Справа №2-199/10
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 червня 2010р. смт. Черніг івка
Чернігівський районний с уд Запорізької області в скл аді:
головуючого судді С інєльнік Р.В.,
при секретарі Пи вовар Л.І.,
розглянувши в відкритому с удовому засіданні в залі суд у цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізьк ої області (далі - УПФ) про стяг нення недоплаченої щомісячн ої державної соціальної доп омоги,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся в су д з позовними вимогами до УПФ про стягнення недоплаченої щомісячної державної соціал ьної допомоги. В позові вказу є, що являється дитиною війни згідно Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » та пенсійного посвідчення. Згідно вищевказаного Закону йому повинна виплачуватись щомісячна державна соціальн а допомога у розмірі 30% мініма льної пенсії за віком, але в 2007- 2010роках така допомога йому не виплачувалася. Просить стяг нути з відповідача виплату д ержавної соціальної допомог и як дитині війни за 2007-2010року в розмірі 5301,90грн.
В ході розгляду справи пози вач ОСОБА_1 надав суду пис ьмові зміни до позовної заяв и, в якій просить суд визнати н еправомірною бездіяльність УПФ та зобов' язати відпові дача дорахувати та виплатити йому, як дитині війни, недопла чену суму щомісячної надбавк и до пенсії за період з 01.04.2007р. по 31.12.2009р. відповідно до вимог ст.6 З акону України "Про соціальни й захист дітей війни", виходяч и з розміру мінімальної пенс ії за віком, встановленої ч.1 с т.28 Закону України «Про загаль нообов' язкове державне пен сійне страхування».
В судовому засіданні позив ач ОСОБА_1 змінені позовні вимоги підтримав і пояснив, що його віднесено до категор ії дітей війни згідно Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни». З 01.01.06р. позива ч має право на отримання щомі сячної доплати до пенсії у ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком. Натомість, відповідач всупереч вимогам вищевказан ого Закону та Конституції Ук раїни такої доплати не здійс нював в повному обсязі, чим по рушив його права. Просить поз ов задовольнити.
Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, про день та час розгляду сп рави повідомлений належним ч ином, надав до суду письмові заперечення, в яких позов не в изнав та просив справу розгл ядати без виклику сторін. В за переченнях вказав, що в 2007р. від повідно до ст.111 Закону Україн и „Про Державний бюджет Укра їни на 2007р.» було встановлено п ідвищення до пенсії або щомі сячного грошового утримання чи державної соціальної доп омоги, яка виплачується замі сть пенсії, відповідно до ст.6 Закону України «Про соціальн ий захист дітей війни», інвал ідам у розмірі 50% від розміру н адбавки, встановленої для уч асників війни. ОСОБА_1 не є інвалідом, тому соціальна до помога йому не нараховувал ася та не виплачувалася. У поз ивача виникло право на соціа льну допомогу як дитині війн и з 09.07.2007р. після прийняття рі шення КСУ №6-рп/2007, яким було виз нано неконституційним припи нення дії ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни». Однак положення ст.7 ви щевказаного Закону визначен о проведення фінансування со ціальних виплат за рахунок к оштів Державного бюджету Ук раїни. За таких обставин УПФ н е мав права проводити виплат и за рахунок своїх коштів. В 2008 році ст.41 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008рік та про внесення змін до д еяких законодавчих актів Укр аїни» були внесені зміни в За кон України «Про соціальний захист дітей війни» і передб ачено інший розмір доплати д о пенсії. На підставі цих змін відповідач проводив в 2008 році виплати в межах фінансуванн я із держбюджету в порядку, пе редбаченому Постановами КМУ . Позивач отримав в 2008р. надба вку до пенсії як дитина війни в повному обсязі, тому свої ді ї вважає законними. В 2009р. прожи тковий мінімум встановлений в розмірах, що діяв в грудні 2008 р. Позивач отримав в 2009р. надба вку до пенсії як дитина вій ни в повному обсязі. Тому вим оги позивача щодо виплати не доплаченої допомоги як дитин і війни вважає необґрунтован ими. Просив в задоволенні поз овних вимог відмовити.
Суд, заслухавши пояснення п озивача ОСОБА_1, дослідивш и письмові заперечення відпо відача, матеріали справи, вст ановивши фактичні обставини та відповідні їм правовідно сини, вважає, що позов підляга є частковому задоволенню з н аступних підстав.
Судом встановлено, що позив ач ОСОБА_1 відповідно до п оложень Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ", набув статусу дитини війни т а не був інвалідом у спірний п еріод, знаходиться на обліку в УПФУ в Чернігівському райо ні Запорізької області, що пі дтверджується посвідченням НОМЕР_1 (а.с.6).
Протягом 2007-2010 років позивач щ омісячно отримував певні кош ти відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", які в значній мі рі є меншими від розміру визн аченого цим Законом, що підтв ерджується довідками відпов ідача №№ 177, 178, 179, 180 від 11.05.10р. (а.с.10-13).
Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.
Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.
Відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком. Таким чином, щомісячна доплата до п енсії для дітей війни є формо ю соціального забезпечення г ромадян, які відповідно до сп еціального закону, є дітьми в ійни. Тобто, фактично ця щоміс ячна надбавка є формою реалі зації конституційного права громадян, які є дітьми війни, на соціальний захист.
Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено дію ст.6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни".
Однак, рішенням Конституці йного Суду України №6-рп/2007р. ві д 9 липня 2007року визнано некон ституційними положення п.12 с т.71 Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" №4 89-Y від 19 грудня 2006 року та визнач ено, що положення Закону Укра їни "Про державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" не можуть скасов увати чи змінювати обсяги пр ав і обов'язків, пільг, компенс ацій і гарантій громадян, пер едбачених іншими законами Ук раїни, не можуть вноситися зм іни, зупинятися дії чинних за конів України, а також встано влюватися інше (додаткове) пр авове регулювання відносин, що є предметом інших законів України.
Таким чином, з 01 січня по 09 лип ня 2007р. застосуванню до спірни х правовідносин підлягали пр иписи Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к" №489-Y від 19 грудня 2006 року. Але з у рахуванням Рішення Конститу ційного Суду України №6-рп/2007 ві д 9 липня 2007 року відповідач пов инен був з 09 липня до 31 грудня 2007 року нараховувати і виплачу вати позивачу кошти, передба чені ст.6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ".
Законом України «Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року внесено зм іни до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни" де вказано що, дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни. Ве теранам війни, які мають прав о на отримання підвищення до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи держаної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, відповідно до цього Зак ону та Закону України «Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту» т аке підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним і з законів. Зазначені зміни на брали чинності з 01 січня 2008 рок у.
Однак, рішенням Конституці йного Суду України від 22 травн я 2008 року №10-рп/2008 ці зміни визна ні неконституційними. Таким чином, з 01 січня по 22 травня 2008р. з астосуванню до спірних право відносин підлягали приписи З акону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року. За таких обста вин, дії УПФ Чернігівського р айону Запорізької області ст осовно не нарахування позива чеві відповідних виплат у пе ріод з 01 січня до 22 травня 2008 рок у відповідали вимогам діючо го законодавства.
Але, з урахуванням Рішення К онституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 УПФ Ч ернігівського району Запорі зької області неправомірно в період з 22 травня до 31 грудня 2008 року не провело нарахування та виплати коштів позивачу, п ередбачених ст.6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни". Суд встановив, що ві дповідач після винесення Кон ституційним Судом України рі шення від 22 травня 2008 року прод овжував керуватися приписам и Закону України «Про держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України» в ід 28 грудня 2007 року, які втратил и чинність. Отже, УПФ Чернігів ського району Запорізької об ласті у цей строк допустило б ездіяльність та, як наслідок , порушення відповідного пра ва.
Відносно вимог позивача що до перерахування та сплати У правлінням Пенсійного Фонду України Чернігівського райо ну Запорізької області неспл аченої позивачу державної с оціальної допомоги як дитині війни з 01.01.2009р. по 31.12.2009р., суд зазна чає наступне.
Судом встановлено, що УПФ Че рнігівського району Запоріз ької області протягом 2009 року проводило виплати на підста ві п.8 Постанови КМ України «Пр о деякі питання соціального захисту окремих категорій гр омадян» №530 від 28 травня 2008 року. Дійсно, статтею 71 Закону Укра їни «Про державний бюджет Ук раїни на 2009 рік» Кабінету Міні стрів України надано право у 2009 році встановлювати розмір и соціальних виплат, які відп овідно до законодавства визн ачаються залежно від розміру мінімальної заробітної плат и, в абсолютних сумах у межах а сигнувань, передбачених за в ідповідними бюджетними прог рамами. Але, названа норма пер едбачає встановлення в абсол ютних сумах розмірів лише ти х виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мін імальної заробітної плати. Т ому її дія не поширюється на с пірні відносини по цій справ і, оскільки розмір зазначени х соціальних виплат згідно і з Законом України "Про соціал ьний захист дітей війни" зале жить від розміру мінімальної пенсії за віком. Отже, нарахув ання та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії а бо щомісячного грошового дов ічного утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, по винні здійснюватися відпові дно до норм Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни".
Окрім того, відповідно до ст . 54 ч.2 Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2009 р." ві д 26.12.2009р. № 835-VI розміри державних с оціальних гарантій на 2009 рік, щ о визначаються залежно від п рожиткового мінімуму, встано влюються відповідними закон ами України, цим Законом та но рмативно-правовими актами Ка бінету міністрів України. Ві дповідно до положень ст. 28 Зак ону України "Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування", мінімальний роз мір пенсії за віком за наявно сті у чоловіків 25, а у жінок - 20 ро ків страхового стажу встанов люється у розмірі прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, визначе ного законом. Визначення про житкового мінімуму, закладен ня правової основи для його в становлення, затвердження та врахування при реалізації д ержавою конституційної гара нтії громадян на достатній ж иттєвий рівень, дає Закон Укр аїни "Про прожитковий мініму м" від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Закон України "Про державні с оціальні стандарти та держав ні соціальні гарантії" від 5 жо втня 2000 року № 2017-III. Згідно ст.1 Зак ону України "Про державні соц іальні стандарти та державні соціальні гарантії" прожитк овий мінімум використовуєть ся для визначення, у тому чис лі, мінімального розміру пен сії за віком, який відповідно до статті 28 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування" вст ановлюється у розмірі прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, ви значеного законом.
Тому дії відповідача по вип латі позивачу підвищення до пенсії в розмірі 49,80грн. за пері од з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 року є неправо мірними та не відповідають в имогам діючого законодавств а, в наслідок чого є підстави д ля задоволення вимог позивач а про зобов' язання донарах увати та виплатити позивачу несплаченої державної соціа льної допомоги як дитині вій ни з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 року.
Виходячи з вищевикладеног о, суд вважає необґрунтовани ми заперечення відповідача , в яких він посилається на Пос танову КМ України від 28.05.2008 року №530 "Деякі питання соціальног о захисту окремих категорій громадян", оскільки постанов а КМ України є підзаконним но рмативним актом і не повинна застосовуватись відповідач ем, як така, що суперечить Зако ну «Про соціальний захист ді тей війни", який має вищу юриди чну силу. Відтак, у зв' язку з неправильним тлумаченням ви мог законів відповідач допус тив протиправність дій та, як наслідок, порушення права по зивача.
Суд вважає, що при вчиненні зазначених дій відповідачу н еобхідно керуватись положен нями ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування», оскільки цією частиною статт і Закону передбачено, що міні мальний розмір пенсії за вік ом встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, визначеного законом.
Частиною 3 ст.28 вищевказаног о Закону визначено, що мініма льний розмір пенсії за віком , встановлений абзацом перши м частиною першої даної стат ті, застосовується виключно для визначення розмірів пенс ії, призначених згідно з цим З аконом.
Однак, у даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як коефіцієнт д ля вирахування розміру щоміс ячної доплати, передбаченої ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни", що н е суперечить приписам ч.3 ст.28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування».
На підставі викладеного, зг ідно Законів України «Про со ціальний захист дітей війни" , «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня», "Про прожитковий мінімум ", "Про державні соціальні стан дарти та державні соціальні гарантії", Рішеннями Констит уційного Суду України від 9 ли пня 2007року та від 22 травня 2008 рок у, та керуючись ст.ст. 10, 11, 209, 213-215 ЦП К України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити част ково.
Визнати неправомірною без діяльність Управління Пенсі йного фонду України в Черніг івському районі Запорізької області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 , як д итині війни, щомісячної надб авки до пенсії у розмірі 30% мін імальної пенсії за віком, пер едбаченої ст.6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни», за період з 09 липня 2007р оку по 31 грудня 2007року, з 22 травн я 2008року по 31 грудня 2008 року, з 01 сі чня 2009 року по 31 грудня 2009 року, ви ходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановлено го ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ».
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізь кої області донарахувати та виплатити ОСОБА_1, як дити ні війни, недоплачену суму що місячної надбавки до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенс ії за віком згідно статті 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" за період з 09 липня 2007року по 31 грудня 2007рок у, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2008 року , з 01 січня 2009 року по 31 гру дня 2009 року, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком , встановленого ч.1 ст.28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування», з урахуванням факт ично отриманих коштів за цей же період.
В задоволенні інших позовн их вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду Запор ізької області через Чернігі вський районний суд Запорізь кої області шляхом подачі за яви про апеляційне оскарженн я протягом десяти днів з дня п роголошення рішення та апеля ційної скарги протягом двадц яти днів після подання заяви про апеляційне оскарження, а бо в порядку ч.4 ст.295 ЦПК Україн и.
Суддя Р.В.Сінєль нік
Суд | Чернігівський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 18.06.2010 |
Оприлюднено | 03.03.2011 |
Номер документу | 9966856 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Мелітопольський міськрайонний суд Запорізької області
Притуло Любов Володимирівна
Цивільне
Чернігівський районний суд Запорізької області
Сінельнік Руслан Васильович
Цивільне
Сарненський районний суд Рівненської області
Березень Юрій Валентинович
Цивільне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк Михайло Миколайович
Цивільне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк Михайло Миколайович
Цивільне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк Михайло Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні