Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" жовтня 2021 р. м. Житомир Справа № 906/1109/19
Господарський суд Житомирської області у складі: судді Машевської О.П.
за участю секретаря судового засідання: Веркалець У.Д.
за участю представників сторін:
від позивача: Бугайчук М.В., адвокат, ордер серії АМ №1006007 від 02.11.20р.
від відповідачів: не прибули
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро"
до Житомирська районна державна адміністрація
про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору оренди, скасування запису про реєстрацію договору оренди
Процесуальні дії по справі.
Господарським судом Житомирської області за правилами загального позовного провадження з 03.08.2020 року на стадії підготовчого провадження розглядалася справа за позовом ТОВ "Сатурн Агро" до відповідачів Житомирської РДА (м. Житомир), ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" (с. Висока Піч) та Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області (с. Висока Піч) про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним договору оренди, скасування запису про реєстрацію договору оренди.
Ухвалою суду від 21.01.21р. доручено провести у справі №906/1109/19 судову земельно-технічну експертизу, призначену ухвалою суду від 03.08.2020 року, Київському НДІСЕ (м. Київ). Попередню оплату вартості експертизи, згідно п.6 резолютивної її частини, покладено на ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" (с. Висока Піч).
Ухвалою суду від 24.05.21р. клопотання судових експертів від 15.03.21р. про надання додаткових матеріалів задоволено та повторно скеровано до КНДІСЕ справу №906/1109/19 у 3-х томах.
15.06.21р. до суду надійшло повідомлення КНДІСЕ №6746/21-41 від 08.06.21р. про залишення ухвали без виконання з підстав не проведення попередньої оплати судової експертизи платником за ухвалою суду від 21.01.21р. - ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" на підставі скерованих листом КНДІСЕ від 12.03.2021 року №6746/21-41 на його адресу договору та рахунку від 04.03.2021 №742 на оплату вартості судової експертизи.
Ухвалою суду від 22.06.21р. поновлено провадження в справі та призначено підготовче засідання на 08.07.21 р. о 14:30 год та зобов`язано сторін справи вчинити ряд процесуальних дій, передбачених резолютивною частиною ухвали суду.
У день проведення підготовчого засідання судом за сайті Укрпошти в мережі Інтернет за посиланням https://track.ukrposhta.ua/tracking_UA.html перевірено поштове відправлення суду, надіслане на юридичну адресу ТОВ "Полісся-Агро Бізнес", за штрихкодововим ідентифікатором 1000232494429 та встановлено, що остання вчинена дія "відправлення вручено 12427 с. Висока Піч Україна" мала місце 02.07.2021.
ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" та ТОВ "Сатурн Агро" вимоги ухвали суду від 22.06.21 р. не виконано.
Ухвалою суду від 08.07.21р. закрито підготовче провадження та призначено справу №906/1109/19 до судового розгляду по суті на 19.08.2021р. о 15:30 год.
Ухвалою суду від 19.08.21р. відкладено розгляд справи по суті на 23.09.2021 р. о 12:00год. та замінено відповідача-3 процесуальним правонаступником Тетерівською сільською радою Житомирського району.
На адресу суду повернулися копії ухвали суду від 19.08.21р., надіслані на адреси місцезнаходження позивача та відповідача-1, із відміткою органу поштового зв`язку про причини невручення "адресат відсутній за вказаною адресою".
Відповідно до ст. 11 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" здійснено витяг щодо юридичної особи-позивача Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" (код ЄДРПОУ 38187493) в якому міститься інформація про актуальну адресу місцезнаходження: 80400, Львівська обл., Кам`янка-Бузький р-н, місто Кам`янка-Бузька (з), вул. Ярослава Мудрого, будинок 56.
Представником позивача, адвокатом Бугайчуком М. В., на електронну адресу суду подано клопотання про відкладення розгляду справи (вх. г/с №19488 від 23.09.21).
Ухвалою суду від 23.09.21р. відкладено розгляд справи по суті на 07.10.2021 р. о 14:30 год.
У судовому засіданні 07.10.21р. оголошено перерву до 26.10.2021 р. о 12:00 год. про яку повідомлено учасникам справи ухвалою суду від 07.10.21р.
Після перерви судове засідання 26.10.21р. продовжено. Після заслуховування вступного слова представника позивача, оголошення стисло відзиву на позов відповідача -2, безпосереднього дослідження доказів та з`ясування обставин, які ці докази підтверджують , заслуховування представника позивача у судових дебатах, та виходу суду з нарадчої кімнати, оголошено вступну та резолютивну частини рішення суду про часткове задоволення позову.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Позивач ТОВ "Сатурн Агро" доводить, що відповідно до укладеного 01.06.2013року з Житомирською державною адміністрацією договору оренди земельних ділянок нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) є орендарем останніх загальною площею 408,4722га в кількості 266 (299 земельних ділянок), розташованих на території Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області, перелік яких визначено у додатку до договору оренди ( надалі у тексті - Договір оренди земельних часток (паїв) від 01.06.2013р.).
Договір оренди земельних часток (паїв) від 01.06.2013р. зареєстрований у Високопічській сільській раді 04.06.2013 року, про що свідчить відповідна відмітка органу місцевого самоврядування на його примірнику.
За умовою пункту 10 Договору оренди земельних часток (паїв) від 01.06.2013р. строк його дії становить 10 років, але не довше ніж до отримання власниками паїв свідоцтв на право власності на земельну ділянку, тобто до 2023 року.
При цьому, позивач ТОВ "Сатурн Агро" на дату звернення з цим позовом до суду використовує об`єкт оренди у своїй господарській діяльності та як орендар за Договором оренди земельних часток (паїв) від 01.06.2013р. сплачує орендну плату , про що подано належні засоби доказування.
Оскільки розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації № 599 від 01.11.2018 року Договір оренди земельних часток (паїв) від 01.06.2013р. було розірвано в односторонньому порядку, позивач ініціював позов про визнання його протиправним та скасування, який задоволено постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.09.2019р. у справі № 906/87/19.
Однак розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації № 606 від 02.11.2018 року було передано 84 нерозподілених ( не витребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 224,5864 га, розташованих на території Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ТОВ "Полісся - Агро бізнес".
09.11.2018року між Житомирською районною державною адміністрацією ( відповідач-1) та ТОВ "Полісся - Агро бізнес" (відповідач-2) на підставі розпорядження №606 від 02.11.2018 року було укладено договір оренди нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) №85 щодо 84 нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 224,5864га , орендарем яких є ТОВ "Сатурн Агро" на підставі Договору оренди земельних часток (паїв) від 01.06.2013р. у складі 266 нерозподілених ( не витребуваних ) земельних часток (паїв) загальною площею 408,4722 га.
Правові підстави позову: ч.1 ст.16, ст.21 ЦК України, ч.3 ст. 152 ЗК України щодо оскарження розпорядження №606 від 02.11.2018 року; ч.1 ст. 116, ст. 141, ч.2 ст. 152 ЗК України , ч.1 ст. 27 ЗУ "Про оренду землі" , ч.1 ст. 203, ст. 215 ЦК України щодо оспорювання Договору оренди нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) від 09.11.2018року №85.
Окрім того, позивач ТОВ "Сатурн Агро" просить зобов`язати Високопічську сільську раду Житомирського району скасувати запис № 85 від 09.11.2018 про реєстрацію Договору оренди нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) від 09.11.2018року №85.
У відзиві на позов "Полісся-Агро бізнес" звертає увагу на те, що доказом накладання об`єктів оренди позивач наводить складену ним порівняльну таблицю , стверджуючи, що номери земельних часток (паїв) і їх площа є однаковими і повністю збігаються. Водночас, доводить "Полісся-Агро бізнес", сторони спору фактично орендують різні об`єкти оренди.
Оскільки 15.06.21р. до суду надійшло повідомлення КНДІСЕ №6746/21-41 від 08.06.21р. про залишення ухвали суду від 21.01.21р. про проведення судової експертизи без виконання з підстав не проведення її попередньої оплати платником - ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" на підставі скерованих листом КНДІСЕ від 12.03.2021 року №6746/21-41 на його адресу договору та рахунку від 04.03.2021 №742 на оплату вартості судової експертизи, обставини, про які наголошував відповідач-2 експертним шляхом не встановлені.
У відповіді на відзив позивач ТОВ "Сатурн Агро" наголошує на тому, що тотожність об`єктів оренди підтверджується розробленою у 2005 році ТОВ "Земельні інформаційні системи" проектно-технічною документацією із землеустрою щодо організації земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки громадян реформованого КСП "Полісся" Високопічської сільської ради Житомирського району. Це єдина землевпорядна документація , яка обгрунтовує розмір, площу та оцінку земельних часток (паїв) за рахунок земель реформованого КСП "Полісся". Саме використовуючи вищезазначену інформацію , відповідач -1 в межах повноважень, які діяли на той момент, передав нерозподілені (не витребувані) частки (паї) в користування як позивачу, так і відповідачу -2. Окрім того, тотожність об`єкті оренди підтверджується змістом розпоряджень голови Житомирської РДА № 200 від 01.06.2013р. та № 606 від 02.11.2018р. (оспорюване ).
У відзиві на позовну заяву відповідач - 1 не визнає позовну вимогу визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Житомирської РДА від 02.11.2018р. № 606, оскільки вважає, що останнє прийняте в межах та спосіб , встановлений чинним законодавством , зокрема Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв).
У відповіді на відзив позивач ТОВ "Сатурн Агро" наголошує на тому, що відповідач-1 лише процитував норми Конституції України, Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) та Закону України "Про оренду землі". Жодного обґрунтування правомірності оскаржуваного розпорядження голови Житомирської РДА від 02.11.2018р. № 606 відповідачем -1 не наведено.
Відповідач 3 правом на подання відзиву на позов не скористався.
Справу розглянуто за наявними у ній матеріалами справи на підставі ст. 165 та 178 ГПК України.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
01.06.2013р. між Житомирською районною державною адміністрацією (орендодавець/відповідач-1) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сатурн-Агро" (орендар/позивач) укладено Договір оренди земельних ділянок від 01.06.2013р. (надалі - Договір від 01.06.2013р.), згідно з п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) в кількості 266 паїв (299 земельних ділянок) на території Високопічської сільської ради за межами населених пунктів (а.с. 23-24, т.1 ).
04.06.2013р. Договір від 01.06.2013р. зареєстрований у Високопічській сільській раді Житомирського району Житомирської області.
Відповідно до п.2 Договору від 01.06.2013р., в оренду передаються земельні ділянки в кількості 266 паїв (299 земельних ділянок) загальною площею 408,4722 га (перелік додається).
Додатком до Договору від 01.06.2013р. є перелік невитребуваних земельних часток (паїв) реформованого КСП "Полісся", що передаються в оренду ТОВ "Сатурн Агро" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не території Високопічської сільської ради ( а. с. 25-28, т.1). Кожен об`єкт оренди у переліку ідентифіковано у наступний спосіб: "№ п/п "32", № номер ділянки (рілля) "44", площа (рілля), га "2,1299", № ділянки (кормові угіддя), площа (кормові угіддя), га , загальна площа, га) ( а.с. 114-115, т.1).
Договір від 01.06.2013р. укладено на 10 (десять) років, але не довше ніж до моменту отримання власниками паїв свідоцтв на право власності на земельну ділянку. Після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У такому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.7 договору).
У відповідності до п.29 Договору від 01.06.2013р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Згідно п.31 Договору від 01.06.2013р. його дія припиняється шляхом його розірвання: за взаємною згодою сторін; в односторонньому порядку; за рішенням суду; внаслідок випадкового пошкодження орендованої земельних ділянок, яке істотно перешкоджає їх використанню; з інших підстав, визначених законом.
Пунктом 32 Договору від 01.06.2013р. передбачено, що орендодавець має право розірвати договір в односторонньому порядку у разі ухилення орендаря від перегляду розміру орендної плати та укладення відповідної додаткової угоди.
Сторони погодили, що невід`ємною частиною договору є акт приймання-передачі об`єкта оренди, та перелік земельних ділянок (п.38 договору).
Актом прийому-передачі земельної ділянки від 01.06.2013 р. орендодавець - Житомирська районна державна адміністрація Житомирської області в особі голови адміністрації Кулика Андрія Євтуховича, на підставі розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації №200 від 01.06.2013 р. передав, а Товариство з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" в особі директора Ясінського Валерія Ярославовича прийняло земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок (нерозділених) невитребуваних земельних часток (паїв) в кількості 266 паїв (299 земельних ділянок) на території Високопічської сільської ради за межами населених пунктів (а.с. 25, т.1).
01.11.2018 р. головою Житомирської районної державної адміністрації видано розпорядження №599 "Про розірвання договору оренди земельних ділянок від 01.06.2013 р., укладеного з ТОВ "Сатурн-Агро" на території Високопічської сільської ради Житомирського району", керуючись ч.3 ст.651 ЦК України, ст.141 Земельного кодексу України, ч.2 ст.31 Закону України "Про оренду землі", ст.41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", а також п.п.31,32 договору оренди, згідно з яким передбачено розірвання договору оренди земельних ділянок від 01.06.2013 р., у зв`язку із ухиленням орендаря від перегляду розміру орендної плати та укладення відповідної додаткової угоди (а. с. 30, т.1).
Враховуючи те, що Житомирською районною державною адміністрацією не було дотримано процедури щодо внесення змін до договору оренди земельних ділянок від 01.06.2013 р. та щодо розірвання договору оренди в односторонньому порядку Товариство з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" звернулося з позовом до суду.
Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.09.19р. у справі № 906/87/19 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" задоволено. Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області №599 від 01.11.2018 р. "Про розірвання договору оренди земельних ділянок від 01.06.2013 р. б/н, укладеного з товариством з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" на території Високопічської сільської ради Житомирського району".
Водночас, як встановлено судом, 02.11.2018 р. головою Житомирської районної державної адміністрації видано розпорядження № 606 "Про надання в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Полісся-Агро Бізнес" нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Високопічської сільської ради Житомирського району", згідно з яким передано в оренду ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" терміном на 7 років , але не довше, ніж до моменту отримання власниками паїв відповідних правовстановлюючих документів, земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель реформованого КСП "Полісся", в кількості 84 паї, загальною площею 224,5864 га, що розташовані на території Високопічської сільської ради Житомирського району за межами населеного пункту (згідно додатку) та встановити орендну плату у розмірі 10% (десять відсотків) від нормативної грошової оцінки земельних ділянок ( надалі у тексті - Розпорядження № 606) ( а. с. 112-113, т.1).
У п.3 резолютивної частини Розпорядження № 606 визначено ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" обов`язок забезпечити подання договору оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) до Високопічської сільської ради Житомирського району для проведення реєстрації відповідно до вимог чинного законодавства ( а. с. 113, т.1).
Додатком до Розпорядження № 606 визначено перелік нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), що передаються в оренду ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Високопічської сільської ради Житомирського району у кількості 84 земельних часток (паїв) загальною площею 224,5864 га. Кожен об`єкт оренди у переліку ідентифіковано у наступний спосіб: № п/п "1", номер ділянки "0001" , площа, га "3,2465" ( а. с. 114-115, т.1).
Судом встановлено, що 05.02.2019р. за актом приймання-передачі документів Житомирська РДА на підставі ст.5 Закону України " Про порядок виділення в натурі ( на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" передала, а Високопічська сільська рада Житомирського району прийняла невитребувані земельні частки ( паї) площею 224,5864га , орендарем яких є ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" та площею 275,6987га, орендарем яких є ТОВ "Сатурн Агро" ( а. с. 116, т.1).
Як свідчать матеріали справи, на підставі звернення ТОВ "Сатурн Агро" розпорядженням голови Житомирської РДА № 551 від 25.12.2013 "Про внесення змін до розпорядження голови адміністрації №200 від 01.06.2013р." пункт 1 викладено в наступній редакції:"1. Передати в оренду ТОВ "Сатурн Агро" терміном на 10 років , але не довше ніж до моменту отримання власниками паїв відповідних правовстановлюючих документів, земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) реформованого КСП "Полісся" в кількості 187 паїв (187 земельних ділянки) загальною площею 275,6987га (перелік додається), згідно проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на території Високопічської сільської ради Житомирського району та встановити орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки" (надалі - Розпорядження № 551).
Згідно з п. 1.2 Розпорядження № 551 виключено з додатку відповідні пункти з відповідними номерами земельних ділянок та у п.2 цього розпорядження зобов`язано ТОВ "Сатурн Агро" забезпечити подання додаткової угоди до Високопічської сільської ради для проведення реєстрації ( а. с. 202, т.1). Водночас, як встановив суд, Розпорядження № 551 не вплинуло на об`єкт оренди за Договором від 01.06.2013р.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Частиною 3 ст. 2 Земельного кодексу України , що набрав чинності з 01.01.2002 року, визначено, що об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у т о м у ч и с л і н а з е м е л ь н і ч а с т к и (паї) ( далі - ЗК України 2002 року).
З наведеного чітко і недвозначно випливає , що йдеться про різні об`єкти земельних відносин: земельна ділянка та п р а в о на з е м е л ь н у ч а с т к у ( пай).
З назв ст. 79 та 79-1 ЗК України 2002 року чітко і недвозначно випливає, що земельна ділянка як об`єкт земельних відносин є також об`єктом цивільних прав, зокрема, права власності.
В свою чергу, окремим об`єктом цивільних прав є п р а в о на з е м е л ь н у ч а с т к у (пай) , правова характеристика якого не обмежується Земельним кодексом України, і зокрема.
Відповідно до ст. 5 Земельного кодексу України від 18.12.1990 № 561-XІІ (втратив чинність з 01.01.2002року) земля могла належати громадянам на праві колективної власності. Згідно ч.4 цієї статті у колективну власність могли бути передані землі колективних сільськогосподарських підприємств. Згідно ч. ч. 9,10 цієї статті кожний член колективного сільськогосподарського підприємства мав право одержати свою частку землі в натурі (на місцевості), мав право передати у спадщину право на земельну частку та право продати свою земельну частку.
Разом з тим, згідно ч. 2 цієї статті суб`єктами права колективної власності на землю визнавались колективні сільськогосподарські підприємства. У зв`язку з цим, постановою Верховної Ради України від 13 березня 1992 року N 2201-XII (постанова втратила чинність на підставі Закону N 1377-IV від 11.12.2003 р. ) була затверджена форма державного акту на право колективної власності на землю, який містив план зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність, видавався колективному сільськогосподарському підприємству, та в якості обов`язкового додатку передбачав список громадян - членів колективного сільськогосподарського підприємства.
Згідно з Указом Президента України „Про невідкладні заходи щодо прискорення земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва від 10 листопада 1994 р. № 666 та п. 1 Указу Президента України № 720/95 від 08.08.1995р. "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність, зокрема, колективним сільськогосподарським підприємствам ( далі - Указ ПУ № 720/95).
Паювання земель, за Указом ПУ № 720/95, передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства б е з в и д і л е н н я з е м е л ь н и х д і л я н о к в н а т у р і (на місцевості).
Право на земельну частку (пай) мають, зокрема, члени колективного сільськогосподарського підприємства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю (п. 2 Указу ПУ № 720/95).
Згідно п. 3 Указу ПУ № 720/95 розміри земельної частки (паю) в у м о в н и х к а д а с т р о в и х г е к т а р а х визначаються виходячи з вартості земельної частки (паю) та середньої грошової оцінки одного гектара сільськогосподарських угідь для даного підприємства.
У п. 5 Указу ПУ № 720/95 передбачена видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація районною державною адміністрацією.
В подальшому Указом Президента України від 03.12.1999 № 1529/99 "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" було закріплено право вільного виходу всіх членів колективних сільськогосподарських підприємств з цих підприємств із земельними частками (паями) ( далі - Указ ПУ № 1529/99).
Указом ПУ № 1529/99 запроваджено, зокрема, обов`язкове укладання підприємствами, які використовують землю для сільськогосподарських потреб, договорів оренди земельної частки (паю), майнового паю з власниками цих часток, а також спрощений порядок реєстрації договорів оренди земельної частки (паю) та майнового паю органами місцевого самоврядування.
На виконання Указу ПУ № 1529/99 наказом Держкомзему України від 17 січня 2000 р. N 5 ( чинний ) було затверджено Типовий договір оренди земельної частки (паю), сторонами якого є виключно власник (ки) земельної (-их) частки (-ок) (паю) (-їв) як орендодавці та юридичні особи, які використовують землю для сільськогосподарських потреб як орендарі ( далі - Типовий договір).
Типовий договір у п. 2.3 містить умову, що у разі в и д і л е н н я з е м е л ь н о ї д і л я н к и на о с н о в і з е м е л ь н о ї ч а с т к и (паю) в натурі (на місцевості) зобов`язання сторін припиняються відповідно до чинного законодавства.
У п. 4 Типовий договір містить умову про те, що договір набуває чинності з моменту його реєстрації сільській (селищній, міській) раді.
На виконання Указу ПУ № 1529/99 постановою Кабінету Міністрів України від 24 січня 2000 р. N 119 було затверджено Порядок реєстрації договорів оренди земельної частки (паю) ( далі - Порядок № 119).
У п. 2. Порядку № 119 встановлено, що реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
У п. 4. Порядку № 119 встановлено, що договір оренди реєструється у Книзі записів реєстрації договорів оренди земельних часток (паїв), що ведеться за формою згідно з додатком. Датою реєстрації договору оренди є дата внесення відповідного запису до цієї Книги.
ЗК України 2002 року у статті 3 також визнав самостійним об`єктом земельних відносин п р а в о на з е м е л ь н і ч а с т к и (паї).
У статті 81 ЗК України 2002 року визнав громадян України суб`єктами права власності на земельні ділянки, набуті на підставі виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
У п.п.16 та 17 розділу 10 "Перехідних положень" ЗК України 2002 року визначив механізм набуття громадянами статусу власника земельної ділянки : громадянам, на підставі отриманих сертифікатів на право на земельну частку (пай), за їх бажанням, виділяються в натурі (на місцевості) земельні ділянки з видачею державних актів на право власності на землю. При цьому, сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.
Окрім того, з е м е л ь н а ч а с т к а (пай) була предметом регулювання Закону України "Про оренду землі" , в редакції , чинний з 22.10.1998 року по 04.11.2003 року, у ч.3 ст. 3 якого було встановлено, що при передачі в оренду земельних ділянок громадянами, які мають право на земельну частку (пай), їх місце розташування визначається з урахуванням вимог раціональної організації території і компактності землекористування відповідно до спеціальних землевпорядних проектів, які затверджуються, зокрема, загальними зборами членів сільськогосподарського підприємства ( далі - Закон про оренду).
Законом України N 1211-IV від 02.10.2003р. Закон про оренду викладено в новій редакції , чинній з 05.11. 2003 року, яка виключила із статті 3 "Об`єкти оренди землі" земельну частку (пай).
Водночас питання цивільного обігу земельної частки (паю) як об`єкта оренди викладено у розділі IX "Перехідні положення " Закону про оренду в новій редакції , чинній з 05.11.2003 року, у якому закріплено право громадян - власників сертифікатів на право на земельну частку (пай) до виділення їм у натурі (на місцевості) земельних ділянок укладати договори оренди земель сільськогосподарського призначення, місце розташування яких визначається з урахуванням вимог раціональної організації території і компактності землекористування, відповідно до цих сертифікатів з дотриманням вимог цього Закону.
Як передбачено у цьому розділі Закону про оренду після виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) договір оренди землі переукладається відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку на тих самих умовах, що і раніше укладений, і може бути змінений лише за згодою сторін. Припинення дії договору оренди допускається лише у випадках, визначених цим Законом".
В подальшому організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали, зокрема, колективним сільськогосподарським підприємствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначено положеннями Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 № 899-IV , чинного з 08.07.2003 року ( далі - Закон про земельні частки ( паї).
Положеннями ч.ч.1,2,4 ст. 3 Закону про земельні частки (паї) передбачено, що підставами для виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) в л а с н и к а м з е м е л ь н и х ч а с т о к (паїв) є рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації. Особи, власники сертифікатів на право на земельну частку (пай), які виявили бажання одержати належну їм земельну частку (пай) в натурі (на місцевості), подають до відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації заяву про виділення їм земельної частки (паю) в натурі (на місцевості). У разі подання заяв про виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) більшістю власників земельних часток (паїв) у межах одного сільськогосподарського підприємства відповідна сільська, селищна, міська рада чи районна державна адміністрація приймає рішення про розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону про земельні частки (паї) проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляється суб`єктами господарювання, які мають у своєму складі сертифікованих інженерів-землевпорядників, погоджується відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією і затверджується на зборах більшістю власників земельних часток (паїв) у межах земель, що перебувають у користуванні одного сільськогосподарського підприємства, та оформляється відповідним протоколом.
Проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) зберігається у відповідній сільській, селищній, міській раді за місцем проживання більшості власників земельних часток (паїв) та в районному відділі земельних ресурсів (ч. 5 ст. 7 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)").
З наведеного вбачається, що в даному випадку, розробляється один проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на усі земельні ділянки колективної форми власності, які підлягали паюванню і лише у разі виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) .
Нормами ст. 8 Закону про земельні частки (паї) визначено, що документація із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) включає:
- проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв);
- технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельну ділянку ( ст. 11 цього Закону).
Тобто, в подальшому для осіб, які здійснюють оформлення державного акту на право приватної власності необхідно відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку. О д н а к в к а з а н и й о б о в ' я з о к в и з н а ч е н и й л и ш е для г р о м а д я н - в л а с н и к і в з е м е л ь н и х ч а с т о к (паїв).
Разом з тим, у п.8. розділу 10 "Перехідних положень" ЗК України 2002 року врегульовано, що сільськогосподарські підприємства, які до введення у дію цього Кодексу уклали з власниками земельних часток (паїв) договори оренди, можуть, за бажанням власників цих часток (паїв), замовити землевпорядній організації виконання землевпорядних робіт, необхідних для виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), видачі їх власникам державних актів на право власності на землю та оплатити виконання таких робіт.
Тобто, ЗК України 2002 року д о п у с к а є о р е н д а р я земельних часток (паїв) в якості замовника та платника документації із землеустрою щодо виділення земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) їх в л а с н и к а м - громадянам для отримання ними державних актів на право власності вже на з е м е л ь н у д і л я н к у.
Судом встановлено наявність проектно-технічної документації із землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам із земель реформованого КСП "Полісся" Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області, виготовленої станом на 2005 рік , у складі якої є інші засоби доказування, які суд враховує при вирішенні цього спору ( а. с. 25-139, т.2).
Зокрема, дозвіл на розробку проектно-технічної документації із землеустрою було надано розпорядженням голови Житомирської РДА № 525 від 22.12.2003р. саме громадянам реформованого КСП "Полісся" на договірних умовах з державною або іншою землевпорядною організацією, що має ліцензію на право проведення таких робіт (а.с. 28, т.2).
Рішенням Високопічської сільської ради 25 сесії 24 скликання від 28.04.2005р. затверджено список 266 громадян , які виявили згоду на отримання держпавних актів на право приватної власності на землю , що претендують на 266 повних земельних ділянок (паїв), а також список 116 власників сертифікатів , які померли, і претендували в разі виготовлення державних актів на 116 повних паїв.
Цим рішенням Високопічська сільська рада просила ТОВ "Земельні інформаційні системи", яке працювало в рамках Проекту підтримки приватизації землі в Україні, виготовити технічну документацію зі складання державних актів на право приватної власності на землю , включаючи померлих ( а.с. 29, т.2).
Окрім того, на виконання Закону про земельні частки ( паї) постановою КМУ від 4 лютого 2004 р. N 122 затверджений Порядок організації робіт та методика розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) ( далі - Порядок № 122).
У п. п. 10 та 11 Порядку № 122 передбачено, що , зокрема, сільська рада чи райдержадміністрація розміщує схему розташування земельних ділянок із зазначенням номерів земельних ділянок та номерів їх власників за списком у загальнодоступному місці у населеному пункті для ознайомлення з нею громадськості, а також вживає заходів до остаточного його погодження згідно з поданими заявами і затверджує протокол зборів з урахуванням внесених змін, а також доручає територіальному органу Держземагентства разом із землевпорядною організацією забезпечити організацію робіт з установлення меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) та складання державних актів на право власності на земельні ділянки (на підставі відповідних договорів).
Відповідно до підпункту 3.5 пункту 3 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Держкомзему від 18.05.2010 р. №376, межі земельних ділянок, що виділяються власникам земельних часток (паїв) в натурі (на місцевості), які будуть використовуватись їх власниками самостійно, закріплюються межовими знаками кожна окремо. Вказані земельні ділянки, які їх власники або інші особи будуть використовувати єдиним масивом, закріплюються межовими знаками лише по окружній межі єдиного масиву.
Слід зазначити, що з 01.01.2013 року право власності на земельну ділянку державним актом вже не посвідчується, тому в цій частині п.п. п.п.16 та 17 розділу 10 "Перехідних положень" ЗК України 2002 року, розділ IX "Перехідні положення " Закону про оренду, ст. 8 Закону про земельні частки ( паї) та п.11 Порядку № 122 вже не діють, а з Закону України "Про землеустрій" (ст. 56) виключено такий вид документації як технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку.
Однак підсумовуючи вищевикладені норми чинного законодавства, з е м е л ь н а ч а с т к а (пай), на відміну від земельної ділянки, є у м о в н о ю ч а с т к о ю з е м е л ь, які належали, зокрема, колективним сільськогосподарським підприємствам, розмір якої визначений в у м о в н и х к а д а с т р о в и х г е к т а р а х, а місце розташування, межі, площа тощо - відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв), затвердженого, зокрема, загальними зборами членів сільськогосподарського підприємства.
За своїм правовим статусом ця частина земної поверхні залишається часткою (паєм,) незважаючи на те, що в назві та по тексту Закону про земельні частки ( паї) вживається термін "земельна ділянка" та використовується як об`єкт цивільних прав, зокрема , оренди. С у б' є к т о м п р а в а в л а с н о с т і на земельну частку (пай) є громадянин України ( Закон про земельні частки ( паї).
Таким чином, положення статті 79-1 Закону України та статті 3 Закону про оренду, щ о д о визначення о б ' є к т а о р е н д и не поширюється на відносини щодо оренди земельної частки (паю) ( вище викладену правову позицію викладено у постанові Верховного суду України від 25 лютого 2015 року , № в реєстрі судових рішень 42886585, від якої не відступала Велика Палата Верховного Суду).
Тому фактично у статті 13 Закону про земельні частки (паї) під "нерозподіленою (не витребуваною ) земельною ділянкою" йдеться про " нерозподілену (не витребувану ) земельну частку ( пай)" , як умовну земельну частку, яка або закріплена за певною людиною, що з якоїсь причини не підтвердила своє право власності, і можливо з поважних причин не отримала земельний сертифікат, або взагалі нерозподілена певній людині ( її спадкоємцям), яка ( які) з якоїсь причини не брала участь у розподілі земельних часток (паїв) .
Статус невитребуваних нерозподілені земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок (п.7.61 постанова ВПВС від 1 жовтня 2019 року у справі № 922/2723/17).
Як станом на 01.06.2013 , так і станом 02.11.2018 року стаття 13 Закону про земельні частки (паї) діяла в наступній редакції: нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Законом про земельні частки (паї) та Порядком № 122 не визначено спеціального порядку передачі невитребуваних земельних ділянок (паїв) відповідним державним адміністраціям, з яким пов`язане виникнення права на розпорядження ними згідно зі ст.13 Закону № 899-IV та п.12 Порядку № 122 .
Водночас спору між учасниками справи щодо наявності /відсутності в Житомирської РДА як станом на 01.06.2013 , так і станом на 02.11.2018 повноважень розпорядника нерозподілених (невитребуваних ) земельних ділянок (паїв) не існувало.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (в редакції, чинній на 02.11.2018) на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Відповідно до статті 13 та 21 Закону України Про місцеві державні адміністрації та ст. 17 ЗК України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності, іншими природними ресурсами в межах, визначених цим Кодексом, вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та постановам Верховної Ради України, прийнятим відповідно до Конституції та законів України, актам Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.
Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону (ст. 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації").
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з погляду його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації цього рішення виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку вимога про визнання рішення незаконним може розглядатися як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 ЦК України та пред`являтися до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного права особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень ( правові висновки, викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду від 13.11.2018 у справі № 925/1152/17, від 15.05. 2018 у справі № 911/4144/16, 15.01. 2019 у справі № 911/4007/16).
Оскаржуваним Розпорядженням № 606 передано в оренду ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 84 земельні частки (паї), які розташовані на території Високопічської сільської ради Житомирського району загальною площею 224,5864 га, які на праві оренди надані позивачу ТОВ "Сатурн Агро" розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації №200 від 01.06.2013 р.
Оцінюючи заперечення відповідача "Полісся-Агро бізнес" про те, що з позивачем ТОВ "Сатурн Агро" сторони спору фактично орендують різні об`єкти оренди, суд виходить з наступного.
Як вже зазначено судом в описовій частині цього рішення 15.06.21р. до суду надійшло повідомлення КНДІСЕ №6746/21-41 від 08.06.21р. про залишення ухвали суду від 21.01.21р. про проведення судової експертизи без виконання з підстав не проведення її попередньої оплати платником - ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" на підставі скерованих листом КНДІСЕ від 12.03.2021 року №6746/21-41 на його адресу договору та рахунку від 04.03.2021 №742 на оплату вартості судової експертизи, обставини, про які наголошував відповідач-2 експертним шляхом не встановлені. Ухвалою суду про виконання судової будівельно-технічної експертизи іншим суб`єктом судово-експертної діяльності від 21.01.2021 на вирішення судового експерта КНДІСЕ було винесено питання в редакції ухвали суду від 03.08.2020року, і зокрема: чи накладаються на місцевості ( в натурі) координати нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) в умовних кадастрових гектарах загальною площею 408,4722га в кількості 266 (299 земельних ділянок), які знаходяться на території Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області, перелік яких визначено у додатку до договору оренди земельних ділянок від 01.06.2013року , укладеного між ТОВ "Сатурн Агро" та Житомирською державною адміністрацією на координати нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 224,5864га в кількості 84, які знаходяться на території Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області, перелік яких визначено у додатку до договору №85 оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), укладеного 09.11.2018року між ТОВ "Полісся - Агро Бізнес" та Житомирською районною державною адміністрацією.
У ч. 4 ст. 102 ГПК України передбачено, що у разі ухилення учасника справи від подання суду на його вимогу необхідних для проведення експертизи матеріалів, документів або від іншої участі в експертизі, що перешкоджає її проведенню, суд залежно від того, яка особа ухиляється, а також яке ця експертиза має значення, може визнати встановленою обставину, для з`ясування якої експертиза була призначена, або відмовити у її визнанні.
Оскільки ТОВ "Полісся - Агро Бізнес" ухилилося від попередньої оплати судової експертизи, призначеної за клопотанням відповідача-2, суд визнає встановленою обставину надання останньому Розпорядженням № 606 в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва 84 земельних часток (паїв) загальною площею 224,5864 га, які на праві оренди надані позивачу ТОВ "Сатурн Агро" розпорядженням голови Житомирської районної державної адміністрації №200 від 01.06.2013 р. у складі 266 земельних паїв (299 земельних ділянок) загальною площею 408,4722га.
Окрім того, суд враховує, що за час вирішення цього спору окремі з орендованих ТОВ "Полісся - Агро Бізнес" 84 земельних часток (паїв) загальною площею 224,5864 га могли набути статусу земельних ділянок ( ст.ст. 79, 79-1 ЗК України).
Водночас формування земельних ділянок їх володільцем, зокрема внаслідок поділу та/або об`єднання, з присвоєнням їм кадастрових номерів, зміною інших характеристик не впливає на можливість захисту права власності чи інших майнових прав у визначений цивільним законодавством спосіб (правові позиції, викладені в постановах Великої Палати Верховного Суду від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц та від 1 жовтня 2019 року у справі № 922/2723/17).
З врахуванням викладеного, позов ТОВ "Сатурн Агро" про визнання Розпорядження № 606 незаконним та його скасування підлягає задоволенню.
2. Щодо позовної вимоги ТОВ "Сатурн Агро" визнати недійсним договір №85 оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), укладений 09.11.2018року між ТОВ "Полісся - Агро Бізнес" та Житомирською районною державною адміністрацією.
Згідно із частиною третьою статті 215 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна зі сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин). Недійсний правочин не створює наслідків, крім пов`язаних з його недійсністю (частина перша статті 216 ЦК України).
Відповідно до положень частини першої статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, установлених частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу (зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним та відповідати його внутрішній волі, правочин має вчинятися у формі, встановленій законом, бути спрямований на настання реальних правових наслідків, що обумовлені ним. Правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами) не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх та непрацездатних дітей).
Позивач, реалізуючи право на судовий захист і звертаючись до суду з позовом про визнання недійсним правочину, стороною якого він не є, зобов`язаний довести (підтвердити) в установленому законом порядку, яким чином оспорюваний ним договір порушує (зачіпає) його права та законні інтереси, а суд має - перевірити доводи та докази, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, і вирішити питання про наявність чи відсутність підстав для правового захисту позивача. Відсутність порушеного або оспорюваного права позивача є підставою для ухвалення рішення про відмову в задоволенні позову незалежно від інших встановлених судом обставин (правові висновки, викладені у постанові ОП КГС ВС від 16.10.2020 у справі №910/12787/17).
Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.09.19р. у справі № 906/87/19 позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" задоволено. Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області №599 від 01.11.2018 р. "Про розірвання договору оренди земельних ділянок від 01.06.2013 р. б/н, укладеного з товариством з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" на території Високопічської сільської ради Житомирського району".
Таким чином, позивач ТОВ "Сатурн Агро" станом на дату ухвалення судового рішення у справі перебуває у статусі орендаря за Договором оренди земельних ділянок від 01.06.2013р., який укладено строком на 10 років, але не довше ніж до моменту отримання власниками паїв свідоцтв про право власності на земельну ділянку.
Станом на дату ухвалення судового рішення у справі залишається незмінною редакція п.17 Розділ X Перехідні положення ЗК України про те, що сертифікати на право на земельну частку (пай), отримані громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства. Сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.
Однак відповідно до чинної редакції статті 13 Закону про земельні частки (паї) у разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Таким чином, оскільки ТОВ "Сатурн Агро" є первинним орендарем 84 нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) загальною площею 224,5864га та на момент ухвалення рішення суду має чинне право оренди, позов про визнання недійсним Договору оренди нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) № 85 від 09.11.2018 року, укладений між Житомирською районною державною адміністрацією ( код ЄДРПОУ 04053476) та ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" ( код ЄДРПОУ 40030093) та зареєстрований Високопічською сільською радою Житомирського району Житомирської області за № 85 підлягає задоволенню.
3. Щодо вимоги ТОВ "Сатурн Агро" скасувати запис №85 від 09.11.2018р. у Журналі реєстрації договорів оренди земельних ділянок Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області та щодо визначеного у позові відповідача за цією позовною вимогою - Високопічська сільська рада (правонаступник - Тетерівська сільська рада).
У ч. 1 ст. 30 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 № 1952-IV передбачено, що право оренди на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, земельні ділянки колективної власності, надані в оренду органами державної влади, органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному статтями 13, 14- 1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", здійснюється без державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки в Державному реєстрі прав.
Державна реєстрація припинення права оренди на невитребувані (нерозподілені) земельні ділянки, земельні ділянки колективної власності, надані в оренду в порядку, визначеному статтями 13, 14- 1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", проводиться без подання відповідної заяви заявниками одночасно з державною реєстрацією права власності на відповідну земельну ділянку.
Спір про скасування рішення та/або запису про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно за іншою особою є цивільно-правовим та залежно від суб`єктного складу підлягає вирішенню за правилами цивільного або господарського судочинства. Належним відповідачем у такому спорі є особа, речове право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Участь у такому спорі реєстратора як співвідповідача (якщо позивач вважає його винним у порушенні своїх прав) не змінює приватноправового характеру спору (постанова ВП ВС від 04.12.2019 у справі № 823/588/16 (№ в ЄДРСР 86401165).
Наведені висновки Великої Палати Верховного Суду суд вважає релевантними і до позовної вимоги про скасування запису №85 від 09.11.2018р. у Журналі реєстрації договорів оренди земельних ділянок Високопічської сільської ради Житомирського району Житомирської області. Належним відповідачем за цією вимогою є ТОВ "Полісся - Агро бізнес" . У позові до Високопічської сільської ради ( правонаступник - Тетерівська сільська рада) суд відмовляє.
Щодо розподілу судових витрат
Відповідно до статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
При зверненні з цим позовом до суду Позивач сплатив судовий збір в розмірі 5763,00грн (1921,00грн х 3), сплачений за три немайнові позовні вимоги, що підтверджується платіжним дорученням №4 від 18.10.2019р.
У зв`язку із задоволенням позову до відповідачів 1 та 2 судовий збір покладається на останніх.
Щодо витрат позивача на професійну правничу допомогу у розмірі 10000,00грн.
Частинами першою та другою статті 124 ГПК України визначено, що разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи. У разі неподання стороною попереднього розрахунку суми судових витрат, суд може відмовити їй у відшкодуванні відповідних судових витрат, за винятком суми сплаченого нею судового збору ( постанова ВП ВС від 12.11.19р. у справі № 904/4494/18).
У позовній заяві Позивач навів попередній (орієнтовний ) розрахунок витрат на професійну правничу допомогу згідно з яким розмір останніх складає 5000,00грн.
Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами (частини перша та друга статті 126 Господарського процесуального кодексу України).
Розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду (ч. 8 ст. 129 ГПК України).
У ч.1 ст. 221 ГПК України передбачено, що суд за заявою сторони може вирішити питання про судові витрати після ухвалення рішення по суті позовних вимог, для чого призначає судове засідання. Оскільки до закінчення судових дебатів адвокат позивача М. Бугайчук заявив про наявність у сторони додаткових доказів щодо понесених витрат на професійну правничу допомогу, суд застосовує процесуальний механізм ст. 221 ГПК України.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" ( м. Кам`янка-Бузька, Кам`янка-Бузький р-н, Львівська область) до Житомирської районної державної адміністрації (м. Житомир) задовольнити.
2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Житомирської районної державної адміністрації Житомирської області № 606 від 02.11.2018р. " Про надання в оренду Товариству з обмеженою відповідальністю "Полісся-Агро Бізнес" нерозподілених (не витребуваних ) земельних часток (паїв) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані на території Високопічської сільської ради Житомирського району".
3. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро"( м. Кам`янка-Бузька, Кам`янка-Бузький р-н, Львівська область) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Агро Бізнес" ( с. Висока Піч) задовольнити.
4. Визнати недійсним Договір оренди нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) № 85 від 09.11.2018 року, укладений між Житомирською районною державною адміністрацією ( код ЄДРПОУ 04053476) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Полісся-Агро Бізнес" ( код ЄДРПОУ 40030093) та зареєстрований Високопічською сільською радою Житомирського району Житомирської області за № 85.
5. Скасувати в Журналі реєстрації договорів оренди земельних ділянок Високопічської сільської ради Житомирської області запис за № 85 від 09.11.2018року про реєстрацію Договору оренди нерозподілених (не витребуваних) земельних часток (паїв) № 85 від 09.11.2018 року, укладеного між Житомирською районною державною адміністрацією ( код ЄДРПОУ 04053476) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Полісся-Агро Бізнес" ( код ЄДРПОУ 40030093).
6. У позові Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" ( м. Кам`янка-Бузька, Кам`янка-Бузький р-н, Львівська область) до правонаступника Високопічської сільської ради Житомирської області Тетерівської сільської ради ( с. Тетерівка) відмовити.
7. Стягнути з Житомирської районної державної адміністрації ( 10003, Житомирська область, м. Житомир, вул. Лесі Українки,1, код ЄДРПОУ 04053476) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" ( 80400, Львівська область, Кам`янка -Бузький район, місто Кам`янка-Бузька (з), вул. Ярослава Мудрого , буд. 56, код ЄДРПОУ 38187493) - 3842,00 грн судового збору. Видати наказ.
8. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Полісся-Агро Бізнес" ( 12424, Житомирська область, Житомирський район, село Висока Піч, вул. Чуднівська, буд. 1, код ЄДРПОУ 40030093) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" ( 80400, Львівська область, Кам`янка -Бузький район, місто Кам`янка-Бузька (з), вул. Ярослава Мудрого , буд. 56, код ЄДРПОУ 38187493) - 1921грн судового збору. Видати наказ.
9. Призначити судове засідання для вирішення питання про розподіл витрат на професійну правничу допомогу на 11.11.2021 о 14:30 год. у приміщенні Господарського суду Житомирської області за адресою: м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, зал судових засідань №108.
Товариству з обмеженою відповідальністю "Сатурн Агро" (код ЄДРПОУ 38187493 ) протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду подати через діловодну службу суду у паперовій формі та в копії іншим учасникам справи листом з описом вкладення докази щодо розміру понесених витрат на професійну правову допомогу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 23.11.21
Суддя Машевська О.П.
Віддрукувати: 1 - в справу
2 - позивачу на адресу: 80400, Львівська обл., Кам`янка-Бузький р-н, місто Кам`янка-Бузька(з), вул.Ярослава Мудрого, будинок 56 (рек. з пов.) + на ел. пошту :zberigajspok@gmail.com та advokat_bygaichyk@ukr.net
3- відповідачу-1 Житом РДА (рек. з пов. ) + на ел. пошту: RDA@ZHTRDA.ZHT.GOV.UA ,
4- відповідачу-2 ТОВ "Полісся-Агро Бізнес" (12424, Житомирська обл., Житомирський район, с. Висока Піч, вул. Чуднівська, буд.1) (рек. з пов.) + на ел. адресу: yemchura.petro@gmail.com ,
5 - відповідачу-3 Тетерівській сільській раді (12420, Житомирська обл., Житомирський р-н, село Тетерівка, вул. Шевченка , будинок 25) (рек. з повідомл.) + на ел. пошту: 04348450@mail.gov.ua
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 26.10.2021 |
Оприлюднено | 25.11.2021 |
Номер документу | 101278217 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні