Ухвала
від 15.07.2021 по справі 753/18620/20
ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ДАРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КИЄВА

справа № 753/18620/20

провадження № 1-кс/753/2771/21

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" липня 2021 р. слідчий суддя Дарницького районного суду м. Києва ОСОБА_1 за участі секретаря ОСОБА_2 , розглянувши клопотання старшого слідчого другого СВРКП СУ ГУ ДФС у м. Києві старшого лейтенанта податкової міліції ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до документів, які становлять банківську таємницю в ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (МФО НОМЕР_1 ), у кримінальному провадженні №32020100000000546 від 02.11.2020 р., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст.212, ч.3 ст. 212 КК України,

В С Т А Н О В И В:

Старший слідчий другого СВРКП СУ ГУ ДФС у м. Києві ОСОБА_3 , за погодження з прокурором у кримінальному провадженні прокурором Київської міської прокуратури ОСОБА_4 , звернувся до слідчого судді з клопотанням про тимчасовий доступ до речей та документів, які перебувають у володінні ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (МФО НОМЕР_1 ), з можливістю вилучення (виїмки) їх копій, а саме: виписок щодо руху коштів по рахунках: ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ) рахунки: НОМЕР_3 , НОМЕР_4 (долар США), НОМЕР_3 (євро), НОМЕР_3 , НОМЕР_4 (українська гривня); ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » (код НОМЕР_5 ) рахунки: НОМЕР_6 , НОМЕР_7 (українська гривня), НОМЕР_7 (євро), НОМЕР_7 (долар США); ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код НОМЕР_8 ) рахунки: НОМЕР_9 (українська гривня), НОМЕР_9 (долар США), НОМЕР_9 (євро); ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код НОМЕР_10 ) рахунки: НОМЕР_11 , НОМЕР_12 (українська гривня), НОМЕР_12 (євро), НОМЕР_12 (долар США); ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (код НОМЕР_13 ) рахунки: НОМЕР_14 (долар США), НОМЕР_14 (євро), НОМЕР_14 (українська гривня), НОМЕР_14 (польський злотий) за період з дня відкриття рахунків до дня винесення ухвали (або до моменту закриття) на магнітних та паперових носіях, з інформацією про точний час надходження, включаючи години, хвилини та секунди та перерахування грошових коштів по вказаних рахунках; залишок грошових коштів на кінець та початок банківського дня; призначення платежів; розрахункові (поточні) рахунки юридичних (фізичних) осіб - контрагентів та банківські установи, в яких вони відкриті; назви юридичних (фізичних) осіб - контрагентів, їх коди ЄДРПОУ; копій заяв на отримання чекових книжок, всіх платіжних документів (платіжних доручень, заявок на видачу готівки, грошових чеків, квитанцій, меморіальних ордерів, інших фінансових документів, які стали підставою для руху коштів по зазначеним вище рахункам); копій документів справ з юридичного оформлення зазначених вище рахунків, а саме: документів наданих службовими особами для відкриття рахунків, їх обслуговування, ідентифікації уповноважених осіб; копії карток із зразками підписів керівників та відбитком печатки; копії анкет, наказів про призначення службових осіб, договорів щодо відкриття і обслуговування рахунків та використання системи «Клієнт банк», копії документів, які підтверджують факт видачі та отримання ключів доступу до системи «Клієнт банк», ІР адреси, відомості по іншим клієнтам банку, що використовували такі ж ІР адреси із зазначенням коду ЄДРПОУ та їх назви, копії документів, які містять інформацію щодо проведення моніторингу по операціям, що йому підлягають з доданням підтверджуючих документів, які були отримані від клієнта в ході проведення; вхідну та вихідну кореспонденцію між банківською установою та клієнтом банку; копії кредитних та депозитних справ; копії документів, що свідчать про операції, які були проведені на користь чи за дорученням клієнта, містять відомості стосовно комерційної діяльності клієнта чи комерційної таємниці.

З клопотання та доданих до нього матеріалів вбачається, що в провадженні другого СВРКП СУ ГУ ДФС у м. Києві знаходиться кримінальне провадження внесене до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №32020100000000546 від 02.11.2020 р., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст.212, ч.3 ст. 212 КК України.

Досудовим розслідуванням встановлено, що невстановлені досудовим розслідуванням особи використовуючи підконтрольні їм підприємства ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » (код НОМЕР_15 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_8 » (код НОМЕР_16 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 » (код НОМЕР_17 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_10 » (код НОМЕР_18 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_11 » (код НОМЕР_19 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_12 » (код НОМЕР_20 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_13 » (код НОМЕР_21 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » (код НОМЕР_22 ), АТ « ІНФОРМАЦІЯ_14 » (код НОМЕР_23 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_15 » (код НОМЕР_24 ), діяльність яких контролюється ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та іншими, діючи на території м. Києва та інших областей України, організували схему з ухилення від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), яка полягає в приховуванні реальних обсягів ввезених на митну територію України товарів та документального оформлення їх придбання у підприємств з ознаками фіктивності, а саме: ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_3 » (код НОМЕР_5 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код НОМЕР_8 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код НОМЕР_10 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_16 » (код НОМЕР_25 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (код НОМЕР_13 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_17 » (код НОМЕР_26 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_18 » (код НОМЕР_27 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код НОМЕР_28 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_20 » (код НОМЕР_29 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_21 » (код НОМЕР_30 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_22 » (код НОМЕР_31 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_23 » (код НОМЕР_32 ), ПП « ОСОБА_8 » (код НОМЕР_33 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_24 » (код НОМЕР_34 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_25 » (код НОМЕР_35 ), ТЗОВ « ІНФОРМАЦІЯ_26 » (код НОМЕР_36 ), які слугують механізмом для документального відображення удаваних операцій. Також встановлено, що частина імпортованих на митну територію України ТМЦ реалізовується за готівкові кошти, без відображення даних операцій у податковій звітності, а податковий кредит відписується в адресу підприємств з ознаками фіктивності ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_27 » (код НОМЕР_37 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_28 » (код НОМЕР_38 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_29 » (код НОМЕР_39 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_30 » (код НОМЕР_40 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_31 » (код НОМЕР_41 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_32 » (код НОМЕР_42 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_33 » (код НОМЕР_43 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_34 » (код НОМЕР_44 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_35 » (код НОМЕР_45 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_36 » (код НОМЕР_46 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_37 » (код НОМЕР_47 ) у результаті вищевказаних дій державному бюджету України нанесено збитки у сумі понад 8 млн. грн. ПДВ, що підтверджується актом перевірки №118/26-15-07-01-03/40002904 від 30.10.2020 та матеріалами УПЕП.

Відповідно до матеріалів кримінального провадження встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_38 на підставі наказу ІНФОРМАЦІЯ_39 від 18.09.2020 №6581 та згідно п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78, ст. 79 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI, із змінами та доповненнями (далі Кодексу, ПКУ), проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ) з питань законності декларування від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. за серпень 2020 року, з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах за травень, червень, липень, 2020 року.

За результатами документальної перевірки складено акт від 30.10.2020 №118/26-15-07-01-03/40002904 «Про результати документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ) з питань законності декларування від`ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн. за серпень 2020 року, з урахуванням від`ємного значення з податку на додану вартість, задекларованого у попередніх звітних періодах за травень, червень, липень 2020 року», згідно якого встановлено порушення Податкового кодексу України від 02.12.10 №2756-VI (зі змінами і доповненнями):

1. п. 44.1 ст. 44, п. 185.1 ст. 185, п. 198.1, п. 198.3, п. 198.6, ст. 198, п. 200.1, п. 200.4 ст. 200, п. 201.1 ст. 201 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами і доповненнями), в результаті чого встановлено завищення від`ємного значення, що включається до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду, за серпень 2020 року у сумі 13526256, 00 грн. та заниження податку на додану вартість на загальну суму 8062232, 00 грн.

2. п. 44.1, п. 44.6 ст.44 п.84,2 ст. 85 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (із змінами і доповненнями): посадовими особами контролюючого органу не надано документів під час перевірки.

Таким чином, за результатами перевірки прийнято податкові повідомлення рішення:

- №00000087087080701 від 30.11.2020 року по зменшенню від`ємного значення ПДВ. Зазначені порушення, що включається до складу податкового кредиту у сумі 13 526 256,00 грн.

- №000000871820701 від 30.11.2020 року по податку на додану вартість на загальну суму 12 903 048 грн.(у т.ч. основний платіж - 8 062 232,00 грн., фінансова санкція 4031116 грн.).

Податкові повідомлення-рішення отримано ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » 05.12.2020.

Крім того, відповідно до матеріалів акту перевірки службові особи ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » не надали, жодних підтверджуючих документів з приводу проведення фінансово-господарських операцій, в результаті яких сформувалося від`ємне значення ПДВ, та в результаті яких формувався податковий кредит на підприємстві. Також, як вбачається з матеріалів акту перевірки ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » не знаходиться за місцем реєстрації, а саме за адресою: АДРЕСА_1 . Що унеможливлює отримання документів для проведення подальшого розслідування в порядку ст. 93 КПК України.

Також листом 2882/26-97-03-0619 від 16.01.2021 року акт перевірки №118/26-15-07-01-03/40002904 від 30.10.2020 направлено до УПЕП ІНФОРМАЦІЯ_40 з метою доопрацювання відомостей, з метою встановлення всіх обставин необхідних для подальшого внесення відомостей до ЄРДР. В подальшому отримано лист від УПЕП ІНФОРМАЦІЯ_40 з матеріалами, які отримані в ході доопрацювання відомостей наявних в акті перевірки №118/26-15-07-01-03/40002904 від 30.10.2020 з урахуванням яких було внесено відомості до ЄРДР.

Відповідно до зібраних матеріалів кримінального провадження встановлено, що підприємство ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ), яке перебуває на податковому обліку - ІНФОРМАЦІЯ_41 ), податкова адреса - АДРЕСА_2 ., службовою особою та засновником є гр. ОСОБА_5 , (і.п.н. НОМЕР_48 ), використовується з метою приховування реальних обсягів товару ввезеного на митну територію України в митному режимі «Імпорт» та документального оформлення придбання даного товару у підприємств з ознаками «фіктивності» та «транзитності» з метою фіктивного формування податкового кредиту, що призводить до ухилення від сплати податків.

Так, відповідно до відомостей, зібраних в ході здійснення досудового розслідування, встановлено наступні підприємства з ознаками «фіктивності», які документально відобразили поставку товарно-матеріальних цінностей в адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ), а саме ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » (код НОМЕР_5 ),ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код НОМЕР_8 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код НОМЕР_10 ),ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_16 » (код НОМЕР_25 ),ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (код НОМЕР_13 ),ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_17 » (код НОМЕР_26 ),ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_18 » (код НОМЕР_27 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код НОМЕР_28 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_20 » (код НОМЕР_29 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_21 » (код НОМЕР_30 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_22 » (код НОМЕР_31 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_23 » (код НОМЕР_32 ), ПП « ОСОБА_8 » (код НОМЕР_33 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_24 » (код НОМЕР_34 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_25 » (код НОМЕР_35 ), ТЗОВ « ІНФОРМАЦІЯ_26 » (код НОМЕР_36 ), що призвело до ухилення від сплати податків підприємством ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ) в особливо великих розмірах. Дані відомості підтверджуються актом перевірки №118/26-15-07-01-03/40002904 від 30.10.2020 року та матеріалами отриманими в ході здійснення досудового розслідування.

Також в ході здійснення досудового розслідування встановлено, що залишок податкового кредиту, який сформувався, як від`ємне значення у звітному періоді ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ) відписує в адресу інших підприємств з ознаками «фіктивності» та «транзитності», а саме: ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_27 » (код НОМЕР_37 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_28 » (код НОМЕР_38 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_29 » (код НОМЕР_39 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_30 » (код НОМЕР_40 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_31 » (код НОМЕР_41 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_32 » (код НОМЕР_42 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_33 » (код НОМЕР_43 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_34 » (код НОМЕР_44 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_35 » (код НОМЕР_45 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_36 » (код НОМЕР_46 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_37 » (код НОМЕР_49 ), суть даних фінансово-господарських операцій полягає в документальному оформленні безтоварних операцій з метою незаконного формування податкового кредиту з ПДВ для підприємств з ознаками «фіктивності» та «транзитності», які в подальшому слугують механізмом для ухилення від сплати податків підприємствам реального сектору економіки.

Також відповідно до матеріалів кримінального провадження ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_3 » (код НОМЕР_5 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код НОМЕР_8 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код НОМЕР_10 ),ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_16 » (код НОМЕР_25 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (код НОМЕР_13 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_17 » (код НОМЕР_26 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_18 » (код НОМЕР_27 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код НОМЕР_28 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_20 » (код НОМЕР_29 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_21 » (код НОМЕР_30 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_22 » (код НОМЕР_31 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_23 » (код НОМЕР_32 ), ПП « ОСОБА_8 » (код НОМЕР_33 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_24 » (код НОМЕР_34 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_25 » (код НОМЕР_35 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_26 » (код НОМЕР_36 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_27 » (код НОМЕР_37 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_28 » (код НОМЕР_38 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_29 » (код НОМЕР_39 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_30 » (код НОМЕР_40 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_31 » (код НОМЕР_41 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_32 » (код НОМЕР_42 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_33 » (код НОМЕР_43 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_34 » (код НОМЕР_44 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_35 » (код НОМЕР_45 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_36 » (код НОМЕР_46 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_37 » (код НОМЕР_47 ) мають наступні ознаки, які вказують на їх «фіктивність» та «транзитність», а саме відсутні необхідні умови для здійснення господарської діяльності, відсутні основні фонди, технічний персонал, виробничі активи, складські та офісні приміщення, транспортні засоби, що унеможливлює здійснення ними фактичної фінансово-господарської діяльності. Тобто дані підприємства використовуються з метою прикриття незаконної діяльності, яка полягає в штучному (незаконному) формуванні податкового кредиту з податку на додану вартість підприємствам реального сектору економіки в тому числі і підприємству ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ).

Вищезазначені дії вказаних осіб забезпечують незаконне виведення безготівкових коштів підприємств реального сектору економіки у тіньовий неконтрольований державою обіг, минаючи при цьому систему оподаткування, органи Державного контролю та фінансового моніторингу що призводить до ненадходження податків до бюджету Держави - коштів в особливо великих розмірах.

Заходами оперативного характеру встановлено, що зазначені підприємства є пов`язаними юридичними особами з ознаками фіктивності, а грошові кошти, перераховуються на їхні розрахункові рахунки з метою прикриття незаконної діяльності, яка направлена на конвертацію безготівкових коштів в готівку.

Подальшим проведенням досудового розслідування встановлено, що ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_2 » входить до складу групи СГД, діяльність яких пов`язана з оптовою торгівлею фруктами та овочами на території України. До складу вказаної групи входять наступні юридичні та фізичні-особи підприємці: ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_7 » (код НОМЕР_15 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_8 » (код НОМЕР_16 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_9 » (код НОМЕР_17 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_10 » (код НОМЕР_18 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_11 » (код НОМЕР_19 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_12 » (код НОМЕР_20 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_13 » (код НОМЕР_21 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » (код НОМЕР_22 ), АТ « ІНФОРМАЦІЯ_14 » (код НОМЕР_23 ), діяльність яких контролюється наступними громадянами: ОСОБА_5 , (і.п.н. НОМЕР_48 ), ОСОБА_6 (і.п.н. НОМЕР_50 ), ОСОБА_7 (і.п.н. НОМЕР_51 ) дані відомості підтверджуються матеріалами кримінального провадження.

Також, встановлено, що ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_7 » (код НОМЕР_15 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_8 » (код НОМЕР_16 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_9 » (код НОМЕР_17 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_10 » (код НОМЕР_18 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_11 » (код НОМЕР_19 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_12 » (код НОМЕР_20 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_13 » (код НОМЕР_21 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_10 » (код НОМЕР_22 ), АТ « ІНФОРМАЦІЯ_14 » (код НОМЕР_23 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_15 » (код НОМЕР_24 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_3 » (код НОМЕР_5 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код НОМЕР_8 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код НОМЕР_10 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_16 » (код НОМЕР_25 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (код НОМЕР_13 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_17 » (код НОМЕР_26 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_18 » (код НОМЕР_27 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код НОМЕР_28 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_20 » (код НОМЕР_29 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_21 » (код НОМЕР_30 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_22 » (код НОМЕР_31 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_23 » (код НОМЕР_32 ), ПП « ОСОБА_8 » (код НОМЕР_33 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_24 » (код НОМЕР_34 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_25 » (код НОМЕР_35 ), ТЗОВ « ІНФОРМАЦІЯ_26 » (код НОМЕР_36 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_27 » (код НОМЕР_37 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_28 » (код НОМЕР_38 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_29 » (код НОМЕР_39 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_30 » (код НОМЕР_40 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_31 » (код НОМЕР_41 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_32 » (код НОМЕР_42 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_33 » (код НОМЕР_43 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_34 » (код НОМЕР_44 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_35 » (код НОМЕР_45 ), ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_36 » (код НОМЕР_46 ), ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_37 » (код НОМЕР_47 ) та інші входить до організованої міжрегіональної транзитно-конвертоційної групи, організатором якої є гр. ОСОБА_9 .

В ході здійснення досудового розслідування проведено ряд слідчих (розшукових) дій, за результатами яких допитано в якості свідка керівника ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_42 », а саме ОСОБА_10 , яка повідомила, що зареєструвала дане підприємство за грошову винагороду на прохання третіх осіб, без мети здійснення фінансово-господарської діяльності, а також повідомила, що не знає з якими підприємствами працює ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_42 ». Також встановлено, що підприємство з ознаками фіктивності ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_28 ), що входить до вищевказаної транзитно-конвертаційної групи, відобразило реалізацію ТМЦ в адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_42 ». Тобто виходячи з вищевикладеного отримано відомості, які підтверджують, що ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_28 ) використовується з метою формування штучного податкового кредиту для інших підприємств, без проведення реальних операцій.

Також допитано керівника підприємства ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_43 » (код НОМЕР_52 ), ОСОБА_11 , яка повідомила, що зареєструвала дане підприємство за грошову винагороду на прохання третіх осіб, без мети здійснення фінансово-господарської діяльності. Також встановлено, що підприємство з ознаками фіктивності ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код НОМЕР_28 ), що входить до вищевказаної транзитно-конвертаційної групи, відобразило реалізацію ТМЦ в адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_43 ». Тобто виходячи з вищевикладеного отримано відомості, які підтверджують, що ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код НОМЕР_28 ) використовується з метою формування штучного податкового кредиту для інших підприємств, без проведення реальних операцій. Також ОСОБА_11 повідомила, що пропозицію зареєструвати підприємство вона отримала від ОСОБА_12 і разом з нею їздила до м. Києва для реєстрації підприємства. Проведеним оглядом інформації, що міститься на сайті ІНФОРМАЦІЯ_44 встановлено, що ОСОБА_12 являється керівником підприємства ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_45 » (код НОМЕР_53 ) в адресу якого ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_28 ) також відобразило реалізацію ТМЦ.

Також допитано керівника підприємства ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_46 » (код НОМЕР_54 ), а саме ОСОБА_13 , який повідомив, що зареєстрував дане підприємство за грошову винагороду на прохання третіх осіб, без мети здійснення фінансово-господарської діяльності. Також встановлено, що підприємство ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_2 », що входить до вищевказаної транзитно-конвертаційної групи, відобразило реалізацію ТМЦ в адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_46 » (код НОМЕР_54 ). Тобто виходячи з вищевикладеного отримано відомості, які підтверджують, що ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_2 » використовується з метою формування штучного податкового кредиту для інших підприємств, без проведення реальних операцій.

Також допитано керівника підприємства ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_47 » (код НОМЕР_55 ), а саме ОСОБА_14 , який повідомив, що зареєстрував дане підприємство за грошову винагороду на прохання третіх осіб, без мети здійснення фінансово-господарської діяльності. Також встановлено, що підприємство ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_20 », що входить до вищевказаної транзитно-конвертаційної групи, відобразило реалізацію ТМЦ в адресу ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_47 » (код НОМЕР_55 ). Тобто виходячи з вищевикладеного отримано відомості, які підтверджують, що між ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_20 » використовується з метою формування штучного податкового кредиту для інших підприємств, без проведення реальних операцій.

Також було відібрано пояснення в керівника підприємства ТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_19 » (код ЄДРПОУ НОМЕР_28 ), а саме ОСОБА_15 , яка повідомила, що являється керівником ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 », але давати будь-які пояснення з приводу фінансово-господарської діяльності ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_19 » відмовилася користуючись ст. 63 Конституції України.

Фактично діяльність даної групи осіб направлена на надання податкової вигоди підприємствам реального сектору економіки та незаконного конвертування безготівкових коштів у готівку, які діють скоординовано із чітким розподіленням ролей. В структуру даної групи входить СГД, які зареєстровані на підставних осіб.

Робота вказаної групи полягає в тому, що підприємства замовники (вигодонабувачі) перераховують у безготівковій формі грошові кошти в якості оплати за ТМЦ, послуги, роботи на рахунки «транзитно-конвертаційних СГД». Після чого грошові кошти перераховуються на рахунки фізичних осіб та юридичних осіб (кур`єрів, підставних осіб) та в подальшому конвертувалися через їх карткові та поточні рахунки.

Незаконно «проконвертована» готівка разом із підробленими первинними документами передається «клієнтам» - посадовим особам СГД реального сектору економіки.

До функціонування схеми з незаконної мінімізації податкових зобов`язань та конвертації грошових коштів для підприємств реального сектору економіки з використанням СГД з ознаками фіктивності причетні наступні особи: ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_48 , фактично є організатором злочинної схеми щодо ухилення від сплати податків та інших обов`язкових платежів в особливо великих розмірах; ОСОБА_16 , 12.02.1973 являється співорганізатором злочинної схеми щодо ухилення від сплати податків та інших обов`язкових платежів в особливо великих розмірах; ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_49 є співвиконавцем злочинної схеми щодо ухилення від сплати податків та інших обов`язкових платежів в особливо великих розмірах в обов`язки якого входить контроль над підакцизним сектором протиправної схеми; ОСОБА_18 28.08.1978 є співвиконавцем (кур`єр) злочинної схеми щодо ухилення від сплати податків та інших обов`язкових платежів в особливо великих розмірах. В його обов`язки входить збір готівкових коштів та транспортування їх до офісних приміщень, які використовуються у злочинної схеми; ОСОБА_19 ІНФОРМАЦІЯ_50 є співвиконавцем злочинної схеми щодо ухилення від сплати податків та інших обов`язкових платежів в особливо великих розмірах. В його обов`язки входить пошук клієнтів, для співпраці із ТКГ; ОСОБА_20 є співвиконавцем (бухгалтер) злочинної схеми щодо ухилення від сплати податків та інших обов`язкових платежів в особливо великих розміра. В його обов`язки входить бухгалтерській супровід ТКГ; ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_51 є співвиконавцем (головний бухгалтер) злочинної схеми щодо ухилення від сплати податків та інших обов`язкових платежів в особливо великих розмірах. В його обов`язки входить бухгалтерській супровід ТКГ та бізнесу в цілому.

Крім того, 24.03.2021 року було проведено ряд обшуків в тому числі в офісному приміщенні за адресою: АДРЕСА_3 . За результатами обшуку виявлено, що за робочим місцем у кабінетах де здійснює свою діяльність ОСОБА_16 , відключені системні блоки та відсутні за робочими місцями. Також виявлено велику кількість «шредерів» які наповнені подрібленим папером на якому містяться ознаки документів фінансово-господарської діяльності підприємств. Також виявлено шість столів на яких взагалі відсутні електронна техніка та документація. Відповідні відомості зафіксовані в протоколі обшуку та вказують на те, що невстановлені особи до початку проведення обшуку здійснювали дії направлені на знищення або приховання відомостей які б могли слугувати доказами у даному кримінальному провадженні.

Також за результатами обшуку виявлено установчі документи ПП« ОСОБА_8 » (код НОМЕР_33 ), з яких знято копії, печатку даного підприємства та підготовлені відповіді від даного підприємства в адресу контролюючого органу, що вказує на те що діяльність даного підприємства підконтрольна особам, які займають дане приміщення.

Зважаючи на те, що пошук матеріальних слідів вчинення податкових злочинів повинен бути цілеспрямованим. Сліди ухилень від сплати податків містяться в тих документах, які фіксують наступне: 1) фінансово-господарську діяльність платників податків або окремі фінансово-господарські операції, що здійснюються за їх участю; 2) відображення фінансово-господарської діяльності або окремих операцій в обліку і звітності (як бухгалтерської, так і податкової); 3) виконання вимог законодавства під час відображення фінансово-господарської діяльності або окремих операцій в обліку і звітності, а також під час обчислення і сплати податків.

Матеріальні сліди ухилення від сплати податків виявляються в документах, що містять результати фінансово-господарської діяльності й обчислення податків. До цих документів, відносяться: 1) документи бухгалтерського обліку та звітності, зокрема: документи первинного обліку (договірні та супутні документи, розрахункові документи, документи складського обліку, прибуткові та видаткові документи); документи зведеного обліку (облікові регістри, бухгалтерські звіти і баланси, податкові звіти); накази, розпорядження, доповідні записки, відомості і звіти внутрішнього контролю тощо; документи фінансової звітності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів, податкова накладна, податкова декларація, висновки аудиторських організацій тощо); 2) документи, що стосуються економічного змісту фінансово-господарських операцій, а саме: документи про достовірність руху товарно-матеріальних цінностей (товаротранспортні накладні, митні декларації, консонаменти, квитанції, рахунки-фактури, описи, сертифікати якості продукції тощо); договори та інші документи про виконання робіт, купівлю-продаж товарів, надання послуг (контракти, проекти, кошториси тощо); платіжні документи, які підтверджують факт сплати за придбаний товар або надані послуги (банківські виписки, розрахункові, платіжні та інші документи, на підставі яких здійснюється віднесення витрат до валових та обов`язковість ведення яких передбачена правилами податкового обліку (рахунки, прийняті до сплати від різних постачальників, контрагентів, з якими не підтримуються постійні господарські зв`язки); контролюючі документи (акти виконаних робіт (наданих послуг), акти прийняття, акти відвантаження, акти здачі-прийняття товарів тощо). При цьому зауважимо, що основними носіями матеріальних слідів учинення ухилень від сплати податків є первинні документи, адже саме вони є підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій і фіксують факти здійснення господарських операцій. Згідно з п. 2.1 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року № 88, первинні документи це документи, створені в письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження й дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

За наявності обставин, зазначених в абзаці першому підпункту 14.1.159 п.14.1 ст.14 ПКУ, юридичні та/або фізичні особи, які є сторонами господарської операції, мають право самостійно визнати себе для цілей оподаткування пов`язаними особами з підстав, не передбачених у підпунктах «а» «в» цього підпункту.

Крім того, контролюючий орган в судовому порядку може довести на основі фактів і обставин, що одна юридична або фізична особа здійснювала практичний контроль за бізнес-рішеннями іншої юридичної особи та/або що та сама фізична або юридична особа здійснювала практичний контроль за бізнес-рішеннями кожної юридичної особи (п.п.14.1.159 п.14.1 ст.14 ПКУ).

Зібраними матеріалами досудового розслідування встановлено, що на підприємствах задіяних у злочинній схемі відкриті банківські рахунки в ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (МФО НОМЕР_1 ), а саме:

-ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_12 » (код НОМЕР_2 ) рахунки: НОМЕР_3 , НОМЕР_4 (долар США), НОМЕР_3 (євро), НОМЕР_3 , НОМЕР_4 (українська гривня);

-ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » (код НОМЕР_5 ) рахунки: НОМЕР_6 , НОМЕР_7 (українська гривня), НОМЕР_7 (євро), НОМЕР_7 (долар США);

-ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код НОМЕР_8 ) рахунки: НОМЕР_9 (українська гривня), НОМЕР_9 (долар США), НОМЕР_9 (євро);

-ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код НОМЕР_10 ) рахунки: НОМЕР_11 , НОМЕР_12 (українська гривня), НОМЕР_12 (євро), НОМЕР_12 (долар США);

-ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (код НОМЕР_13 ) рахунки: НОМЕР_14 (долар США), НОМЕР_14 (євро), НОМЕР_14 (українська гривня), НОМЕР_14 (польський злотий), відкриття та використання яких здійснюється згідно документів, відповідно до Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 №2121-III, інструкції «Про порядок відкриття, використовування і закриття рахунків в національній і іноземних валютах», затвердженої ухвалою правління НБУ від 12.11.2003 №492.

Таким чином, в розпорядженні вказаного закладу банківської установи, знаходяться фінансові банківські документи стосовно суб`єктів господарювання, які мають значення для встановлення повноти обчислення та сплати податків, осіб, що розпоряджаються коштами на рахунку вказаного суб`єкта підприємницької діяльності, кількості, дати, перерахованих сум і призначення платежів, наявності взаємин між суб`єктами підприємницької діяльності.

Відомості щодо руху грошових коштів по рахунку, осіб які використовували зазначений рахунок, суб`єктів підприємницької діяльності (контрагентів) та інші відомості, зазначені в документах можуть бути використані як докази, у зв`язку з тим, що вказують на факти та обставини, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню.

Крім того, документи, до яких потрібно отримати тимчасовий доступ, слугуватимуть доказами у кримінальному провадженні, тобто фактичними даними, які будуть встановлювати факти перерахування безготівкових грошових коштів від підприємств «ознаками ризиковості», що задіяні в злочинній схемі, сприяти встановленню важливих обставин, що мають значення для кримінального провадження та підлягають доказуванню, в тому числі визначення суми завданих державі збитків шляхом проведення судово економічних експертиз, позапланових податкових перевірок тощо.

У судове засідання слідчий не з`явився, надав до суду заяву про розгляд клопотання у його відсутність.

З огляду на те, що існує загроза знищення або зміни документів, представник АТ « ІНФОРМАЦІЯ_52 » до суду не викликався.

Вивчивши матеріали клопотання, слідчий суддя вважає, що клопотання підлягає задоволенню виходячи з наступних підстав.

Відповідно до ст.60 Закону України «Про банки та банківську діяльність», інформація щодо діяльності та фінансового стану клієнта, яка стала відомою банку в процесі обслуговування клієнта та взаємовідносин з ним чи третіми особами при наданні послуг банку і розголошення якої може завдати матеріальної чи моральної шкоди клієнту, є банківською таємницею.

Відповідно до ст. 62 Закону України «Про банки та банківську діяльність», інформація щодо юридичних та фізичних осіб, яка містить банківську таємницю, розкривається банками: за рішенням суду.

Відповідно до ч. 1ст. 159 КПК України,тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).

Згідно ч.1ст. 160 КПК України,сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів.

Згідно положеньст. 163 КПК України,слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбаченихчастиною п`ятоюцієї статті, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.

Так, в силу положень частин 3 та 5ст. 132 КПК Українипередбачено, що під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження, в тому числі щодо надання тимчасового доступу (п. 5 ч. 2ст. 131 КПК України), сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді докази обставин, на які вони посилаються, а не просто вказати їх.

Як убачається з цього клопотання, тимчасовий доступ до документів вказаних у ньому обумовлений тим, що відображені у них дані, підтверджують необхідність надання тимчасового доступу, з метою встановлення відомостей визначенихст. 91 КПК України, у даному кримінальному провадженні та виконання завдань визначнихст. 2 КПК України.

Враховуючи наявність достатніх підстав вважати, що зазначена інформація знаходиться у АТ « ІНФОРМАЦІЯ_52 », а також така інформація має суттєве значення для встановлення обставин у кримінальному провадженні, та з урахуванням можливості використати цю інформацію як доказ, слідчий суддя приходить до висновку про необхідність задоволення клопотання.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст.131-132,159-166,369-372КПК України, ст.ст. 60, 62 Закону України «Про банки та банківську діяльність», слідчий суддя

У Х В А Л И В:

Клопотання старшого слідчого другого СВРКП СУ ГУ ДФС у м. Києві старшого лейтенанта податкової міліції ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до документів, які становлять банківську таємницю в ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (МФО НОМЕР_1 ), у кримінальному провадженні №32020100000000546 від 02.11.2020 р., за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст.212, ч.3 ст. 212 КК України задовольнити.

Надати старшому слідчому з ОВС другого слідчого відділу розслідування кримінальних проваджень слідчого управління ФР ГУ ДФС у м. Києві ОСОБА_3 , слідчим групи слідчих у кримінальному провадженні, тимчасовий доступ до речей і документів, які перебувають у володінні ПАТ « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (МФО НОМЕР_1 ), з можливістю вилучення (виїмки) їх копій, а саме:

- виписок щодоруху коштівпо рахункахТОВ« ІНФОРМАЦІЯ_2 » (код НОМЕР_2 ) рахунки: НОМЕР_3 , НОМЕР_4 (долар США), НОМЕР_3 (євро), НОМЕР_3 , НОМЕР_4 (українська гривня); ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_3 » (код НОМЕР_5 ) рахунки: НОМЕР_6 , НОМЕР_7 (українська гривня), НОМЕР_7 (євро), НОМЕР_7 (долар США); ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_4 » (код НОМЕР_8 ) рахунки: НОМЕР_9 (українська гривня), НОМЕР_9 (долар США), НОМЕР_9 (євро); ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_5 » (код НОМЕР_10 ) рахунки: НОМЕР_11 , НОМЕР_12 (українська гривня), НОМЕР_12 (євро), НОМЕР_12 (долар США); ТОВ « ІНФОРМАЦІЯ_6 » (код НОМЕР_13 ) рахунки: НОМЕР_14 (долар США), НОМЕР_14 (євро), НОМЕР_14 (українська гривня), НОМЕР_14 (польський злотий) за період з дня відкриття рахунків до дня винесення ухвали (або до моменту закриття) на магнітних та паперових носіях, з інформацією про точний час надходження, включаючи години, хвилини та секунди та перерахування грошових коштів по вказаних рахунках; залишок грошових коштів на кінець та початок банківського дня; призначення платежів; розрахункові (поточні) рахунки юридичних (фізичних) осіб - контрагентів та банківські установи, в яких вони відкриті; назви юридичних (фізичних) осіб - контрагентів, їх коди ЄДРПОУ;

- копій заяв на отримання чекових книжок, всіх платіжних документів (платіжних доручень, заявок на видачу готівки, грошових чеків, квитанцій, меморіальних ордерів, інших фінансових документів, які стали підставою для руху коштів по зазначеним вище рахункам);

- копій документів справ з юридичного оформлення зазначених вище рахунків, а саме: документів наданих службовими особами для відкриття рахунків, їх обслуговування, ідентифікації уповноважених осіб; копії карток із зразками підписів керівників та відбитком печатки; копії анкет, наказів про призначення службових осіб, договорів щодо відкриття і обслуговування рахунків та використання системи «Клієнт банк», копії документів, які підтверджують факт видачі та отримання ключів доступу до системи «Клієнт банк», ІР адреси, відомості по іншим клієнтам банку, що використовували такі ж ІР адреси із зазначенням коду ЄДРПОУ та їх назви, копії документів, які містять інформацію щодо проведення моніторингу по операціям, що йому підлягають з доданням підтверджуючих документів, які були отримані від клієнта в ході проведення; вхідну та вихідну кореспонденцію між банківською установою та клієнтом банку; копії кредитних та депозитних справ; копії документів, що свідчать про операції, які були проведені на користь чи за дорученням клієнта, містять відомості стосовно комерційної діяльності клієнта чи комерційної таємниці.

Строк дії ухвали не може перевищувати двох місяців з дня її постановлення.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя:

СудДарницький районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення15.07.2021
Оприлюднено24.05.2024
Номер документу98372252
СудочинствоКримінальне
КатегоріяПровадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів

Судовий реєстр по справі —753/18620/20

Ухвала від 15.07.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Колесник О. М.

Ухвала від 15.07.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Колесник О. М.

Ухвала від 24.06.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Колесник О. М.

Ухвала від 24.06.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Колесник О. М.

Ухвала від 24.06.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Колесник О. М.

Ухвала від 24.06.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Колесник О. М.

Ухвала від 18.05.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Якусик О. В.

Ухвала від 18.05.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Якусик О. В.

Ухвала від 23.04.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Лужецька О. Р.

Ухвала від 23.04.2021

Кримінальне

Дарницький районний суд міста Києва

Лужецька О. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні