Постанова
від 07.06.2021 по справі 908/204/20
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07.06.2021 року м.Дніпро Справа № 908/204/20

м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 65, зал засідань 207

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Березкіної О.В. (доповідач),

суддів Іванова О.Г., Чус О.В.

Секретар судового засідання Ковзиков В.Ю.

Представники сторін:

від позивача: Биструшкіна А.Р., адвокат, ордер серії ДП №2011/015 від 01.02.2021 р.;

від відповідача: Рибакова І.В., представник, довіреність №0457 від 18.03.2020 року;

від відповідача: Єрмоленко А.В., голова сільської ради.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» ,

на рішення Господарського суду Запорізької області від 19.11.2020 (суддя Горохов І.С.) у справі № 908/204/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» , м. Київ

до Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області

про стягнення коштів

ВСТАНОВИВ:

Позивач -Товариство з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» , м. Київ звернулась до Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області із позовом про стягнення заборгованості у розмірі 2 533 982,70 грн, з яких: відшкодування різниці між затвердженим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво концесіонером послуг з централізованого водопостачання у розмірі 1 689 321,80 грн. та сума штрафу за несвоєчасно сплачені кошти у розмірі 844 660,90 грн.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 19.11.2020 року у задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» - відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» звернувся з апеляційною скаргою, в якій просив рішення суду скасувати та задовольнити позовні вимоги.

В обгрунтування своєї скарги апелянт посилається на те, що суд першої інстанції в своєму рішенні фактично обґрунтовував та наводив мотиви саме по процедурі встановлення тарифів на комунальні послуги, тим самими підмінюючі позовні вимоги Позивача та обґрунтування цих вимог Позивачем про відшкодування різниці між затвердженим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво Концесіонером послуг з централізованого водопостачання.

Апелянт вважає, що суд в своєму рішенні не надав жодної оцінки змісту розрахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська водна компанія", висновку експерта за результатами проведення судової економічної експертизи, якою був встановлений розмір економічно обгрунтованого тарифу та різниця між діючим тарифом та економічно обгрунтованим.

Всі ці обставини, на думку апелянта, є підставами для скасування рішення суду та задоволення позовних вимог.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 04.01.2021 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» ,на рішення Господарського суду Запорізької області від 19.11.2020 року у справі № 908/204/20, розгляд справи призначено у судовому засіданні в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду за адресою: м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 65, зал судових засідань № 207 на 17.02.2021 рік.

17.02.2021 року в судовому засіданні оголошено перерву до 03.03.2021 року.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 03.03.2021року розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» , на рішення Господарського суду Запорізької області від 19.11.2020 року у справі № 908/204/20 призначено на 31.03.2021 року о 10:00 годин.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 26.04.2021року розгляд апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» , на рішення Господарського суду Запорізької області від 19.11.2020 року у справі № 908/204/20 призначено на 07.06.2021 року о 10:00 годин.

В судовому засіданні представник позивача підтримав доводи апеляційної скарги, а представники відповідача заперечували проти доводів апеляційної скарги.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що рішенням Семенівської сільської ради № 4 від 15.04.2010 вирішено затвердити тарифи на послуги водопостачання за1 м 3 води з 01.05.2010 - для населення сільської ради за один метр кубічний - 9,60 грн; затверджено тарифи на послуги водопостачання за1 м 3 з 01.06.2010 для бюджетних організацій - 9,96 грн, для інших споживачів - 13,00 грн.

12.08.2011 між Семенівською сільською радою (надалі - сільрада, відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» (надалі - ТОВ «УВК» , водна компанія, позивач) укладено концесійний договір № 1 на об`єкт централізованого водопостачання. Вказаний договір посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Русанюком З.З. та зареєстрований в реєстрі за № 830.

Відповідно до п. 1.1. договору Концесієдавець (відповідач) надає Концесінерові (позивач) виключне право на 49 років 11 місяців здійснювати управління (експлуатацію) об`єктом концесії, його відновлення, поліпшення, а також створення у складі об`єкту концесії, за умови наявності громадських потреб, нових водопровідних мереж, потужностей, з метою задоволення громадських потреб у сфері забезпечення послугами з централізованого водопостачання усіх категорій споживачів у селі Семенівка Мелітопольського району Запорізької області, а Концесінер зобов`язаний у порядку і на умовах визначених даним договором, сплачувати Концесієдавцю концесійні платежі.

Об`єктом концесії за даним договором є об`єкт централізованого водопостачання у селі Семенівка, Мелітопольського району Запорізької області, що перебуває у комунальній власності територіальної громади Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області (п. 1.2. договору).

Відповідно до умов даного договору позивач зобов`язаний надавати послуги з централізованого водопостачання усім категоріям споживачів, у гарантованих обсягах, які визначаються відповідно до затверджених нормативів споживання в межах даного населеного пункту, а відповідач відповідно п. 3.2.6. договору у відповідності до чинного законодавства зобов`язаний своєчасно затверджувати (погоджувати) економічно обґрунтовані тарифи на послуги з централізованого водопостачання усіх категорій споживачів, протягом 45 днів з моменту звернення.

15.09.2016 рішенням виконавчого комітету Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області № 95 затверджено Процедуру встановлення тарифів на централізоване водопостачання.

22.12.2016 рішенням Семенівської сільської ради № 05 «Про затвердження складу постійної комісії сільської ради з питань розгляду тарифів на централізоване водопостачання, збір, вивіз та транспортування побутових відходів, та регламенту її роботи» створено постійну комісію сільської ради з питань розгляду тарифів на централізоване водопостачання, збір, вивіз та транспортування побутових відходів та затверджено регламент її роботи.

04.01.2017 на засіданні постійної комісії Семенівської сільської ради з питань розгляду тарифів на централізоване водопостачання, збір, вивіз та транспортування побутових відходів, було розглянуто надані позивачем розрахунки тарифу на централізоване водопостачання, про що зазначено у протоколі № 1.

10.01.2017 на засіданні постійної комісії Семенівської сільської ради з питань розгляду тарифів на централізоване водопостачання, збір, вивіз та транспортування побутових відходів, вирішено згідно з п. 3.7. Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання, п. 9 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання, враховуючи положення концесійних договорів, матеріали розрахунків тарифу ТОВ «Українська водна компанія» залишити без розгляду, як такі, що не відповідають вимогам чинного законодавства, стандартам, нормам, правилам, іншим документам у сфері житлово-комунальних послуг. Вирішено пропонувати Семенівській сільській раді, з метою розв`язання питання прийняття законного тарифу, звернутись до Запорізької обласної державної адміністрації з клопотанням створити в ЗОДА робочу групу з розгляду законності наданого ТОВ «Українська водна компанія» тарифу, та дій товариства щодо обмеження водопостачання.

10.01.2017 комісією затверджено висновок, яким встановлено невідповідність пакету документів, наданого позивачем, Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869, Процедурі встановлення тарифів на централізоване водопостачання, затвердженій рішенням виконавчого комітету сільської ради від 15.09.2016 року № 95, законодавству України в сфері концесійних відносин, та зокрема і положенням концесійних договорів на об`єкт централізованого водопостачання в населених пунктах Семенівської сільської ради.

08.06.2017 рішенням Семенівської сільської ради № 01 «Про корегування встановлених тарифів на послуги з централізованого водопостачання на території Семенівської сільської ради» вирішено затвердити відкориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання: для населення - 21,27 грн за 1 м 3 ; для бюджетних установ - 20,95 грн за 1 м 3 ; для інших категорій споживачів - 27,32 грн за 1 м 3 .

Листом № 80 від 30.11.2017 ТОВ «Українська водна компанія» звернулась до Семенівської сільради з вимогою відшкодувати різницю в тарифах за 2017.

14.06.2019 позивачем на адресу відповідача направлено лист № 25 з проханням провести коригування (підвищення) діючого тарифу на централізоване водопостачання, затвердженого 30.08.2017, у зв`язку із неодноразовим підвищенням розміру мінімальної заробітної плати та цін на електроенергію.

Листом від 05.08.2019 № 38 позивач повідомив відповідачу, що до теперішнього часу сільська рада не спромоглася відкоригувати в існуючому тарифі ні розмір мінімальної заробітної плати ні ціну на електроенергію. В затвердженому тарифі на виробництво послуги від 30.08.2017 не закладені фактичні витрати ТОВ «Українська водна компанія» , собівартість на виробництво послуги з централізованого водопостачання значно більша за затверджений тариф, відповідне відшкодування різниці в тарифах не здійснюється. По цій причині ТОВ «Українська водна компанія» не може розрахуватися з ТОВ «Запоріжжяелектропостачання» за спожиту електроенергію в липні 2019, термін гарантійного листа про сплату боргу за спожиту електроенергію в липні 2019 в сумі 6082,38 грн сплив 05.08.2019, після цієї дати можливе повне відключення підприємства від електропостачання. Позивач, зазначив, що знімає з себе всю відповідальність за можливі негативні наслідки такого відключення. Та вимагав, в короткий термін, провести коригування діючого тарифу в сторону підвищення, згідно вимог діючого законодавства. Для забезпечення безперебійного функціонування мережі та якісного надання послуг з централізованого водопостачання всім категоріям споживачів, тариф повинен становити не менше ніж 32,00 грн. ТОВ «Українська водна компанія» не зобов`язувалася надавати платні послуги з централізованого водопостачання за тарифами нижчими за собівартість виробництва такої послуги.

Рішенням Семенівської сільської ради № 05-61/19 від 29.08.2019 «Про корегування встановлених тарифів на послуги з централізованого водопостачання на території Семенівської сільської ради» вирішено затвердити відкориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання: для населення - 23,02 грн за 1 м 3 ; для бюджетних установ - 23,74 грн за 1 м 3 ; для інших категорій споживачів - 30,96 грн за 1 м 3 .

Рішенням Семенівської сільської ради № 0-66/19 від 31.10.2019 «Про корегування встановлених тарифів на послуги з централізованого водопостачання на території Семенівської сільської ради» вирішено затвердити відкориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання: для населення - 31,77 грн за 1 м 3 ; для бюджетних установ - 23,74 грн за 1 м 3 ; для інших категорій споживачів - 30,96 грн за 1 м 3 .

21.10.2019 ТОВ «Українська водна компанія» листом № 60 звернулась до відповідача з вимогою в установлений термін відшкодувати позивачу заборгованість з різниці в тарифах в сумі 998 929,21 грн. До листа було додано розрахунок обсягу заборгованості з різниці в тарифах на водопостачання з завіреними копіями підтверджуючих, документів на 397 сторінках; копії листа від 21.10.2019 за № 60 з розрахунками обсягу заборгованості з різниці в тарифах.

Листом № 62 від 23.10.2019 позивач просив відповідача провести коригування (підвищення) діючого тарифу на централізоване до постачання, затвердженого 29.08.2019, на підставі фактичних витрат за 9 місяців 2019, які надані Семенівській сільській раді разом з листом № 60 від 21.10.2019. Згідно із нижченаведеним додатком середньозважений тариф для населення повинен становити 26,48 грн без ПДВ, а з ПДВ (20%) - 31,77 грн.

За результатами розгляду наданих ТОВ «Українська водна компанія» 21.10.2019 пакету документів фінансового характеру, Семенівська сільська рада 22.10. 2019 надіслала позивачу листа № 1537, в якому було зазначено, що відповідно роз`яснень Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.02.2017 викладено порядок компенсації різниці в тарифах органами місцевого самоврядування. З метою отримання компенсації різниці в тарифах надавач послуг з централізованого водопостачання станом на 01 січня кожного року надає до органу, що встановлює тарифи на послуги, економічно обґрунтовані розрахунки витрат на виробництво послуги (тариф). У разі затвердження тарифу нижче рівня економічно обґрунтованих втрат, орган, що встановлює тарифи, рішенням сесії приймає бюджетну програму, в яку закладаються кошти для компенсації різниці в тарифах. Відповідач зазначав, що на даний час позивачем жодного разу не надавався повний комплект документів необхідний для встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання, у зв`язку з чим сільська рада не має змоги здійснювати компенсацію різниці в тарифах та через підвищення вартості паливо-мастильних матеріалів, середньої заробітної плати, енергозабезпечення тощо, змушена самостійно здійснювати коригування тарифу на вказані послуги. Відповідач повідомив, що за для встановлення економічно-обґрунтованого тарифу на послуги з централізованого водопостачання, а у разі необхідності - компенсації різниці в тарифах, позивачу необхідно надати до Семенівської сільської ради повний пакет документів для встановлення тарифу, який передбачений рішенням виконавчого комітету Семенівської сільської ради від 19.09.2016 № 95 «Про затвердження процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання» та відповідає Постанові Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869.

Звертаючись до відповідача - Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області із позовом про відшкодування різниці між затвердженим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво концесіонером послуг з централізованого водопостачання та штрафу за несвоєчасно сплачені кошти, позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» посилався на те, що внаслідок встановлення відповідачем тарифу, який нижче економічно обгрунтованого тарифу, компанія позивача понесла збитки, за період з 01.07.2017 по 31.10.2019 років різниця в тарифах, яка підлягає відшкодуванню за умовами концесійних договорів складає 1 689 321,80 грн. та штраф у розмір 50% від несплаченої суми, тобто 844 660,09 грн.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, господарський суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не доведено правомірність здійснених розрахунків різниці між затвердженим тарифом та економічно обґрунтованими витратами на виробництво послуг з централізованого водопостачання; що позивачем не надано доказів звернення до Семенівської сільської ради про встановлення тарифу на 2018 та 2019 роки та надання повного пакету документів, необхідних для встановлення тарифів, на розмір яких посилався позивач.

В той же час, відповідачем спростовано розрахунок позивача витрат на централізоване водопостачання та водовідведення; відповідачем доведено, що ним вживались заходи щодо прийняття Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання, прийняття програми про відшкодування різниці в тарифах, прийняття рішень про корегування тарифів за заявами позивача, та здійснювалось активне листування з позивачем щодо необхідності надання позивачем документів в обґрунтування прийняття тарифів. Тобто вчинялись активні дії щодо вирішення питання розгляду тарифів на централізоване водопостачання.

З огляду на викладені обставини, суд першої інстанції вважає, що відповідач діяв відповідно до умов концесійного договору та вимог чинного законодавства України, а тому підстави для задоволення позову відсутні.

Проте, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Статтею 1 Закону України «Про концесії» визначено, що концесія це надання з метою задоволення громадських потреб уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на платній та строковій основі юридичній або фізичній особі (суб`єкту підприємницької діяльності) права на створення (будівництво) та (або) управління (експлуатацію) об`єкта концесії (строкове платне володіння), за умови взяття суб`єктом підприємницької діяльності (концесіонером) на себе зобов`язань по створенню (будівництву) та (або) управлінню (експлуатації) об`єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику.

Договір концесії (концесійний договір) - договір, відповідно до якого уповноважений орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування (концесієдавець) надає на платній та строковій основі суб`єкту підприємницької діяльності (концесіонеру) право створити (побудувати) об`єкт концесії чи суттєво його поліпшити та (або) здійснювати його управління (експлуатацію) відповідно до цього Закону з метою задоволення громадських потреб.

З матеріалів справи вбачається, що Об`єктом концесії за даним договором є об`єкт централізованого водопостачання у селі Семенівка, Мелітопольського району Запорізької області, що перебуває у комунальній власності територіальної громади Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області (п. 1.2 договору).

Згідно із п. 3.2.6 договору у відповідності до чинного законодавства зобов`язаний своєчасно затверджувати (погоджувати) економічно обґрунтовані тарифи на послуги з централізованого водопостачання усіх категорій споживачів, протягом 45 днів з моменту звернення.

Відповідно до рішення 44 сесії V скликання Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області № 04 від 15.04.2010 р., тарифи з централізованого водопостачання на момент підписання даного концесійного договору становлять: для населення - 9,60 грн. за 1 м, для бюджетних установ - 9,96 грн. за 1 м 3 , для інших категорій споживачів - 13,00 грн. за 1 м 3 (п.10.1 вказаного договору).

Пунктом 10.2 вищевказаного договору встановлено, що сторони дійшли згоди щодо наступного:

концесіонером надаються послуги з централізованого водопостачання по тарифам, які діяли на момент укладення даного концесійного договору і зазначені в п.10.1, до моменту їх зміни (перегляду), у порядку визначеному даним концесійним договором та нормами чинного законодавства України (п.п. 10.2.1 п. 10.2 вищевказаного договору);

тарифи, за надані послуги, встановлюються на рівні економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, розрахованих відповідно до Чинних нормативних актів України та затверджуються рішенням Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області, якщо інше не встановлено чинним законодавством (п.п. 10.2.2 п.10.2 вищевказаного договору);

зміна (перегляд) тарифів здійснюється у випадках зміни ставок податків та зборів (обов`язкових платежів), мінімального розміру заробітної плати, цін і тарифів на електроенергію, паливно-енергетичні ресурси, паливно-мастильні матеріали, матеріальні ресурси тощо (п.п. 10.2.3 п.10.2 вищевказаного договору).

У відповідності до п.п. 10.2.4 п.10.2 вищевказаного договору концесієдавець зобов`язується в розумний, згідно положень чинного законодавства строк, але не більше 45- ти календарних днів від дати отримання від концесіонера розрахунків економічно обґрунтованих витрат на виробництво послуг, затверджувати (погоджувати) тарифи на послуги з централізованого водопостачання в розмірі економічно обґрунтованих витрат на виробництво.

Витрати на виробництво розраховуються з урахуванням граничного рівня рентабельності, встановленого чинним законодавством, але не менше 12 відсотків в цілому по підприємству концесіонера, а для категорій споживачів-юридичних осіб: бюджетних установ не менше 15 відсотків, інших форм власності не менше 50 відсотків (п.п. 10.2.4.1 п.п. 10.2.4 п.10.2 вищевказаного договору).

У разі зміни законодавства, Сторони обов`язково вносять зміни до встановлених даним концесійним договором рівнів рентабельності (п.п. 10.2.4.1 п.п. 10.2.4 п.10.2 вищевказаного договору).

У разі затвердження концесієдавцем тарифів нижчих від розміру економічно обґрунтованих витрат, необхідних на виробництво концесіонером послуг з централізованого водопостачання для усіх категорій споживачів, концесієдавець зобов`язаний відшкодувати (компенсувати) концесіонеру різницю між затвердженим розміром тарифів та економічно- обґрунтованими витратами на виробництво концесіонером послуг з централізованого водопостачання для усіх категорій споживачів та відшкодувати (компенсувати) упущену концесіонером вигоду (п.10.3 вищевказаного договору).

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних визначені ст. 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" ( в редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин), відповідно до яких до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством.

Статтею 14 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи: 1) перша група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують уповноважені центральні органи виконавчої влади, а у випадках, передбачених законом, - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг; 2) друга група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які затверджують органи місцевого самоврядування для надання на відповідній території; 3) третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 21 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" виконавець має право розробляти і подавати на затвердження розрахунки щодо рівня цін/тарифів на житлово-комунальні послуги першої і другої групи (п. 1 та 2 частини першої статті 14 цього Закону) в порядку, встановленому законодавством.

Порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України (ст. 31 Закону). Такий порядок встановлено Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869.

Відповідно до цієї Постанови виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів, а органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).

Пунктом 7 Порядку передбачено, що у разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних із провадженням ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, з причин, які не залежать від ліцензіата, зокрема збільшення або зменшення податків і зборів, мінімальної заробітної плати, орендної плати та амортизаційних відрахувань, підвищення або зниження цін і тарифів на паливно-енергетичні та інші матеріальні ресурси, може проводитися перерахування тарифів шляхом коригування лише тих складових частин структури тарифів, за якими відбулися цінові зміни в бік збільшення або зменшення.

Згідно пункту 9 Порядку для встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення ліцензіат подає уповноваженим органам у друкованому і електронному вигляді заяву та розрахунки тарифів на планований період за встановленими такими органами формами з відповідними розрахунками, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час їх проведення.

За змістом Порядку, Закону України Про житлово-комунальні послуги , суб`єкти господарювання, які виконують/виробляють та надають житлово-комунальні послуги, за результатами роботи у звітному періоді (квартал, рік) проводять економічний аналіз фактичних витрат на виробництво/надання цих послуг щодо їх відповідності економічно обґрунтованому рівню витрат та розміру діючих тарифів.

За результатами проведеного економічного аналізу суб`єктами господарювання приймається рішення про обґрунтованість діючих тарифів або необхідність їх перегляду (збільшення або зниження) для усіх або окремих категорій споживачів.

Підстави для перегляду діючих тарифів:

§ під час проведення економічного аналізу встановлено відхилення (збільшення або зменшення) більш ніж на 5 відсотків економічно обґрунтованого фактичного рівня витрат на виробництво/надання житлово-комунальної послуги від планових витрат, врахованих у діючому тарифі (з урахуванням отриманого протягом року відшкодування з відповідного місцевого бюджету різниці між встановленим/погодженим розміром тарифу та економічно обґрунтованими витратами);

§ відбулися зміни ставок платежів, податків, мінімального рівня заробітної плати, ставок орендної плати, інших обов`язкових платежів і зборів, цін і тарифів на паливно-енергетичні ресурси, реагенти та інші матеріальні ресурси, значні зміни обсягів виробництва/надання житлово-комунальних послуг тощо, які спричинили зміну економічно обґрунтованих витрат, на підставі яких був встановлений/погоджений тариф, більше ніж на 5 відсотків;

§ наявність інших об`єктивних факторів, які зумовлюють необхідність перегляду тарифів на житлово-комунальні послуги з метою приведення їх у відповідність до економічно обґрунтованих витрат, та є підставою подання письмової заяви органу виконавчої влади місцевого самоврядування щодо їх встановлення/погодження.

Для встановлення тарифів на послуги підприємство подає уповноваженому органу заяву про встановлення тарифів і розрахунки тарифів на планований період за встановленими таким органом формами з відповідними розрахунками, підтвердними матеріалами і документами, що використовувалися під час їх проведення.

Згідно з ч. 4 ст. 31 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" у разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов`язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між встановленим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг. Центральні органи виконавчої влади, національні комісії, що здійснюють державне регулювання у відповідній сфері, несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень. Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається.

Спори щодо формування та встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вирішуються в судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, на момент укладання концесійного договору ( 2011 рік) і до 2017 року діяв тариф на послуги водопостачання, затверджений рішенням Семенівської сільської ради № 4 від 15.04.2010 за1 м 3 води з 01.05.2010 - для населення сільської ради за один метр кубічний - 9,60 грн; за 1 м 3 з 01.06.2010 для бюджетних організацій - 9,96 грн, для інших споживачів - 13,00 грн.

Протягом 2015 -2017 років ТОВ Українська водна компанія постійно зверталась до Семенівської сільської ради з вимогою підвищення тарифів на послуги до водопостачання до рівня економічно обґрунтованих та таких, що не завдають збитковості Позивачу. Одночасно Відповідачу надавався пакет документів, які підтверджують складову тарифу. Аналогічний пакет документів направлявся до Запорізької обласної державної адміністрації.

Однак, Семенівська сільська рада неодноразово відмовляла Позивачу, залишаючи тариф на рівні 9,96 грн.

Таким чином, колегія суддів вважає, що позивач дотримався Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженого постановою КМУ № 869 від 1.06.2011 року.

Після неодноразових зверненнь водної компанії до Відповідача, останнім було прийнято рішення №1 від 08.06.2017 про коригування встановлених тарифів на послуги з централізованого водопостачання на території Семенівської сільської ради та затвердженого відкоригований тариф для населення 21, 27 грн. з ПДВ, для бюджетних установ - 20,95 грн. з ПДВ, для інших споживачів - 27, 32 грн. з ПДВ.

Рішенням від 30.08.2017 тариф скориговано на рівні 20,05 грн. з ПДВ для населення, 20,64 грн. з ПДВ для бюджетних установ, 26,92 грн. з ПДВ - для інших споживачів.

Листом №80 від 30.11.2017 ТОВ Українська водна компанія зверталась до Семенівської сільради з вимогою відшкодувати різницю в тарифах за 2017 рік та Позивач неодноразово (листами №25 від 14.06.2019, № 38 від 05.08.2019, № 62 від 23.10.2019 ) звертався до сільради з вимогою підняти тариф до економічно обґрунтованого.

За результатами звернень Позивача, Семенівською сільською радою рішенням № 05- 61/19 від 29.08.2019 р. затверджено відкориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання для населення - 23.02 грн., для бюджетних установ - 23.74 грн., для інших категорій споживачів - 30.96 грн. за куб.м.

Крім того, рішенням Семенівської сільради № 01-66/19 від 31.10.2019 затверджено відкориговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання для населення - 31,77 грн., для бюджетних установ - 23.74 грн., для інших категорій споживачів - 30,96 грн. за куб.м.

Відповідно до статті 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами:… висновками експертів;

Відповідно до статті 98 ГПК України, предметом висновку експерта може бути дослідження обставин, які входять до предмета доказування та встановлення яких потребує наявних у експерта спеціальних знань.

Статтею 101 ГПК України передбачено, що учасник справи має право подати до суду висновок експерта, складений на його замовлення. У висновку експерта зазначається, що висновок підготовлено для подання до суду та що експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок.

Експерт, який склав висновок за зверненням учасника справи, має ті самі права та обов`язки, що і експерт, який здійснює експертизу на підставі ухвали суду.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем надано суду висновок експерта № 2.3 від 30.04.2020 року за результатами проведення судової економічної експертизи ( л.с.55 т.5), згідно якого тариф на послуги з централізованого водопостачання, встановлений на рівні економічно обгрунтованих в 2017 році витрат на виробництво, відповідно до умов Концесійного договору № 01 на об`єкт централізованого водопостачання від 12.08.2011, документально підтверджується в розмірі 21,16 грн. за 1 м і без ПДВ.

Тариф на послуги з централізованого водопостачання, встановлений на рівні економічно обгрунтованих в 2018 році витрат на виробництво, відповідно до умов Концесійного договору № 01 на об`єкт централізованого водопостачання від12.08.2011, документально підтверджується в розмірі 25,58 грн.за 1 м і без ПДВ.

Тариф на послуги з централізованого водопостачання, встановлений на рівні економічно обгрунтованих за 10 місяців 2019 році витрат на виробництво, відповідно до умов Концесійного договору № 01 на об`єкт централізованого водопостачання від 12.08.2011, документально підтверджується в розмірі 28,78 грн. за 1 м і без ПДВ.

Різниця вартості послуг між затвердженим Семенівською сільською радою розміром тарифів та економічно обгрунтованими витратами на виробництво в другому півріччі 2017 року послуг з централізованого водопостачання становить 140 806,67 грн.

Різниця вартості послуг між затвердженим Семенівською сільською радою розміром тарифів та економічно обгрунтованими витратами на виробництво в 2018 році послуг з централізованого водопостачання становить 613 046,33 грн.

Різниця вартості послуг між затвердженим Семенівською сільською радою розміром тарифів та економічно обгрунтованими витратами на виробництво в період з 01.01.2019 по 31.10.2019 року послуг з централізованого водопостачання становить 641 159,61 грн.

Таким чином, колегія суддів вважає, що позивачем доведено належними доказами, що у спірний період діяли економічно необгрунтовані тарифи, а тому, суд першої інстанції дійшов необгрунтованого висновку про те, що позивачем не доведено правомірність здійснених розрахунків різниці між затвердженим тарифом та економічно обґрунтованими витратами на виробництво послуг з централізованого водопостачання.

При цьому, суд першої інстанції, не зазначив у своєму рішенні, з яких підстав він не приймає до уваги висновок експерта, наданий позивачем та чим спростовуються розрахунки, які були здійснені експертом на підставі аналізу наданих документів.

Колегія суддів зауважує, що суд першої інстанції також в рішенні послався на висновок експерта № 8/ЕЕ від 31.07.20 за зверненням Семенівської сільської ради № 1034, аналіз якого також не був здійснений судом з урахуванням висновку, наданого позивачем.

Так, за змістом цього висновку, плановий річний обсяг централізованого водопостачання, передбачений у діючому тарифі, затвердженого 15.04.2010 рішенням № 04 сорок четвертої сесії п`ятого скликання Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області складає 113,4 тис м 3 .

По другому питанню: при затвердженні коригування тарифу на централізоване водопостачання рішеннями сесії:

- 08.06.2017 року рішенням № 01 двадцять сьомої сесії сьомого скликання Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області;

- 30.08.2017 року рішенням № 10 тридцятої сесії сьомого скликання Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області;

- 29.08.2019 року рішенням № 05-61/19 шістдесят першої сесії сьомого скликання Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області як кількісний показник, необхідно застосовувати плановий річний обсяг реалізації послуг централізованого водопостачанню, який був затвердженим в діючому тарифі 2010 року, а саме в обсязі - 113,4 тис м 3 .

По третьому питанню: перерахунок тарифу шляхом коригування його складових у разі зміни протягом строку дії тарифів обсягу окремих витрат, пов`язаних із провадженням ліцензованої діяльності з централізованого водопостачання проводиться згідно Порядку № 869, за формулою а саме: шляхом ділення суми річних витрат повної собівартості та річного планового прибутку на планований річний обсяг централізованого водопостачання, визначений річними планами.

По четвертому питанню: розмір економічно обґрунтованих тарифів на централізоване водопостачання за фактичними даними витрат ТОВ «Українська водна компанія» за період з 01.07.2017 по 31.10.2019 згідно із представлених фактичних витрат концесіонера та розрахований згідно чинного законодавства складає:

- у другому півріччі 2017 року - 15,57 грн без ПДВ;

- у 2018 році - 19,17 грн без ПДВ;

- у 2019 році (десять місяців) - 19,94 грн без ПДВ.

По п`ятому питанню: різниця між діючими скоригованими тарифами на централізоване водопостачання, затвердженими Семенівською сільською радою та економічно обґрунтованих тарифів на централізоване водопостачання за період з (01.07.2017 по 31.10.2019 згідно представлених фактичних витрат концесіонер складає:

- у період липень-серпень 2017 року - « -» 2,16 грн без ПДВ.

- у період з вересня 2017 року по серпень 2019 року - « +» 2,46 грн без ПДВ;

- у період з вересня 2019 року по жовтень 2019року - « +» 0,76 грн без ПДВ.

Загальний розмір різниці вартості послуг з централізованого водопостачання, за тарифами, затвердженими Семенівської сільською радою, та тарифами за фактичними економічно обґрунтованими витратами концесіонера ТОВ «Українська водна компанія» у періоді з 01.07.2017 по 31.10.2019 по с. Семенівка складає: 229 838,72 гривень (двісті двадцять дев`ять тисяч вісімсот тридцять вісім гривень сімдесят дві копійки) без ПДВ ( л.с. 144 т.14).

Тобто, даний висновок також встановлює існування різниці вартості послуг з централізованого водопостачання, за тарифами, затвердженими Семенівської сільською радою, та тарифами за фактичними економічно обґрунтованими витратами концесіонера ТОВ «Українська водна компанія» у періоді з 01.07.2017 по 31.10.2019, проте, у іншому розмірі, ніж це зазначено у висновку № 2.3 за замовленням позивача.

Відповідно до статті 79 ГПК України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

В даному випадку, оцінюючи вищезазначені висновки, виготовлені за замовленням сторін спору, колегія суддів вважає більш вірогідними та належними, саме висновки експерта № 2.3 від 30.04.2020 року за результатами проведення судової економічної експертизи, оскільки експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок, під час дослідження експерт використовував фінансові звіти, головні книги ТОВ Українська водна компанія , картки рахунку, видаткові накладні,первінні документи ПАТ Запоріжжяобленерго , акти про надання послуг, виконаних робіт, договора оренди, суборенди ( а.с.56 т.5), в той час, як висновок № 8/ЕЕ не містить попередження експерта про кримінальну відповідальність, та зроблений за матеріалами справи, не містить детального опису проведених досліджень та документів, на підставі яких вони проводились.

З огляду на вищезазначене, колегія суддів вважає, що позивачем доведено належними доказами обгрунтованість своїх вимог, в той час, як відповідачем - Семенівською сільською радою не доведено суду економічної необґрунтованості виконаних Підприємством розрахунків грошових сум відшкодування різниці між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво послуг, які надавалися Підприємством до сільської ради для вирішення питання щодо здійснення вказаного відшкодування. Відповідач не надав контррозрахунку заявленої до стягнення суми заборгованості, та доказів використання позивачем неналежних вихідних даних (про обсягів надання послуг тощо) при розрахунку заявленої до стягнення суми заборгованості.

Враховуючи вищезазначене, позивачем доведено, що станом на спірний період діяли економічно необгрунтовані тарифи, та різниця вартості послуг між затвердженим Семенівською сільською радою розміром тарифів та економічно обгрунтованими витратами на виробництво в другому півріччі 2017 року послуг з централізованого водопостачання становить 140 806,67 грн., в 2018 році становить 613 046,33 грн., та в період з 01.01.2019 по 31.10.2019 року становить 641 159,61 грн.

Разом з цим, колегія суддів погоджується з висновками суду в частині того, що у 2018 році позивач не звертався до відповідача із заявами ані щодо встановлення тарифів, ані щодо корегування тарифу на послуги водопостачання, тому вимоги позивача про стягнення різниці між затвердженим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво концесіонером послуг з централізованого водопостачання за 2018 рік, задоволенню не підлягають.

Згідно із п.10.4 Концесійного договору, концесієдавець зобов`язаний здійснити концесіонеру відшкодування (компенсації), передбачені п.10.3 даного концесійного договору в термін 5 (п`яти) робочих днів з дня звернення концесіонера зі сплатою 3% річних та інфляційних нарахувань. В разі порушення концесієдавцем встановленого терміну сплати відшкодувань (компенсацій) концесієдавець додатково сплачує концесіонеру штраф в розмірі 50% від несплаченої суми.

Проте, позивачем не надано доказів його звернення до відповідача із вимогою про відшкодування, що виключає можливість стягнення з відповідача штрафу у відповідності до п. 10.4 Договору.

Таким чином, оскільки, розглядаючи справу, господарський суд першої інстанції не з`ясував всі обставини справи, дав неналежну правову оцінку доказам, зробив висновки, які не відповідають встановленим обставинам, апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню з ухваленням нового рішення про часткове задоволення позовних вимог у сумі 781 966 грн. 28 коп. ( як різниці вартості послуг між затвердженим Семенівською сільською радою розміром тарифів та економічно обгрунтованими витратами на виробництво послуг з централізованого водопостачання в другому півріччі 2017 року - 140 806,67 грн., та в період з 01.01.2019 по 31.10.2019 року - 641 159,61 грн.).

Керуючись ст.ст.275-282 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» - задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Запорізької області від 19.11.2020 у справі № 908/204/20 - скасувати.

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» - задовольнити частково.

Стягнути з Семенівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області, (72355, Запорізька область, Мелітопольський район, с. Семенівка, вул. Першотравнева, 57) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Українська водна компанія» (юридична адреса: 02088, м. Київ, вул. Дяченка, 12, оф. 6; адреса для листування: Київ - 001, а/с В - 64) 781 966 грн. 28 коп. різниці вартості послуг між затвердженим Семенівською сільською радою розміром тарифів та економічно обгрунтованими витратами на виробництво, судовий збір за розгляд справи в суді першої інстанції 11729,80 грн., та 17594,71 грн. за розгляд апеляційної скарги.

Видачу наказу відповідно до статті 327 Господарського процесуального кодексу України на виконання цієї постанови доручити Господарському суду Запорізької області.

В решті частини позовних вимог -відмовити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови виготовлено та підписано 16.06.2021року.

Головуючий суддя О.В.Березкіна

Суддя О.Г.Іванов

Суддя О.В.Чус

У зв`язку з припиненням відправлення поштової кореспонденції в Центральному апеляційному господарському суді, про що складений акт від 23.11.2020 та 04.01.2021, копії постанови Центрального апеляційного господарського суду від 07.06.2021 у справі №908/204/20 поштою не надсилаються.

Надіслати копії цієї постанови на електронну адресу: ТОВ" Українська водна компанія" та Семенівській сільській раді Мелітопольського району.

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення07.06.2021
Оприлюднено17.06.2021
Номер документу97689157
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/204/20

Ухвала від 15.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Постанова від 19.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 13.10.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 20.08.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Ухвала від 29.07.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Селіваненко В.П.

Судовий наказ від 30.06.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Судовий наказ від 30.06.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Постанова від 07.06.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Постанова від 07.06.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

Ухвала від 26.04.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Березкіна Олена Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні