Рішення
від 05.08.2021 по справі 440/508/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 серпня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/508/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Алєксєєвої Н.Ю.,

за участю:

секретаря судового засідання - Куць А.С.,

представника позивача - Левченко О.О.,

представника відповідача - Кулинич А.Ю.,

представника третьої особи - Ніколаєнко В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Форас-Ленд" до державного кадастрового реєстратора Відділу у Лубенському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області Петленко Людмили Іванівни, Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, треті особи: Державне підприємство "Дружба", Державне підприємство "Укрліктрави", Державне підприємство "Ліктрави" про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

25 січня 2021 року Приватне підприємство "Форас-Ленд" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до державного кадастрового реєстратора Відділу у Лубенському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області Петленко Людмили Іванівни про:

- визнання протиправним та скасування рішення від 22.01.2021 №РВ-5302046022021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру,

- зобов`язання привести у відповідність відомості в Державному земельному кадастрі шляхом внесення змін щодо користувача земельної ділянки загальною площею 3100,3 га (кадастрові номери: 5322880400:05:001:0030, 5322880400:06:003:0002, 5322880400:06:003:0003, 5322880400:06:001:0024, 5322880400:06:003:0004, 5322880400:06:002:0006, 5322880400:06:003:0005, 5322880400:06:001:0023, 5322880400:08:002:0001, 5322880400:07:003:0001, 5322880400:04:002:0004, 5322880400:07:002:0100, 5322880400:07:002:0102, 5322880400:08:001:0008, 5322880400:07:002:0103, 5322880400:07:001:0001, 5322880400:09:001:0002, 5322880400:07:002:0101, 5322880400:09:001:0003), замінивши ДП "Укрліктрави" на ДП "Дружба".

В обґрунтування позовних вимог вказав на порушення, допущені Державним кадастровим реєстратором Відділу у Лубенському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (далі - Відповідач1, Державний кадастровий реєстратор) при прийнятті рішення №РВ-5302046022021 від 21.01.2021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, в частині не проведення перевірки фактів подвійної державної реєстрації права, внаслідок неналежного виконання державним реєстратором його обов`язків під час розгляду заяви ДП Укрліктрави про державну реєстрацію права користування земельною ділянкою. Також вказував про звернення ПП Форас-Ленд (далі - позивач, ПП Форас-Ленд ) до реєстратора із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки, яка розташована за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Березотіцька сільська рада, загальною площею 86,4416га, як розробника проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення Державного підприємства Дружба , розташованого на території Березотіцької сільської ради Лубенського району Полтавської області, на підставі договору від 15.07.2020 №684/ПЗ/2020 позивача із уповноваженою особою трудового колективу ДП Дружба та їх пенсіонерів ОСОБА_1 . Наполягав на неправильному визначенні у Державному земельному кадастрі відомостей щодо користувача земельною ділянкою загальної площею 3100,3 га і необхідності заміни внесених відомостей про користувача ДП Укрліктрави на ДП Дружба .

Ухвалою від 01.02.2021 Полтавським окружним адміністративним судом прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; залучено до участі у справі в якості співвідповідача Головне управління Держгеокадастру в Полтавській області (далі - Відповідач2, ГУ Держгеокадастру), в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору - Державне підприємство Дружба , Державне підприємство Укрліктрави , Державне підприємство Ліктрави . Призначено підготовче судове засідання у справі.

Відповідачем2 до матеріалів справи 19.02.2021 наданий відзив на позовну заяву, за змістом якого вказано про правомірність оскаржуваного рішення №РВ-5302046022021 від 21.01.2021 з огляду на правильне визначення користувача земельною ділянкою ДП Укрліктрави і безпідставність вимог ПП Форас-Ленд щодо реєстрації земельної ділянки і внесення змін до Державного земельного кадастру щодо користувача ДП Дружба з огляду обставини реорганізації даного підприємства шляхом приєднання до ДП Укрліктрави , невідповідності проекту землеустрою щодо приватизації земель площею 3101,3 га вимогам земельного законодавства та прийнятим відповідно до нього нормативним актам. Наполягав на відсутності порушеного права позивача, що нівелює право звернення позивача до суду. Просив у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

23.02.2021 Відповідачем1 наданий відзив на позовну заяву за змістом якого Державний кадастровий реєстратор наполягала на правильності рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру у зв`язку із наявністю у реєстрі відомостей про землекористувача земельної ділянки, яка розташована за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Березотіцька сільська рада, загальною площею 86,4416га - ДП Укрліктрави на підставі чинного, ніким не скасованого державного акту серії ЯЯ 229827 від 10.08.2012 і, відповідно, відсутності підстав для внесення відомостей, вказаних позивачем щодо користування земельною ділянкою ДП Дружба . Крім того, відповідач2 зазначила, що підстав для внесення змін до Державного земельного кадастру щодо користувача земельною ділянкою за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Березотіцька сільська рада, загальною площею 3100,3025 га немає, адже відомості внесені на підставі актів на право постійного користування, виданих ДП Укрліктрави відповідно до розпорядження Лубенської районної державної адміністрації від 11.07.2012 №345, а позивач вказує про право користування ДП Дружба на підставі акту І-ПЛ №003180 земельною ділянкою площею 3101,3 га, що не відповідає ні площі ні конфігурації земельної ділянки, відомості щодо якої просить змінити позивач. Відповідач1 просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

02.03.2021 Позивачем надана відповідь на відзив відповідача2, де позивач наполягав на не встановленні Державним кадастровим реєстратором суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими відомостями щодо права користування земельною ділянкою яка розташована за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Березотіцька сільська рада, загальною площею 86,4416га, вказав на скасування розпорядження Лубенської районної державної адміністрації від 11.07.2012 №345, що за його твердженням є підставою для визнання недійсними державних актів в разі розгляду судом відповідного позову. Просив позовні вимоги задовольнити.

У відповіді на відзив відповідача2 ПП Форас-Ленд зазначило про не проведення реорганізації ДП Дружба шляхом приєднання до ДП Укрліктрави , про проходження державної експертизи проектом землеустрою щодо приватизації земель площею 3101,3 га за принципом мовчазної згоди , наявності у позивача зобов`язань перед Замовником за договором від 15.07.2020 №684/ПЗ/2020 на розробку проекту землеустрою, що надає право ПП Форас-Ленд звернення до суду в частині оскарження рішення Державного кадастрового реєстратора про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до державного земельного кадастру щодо права користування земельною ділянкою. Позивач просив позовні вимоги задовольнити.

02.03.2021 ДП Укрліктрави надані до суду письмові пояснення щодо правонаступництва ДП Укрліктрави майна, прав та обов`язків ДП Дружба де, крім того, третя особа зазначала про безпідставність твердження позивача про відсутність у ДП Укрліктрави права користування земельними ділянками за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Березотіцька сільська рада, загальною площею 3100,3025 га, адже акти про право користування ними на даний час чинні, за виключенням 7, скасованих за рішенням господарського суду Полтавської області. Наполягав на відсутності в позивача належним чином у відповідності до законодавства розробленого і такого, що пройшов державну експертизі проекту землеустрою щодо приватизації земель ДП Дружба . Просив у задоволенні позову відмовити.

У додаткових письмових поясненнях, наданих до суду 09.08.2021 позивач заперечував проти вказаного ДП Укрліктрави у письмових поясненнях та просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 30.06.2021 закрите підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала, просила задовольнити позов в повному обсязі.

Відповідач1 до судового засідання не з`явилася, надала до суду клопотання про розгляд справи за її відсутності.

Представник відповідача2 проти задоволення позовних вимог заперечувала, просила відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі.

Представник третьої особи - ДП Укрліктрави , проти задоволення позовних вимог заперечувала, просила відмовити в задоволенні позову.

Інші учасники справи до судового засідання не з`явилися, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлялися належним чином, про що є письмові докази в матеріалах справи.

Заслухавши пояснення представників позивача, відповідача2 та третьої особи, дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини.

ПП Форас-Ленд подано через Єдиний державний вебпортал електронних послуг ( Е-Сервіси заяви від 21.01.2021 року (реєстраційний номер ЗВ-9700750832021) про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з доданими до неї проектом землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення ДП Дружба розташованого на території Березотіцької сільської ради, Лубенського району Полтавської області /т.6,а.с.21-25/.

Державним кадастровим реєстратором розглянуто заяви та прийнято рішення №РВ-5302046022021 від 22.01.2021р. /т.1,а.с.67/ про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав невідповідності електронного документу установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа, а саме невірно зазначено користувача земельної ділянки площею 86,4416 га. Користувачем на праві постійного користування є ДП Ліктрави відповідно до Державного акта від 10.08.2012 р. серія ЯЯ 2299327 який на сьогоднішній день не є скасований. Внесені відомості до державного земельного кадастру є невірними /т.1,а.с.69-70/.

Позивач, не погодившись із вказаним рішенням Державного кадастрового реєстратора, оскаржив його до суду, звернувшись з даним позовом, де також просив зобов`язати Державного кадастрового реєстратора привести у відповідність відомості в Державному земельному кадастрі шляхом внесення змін щодо користувача земельної ділянки площею 3100,3 га (кадастрові номери: 5322880400:05:001:0030, 5322880400:06:003:0002, 5322880400:06:003:0003, 5322880400:06:001:0024, 5322880400:06:003:0004, 5322880400:06:002:0006, 5322880400:06:003:0005, 5322880400:06:001:0023, 5322880400:08:002:0001, 5322880400:07:003:0001, 5322880400:04:002:0004, 5322880400:07:002:0100, 5322880400:07:002:0102, 5322880400:08:001:0008, 5322880400:07:002:0103, 5322880400:07:001:0001, 5322880400:09:001:0002, 5322880400:07:002:0101, 5322880400:09:001:0003), замінивши ДП "Укрліктрави" на ДП "Дружба".

Надаючи оцінку оспорюваному рішенню, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 204 Земельного кодексу України ведення державного земельного кадастру здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про державний земельний кадастр від 07 липня 2011 року №3613 VI (далі - Закон №3613-VІ) державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно зі статтею 3 Закону №3613-VІ Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; єдності методології ведення Державного земельного кадастру; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесенні відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються; документування всіх відомостей Державного земельного кадастру.

У відповідності до ч. 5 ст. 5 Закону № 3613-VІ внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до цього Закону.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону № 3613-VІ внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно із ч. 4 ст. 9 Закону № 3613-VІ Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Відповідно до ч. 6, 7 ст. 9 Закону № 3613-VІ державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.

У відповідності до ч. 4 ст. 24 Закону № 3613-VІ для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою формування земельної ділянки у формі електронного документа.

За змістом ч. 5 ст. 24 Закону № 3613-VІ державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначені Порядком ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 №1051 (далі Порядок 1051).

Відповідно до п. 67 Порядку 1051 внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно Закону України Про Державний земельний кадастр та цього Порядку.

Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України Про Державний земельний кадастр .

Документи, які є підставою для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, мають відповідати таким вимогам:

текст документів має бути написаний розбірливо;

документи не мають містити підчищення або дописки, закреслені слова чи інші не обумовлені в них виправлення, орфографічні та арифметичні помилки, бути заповнені олівцем, а також з пошкодженнями, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;

документи мають відповідати вимогам Закону України Про Державний земельний кадастр та цього Порядку.

Документація із землеустрою, технічна документація з оцінки земель, що подаються у паперовій формі, засвідчується підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, відповідального за якість робіт із землеустрою, в електронній формі - його кваліфікованим електронним підписом.

Відповідно до п. 70 вказаного Порядку державний кадастровий реєстратор у момент надходження до нього заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, перевіряє:

1) повноваження особи, що звернулася за внесенням відповідних відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

2) наявність повного пакета документів, необхідних для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру;

3) розташування об`єкта Державного земельного кадастру на території дії його повноважень;

4) придатність електронного документа для проведення його перевірки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

Пункт 73 Порядку 1051 визначає, що Державний кадастровий реєстратор у строк, що не перевищує 14 робочих днів з дня прийняття заяви про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру:

1) розглядає її разом з документами, зазначеними у пункті 69 цього Порядку, та перевіряє:

відповідність документів вимогам, зазначеним у пункті 67 цього Порядку;

електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку;

2) за результатами перевірки вносить відомості (зміни до них) до Державного земельного кадастру або приймає рішення про відмову у внесенні таких відомостей з підстав, зазначених у пунктах 91-137 цього Порядку, за формою згідно з додатком 14.

Державний кадастровий реєстратор не пізніше наступного робочого дня з моменту прийняття рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру видає або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення заявникові таке рішення в паперовій формі (у разі подання заяви у паперовій формі) або в електронній формі (у разі подання заяви в електронній формі) через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему Держгеокадастру, представлену у формі Інтернет-сторінки.

У разі коли заявник особисто отримує рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, він пред`являє Державному кадастровому реєстраторові паспорт або інший документ, що посвідчує особу, а у разі звернення уповноваженої заявником особи - також документ, що підтверджує її повноваження діяти від імені заявника. Документ, що підтверджує повноваження діяти від імені іноземної особи, повинен бути легалізований в установленому законодавством порядку.

Внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 Порядку № 1051, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.

У відповідності до п. 119 вказаного Порядку №1051 до Поземельної книги без подання заяви вносяться відомості (зміни до них) про:

віднесення земельної ділянки до земель іншої адміністративно-територіальної одиниці;

зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки в результаті проведення нормативної грошової оцінки земель адміністративно-територіальних одиниць;

обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами;

власників, користувачів земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

затвердження документації із землеустрою та оцінки земель, на підставі якої внесено зміни до відомостей про земельну ділянку та/або нові (додаткові) відомості про земельну ділянку;

зареєстровані земельні ділянки, отримані в результаті інформаційної взаємодії між кадастрами та іншими інформаційними системами:

координати поворотних точок меж земельних ділянок, приведені адміністратором Державного земельного кадастру згідно з пунктами 156-3,156-4 цього Порядку у відповідність з фактичним місцем розташування земельних ділянок.

Таким чином, Законом № 3613-VІІ та Порядком № 1051 чітко визначені підстави та порядок прийняття Державним кадастровим реєстратором рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру.

Рішення № РВ-5302046022021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру обґрунтовано тим, що електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа, та рекомендовано внести вірні відомості про користувача земельної ділянки /т.1,а.с.67/.

У протоколі № ПП-5301067712021 від 22.01.2021р. /т.1,а.с.69/ зазначені невідповідності даних електронного документу, а саме: невідповідність Державного земельного кадастру (геодезичній та картографічній основам, даним індексних кадастрових карт (планів), відомостям про інші об`єкти Державного земельного кадастру, їх кількісним, якісним характеристикам та відомостям про значення оцінки земельної ділянки; невідповідність установленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа; невідповідність даним документації із землеустрою або оцінки земель.

При цьому, у висновку щодо перевірки електронного документа /т1, а.с. 70/ було вказано, що відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено, що невірно зазначено користувача земельної ділянки площею 86,4416 га. Користувачем на праві постійного користування є ДП Ліктрави (помилково вказано - вірним, як встановлено зі змісту акту від 10.08.2012 серія ЯЯ 229327 є - ДП Укрліктрави ) відповідно до Державного акта від 10.08.2012 серія ЯЯ 229327, який на сьогоднішній день не є скасованим. Відомості внесені до Державного земельного кадастру не вірні.

Позивач наполягає на правильності визначення користувача земельної ділянки ДП Дружба замість визначеного на даний час ДП Укрліктрави та необхідності внесення змін до даних державного земельного кадастру в частині визначення користувача земельної ділянки площею 3100,3 га (кадастрові номери: 5322880400:05:001:0030, 5322880400:06:003:0002, 5322880400:06:003:0003, 5322880400:06:001:0024, 5322880400:06:003:0004, 5322880400:06:002:0006, 5322880400:06:003:0005, 5322880400:06:001:0023, 5322880400:08:002:0001, 5322880400:07:003:0001, 5322880400:04:002:0004, 5322880400:07:002:0100, 5322880400:07:002:0102, 5322880400:08:001:0008, 5322880400:07:002:0103, 5322880400:07:001:0001, 5322880400:09:001:0002, 5322880400:07:002:0101, 5322880400:09:001:0003), замінивши ДП "Укрліктрави" на ДП "Дружба".

У матеріалах справи наявний лист від 02.03.2021 №100/11-21 ГУ Держгеокадастру /т.7,а.с.235/ за змістом якого станом на 18.01.2021 в програмному забезпеченні Державного земельного кадастру містилася інформація про формування витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 18.01.2021 року №НВ-5317465032021 з відомостями про земельну ділянку кадастровий номер 5322880400:05:001:0030, в якому зазначено правокористувача цієї земельної ділянки - ДП Дружба ; документ, що посвідчує право: державний акт від 04.06.1997 І-ПЛ 003180.

Підставою для цього стало отримання 18.01.2021 через Єдиний державний веб-портал електронних послуг від ПП Форас-Ленд повідомлення про виявлення технічної помилки фізичною або юридичною особою №ЗВ-9200057082021, а саме: відомості про власників (користувачів). На підставі даного повідомлення було виправлено користувача Лубенську РДА на ДП Дружба , про що видано вищезазначений витяг.

Вищевказані відомості були внесені до Державного земельного кадастру не вірно.

Зміни до Державного земельного кадастру у розділі Відомості про користувача (пункт 6 запиту), а саме: із Лубенської районної державної адміністрації змінено спочатку на користувача ДП Дружба , а потім на ДП Укрліктрави , - внесено на підставі правовстановлюючих документів. Так, спочатку було невірно зазначено користувача земельної ділянки - Лубенську районну державну адміністрацію.

У відповідності з чинним законодавством дану помилку було усунуто, оскільки користувачем на праві постійного користування є ДП Укрліктрави згідно до Державних актів на право постійного користування /т.7,а.с.130-152/.

Відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 14.07.2011 №343 /т6,а.с.154/ ДП Дружба реорганізовано шляхом приєднання до ДП Укрліктрави . Визначено ДП Укрліктрави правонаступником майнових прав та обов`язків реорганізованого підприємства. Зазначеним наказом утворено комісію з реорганізації ДП Дружба та уповноважено толову комісії Устименка В.І. підписувати всі документи, необхідні для припинення шляхом реорганізації ДП Дружба . Голові комісії доручено забезпечити проведення інвентаризації, майнових прав та обов`язків, що знаходяться на балансі ДП Дружба і здійснити їх передачу на баланс ДП Укрліктрави ; подати до міністерства на затвердження передавальні акти приймання-передачі майна, майнових прав та обов`язків і здати матеріали на зберігання до архівних установ відповідно до чинного законодавства.

На виконання Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 14.07.2011 №343, комісія з реорганізації ДП Дружба склала акт приймання-передачі майна, прав і обов`язків з балансу ДП Дружба на баланс ДП Укрліктрави згідно з додатками, які є невід`ємною частиною цього акту:

- передавальний баланс ДП Дружба станом на 20.08.2012 року та розкриття статей балансу, в т.ч. дебіторської та кредиторської заборгованості;

- інвентарний опис основних засобів;

- акт передачі кадрових документів;

- копії актів на землю.

У акті зазначено, що ДП Укрліктрави є правонаступником майнових прав та обов`язків ДП Дружба .

Акт приймання-передачі підписаний головою комісії та членами комісії з реорганізації ДП Дружба , а також затверджений Заступником міністра аграрної політики та продовольства України Сень О.В. 20.08.2012 /т.6,а.с.153/.

В статтях 104 ЦК та 107 ЦК України не визначається момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. Такий момент не може пов`язуватися із внесення запису до державного реєстру про припинення юридичної особи, яка приєднується. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.

Така правова позиція викладена у Постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 14.09.2020 року у справі № № 296/443/16-ц.

З наведеного вбачається, що ДП Дружба перебуває в стані припинення шляхом приєднання до ДП "Укрліктрави". Правонаступником майна, прав та обов`язків є ДП Укрліктрави , відповідно, підстав для внесення змін до даних державного земельного кадастру стосовно користувача земельної ділянки 3100,3 га (кадастрові номери: 5322880400:05:001:0030, 5322880400:06:003:0002, 5322880400:06:003:0003, 5322880400:06:001:0024, 5322880400:06:003:0004, 5322880400:06:002:0006, 5322880400:06:003:0005, 5322880400:06:001:0023, 5322880400:08:002:0001, 5322880400:07:003:0001, 5322880400:04:002:0004, 5322880400:07:002:0100, 5322880400:07:002:0102, 5322880400:08:001:0008, 5322880400:07:002:0103, 5322880400:07:001:0001, 5322880400:09:001:0002, 5322880400:07:002:0101, 5322880400:09:001:0003), замінивши ДП "Укрліктрави" на ДП "Дружба" немає.

Рішення Державного кадастрового реєстратора від 22.01.2021 № РВ-5302046022021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них)| до Державного земельного кадастру винесене правомірно, із дотриманням встановленого законодавством України порядку та за наявності законних на те підстав.

Суд окремо наголошує, що позивач у справі є розробником проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення Державного підприємства Дружба , розташованого на території Березотіцької сільської ради Лубенського району Полтавської області, на підставі договору від 15.07.2020 №684/ПЗ/2020 позивача із уповноваженою особою трудового колективу ДП Дружба та їх пенсіонерів ОСОБА_1 /т.1,а.с.84 - т.5,а.с.82/.

Вказаним договором від 15.07.2020 №684/ПЗ/2020 /т.1,а.с.94/ у пункті 1.2.1 встановлено, що ПП Форас-Ленд зобов`язується виконати роботи по виготовленню проекту землеустрою щодо приватизації земель сільськогосподарського призначення Державного підприємства Дружба , розташованого на території Березотіцької сільської ради Лубенського району Полтавської області.

Твердження позивача про його обов`язок звернутися до реєстратора з метою реєстрації земельної ділянки, яка розташована за адресою: Полтавська область, Лубенський район, Березотіцька сільська рада, загальною площею 86,4416га не підтверджене жодними доказами (як то доручення, угоди про представництво відповідних інтересів у відповідних органах і установах, чи інше). Чинним законодавством України такого обов`язку на розробника проекту землеустрою не покладений.

З матеріалів справи не вбачається права чи охоронюваного законом інтересу ПП Форас-Ленд , порушеного рішенням відповідача1 від 22.01.2021 № РВ-5302046022021 та наявністю у державному земельному кадастрі відомостей про користувача земельною ділянкою 3100,3 га (кадастрові номери: 5322880400:05:001:0030, 5322880400:06:003:0002, 5322880400:06:003:0003, 5322880400:06:001:0024, 5322880400:06:003:0004, 5322880400:06:002:0006, 5322880400:06:003:0005, 5322880400:06:001:0023, 5322880400:08:002:0001, 5322880400:07:003:0001, 5322880400:04:002:0004, 5322880400:07:002:0100, 5322880400:07:002:0102, 5322880400:08:001:0008, 5322880400:07:002:0103, 5322880400:07:001:0001, 5322880400:09:001:0002, 5322880400:07:002:0101, 5322880400:09:001:0003).

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

Завданням адміністративного судочинства згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Статтею 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено право на судовий захист і передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14 грудня 2011 року №19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист. Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.

Відносини, що виникають між фізичною чи юридичною особою і суб`єктами владних повноважень під час здійснення ними владних управлінських функцій, є публічно-правовими і поділяються, зокрема, на правовідносини у сфері управлінської діяльності та правовідносини у сфері охорони прав і свобод людини і громадянина, а також суспільства від злочинних посягань. Діяльність органів влади, у тому числі судів, щодо вирішення спорів, які виникають у публічно-правових відносинах, регламентується відповідними правовими актами.

Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 6 Кодексу адміністративного судочинства України.

Разом з тим, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення.

Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 12 червня 2018 року у справі N 826/4406/16 і підстави для відступлення від неї відсутні.

У Рішенні від 1 грудня 2004 року №18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття "охоронюваний законом інтерес" треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.

Охоронюваний законом інтерес полягає у прагненні особи набути певних матеріальних або нематеріальних благ з метою задоволення певних потреб, якщо такі прагнення є абстрактними, тобто випливають із певного суб`єктивного права у конкретних правовідносинах. Тому порушення охоронюваного законом інтересу, яке дає підстави для звернення особи за судовим захистом, є створення об`єктивних перешкод на шляху до здобуття відповідного матеріального та/або нематеріального блага.

Позивач на власний розсуд визначає чи порушені його права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Викладені висновки кореспондуються із нормами п. п. 1, 8 частини першої статті 4, статті 5, частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України.

Під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів позивача, адже без цього не можна виконати завдання судочинства. Якщо позивач не довів факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.

Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку у публічних правовідносинах.

Правова позиція щодо обов`язкової умови надання правового захисту судом, як от наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду, висловлена Верховним Судом України у постановах від 15 грудня 2015 року у справі №21-5361а15, від 1 грудня 2015 року у справі №21-3222а15, від 08 грудня 2015 року у справі №21-5435а15.

Згідно з частиною другою статті 264 КАС право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт. Тобто оскаржити такий акт інші особи не можуть.

Таке ж правило має застосовуватись і до правових актів індивідуальної дії.

Право на захист це самостійне суб`єктивне право, яке з`являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оспорювання останнього.

Таким чином, відсутність у будь-кого (крім визначеного цим актом певного кола осіб), в тому числі і позивача, прав чи обов`язків у зв`язку із оскарженим рішенням не породжує для останнього і права на захист, тобто права на звернення із цим адміністративним позовом.

Безпосередньо позивач не зазнав жодного втручання в свої права, внаслідок прийняття спірного рішення, оскільки воно не спричинило суттєвого негативного впливу саме на позивача і він не зазнав жодної реальної шкоди.

Суд звертає увагу, що з`ясування питання порушених прав, свобод чи інтересів позивачів передує розгляду питання щодо правомірності (законності) рішення, яке оскаржується. Відсутність порушення прав, свобод чи інтересів позивачів є підставою для відмови у задоволенні позову незалежно від правомірності чи неправомірності такого рішення.

За відсутності бодай одного випадку реального порушення прав, свобод чи інтересів позивачів спірним рішенням відповідача, відсутніми є й підстави для задоволення позову, про що вказано в Постанові Верховного Суду від 15.07.2019 у справі №1340/4630/18.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Разом з тим, ані в позові, ані під час розгляду справи судом, позивачем не наведено обґрунтованих мотивів щодо того, яким чином оскаржуване рішення відповідача порушують права позивача, тобто породжують, змінюють або припиняють його права та обов`язки у сфері публічно-правових відносин.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Форас-Ленд" (36014, м. Полтава, вул. Ватутіна, 2, код ЄДРПОУ 40039321) до Державного кадастрового реєстратора Петленко Людмили Іванівни Відділу у Лубенському районі Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (37502, Полтавська область, м. Лубни, пл. Академіка О.Бекетова, 19), Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (36039, м. Полтава, вул. Уютна, 23, код ЄДРПОУ 39767930), треті особи: Державне підприємство "Дружба" (37535, Полтавська область, Лубенський район, с. Березоточа, код ЄДРПОУ 03773576), Державне підприємство "Укрліктрави" (01001, м. Київ, вул. Бориса Грінченка, 1, код ЄДРПОУ 3747169), Державне підприємство "Ліктрави" (81300, Львівська область, Мостиський район, м. Мостиська, вул. Я.Мудрого, 121, код ЄДРПОУ 31803446) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Повне рішення складено 13 серпня 2021 року.

Суддя Н.Ю. Алєксєєва

Дата ухвалення рішення05.08.2021
Оприлюднено14.08.2021

Судовий реєстр по справі —440/508/21

Рішення від 05.08.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Рішення від 05.08.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 30.06.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 10.03.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 10.03.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 01.02.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні