Рішення
від 11.05.2021 по справі 924/1390/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" травня 2021 р. Справа № 924/1390/20

м. Хмельницький

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Музики М.В., за участю секретаря судового засідання Устінової А.П., розглянувши справу

за позовом першого заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради,

до товариства з обмеженою відповідальністю "Тека", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

про внесення змін до договору оренди землі від 12.05.2017 року №105/01,

за участю представників учасників справи:

позивача: не з`явився;

відповідача: Баранчук Л.М. згідно ордеру серії ОД №419892 від 01.03.2021 року (в режимі відеоконференції);

прокуратури: Гончар І.О. прокурор відділу Хмельницької обласної прокуратури згідно наказу №48К від 11.09.2020 року;

ВСТАНОВИВ:

прокурор в інтересах позивача звернувся з позовом до суду, у якому просить внести зміни до договору оренди землі від 12.05.2017 року №105/01,укладеного між Хмельницькою міською радою та ТОВ «Тека».

Вимоги мотивує тим, що рішенням Хмельницької міської ради від 24.12.2019 року внесено зміни в рішення Хмельницької міської ради №58 від 25.01.2017 року, яким надано в оренду відповідачу земельну ділянку, в частині вказівки на цільове призначення (коду класифікації виду цільового використання землі з 03.15 на 03.13), що мало наслідком зміну розміру нормативної грошової оцінки. Проте, ТОВ «Тека» не оформлено документи щодо зміни цільового призначення земельної ділянки та не внесено зміни в договір для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог законодавства.

Ухвалою суду від 14.01.2021 року відкрито провадження у справі за позовом першого заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради, до товариства з обмеженою відповідальністю "Тека", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області про внесення змін до договору оренди землі від 12.05.2017 року №105/01, призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 02.03.2021 року зупинено провадження у справі №924/1390/20 за позовом першого заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради, до товариства з обмеженою відповідальністю "Тека", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області про внесення змін до договору оренди землі від 12.05.2017 року №105/01, до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи №911/2390/18.

Ухвалою суду від 19.03.2021 року поновлено провадження у справі №924/1390/20, призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 01.04.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Прокурор та позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, наполягають на їх задоволенні. Хмельницька міська рада на судове засідання 12.05.2021 року не з`явилась, належним чином повідомлена про час та місце розгляду спору.

Відповідач в судовому засіданні та у наданому суду відзиві на позовну заяву від 03.02.2021 року просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог. Заперечення мотивує відсутністю підстав для внесення змін в договір оренди, оскільки відбулася зміна цільового призначення з 03.15 на 03.13 (а не виду використання) без дотримання передбаченої законодавством процедури. При цьому, вважає безпідставним внесення відповідних змін державним кадастровим реєстратором, оскільки відповідні зміни вносяться виключно Центрами надання адміністративних послуг.

Фактичні обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

Як вбачається із інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 28.09.2016 року, за ТОВ «Тека» на праві приватної власності 26.08.2016 року зареєстровано двоповерхову будівлю приміщення гуртожитку загальною площею 411,9 кв.м., за адресою: м. Хмельницький, вул. Толстого, буд. 5/1, яка знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 6810100000:09:005:0003, цільове призначення: для обслуговування двоповерхової будівлі приміщення гуртожитку.

Хмельницька міська рада рішенням №58 від 25.01.2017 року надала ТОВ «Тека» в оренду земельну ділянку площею 926 кв.м., за адресою: м. Хмельницький, вул. Толстого, 5/1, кадастровий номер 6810100000:09:005:0003, для обслуговування будівлі приміщення гуртожитку, категорія земель землі житлової та громадської забудови, код класифікації видів цільового призначення земель 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

Із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку станом на 18.04.2017 року вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:09:005:0003 зареєстрована 05.07.2006 року та має цільове призначення 03.15 для будівництва та обслуговування інших приміщень громадської забудови.

12.05.2017 року між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ТОВ «Тека» (орендар) укладено договір оренди землі №105/01 (далі договір), згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (земельні ділянки) на підставі рішення одинадцятої сесії міської ради від 25.01.2017 року №58 із земель житлової та громадської забудови з кадастровим номером (кадастровими номерами) 6810100000:09:005:0003, яка розташована (які розташовані) в м. Хмельницькому, по вул. Толстого, 5/1.

За положеннями п. 2 договору в оренду передається (передаються) земельна ділянка (земельні ділянки) загальною площею 926 м. кв.

На земельній ділянці (земельних ділянках) розміщені об`єкти нерухомого майна двоповерхова будівля приміщення гуртожитку, а також інші об`єкти інфраструктури відсутні (п. 3 договору).

Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка (далі НГО) земельної ділянки (земельних ділянок), кадастровий номер 6810100000:09:005:0003, на дату укладення договору становить 488521,00 грн.

Договір укладено на 10 років до 25.01.2027 року. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше, ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п. 8 договору).

У п. 9 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України «Про оренду землі» та розмірі 14655,63 грн. в рік, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку (земельні ділянки) державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням її (їх) цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (п. 10 договору).

У п. 13 договору погоджено, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зімни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, в інших випадках, передбачених законом.

Цільове призначення земельної ділянки згідно КВЦПЗ для будівництва та будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (03.15) (п. 16 договору).

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (п. 36 договору).

Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами (п. 45 договору).

Договір підписано сторонами та скріплено їхніми печатками.

До договору сторони також погодили розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку в розмірі 14655,63 грн. в рік.

Тоді ж Хмельницькою міською радою передано, а відповідачем по акту приймання-передачі земельної ділянки прийнято на підставі договору оренди землі №105/01 від 12.05.2017 року земельну ділянку площею 926 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Толстого, 5/1, для обслуговування приміщення гуртожитку.

23.05.2017 року зареєстровано право оренди ТОВ «Тека» на земельну ділянку з кадастровим номером 6810100000:09:005:0003 (витяг з ДЗК від 30.01.2018 року; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 26.05.2017 року).

Із витягу до договору із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.02.2017 року, НГО земельної ділянки площею 926 кв.м., за адресою: м. Хмельницький, вул. Толстого, 5/1, кадастровий номер 6810100000:09:005:0003, із цільовим призначенням 03.15 Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови становить 488521,00 грн.

Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів надіслав ТОВ «Тека» лист №1999/01-15 від 09.07.2018 року, у якому повідомив, що по причині внесення змін та доповнень до Класифікатора видів цільового призначення земель Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства від 23.05.2017 року №261, відповідачу необхідно звернутись з клопотанням щодо зміни коду КВЦПЗ з 03.15 на 03.10, та привести у відповідність до чинного законодавства нормативну грошову оцінку земельної ділянки по вул. Толстого, 5/1, площею 926 кв.м.

У листі №2234/02-13 від 01.07.2019 року департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів просить ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області привести у відповідність відомості щодо використання земельної ділянки по вул. Толстого, 5/1, площею 543 кв.м. (кадастровий номер 6810100000:09:005:0003), а саме змінити код КВЦПЗ з 03.15 на 03.13.

Департамент архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради звернувся із листом №3031/02-11 від 23.09.2019 року до міського голови з проханням розглянути на сесії міської ради питання щодо внесення змін в графу 5 пункту 2 рішення 11 сесії міської ради від 25.01.2017 року №58, виклавши її в новій редакції: «03.13 для будівництва та обслуговування закладів побутового обслуговування», у зв`язку зі зміною коду КВЦПЗ земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:09:005:0003.

Хмельницька міська рада рішенням №26 від 24.12.2019 року «Про припинення права користування земельними ділянками, розірвання договорів оренди землі за згодою сторін, затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок в оренду, постійне користування, погодження технічних документацій із землеустрою щодо поділу земельних ділянок та внесення змін в рішення сесії міської ради, договори оренди землі» внесла зміни в графу 5 пункту 8 додатку 2 рішення 11 сесії міської ради від 25.01.2017 року №58, виклавши її в новій редакції: « 03.13 для будівництва та обслуговування закладів побутового обслуговування» відповідно до поданого клопотання управління земельних ресурсів та земельної реформи департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів. Вирішено також внести відповідні зміни в договір оренди землі №105/01 від 12.05.2017 року».

Управління земельних ресурсів та земельної реформи звернулося до відповідача з листом №399/02-16 від 06.02.2020 року, у якому повідомило про необхідність підписання додаткової угоди про внесення змін до договору землі по вул. Толстого, 5/1, що у м. Хмельницькому.

Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.05.2020 року, НГО земельної ділянки площею 926 кв.м., за адресою: м. Хмельницький, вул. Толстого, 5/1, кадастровий номер 6810100000:09:005:0003, із цільовим призначенням 03.13 Для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування становить 1744718,00 грн.

У Державному земельному кадастрі станом на 02.02.2021 року зареєстровано земельну ділянку з кадастровим номером 6810100000:09:005:0003 із цільовим призначенням 03.13 Для будівництва та обслуговування будівель закладів побутового обслуговування.

З вищевикладеного, прокурор в інтересах позивача звернувся з даним позовом до суду.

Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.

Згідно з ч. 2 ст. 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, у зв`язку з чим, суд повинен з`ясувати характер спірних правовідносин сторін (предмет та підстав позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб.

При цьому, особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. В свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.

Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) від 04.11.1950р. передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Згідно з приписами ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, у тому числі і з договорів.

Частиною 1 ст. 173 ГК України встановлено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених Господарським кодексом України, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

В силу статті 179 ГК України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору, зокрема, на основі вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.

Матеріалами справи стверджується, що 12.05.2017 року між Хмельницькою міською радою та ТОВ «Тека» укладено договір оренди землі №105/01, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення одинадцятої сесії міської ради від 25.01.2017 року №58 із земель житлової та громадської забудови з кадастровим номером 6810100000:09:005:0003, яка розташована в м. Хмельницькому, по вул. Толстого, 5/1. Цільове призначення земельної ділянки згідно КВЦПЗ для будівництва та будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (03.15) (п. 16 договору).

Приписами ч. ч. 1, 2 ст. 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Відповідно до ст. ст. 1, 3 Закону України "Про оренду землі" (далі - Закон) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

У відповідності до ст.13 та ч.1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю, згідно частин 1, 2, 3 ст.21 Закону, це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підп.14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України). Плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. (підп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України).

Згідно з ч.1 п.288.1, п.288.4, п.п.288.5.1, 288.5.2, 288.5.3 п.288.5 ст.288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.

Статтею 289 ПК України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І : 100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, згідно ст.1, ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель», це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, відповідно до ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» проводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.(ч.1 ст.15 зазначеного Закону).

За приписами ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій».

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.2 ст.20, ч.ч.1,3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель»).

З огляду на зазначені положення законодавства, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (відповідна правова позиція висвітлювалась Верховним Судом України у постановах № 3-34гс13 (5009/3430/12) від 03.12.2013, № 3-481гс15(922/3871/14) від 07.10.2015, № 3-476гс15 (922/583/14) від 02.03.2016, № 6-325цс16 від 18.05.2016 року, у постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 06.11.2019 року у справі №924/187/17, від 07.06.2018 у справі № 922/518/14, від 22.01.2019 у справі № 922/539/18).

Процедура проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів визначена Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016р. № 489.

Згідно з п. п. 2, 3 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільськогосподарського призначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається згідно з формулою 1. Визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів проводиться згідно з формулою, якою передбачено необхідність врахування Кф - коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.

З викладеного простежується наявність взаємозв`язку між коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки, та остаточним розміром орендної плати, яка буде сплачуватись орендарем на користь орендодавця, оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується із урахуванням затвердженого коефіцієнту.

Положеннями п. 5 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів встановлено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548.

Із п. 16 договору оренди, укладеного 12.05.2017 року між сторонами у справі, вказаний код класифікації видів цільового призначення земель - 03.15 - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови, що відповідало та час укладення договору рішенню Хмельницької міської ради №58 від 25.01.2017 року, яким надано земельну ділянку в оренду відповідачу.

В подальшому, рішенням Хмельницької міської ради від 24.12.2019 року №25 внесено зміни в рішення міської ради від 25.01.2017 року №58, зокрема, змінено код КВЦП землі з 03.15 на 03.13 для будівництва та обслуговування закладів побутового обслуговування». А також вирішено внести відповідні зміни в договір оренди землі №105/01 від 12.05.2017 року.

Вказане рішення ради є чинним, доказів його оспорення чи скасування суду не надано.

За наслідками зміни коду КВЦП відбулася зміна коефіцієнту Кф із 0,7 (для земель із кодом КВЦП 03.15) на 2,5 (для земель із кодом КВЦП 03.13).

Щодо доводів відповідача в частині неправомірності зміни цільового призначення земельної ділянки судом враховується, що основою для визначення цільового призначення земельної ділянки є її належність до відповідної категорії земель і способу використання. Поділ земельного фонду країни на категорії встановлено ЗК України. Усі землі у межах України мають своє цільове використання, як це передбачено ст. 19 ЗК України.

За змістом ч. 1 ст. 20 ЗК України зміна цільового призначення земельних ділянок (тобто переведення земельної ділянки з однієї категорії, визначеної ч. 1 ст. 19 ЗК України, в іншу) здійснюється за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури.

Ураховуючи положення ч. 5 ст. 20 ЗК України, цільове призначення земельної ділянки відповідно до законодавчо встановлених категорій земель встановлюється на підставі документації із землеустрою, а порядок використання земельної ділянки в межах певної категорії визначається землекористувачем самостійно, проте з обов`язковим дотриманням вимог містобудівної документації та документації із землеустрою.

Зміна виду використання земельної ділянки в межах однієї категорії земель не є зміною її цільового призначення, а отже, не потребує проходження процедур, які відповідно до земельного законодавства України застосовуються у разі зміни цільового призначення (розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, його затвердження тощо) (постанова ВС від 14.07.2020 року у справі №916/1998/19).

Оскільки в даному випадку відбулася зміна виду використання земельної ділянки однієї категорії - земель громадської забудови, не є обов`язковим дотримання порядку, передбаченого для зміни цільового призначення земельної ділянки.

Частиною 3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до п.1 розділу 3 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).

В матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.05.2020 року №6-22-0.33-740/116-20, виданий відділом у Хмельницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, який за змістом і формою відповідає додатку 9 до зазначеного Положення, та згідно якого нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки з кодом КВЦП 03.13 становить 1744718,00 грн. (коефіцієнт Кф 2,0).

Відтак, наявними доказами встановлено, що внаслідок зміни власником земельної ділянки коду КВЦП та внесення змін у рішення від 25.01.2017 року №58, яким передано земельну ділянку по вул. Толстого, 5/1 у м. Хмельницькому у користування ТОВ "Тека", відбулася зміна розміру її нормативної грошової оцінки шляхом застосування іншого коефіцієнту Кф.

З огляду на те, що нормативна грошова оцінка землі використовується для визначення розміру орендної плати (ст.289 ПК України), а розмір орендної плати є істотною умовою договору, вказівка у п. 5 договору про нормативну грошову оцінку землі в розмірі 488521,00 грн. суперечить дійсному розміру нормативної оцінки земельної ділянки площею 926 кв.м., що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Толстого, 5/1. Заперечення відповідача, викладені у відзиві на позов, не спростовують зміну нормативної грошової оцінки орендованої останнім земельної ділянки.

Згідно зі ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Аналогічно, тобто за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом допускається зміна або розірвання договору відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.651 ЦК України: договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

У п. 13 договору погоджено, що розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зімни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки комунальної власності, в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Матеріалами справи стверджується, що позивач звертався до ТОВ "Тека" з приводу внесення змін у договір у зв`язку зі зміною розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, проте, пропозиція позивача була залишена відповідачем без задоволення.

Оскільки земельна ділянка за адресою: м. Хмельницький, вул. Толстого, 5/1, відноситься до комунальної власності, зміна її нормативної грошової оцінки є підставою для перегляду розміру орендної плати, що передбачено вищевикладеним положеннями та п. 13 договору оренди землі від 12.05.2017 року №105/01, а судом встановлено зміну розміру НГО, проте, невнесення відповідних змін в договір оренди сторонами в добровільному порядку, суд приходить до висновку про необхідність внесення таких змін судовим рішенням.

Підсумовуючи вищевикладене, враховуючи наявність у Хмельницької міської ради права на оплату орендних платежів за користування земельною ділянкою комунальної власності із урахуванням вимог чинного законодавства, що відповідає принципам справедливості та добросовісності, приймаючи до уваги відсутність згоди ТОВ "Тека" на приведення договору у відповідність до положень чинного законодавства в частині визначення нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, суд доходить висновку про наявність правових підстав для задоволення позову першого заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради, та внесення змін до договору оренди землі №105/01 від 12.05.2017 року, укладеного між Хмельницькою міською радою та ТОВ «Тека»: п. 5 викласти в редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1744718 грн. (один мільйон сімсот сорок чотири тисячі сімсот вісімнадцять грн.)»; п. 9 викласти в редакції: «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст.. 22 Закону України «Про оренду землі» та розмірі 52341,54 грн. (п`ятдесят дві тисячі триста сорок одна гривня п`ятдесят чотири копійки), що становить 3% (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок №UA 378999980334139812000022002, одержувач коштів УК у м. Хмельницькому/Хмельницький, ЄДРПОУ 38045529, код платежу 18010600, банк одержувача: казначейство України (ЕАП)».

Витрати по сплаті судового збору у зв`язку з задоволенням позову покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 20, 129, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов першого заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької міської ради, до товариства з обмеженою відповідальністю "Тека", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області про внесення змін до договору оренди землі від 12.05.2017 року №105/01, задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі №105/01 від 12.05.2017 року, укладеного між Хмельницькою міською радою та ТОВ «Тека»: п. 5 викласти в редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1744718 грн. (один мільйон сімсот сорок чотири тисячі сімсот вісімнадцять грн.)»; п. 9 викласти в редакції: «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі відповідно до ст. 22 Закону України «Про оренду землі» та розмірі 52341,54 грн. (п`ятдесят дві тисячі триста сорок одна гривня п`ятдесят чотири копійки), що становить 3% (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рахунок №UA 378999980334139812000022002, одержувач коштів УК у м. Хмельницькому/Хмельницький, ЄДРПОУ 38045529, код платежу 18010600, банк одержувача: казначейство України (ЕАП)».

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Тека» (50069, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Героїв АТО, буд. 30В, код 30587315) на користь Хмельницької обласної прокуратури (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код 02911102) 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві грн. 00 коп.) витрат по сплаті судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 14.05.2021 року

СуддяМ.В. Музика

Віддрук. у 5 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна, 3) - рек. з пов. про вручення; 3 - відповідачу (50069, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Героїв АТО, буд. 30В) - рек. з пов. про вручення; 4 - Хмельницька місцева прокуратура (29000, м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 63) - рек. з пов. про вручення; 5 - Хмельницька обласна прокуратура (29000, м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3) - рек. з пов. про вручення.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення11.05.2021
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу96906907
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —924/1390/20

Ухвала від 02.11.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 11.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 15.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 03.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 02.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 21.06.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Рішення від 11.05.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 20.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 01.04.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

Ухвала від 18.03.2021

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Музика М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні