П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 червня 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/10528/20
Головуючий в 1 інстанції: Цховребова М.Г.
Місце та час укладення судового рішення 17:59 , м. Одеса
Повний текст судового рішення складений 21.12.2020р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Крусяна А.В.,
суддів Градовського Ю.М., Яковлєва О.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Конт-Трак на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2020 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Конт-Трак до Державної служби України з безпеки на транспорті, Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, -
ВСТАНОВИВ :
08.10.2020р. товариство з обмеженою відповідальністю (надалі - ТОВ) Конт-Трак звернулося до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті, Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови №214190 від 31.08.2020р. про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 34000грн.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 16.12.2020р. відмовлено у задоволенні позову, оскільки оскаржувана постанова №214190 від 31.08.2020р. про застосування адміністративно-господарського штрафу в сумі 34000грн. прийнята за наявності доказів порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на неповне з`ясування обставин справи, невідповідності висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального та процесуального права, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове про задоволення позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона підлягає задоволенню.
Судом першої інстанції встановлено, що 11.07.2020р. працівниками Управління Укртрансбезпеки в Одеській області проведено перевірку та ваговий контроль транспортного засобу DAF 95XF380 державний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом SCHMITZ SCF 24G державний номер НОМЕР_2 , що належать ТОВ Конт-Трак , за результатом чого складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень і вантажів автомобільним транспортом №225499.
Вищезазначеним актом виявлено, що водій вказаного транспортного засобу здійснював перевезення вантажу (горох) з Запорізької області до Одеської області з порушенням нормативно-вагових обмежень на одиночну вісь (13,65т), тобто перевищив встановлені законодавством габаритно-вагові норми понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, чим порушив п.22.5 розділу 22 постанови Кабінету Міністрів України від 10.10.2001р. №1306 та абз.16 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт . /а.с.11/
Згідно довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 11.07.2020р. №031878 навантаження на осі, тонн: 1) 7,8; 2) 13,65; 3) 4,55 4) 5,25; 5) 5,83; повна маса транспортного засобу 37,1тонн. /а.с.10/
Постановою Управління Укртрансбезпеки в Одеській області №214190 від 31.08.2020р. застосовано до ТОВ Конт-Трак адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000грн. за порушення абз.16 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів. /а.с.13/
Не погоджуючись з постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіривши матеріали справи, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо безпідставності позовних вимог виходячи з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.29 Закону України Про дорожній рух до участі у дорожньому русі допускаються транспортні засоби, конструкція і технічний стан яких відповідають вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів, що мають сертифікат на відповідність цим вимогам, укомплектовані у встановленому порядку, а у разі, якщо транспортний засіб згідно з цим Законом підлягає обов`язковому технічному контролю, пройшов такий контроль. З метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Згідно ст.48 Закону України Про автомобільний транспорт автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи на підставі яких виконуються вантажні перевезення.
Разом з тим, постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015р. №103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека).
Відповідно до п.1 Положення №103 Державна служба України з безпеки на транспорті є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Згідно п.п.1 п.4 Положення №103 основними завданнями Укртрансбезпеки є, зокрема, реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.
Підпунктами 15 та 27 п.5 Положення №103 визначено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
Отже, проведення габаритно-вагового контролю транспортних засобів належить до повноважень Управління Укртрансбезпеки в Одеській області.
Відповідно до ст.ст. 4 і 29 Закону України Про дорожній рух , ст.33 Закону України Про автомобільні дороги Кабінет Міністрів України постановою від 27.06.2007р. №879 затвердив Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (надалі - Порядок №879).
За змістом п.2 Порядку №879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у п.22.5 Правил дорожнього руху. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики.
Місце здійснення габаритно-вагового контролю - є спеціально облаштоване місце розташування стаціонарних або пересувних пунктів габаритно-вагового контролю.
Згідно п.3 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Відповідно до п.18 Порядку №879 за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
При цьому, пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001р. №1306, визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6м, за висотою від поверхні дороги - 4м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Як вбачається з матеріалів справи, 11.07.2020р. працівниками Управління Укртрансбезпеки в Одеській області проведено перевірку та ваговий контроль транспортного засобу DAF 95XF380 державний номер НОМЕР_1 , з напівпричепом SCHMITZ SCF 24G державний номер НОМЕР_2 , що належать ТОВ Конт-Трак , за результатом чого складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень і вантажів автомобільним транспортом №225499.
Вищезазначеним актом виявлено, що водій вказаного транспортного засобу здійснював перевезення вантажу (горох) з Запорізької області до Одеської області з порушенням нормативно-вагових обмежень на одиночну вісь (13,65т), тобто перевищив встановлені законодавством габаритно-вагові норми понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, чим порушив п.22.5 розділу 22 постанови Кабінету Міністрів України від 10.10.2001р. №1306 та абз.16 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт . /а.с.11/
Згідно довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 11.07.2020р. №031878 навантаження на осі, тонн: 1) 7,8; 2) 13,65; 3) 4,55 4) 5,25; 5) 5,83; повна маса транспортного засобу 37,1тонн. /а.с.10/
Здійснення відповідачем габаритно-вагового контролю транспортного засобу позивача відбувалося засобом вимірювальної техніки, який згідно свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № П3314880205020 від 10.07.2020 р., чинного до 10.07.2021р., відповідає вимогам ДСТУ ОІМL R-134-1:2010 Прилади автоматичні для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісі. /а.с.64/
Таким чином, за результатами габаритно-вагового контролю транспортних засобів позивача встановлено перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Щодо посилання апелянта на порушення відповідачем вимог до облаштування та технічного оснащення пунктів габаритно-вагового контролю на автомобільних дорогах загального користування, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України №255 від 28.07.2016р. в частині порядку зважування, врахування властивостей вантажу тощо, у зв`язку із недотриманням яких позивач вважає, що висновки відповідача про перевищення позивачем нормативно-допустимого навантаження на одиночну вісь є необ`єктивними та зроблені без врахування специфіки вантажу, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Як вбачається з акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт №225499 від 11.07.2020р. під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом водій від письмових пояснень та підпису акта відмовився.
Тобто, під час зважування транспортного засобу, водієм не зазначено жодних зауважень щодо порядку фактично здійсненого зважування, за результатами якого встановлене порушення, зафіксоване у відповідному акті.
Щодо посилання апелянта на відсутність затвердженої методики зважування транспортного засобу, колегія суддів приходить до наступного.
Відповідно до пп.2 п.2 Порядку № 879 терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення: вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.
Проте, п.19 Порядку №879, яким було передбачено, що під час проведення габаритно-вагового контролю Укртрансбезпека або її територіальні органи керуються методикою, затвердженою Мінекономрозвитку, - виключено на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 671 від 30.08.2017р.
З наведеного вбачається, що пп.2 п.2 Порядку №879 передбачено лише визначення терміну вимірювання (зважування) та Порядок №879 не містить нормативно-правових вимог/зобов`язання, обов`язкових до виконання, до Укртрансбезпеки та її територіальних органів під час проведення габаритно-вагового контролю керуватися певною методикою, затвердженою певним органом тощо.
Крім того, відсутність методики зважування, не є підставою для не внесення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та не звільняє перевізників від відповідальності за перевищення вагових та габаритних параметрів транспортного засобу, у зв`язку з чим відповідні посилання позивача не можуть бути підставою для скасування оскаржуваної постанови.
Разом з тим, згідно із п.1 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006р. №1567 (надалі - Порядок №1567) цей Порядок визначає, процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами.
Відповідно до п.20 Порядку №1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.
Відповідно до п.25 Порядку №1567, справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Відповідно до п.26 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.
Пунктом 27 Порядку №1567 визначено, що у разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав, керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Пунктом 31 Порядку №1567 визначено, що за результатами розгляду справи про порушення керівник органу державного контролю або його заступник за наявності підстав виносить припис щодо усунення порушень законодавства про автомобільний транспорт.
Згідно абз.16 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Постановою Управління Укртрансбезпеки в Одеській області №214190 від 31.08.2020р. застосовано до ТОВ Конт-Трак адміністративно-господарський штраф у розмірі 34000грн. за порушення абз.16 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт , а саме перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів. /а.с.13/
Колегія суддів зазначає, що в порушення Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області п.п.26, 27 Порядку №1567 здійснено розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт без належного повідомлення позивача про час і місце розгляду справи, без його присутності.
Таким чином, без належного повідомлення позивача про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, останній був позбавлений права надати пояснення щодо встановлених суб`єктом владних повноважень порушень.
У спірних правовідносинах має місце порушення принципів Резолюції Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977р., зокрема: право бути вислуханим, що означає, що щодо будь-якого адміністративного акту, який за своїм характером може несприятливо впливати на права, свободи або інтереси особи, така особа може пред`явити факти й аргументи та, у відповідних випадках, докази, що будуть ураховані адміністративним органом.
Варто зазначити, що право бути вислуханим під час розгляду його справи, дійсно віднесено до одного основних складових (принципів) адміністративної процедури.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Колегія суддів зазначає, що Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області ні під час розгляду справи судом першої інстанції, ні під час розгляду справи судом апеляційної інстанції не надано належних та допустимих доказів повідомлення позивача про час і місце розгляду справи, що свідчить про протиправність оскаржуваної постанови про застосування до ТОВ Конт-Трак адміністративно-господарського штрафу.
На підставі викладеного, оскільки судом першої інстанції при вирішенні справи неповно з`ясовано обставини справи, неправильно застосовано норми матеріального права, рішення суду першої інстанції в порядку ст.317 КАС України підлягає скасуванню.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Конт-Трак задовольнити, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 16 грудня 2020 року скасувати.
Ухвалити у справі постанову, якою визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки в Одеській області №214190 від 31.08.2020р. про застосування до товариства з обмеженою відповідальністю Конт-Трак адміністративно-господарського штрафу у розмірі 34000грн.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий суддя Крусян А.В. Судді Градовський Ю.М. Яковлєв О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2021 |
Оприлюднено | 01.07.2021 |
Номер документу | 97974550 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Крусян А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні