Рішення
від 22.06.2021 по справі 904/1104/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22.06.2021м. ДніпроСправа № 904/1104/20

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дігамма", м. Дніпро

до Нікопольської міської ради Дніпропетровської області, м. Нікополь

про визнання недійсним рішення Нікопольської міської ради № 76-58/VII від 31.01.2020

Суддя Ліпинський О.В.

Секретар судового засідання Перебийніс О.О.

Представники:

від позивача Ромащенко К.В.

від відповідача Ільєнко М.Л.

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Дігамма" (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою, в якій просило суд визнати недійсним:

- пункт 1 рішення Нікопольської міської ради від 31.01.2020 № 76-58/VII "Про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Дігамма" в оренду земельної ділянки за фактичним розміщенням будівлі супермаркету на вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області" в частині встановлення трирічного строку оренди земельної ділянки по вулиці Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області;

- пункт 2 рішення Нікопольської міської ради від 31.01.2020 № 76-58/VII "Про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Дігамма" в оренду земельної ділянки за фактичним розміщенням будівлі супермаркету на вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області".

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 08.07.2020 позовні вимоги задоволені частково. Визнано недійсним пункт 2 рішення Нікопольської міської ради від 31.01.2020 № 76-58/VII "Про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Дігамма" в оренду земельної ділянки за фактичним розміщенням будівлі супермаркету на вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області". В іншій частині позову відмовлено. Стягнуто з Нікопольської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дігамма" 2 102 грн. 00 коп. - частину витрат по сплаті судового збору, 10 000 грн. 00 коп. - частину витрат на професійну правничу допомогу.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 21.10.2020 року рішення першої інстанції залишено в без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 17.02.2021 року, постанову Центрального апеляційного господарського суду від 21.10.2020 та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 08.07.2020 скасовано, справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції в частині вимог про визнання недійсним пункту 1 рішення Нікопольської міської ради від 31.01.2020 № 76-58/VII в частині встановлення трирічного строку оренди земельної ділянки по вулиці Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.02.2021 справу № 904/1104/20 передано на розгляд судді Ліпинському О.В.

Ухвалою суду від 03.03.2021 року справу прийнято до провадження, розгляд справи призначено за правилами загального позовного провадження в підготовчому засіданні.

Як убачається з матеріалів справи, заявлений позов, у частині вимог, які направлені на новий розгляд до суду першої інстанції, мотивовано тим, що звертаючись до Нікопольської міської ради із клопотанням про надання спірної земельної ділянки на строк 15 років, Позивач мав законне очікування щодо отримання спірної земельної ділянки саме на цей строк, оскільки такий строк не перевищує максимально встановлений строк для оренди земельних ділянок, що визначений статтею 93 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та статтею 19 Закону України "Про оренду землі".

У наданих суду письмових поясненнях, Відповідач зазначив, що Нікопольська міська рада виступає орендодавцем земельної ділянки, а отже, мала право на встановлення інакшого строку оренди землі, аніж просило ТОВ «Дігамма» . Відповідач не змушений та не зобов`язаний односторонньо та безальтернативно приймати умови та пропозиції майбутнього потенційного орендаря. Також Відповідач зазначив, що на підтвердження очікуваності, послідовності, пояснюваності пропозиції (позиції) Нікопольської міської ради щодо строку оренди 3 роки є те, що саме такий строк встановлювався та погоджувався ТОВ «Дігамма» при наданні відповідної земельної ділянки в оренду (укладання договору), а саме: у 2008 році - на три роки, у 2011 - на три роки, у 2016 на три роки.

13.05.2021 року суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті в засіданні 22.06.2021 року

В порядку ст.ст. 233, 240 ГПК України, в судовому засіданні 22.06.2021 року оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення, складання повного рішення відкладено на строк до десяти днів із дня закінчення розгляду справи.

Розглянувши матеріали справи у відкритому судовому засіданні, заслухавши стислий зміст та підстави вимог позивача та заперечень відповідача, дослідивши подані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

22.10.2012 між Позивачем (Орендарем) та Відповідачем (Орендодавцем) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого орендодавець на підставі рішення сесії Нікопольської міської ради від 27.05.2011 № 11-8/VI надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться: м. Нікополь, вул. Шевченка, 223 (кадастровий номер земельної ділянки 1211600000:03:002:0064).

07.10.2016 року Нікопольською міською радою VII скликання на підставі звернення ТОВ "Дігамма" від 23.08.2016 року про поновлення договору оренди земельної ділянки за адресою: м. Нікополь, вул. Шевченка, 223, площею 0,6101 га на термін 3 роки, прийнято рішення № 26-12/VІІ "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк ТОВ "Дігамма" на вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету", згідно з яким поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064) площею 0,6101 га строком на 3 роки із тим самим цільовим призначенням, та з орендною платою за користування земельною ділянкою у розмірі 12 % від діючої нормативної грошової оцінки земель.

12.10.2016 року між сторонами укладено додаткову угоду про поновлення договору оренди землі (державна реєстрація від 17.10.2013 № 2947251), відповідно до пункту 1 якої ТОВ "Дігамма" було поновлено договір оренди землі (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064) на вул. Шевченка, 223 площею 0,6101 га строком на 3 (три) роки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код цільового призначення земельної ділянки згідно КВЦПЗ -03.07).2.7.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 31.10.2019 року у справі № 904/2209/18, визнано недійсним пункт 2 рішення Нікопольської міської ради від 07.10.2019 № 26-12/VІI "Про поновлення договору оренди земельної ділянки на новий строк Товариству з обмеженою відповідальністю "Дігамма" на вул. Шевченка, 223 за фактичним розміщенням будівлі супермаркету" щодо встановлення орендної плати в розмірі 10% нормативної грошової оцінки.

09.12.2019 року у зв`язку з закінченням строку дії договору оренди землі ТОВ "Дігамма" звернулося до Нікопольської міської ради з клопотанням за вих. № 90/12-19, в якому просило передати в оренду ТОВ "Дігамма" земельну ділянку площею 0,6101 га (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064) для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код цільового призначення земельної ділянки згідно КВЦПЗ - 03.07), яка розташована за адресою: Дніпропетровська обл., м. Нікополь, вул. Шевченка, 223 зі строком оренди 15 років, з розміром орендної плати за земельну ділянку - 3 (три) % від нормативної грошової оцінки.

Рішенням Нікопольської міської ради від 31.01.2020 № 76-58/VII "Про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Дігамма" в оренду земельної ділянки за фактичним розміщенням будівлі супермаркету на вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області", за наслідками розгляду клопотання ТОВ "Дігамма" про надання земельної ділянки в оренду за фактичним розміщенням будівлі супермаркету на вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області, враховуючи договір оренди земельної ділянки від 22.10.2012, додаткову угоду про поновлення договору оренди землі (державна реєстрація від 17.10.2013 № 2947251) від 12.10.2016, інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 31.01.2017, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 185507412116, дата державної реєстрації: 17.10.2013, номер запису про інше речове право: 2947251, керуючись статтями 12, 93, 120, 123, 124, 125, 126, 134 ЗК України, Законом України "Про Державний земельний кадастр", Законом України "Про оренду землі", статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" Нікопольська міська рада, зокрема, вирішила:

1. Надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Дігамма" в оренду терміном на 3 (три) роки земельну ділянку площею 0,6101 га (кадастровий номер 1211600000:03:002:0064) за фактичним розміщенням будівлі супермаркету на вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код цільового призначення земельної ділянки згідно КВЦПЗ - 03.07).

2. Встановити на земельну ділянку на вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі, Дніпропетровської області орендну плату у розмірі 12 % від діючої нормативної грошової оцінки земель (а.с.105-106).

Позивач стверджує, що звертаючись до Відповідача з клопотанням про надання спірної земельної ділянки на строк в 15 років, він мав законне очікування щодо отримання спірної земельної ділянки саме на цей строк, оскільки такий строк не перевищує максимально встановлений для оренди земельних ділянок, що визначений статтею 93 Земельного кодексу України та статтею 19 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 80 Земельного кодексу України передбачено, що суб`єктами права власності на землю є:

а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності;

б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності;

в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Частинами 1, 2 ст. 84 Земельного кодексу України встановлено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. Право власності на земельні ділянки, визнане за державою рішенням суду, реалізується органами виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, незалежно від органу, в особі якого судом визнане таке право за державою.

Згідно ст. 19 Закону України "Про оренду землі" строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації такого права.

Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам, іноземцям і особам без громадянства, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам. Строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років.

Статтею 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.

Визначення строку, на який, у даному випадку, передається спірна земельна ділянка в оренду, належить до дискреційних повноважень Нікопольської міської ради, яка має діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

При реалізації дискреційного повноваження суб`єкт владних повноважень зобов`язаний поважати основоположні права особи, додержуватися: конституційних принципів; принципів реалізації відповідної владної управлінської функції; змісту публічного інтересу; положень власної компетенції; вказівок, викладених у інтерпретаційних актах; фахових правил, закріплених у нормативних актах; судової практики; процедурних вимог тощо.

Оскільки чинним законодавством майже не врегульовано критеріїв, за якими такий суб`єкт ухвалює рішення про надання в оренду земельної ділянки, рішення ради має бути максимально вичерпним, ґрунтовним, повинне розкривати заявникові мотиви його ухвалення. Дискреційні повноваження не повинні використовуватися органом свавільно, а суд повинен мати можливість переглянути рішення, прийняті на підставі реалізації цих дискреційних повноважень, що є запобіжником щодо свавільних рішень в умовах максимально широкої дискреції державного органу.

Важливість дотримання принципу належного урядування та унеможливлення свавільного використання дискреційних повноважень, що має враховувати місцева рада при ухваленні рішень, у тому числі при вирішенні питання щодо встановлення строку, на який земельна ділянка передається в оренду.

Легітимні очікування безпосередньо випливають із конституційної норми частини другої статті 19 Конституції України про те, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Характеристика очікувань як легітимних поєднує в собі: 1) їх законність, яка зумовлена реалізацією особою належного їй суб`єктивного права, 2) їх обґрунтованість, тобто зумовлену законом раціональність сподівань учасників суспільних відносин.

Рішення Нікопольської міської ради від 31.01.2020 № 76-58/VII в частині встановлення трирічного строку оренди земельної ділянки по вулиці Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області не розкриває мотиви його ухвалення, не обґрунтоване, та не є вичерпним, у зв`язку із чим, доводи Позивача щодо існування підстав для визнання недійсним оскаржуваної частини рішення, знайшли своє підтвердження під час вирішення даного спору.

Водночас, доводи відповідача щодо того, що вирішуючи питання відносно строку договору оренди, міська рада врахувала попередні правовідносини сторін за договором оренди, якими ця ж земельна ділянка надавалась позивачу на строк три роки, та після закінчення терміну дії договору поновлювалась на той самий строк, суд до уваги не приймає, адже таке обґрунтування могло б мати місце при поновленні дії договору оренди земельної ділянки на новий строк на підставі статті 33 Закону України "Про оренду землі", а саме на підставі частини шостої цієї статті, якою регламентується поновлення дії договору на тих самих умовах і на той же строк. Крім того, зазначені обставини жодним чином не зазначені відповідачем в оскаржуваному рішенні, як мотиви його ухвалення..

За викладених вище обставин, суд дійшов висновку, що вимоги Позивача про визнання недійсним 1 рішення Нікопольської міської ради від 31.01.2020 № 76-58/VII в частині встановлення трирічного строку оренди земельної ділянки, є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно приписів ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору, в тому числі за подання позовної заяви, апеляційної та касаційної скарг, покладаються на відповідача,

Керуючись ст.ст. 73, 74, 77-79, 86, 129, 233, 236-241, 326 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити

Визнати недійсним пункт 1 рішення Нікопольської міської ради від 31.01.2020 № 76-58/VII "Про надання Товариству з обмеженою відповідальністю "Дігамма" в оренду земельної ділянки за фактичним розміщенням будівлі супермаркету на вул. Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області" в частині встановлення трирічного строку оренди земельної ділянки по вулиці Шевченка, 223 у м. Нікополі Дніпропетровської області.

Стягнути з Нікопольської міської ради (53213, Дніпропетровська область, м. Нікополь, вул. Електрометалургів, 3, код ЄДРПОУ 37338501) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дігамма" (49040, м. Дніпро, вул. Ломана, 19, код ЄДРПОУ 35394606) 2 102,00 грн. витрат зі сплати судового збору за подання позову, 3 153,00 грн. витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги, 4 204,00 грн. витрат зі сплати судового збору за подання касаційної скарги

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили у відповідності до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 01.07.2021

Суддя О.В. Ліпинський

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення22.06.2021
Оприлюднено02.07.2021
Номер документу97998356
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1104/20

Судовий наказ від 24.11.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Постанова від 08.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 08.11.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 21.09.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 28.07.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 26.07.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 22.06.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 13.05.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 22.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 15.04.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні