Рішення
від 14.09.2021 по справі 640/2984/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Київ

14 вересня 2021 року справа №640/2984/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомМіністерства юстиції України (далі по тексту - Мінюст, позивач) доПолітичної партії Партія промисловців і підприємців України (далі по тексту - Партія, відповідач) третя особаГромадська організація КОНТРОЛЬ ЗА ВИБОРАМИ пропро анулювання реєстраційного свідоцтва відповідача

В С Т А Н О В И В:

Відповідно до Закону України Про політичні партії в Україні Міністерством юстиції України зареєстровано Політичну партію Партія промисловців і підприємців України (свідоцтво від 20 квітня 2000 року №1410).

Відповідач має статус юридичної особи, дата державної реєстрації: 20 квітня 2000 року, дата запису: 30 серпня 2005 року, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: 1 070 120 0000 011966, ідентифікаційний код юридично особи: 21715677, місцезнаходження: 01023, м. Київ, вул. Шота Руставелі, 11, керівник: Кінах Анатолій Кирилович.

З метою перевірки дотримання відповідачем вимог статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні Міністерством юстиції України 15 грудня 2020 року направлено лист №392/00019.4.1/6-20 до Центральної виборчої комісії для отримання інформації щодо висування Партією кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років.

У відповідь Центральна виборча комісія листом від 31 січня 2020 року №21-41-211 надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до Комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010-2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005-2019 років.

Водночас, інформація щодо висування кандидатів на вищевказаних виборах за останні 10 років від Політичної партії Партія промисловців і підприємців України відсутня, що на думку позивача, свідчить про порушення відповідачем вимог статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні .

З наведених обставин позивач вбачає підстави для звернення до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва відповідача.

Ухвалою від 17 лютого 2020 року Окружний адміністративний суд міста Києва відкрив провадження в адміністративній справі №640/2984/20 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

Ухвалою від 10 березня 2020 року Окружний адміністративний суд міста Києва залишив позовну заяву без руху та встановив строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою від 08 квітня 2020 року Окружний адміністративний суд міста Києва прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження в адміністративній справі №640/2984/20 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.

На адресу суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву, відповідно до якого останній заперечує проти позовних вимог та просить відмовити у задоволенні позовної заяви. При цьому відповідач посилається на той факт, що обрана позивачем форма звернення до суду не передбачена Законом. Крім того, відповідач зазначає, що 12 вересня 2014 року проведено позачерговий з`їзд Політичної партії Партія промисловців і підприємців України , результати якого оформлено у відповідному протоколі. Зокрема, на зазначеному з`їзді партії прийнято рішення про висування від партії кандидатами у народні депутати України по мажоритарним округам ряду осіб, а також підтримано намір члена партії щодо участі у позачергових виборах народних депутатів України, які відбулися 21 липня 2019 року по виборчому округу №202. Таким чином, на думку, позивача Закон пов`язує можливість примусового припинення діяльності політичної партії саме з відсутністю факту висування кандидатів на виборах Президента України та кандидатів у народні депутати України, тоді як обов`язку бути зареєстрованими Центральною виборчої комісією Закон не містить.

Натомість, позивач у відповіді на відзив вказує на те, що участь у виборах на загальнодержавному рівні є правом політичної партії, яке кореспондується з обов`язком протягом встановленого законом десятирічного терміну хоча б один раз взяти участь у висуванні своїх кандидатів на виборах Президента України та народних депутатів України.

Ухвалою від 20 січня 2021 року Окружний адміністративний суд міста Києва задовольнив клопотання Громадської організації КОНТРОЛЬ ЗА ВИБОРАМИ про залучення до участі у справі та залучив до участі в адміністративній справі Громадську організацію КОНТРОЛЬ ЗА ВИБОРАМИ в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача.

Окрім того, 03 березня 2021 року відповідачем подано до суду клопотання про приєднання до справи нових доказів, у якому відповідач посилається на те, що 15 лютого 2021 року на позачерговому з`їзді партії прийнято рішення про висування кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №50 на проміжних виборах народного депутата України 28 березня 2021 року безпартійного громадянина України прихильника партії. 24 лютого 2021 року відповідні документи про висування подані до Центральної виборчої комісії. Наведене, на думку відповідача, свідчить на користь висновку, що політична партія є діючою політичною силою, яка реалізовує власні програмні завдання та діє в рамках законодавства.

Дослідивши наявні у справі докази, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив такі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи.

Частиною четвертою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Відповідно до положень статті 18 Закону України Про політичні партії в Україні (у редакції, яка діяла на час звернення позивача із даним позовом) державний контроль за діяльністю політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.

Відповідно до приписів Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Пунктом 3 підпункту 83 15 Положення передбачено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.

Пункт 5 частини першої статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом.

Тоді як відповідно до частини другої статті 9 Кодексу суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Виходячи з системного аналізу наведених положень законодавства вбачається, що саме на позивача, як суб`єкта владних повноважень, покладено обов`язок щодо звернення до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії, даний спір підсудний адміністративному суду, формою звернення до якого є позовна заява, а отже суд приходить до висновку щодо наявності у позивача правових підстав для звернення до суду з адміністративним позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії.

У відповідності до положень статті 3 Закону України Про політичні партії в Україні політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Згідно частини першої статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні у разі невиконання політичною партією вимоги частини сьомої статті 11 цього Закону, виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, не висування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Розділом XIII Виборчого кодексу України врегульовано загальні положення виборів Президента України.

Згідно частини першої статті 79 Виборчого кодексу України виборчий процес виборів Президента України включає, серед іншого, такий етап як висування та реєстрація кандидатів на пост Президента України.

Порядок висування кандидатів партіями визначено статтею 99 Виборчого кодексу України, відповідно до частини першої якої партія може висунути лише одного кандидата на пост Президента України. Особа може бути висунута кандидатом на пост Президента України лише однією партією за згодою кандидата.

Тоді як відповідно до приписів частини третьої цієї ж статті висування кандидата на пост Президента України партією здійснюється на з`їзді (зборах, конференції) відповідно до статуту цієї партії.

Розділом XXIII Виборчого кодексу України врегульовано загальні положення виборів народніх депутатів України.

Згідно частини першої статті 137 Виборчого кодексу України виборчий процес виборів народних депутатів України включає, серед іншого, такий етап як висування та реєстрація кандидатів у депутати.

Порядок висування кандидатів у народні депутати України визначено статтею 154, за змістом частини третьої якої висування кандидатів у депутати партією, формування та затвердження загальнодержавного виборчого списку та регіональних виборчих списків здійснюються на її з`їзді (зборах, конференції) у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.

Отже, Виборчий кодекс України передбачає послідовність та взаємопов`язаність таких складових однієї із стадій виборчого процесу як висування та реєстрація кандидатів як на виборах Президента України так і народних депутатів України.

Таким чином, позивач помилково ототожнює лише висування кандидатами певних осіб на з`їзді із окремим юридичним фактом, оскільки само по собі висунення кандидата на з`їзді (зборах, конференції) партії не створює юридичних наслідків для цілей визначення партії як спроможної політичної сили та не свідчить про виконання основних цілей діяльності партії.

В розглядуваному випадку з інформації, наданої Центральною виборчою комісією вбачається відсутність інформації щодо участі у виборчих процесах Політичної партії Партія промисловців і підприємців України .

Окрім того, з матеріалів справи вбачається, що позивачем адміністративний позов подано до Окружного адміністративного суду міста Києва та зареєстровано 07 лютого 2020 року, докази направлення позовних матеріалів відповідачу також наявні у матеріалах справи, та надіслані останньому 06 лютого 2020 року.

Як свідчать додатки, додані до відзиву на позовну заяву, датою реєстрації документів кандидата від партії Центральною виборчою комісією є 24 лютого 2020 року, що свідчить про те, що вказані дії здійснені відповідачем вже на момент подання та реєстрації адміністративного позову.

На думку суду, реєстрація відповідачем кандидата від партії після подання позову до суду не спростовує факт порушення ним 10-річного терміну для висування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України.

За таких умов, враховуючи не висування Політичною партією Партія промисловців і підприємців України кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років, суд приходить до висновку про наявність підстав, передбачених частиною статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні , для анулювання реєстраційного свідоцтва такої партії.

Водночас, починаючи з 01 січня 2016 року у зв`язку із набранням чинності положеннями Закону України Про внесення змін до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 26 листопада 2015 року № 835-VIII із статті 11 Закону України Про політичні партії в Україні виключені положення частини 11, якою було передбачено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, після реєстрації видає політичній партії, обласній, міській, районній організації партії або іншим структурним утворенням, передбаченим статутом партії, реєстраційне свідоцтво встановленого Кабінетом Міністрів України зразка.

Названим Законом також внесені зміни до статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні , у тому числі й щодо її назви, яку змінено з Анулювання реєстраційного свідоцтва на Анулювання реєстрації .

Такім чином, порядок анулювання реєстрації політичної партії на момент звернення позивача до суду із даним позовом, передбачений статтею 24 Закону України Про політичні партії в Україні , передбачав необхідність формулювання позовних вимог саме шляхом анулювання реєстраційного свідоцтва.

Разом з тим, частини друга та третя цієї ж статті містять положення про прийняття судом рішення про анулювання реєстрації політичної партії, що на переконання суду є підставою для постановлення саме такого рішення.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Міністерства юстиції України до Політичної партії Партія промисловців і підприємців України про анулювання реєстрації свідоцтва задовольнити повністю.

2. Анулювати реєстрацію Політичної партії Партія промисловців і підприємців України від 20 квітня 2000 року №1410.

Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Політичної партії Партія промисловців і підприємців України (02090, м. Київ, вул. Шота Руставелі, 11; ідентифікаційний код 21715677);

Міністерство юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, 13; ідентифікаційний код 00015622).

Суддя В.А. Кузьменко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення14.09.2021
Оприлюднено17.09.2021
Номер документу99583830
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/2984/20

Ухвала від 16.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 18.01.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Постанова від 29.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 28.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 27.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 12.04.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 28.01.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 10.12.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 14.09.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Кузьменко В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні