статті 2 та частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України.

Підстави для розподілу між сторонами судових витрат, згідно положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області до Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю КОМПО ГРУП про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Чернігівської міської ради, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів на земельній ділянці, з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка.

Зобов`язати Чернігівську міську раду вжити заходів щодо ліквідації несанкціонованого розміщення відходів мазуту та залишків цегляних фундаментів на земельній ділянці, з кадастровим номером 7410100000:01:022:0205, яка розташована між огорожею колишнього ПАТ Чернігівський м`ясокомбінат (вул. Любецька, 80, м. Чернігів) та залізничною колією Чернігів-Горностаївка, загальною площею 672 кв.м.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги до Чернігівського окружного адміністративного суду або до суду апеляційної інстанції протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду у повному обсязі виготовлено 14.05.2021.

Позивач: Чернігівська окружна прокуратура (вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 02910114) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області (вул. Малясова, 12, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ - 38053846).

Відповідач: Чернігівська міська рада (вул. Магістратська, 7, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ - 34339125).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, - Товариство з обмеженою відповідальністю КОМПО ГРУП (вул. Приколійна, 22, корп. А, офіс 1, м. Київ, 02099, код ЄДРПОУ - 38473727).

Суддя В.В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.05.2021
Оприлюднено17.05.2021
Номер документу96899537
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/287/21

Постанова від 24.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Постанова від 24.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Ухвала від 30.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кобаль Михайло Іванович

Постанова від 15.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 20.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Постанова від 20.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Оксененко Олег Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні