КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.05.2010 № 2/292
Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:
головуючого: Короту н О.М.
суддів:
при секретарі:
За участю представникі в:
від позивача -
від відповідача -
розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійну скаргу СПД ОСОБА_1
на рішення Господарськ ого суду м.Києва від 02.02.2010
у справі № 2/292 ( .....)
за позовом Заступник прокурора Деснянського району м.Києва
до СПД ОСОБА_1
третя особа позивача
третя особа відповідача Комунальне підприємс тво "Київтранспарксервіс"
про відшкодування шкод и, завданої внаслідок самові льного зайняття земельної ді лянки
СУТЬ РІШЕННЯ ТА АПЕЛЯЦІ ЙНОЇ СКАРГИ:
У жовтні 2009 року заступник п рокурора Деснянського район у міста Києва в інтересах дер жави в особі Державної інспе кції з контролю за використа нням і охороною земель у міст і Києві звернувся до господа рського суду міста Києва з по зовом до Суб' єкта підприємн ицької діяльності ОСОБА_1 про відшкодування шкоди, зав даної внаслідок самовільног о зайняття земельної ділянки .
Рішенням господарського с уду міста Києва від 02.02.2010 у спра ві № 2/292 позовні вимоги Заступн ика прокурора Деснянського р айону міста Києва в інтереса х держави в особі Державної і нспекції з контролю за викор истанням і охороною земель у місті Києві задоволено повн істю, стягнуто з Суб' єкта пі дприємницької діяльності ОСОБА_1 169092,00 грн. шкоди, завдан ої внаслідок самовільного за йняття земельної ділянки, 1690,92 грн. державного мита та 236,00 грн . витрат на інформаційно-техн ічне забезпечення судового п роцесу.
Рішення мотивоване тим, що у відповідача відсутні будь-я кі документи, що пройшли держ авну реєстрацію та посвідчую ть право відповідача у відпо відності до приписів статей 125, 156 Земельного кодексу Україн и, на земельну ділянку площею 1,0 га на перетині вулиць Елект ротехнічної та Олександра Са бурова у Деснянському районі міста Києва.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстан ції, Суб' єкт підприємницько ї діяльності ОСОБА_1 зверн увся до Київського апеляційн ого господарського суду з ап еляційною скаргою, в якій про сив його скасувати та прийня ти нове рішення, яким у задово ленні позовних вимог відмови ти в повному обсязі, посилаюч ись на неповне з' ясування в сіх обставин справи та поруш ення судом норм матеріальног о права.
Зокрема, скаржник стверджу є, що суд першої інстанції дій шов помилкового висновку, що суб' єкт підприємницької ді яльності ОСОБА_1 самовіль но займає земельну ділянку п лощею близько 1,0 га, розташова ну на перетині вул. Електроте хнічної та вул. О. Сабурова у Д еснянському районі м. Києва д ля експлуатації та обслугову вання автостоянки (охороняєт ься та огороджена парканом), в зявши до уваги лише аргумент и однієї сторони, чим порушив принцип рівності.
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 10.03.2010 у даній справі апеляцій ну скаргу було прийнято до ро згляду, порушено апеляційне провадження у даній справі т а призначено її до розгляду н а 12.04.2010.
Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 12.04.2010 розгляд апеляційної ск арги відкладався на підставі пунктів 1, 2 частини 1 статті 77 ГП К України до 17.05.2010. Було продовж ено за клопотанням сторін в п орядку статей 69, 102 ГПК України строк розгляду апеляційної с карги.
В судове засідання 17.05.2010 з' я вилися лише представники поз ивача і відповідача. Предста вник третьої особи та прокур атури у судове засідання 17.05.2010 н е з' явилися, хоча судом були здійснені заходи щодо належ ного повідомлені про час і мі сце розгляду апеляційної ска рги у даній справі, про що свід чать поштове повідомлення пр о вручення кореспонденції су ду № 1106827 від 17.03.2010 третій особі (ух вали суду від 10.03.2010) та реєстр ві дправлення рекомендованої к ореспонденції суду (ухвали в ід 12.04.2010) від 16.04.2010 усім учасникам с удового процесу (в тому числі , до прокуратури міста Києва).
При цьому, від прокуратури м іста Києва на адресу суду над ійшов лист від 05.05.2010 за № 05/2-84вих.10, в якому остання повідомила с уд про доручення прокуратурі Деснянського району м.Києва забезпечити участь у розгля ді даної справи в Київському апеляційному господарськом у суді. В судовому засіданні 12 .04.2010 року приймав участь предс тавник від прокуратури Десня нського району м.Києва, був пі д розпис повідомлений про ча с і дату судового засідання.
Враховуючи, що явка предста вників учасників судового пр оцесу в судове засідання не в изнавалася обов' язковою, а також, що заяв, клопотань про в ідкладення розгляду апеляці йної скарги від третьої особ и та прокуратури не надходил о, Київський апеляційний гос подарський суд визнав за мож ливе розглянути апеляційну с каргу у справі № 2/292 за відсутно сті їх представників.
Розглянувши доводи апеляц ійної скарги, дослідивши мат еріали справи, заслухавши по яснення представників сторі н, Київський апеляційний гос подарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Як правильно з' ясува в суд першої інстанції, Управ лінням з контролю за викорис танням та охороною земель у м . Києві та Київській області п роведено обстеження та склад ено Акт обстеження земельної ділянки від 16.01.08 №3/37, відповідно до якого зазначено, що Суб' є кт підприємницької діяльнос ті ОСОБА_1 (далі - відповіда ч) використовує земельну діл янку площею близько 1,0 га, розт ашовану на перетині вул. Елек тротехнічної та О.Сабурова у Деснянському районі м. Києва для експлуатації та обслуго вування автостоянки (охороня ється та огороджено парканом ) без документів, передбачени х ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України.
За результатами проведенн я перевірки додержання вимог земельного законодавства ві дповідачем, спеціалістами Уп равління з контролю за викор истанням та охороною земель у м. Києві та Київській област і було складено Протокол про адміністративне правопоруш ення від 16.01.08 №0176.
Крім того, як вбачається з м атеріалів справи та вказано в рішенні суду першої інстан ції, в Акті перевірки дотрима ння вимог містобудівного зак онодавства, затвердженого за ступником голови Деснянсько ї районної у м. Києві державно ї адміністрації від 20.12.07, зафік совано, що відповідач провод ить роботи з облаштуванням о горожі навколо зазначеної зе мельної ділянки, без дозвіль ної документації.
На виконання вимог ухвали м ісцевого господарського суд у від 22.10.2009 прокуратурою та поз ивачем було надано суду нови й Акт перевірки дотримання в имог земельного законодавст ва №А/882/08 від 09.11.2009 року (який не бу в підставою позовних вимог), в якому зазначено, що станом на 09.11.09 відповідач “продовжує ви користовувати земельну діля нку площею близько 1,0 га на пер етині вул. Електротехнічної та О.Сабурова у Деснянському районі м. Києва для експлуата ції та обслуговування автост оянки (охороняється, огородж ене металевим парканом) без д окументів, передбачених ст.с т. 125, 126 Земельного кодексу Укра їни - самовільно, чим не вико нано вимоги припису від 16.01.08 №017 6”.
Проте, рішенням Деснянсько ї районної у м. Києві ради УІ с есії п' ятого скликання за № 9 від 26.06.2007 року „Про надання КП “ Деснянськпарксервіс” дозво лу тимчасового облаштування паркувальних дільниць та мо жливості залучення інвестор ів” було доручено Комунально му підприємству “Деснянськп арксервіс” як єдиному «опера тору» в районі організовуват и паркування автотранспорту , в тому числі, за наведеною ад ресою.
Так, господарським судом мі ста Києва правильно встановл ено, що між Комунальним підпр иємством “Київтранспарксер віс” (далі - третя особа) та від повідачем укладено договір № 9-Н від 01.08.2008 на право експлуата ції 300 фіксованих місць для па ркування автотранспортних з асобів за адресою: Деснянськ ий район, вул. Електротехнічн а - від вул. Сабурова до автост оянки “Обрій-2000” (раніше 02 серп ня 2007 року відповідачем було у кладено договір з Комунальни м підприємством “Деснянськп арксервіс” (том 1, ар.справи 17-19), який втратив чинність в зв' язку з укладенням договору № 9-Н від 01.08.2008.
Проте, суд першої інстанції дійшов передчасного висновк у щодо наявності підстав для покладання на відповідача в ідповідальності за завдану м айнову шкоду в розумінні ст.с т.1166, 1172 ЦК України.
Відповідно до ст. 211 ЗК Україн и, громадяни та юридичні особ и несуть цивільну, адміністр ативну або кримінальну відпо відальність відповідно до за конодавства, зокрема за само вільне зайняття земельних ді лянок.
В статті 1166 ЦК України містит ься законодавче визначення д еліктної відповідальності з а шкоду, завдану майну, та підс тави її виникнення. Так, для на стання деліктної відповідал ьності необхідна наявність с кладу правопорушення, а саме : наявність шкоди; протиправн а поведінка заподіювача шкод и; причинний Зв' язок між шко дою та протиправною поведінк ою заподіювача; вина. При цьом у, у частині 1 вказаної статті міститься пряма вказівка на протиправність поведінки за подіювача шкоди як обов' язк ову підставу такої відповіда льності.
Земельний кодекс України п ередбачає право постійного к ористування земельною ділян кою та строкове користування , яке засноване на договорі ор енди (ст.ст. 92, 93 Земельного коде ксу України). Постійне і строк ове користування полягає у в олодінні та користуванні зем ельною ділянкою.
Відповідно до статті 11 Зако ну України “Про транспорт”, з емлями транспорту визнаютьс я землі, надані у користуванн я підприємствам і організаці ям транспорту згідно із Земе льним кодексом України, для в иконання покладених на них з авдань щодо експлуатації, ре монту, вдосконалення і розви тку об' єктів транспорту. Ро зміщення споруд та інших об' єктів транспорту на землях, н аданих в користування підпри ємствам транспорту, здійснює ться за погодженням з місцев ими органами влади і самовря дування.
Згідно зі статтею 31 Закону У країни “Про транспорт” та ст аттею 71 Земельного кодексу Ук раїни, до земель дорожнього г осподарства належать землі, надані у користування під пр оїзну частину, ... смуги відвед ення і розташовані в їх межах інші дорожні споруди та обла днання, а також землі, що знахо дяться за межами смуг відвед ення, якщо на них розміщені сп оруди, що забезпечують функц іонування автомобільних дор іг, а саме: майданчики для стоя нки транспорту.
В силу ст. 116 Земельного кодек су України підставою для гро мадян та юридичних осіб набу ття права користування земел ьними ділянками із земель де ржавної або комунальної влас ності є рішенням органів вик онавчої влади або органів мі сцевого самоврядування в меж ах їх повноважень, визначени х цим Кодексом, або за результ атами аукціону. Набуття прав а на землю громадянами та юри дичними особами здійснюєтьс я шляхом передачі земельних ділянок у власність або нада ння їх у користування.
Разом з цим, у питанні про за стосування відповідальност і за самовільне зайняття зем ельної ділянки слід враховув ати, що саме по собі встановле ння судом наявності фактично го користування земельною ді лянкою без правовстановлююч их документів на неї не є дост атньою підставою для кваліфі кації такого використання зе мельної ділянки як самовільн ого її зайняття. Господарськ им судам у вирішенні таких сп орів необхідно досліджувати чи передбачено спеціальним законом отримання правовста новлюючих документів на земе льну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відс утності таких документів у о соби, що використовує земель ну ділянку, наявність у особи права на отримання земельно ї ділянки у власність чи кори стування, вжиття нею заходів до оформлення права на земел ьну ділянку, тощо (Аналогічна позиція викладена у пункті 4.1 .1. Рекомендацій Президії Вищо го господарського Суду Украї ни від 02.02.2010 за № 04-06/15 „Про практик у застосування господарськи ми судами земельного законод авства”).
Статтею 13 Конституції Украї ни визначено, що земля, її надр а, атмосферне повітря, водні т а інші природні ресурси, які з находяться в межах її терито рії, природні ресурси її конт инентального шельфу, виключн ої (морської) економічної зон и є об'єктами права власності українського народу. Від іме ні українського народу права власника здійснюють органи державної влади та місцевого самоврядування в межах, визн ачених Конституцією.
Згідно зі статтею 3 Земельно го кодексу України земельні відносини регулюються Конст итуцією України, Земельним к одексом України та відповідн о до них нормативно-правовим и актами.
Відповідно до статті 40 Конс титуції України місцеве само врядування є правом територі альної громади самостійно ви рішувати питання місцевого з начення в межах Конституції і законів України.
Згідно з пунктом 5 статті 16 За кону України „Про місцеве са моврядування в Україні” від імені та в інтересах територ іальних громад права суб'єкт а комунальної власності здій снюють відповідні ради.
Статтею 9 Земельного кодекс у України визначені повноваж ення Київської і Севастополь ської міських рад у галузі зе мельних відносин, до яких нал ежить, зокрема - розпорядженн я землями територіальної гро мади міста.
Згідно з ст. 30 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” до відання сільсь ких, селищних, міських рад нал ежить прийняття рішень про о рганізацію стоянок автомобі льного транспорту, здійсненн я контролю за їх діяльністю в ідповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни “Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель” термін “самовільн е зайняття земельної ділянки ” викладено у такій редакції : - “це будь - які дії, які свідча ть про фактичне використання земельної ділянки за відсут ності відповідного рішення о ргану виконавчої влади чи ор гану місцевого самоврядуван ня про її передачу у власніст ь або надання у користування (оренду) або за відсутності вч иненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятк ом дій, які відповідно до зако ну є правомірними”.
Як правильно встановлено с удом першої інстанції, підст авою для укладення договору № 9-Н від 01.08.2008 (відповідно до п. 1.1 я кого) є Правила паркування тр анспортних засобів у м. Києві , які затверджені рішенням Ки ївської міської ради від 26.09.2002 № 47/207.
Відповідно до рішення Київ ської міської ради № 47/207 операт орами є підприємства, визнач ені міською владою здійснюва ти організацію і експлуатаці ю місць платного паркування згідно з діючим порядком. П унктом 3.3 передбачено, що ро зробку схем організації дор ожнього руху та розміщення п аркувальних дільниць за окре мими адресами здійснює опера тор.
Розпорядженням Київської міської державної адміністр ації від 11.06.2001 року за № 1158 „Про за твердження Переліку платних місць паркування транспортн их засобів у м.Києві” паркува льний майданчик, який розташ ований за вказаною адресою, в ідведений для експлуатації є диним оператором з метою орг анізації місць платного відс тою транспортних засобів у м .Києві.
Відповідно до пункту 3 рішен ня Київської міської ради ві д 26.06.2007 року № 930/1591 „Про вдосконал ення паркування автотранспо рту в м.Києві”, яке у відповідн ості до ч. 1 ст. 144 Конституції Ук раїни обов' язкове до викона ння на відповідній території , третя особа у справі визначе на єдиним оператором з парку вання транспортних засобів, стягнення паркувального збо ру та виготовлення єдиних аб онементних талонів з паркува ння автомобільного транспор ту.
Судом першої інстанції так ож правильно встановлено, що додаток № 2 до рішення Київськ ої міської ради від 26.09.2002 № 47/207 втр атив чинність згідно з рішен ням Київської міської ради в ід 25.12.2008 р. N 1051/1051.
Рішенням Київської місько ї ради від 25.12.2008 № 1051/1051 “Про правил а благоустрою міста Києва” (д алі - Правила благоустрою м іста Києва) , яке в силу ч. 1 ст. 144 К онституції України, обов' яз кове до виконання на відпові дній території, затверджено відповідні правила та виріше но вважати такими, що втратил и чинність рішення Київської міської ради від 26.09.2002 № 47/207 “Про встановлення Правил благоус трою, паркування транспортни х засобів, тиші в громадських місцях, торгівлі на ринках у м . Києві” (додатки 1, 2, 3, 4, 5).
Розділом ХVІІ Правил благоу строю міста Києва обумовлені правила паркування транспор тних засобів у м. Києві.
У розумінні вказаних прави л паркування транспортних за собів - це тимчасова стоянка т ранспортних засобів у відвед ених або спеціально обладнан их місцях для паркування авт отранспорту без відповідаль ності за збереження транспор тного засобу або з такою відп овідальністю, якщо можливе о снащення місць для паркуванн я необхідним обладнанням. Ві дведені місця - це місця платн ого паркування, які знаходят ься на земельних ділянках, ро зташованих поза межами черво них ліній, або на земельних ді лянках, відносно яких не визн ачено балансоутримувача, пов инні бути огороджені, обладн ані дорожніми знаками, мати о світлення та приміщення для охорони, можуть мати дорожню розмітку (в залежності від по годних умов, пори року) та можу ть бути оснащенні пристроями для контролю часу паркуванн я. Спеціально обладнані місц я - це місця для паркування тра нспортних засобів, розміщені на проїжджій частині доріг ч и за її межами, визначені відп овідними дорожніми знаками, можуть мати дорожню розмітку , можуть бути оснащені спеціа льними пристроями для контро лю часу і способу паркування , сплати збору і послуг паркув ання, необхідним технічним о бладнанням для запобігання в икраденню транспортних засо бів (огорожею, в'їзними та виїз ними бар'єрами, шлагбаумами, п риміщеннями для охоронців то що).
Відповідно до п. 17.3.4 Правил бл агоустрою міста Києва перелі к майданчиків для платного п аркування транспортних засо бів доводиться до відома уча сників дорожнього руху через місцеві засоби масової інфо рмації, а конкретні місця для паркування автотранспортни х засобів позначаються шляхо м встановлення дорожніх знак ів і нанесення дорожньої роз мітки згідно з Правилами дор ожнього руху та визначаються розпорядженням виконавчого органу Київської міської ра ди (Київської міської держав ної адміністрації).
Пунктом 17.3.1 Правил благоустр ою міста Києва передбачено, щ о організація та експлуатаці я місць платного паркування транспортних засобів здійсн юється лише оператором або п ідприємствами, з якими опера тор уклав відповідний догові р.
Підпунктом 17.3.2 Правил передб ачено, що особливі умови кори стування земельними ділянка ми, на яких розташовані спеці ально обладнані та відведені місця, полягають в розробці т а погодженні в установленому цими Правилами порядку схем організації дорожнього руху , згідно з якими у оператора ви никає право надання платних послуг паркування транспорт них засобів та не потребує ро зроблення проектів відведен ня цих земельних ділянок. На т аких земельних ділянках опер атор не має права здійснюват и будь-яку діяльність, окрім н адання платних послуг з парк ування транспортних засобів та обладнання таких місць, що полягає у запровадженні інн оваційних технологій (сучасн их систем паркування), нанесе нні дорожньої розмітки, вста новленні відповідних дорожн іх знаків, огорожі та інших ел ементів благоустрою, у поряд ку визначеному цими Правилам и.
За таких обставин, Київсько ю міською радою вирішено пит ання щодо розміщення спеціал ьно обладнаних та відведених місць для паркування трансп ортних засобів в місті Києві шляхом встановлення вищенав едених особливих умов.
При цьому, суд апеляційної і нстанції також встановив, що 25.06.2007 Головним управління тран спорту КМДА було затверджено схему організації дорожньог о руху на земельній ділянці з а адресою вул. Електротехніч на (погоджено з відділом ДАІ п о обслуговуванню Деснянсько го району м.Києва та Деснянсь кою РДА). Зазначена схема є чин ною станом на день ухвалення рішення, оскільки не скасова на та не відкликана, що не було враховано судом першої інст анції при ухваленні оскаржув аного рішення.
Таким чином, висновок суду п ершої інстанції про надання третьою особою відповідачу з а договором № 9-Н від 01.08.2008 права н а експлуатацію 300 місць для па ркування автотранспортних з асобів за адресою: Деснянськ им район, вул. Електротехнічн а (від вул. Сабурова до автосто янки “Обрій-2000”) без належного обсягу прав щодо використан ня вищевказаної земельної ді лянки, а, як наслідок, задоволе ння позову про стягнення шко ди через самовільне зайняття відповідачем земельної діля нки, є безпідставним та спрос товується вищенаведеним у по станові.
Відповідно до статті 1 Закон у України „Про державний кон троль за використанням та ох ороною земель” самовільне за йняття земельної ділянки - бу дь-які дії, які свідчать про фа ктичне використання земельн ої ділянки за відсутності ві дповідного рішення органу ви конавчої влади чи органу міс цевого самоврядування про її передачу у власність або над ання у користування (оренду) а бо за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельн ої ділянки за винятком дій, як і відповідно до закону є прав омірними.
Таки чином, за результатом п ерегляду судом апеляційної і нстанції не встановлено прот иправної поведінки відповід ача, як обов' язкової підста ви для застосування відповід альності, передбаченої ст.1166 Ц К України, а відповідно - під став для задоволення позовно ї вимоги про стягнення шкоди . Через викладене в позові слі д відмовити.
З огляду на викладене, апеля ційна скарга підлягає задово ленню, а рішення суду першої і нстанції - скасуванню на підс таві п. 2 ч. 1 ст. 103 ГПК України з пр ийняттям нового рішення про відмову у позові з підстав, пе редбачених п.п.2, 3 ч.1 статті 104 ГП К України.
Керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 99, 101, 103-105 ГП К України, Київський апеляці йний господарський суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу суб ' єкта підприємницької діял ьності ОСОБА_1 задовольни ти.
Рішення господарського су ду міста Києва від 02.02.2010 у справ і № 9/292 скасувати.
У задоволенні позовних вим ог відмовити повністю.
Матеріали справи № 2/292 поверн ути до господарського суду м іста Києва.
Постанова набирає законно ї сили з дня її прийняття та мо же бути оскаржена в касаційн ому порядку протягом місяця.
Головуючий суддя
Судді
21.05.10 (відправлено)
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2010 |
Оприлюднено | 27.09.2010 |
Номер документу | 10063929 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Коротун О.М.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Боділовська Марина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні