Постанова
від 29.06.2021 по справі 240/21503/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/21503/20

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Лавренчук О.В.

Суддя-доповідач - Боровицький О. А.

29 червня 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Боровицького О. А.

суддів: Шидловського В.Б. Матохнюка Д.Б. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Арена Ресурс" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії, визнання протиправним та скасування наказу,

В С Т А Н О В И В :

в грудні 2020 товариство з обмеженою відповідальністю "Арена Ресурс" звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Державної служби геології та надр України у якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо неприйняття у строк, визначений пунктом 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615, рішення про надання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю АРЕНА РЕСУРС (код за ДРПОУ 42092895) на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону від 17 липня 2019 року №17/07, зареєстрованою за вхідним №14476/02/12-19 від 17 липня 2019 року;

- зобов`язати Державну службу геології та надр України надати Товариству з обмеженою відповідальністю АРЕНА РЕСУРС (код за ЄДРПОУ 42092895) спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування пісків і суглинків Станишівського-1 родовища пісків і суглинків, яке розташоване на відстані близько 1,5 км на північ від с. Млинище в Житомирському районі Житомирської області, строком на 20 років, без проведення аукціону, відповідно до заяви Товариства з обмеженою відповідальністю АРЕНА РЕСУРС (код за ЄДРПОУ 42092895) на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону від 17 липня 2019 року №17/07, що була зареєстрована за вхідним номером 14476/02/12-19 від 17 липня 2019 року

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної служби геології та надр України д 13 березня 2020 року №92 Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних зволів на користування надрами в частині, що стосується Товариства з обмеженою відповідальністю АРЕНА РЕСУРС (код за ЄДРПОУ 42092895), в частині пункту 10 додатку №1 до вказаного Наказу.

- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення шляхом зобов`язання Державної служби геології та надр України подати звіт про його виконання до Житомирського окружного адміністративного суду у строк п`ятнадцять днів з дня набрання чинності рішенням суду по даній справі.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 11.03.2021 позовну заяву задоволено.

Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 11.03.2021 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 01.06.2021, з урахуванням п.7 ч.1 ст.306, ст.307, 311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як вірно встановлено судом першої інстанції, що товариство з обмеженою відповідальністю Арена Ресурс звернулось до Державної служби геології та надр України із заявою №17/07 від 17.07.2019 на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Просить надати спеціальний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування пісків та суглинків Станишівського -1 родовища у Житомирському районі Житомирської області на термін 20 років. Підставою надання дозволу вказано підпункт 1 пункту 8 Постанови КМУ №615 від 30.05.2011, а саме: ТОВ Арена Ресурс за власні кошти здійснило геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ (протокол від 25.09.2018 №4519 ДКЗ України).

До заяви додано: заяву на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону; копія свідоцтва про державну реєстрацію; пояснювальна записка; копія протоколу №4519 від 25.09.2018 Державної комісії України по запасах корисних копалин; каталог географічних координат кутових точок ділянки надр із зазначенням її площі; оглядова карта м-бу 1:200000; ситуаційний план м-бу 1:10000; план підрахунку запасів м-бу 1:1000; геологічні розрізи по лініях; копія повідомлення про планову діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля (діяльність з видобування корисних копалин в межах Станишівського-1 родовища пісків і суглинків у Житомирському районі Житомирської області); знімки екрану з єдиного реєстру ОВД; Програма робіт із ведення родовища в експлуатацію; диск з електронною версією матеріалів.

У протоколі №4519 Державної комісії України по запасам корисних копалин при Державній службі геології та надр України від 25.09.2018 вказано: п. 2.2: попередня геолого-економічна оцінка запасів пісків і суглинків Станишівського-1 родовища виконана в 2018 ТОВ ГК Геобаланс за технічним завданням ТОВ Арена Ресурс .

Листом №13133/14/12-19 від 18.07.2019 Державна служба геології та надр України повідомила Міністерство екології та природних ресурсів про те, що на адресу Державної служби геології та надр України надійшла заява з доданими документами товариства з обмеженою відповідальністю Арена Ресурс щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування пісків, суглинків Станишівського-1 родовища, що знаходиться у Житомирському районі Житомирської області, відповідно до п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 №615. Просить надати пропозиції щодо згаданого дозволу разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованій ділянці надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження у визначений Порядком строк (відповідно до п. 25 Порядку).

Листом №13134/14/12-19 від 18.07.2019, Державна служба геології та надр України просить Житомирську районну раду та Станишівську громаду, розглянути на найближчій сесії питання про надання товариству з обмеженою відповідальністю Арена ресурс щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування пісків, суглинків Станишівського родовища, що знаходиться у Житомирському районі Житомирської області.

Листом №2195/01/12-19 від 31.07.2019 Міністерство екології та природних ресурсів України повідомило Державну службу геології та надр України про те, що вже були надані пропозиції щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами, зокрема, товариству з обмеженою відповідальністю Арена Ресурс з метою видобування піску та суглинку Станишівського 1 родовища Житомирської області.

В матеріалах адміністративної справи міститься копія листа Міністерство екології та природних ресурсів України №3880/01/12-18 від 26.12.2018 у якому вказано: Міністерство екології та природних ресурсів України відповідно до пункту Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою КМУ від 30.05.2011 №615, вносить пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами товариству з обмеженою відповідальністю Арена Ресурс з метою видобування піску та суглинку Станишівського 1 родовища Житомирської області за умов: дотримання вимог природоохоронного та земельного законодавства, в тому числі щодо режиму охорони та використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду і земель, зарезервованих для заповідання, особливо цінних земель, водних об`єктів, їх басейнів, водоохоронних зон (включаючи заплави) і прибережних захисних смуг, здійснення діяльності за межами земель водного фонду; проведення процедури оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України Про оцінку впливу на довкілля у строк, що не перевищує шести місяців з дня внесення повідомлення про планову діяльність до Єдиного реєстру з оцінки впливу.

На адвокатський запит представника позивача, Державна служба геології та надр України листом №17268/01-2/11-20 від 18.11.2020 повідомила: Державна служба геології та надр України розглянула заяву з доданими до неї документами Товариства з обмеженою відповідальністю Арена Ресурс від 17.07.2019 №17/07 (вхідний Держгеонадр від 17.07.2019 №14476/02/12-19) щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування пісків, суглинків Станишівського-1 родовища, що знаходиться у Житомирській області, та повідомляла, що подані документи не відповідали вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124) (далі - Порядок), підпункт 1 якого викладено у новій редакції, а саме: Видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів . Керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол Робочої групи з питань надрокористування від 28.02.2020 № 2-РГ/2020), наказом Держгеонадр від 13.03.2020 № 92 відмовлено у наданні товариству з обмеженою відповідальністю АРЕНА РЕСУРС спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування пісків, суглинків Станишівського-1 родовища у Житомирській області. Враховуючи зазначене, листом від 23.03.2020 № 4798/01/11-20 Державна служба геології на надр України повернула товариству з обмеженою відповідальністю АРЕНА РЕСУРС заяву з доданими до неї документами щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами від 17.07.2019 №17/07.

В матеріалах адміністративної справи міститься копія наказу Державної служби геології та надр України №92 від 13.03.2020 "Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами", яким наказано відмовити товариству з обмеженою відповідальністю "Арена Ресурс" в наданні спеціального дозволу на користування надрами: видобування пісків та суглинків Станишівського -1 родовища у Житомирському районі Житомирської області.

Листом №4798/01/11-20 від 23.03.2020 Державна служба геології та надр України повідомила Товариство з обмеженою відповідальністю "Арена Ресурс" про наступне: у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124) (далі - Порядок), підпункт 1 якого викладено у новій редакції, а саме: Видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів , керуючись пунктом 19 Порядку та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол Робочої групи з питань надрокористування від 28.02.2020 №2-РГ/2020), наказом Держгеонадр від 13.03.2020 № 92 відмовлено у наданні товариству з обмеженою відповідальністю АРЕНА РЕСУРС спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування пісків, суглинків Станишівського-1 родовища у Житомирській області.

Враховуючи зазначене, Державна служба геології та надр України повернула товариству з обмеженою відповідальністю АРЕНА РЕСУРС заяву з доданими до неї документами.

Вважаючи бездіяльність відповідача протиправною, а прийнятий за результатом розгляду поданих у липні 2019 року документів наказ №92 від 13.03.2020 в частині відмови товариству з обмеженою відповідальністю "Арена Ресурс" в наданні спеціального дозволу на користування надрами: видобування пісків та суглинків Станишівського -1 родовища у Житомирському районі Житомирської області, - таким, що не відповідає приписам законодавства України, чинного на дату подачі заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами без аукціону, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія судді зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 3 Кодексу України про надра визначено, що гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України Про охорону навколишнього природного середовища, цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

За приписами частини 1 статті 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 16 Кодексу України про надра, зокрема, визначено, що спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Надання спеціальних дозволів на користування надрами, крім випадків користування надрами на умовах угод про розподіл продукції, укладених відповідно до Закону України Про угоди про розподіл продукції, здійснюється після попереднього погодження з відповідною радою питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби.

Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174, Центральним органом виконавчої влади, є Держгеонадра, яке згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (підпункт 9 пункту 4 Положення).

Пунктом 9 Положення визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі Порядок № 615, норми порядку наводяться у редакції, що діяла на момент подання заяви позивачем).

Пунктом 2 Порядку № 615 визначено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Відповідно до підпункту 1 пункту 8 Порядку № 615 без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу.

Для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком.

Документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві про отримання дозволу, та документів, зазначених у додатку 1, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінприроди, передбачених пунктом 25 цього Порядку. Інформація про предмет зазначеного рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

Надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-14 і 16-18 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.

Відповідно до пункту 9 Порядку № 615 надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції та у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, погоджується з:

Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин;

відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення.

Видача дозволу здійснюється на підставі заяви і документів, зазначених у додатку 1, та погоджується органами, визначеними абзацами другим - четвертим цього пункту.

Для здійснення погодження орган з питань надання дозволу, не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому - четвертому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

Пунктом 19 Порядку № 615 визначено, що підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є:

подання заявником документів не в повному обсязі;

виявлення у поданих документах недостовірних даних;

невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;

наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;

відмова органів, зазначених в абзацах другому і третьому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

наявність зауважень Мінприроди щодо надання дозволу відповідно до природоохоронного законодавства, передбачених пунктом 25 цього Порядку.

За правилами пункту 21 Порядку № 615 у разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Держгеонадра інформують Мінприроди про надходження заяв і документів, зазначених у додатку 1, про надання та продовження строку дії дозволів з одночасним надсиланням копій цих документів не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дня їх реєстрації.

Мінприроди в строк, що не перевищує 15 робочих днів з дня надходження документів, зазначених в абзаці другому цього пункту, надсилає до Держгеонадр пропозиції щодо надання чи продовження строку дії дозволів разом із зазначенням умов, за яких можливе користування надрами на запропонованих ділянках надр, в частині дотримання вимог природоохоронного законодавства або зауваження щодо надання чи продовження строку дії дозволів.

Як вбачається з матеріалів справи та було встановлено судом першої інстанції, що на виконання приписів пункту 8 Порядку №615, та з метою отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, ТОВ "Арена Ресурс" подало до Державної служби геології та надр України заяву за вих. №17/07 від 17.07.2019 та документи, згідно з наданим до суду переліком.

Матеріалами адміністративної справи, зокрема листом Державної служби геології та надр України №13133/14/12-19 від 18.07.2019 підтверджується надходження заяви ТОВ "Арена Ресурс" до відповідача.

Окрім того, відповідач у відзиві вказує, що заява позивача від 17.07.2019 №17/07 була зареєстрована за вхідним номером №1446/02/12-19 від 17.07.2019.

Приписами пункту 9 Порядку №615 визначено, що надання надр у користування, за винятком надання надр на умовах угод про розподіл продукції, погоджується з:

Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською і Севастопольською міськими радами - на користування ділянками надр з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин;

відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - на користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення;

Мінприроди - на всі види користування надрами;

Для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

Матеріалами адміністративної справи підтверджується, що відповідачем 18.07.2019 у межах строку, встановленому Порядком №615, було надіслано Житомирській районній раді та Станишівській громаді копії документів, поданих позивачем щодо отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування пісків, суглинків Станишівського - 1 родовища.

Згідно норм п. 9 Порядку №615, у разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому і третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 90 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Під час судового розгляду адміністративної справи встановлено, що у визначений пунктом 9 Порядку №615 строк, Житомирською районною радою та Станишівською громадою не було надано позитивної чи негативної відповіді щодо погодження видачі дозволу ТОВ "Арена Ресурс".

Отже, вважається, що надання дозволу Житомирською районною радою та Станишівською громадою погоджено.

Листом №2195/01/12-19 від 31.07.2019 Міністерство екології та природних ресурсів України повідомило Державну службу геології та надр України про те, що вже були надані пропозиції щодо надання спеціальних дозволів на користування надрами, зокрема, Товариству з обмеженою відповідальністю Арена Ресурс з метою видобування піску та суглинку Станишівського 1 родовища Житомирської області.

Відповідно до інформації, що міститься у листі №3880/01/12-18 від 26.12.2018, Міністерство екології та природних ресурсів України внесло пропозицію щодо надання спеціального дозволу на користування надрами товариству з обмеженою відповідальністю "Арена Ресурс" з метою видобування піску, суглинку Станишівського -1 родовища.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів адміністративної справи та не спростовано відповідачем, рішення за результатом розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Арена Ресурс №17/07 від 17.07.2019 на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону, було прийнято відповідачем 13.03.2020, тобто з порушенням термінів (більше ніж на 60 днів), визначених Порядком №615, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача протягом вказаного періоду.

Державною службою геології та надр України 13.03.2020 прийнято Наказ №32 "Про прийняте рішення про відмову в наданні спеціальних дозволів на користування надрами", у якому вказано: у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124) (далі - Порядок). Наказано: 1. відмовити суб`єктам господарювання в наданні спеціальних дозволів на користування надрами без проведення аукціону відповідно до додатків №1 та №2 цього наказу.

У Додатку №1 до наказу Держгеонадр 13.03.2020 №92 "Перелік суб`єктів господарювання, яким відмовлено у наданні дозволів на користування надрами, у зв`язку із невідповідністю документів, поданих суб`єктами господарювання, вимогам пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124) підпункт перший якого викладено у новій редакції, а саме: видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, - за порядковим номером10 вказано Товариство з обмеженою відповідальністю "Арена ресурс", вид користування надрами: видобування; корисна копалина: піски, суглинки; назва об`єкту: Станишівське - 1 родовище; прийняте рішення: відмовити у наданні.

Пунктом 19 Порядку №615 визначено, що підставами для прийняття рішення про відмову в наданні дозволу є:

подання заявником документів не в повному обсязі;

виявлення у поданих документах недостовірних даних;

невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 цього Порядку;

наявність інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні;

наявність у заявника боргу із сплати загальнодержавних податків та зборів станом на останній звітний період;

відмова органів, зазначених в абзацах другому - четвертому пункту 9 цього Порядку, у погодженні надання надр у користування;

невиконання програми робіт на ділянках надр, на користування якими заявнику вже надано дозвіл, виявлення порушень правил користування надрами на таких ділянках, що зафіксовано в актах перевірок, приписах або розпорядженнях відповідних органів у сфері надрокористування до моменту їх усунення, крім випадків визнання таких приписів або розпоряджень недійсними або дію яких зупинено згідно з рішенням суду.

Суд відмічає, що відповідачем у оскаржуваному наказі вказано, що підставою для відмови у наданні позивачу спеціального дозволу на користування надрами є невідповідність документів, поданих заявником, вимогам пункту 8 Порядку №615 в редакції постанови КМУ №124 від 19.02.2020.

Відповідно до пп.1 п.8 Порядку №615 (в редакції, чинній на час звернення позивача із заявою №17/07 від 17.07.2019) без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ, та подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів, а також видобування корисних копалин (для нафтогазоносних надр на геологічне вивчення, у тому числі дослідно-промислову розробку родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію в ДКЗ за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин у ДКЗ протягом трьох років, а в межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України - десяти років з моменту надання дозволу.

Отже, підставою для видачі дозволу без проведення аукціону є

а) заявник за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ;

б) заявник подав документи на отримання спеціального дозволу не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження підрахунку запасів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 №124 (набрала чинності 25.02.2020) викладено в новій редакції пп.1 п.8 Порядку №615, а саме, без проведення аукціону дозвіл надається у разі видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

Отже, із 25.02.2020 підставою для видачі дозволу без проведення аукціону є:

- заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку;

- подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів.

Матеріалами адміністративної справи підтверджується та відповідачем не заперечується, що позивачем разом із заявою №17/07 від 17.07.2019 року в межах трирічного строку після затвердження підрахунків запасів, було подано документи, визначені Порядком №615 (в редакції, чинній станом на 17.07.2019).

За таких обставин, суд першої інстанції зробив правильний висновок, щодо протиправної бездіяльності Державної служби геології та надр України щодо неприйняття у строк, визначений Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.

Суд першої інстанції слушно зазначив, що відповідачем не спростовано твердження позивача про те, що ТОВ "Арена Ресурс" за власні кошти здійснило геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено ДКЗ. Здійснення за власні кошти ТОВ "Арена ресурс" геологічного вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин підтверджуються матеріалами адміністративної справи, зокрема, протоколом №4519 від 25.09.2018 Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України.

Таким чином, наказ Державної служби геології та надр України №92 від 13.03.2020 в частині, що стосується позивача, є протиправним, а тому підлягає скасуванню.

При цьому, належним способом захисту порушених прав позивача буде зобов`язання відповідача надати відповідний дозвіл на користування надрами без проведення аукціону з метою видобування пісків і суглинків Станишівського-1 родовища пісків і суглинків, яке розташоване на відстані близько 1,5 км на північ від с. Млинище в Житомирському районі Житомирської області.

За приписами пункту 1 частини першої статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Боровицький О. А. Судді Шидловський В.Б. Матохнюк Д.Б.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.06.2021
Оприлюднено01.07.2021
Номер документу97932331
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/21503/20

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 02.07.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 05.06.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 14.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 26.03.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

Ухвала від 26.02.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Лавренчук Ольга Володимирівна

Постанова від 13.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 29.06.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Боровицький О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні