Рішення
від 06.05.2021 по справі 518/920/19
ШИРЯЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Ширяївський районний суд Одеської області

06.05.2021 Справа №: 518/920/19 Провадження № 2/518/17/2021

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06.05.2021 року смт. Ширяєве

Ширяївський районний суд Одеської області у складі:

головуючого - судді Алексєєвої О.В.,

при секретарі - Надир І.Л,

за участі представника позивача Короя І.Д.,

представника відповідача Кіптик В.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Ширяєве в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Ширяївської селищної ради Одеської області, треті особи - сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Україна , Ширяївська районна державна адміністрація Одеської області, про скасування державної реєстрації земельних ділянок та права власності,

ВСТАНОВИВ:

12.07.2019 року позивач ОСОБА_1 звернулася до Ширяївського районного суду Одеської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Ширяївської селищної ради Одеської області, третя особа - сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Україна , в якому просила:

1) скасувати державну реєстрацію земельних ділянок:

кадастровий номер 5125455100:01:006:0355, загальною площею 4,3309 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0356, загальною площею 4,4464 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0362, загальною площею 61,7724 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0363, загальною площею 159,2673 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0364, загальною площею 209,4695 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0372, загальною площею 139,2482 га;

2) зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області виключити з Державного земельного кадастру запис щодо державної реєстрації земельних ділянок:

кадастровий номер 5125455100:01:006:0355, загальною площею 4,3309 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0356, загальною площею 4,4464 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0362, загальною площею 61,7724 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0363, загальною площею 159,2673 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0364, загальною площею 209,4695 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0372, загальною площею 139,2482 га.

3) визнати недійсними та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, серія та номер: 15-7960/13-18-СГ, виданий 21.12.2018 року та акт приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер: б/н, виданий 22.12.2018 року в частині передачі земельних ділянок:

кадастровий номер 5125455100:01:006:0355, загальною площею 4,3309 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0356, загальною площею 4,4464 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0362, загальною площею 61,7724 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0363, загальною площею 159,2673 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0364, загальною площею 209,4695 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0372, загальною площею 139,2482 га з державної в комунальну власність.

4) Виключити з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно наступні записи про право власності: 30058980 від 23.01.2019 року, 30058986 від 23.01.2019 року, 30130019 від 01.02.2019 року, 30130720 від 01.02.2019 року.

Позовні вимоги позивач мотивує тим, що ГУ Держгеокадастру Одеської області неправомірно розпорядилось земельними ділянками, які перебувають у колективній власності співвласників земельних часток (паїв) колективного сільськогосподарського підприємства Україна на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серія ОД-26-010 від 15 січня 1996 року, що призвело до неправомірної реєстрації земельних ділянок в Державному земельному кадастрі та реєстрації речових прав в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Рішенням Ширяївської селищної ради народних депутатів Ширяївського району Одеської області від 23.06.1995 року № 19 КСП Україна було передано у колективну власність 3869,2 га земель сільськогосподарського призначення, про що видано Державний акт на право колективної власності на землю серія ОД-26-010 від 15.01.1996 року та зареєстровано в Книзі записів державних актів на право колективної власності за № 10.

Позивач, відповідно до списку-додатку до Державного акту на право колективної власності є одним із членів КСП Україна під номером 197 та відповідно являється одним із співвласників земельних ділянок, які перебувають у колективній власності.

На виконання Указу Президента України Про порядок паювання земель, переданих в колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям № 720/95 від 08.08.1995 року, усім членам КСП Україна були видані Сертифікати про право на земельну частку (пай), де передбачалося, що власнику Сертифіката належить право на земельну частку (пай) у землі, яка перебуває в колективній власності КСП Україна розміром 5,79 в умовних кадастрових гектарах без визначення меж цієї частки в натурі (на місцевості). Отже, розпайовано було усі сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті та пасовища), оскільки вони підлягають паюванню відповідно до вимог законодавства та на них було видано Сертифікати про право на земельну частку (пай).

Власниками земельних часток (паїв) КСП Україна не в повній мірі реалізовано право щодо виділення ділянки в натурі (на місцевості), а Державний акт на право власності отримано лише на вид угідь рілля, що підтверджується Державним актом на право власності на землю, який видано на ім`я позивача. Отже, Сертифікати на право на земельну частку (пай) залишилися чинними в частині земельної частки (паю) на яку не видано Державний акт на право власності.

Також на виконання вище вказаного Указу Президента було розроблено Схему поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП Україна Одеським філіалом Інституту землеустрою Української академії аграрних наук. Відповідно до пояснювальної записки Схеми поділу, уточнена площа земель колективної власності після проведених робіт склала - 3864,70 га, в тому числі сільськогосподарських угідь - 3805,00 га, з них ріллі - 2961,30 га, багаторічних насаджень (сади) - 46,10 га, пасовищ - 712,10, під виробничими будівлями та дворами - 50.00 га, під господарськими шляхами - 35,5 га, під лісами та іншими лісо вкритими площами - 58,10 га, під водою - 0,7 га, відкритих земель без рослинного покриву - 0,90 га.

Із загальної площі земель 3864,70 га переданої у колективну власність, поділу підлягає - 2924,80 га сільськогосподарських угідь, у тому числі 2924,80 га ріллі; земельні ділянки, що підлягають паюванню - 227,8 га (під господарськими шляхами, полезахисними смугами, господарськими будівлями і дворами, гідротехнічними спорудами і водою та інші несільськогосподарські угіддя); решта земельних ділянок, загальною площею 712,10 га поділу не підлягають і повинні використовуватись сумісно, а саме: пасовища - 712,10 га, з них корінного поліпшення 519,9 га.

Схема поділу була затверджена рішенням загальних зборів членів (власників сертифікатів) КСП Україна 04 травня 1998 року, згідно протоколу № 1.

Отже, загальні збори членів КСП Україна не приймали рішення про передачу спірних земельних ділянок до державної або комунальної власності, а прийняли рішення про поділ частини земельних ділянок колективної власності на земельні частки (паї) та спільне використання решти землі, загальною площею 712,10 га, а саме: пасовища - 712,10 га, з них корінного поліпшення 519,9 га.

КСП Україна реорганізовано в СТОВ Агрофірма Україна .

Спірні земельні ділянки можуть бути розпайовані у порядку, встановленому ЗУ Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у термін до 01 січня 2025 року .

Відповідно до протоколу загальних зборів співвласників земельних ділянок часток (паїв) від 18.06.2019 року, було прийнято рішення розпаювати земельні ділянки, які підлягали паюванню або залишились у колективній власності.

Протиправність дій відповідача ГУ Держгеокадастру в Одеській області полягає в заволодінні земельними ділянками сільськогосподарського призначення, які не підлягали поділу і повинні використовуватись сумісно членами колишнього КСП Україна , загальною площею 449,2674 га.

Здійснюючи державну реєстрацію спірних земельних ділянок, державний кадастровий реєстратор не перевірив відповідність поданих документів вимогам законодавства, зокрема не встановив, що земельні ділянки перебувають у колективній власності КСП Україна та колективній власності співвласників земельних часток (паїв) КСП Україна, хоча міг і повинен був це виявити.

Спірні земельні ділянки перебували у колективній власності КСП Україна , підлягали розпаюванню і використовуються сумісно членами КСП, свого первинного правового статусу не змінювали, в даний час не має обтяжень чи прав на неї будь-яких третіх осіб, дані земельні ділянки не можуть бути відчужені, не можуть бути використані за будь-яким іншим цільовим призначенням, їх розмір та зовнішні межі визначені Схемою паювання земель колективної власності КСП Україна .

Отже, ГУ Держгеокадастру в Одеській області неправомірно сформував та зареєстрував земельні ділянки в Державному земельному кадастрі.

Відповідачем ГУ Держгеокадастру в Одеській області було прийнято рішення про передачу спірних земельних ділянок у комунальну власність Ширяївської селищної ради Одеської області на підставі розпорядження КМУ від 31 січня 2018 року № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад .

Станом на дату звернення з позовом до суду в Державному реєстрі речових прав наявна інформація про зареєстроване право власності на спірні земельні ділянки за Ширяївською селищною радою Одеської області. Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 09.07.2019 року, право власності на земельні ділянки: кадастровий номер 5125455100:01:006:0355, загальною площею 4,3309 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0356, загальною площею 4,4464 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0362, загальною площею 61,7724 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0372, загальною площею 139,2482 га було зареєстровано на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер: б/н, виданий 22.12.2018 року між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області та за Ширяївською селищною радою Ширяївського району Одеської області та наказу Головного управлінням Держгеокадастру в Одеській області, серія та номер: 15-7960/13-18-СГ, виданий 21.12.2018 року.

Реєстрація права власності та інших речових прав щодо земельних ділянок кадастровий номер кадастровий номер 5125455100:01:006:0363, загальною площею 159,2673 га та кадастровий номер 5125455100:01:006:0364, загальною площею 209,4695 га в Реєстрі речових прав відсутня.

В той же час, відповідно до Розпорядження № 60-р, в порядку якого відбулася передача спірних земельних ділянок у комунальну власність, передачі підлягали виключно ділянки державної форми власності, тоді як спірні земельні перебували у колективній власності на підставі Державного акту на право колективної власності на землю серія ОД-26-010 від 15.01.1996 року.

Таким чином, ГУ Держгеокадастру в Одеські неправомірно розпорядилося спірними земельними ділянками та передало їх у комунальну власність, тому документи, на підставі яких відбувалася передача, підлягають скасуванню, а записи про державну реєстрацію права власності виключенню із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до Протоколу щодо неможливості автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.07.2019 року призначення не відбулося у зв`язку з відсутністю потрібної кількості суддів для розподілу справи.

16.07.2019 р. позивачем подано клопотання про витребування доказів - з ГУ Держгеокадастру в Одеській області та Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області усіх документів, що стосуються спірних земельних ділянок, а саме технічну документацію про інвентаризацію земельних ділянок, накази ГУ Держгеокадастру в Одеській області про передачу земельних ділянок у комунальну власність Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області, акти приймання-передачі земельних ділянок у комунальну власність Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області; з Ширяївської районної державної адміністрації Одеської області матеріали реєстраційної справи щодо спірних земельних ділянок.

Згідно протоколу авторозподілу від 22.07.2019 р. справу передано судді Кобзарю Ю.Ю .

Крім того, 25.07.2019 року позивачем також було подано клопотання про витребування доказів з ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою - схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП Україна , розробленої Одеським філіалом Інституту землеустрою Української академії аграрних наук, від 1997 року на підставі договору 3 1023 від 10.06.1997 року за замовленням КСП Україна , з додатками, рішення загальних зборів членів (власників сертифікатів) КСП Україна від 04.05.1998 року згідно протоколу № 1, а також інші документи, що стосуються розпаювання КСП України .

Ухвалою від 26.07.2019 р. відкрито провадження по справі та призначено підготовче судове засідання на 02.08.2019 р.

У зв`язку з закінченням строку відрядження судді Кобзаря Ю.Ю. справу було передано до канцелярії суду.

Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано судді Алексєєвій О.В.

Ухвалою від 31.03.2020 р. відкрито провадження по справі та призначено підготовче судове засідання на 27.04.2020 р. Визначено строки для подання заяв по суті учасниками справи.

28.04.2020 р. на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву ГУ Держгеокадастру в Одеській області , відповідно до якого ГУ Держгеокадастру в Одеській області вважає позовні вимоги необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Зазначає, що на підставі рішення Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області за № 19 від 23.06.1995 року, КСП Україна смт. Ширяєве було передано землі у колективну власність, загальною площею 3869,20 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується державним актом на право колективної власності на землю, серія ОД-26-010, зареєстрованим в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 10 від 15.01.1996 р. Додатком до вказаного державного акту є список громадян-членів КСП Україна Ширяївського району Одеської області, загальною кількістю - 643 чоловік.

На підставі рішення ІІІ сесії ХХІІІ скликання Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області від 11.12.1998 р. за № 36, із земель колективної власності КСП Україна вилучено земель, загальною площею - 583,67 га, в т.ч.: ріллі - 476,53 на, пасовища - 98,10 га, з них докорінного поліпшення - 67,05 га, під виробничими будівлями і дворами - 2,84 га, під господарськими шляхами - 2,40 га, полезахисних лісосмуг - 3,20, чагарників 0,50 га, ярів - 0,10 га та передано вищенаведені землі ТОВ РИФ в колективну власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується державним актом на право колективної власності на землю, серія ОД-26-029, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 29 від 08.02.1999 року. Списку громадян до державного акту ОД- 26-029, не було, так як громадяни були включені в загальний Список громадян-членів КСП Україна Ширяївського району Одеської області, загальною кількістю - 643 чоловік. Відповідно до вищенаведеного акту в межі ТОВ Риф увійшли земельні масиви загальною площею 207,55 га, 371,63 га та 4,49 га.

Відповідно до інформації Державного земельного кадастру, відомості про земельну ділянку колективної власності, площею 3869,20 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва наданої КСП Україна , що посвідчується державним актом на право колективної власності на землю від 15.01.1996 року серія ОД-26-010, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 10 відсутні.

У відповідності до Указу Президента України від 03.12.1999 року № 1529/99 Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки , КМУ, Раді міністрів АРК, обласним та Севастопольській міській державним адміністраціям здійснити організаційні заходи щодо реформування протягом грудня 1999-квітня 2000 року колективних сільськогосподарських підприємств на засадах приватної власності на землю та майно шляхом в т.ч. забезпечення всім членам колективних сільськогосподарських підприємств права вільного виходу з цих підприємств із земельними частками (паями) і майновими паями та створення на їх основі приватних (приватно-орендних) підприємств, селянських (фермерських) господарств, господарських товариств, сільськогосподарських кооперативів, інших суб`єктів господарювання, заснованих на приватній власності. Це право гарантоване ч. 2 ст. 14 Конституції України, не може бути обмежено рішеннями загальних зборів членів колективних сільськогосподарських підприємств або будь-якими іншими рішеннями; забезпечення протягом 2000-2002 рр. видачі в установленому порядку державних актів на право приватної власності на землю усім бажаючим власникам сертифікатів на право на земельну частку (пай).

Отже, враховуючи ліквідацію суб`єктів права колективної власності, у відповідності до вище вказаного указу Президента України від 03.12.1999 року, відносини права колективної власності на землі припиняються та автоматичний перехід прав власності на землі у порядку правонаступництва не допускається.

З огляду на викладене, до СТОВ АГРОФІРМА Україна , як правонаступника суб`єкта права колективної власності права та обов`язки на земельні ділянки, які були передані у колективну власність на підставі державного акту на право колективної власності на землю серії ОД 09-283 не перейшли.

Колективне сільськогосподарське підприємство Україна припинило свою діяльність, шляхом реорганізації та до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю АГРОФІРМА Україна , як правонаступника суб`єкта права колективної власності, права та обов`язки на земельні ділянки, які були передані у колективну власність на підставі державного акту на право колективної власності на землю серії ОД-26-010 не перейшли.

У відповідності до ст. 78 ЗК України земля може знаходитися у державній, комунальній або приватній власності. Отже, право колективної власності, на сьогодні не передбачено чинним законодавством України.

Згідно з частинами 1, 2 ст. 84 ЗК України, у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У даному випадку відповідно до вимог ст. 15-1, ч. 4 ст. 122 ЗК України, пп. 13 п. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого наказом Держгеокадастру № 308 від 17.11.2016 р., у редакції наказу Держгеокадастрру від 20.02.2020 р. № 53, ГУ з 01.01.2013 р. розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Одеської області.

На виконання розпорядження КМУ від 31.01.2018 року № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад на замовлення Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, Одеською регіональною філією ДП Центр державного земельного кадастру розроблено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населеного пункту) на території Ширяївського району Одеської області, з подальшою передачею зазначених земельних ділянок у комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад.

Наказом Держгеокадастру від 15.03.2018 р. № 45 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності визначено проведення у 2018 році інвентаризації на території об`єднаних територіальних громад згідно з додатком 1, несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державного земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться у постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій.

Керуючись ст.ст. 15-1, 79-1, 122, 186 ЗК України Головним управлінням прийнято наказ від 01.10.2018 року № 15-6239/13-18-СГ Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель державної власності .

На підставі вказаного наказу затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Ширяївського району Одеської області загальною площею 2146,3825 га, що складається у тому числі із земельних ділянок з кадастровими номерами:

кадастровий номер 5125455100:01:006:0355, 5125455100:01:006:0362, 5125455100:01:006:0356, 5125455100:01:006:0363, 5125455100:01:006:0364, 5125455100:01:006:0372.

Така інвентаризація земель проведена за рахунок коштів державного бюджету відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів з проведення земельної реформи, затвердженого постановою КМУ від 09.03.2011 року № 219.

За результатами чого, керуючись ст.ст. 15-1, 117, 122 ЗК України ГУ прийнято наказ від 21.12.2018 № 15-15-7960/13-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність . На підставі вказаного наказу земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 11094,2971 га, які розташовані на території Ширяївського районів Одеської області, передані у комунальну власність за актом приймання-передачі.

До складу земельних ділянок, які ГУ передало згідно вищевказаного акту приймання-передачі, увійшли земельні ділянки, які є предметом розгляду даної справи.

Таким чином, ГУ в межах наданих законодавством повноважень передало землі державної форми власності у комунальну.

Разом з тим, 01.01.2019 р. набрав чинності ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні від 10.07.2018 № 2498-VІІІ.

Згідно вказаного закону розділ Х Перехідні положення доповнено пунктом 21 такого змісту: Установити, що з дня набрання чинності ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (окрім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності . Тобто, питання належності земель припинених колективних сільськогосподарських підприємств до комунальної власності врегульовано на законодавчому рівні та Ширяївською селищною радою Ширяївського району Одеської області зареєстровано право власності на передані в комунальну власність земельні ділянки відповідно до ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно .

ГУ наголошує, що наказ від 21.12.2018 р. № 15-7960/13-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність вже реалізований, за цим наказом настали правові наслідки і він вичерпав свою дію, тобто, земельні ділянки перейшли у комунальну власність, вже зареєстровані речові права на зазначені ділянки. А тому такий наказ не підлягає скасуванню.

Що стосується вимоги скасування державної реєстрації та зобов`язання виключити з Державного земельного кадастру записи щодо реєстрації земельних ділянок з кадастровими номерами: 5125455100:01:006:0355, 5125455100:01:006:0362, 5125455100:01:006:0356, 5125455100:01:006:0363, 5125455100:01:006:0364, 5125455100:01:006:0372 відповідачем зазначено, що підстави скасування державної реєстрації земельної ділянки чітко передбачено в ч. 10 ст. 24 ЗУ Про державний земельний кадастр . Так, державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

При цьому ГУ звертає увагу на те, що ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішенням про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Згідно ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень суб`єктами, які здійснюють державну реєстрацію права власності на земельні ділянки та скасовує її, є орган державної реєстрації прав.

На теперішній час до повноважень ГУ належить здійснення державної реєстрації земельних ділянок та обмежень у їх використанні, повноважень щодо здійснення державної реєстрації права власності або права користування земельними ділянками та, відповідно, їх скасування, органи Держгеокадастру не мають.

Згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна державну реєстрацію прав та їх обтяжень здійснено Любашівською районного державною адміністрацією Одеської області.

З урахуванням вище зазначеного в задоволенні позову просили відмовити.

До відзиву додано копію Наказу Держгеокадастру від 15.03.2018 р. №45 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності , копію наказу ГУ від 01.10.2018 р. №15-6239/13-18-СГ Про затвердження документації із землеустрою , копію наказу ГУ від 21.12.2018 р. №15-7960/13-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність .

Ухвалою суду від 20.10.2020 р. частково задоволено клопотання позивача про витребування доказів. Також залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Ширяївську РДА Одеської області.

23.10.2020 року до суду з Ширяївської селищої ради Одеської області надійшло повідомлення на виконання ухвали суду від 20.10.2020 року.

Також на виконання вищевказаної ухвали до суду 19.11.2020 року з ДП Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою , 01.12.2020 р. з ГУ Держгеокадастру в Одеській області та 11.01.2021 року з Ширяївської РДА Одеської області надійшли витребувані матеріали.

Ухвалою суду від 14.01.2021 року закрито провадження по даній справі та призначено до судового розгляду по суті.

В судовому засідання представник позивача ОСОБА_3 підтримав позовні вимоги.

Представник відповідача Ширяївської селищної ради Одеської області Кіптик В.О. позовні вимоги не визнала, просила відмовити з аналогічних підстав, зазначених в відзиві ГУ Держгеокадастру в Одеській області.

Представник відповідача - ГУ Держгеокадастру в Одеській області у судове засідання не з`явився, будь-яких заяв, клопотань, окрім відзиву на позов подано не було.

Представник третьої особи - СТОВ Агрофірма Україна в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся рекомендованим листом з повідомленням про вручення за адресою місцезнаходження, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, до суду повернувся конверт з відміткою про те, що адресат відсутній за даною адресою.

Представник третьої особи - Ширяївської районної державної адміністрації Одеської області в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, про причини неявки суду не повідомив.

Суд вважає за можливе розглянути справу за даної явки.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали провадження, судом встановлено наступне.

Розпорядженням Представника Президента України №27 від 28.01.1993 р. зареєстровано КСП Україна (а.с. 108 т.1 )

15.01.1996 року КСП Україна видано державний акт на право колективної власності на землю серії ОД-26-010, площею 3869,2 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а. с. 20-23 т. 1).

Згідно додатку до держакту - Списку громадян-членів КСП Україна , ОСОБА_1 значиться як член КСП під №197 (а.с. 65 т. 1). Усього членів КСП Україна , які мали право на земельну частку (пай) згідно держакту на право колективної власності на землю - 643 особи (а.с. 61-76 т. 1). У подальшому рішеннями загальних зборів учасників КСП Україна уточнювався список членів КСП, які мали право на земельну частку (пай) (а.с. 77-86 т. 1).

На підставі договору від 10.06.1997 року № 1023, на замовлення КСП Україна Інститутом землеустрою Української академії аграрних наук (Одеська філія) складена схема поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП Україна Ширяївського району Одеської області (а. с. 80-94 т. 1).

Згідно Схеми поділу, з загальної площі земель колективної власності КСП Україна 3864,7 га, підлягає паюванню 2924,8 га .

В контурах масивів, що передані в колективну власність і підлягають поділу на земельні частки (паї) знаходяться землі, що не підлягають паюванню (багаторічні насадження, пасовища, землі під виробничими будівлями і дворами, господарськими шляхами, лісонасадження і інші несільськогосподарські угіддя) на площі 939,9 га .

Згідно графічних матеріалів до Схеми поділу - Плану розміщення земельних часток (паїв), земельні ділянки, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно, умовно позначені на Плані зеленим кольором.

Згідно Розпорядження №86 Ширяївської районної державної адміністрації від 11.04.2000 р. зареєстровано СТОВ Агрофірма Україна (а.с 87 т. 1).

Згідно Статуту СТОВ Агрофірма Україна створено в процесі реорганізації та є правонаступником КСП Україна (а.с. 90-107 т. 1).

Розпорядженням Ширяївської районної державної адміністрації Одеської області від 20.04.2004 року №223 ОСОБА_1 передана у приватну власність земельна ділянка площею 4,01 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (кадастровий номер 5125455100:01:006:0047), а 21.05.2004 року - виданий державний акт на право приватної власності на землю ОД№032627 (а. с. 24 т. 1).

На виконання Розпорядження КМУ №60-р від 31.01.2018 року Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру 15.03.2018 р. видано Наказ №45 Про проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності , згідно якого вирішено провести у 2018 році інвентаризацію на території об`єднаних територіальних громад (зокрема, Ширяївської селищної об`єднаної територіальної громади) несформованих земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, відомості про які відсутні у Державному земельному кадастрі, крім земель, які знаходяться в постійному користуванні державних підприємств, установ та організацій (а.с. 25-36 т. 2).

Згідно Наказу ГУ Держгеокадастру в Одеській області №15-6239/13-18-СГ від 01.10.2018 р. Про затвердження документації із землеустрою щодо інвентаризації земель затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2146,3825 га, що складається, зокрема, із спірних земельних ділянок кадастровий номер 5125455100:01:006:0355, кадастровий номер 5125455100:01:006:0356, кадастровий номер 5125455100:01:006:0362, кадастровий номер 5125455100:01:006:0363, кадастровий номер 5125455100:01:006:0364, кадастровий номер 5125455100:01:006:0372 (а.с. 37-39).

Відповідно до Наказу ГУ Держгеокадастру в Одеській області №15-7960/13-18-СГ від 21.12.2018 р. Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність передано Ширяївській селищній раді Ширяївського району Одеської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 11094,2971 га, які розташовані на території Ширяївського району Одеської області згідно з актом приймання-передачі (а.с. 40 т. 2).

Згідно Акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2018 р. ГУ Держгеокадастру в Одеській області відповідно до Наказу ГУ Держгеокадастру в Одеській області від 21.12.2018 р. № 15-7960/13-18-СГ передано із державної власності, а Ширяївською селищною радою Ширяївського району Одеської області прийнято у комунальну власність Ширяївського селищної ради Ширяївського району Одеської області земельні ділянки згідно з додатком, зокрема, спірні ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0355 , кадастровий номер 5125455100:01:006:0356 , кадастровий номер 5125455100:01:006:0362 , кадастровий номер 5125455100:01:006:0372 . Вказаний Акт разом із вказаним наказом є підставою для державної реєстрації права на вказані у додатку земельні ділянки комунальної власності Ширяївської селищної ради Ширяївського району Одеської області (а.с. 41-62 т. 2).

Земельні ділянки з кадастровим номером 5125455100:01:006:0363, кадастровим номером 5125455100:01:006:0364 у додатку до Акту приймання-передачі відсутні, тобто, не були передані Ширяївській селищній раді Одеської області.

Згідно Витягу з ДЗК про земельну ділянку від 12.07.2019 р. кадастровий номер 5125455100:01:006:0355, загальною площею 4,3309 га, цільове призначення - землі запасу, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, дата державної реєстрації земельної ділянки - 27.09.2018 р., форма власності - комунальна, право власності - Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області.

Згідно інформаційної довідки №154361453 від 30.01.2019 р. щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0355 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявні наступні відомості: РНОНМ 1753344451254; номер запису про право власності 30058980; дата, час державної реєстрації 23.01.2019 17:11:58; підстава виникнення права власності акт приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер б/н, виданий 22.12.2018, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області та Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, наказ, серія та номер 15-7960/13-18-СГ, виданий 21.12.2018, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; форма власності комунальна; власники Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, ЄДРПОУ 04378994.

Згідно Витягу з ДЗК про земельну ділянку від 11.07.2019 р. кадастровий номер 5125455100:01:006:0356, загальною площею 4,4464 га, цільове призначення - землі запасу, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, дата державної реєстрації земельної ділянки - 27.09.2018 р., форма власності - комунальна, право власності - Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області.

Згідно інформаційної довідки №173476517 від 11.07.2019 р. щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0356 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявні наступні відомості: РНОНМ 1753344851254; номер запису про право власності 30058986; дата, час державної реєстрації 23.01.2019 17:15:52; підстава виникнення права власності акт приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер б/н, виданий 22.12.2018, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області та Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, наказ, серія та номер 15-7960/13-18-СГ, виданий 21.12.2018, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; форма власності комунальна; власники Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, ЄДРПОУ 04378994.

Згідно Витягу з ДЗК про земельну ділянку від 11.07.2019 р. кадастровий номер 5125455100:01:006:0362, загальною площею 61,7724 га, цільове призначення - землі запасу, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, дата державної реєстрації земельної ділянки - 27.09.2018 р., форма власності - комунальна, право власності - Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області.

Згідно інформаційної довідки №173476772 від 11.07.2019 р. щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0362 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявні наступні відомості: РНОНМ 1757047551254; номер запису про право власності 30130019; дата, час державної реєстрації 01.02.2019 16:41:33; підстава виникнення права власності акт приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер б/н, виданий 22.12.2018, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області та Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, наказ, серія та номер 15-7960/13-18-СГ, виданий 21.12.2018, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; форма власності комунальна; власники Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, ЄДРПОУ 04378994.

Згідно Витягу з ДЗК про земельну ділянку від 11.07.2019 р. кадастровий номер 5125455100:01:006:0363, загальною площею 159,2673 га, цільове призначення - землі запасу, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, дата державної реєстрації земельної ділянки - 27.09.2018 р., форма власності - інформація про зареєстроване право в ДЗК відсутня .

Згідно інформаційної довідки №173476973 від 11.07.2019 р. відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0363 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек відсутні .

Згідно Витягу з ДЗК про земельну ділянку від 11.07.2019 р. кадастровий номер 5125455100:01:006:0364, загальною площею 209,4695 га, цільове призначення - землі запасу, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, дата державної реєстрації земельної ділянки - 27.09.2018 р., форма власності - інформація про зареєстроване право в ДЗК відсутня .

Згідно інформаційної довідки №173477155 від 11.07.2019 р. відомості щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0364 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Реєстрі прав власності на нерухоме майно, Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна, Державному реєстрі іпотек відсутні .

Згідно Витягу з ДЗК про земельну ділянку від 11.07.2019 р. кадастровий номер 5125455100:01:006:0372, загальною площею 139,2482 га, цільове призначення - землі запасу, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, дата державної реєстрації земельної ділянки - 01.10.2018 р., форма власності - комунальна, право власності - Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області.

Згідно інформаційної довідки №173477278 від 11.07.2019 р. щодо земельної ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0372 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявні наступні відомості: РНОНМ 1757083951254; номер запису про право власності 30130720; дата, час державної реєстрації 01.02.2019 16:45:05; підстава виникнення права власності акт приймання-передачі нерухомого майна, серія та номер б/н, виданий 22.12.2018, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області та Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, наказ, серія та номер 15-7960/13-18-СГ, виданий 21.12.2018, видавник: Головне управління Держгеокадастру в Одеській області; форма власності комунальна; власники Ширяївська селищна рада Ширяївського району Одеської області, ЄДРПОУ 04378994.

Таким чином, право власності відповідача Ширяївської селищної ради Одеської області на земельні ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0363, кадастровий номер 5125455100:01:006:0364 не зареєстровано.

Зборами колишніх членів КСП Україна у кількості 151 чоловік 18.06.2019 р. доручено ОСОБА_1 представляти інтереси власників земельних часток (паїв) щодо визначення, формування та використання земель сільськогосподарського призначення колишнього КСП Україна .

Судом досліджено та порівняно матеріали Технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Ширяївського району Одеської області, складеної Одеською регіональною філією ДП Центр ДЗК у 2018 році, щодо спірних земельних ділянок, План зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність КСП Україна (частина державного акту про право колективної власності), План розміщення земельних часток (паїв) (графічні матеріали Схеми поділу земель колективної власності КСП Україна на земельні частки (паї)), відомості Публічної кадастрової карти та встановлено наступне.

Спірна земельна ділянка кадастровий номер 5125455100:01:006:0356 , загальною площею 4,4464 га повністю накладається на земельну ділянку № НОМЕР_1 згідно плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність до Державного акту на право колективної власності та співпадає з межами земельних ділянок, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно, позначених зеленим кольором на Плані розміщення земельних часток Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї).

Спірна земельна ділянка кадастровий номер 5125455100:01:006:0362 , загальною площею 61,7724 га повністю накладається на земельну ділянку № НОМЕР_1 згідно плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність до Державного акту на право колективної власності та співпадає з межами земельних ділянок, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно, позначених зеленим кольором на Плані розміщення земельних часток Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї).

Спірна земельна ділянка кадастровий номер 5125455100:01:006:0363 , загальною площею 159,2673 га частково накладається південною частиною на земельну ділянку № НОМЕР_1 згідно плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність до Державного акту на право колективної власності та частково співпадає південною частиною з межами земельних ділянок, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно, позначених зеленим кольором на Плані розміщення земельних часток Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї).

Спірна земельна ділянка кадастровий номер 5125455100:01:006:0364 , загальною площею 209,4695 га повністю накладається на земельну ділянку № НОМЕР_1 згідно плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність до Державного акту на право колективної власності та співпадає з межами земельних ділянок, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно, позначених зеленим кольором на Плані розміщення земельних часток Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї).

Спірна земельна ділянка кадастровий номер 5125455100:01:006:0372 , загальною площею 139,2482 га повністю накладається на земельну ділянку № НОМЕР_1 згідно плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність до Державного акту на право колективної власності та співпадає з межами земельних ділянок, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно, позначених зеленим кольором на Плані розміщення земельних часток Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї).

Спірна земельна ділянка кадастровий номер 5125455100:01:006:0355 , загальною площею 4,3309 га не повністю накладається на земельну ділянку № НОМЕР_1 згідно плану зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність до Державного акту на право колективної власності, та не співпадає з межами земельних ділянок, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно, позначених зеленим кольором на Плані розміщення земельних часток Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї).

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів (стаття 3 ЦПК України).

За змістом статті 10 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.

Відповідно статті 11 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше, як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.

Згідно статті 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен встановити, чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову в їх задоволенні.

Відповідно до частини першої статті 57 ЦПК України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення сторін, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно зі статтею 58 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до частин першої, третьої та четвертої статті 60 ЦПК України кожна сторона зобов`язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених статтею 61 цього Кодексу. Доказуванню підлягають обставини, які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у сторін та інших осіб, які беруть участь у справі, виникає спір. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Статтею 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Відповідно до ст.. 3, частин першої-четвертої, восьмої статті 5 ЗК України 1990 року власність на землю в Україні має такі форми: державну, колективну, приватну. Усі форми власності є рівноправними. Земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб`єктами права колективної власності на землю є колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Розпорядження земельними ділянками, що перебувають у колективній власності громадян, здійснюється за рішенням загальних зборів колективу співвласників. У колективну власність можуть бути передані землі колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, в тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, землі садівничих товариств - за рішенням загальних зборів цих підприємств, кооперативів, товариств. Кожен член колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства у разі виходу з нього має право одержати свою частку землі в натурі (на місцевості), яка визначається в порядку, передбаченому частинами шостою і сьомою статті 6 цього Кодексу.

Статтею 7 Закону України Про колективне сільськогосподарське підприємство встановлено, що об`єктами права колективної власності підприємства є земля, інші основні та оборотні засоби виробництва, грошові та майнові внески його членів, вироблена ними продукція, одержані доходи, майно, придбане на законних підставах. Об`єктами права власності підприємства є також частки у майні та прибутках міжгосподарських підприємств та об`єднань, учасником яких є підприємство.

Майно у підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам.

Суб`єктом права власності у підприємстві є підприємство як юридична особа, а його члени - в частині майна, яку вони одержують при виході з підприємства.

Пунктом 1 Указу Президента України від 08 серпня 1995 року № 720/95 Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям (далі - Указ) визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.

Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). Землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Підставами припинення права власності на земельну ділянку є : а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) не відчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених ЗК України. Власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України. У випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами України, допускається викуп земельної ділянки. При цьому власникові земельної ділянки відшкодовується її вартість (ст. ст. 22, 140, 153 ЗК України у редакції 2001 року).

Відповідно до пункту 2 Указу право на частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишилися членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю.

Відповідно до цього Указу було розроблено Методичні рекомендації щодо порядку передачі земельної частки(паю) в натурі із земель колективної власності членам колективних сільськогосподарських підприємств і організацій , які затверджено наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства сільського господарства і продовольства України, Української академії аграрних наук від 04 червня 1996 року № 47/172/48 (далі - Методичні рекомендації).

За змістом пунктів 1.3., 1.5., 2.7. Методичних рекомендацій передача в натурі земельної частки (паю) громадянину здійснюється після складання Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) (далі - Схеми).

Схеми складаються за участю керівників і спеціалістів колективних сільськогосподарських підприємств (організацій), сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, затверджуються загальними зборами (зборами уповноважених) членів цих підприємств і організацій та погоджуються районними (міськими) державними адміністраціями (виконавчими комітетами міських Рад).

На Схемі виділяються земельні масиви, що можуть бути поділені на земельні частки (паї) без обмежень в часі, в тому числі ділянки першочергової приватизації, а також земельні масиви, які поділяються на земельні частки (паї) після закінчення певного технологічного сільськогосподарського циклу. Крім того, визначаються: земельні ділянки, що поділяються одночасно без подрібнення в натурі на окремі паї (зрошувані угіддя, сади, виноградники, хмільники, ягідники тощо); земельні ділянки, що не підлягають поділу і повинні використовуватись сумісно (угіддя, законсервовані, виходячи з екологічних умов; невеликі площі сільськогосподарських угідь, в результаті поділу яких на окремі земельні ділянки стає неможливим механізований обробіток ґрунту).

Згідно з пунктом 17 Перехідних положень ЗК України, що набрав чинності 01 січня 2002 року , сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних паїв у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.

Відповідно до п. 7 Перехідних положень ЗК України, громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі наумовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.

Крім цього, підстави припинення права власності на час розгляду справи встановлені статтею 346 ЦК України та статтею 140 ЗК України.

Ураховуючи положення статті 58 Конституції України, на час набуття права колективної власності, така форма власності була передбачена законом, а тому подальша зміна законодавства не може мати наслідком позбавлення права власності набутого у спосіб передбачений законом.

Відповідно до статті 116 ЗК України у користування чи у власність особи може бути надана лише вільна земельна ділянка.

У частині третій статті 152 ЗК України визначено, що захист прав громадян на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, визнання угоди недійсною, а також застосування інших, передбачених законом, способів.

Наведеними нормами гарантується недопущення порушень майнових прав колишніх членів колективних сільськогосподарських підприємств, у тому числі права власності на земельні ділянки, що не підлягають поділу і повинні використовуватися сумісно.

Зазначений висновок викладено у Постановах Верховного суду від 30 січня 2019 року у справі № 382/2297/15-ц (провадження № 61-19751св18), від 14 листопада 2019 року у справі № 703/3848/16-ц (провадження № 61-31052св18).

Ч. 17 ст. 14-1 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) встановлено, що у разі якщо до 1 січня 2025 року протокол про розподіл земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між особами, визначеними абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), не оформлений у порядку, визначеному цією статтею, та не поданий на затвердження органу місцевого самоврядування, вважається, що суб`єкти права колективної власності відмовилися від права колективної власності на землю, а зазначені землі (крім невитребуваних часток (паїв) і сформованих за їх рахунок земельних ділянок, а також нерозподілених земельних ділянок) передаються у комунальну власність в порядку визнання майна безхазяйним.

Вказаними правовими нормами спростовується позиція відповідачів щодо того, що з набуттям чинності ЗК України 2002 року та ліквідацією суб`єктів права колективної власності право колективної власності на землю припинилося.

Слід також зазначити, що посилання у відзиві на передачу земель КСП Україна Товариству з обмеженою відповідальністю РИФ не підтверджено жодним доказом.

Посилання відповідача у відзиві на положення п. 21 Перехідних положень ЗК України щодо земель колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені, суд оцінює критично, оскільки формування спірних земельних ділянок та передача їх у комунальну власність відбулася ще до набрання чинності вказаними пунктом (до 01.01.2019 р.)

Таким чином, суд приходить до висновку, що спірні земельні ділянки (окрім ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0355) вибули з колективної власності членів КСП Україна без їх згоди, зокрема, ОСОБА_1 , право власності якої, у даному випадку, було порушено, як при виготовленні технічної документації, так і при передачі в комунальну власність названих спірних земельних ділянок.

Відповідно до положень ч. 10 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр , державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Відтак, на переконання суду, позовні вимоги в частині скасування державної реєстрації спірних земельних ділянок підлягають частковому задоволенню (окрім ділянки кадастровий номер 5125455100:01:006:0355, яка не співпадає з межами земельних ділянок, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно членами КСП).

Водночас, оскільки відповідно до положень ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог, а згідно ч. 2 ст. 264 при ухваленні рішення суд не може виходити за межі позовних вимог, позовні вимоги про припинення усіх речових прав на спірні земельні ділянки позивачем не були пред`явлені, суд не має підстав ухвалити рішення про припинення права комунальної власності Ширяївської селищної ради Одеської області на спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 5125455100:01:006:0356, 5125455100:01:006:0362, 5125455100:01:006:0372.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ГУ Держгеокадастру в Одеській області виключити з Державного земельного кадастру записи щодо державної реєстрації земельних ділянок, суд зазначає, що вищенаведеними положеннями ч. 10 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр передбачено обов`язок Державного кадастрового реєстратора скасувати державну реєстрацію земельної ділянки у разі винесення відповідного судового рішення. Водночас, порядок виключення з Державного земельного кадастру записів щодо державної реєстрації земельних ділянок законом не передбачено. Крім того, законодавством не передбачено такий спосіб захисту, як виключення записів з Державного земельного кадастру .

Згідно п. 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Аналогічно, у ст.. 152 ЗК України закріплено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно ч. 1 ст. 155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Таким чином, позовні вимоги в частині визнання недійсними та скасування наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області серія та номер 15-7960/13-18-СГ, виданого 21.12.2018 року та Акту приймання-передачі нерухомого майна, виданого 22.12.2018 року в частині передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 5125455100:01:006:0356, 5125455100:01:006:0362, 5125455100:01:006:0372 підлягають задоволенню. В частині визнання вказаного Наказу та Акту приймання-передачі недійсними щодо земельних ділянок 5125455100:01:006:0363, 5125455100:01:006:0364 позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки вказані документи не містять взагалі інформацію про вказані ділянки. Щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5125455100:01:006:0355 позовні вимоги задоволенню не підлягають, оскільки вказана земельна ділянка, як зазначено вище, не співпадає з межами земельних ділянок, що не підлягають поділу в натурі і повинні використовуватись сумісно членами КСП.

Вимога щодо виключення з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записів про право власності: 30058980 від 23.01.2019 року, 30058986 від 23.01.2019 року, 30130019 від 01.02.2019 року, 30130720 від 01.02.2019 року задоволенню не підлягає, оскільки згідно ч. 3 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню . У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Іншими доводами відзиву не спростовуються викладені вище висновки суду.

За наведених вище обставин позов підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 263-265 ЦПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, Ширяївської селищної ради Одеської області, треті особи - сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма Україна , Ширяївська районна державна адміністрація Одеської області, про скасування державної реєстрації земельних ділянок та права власності задовольнити частково.

Скасувати державну реєстрацію земельних ділянок

кадастровий номер 5125455100:01:006:0356, загальною площею 4,4464 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0362, загальною площею 61,7724 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0363 загальною площею 159,2673 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0364 загальною площею 209,4695 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0372, загальною площею 139,2482 га.

Визнати недійсним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області серія та номер 15-7960/13-18-СГ, виданий 21.12.2018 року та Акт приймання-передачі нерухомого майна, виданий 22.12.2018 року в частині передачі земельних ділянок

кадастровий номер 5125455100:01:006:0356, загальною площею 4,4464 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0362, загальною площею 61,7724 га;

кадастровий номер 5125455100:01:006:0372, загальною площею 139,2482 га.

В іншій частині позову відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення суду складено 18.05.2021 року.

Суддя Алексєєва О.В.

СудШиряївський районний суд Одеської області
Дата ухвалення рішення06.05.2021
Оприлюднено21.05.2021
Номер документу97053650
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —518/920/19

Постанова від 26.02.2024

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Сегеда С. М.

Ухвала від 29.08.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Князюк О. В.

Ухвала від 17.04.2023

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Ухвала від 08.12.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Ухвала від 23.10.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Ухвала від 27.09.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Ухвала від 29.07.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Ухвала від 12.07.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Ухвала від 12.07.2021

Цивільне

Одеський апеляційний суд

Цюра Т. В.

Рішення від 06.05.2021

Цивільне

Ширяївський районний суд Одеської області

Алексєєва О. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні