РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 564/3093/19
19 травня 2021 року
Костопільський районний суд Рівненської області в складі:
головуючої судді Грипіч Л. А.
з участю секретаря Пузирко В. В.
учасники справи:
позивач ОСОБА_1
представник позивача - адвокат Євгеюк О.Є.
відповідач 1 - ОСОБА_2
представник відповідача 1 - адвокат Головачик В.О.
відповідач 2 Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області ,
представник відповідача 2 - Цимбалюк В.С.
третя особа на стороні позивача - Костопільська міська рада,
представника третьої особи на стороні позивача ОСОБА_3 ,
третя особа на стороні відповідачів - ФОП ОСОБА_4 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Костопіль в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самосійних вимог щодо предмета позову на стороні позивача - Костопільська міська рада Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самосійних вимог щодо предмета позову на стороні відповідачів - ФОП ОСОБА_4 про скасування державної реєстрації земельних ділянок
ВСТАНОВИВ:
У листопаді 2019 року позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 , Головного управління Держгеокадастра у Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Костопільська міська рада Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ФОП ОСОБА_4 , про визнання незаконним та скасування державної реєстрації земельної ділянки в якому просила скасувати записи про державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 5623410100:01:002:0942, розташованої у АДРЕСА_1 із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що належить на праві власності відповідачу ОСОБА_2 та земельної ділянки площею 0,1000 га з кадастровим номером 5623410100:01:002:0941 із цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої у АДРЕСА_1 , що належить на праві власності відповідачу ОСОБА_2 , та зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області скасувати реєстрацію вказаних земельних ділянок та внести відповідні відомості до Державного земельного кадастру.
Позовна заява мотивована тим, що позивач є власником земельної ділянки площею 0,1000 га із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5623410100:01:002:0868. Право власності на вказану земельну ділянку посвідчується державним актом на право власності на землю серії РВ05811 від 26.12.2001 p., Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 156960728 від 20.02.2019 р.
Також зазначає, що її земельна ділянка межує із земельними ділянками СП Агрошляхбуд , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 і доступ (прохід, проїзд) до вказаної земельної ділянки завжди був від АДРЕСА_1 по земельній ділянці загального користування, яка проходила між земельною ділянкою СП Моноліт (кадастровий номер 5623410100:01:002:0901) по АДРЕСА_2 та земельною ділянкою ОСОБА_2 (кадастровий номер 5623410100:01:002:0941) по АДРЕСА_1 , та між ділянкою ОСОБА_2 (кадастровий номер 5623410100:01:002:0942) по АДРЕСА_1 та ділянкою ОСОБА_6 , який придбав її в СП Костопільагрощляхбуд (кадастровий номер 5623410100:01:002:0916 ), по АДРЕСА_3 .
Відповідач ОСОБА_2 03.05.2017 р. на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої ФОП ОСОБА_4 , здійснив державну реєстрацію у Відділ у Костопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області земельної ділянки площею 0,1200 га із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, розташованої у АДРЕСА_1 із присвоєнням кадастрового номера 5623410100:01:002:0942 та земельної ділянки площею 0,1000 га із цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої у АДРЕСА_1 із присвоєнням кадастрового номера 5623410100:01:002:0941.
Виходячи з того, що єдиним проходом (проїздом) до земельної ділянки є земля загального користування (прохід, проїзд), яку самовільно захватив ОСОБА_2 та включив до складу своїх двох земельних ділянок з кадастровими номерами 5623410100:01:002:0941 та 5623410100:01:002:0942 та яка йому ніколи не передавалася у власність, державну реєстрацію таких земельної ділянки необхідно скасувати, зобов`язавши державного кадастрового реєстратора внести відповідні відомості до Державного земельного кадастру.
Ухвалою судді Костопільського районного суду від 27 листопада 2019 року відкрито провадження у справі та вирішено розглянути справу за правилами загального позовного провадження, про що повідомлено сторони.
Відповідачам було надано 15-ти денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження подати відзив на позов.
До завершення підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті, а саме 24 грудня 2019 року відповідачем Головним управлінням Держгеокадастру у Рівненській області на адресу суду було подано відзив на позов, в якому позовні вимоги не визнали та повністю заперечили. Обгрунтовуючи свої заперечення покликається на те, що Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області є неналежним відповідачем у даній справі, а також вважають, що позивач обрала неналежний спосіб захисту прав .
27 грудня 2019 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву відповідача ОСОБА_2 .
Відзив на позовну заяву обгрунтованим тим, що відповідач відповідно до Державного акту на землю від 26 грудня 2001 року (кадастровий номер 5623410100:01:00:0942) та Державного акту на землю від 15 листопада 1995 року (кадастровий номер 5623410100:01:02:0941) являється власником двох зазначених земельних ділянок. Фактичне користування даними земельними становить вже більше 25 років. За цей час, земельні ділянки були обгороджені, навезено родючі землі, посаджено фруктові дерева, ніяких дій щодо перешкод проїзду та доступу позивачу до її власної земельної ділянки не вчиняє.
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та її представник адвокат Євгеюк О.Є. позовні вимоги підтримав повністю з підстав викладених в позовній заяві. Просили позов задовольнити .
Відповідач ОСОБА_2 та його представник - адвокат Головачик В.О. в судовому засіданні заперечували проти позовних вимог позивача з підстав викладених у відзиві на позов.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастра у Рівненській області в судове засідання не з`явився. У поданому до суду клопотанні підтримали заперечення щодо позовних вимог, викладених у поданому відзиві на позовну заяву та просили розгляд справи проводити у відсутності їх представника.
Представник Костопільської міської ради Савчук М.М., що є третьою особою, яка не заявляє самосійних вимог щодо предмета позову на стороні позивача в судове засідання не з`явився.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ФОП ОСОБА_4 в судове засідання не з`явився, подав до суду клопотання про розгляд справи у його відсутності.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно з`ясувавши обставини справи, дослідивши надані у справі докази у сукупності, дійшов до висновку, що заявлений позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні правовідносини.
Судом встановлено, що позивачу ОСОБА_1 на праві власності належить земельна ділянка площею 0,10 га, що розташована в АДРЕСА_1 з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, що підтверджується копією державного акту серії РВ05811 від 26.12.2001 p., Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 156960728 від 20.02.2019 р.
Вказана земельна ділянка межує із земельними ділянками відповідача ОСОБА_2 , а саме:
-з земельною ділянкою з кадастровим номером 5623410100:01:002:0942, розташованої у АДРЕСА_1 із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що підтверджено державним актом від 26.12.2001 p. РВ 05812, дата державної реєстрації земельної ділянки 03.05.2017 р. У Відділ у Костопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.,
- земельною ділянкою з кадастровим номером 5623410100:01:002:0941, розташованої у АДРЕСА_1 із цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), що підтверджується державним актом від 15.11.1995 p. РВ 01781, дата державної реєстрації земельної ділянки 03.05.2017 р. у Відділ у Костопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.
Звертаючись до суду з даним позовом, ОСОБА_1 посилався на те, що її земельна ділянка межує із земельними ділянками СП Агрошляхбуд , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 і доступ (прохід, проїзд) до вказаної земельної ділянки завжди був від АДРЕСА_1 по земельній ділянці загального користування, яка проходила між земельною ділянкою СП Моноліт (кадастровий номер 5623410100:01:002:0901) по АДРЕСА_2 та земельною ділянкою ОСОБА_2 (кадастровий номер 5623410100:01:002:0941) по АДРЕСА_1 , та між ділянкою ОСОБА_2 (кадастровий номер 5623410100:01:002:0942) по АДРЕСА_1 та ділянкою ОСОБА_6 , який придбав її в СП Костопільагрощляхбуд (кадастровий номер 5623410100:01:002:0916 ), по АДРЕСА_3 .
Відповідач ОСОБА_2 03.05.2017 р. на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виготовленої ФОП ОСОБА_4 , здійснив державну реєстрацію у Відділ у Костопільському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області земельної ділянки площею 0,1200 га із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, розташованої у АДРЕСА_1 із присвоєнням кадастрового номера 5623410100:01:002:0942 та земельної ділянки площею 0,1000 га із цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої у АДРЕСА_1 із присвоєнням кадастрового номера 5623410100:01:002:0941.
Також зазначає, що із Витягів з Державного земельного кадастру вбачається, що у Державному земельному кадастрі вказані дві земельні ділянки відповідача ОСОБА_2 , які розміщені не там, де їх було надано згідно державних актів на землю, із самовільним захопленням ОСОБА_2 земель територіальної громади м.Костопіль - загального користування (проходу, проїзду), через які позивачем здійснювався доступ до належної їй на праві власності земельної ділянки по АДРЕСА_1 . У результаті чого порушено її право на безперешкодне користування земельною ділянкою, а саме вона позбавлена права проходу (проїзду) до належної їй земельної ділянки з АДРЕСА_1 , а іншого проходу (проїзду) до вказаної земельної ділянки немає.
Вирішуючи даний спір по суті, суд застосовує наступні норми права.
Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України (частина перша статті 126 ЗК України).
У відповідності до статті 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.
З 01 січня 2013 року набрав чинності Закон України Про державний земельний кадастр (далі - Закон), пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень якого визначено, що у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
Відповідно до вимог статті 9 Закону внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до вимог статті 11 Закону відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.
Згідно із статтею 15 Закону до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування; опис меж; площа; міри ліній периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі тощо.
Крім того, згідно вимог статті 16 Закону кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі і може бути скасований лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
За змістом статті 24 Закону державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.
Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частини другої статті 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпункту а пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Вирішуючи даний спір суд встановив, що відносно суб`єктивних земельних прав позивача можливо створюється неможливість реалізації права користування належною позивачу на праві власності земельною ділянкою, однак позивачем не ставилося питання про усунення перешкод у користуванні власністю.
Земельна ділянка площею 0,1200 га з кадастровим номером 5623410100:01:002:0942, розташованої у АДРЕСА_1 із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що належить на праві власності відповідачу ОСОБА_2 згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку серії РВ 05812 від 26 грудня 2001 року.
Земельна ділянка площею 0,1000 га з кадастровим номером 5623410100:01:002:0941 із цільовим призначенням - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташована у АДРЕСА_1 , що належить на праві власності відповідачу ОСОБА_2 , згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку серії РВ 05812 від 26 грудня 2001 року.
Дані щодо вказаних земельних ділянок внесено до державного реєстру земель і питання щодо визнання цих даних недійсними чи скасування (визнання недійсними) рішень(документів) на підставі яких була проведена реєстрація, позивачем не ставилося.
Крім того, позивачем не обгрунтовано та не надано належних доказів на підтвердження того, що єдиним проходом (проїздом) до земельної ділянки є земля загального користування (прохід, проїзд), яку самовільно захватив саме ОСОБА_2 та включив до складу своїх двох земельних ділянок.
Захист земельних прав - це передбачені законом способи охорони цих прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.
Під способами захисту суб`єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника. Загальний перелік таких способів захисту земельних прав наведено у частині третій статті 152 ЗК України.
Як правило, власник порушеного права може скористатися не будь-яким, а цілком конкретним способом захисту свого права, зокрема визначеним частиною третьою статті 152 ЗК України або ж іншим способом, який передбачено законом.
Встановивши, що ОСОБА_1 у позовній заяві просила суд захистити своє порушене право шляхом скасування запису про державну реєстрацію щодо належних відповідачу ОСОБА_2 земельних ділянок з кадастровим номером 5623410100:01:002:0942 та кадастровим номером 5623410100:01:002:0941 , суд дійшов висновку, що такі вимоги самі по собі не можуть вважатися належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача, оскільки обставини щодо ймовірних порушень, допущених під час розроблення технічної документації та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, можуть бути предметом доказування і встановлюватись при розгляді спору щодо визнання незаконними та скасування рішень про проведену державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно, зокрема у разі скасування на підставі рішення суду документів, на підставі яких її було проведено.
Оскільки таких вимог позивачем не заявлено, то суд рахує, що відсутні правові підстави для задоволення позову.
Враховуючи, що в задоволенні позову відмовлено, витрати зі сплати судового збору залишаються за позивачем.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10, 11, 12, 76-80, 89, 133, 141,259 ЦПК України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області, третя особа, яка не заявляє самосійних вимог щодо предмета позову на стороні позивача - Костопільська міська рада Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самосійних вимог щодо предмета позову на стороні відповідачів - ФОП ОСОБА_4 про скасування державної реєстрації земельних ділянок - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Рівненського апеляційного суду через Костопільський районний суд Рівненської області шляхом подачі апеляційної скарги.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Рівненського апеляційного суду.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач:
ОСОБА_1 (жителька АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 .
Відповідач:
ОСОБА_2 , (житель АДРЕСА_1 ) ідентифікаційний номер НОМЕР_2 .
Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області ( юридична адреса: вул.Семена Петлюри,37, м.Рівне, 33013, код ЄДРПОУ 39768252).
Повне рішення складено
31 травня 2021 року.
СуддяЛ. А. Грипіч
Суд | Костопільський районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2021 |
Оприлюднено | 14.06.2021 |
Номер документу | 97598864 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Костопільський районний суд Рівненської області
Грипіч Л. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні