ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м. Львів, вул. Личаківська, 81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"10" серпня 2021 р. Справа № 914/894/20
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді О.С. Скрипчук
суддів Г.В. Орищин
О.Л. Мирутенка
секретар судового засідання Гураль К.О.
розглянувши матеріали апеляційної скарги Львівської міської ради б/н від 02.06.2021 (вх. № 01-05/1978/20 від 08.06.2021
на рішення Господарського суду Львівської області від 28.04.2021 (повний текст рішення складено 11.05.2021, суддя Рим Т.Я, м. Львів)
у справі № 914/894/20
за позовом фізичної особи - підприємця Кульчицького Володимира Остаповича, м. Львів
до відповідача Львівської міської ради, м. Львів
про визнання поновленим договору оренди землі;визнання додаткової угоди укладеною,
з участю представників сторін:
від позивача: П"ятковська І.П. - адвокат ордер серії ВС №1082089 від 18.06.2021;
від відповідача: не з`явились;
ВСТАНОВИВ :
Фізична особа - підприємець Кульчицький Володимир Остапович звернувся до Господарського суду Львівської області із позовом до Львівської міської ради про визнання поновленим договору оренди землі;визнання додаткової угоди укладеною.
Позовна заява мотивована тим, що позивач з 17.11.2008 є власником нерухомого майна (будівлі кафе), що розташоване на земельній ділянці за адресою: м. Львів, вул. Червоної Калини, 109. Договір оренди даної земельної ділянки закінчився 28.01.2020. Позивач звернувся до відповідача із заявою від 06.09.2019 з проханням продовжити термін дії договору, однак, отримав відмову, яка була оформлена ухвалою Львівської міської ради № 5638 від 10.10.2019 та скасована в судовому порядку як незаконна. В подальшому позивач звертався до Управління архітектури та урбаністики Департаменту Львівської міської ради з проханням надати позитивний висновок щодо продовження строку дії договору оренди землі, проте, отримав відмову та звернувся до відповідача 29.10.2019 з повідомленням про поновлення дії договору оренди землі, до якого долучив проєкт додаткової угоди. Однак, відповідачем договір оренди не було поновлено на новий строк, що слугувало підставою для звернення із даним позовом до суду.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 28.04.2021 позовні вимоги задоволено частково. Визнано поновленим договір оренди землі від 12.04.2010 на той самий строк і на тих самих умовах. Також визнано укладеною Додаткову угоду № 1 від 29.10.2019 до Договору оренди землі від 12.04.2010 в такій редакції:
Додаткова угода №1
до Договору оренди земельної ділянки від 12.04.2010 року
зареєстрованого 12.04.2010р. у Львівській міській раді за №С-1700, про що у книзі
записів реєстрації договорів оренди землі С-3 вчинено запис, та у Львівському
міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному
реєстрі земель вчинено запис від 31.08.2010р. за № 04:10:470:00038; кн. 04-6, зі
змінами від 10.08.2012р., зареєстрованими 10.08.2012р. у Львівській міській раді за
№С-2440, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі С-3 вчинено
запис
м. Львів 29 жовтня 2019 року
Орендодавець - Львівська міська рада, що знаходиться за адресою: м. Львів, пл. Ринок, буд. 1 в особі виконуючого обов`язки директора департаменту містобудування Коровайника С. С., який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ухвали Львівської міської ради від 27.10.2017 року № 972 "Про затвердження Положення про департамент містобудування Львівської міської ради та його структури" (зі змінами) з однієї сторони, та
Орендар - Фізична особа-підприємець Кульчицький Володимир Остапович, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , з другої сторони,
разом іменуються Сторони, уклали дану Додаткову угоду від 29.10.2019р. №1 (надалі - Додаткова угода) про внесення змін до Договору оренди землі від 12.04.2010 року, зареєстрованого 12.04.2010р. у Львівській міській раді за №С-1700, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі С-3 вчинено запис, та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.08.2010р. за № 04:10:470:00038: кн. 04-6, зі змінами від 10.08.2012р., зареєстрованими 10.08.2012р. у Львівській міській раді за №С-2440, про що у книзі записів реєстрації договорів оренди землі С-3 вчинено запис, (надалі - Договір), якою погодили наступні умови:
1. Пункт 8 Договору викласти у наступній редакції: "Договір укладено на 10 років строком до 28 січня 2030 року. Після закінчення строку дії Договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити
його дію".
2. Всі інші умови Договору залишити без змін.
3. Додаткова угода є невід`ємною частиною Договору.
Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що позивач належно виконував свої обов`язки за договором оренди та до закінчення строку дії договору повідомив відповідача в установлені строки про свій намір скористатися переважним правом на укладення договору на новий строк. Однак, відповідач незаконно відмовив позивачу в поновленні договору оренди, посилаючись винятково на ухвалу Львівської міської ради. Отже, позивач дотримався вимог, передбачених статтею 33 Закону України "Про оренду землі". При цьому, згідно з позицією Верховного Суду, до спірних правовідносин застосовується саме частина 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі".
В частині задоволення позовних вимог частково судом зазначено, що оскільки Договір оренди землі від 12.04.2010 підлягає поновленню в силу частини 6 статті 33 Закону України "Про оренду землі", такий може бути поновлений лише на тих самих умовах. Що стосується інших умов, то такі можуть бути предметом подальших перемовин сторін та їх узгодження в порядку, визначеному законодавством. У зв`язку з цим позов підлягає частковому задоволенню, винятково в межах умов договору, спрямованих на продовження договірних відносин на тих самих умовах.
Не погоджуючись з рішенням суду Львівська міська рада подала апеляційну скаргу б/н від 02.06.2021 (вх. № 01-05/1978/20 від 08.06.2021, в якій просить рішення Господарського суду Львівської області від 28.04.2021 скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми матеріального і процесуального права. А саме, скаржник стверджує, що позивач не належним чином виконував умови договору, так як будівля яка розташована на спірній земельній ділянці змінена (добудована) позивачем без дозвільних документів, без отримання відповідної декларації про початок будівельних робіт (реконструкцію будівництва і т.д.), а отже є самовільною, а тому суд дійшов до хибного висновку про неналежне виконання позивачем умов договору оренди земельної ділянки.
Відповідачем подано до суду відзив на апеляційну скаргу б/н від 18.06.2021, в якому просить рішення Господарського суду Львівської області від 28.04.2021 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Відзив на апеляційну скаргу мотивований тим, що апеляційна скарга є необґрунтованою та висновки місцевого господарського суду не спростовує.
Відповідно до п. 4 ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне .
Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою № 1481 від 27.12.2007 "Про погодження суб`єкту підприємницької діяльності - фізичній особі Кульчицькому В.О. місця розташування земельної ділянки та надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на АДРЕСА_2 " Львівська міська рада погодила позивачу місце розташування земельної ділянки та надала дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0670 га на пр. Червоної Калини, 109 в оренду для встановлення та обслуговування кафе-бару і продтоварного магазину за рахунок земель, що не надані у власність або користування.
Позивач є власником будівлі кафе загальною площею 82,7 м 2 , яке розташоване на пр. Червоної Калини, 109 у м. Львові, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 20941307 від 17.11.2008.
На замовлення позивача останньому розроблено матеріали відведення земельної ділянки для встановлення та обслуговування кафе-бару і продтоварного магазину у м. Львові на пр. Червоної Калини, 109.
Листом від 29.01.2009 № 5-14026/2401 Управління архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради надало висновок про наявність містобудівельних обмежень щодо користування земельною ділянкою. Так, за цільовим призначенням ділянка належить до земель громадської забудови, за функціональним використанням - до земель комерційного використання. Земельна ділянка розміщена поза межами червоних ліній вулиці.
Ухвалою № 3175 від 28.01.2010 "Про затвердження фізичній особі - підприємцю Кульчицькому В.О. проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на пр. Червоної Калини, 109" Львівська міська рада затвердила позивачу проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надала земельну ділянку площею 0,0670 га на пр. Червоної Калини, 109 в оренду терміном на 10 років для встановлення та обслуговування кафе-бару і магазину, перевівши із земель, що не надані у власність або користування, до земель житлової та громадської забудови, за функцією використання - землі комерції.
Позивач та відповідач 12.04.2010 уклали договір оренди землі, згідно пункту 2 якого в оренду надається земельна ділянка, кадастровий номер 4610136800:07:004:0045, загальною площею 0,067 га, у тому числі під забудовою - 0,0093 га, під твердим покриттям - 0,0311 га, під рослинним покривом - 0,0266 га.
Договір оренди землі від 12.04.2010 зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.08.2010 за № 04:10:470:00038, кн. 04-6.
Згідно із пунктом 8 договору оренди землі від 12.04.2010 договір укладено строком на 10 (десять) років до 28.01.2020 року. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згодом сторони у справі внесли зміни від 10.08.2012 до укладеного договору оренди землі від 12.04.2010, які, поміж іншого, стосувалися нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Листом від 11.09.2019 № 709/10/13-01-51-05 Головне управління ДПС у Львівській області повідомило, що упродовж 2017, 2018, січня-липня 2019 років позивач сплатив сукупно 249'261,08 гривень. Заборгованість станом на 10.09.2019 відсутня.
Позивач та Департамент економічної політики Львівської міської ради уклали договір про пайову участь № 94 від 21.03.2014. За умовами пунктів 1.1, 1.2, 2.2 цього договору позивач зобов`язався здійснити відрахування у створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста шляхом сплати пайового внеску на умовах і в порядку, передбаченому цим договором. Адреса і вид об`єкта містобудування, будівництво якого здійснює замовник: м. Львів, пр. Червоної Калини, 109. Позивач зобов`язався сплатити пайовий внесок на створення і розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Львова в сумі 292'764,50 гривень.
Позивач 22.04.2014 здійснив оплату пайового внеску в розмірі 10'000,00 грн, про що свідчить відповідна квитанція.
Пунктом 3 договору оренди землі від 12.04.2010 встановлено, що на земельній ділянці розміщена металева споруда. Згідно з пунктом 30 договору оренди землі від 12.04.2010 орендар має право за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження.
Позивач мав намір здійснювати забудову земельної ділянки. Так, наказом від 01.07.2013 № 197 департамент містобудування затвердив для Позивача містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на проектування та будівництво торгового комплексу на пр. Червоної Калини, 109 зі знесенням будівлі кафе.
Позивач 03.06.2014 за № ЛВ 083141540603 зареєстрував в Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області Декларацію про початок виконання будівельних робіт "Будівництво торгового комплексу зі знесенням будівлі кафе на проспекті Червоної Калини, 109 у м. Львові".
Станом на 2014 рік Державна інспекція сільського господарства в Львівській області була наділена повноваженнями з контролю за використанням земель. Зокрема, згідно з пунктом 4 Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.12.2011 № 770, Держсільгоспінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Листом від 19.06.2014 № 3790/3-21-8 Державна інспекція сільського господарства в Львівській області повідомило про результати перевірки, яка нею проводилася на підставі листів прокуратури м. Львова від 08.05.2014 № 19р-14 та Головного управління Держземагентства у Львівській області від 15.05.2014 № КО-99-239/6- Інспекція встановила, що відсутні порушення вимог земельного законодавства при прийнятті Львівською міською радою ухвал № 1481 від 27.12.2007 та № 3175 від 28.01.2010.
Рішенням від 10.07.2014 № 501 Виконавчий комітет Львівської міської ради скасував наказ директора департаменту містобудування від 01.07.2013 № 197.
Не погодившись із рішеннями Виконавчого комітету Львівської міської ради від 10.07.2014 № 501 та від 24.10.2014 № 800, позивач звернувся до Галицького районного суду м. Львова з позовом до Виконавчого комітету Львівської міської ради про визнання протиправними та скасування цих рішень.
Постановою від 26.04.2017 № 461/488/16-а Галицький районний суд міста Львова визнав протиправним та скасував зазначені рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради. Рішення не було оскаржено, а відтак набрало законної сили.
Позивач та Департамент економічного розвитку Львівської міської ради уклали додаткову угоду від 21.11.2018 № 202 до договору про пайову участь № 94 від 21.03.2014. За умовами цієї угоди сторони погодили розстрочити сплату пайового внеску таким чином: 10'000,00 грн. по 31.04.2014, 282'764,50 грн по 31.12.2019 (але не пізніше дати введення об`єкта в експлуатацію).
Листом від 04.03.2020 № 2301-вих-17911 Департамент економічного розвитку Львівської міської ради повідомив позивача про наявну заборгованість зі сплати пайового внеску у створення та розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури згідно з додатковою угодою від 21.11.2008 № 202. Сума боргу становить 282'764,50 грн. У той же час, сплата пайового внеску не входить до обов`язків позивача як орендаря за спірним договором оренди землі від 12.04.2010.
У ході провадження підприємницької діяльності Позивач та Управління комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради уклали договір № С-53-2015(П) від 16.04.2015. За умовами цього договору позивачу надано право на тимчасове користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об`єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення на умовах оренди на терміни відповідно до виданого паспорту. Право на оренду окремих конструктивних елементів благоустрою існувало впродовж літнього періоду з 01 квітня по 31 жовтня відповідного року (з 2015 по 2019 роки).
Ухвалою від 18.09.2014 № 3840 Львівська міська рада затвердила містобудівну документацію "План зонування території міста Львова: Франківський та Сихівський райони".
Ухвалою № 3052 від 15.02.2018 "Про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на просп. Червоної Калини, 109 (біля школи № 98)" Львівська міська рада затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надала земельну ділянку площею 0,3734 га, у тому числі площею 0,3238 га у межах червоних ліній вулиць (кадастровий номер 4610136800:07:004:0055) на пр. Червоної Калини, 109 (біля школи № 98) у постійне користування для збереження та використання скверу за рахунок земель, що не надані у власність або користування, перевівши їх до земель рекреаційного призначення.
Філія ДП "Укрдержбудекспертиза" у Львівській області 06.09.2019 № 14-1739-19 затвердила експертний звіт щодо розгляду проектної документації в частині міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва за робочим проектом "Будівництво торгового комплексу на пр. Червоної Калини, 109 зі знесенням будівлі кафе у м. Львові" (коригування). За висновками цього звіту проектна документація розроблена з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності об`єкта будівництва. Експертний звіт від 03.02.2014 № 14-0020-14 вважати таким, що втратив чинність.
При цьому, як стверджується позивачем та не заперечується відповідачем будівництво за затвердженим проектом не відбувалось.
Наказом управління земельних ресурсів департаменту містобудування Львівської міської ради від 09.01.2020 № 01 утворено комісію з метою обстеження земельної ділянки на пр. Червоної Калини, 109 у м. Львові. За результатами обстеження, проведеного 13.01.2020, комісія встановила, що Земельна ділянка є суміжною із земельною ділянкою, яка ухвалою Ради від 15.02.2018 № 3052 "Про затвердження Сихівській районній адміністрації проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки на проспекті Червоної Калини, 109 (біля школи № 98)" передана у постійне користування Сихівській районній адміністрації. Площа такої ділянки становить 0,3734 га. Ділянка передана для збереження та використання скверу.
На підставі листа Юридичного департаменту Львівської міської ради від 05.06.2020 № 4-2901-16478 Відділ самоврядного контролю за використанням та охороною земель департаменту містобудування Львівської міської ради провів виїзне обстеження земельної ділянки, за результатами якого склав акт від 12.06.2020 № 40, згідно якого:
- Земельна ділянка площею 0,0670 га кадастровий номер 4610136800:07:004:0045 використовується для обслуговування об`єкта нерухомого майна на проспекті Червоної Калини, 109 у місті Львові.
- Об`єкт нерухомого майна кафе займає земельну ділянку орієнтовною площею 0,0116 га, хоча площа об`єкта нерухомого майна повинна становити 82,7 м 2 .
- Впритул до об`єкта нерухомого майна позивач додатково розмістив (1) павільйон для громадського харчування зі сторони скверу "Гідності" орієнтовною площею 0,0109 га, в тому числі площею 0,0042 га за межами орендованої земельної ділянки з кадастровим номером 4610136800:07:004:0045, а також (2) павільйон з навісом під літній майданчик зі сторони багатоквартирного будинку на проспекті Червоної Калини, 105 орієнтовною площею 0,0092 га, в тому числі площею 0,0053 га за межами орендованої земельної ділянки з кадастровим номером 4610136800:07:004:0045.
В акті від 12.06.2020 № 40 підсумовано результати обстеження земельної ділянки так: позивач фактично використовує земельну ділянку № 1 комунальної власності площею 0,0670 га, № 3 орієнтовною площею 0,0042 га, № 4 орієнтовною площею 0,0053 га на проспекті Червоної Калини, 109 у м. Львові за відсутності відповідного рішення Львівської міської ради про надання їх в оренду та за відсутності вчиненого правочину щодо таких земельних ділянок.
За результатами проведеної перевірки Відділ самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Львові надіслав позивачу вимогу від 30.06.2020 № 40 про повернення у попередній стан та звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок № 3 орієнтовною площею 0,0042 га та № 4 орієнтовною площею 0,0053 га шляхом демонтажу павільйону, навісу під літній майданчик, а також земельної ділянки площею 0,0670 га кадастровий номер 4610136800:07:004:0045 - орендодавцю згідно з умовами Договору оренди від 12.04.2010.
Також, у матеріалах справи наявний висновок експерта № 44/20 від 17.03.2021, відповідно до якого:
- Добудову або реконструкцію нерухомого майна, а саме будівлі кафе літ. "А-1", що знаходиться у м. Львові на проспекті Червоної Калини, 109 на земельній ділянці з кадастровим номером 4610136800:07:004:0045 та належить на праві власності гр. Кульчицькому В.О. - не здійснено.
- Площа земельної ділянки, яку займає об`єкт нерухомого майна, а саме будівля кафе літ. "А-1", що знаходиться у АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером 4610136800:07:004:0045 становить 90,4 м 2 (0,009 га).
- Фактичне розташування нерухомого майна, а саме будівля кафе літ. "А-1", що знаходиться у АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером 4610136800:07:004:0045 відносно меж земельної ділянки (в межах похибки) відповідає виготовленим у 2008 році колективним підприємством "Картограф" правовстановлюючим документам та матеріалам відведення земельної ділянки для встановлення та обслуговування кафе-бару і продтоварного магазину у м. Львові на проспекті Червоної Калини, 109 ФОП Кульчицькому В.О.
- Використання земельної ділянки з кадастровим номером 4610136800:07:004:0045, яка розташована на проспекті Червоної Калини, 109, з урахуванням меж суміжної земельної ділянки з кадастровим номером 4610136800:07:004:0055, відповідає правовстановлюючим документам на ці земельні ділянки та нормативним вимогам.
- Літні майданчики, дозвіл на які видавався 01.04.2016 до 31.10.2019, розміщені згідно з паспортом № 53-2015 від 06.04.2015 за межами орендованої земельної ділянки з кадастровим номером 4610136800:07:004:0045, розташованої на проспекті Червоної Калини у місті Львові.
Позивач звернувся до відповідача з заявою від 06.09.2019 про свій намір щодо продовження Договору оренди землі від 12.04.2010 на наступний термін, яку Відповідач отримав цього ж дня, про що свідчить штамп вхідної кореспонденції Центру надання адміністративних послуг міста Львова. До цієї заяви не було долучено додаткової угоди.
Ухвалою від 10.10.2019 № 5638 Львівська міська рада відмовила позивачу у поновленні строку оренди земельної ділянки площею 0,0670 га на пр. Червоної Калини, 109.
Позивач не погодився з ухвалою від 10.10.2019 № 5638, а тому звернувся до Господарського суду Львівської області з позовом до відповідача про визнання цього акта недійсним.
Рішенням від 26.02.2020 у справі № 914/2139/19 Господарський суд Львівської області визнав недійсною ухвалу Львівської міської ради від 10.10.2019 № 5638. Західний апеляційний господарський суд постановою від 16.06.2020 залишив без змін зазначене рішення суду першої інстанції. Постановою Верховного Суду від 09.09.2020 зазначені рішення та постанова залишені без змін. Отже, таке рішення набрало законної сили.
Позивач звернувся до відповідача із заявою від 29.10.2019, якою просив розглянути її в строк, визначений частиною 5 статті 33 Закону України "Про оренду землі", прийняти рішення про поновлення Договору оренди землі від 12.10.2010 на новий строк та підписати додаткову угоду № 1 від 29.10.2019. До заяви долучено проект додаткової угоди. Відповідач отримав зазначену заяву 29.10.2019, про що свідчить відмітка Львівської міської ради.
У відповідь на заяву Позивача від 29.10.2019 про поновлення договору оренди землі від 12.04.2010 на новий строк та підписання додаткової угоди № 1 від 29.10.2019 Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради листом від 06.11.2019 № 2403-4797 роз`яснило, що ухвалою від 10.10.2019 № 2638 Львівська міська рада відмовила в поновленні договору оренди землі.
Позивач, звертаючись до суду першої інстанції, просив визнати поновленим договір оренди землі від 12.04.2010 на той самий строк і на тих самих умовах та визнати укладеною додаткову угоду № 1 від 29.10.2019 до договору оренди землі.
При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного:
Частиною четвертою статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Згідно із ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч. 1 ст. 627 ЦК України).
Відповідно до статті 792 ЦК за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Відносини, що виникають із договору найму (оренди) земельної ділянки, є цивільно-правовими та, крім загальних норм цивільного законодавства щодо договору, договору найму, регулюються також актами земельного законодавства - Земельним кодексом України, Законом України Про оренду землі .
Частиною 1 статті 33 Закону України Про оренду землі (тут й надалі у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (частина 2 статті 33 Закону України Про оренду землі ).
Згідно з частиною 3 статті 33 Закону України Про оренду землі до листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
Як встановлено частиною 4 статті 33 Закону України Про оренду землі , при поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення (частина 5 статті 33 Закону України Про оренду землі ).
Згідно із частиною 6 статті 33 Закону України Про оренду землі передбачено іншу підставу поновлення договору оренди: у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності). Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.
Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді (частина 9 статті 33 Закону України Про оренду землі ).
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 22.09.2020 року у справі № 159/5756/18 викладено наступний висновок щодо застосування норми права, передбаченої статтею 33 Закону України Про оренду землі :
… дійсний орендар, який добросовісно виконував свої обов`язки за договором оренди землі, має переважне право перед іншими особами на продовження цих орендних правовідносин. Маючи такий намір, він (орендар) зобов`язаний до закінчення строку оренди землі (у строки, визначені частиною 2 статті 33 вказаного Закону) повідомити про це орендаря та надіслати проект додаткової угоди. Мета такого повідомлення - запобігання укладення орендодавцем договору оренди з іншою особою у зв`язку з відсутністю в нього інформації про наявність наміру в дійсного орендаря продовжувати орендні правовідносини. При цьому таке завчасне повідомлення з надсиланням проекту додаткової угоди є передумовою для зміни сторонами умов договору оренди під час його поновлення (укладення на новий строк). Орендодавець, розглянувши у місячний термін таке повідомлення і проект додаткової угоди, за необхідності узгодивши з орендарем істотні умови, зобов`язаний або укласти додаткову угоду про поновлення договору оренди землі, або повідомити орендаря про наявність обґрунтованих заперечень щодо поновлення договору оренди землі шляхом надсилання листа-повідомлення про прийняте рішення (частини 1-5 статті 33 Закону України Про оренду землі ).
У разі, якщо орендодавець протягом одного місяця після закінчення строку договору оренди землі не надіслав орендареві такого листа-повідомлення про наявність заперечень щодо поновлення договору, про яке йшлося вище, а орендар продовжував користуватися земельною ділянкою після його закінчення, то такий договір вважатиметься поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, без можливості внесення змін до умов договору оренди (частина шоста статті 33 Закону України Про оренду землі ).
Тобто виникненню в орендодавця обов`язку прийняти рішення про поновлення договору оренди землі або про наявність заперечень щодо такого поновлення договору з надсиланням відповідного листа-повідомлення має передувати звернення орендаря з повідомленням про намір продовжити орендні правовідносини, до якого має бути додано проект додаткової угоди. Факт порушення орендодавцем місячного терміну для направлення орендареві листа-повідомлення про прийняте ним рішення у відповідь на вчасно надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди дає орендареві підстави розраховувати на можливість поновлення договору оренди землі в силу закону, а саме частини шостої статті 33 Закону України Про оренду землі ). І саме у такому випадку відсутність листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі можна кваліфікувати як мовчазну згоду орендодавця на поновлення договору та той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором .
Таким чином, згідно з зазначеними позиціями Великої Палати Верховного Суду підстави для поновлення договору оренди земельної ділянки, передбачені у частинах 1-5 і частині 6 статті 33 Закону України Про оренду землі пов`язані одна з іншою. Для поновлення договору оренди землі на підставі частини 6 статті 33 Закону України Про оренду землі необхідним є дотримання орендарем послідовності дії, визначених в частинах 1-5 вказаної статті.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам на наявність підстав для поновлення договору оренди землі від 12.04.2010, суд першої інстанції виходив із того, що позивач належно виконував свої обов`язки за договором оренди; в установлені строки повідомив відповідача про свій намір скористатися переважним правом на укладення договору на новий строк, додавши до такого повідомлення проект додаткової угоди; відповідач неправомірно відмовив в поновленні договору оренди; позивач продовжує користуватись земельною ділянкою.
Із такими висновками колегія суддів погоджується, з огляду на таке.
Як вірно встановив суд першої інстанції у матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували доводи відповідача про порушення позивачем своїх обов`язків, як орендаря відповідної земельної ділянки. Твердження Львівської міської ради про здійснення позивачем добудов не підтверджується жодним належним доказом та є спростоване висновком експерта.
Крім цього, до моменту звернення до суду відповідач не пред`являв будь-яких зауваження, претензій до позивача щодо виконання ним обов`язків орендаря.
Тобто, свої обов`язки за договором оренди землі від 12.04.2010 року позивач виконував добросовісно, чим підтверджується підстава для поновлення договору, передбачена частиною 1 статті 33 Закону України Про оренду землі .
Як зазначалось, у строки встановлені спірним договором оренди, а саме не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку його дії договору (28.01.2020), позивач звернувся до відповідача із заявою від 29.10.2019 року, якою просив розглянути її в строк, визначений частиною 5 статті 33 Закону України "Про оренду землі", прийняти рішення про поновлення договору оренди землі від 12.10.2010 на новий строк та підписати додаткову угоду № 1 від 29.10.2019. До такої був долучений проект відповідної додаткової угоди. Відтак, позивачем була дотримана норма частини 2 та 3 статті 33 Закону України Про оренду землі , як підстава для поновлення договору оренди землі.
За наслідками розгляду цієї заяви позивача, Управління земельних ресурсів Департаменту містобудування Львівської міської ради листом від 06.11.2019 № 2403-4797 роз`яснило, що ухвалою від 10.10.2019 № 2638 Львівська міська рада відмовила в поновленні договору оренди землі.
Однак, зважаючи на те, що зазначений лист ґрунтувався винятково на ухвалі Львівської міської ради від 10.10.2019 № 5638, яка була визнана недійсною в судовому порядку, така відмова є незаконною, що правильно встановив суд першої інстанції.
Крім цього, сторони спору підтвердили обставину продовження користування Позивачем спірною земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди землі від 12.04.2010.
У матеріалах справи відсутні докази укладення між сторонами акту повернення Львівській міській раді земельної ділянки з оренди, так само як і докази направлення відповідачем листа-повідомлення про заперечення у поновленні договору оренди землі, вчиненого у порядку частини 6 статті 33 Закону України Про оренду землі .
Відтак, позивач дотримався вимог, передбачених статтею 33 Закону України Про оренду землі і в нього виникло право на поновлення договору оренди землі від 12.04.2010 на той самий строк і на тих самих умовах в силу положень частини 6 статті 33 Закону України Про оренду землі .
Окрім цього, колегія суддів звертає увагу на наступне.
Відповідно до Статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Згідно з ст. 41 Конституції України, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до ч.1 ст.181 Цивільного кодексу України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
З викладеного вбачається, що нерухоме майно нерозривно пов`язане із земельною ділянкою, на якій воно знаходиться, і переміщення такого майна неможливе без його знецінення.
У матеріалах справи наявні докази того, що позивач є власником будівлі кафе загальною площею 82,7 м 2 , яке розташоване на пр. Червоної Калини, 109 у м. Львові.
Таким чином, право позивача користування земельною ділянкою, яка знаходиться під нерухомістю, що йому належить на праві власності, не може бути обмежено, оскільки, як зазначено вище, користування нерухомістю неможливе без користування земельною ділянкою.
Тому, доводи апеляційної скарги не знаходять свого підтвердження та є спростованими наявними у матеріалах справи доказами. Відтак, рішення суду першої інстанції є законним і підстав для його скасування немає. У задоволенні апеляційної скарги Львівської міської ради слід відмовити.
Таким чином, колегія суддів дійшла висновку, що рішення Господарського суду Львівської області від 28.04.2021 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір, сплачений за апеляційну скаргу, покласти на скаржника.
Керуючись ст.ст. 269, 270, 271, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд,
П О С Т А Н О В И В :
1. Апеляційну скаргу Львівської міської ради б/н від 02.06.2021 (вх. № 01-05/1978/20 від 08.06.2021 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Львівської області від 28.04.2021 у справі № 914/894/20 залишити без змін.
3. Судовий збір сплачений за апеляційну скаргу покласти на апелянта.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Строки та порядок оскарження постанов апеляційного господарського суду визначені в § 1 глави 2 Розділу IV ГПК України.
Повний текст постанови складено 17.08.2021.
Головуючий суддя О.С. Скрипчук
Суддя Г.В.Орищин
Суддя О.Л. Мирутенко
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2021 |
Оприлюднено | 18.08.2021 |
Номер документу | 99055368 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Скрипчук Оксана Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні