Рішення
від 08.07.2021 по справі 906/424/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"08" липня 2021 р. м. Житомир Справа № 906/424/20

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кудряшової Ю.В.

секретар судового засідання: Сенькіна Л.А.

за участю представників сторін:

від позивача: Сечін Р.С.. діє на підставі виписки з ЄДРЮОФОП та ГФ від 03.02.2021;

від відповідача: не прибув;

від третьої особи Житомирської обласної спілки ветеранів Афганської війни: не прибув,

від третьої особи ТОВ "Поліська генеруюча компанія": не прибув,

від третьої особи ОСОБА_1: не прибув.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Житомирської обласної ради

до Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:

- Житомирської обласної спілки ветеранів Афганської війни

- Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська генеруюча компанія"

- ОСОБА_1

про визнання протиправними та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.05.2019 №31443635 та від 17.10.2018р.№28492054

Позивач звернувся до суду з позовом про визнання протиправним та скасування запису про державну реєстрацію права власності Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.05.2019 №31443635; визнання протиправним та скасування запису про державну реєстрацію права власності Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 17.10.2018 №28492054. Також позивач просить суд визнати за територіальними громадами сіл, селищ, міст Житомирської області в особі Житомирської обласної ради право власності на навчальне містечко цивільної оборони, що розташоване за адресою: Житомирська обл., м. Житомир, вул. Промислова, 1/154.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спірне нерухоме майно внаслідок проведення відповідачем неправомірних реєстраційних дій щодо реєстрації права власності на навчальне містечко цивільної оборони, що розташоване за адресою: Житомирська обл., м. Житомир, вул. Промислова, 1/154 , за Житомирською обласною спілкою ветеранів Афганської війни протиправно вилучено із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Житомирської області.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 19.05.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; залучено до участі у справі в якості третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:

- Житомирську обласну спілку ветеранів Афганської війни;

- Товариство з обмеженою відповідальністю "Поліська генеруюча компанія".

Також даною ухвалою призначено підготовче засідання.

Ухвалою господарського суду від 16.06.2020 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні відповідача залучено ОСОБА_1 .

Господарський суд Житомирської області ухвалою від 14.07.2021 задовольнив заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська генеруюча компанія" б/н від 16.06.2020 про зупинення провадження у справі та зупинив провадження у справі №906/424/20 до набрання законної сили постановою Північно-західного апеляційного господарського суду у справі №906/516/19 за позовом Житомирської обласної ради до Комунального підприємства "Центр державної реєстрації "Садківської сільської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Поліська генеруюча компанія" про визнання протиправним та скасування рішень державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та зобов`язання повернення майна.

Ухвалою суду від 25.01.2021 поновлено провадження у справі №906/424/20 з 02.03.2021 та призначено підготовче судове засідання.

02.03.2021 через загальний відділ суду надійшла заява позивача за вх. № 02-44/371/21 про зміну підстав позову.

Ухвалою від 02.03.2021 судом прийнято до розгляду заяву позивача за вх. № 02-44/371/21 від 02.03.2021 про зміну підстав позову, подальший розгляд справи здійснювався з урахуванням вказаної заяви.

В послідуючому ухвалою суду від 19.03.2021 заяву Житомирської обласної ради (вх. №02-44/461/21 від 17.03.2021) про забезпечення позову у справі №906/424/20 задоволено частково; заборонено державним реєстраторам прав на нерухоме майно та органам державної реєстрації прав (в т.ч. нотаріусам, іншим особам та органам, які виконують функції державного реєстратора прав на нерухоме майно відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"), здійснювати реєстраційні дії щодо відчуження будь-яким способом (в т.ч. шляхом продажу, дарування, поділу, виділу, внесення до статутного капіталу, передачі у володіння та користування третім особам, передачі в іпотеку, будь-якого іншого обтяження стосовно нерухомого майна тощо) об`єкта нерухомого майна, а саме: об`єкту нерухомого майна - комплекс будівель навчального містечка цивільної оборони за адресою м. Житомир, вул. Промислова, 1/154.

25.03.2021 до суду від третьої особи ТОВ "Поліська генеруюча компанія" надійшов відзив, відповідно до якого повідомляє суд, що позовні вимоги не визнає, вважає, оскільки позивачем не ідентифіковане таке майно. В доведення заперечень посилається на позицію Верхового Суду у справі №694/1726/18.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 08.06.2021 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/424/20 до судового розгляду п суті.

11.06.2021 до суду надійшли пояснення третьої особи ОСОБА_1 , відповідно до яких останній подав додаткові докази щодо передачі навчального містечка ЖОСВАВ.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити в повному обсязі. Також повідомив суд, що назва об`єкту була змінена під час державної реєстрації без жодних на те підстав, що встановлено рішенням суду у справі №906/516/19.

Відповідач не скористався своїм правом надання письмового відзиву на позовну заяву та правом на участь в судовому засіданні: повноважного представника в судові засідання не направляв, про причини неявки суд не повідомляв, хоча про місце, дату та час судового засідання повідомлявся належним чином, на підтвердження чого в матеріалах справи міститься копія реєстру на відправку рекомендованої кореспонденції за 14.06.2021.

Третя особа Житомирська обласна спілка ветеранів Афганської війни уповноваженого представника в судове засідання не направила, пояснення на позов суду не надала, хоч про час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином, на підтвердження чого в матеріалах справи міститься копія реєстру на відправку рекомендованої кореспонденції за 14.06.2021.

Треті особи ТОВ "Поліська генеруюча компанія" та ОСОБА_1 в судове засідання уповноважених представників не направили, хоч про час та місце розгляду справи були повідомлені своєчасно та належним чином, на підтвердження чого в матеріалах справи міститься розписка від 08.06.2021 ( а.с. 183 том 2).

Оскільки явка представника відповідача та третіх осіб в судове засідання не визнана обов`язковою, а надання письмового відзиву та пояснень є їх правом, а не його обов`язком, суд вважає, що неявка зазначених учасників судового процесу та неподання відзиву та пояснень не перешкоджатиме розгляду справи за наявними в ній матеріалами, відповідно до ч. 9 ст. 165 ГПК України.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.1994 № 618 "Про передачу майна, яке перебуває у загальнодержавній власності, до комунальної власності областей" визначено прийняти пропозиції обласних державних адміністрацій з обласними Радами народних депутатів, відповідними органами державної виконавчої влади, на які покладено здійснення функцій управління майном, яке перебуває у загальнодержавній власності, про передачу до комунальної власності областей майна згідно з додатками.

Додатком № 3 до Постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.1994 №618 затверджено перелік загальнодержавного майна, яке передається до комунальної власності Житомирської області - Навчальне містечко цивільної оборони Житомирського заводу хімічного волокна Мінпрому (м. Житомир, вул. Промислова, 1/154) (а.с. 12 том 1).

Рішенням Житомирської обласної ради 29.09.1994 "Про формування комунальної власності адміністративно - територіальних одиниць області" до складу комунального майна області було включено навчальне містечко цивільної оборони Житомирського заводу хімічного волокна (м. Житомир, вул. Промислова, 1/154) (а.с. 14-17 том 1), про що складено відповідний акт передачі майна із загальнодержавної власності у комунальну власність Житомирської області (а.с. 13 том 1).

Рішенням Житомирської обласної ради від 03.03.1995 "Про формування комунальної власності та відчуження майна" передано на баланс Житомирській обласній спілці ветеранів Афганської війни навчальне містечко цивільної оборони, яке заходиться на балансі Житомирського заводу хімічного волокна (м. Житомир, вул. Промислова, 1/154) (а.с. 18-19 том 1).

Згідно з актом прийому - передачі майна навчальне містечко цивільної оборони було передано Житомирській обласній спілці ветеранів Афганської війни (а.с. 20 том 1).

Як вбачається з інформації з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 08.04.2020 (а.с. 21-24 том 1), згідно якого 17.10.2018 державним реєстратором Ватульєвим М.В. КП "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради внесено запис про право власності №28492054 на спірний об`єкт нерухомості за Житомирською обласною спілкою ветеранів Афганської війни (рішення про державну реєстрацію прав та обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 43623008 від 23.10.2018).

Також, позивач відзначав, що Житомирська обласна спілка ветеранів Афганської війни звернулась до Житомирської обласної ради з листом від 12.10.2018 № 12/10/2 щодо надання інформації про перебування (не перебування) у реєстрі нерухомого майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ, міст Житомирської області навчального містечка цивільної оборони за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 1/154.

25.10.2018 КП "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради внесено зміни до запису Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на об`єкт нерухомого майна за реєстраційним номером 1673401118101 (а.с. 21-24 том 1).

Також з постанови ПЗАГС від 13.10.2020 у справі №906/516/19 вбачається, що протоколом № 1 установчих зборів засновників ТОВ "Поліська генеруюча компанія" від 06.11.2018 та актом приймання - передачі "Навчального містечка цивільної оборони" як цілісного майнового комплексу до статутного ТОВ "Поліська генеруюча компанія" від 06.11.2018 Житомирська обласна спілка ветеранів Афганської війни передала до статутного капіталу вказаного товариства навчальне містечко цивільної оборони як цілісний майновий комплекс з 22 об`єктів.

Згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 07.05.2019 державним реєстратором Комунального підприємства "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради Годзь Євгеном Івановичем прийнято рішення №46752144 про державну реєстрацію права власності на об`єкт нерухомого майна: комплекс будівель; опис об`єкта: загальна площа 1159 кв.м.; літ. А - 124,3 м2, літ. Б - 200,7 м2, літ.В - 53,8 м2, літ. Г - 79,8 м2, літ.Д - 270,4 м2, літ. Е - 81,4 м2, літ. Ж - 17,4 м2, літ. З - 55,6 м2, літ. И - 212,7 м2, літ. К - 52,3 м2, літ. Л - 10,6 м2; адреса: м. Житомир, вул. Промислова, 1/154; форма власності: приватна; власник: ТОВ "Поліська генеруюча компанія" (а.с. 21-24 том 1).

Позивач, вважаючи, що записи державних реєстраторів КП "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради про державну реєстрацію права власності від від 03.05.2019 №31443635 та від 17.10.2018 № 28492054 такими, що порушує права та законні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст Житомирської області, звернувся до суду з даним позовом.

Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").

Статтею 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що орган державної реєстрації прав, серед іншого, проводить державну реєстрацію прав та обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.

Відповідно ст. 11 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.

Як зазначалося вище, Житомирською обласною радою прийнято рішення від 29.09.1994 "Про формування комунальної власності адміністративно - територіальних одиниць області", яким до складу комунального майна області було включено навчальне містечко цивільної оборони Житомирського заводу хімічного волокна (м. Житомир, вул. Промислова, 1/154), про що складено відповідний акт передачі майна із загальнодержавної власності у комунальну власність Житомирської області, територіальні громади сіл, селищ, міст Житомирської області набули право власності на містечко цивільної оборони, яке знаходиться за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 1/154. Нерухоме майно по вул. Промисловій, 1/154 в м. Житомирі в подальшому згідно рішення Житомирської обласної ради від 03.03.1995 "Про формування комунальної власності та відчуження майна" передано на баланс Житомирській обласній спілці ветеранів Афганської війни.

Проте, баланс підприємства (організації) є формою бухгалтерського обліку, визначення складу і вартості майна. Баланс не визначає підстав знаходження майна у власності (володінні) підприємства.

За приписами ст. 86 ЦК УРСР (в редакції на чинній на момент прийняття рішення Житомирської обласної ради від 03.03.1995 р.) право власності - це врегульовані законом суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження майном. Право власності в Україні охороняється законом. Держава забезпечує стабільність правовідносин власності. Власність в Україні виступає в таких формах: приватна, колективна, державна. Усі форми власності є рівноправними. Відносини власності регулюються Законом України "Про власність", цим Кодексом, іншими законодавчими актами.

Згідно ст. 128 ЦК УРСР (в редакції на чинній на момент прийняття рішення Житомирської обласної ради від 03.03.1995 р.) право власності (право оперативного управління) у набувача майна за договором виникає з моменту передачі речі, якщо інше не передбачено законом або договором. Передачею визнається вручення речей набувачеві, а так само здача транспортній організації для відправки набувачеві і здача на пошту для пересилки набувачеві речей, відчужених без зобов`язання доставки. До передачі речей прирівнюється передача коносаменту або іншого розпорядчого документа на речі.

За приписами ст. 2 Закону України "Про власність" (тут і надалі в редакції на чинній на момент прийняття рішення Житомирської обласної ради від 03.03.1995 р.) право власності - це врегульовані законом суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження майном. Право власності в Україні охороняється законом. Держава забезпечує стабільність правовідносин власності. Кожен громадянин в Україні має право володіти, користуватися і розпоряджатися майном особисто або спільно з іншими. Власність в Україні виступає в таких формах: приватна, колективна, державна. Всі форми власності є рівноправними. Власність в Україні існує в різних формах. Україна створює рівні умови для розвитку всіх форм власності та їх захисту.

За приписами ст. 31 Закону України "Про власність" до державної власності в Україні належать загальнодержавна (республіканська) власність і власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальна власність).

Статтею 32 Закону України "Про власність" унормовано, що суб`єктом права загальнодержавної (республіканської) власності є держава в особі Верховної Ради України. Суб`єктами права комунальної власності є адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів.

Згідно із ст. 33 Закону України "Про власність" управління державним майном від імені народу (населення адміністративно-територіальної одиниці) здійснює відповідно Верховна Рада України і місцеві Ради народних депутатів України, а також уповноважені ними державні органи. Державні органи, уповноважені управляти державним майном, вирішують питання створення підприємств і визначення цілей їх діяльності, реорганізації і ліквідації, здійснюють контроль за ефективністю використання і схоронністю довіреного їм державного майна та інші правомочності відповідно до законодавчих актів України.

Відповідно до ст. 34 Закону України "Про власність" загальнодержавну (республіканську) власність складають: земля, майно, що забезпечує діяльність Верховної Ради України та утворюваних нею державних органів; майно Збройних Сил, органів державної безпеки, прикордонних і внутрішніх військ; оборонні об`єкти; єдина енергетична система; системи транспорту загального користування, зв`язку та інформації, що мають загальнодержавне (республіканське) значення; кошти республіканського бюджету; республіканський національний банк, інші державні республіканські банки та їх установи і створювані ними кредитні ресурси; республіканські резервні, страхові та інші фонди; майно вищих і середніх спеціальних навчальних закладів; майно державних підприємств; об`єкти соціально-культурної сфери або інше майно, що становить матеріальну основу суверенітету України і забезпечує її економічний та соціальний розвиток. У загальнодержавній (республіканській) власності може перебувати також інше майно, передане у власність України іншими державами, а також юридичними особами і громадянами.

Об`єктами права комунальної власності є майно, що забезпечує діяльність відповідних Рад і утворюваних ними органів; кошти місцевих бюджетів, державний житловий фонд, об`єкти житлово-комунального господарства; майно закладів народної освіти, культури, охорони здоров`я, торгівлі, побутового обслуговування; майно підприємств; місцеві енергетичні системи, транспорт, системи зв`язку та інформації, включаючи націоналізоване майно, передане відповідним підприємствам, установам, організаціям; а також інше майно, необхідне для забезпечення економічного і соціального розвитку відповідної території. У комунальній власності перебуває також майно, передане у власність області, району чи іншої адміністративно-територіальної одиниці іншими суб`єктами права власності.

Проаналізувавши вищезгадані норми ЦК УРСР, Закону України "Про власність" суд дійшов висновку, що передача на баланс установи майна не свідчить про передання такого майна у власність відповідної установи, тобто Житомирська обласна спілка ветеранів Афганської війни не набула у власність спірне майно, а лише мала відображати його у фінансових звітах як свій актив, переданий в користування.

Статтею 11 ЦК України унормовано, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: 1) договори та інші правочини; 2) створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; 3) завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; 4) інші юридичні факти. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки можуть виникати з рішення суду. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства або договором, підставою виникнення цивільних прав та обов`язків може бути настання або ненастання певної події.

За приписами ст. 382 ЦК України (в редакції на момент прийняття державними реєстраторами оспорюваних рішень) право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Згідно із 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно із п. п. 40, 44 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 р. №1127 (в редакції постанови КМУ від 23.08.2016 р. №553) державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком. Для державної реєстрації права власності на об`єкт нерухомого майна державної або комунальної власності, будівництво якого завершено та право власності на який не зареєстровано до 1 січня 2013 р., за відсутності документа, що посвідчує набуття права державної або комунальної власності на такий об`єкт, подаються:

1) технічний паспорт на об`єкт нерухомого майна;

2) витяг з Єдиного реєстру об`єктів державної власності щодо такого об`єкта (у разі державної реєстрації права державної власності);

3) документ, що підтверджує факт перебування об`єкта нерухомого майна у комунальній власності, виданий відповідним органом місцевого самоврядування (у разі державної реєстрації права комунальної власності);

4) документ, що підтверджує факт відсутності перебування об`єкта нерухомого майна у державній власності, виданий Фондом державного майна чи його регіональним відділенням (у разі державної реєстрації права комунальної власності).

Отже діюче на час прийняття державними реєстраторами оспорюваних рішень законодавство, не передбачало реєстрацію права власності на нерухоме майно у зв`язку із переданням останнього на баланс юридичної особи.

Враховуючи наведене суд дійшов висновку, що матеріали справи не містять належних та допустимих доказів набуття Житомирською обласною спілкою ветеранів Афганської війни права власності на навчальне містечко цивільної оборони, що розташоване за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 1/154.

З наведених вище підстав, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про визнання протиправними та скасування записів про державну реєстрацію права власності Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.05.2019 №31443635 та від 17.10.2018 № 28492054 підлягають задоволенню як такі, що порушують права позивача.

Статтею 12 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про зареєстровані права власності на об`єкти незавершеного будівництва та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна і ціну (вартість) нерухомого майна та речових прав на нього чи розмір плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, відомості та електронні копії документів, подані у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, та відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав.

Відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, повинні відповідати відомостям, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії. У разі їх невідповідності пріоритет мають відомості, що містяться в документах, на підставі яких проведені реєстраційні дії (ч. 2 ст. 12 Закону).

Правовий аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є юридичним фактом, який полягає в офіційному визнанні та підтвердженні державою набутого особою речового права на нерухомість та є елементом в юридичному складі (сукупності юридичних фактів), який призводить до виникнення речових прав. При цьому реєстрація права власності хоча і є необхідною умовою, з якою закон пов`язує виникнення речових прав на нерухоме майно, однак реєстраційні дії є похідними від юридичних фактів, на підставі яких виникають, припиняються чи переходять речові права, тобто державна реєстрація сама по собі не є способом набуття права власності.

У разі невідповідності відомостей, що внесені та містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно наявним чинним та нескасованим правовстановлюючим документам законодавцем врегульована правова ситуація шляхом встановлення пріоритету відомостям, що містяться у правовстановлюючих документах.

Подібні правові висновки щодо застосування вищенаведених норм права висловлено Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 12.03.2019 у справі №911/3594/17, а також в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.02.2018 у справі №917/553/17, від 08.08.2019 у справі №909/472/18.

Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Рішенням Господарського суду Житомирської області від 29.11.2019 у справі №906/516/19, яке набрало законної сили, позов задоволено частково; визнано протиправними і скасовано рішення державних реєстраторів КП "Центр державної реєстрації" Садківської сільської ради про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23.10.2018 № 43623008 і від 07.05.2019 № 46752144. У позові в частині зобов`язання ТОВ "Поліська генеруюча компанія" повернути у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст Житомирської області навчальне містечко цивільної оборони, яке на момент подання позову зареєстровано як комплекс будівель, за адресою: м. Житомир, вул. Промислова, 1 /154, відмовлено.

Зважаючи на підтвердження наявними у справі доказами факту приналежності навчального містечка цивільної оборони, що розташоване за адресою: м. Житомир, вул. промислова, 1/154, територіальним громадам сіл, селищ, міст Житомирської області в особі Житомирської обласної ради, тобто наявність суб`єктивного матеріального права та охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, враховуючи встановлений судом факт порушення прав позивача шляхом проведення реєстрації права власності на спірний об`єкт нерухомості, суд вважає позовні вимога про визнання за територіальними громадами сіл, селищ, міст Житомирської області в особі Житомирської обласної ради право власності на навчальне містечко цивільної оборони, що розташоване за адресою: Житомирська область, м. Житомир, вул. Промислова, 1/154 обґрунтованою, підтвердженою матеріалами справи та такою, що підлягає задоволенню.

Разом з тим, суд зауважує, що заперечення відповідача та третьої особи ОСОБА_1 повністю спростовані матеріалами справи.

При цьому суд зважає на висновки , що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" (Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006). Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Відповідач не подав до суду достатніх доказів на спростування позовних вимог.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються належними доказами, які є в матеріалах справи, та підлягають задоволенню.

Судові витрати, в силу ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати запис про державну реєстрацію права власності Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 03.05.2019 №31443635.

3. Визнати протиправним та скасувати запис про державну реєстрацію права власності Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 17.10.2018 № 28492054.

4. Визнати за територіальними громадами сіл, селищ, міст Житомирської області в особі Житомирської обласної ради (10014, м. Житомир, майдан С.П. Корольова, 1, ід. код 13576948) право власності на навчальне містечко цивільної оборони, що розташоване за адресою: Житомирська область, м. Житомир, вул. Промислова, 1/154.

5. Стягнути з Комунального підприємства "Центр державної реєстрації "Садківської сільської ради (12411, Житомирська область, Житомирський район, с. Садки, вул. Тімірязєва, 40, ід. код 42153135)

- на користь Житомирської обласної ради (10014, м. Житомир, майдан С.П. Корольова, 1, ід. код 13576948) 6306,00 грн. сплаченого судового збору.

6. Скасувати заходи забезпечення позову, вжиті ухвалою Господарського суду Житомирської області від 19.03.2021.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 19.07.21

Суддя Кудряшова Ю.В.

Віддрукувати:

1 - позивачу (реком.)

+ на ел. пошту: ІНФОРМАЦІЯ_1

2 - відповідачу (реком.)

+ ел. пошту: ІНФОРМАЦІЯ_2

3-5 - третім особам:

Житомирська обласна спілка ветеранів Афганської війни: 10014, м. Житомир, вул. Перемоги, 10, кімната 209/А (реком.)

ТОВ "Поліська генеруюча компанія" : 10025, м. Житомир, вул. Промислова, 1/154 (реком.)

ОСОБА_1 : АДРЕСА_2 (реком.)

Дата ухвалення рішення08.07.2021
Оприлюднено20.07.2021
Номер документу98421289
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/424/20

Постанова від 24.05.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 27.04.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 17.01.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 02.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 19.10.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 09.09.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Ухвала від 19.08.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Миханюк М.В.

Рішення від 08.07.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 08.06.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

Ухвала від 19.05.2021

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кудряшова Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні