Рішення
від 25.06.2010 по справі 726
ТРОСТЯНЕЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ОРИГІНАЛ

справа № 2-726/2010 р.

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2010 р. Тростянецький районний суд Сумської облас ті у складі

Головуючого-судді - Шевченка В.С.

при секретарі - Пугач В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Трост янець цивільну справу за поз овом

ОСОБА_1

До

Управління Пенсійного Фон ду України в Тростянецькому районі

про стягнення недоплачен ої соціальної допомоги «Дітя м війни», -

в с т а н о в и в :

20.05.10 р. позивач звернувся в с уд з позовом до відповідача п ро стягнення недоплаченої що місячної державної соціальн ої допомоги відповідно до За кону України «Про соціальний захист дітей війни», в якому п росить визнати протиправною бездіяльність управління Пе нсійного фонду в Тростянецьк ому районі та зобов' язати й ого нарахувати на його корис ть недоплачену йому як дитин і війни щомісячну державну с оціальну допомогу за 2007-2010 рр. в розмірі 4743 грн. Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач посилається на те, що він нале жить до соціальної категорії «Дитина війни» і відповідно до ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» має право на отримання соціа льної допомоги в розмірі 30% ві д мінімального розміру пенсі ї за віком. Однак відповідач н е здійснює зазначені виплати , посилаючись на відсутність коштів, тому вважає такі дії п ротиправними.

Позивач, який був належним ч ином повідомлений про час та місце розгляду справи, у судо ве засідання не з' явився, по дав заяву, в якій просить спра ву розглянути без його участ і, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, був належним чином повідо млений про час та місце розгл яду справи, подав заяву, у якій просив розглянути справу у в ідсутності представника від повідача та додав до справи п исьмове заперечення, де зазн ачено, що дійсно пенсії дітям війни пенсії мають підвищув атись на 30% мінімальної пенсії за віком, проте, відповідно до ст. 7 Закону України „Про соці альний захист дітей війни”, я кий передбачає механізм цих виплат, фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету У країни. Законом України «Про Державний бюджет на 2007 рік» та кі виплати також не передбач ені, та відповідно до листа Мі ністерства юстиції України в ід 31.08.2007 р. питання щодо такого п ідвищення у зазначеному поря дку не врегульоване, в управл інні Пенсійного фонду немає будь-яких підстав проводити такі виплати. 28.05.2008 р. Кабінет Мі ністрів України (далі - КМУ ) прийняв постанову №530, якою бу ло визначено розміри щомісяч ного грошового утримання чи державної соціальної допомо ги, що виплачується дітям вій ни також у розмірі 10% від прожи ткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність. В з в' язку з чим управління Пен сійного фонду в Тростянецько му районі діяло в межах повно важень, у порядок та у спосіб, що визначені чинним законода вством України.

Вивчивши матеріали справи , суд вважає, що справу можливо розглянути без участі сторі н, а позовні вимоги підлягают ь частковому задоволенню з т аких підстав.

У судовому засіданні встан овлено, що позивач є дитиною в ійни в розумінні ст. 1 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», що підтверджу ється посвідченням пенсіоне ра, де мається вказана відміт ка (а.с.5).

Відповідно до п.12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюдж ет на 2007 рік», дію статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» з урахуван ням ст. 11 цього Закону було зуп инено. Рішенням Конституційн ого суду України від 09.07.2007 р. у сп раві за поданням 46 народних де путатів України щодо відпові дності Конституції України ( конституційності) положень с татей 29, 36, частини другої статт і 56, частини другої статті 62, ча стини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, стате й 98, 101, 103, 111 Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік» (справа про соціальні гар антії громадян), визнано таки м, що не відповідає Конституц ії України (є неконституційн им) положення пункту 12 статті 71 Закону «Про Державний бюдже т на 2007 рік», яким зупинено дію статті 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », з урахуванням статті 111 цьог о Закону. Рішення Конституці йного Суду України в цій спра ві має преюдиціальне значенн я для судів загальної юрисди кції при розгляді ними позов ів у зв' язку з правовідноси нами, які виникли внаслідок д ії положень статей зазначено го закону, що визнані неконст итуційними. Рішення Конститу ційного Суду України є обов' язковим до виконання на тери торії України, остаточним і н е може бути оскаржене.

Відповідно до п. 41 розділу 2 З акону України “Про державний бюджет України на 2008 рік та вне сення змін до деяких законод авчих актів України” внесено зміни до ст. 6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни”, згідно якого дітям ві йни (крім тих, на яких поширюєт ься дія Закону України “Про с татус ветеранів війни, гаран тії їх соціального захисту”) до пенсії, або щомісячного гр ошового утримання чи державн ої соціальної допомоги, що ви плачується замість пенсії, в иплачується підвищення у роз мірі надбавки, встановленої для учасників війни - 10% прожит кового мінімуму осіб, які втр атили працездатність. Дане п ідвищення у вищенаведеному р озмірі позивачеві виплачуєт ься щомісячно, починаючи із с ічня 2008 року (а.с.6).

Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. б уло визнано неконституційни ми вищевказані положення Зак ону України “Про державний б юджет України на 2008 рік та внес ення змін до деяких законода вчих актів України”.

Відповідно до ч.2 ст. 152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.

Законом України «Про Держа вний бюджет на 2009 рік» дію ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» не зупи нено. Відповідно до ч.2 ст. 54 Зак ону України «Про Державний б юджет на 2009 рік» розміри держа вних соціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються залежн о від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідним и законами України, цим Закон ом, та нормативно-правовими а ктами Кабінету Міністрів Укр аїни.

Відповідним Законом, який в становлює доплату до пенсії дітям війни, є Закон України « Про соціальний захист дітей війни». Таким чином, виходячи із пріоритетності законів н ад підзаконними актами, при в изначенні розміру щомісячно ї державної соціальної допом оги за період з 01.01.2009 р. територі альні органи Пенсійного фонд у України у 2009 році повинні дія ти у відповідності з приписа ми діючої норми ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», а не відповідно до постанови КМУ за №530 від 28.05.2008 року.

Відповідно до ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет на 2007 рік» позивачу в 2007 році під лягають виплаті: липень (4,06+406)х30 %=410,06х30%=123,02 грн.; серпень (4,06+406)х30%=410,06х30%=1 23,02 грн.; вересень (4,06+406)х30%=410,06х30%=123,02 гр н.; жовтень (4,11+411)х30%=415,11х30%=124,53 грн.; лис топад (4,11+411)х30%=415,11х30%=124,53 грн.; грудень (4,11+411)х30%=415,11х30%=124,53 грн., а всього за 2007 р ік - 742,65 грн.

Згідно ст. 58 Закону України « Про Державний бюджет на 2008 рік » в 2008 році виплаті підлягають такі суми доплати до пенсії: т равень 481х30%=144,3 грн.; червень 481х30%=144 ,3 грн.; липень 482х30%=144,6 грн.; серпень 482х30%=144,6 грн.; вересень 482х30%=144,6 грн.; ж овтень 498х30%=149,4 грн.; листопад 498х30% =149,4 грн.; грудень 498х30%=149,4 грн.;, а всь ого за 2008 рік - 1170,60 грн.

Згідно ст. 54 Закону України « Про державний бюджет України на 2009 рік» в 2009 році розмір щомі сячної соціальної допомоги, встановленої відповідно до З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» має скл адати: 498х30%=149,4 грн. щомісячно з 01.01 .2009 р. по 31.10.2009 р.; 573х30%=171,9 грн. щомісячн о з 01.11.2009 р. по 31.12.2009 р., а всього - 1837,80 грн.

Позивач просить суд зобов' язати відповідача здійснюва ти такі нарахування за весь 201 0 рік. Відповідно до ст. 1 ЦПК Укр аїни завданням цивільного су дочинства є справедливий, не упереджений та своєчасний ро згляд і вирішення справ з мет ою захисту порушених, невизн аних або оспорюваних прав, св обод чи інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб, інтересів держави. А тому суд може вирішити дану с праву лише в частині фактичн о порушених прав позивача, а в ирішувати дану справу напере д, тобто в тій частині, де прав а позивача ще не порушені, суд не уповноважений. В зв' язку з чим суд вважає за можливе за довольнити позовні вимоги по зивача частково по день вине сення судового рішення.

Так, на час розгляду судом п озову положення ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» є діючими. Інший нормативний акт, що врегульо вував би питання щодо розмір у зазначеної соціальної випл ати, відсутній. В зв' язку з чи м при визначенні розміру нал ежної відповідачу соціально ї допомоги за 2010 рік, необхідно керуватися даною статтею, ві дповідно до якої розмір соці альної допомоги складає 30% від мінімального розміру пенсії за віком. Мінімальний розмір пенсії за віком, встановлени й ст. 28 Закону України «Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування» і скл адає з 01.01.2010 р. 695 грн., з 01.04.2010 р. - 706 гр н. Таким чином, з 01.01.2010 р. по день в инесення рішення суду позива чу підлягає виплаті: січень 695 х30%=208,50 грн.; лютий 695х30%=208,50 грн.; бере зень 695х30%=208,50 грн.; квітень 706х30%=211,80 г рн.; травень 706х30%=211,80 грн.; червень (706/30)х25х30%=176,50 грн.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст. 28 Закону України «Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування», іншого нор мативно-правового акту, який би визначав цей або встановл ював інший розмір, немає.

З огляду на вищевикладене, с уд вважає, що неможливе прийн яти до уваги положення ч.3 ст.28 з азначеного Закону, з якої вип ливає, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлени й абзацом першим частини пер шої цієї статті, застосовуєт ься виключно для визначення розмірів пенсії, призначених згідно з цим Законом, оскільк и наявність такої норми та ві дсутність іншого мінімально го розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реа лізації позивачем конституц ійної гарантії, встановленої ст. 46 Конституції України та п рава на отримання доплати до пенсії, передбаченої ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни».

Ст. 64 Конституції України вс тановлено, що конституційні права і свободи людини і гром адянина не можуть бути обмеж ені, крім випадків, передбаче них Конституцією України. Пр и прийняті нових законів або внесенні змін до чинних зако нів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих пр ав і свобод.

Із змісту позовної заяви та заперечень відповідача вбач ається, що в даному спорі факт ично оскаржується бездіяльн ість територіального управл іння Пенсійного фонду Україн и щодо відмови в нарахуванні зазначеного підвищення до п енсії.

Згідно ст. 3 ЦПК України кожн а особа має право в порядку, пе редбаченому цим Кодексом, зв ернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до статті 1 Першо го протоколу до Конвенції «П ро захист прав людини та осно воположних свобод», кожна фі зична або юридична особа має право мирно володіти своїх м айном. Ніхто не можу бути позб авлений своєї власності інак ше як в інтересах суспільств а і на умовах, передбачених за коном і загальними принципам и міжнародного права.

В пункті 34 Рішення Європейс ького суду з прав людини від 09 .01.2007 р. у справі «Інтерсплав про ти України» зазначено, що пон яття «майно» у першій частин і статті 1 Першого протоколу м ає автоматичне значення, яке не залежить від формальної к ласифікації, прийнятої у нац іональному законодавстві. Пи тання, яке має бути розглянут о, стосується того, наскільки обставини справи, що розгляд ається, давали заявникові пр аво на майновий інтерес, захи щений статтею 1 Першого прото колу. Тобто майно у визначенн і ст. 1 Першого протоколу до Ко нвенції охоплює як власне ма йно, тай і майнові права - нале жні до виплати кошти, відпові дно до національного законод авства.

Відповідно до ч.2 ст. 6 Констит уції України органи законода вчої, виконавчої та судової в лади здійснюють свої повнова ження у встановлених Констит уцією межах і відповідно до з аконів України.

Згідно абзацу 1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, з атвердженого Указом Президе нта України від 01.03.2002 р. №12/2001 Пенс ійний фонд України є централ ьним органом виконавчої влад и. Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов' язо к щодо: призначення пенсії, пі дготовки документів для її в иплати, забезпечення своєчас ного і в повному обсязі фінан сування та виплату пенсій.

Пунктом 1.1 Положення про упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в районах, містах і район ах у містах, затвердженого пр авління Пенсійного фонду Укр аїни від 30.04.2002 р. №8-2 управління П енсійного фонду України у ра йонах, містах і районах у міст ах є органами Пенсійного фон ду України, підвідомчими від повідно головним управління м цього фонду в Автономній Ре спубліці Крим, областях, міст ах Києві та Севастополі, що ра зом з цими управліннями утво рюють систему органів Пенсій ного фонду України та мають з авданням - забезпечення при значення та виплати пенсії.

Отже, обов' язок по нарахув анню та виплати доплати до пе нсії, яка передбачена Законо м України «Про соціальний за хист дітей війни», покладено саме на органи Пенсійного фо нду України.

Враховуючи, що держава бере на себе обов' язок щодо випл ати позивачу 30% доплати до пен сії і поклала виконання обов ' язку на центральний орган виконавчої влади - Пенсійни й фонд України, який через міс цеві органи, що входять в сист ему його органів, але вони не в чинили жодної дії для нараху вання цих коштів та їх виплат и, суд вважає, що вони не викон али своїх повноважень без по важних причин.

Крім того, суд вважає безпід ставними посилання відповід ача на відсутність коштів що до забезпечення виплат зазна ченої доплати до пенсії, оскі льки органи державної влади не можуть посилатися на відс утність коштів як на підстав у невиконання своїх обов' яз ків, які встановлені ст. 46 Конс титуції України та зазначено нормою Закону.

Суд не може погодитися з дов одами відповідача щодо невиз наченості на законодавчому р івні питання відносно органу , на який покладено обов' язо к здійснення виплат підвищен ня до пенсії особам, які мають статус дитини війни.

Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положенн я «Про Пенсійний фонд Україн и» і здійснює свої повноваже ння на підставі п.15 зазначеног о Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Ві дповідно до Закону України « Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування » рішення про призначення та перерахунок пенсій приймают ься районним управлінням Пен сійного фонду України за міс цем проживання пенсіонерів. Таким чином, суд дійшов висно вку, що обов' язок по нарахув анню та виплаті доплати до пе нсії позивача, передбаченої ст. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» по кладено на управління Пенсій ного фонду України в Тростян ецькому районі Сумської обла сті за місцем проживання поз ивача.

Задовольняючи частк ово позовні вимоги, суд виход ить з того, що вимоги про стягн ення з УПФУ в Тростянецькому районі доплати до пенсії у ви значеній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволе нню, оскільки такі виплати не були йому нараховані, а суд не може перебирати на себе функ цію здійснення перерахунку т а нарахування пенсії замість органу, на який покладено так і повноваження.

В порядку ст. 88 ЦПК України з відповідача необхідно стягн ути витрати на інформаційно- технічне забезпечення розгл яду цивільної справи в суді в розмірі 37 грн. в доход держави .

На підставі викладеного, ке руючись ст. 64 Конституції Укра їни, ст. ст. 3, 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», Законом України «Про в иконання рішень та застосува ння практики Європейського с уду з прав людини», ст. ст. 10, 15, 60, 212 -215 ЦПК України, п.2 розділу ІІ Пр икінцевих та перехідних поло жень Закону України «Про вне сення змін до деяких законод авчих актів України щодо під відомчості справ, пов' язани х із соціальними виплатами», суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольн ити частково.

Визнати бездіяльність упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Тростянецькому районі протиправною.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Тр остянецькому районі Сумсько ї області здійснити перераху нок пенсії ОСОБА_1 з підви щенням її на 30 % мінімальної пе нсії за віком з розміру, встан овленого ч. 1 ст. 28 Закону Україн и “Про загальнообов' язкове пенсійне страхування”, та пр овести відповідні виплати за період:

За 2007 рік за період з 09.07.2007 р. по 31 .12.2007 р.;

за 2008 рік за період з 22.05.2008 р. по 31 .12.2008 р.;

за 2009 рік з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р.;

за 2010 рік з 01.01.2010 р. по день винес ення рішення суду, тобто по 25.06. 2010 р. включно з урахуванням вип лачених коштів.

Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в Трост янецькому районі витрати на інформаційно - технічне забе зпечення розгляду цивільної справи в суді в розмірі 37 грн.

Рішення може бути оскаржен е в Сумський апеляційний суд через Тростянецький районни й суд протягом 20 днів після по дання заяви про апеляційне о скарження, яка подається про тягом 10 днів з дня проголошенн я рішення.

Суддя Тростянецького

районного суду: В.С.Ш евченко

Рішення виготовлене суд дею і має силу оригіналу.

КОПІЯ

справа № 2-726/2010 р.

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2010 р. Тростянецький районний суд Сумської облас ті у складі

Головуючого-судді - Шевченка В.С.

при секретарі - Пугач В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Трост янець цивільну справу за поз овом

ОСОБА_1

До

Управління Пенсійного Фон ду України в Тростянецькому районі

про стягнення недоплачен ої соціальної допомоги «Дітя м війни», -

в с т а н о в и в :

20.05.10 р. позивач звернувся в с уд з позовом до відповідача п ро стягнення недоплаченої що місячної державної соціальн ої допомоги відповідно до За кону України «Про соціальний захист дітей війни», в якому п росить визнати протиправною бездіяльність управління Пе нсійного фонду в Тростянецьк ому районі та зобов' язати й ого нарахувати на його корис ть недоплачену йому як дитин і війни щомісячну державну с оціальну допомогу за 2007-2010 рр. в розмірі 4743 грн. Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач посилається на те, що він нале жить до соціальної категорії «Дитина війни» і відповідно до ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» має право на отримання соціа льної допомоги в розмірі 30% ві д мінімального розміру пенсі ї за віком. Однак відповідач н е здійснює зазначені виплати , посилаючись на відсутність коштів, тому вважає такі дії п ротиправними.

Позивач, який був належним ч ином повідомлений про час та місце розгляду справи, у судо ве засідання не з' явився, по дав заяву, в якій просить спра ву розглянути без його участ і, позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, був належним чином повідо млений про час та місце розгл яду справи, подав заяву, у якій просив розглянути справу у в ідсутності представника від повідача та додав до справи п исьмове заперечення, де зазн ачено, що дійсно пенсії дітям війни пенсії мають підвищув атись на 30% мінімальної пенсії за віком, проте, відповідно до ст. 7 Закону України „Про соці альний захист дітей війни”, я кий передбачає механізм цих виплат, фінансове забезпечен ня державних соціальних гара нтій здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету У країни. Законом України «Про Державний бюджет на 2007 рік» та кі виплати також не передбач ені, та відповідно до листа Мі ністерства юстиції України в ід 31.08.2007 р. питання щодо такого п ідвищення у зазначеному поря дку не врегульоване, в управл інні Пенсійного фонду немає будь-яких підстав проводити такі виплати. 28.05.2008 р. Кабінет Мі ністрів України (далі - КМУ ) прийняв постанову №530, якою бу ло визначено розміри щомісяч ного грошового утримання чи державної соціальної допомо ги, що виплачується дітям вій ни також у розмірі 10% від прожи ткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність. В з в' язку з чим управління Пен сійного фонду в Тростянецько му районі діяло в межах повно важень, у порядок та у спосіб, що визначені чинним законода вством України.

Вивчивши матеріали справи , суд вважає, що справу можливо розглянути без участі сторі н, а позовні вимоги підлягают ь частковому задоволенню з т аких підстав.

У судовому засіданні встан овлено, що позивач є дитиною в ійни в розумінні ст. 1 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», що підтверджу ється посвідченням пенсіоне ра, де мається вказана відміт ка (а.с.5).

Відповідно до п.12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюдж ет на 2007 рік», дію статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» з урахуван ням ст. 11 цього Закону було зуп инено. Рішенням Конституційн ого суду України від 09.07.2007 р. у сп раві за поданням 46 народних де путатів України щодо відпові дності Конституції України ( конституційності) положень с татей 29, 36, частини другої статт і 56, частини другої статті 62, ча стини першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, стате й 98, 101, 103, 111 Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік» (справа про соціальні гар антії громадян), визнано таки м, що не відповідає Конституц ії України (є неконституційн им) положення пункту 12 статті 71 Закону «Про Державний бюдже т на 2007 рік», яким зупинено дію статті 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », з урахуванням статті 111 цьог о Закону. Рішення Конституці йного Суду України в цій спра ві має преюдиціальне значенн я для судів загальної юрисди кції при розгляді ними позов ів у зв' язку з правовідноси нами, які виникли внаслідок д ії положень статей зазначено го закону, що визнані неконст итуційними. Рішення Конститу ційного Суду України є обов' язковим до виконання на тери торії України, остаточним і н е може бути оскаржене.

Відповідно до п. 41 розділу 2 З акону України “Про державний бюджет України на 2008 рік та вне сення змін до деяких законод авчих актів України” внесено зміни до ст. 6 Закону України “ Про соціальний захист дітей війни”, згідно якого дітям ві йни (крім тих, на яких поширюєт ься дія Закону України “Про с татус ветеранів війни, гаран тії їх соціального захисту”) до пенсії, або щомісячного гр ошового утримання чи державн ої соціальної допомоги, що ви плачується замість пенсії, в иплачується підвищення у роз мірі надбавки, встановленої для учасників війни - 10% прожит кового мінімуму осіб, які втр атили працездатність. Дане п ідвищення у вищенаведеному р озмірі позивачеві виплачуєт ься щомісячно, починаючи із с ічня 2008 року (а.с.6).

Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. б уло визнано неконституційни ми вищевказані положення Зак ону України “Про державний б юджет України на 2008 рік та внес ення змін до деяких законода вчих актів України”.

Відповідно до ч.2 ст. 152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.

Законом України «Про Держа вний бюджет на 2009 рік» дію ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» не зупи нено. Відповідно до ч.2 ст. 54 Зак ону України «Про Державний б юджет на 2009 рік» розміри держа вних соціальних гарантій на 2009 рік, що визначаються залежн о від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідним и законами України, цим Закон ом, та нормативно-правовими а ктами Кабінету Міністрів Укр аїни.

Відповідним Законом, який в становлює доплату до пенсії дітям війни, є Закон України « Про соціальний захист дітей війни». Таким чином, виходячи із пріоритетності законів н ад підзаконними актами, при в изначенні розміру щомісячно ї державної соціальної допом оги за період з 01.01.2009 р. територі альні органи Пенсійного фонд у України у 2009 році повинні дія ти у відповідності з приписа ми діючої норми ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», а не відповідно до постанови КМУ за №530 від 28.05.2008 року.

Відповідно до ст. 62 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет на 2007 рік» позивачу в 2007 році під лягають виплаті: липень (4,06+406)х30 %=410,06х30%=123,02 грн.; серпень (4,06+406)х30%=410,06х30%=1 23,02 грн.; вересень (4,06+406)х30%=410,06х30%=123,02 гр н.; жовтень (4,11+411)х30%=415,11х30%=124,53 грн.; лис топад (4,11+411)х30%=415,11х30%=124,53 грн.; грудень (4,11+411)х30%=415,11х30%=124,53 грн., а всього за 2007 р ік - 742,65 грн.

Згідно ст. 58 Закону України « Про Державний бюджет на 2008 рік » в 2008 році виплаті підлягають такі суми доплати до пенсії: т равень 481х30%=144,3 грн.; червень 481х30%=144 ,3 грн.; липень 482х30%=144,6 грн.; серпень 482х30%=144,6 грн.; вересень 482х30%=144,6 грн.; ж овтень 498х30%=149,4 грн.; листопад 498х30% =149,4 грн.; грудень 498х30%=149,4 грн.;, а всь ого за 2008 рік - 1170,60 грн.

Згідно ст. 54 Закону України « Про державний бюджет України на 2009 рік» в 2009 році розмір щомі сячної соціальної допомоги, встановленої відповідно до З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» має скл адати: 498х30%=149,4 грн. щомісячно з 01.01 .2009 р. по 31.10.2009 р.; 573х30%=171,9 грн. щомісячн о з 01.11.2009 р. по 31.12.2009 р., а всього - 1837,80 грн.

Позивач просить суд зобов' язати відповідача здійснюва ти такі нарахування за весь 201 0 рік. Відповідно до ст. 1 ЦПК Укр аїни завданням цивільного су дочинства є справедливий, не упереджений та своєчасний ро згляд і вирішення справ з мет ою захисту порушених, невизн аних або оспорюваних прав, св обод чи інтересів фізичних о сіб, прав та інтересів юридич них осіб, інтересів держави. А тому суд може вирішити дану с праву лише в частині фактичн о порушених прав позивача, а в ирішувати дану справу напере д, тобто в тій частині, де прав а позивача ще не порушені, суд не уповноважений. В зв' язку з чим суд вважає за можливе за довольнити позовні вимоги по зивача частково по день вине сення судового рішення.

Так, на час розгляду судом п озову положення ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» є діючими. Інший нормативний акт, що врегульо вував би питання щодо розмір у зазначеної соціальної випл ати, відсутній. В зв' язку з чи м при визначенні розміру нал ежної відповідачу соціально ї допомоги за 2010 рік, необхідно керуватися даною статтею, ві дповідно до якої розмір соці альної допомоги складає 30% від мінімального розміру пенсії за віком. Мінімальний розмір пенсії за віком, встановлени й ст. 28 Закону України «Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування» і скл адає з 01.01.2010 р. 695 грн., з 01.04.2010 р. - 706 гр н. Таким чином, з 01.01.2010 р. по день в инесення рішення суду позива чу підлягає виплаті: січень 695 х30%=208,50 грн.; лютий 695х30%=208,50 грн.; бере зень 695х30%=208,50 грн.; квітень 706х30%=211,80 г рн.; травень 706х30%=211,80 грн.; червень (706/30)х25х30%=176,50 грн.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст. 28 Закону України «Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування», іншого нор мативно-правового акту, який би визначав цей або встановл ював інший розмір, немає.

З огляду на вищевикладене, с уд вважає, що неможливе прийн яти до уваги положення ч.3 ст.28 з азначеного Закону, з якої вип ливає, що мінімальний розмір пенсії за віком, встановлени й абзацом першим частини пер шої цієї статті, застосовуєт ься виключно для визначення розмірів пенсії, призначених згідно з цим Законом, оскільк и наявність такої норми та ві дсутність іншого мінімально го розміру пенсії за віком не є підставою для відмови в реа лізації позивачем конституц ійної гарантії, встановленої ст. 46 Конституції України та п рава на отримання доплати до пенсії, передбаченої ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни».

Ст. 64 Конституції України вс тановлено, що конституційні права і свободи людини і гром адянина не можуть бути обмеж ені, крім випадків, передбаче них Конституцією України. Пр и прийняті нових законів або внесенні змін до чинних зако нів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих пр ав і свобод.

Із змісту позовної заяви та заперечень відповідача вбач ається, що в даному спорі факт ично оскаржується бездіяльн ість територіального управл іння Пенсійного фонду Україн и щодо відмови в нарахуванні зазначеного підвищення до п енсії.

Згідно ст. 3 ЦПК України кожн а особа має право в порядку, пе редбаченому цим Кодексом, зв ернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до статті 1 Першо го протоколу до Конвенції «П ро захист прав людини та осно воположних свобод», кожна фі зична або юридична особа має право мирно володіти своїх м айном. Ніхто не можу бути позб авлений своєї власності інак ше як в інтересах суспільств а і на умовах, передбачених за коном і загальними принципам и міжнародного права.

В пункті 34 Рішення Європейс ького суду з прав людини від 09 .01.2007 р. у справі «Інтерсплав про ти України» зазначено, що пон яття «майно» у першій частин і статті 1 Першого протоколу м ає автоматичне значення, яке не залежить від формальної к ласифікації, прийнятої у нац іональному законодавстві. Пи тання, яке має бути розглянут о, стосується того, наскільки обставини справи, що розгляд ається, давали заявникові пр аво на майновий інтерес, захи щений статтею 1 Першого прото колу. Тобто майно у визначенн і ст. 1 Першого протоколу до Ко нвенції охоплює як власне ма йно, тай і майнові права - нале жні до виплати кошти, відпові дно до національного законод авства.

Відповідно до ч.2 ст. 6 Констит уції України органи законода вчої, виконавчої та судової в лади здійснюють свої повнова ження у встановлених Констит уцією межах і відповідно до з аконів України.

Згідно абзацу 1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, з атвердженого Указом Президе нта України від 01.03.2002 р. №12/2001 Пенс ійний фонд України є централ ьним органом виконавчої влад и. Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов' язо к щодо: призначення пенсії, пі дготовки документів для її в иплати, забезпечення своєчас ного і в повному обсязі фінан сування та виплату пенсій.

Пунктом 1.1 Положення про упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в районах, містах і район ах у містах, затвердженого пр авління Пенсійного фонду Укр аїни від 30.04.2002 р. №8-2 управління П енсійного фонду України у ра йонах, містах і районах у міст ах є органами Пенсійного фон ду України, підвідомчими від повідно головним управління м цього фонду в Автономній Ре спубліці Крим, областях, міст ах Києві та Севастополі, що ра зом з цими управліннями утво рюють систему органів Пенсій ного фонду України та мають з авданням - забезпечення при значення та виплати пенсії.

Отже, обов' язок по нарахув анню та виплати доплати до пе нсії, яка передбачена Законо м України «Про соціальний за хист дітей війни», покладено саме на органи Пенсійного фо нду України.

Враховуючи, що держава бере на себе обов' язок щодо випл ати позивачу 30% доплати до пен сії і поклала виконання обов ' язку на центральний орган виконавчої влади - Пенсійни й фонд України, який через міс цеві органи, що входять в сист ему його органів, але вони не в чинили жодної дії для нараху вання цих коштів та їх виплат и, суд вважає, що вони не викон али своїх повноважень без по важних причин.

Крім того, суд вважає безпід ставними посилання відповід ача на відсутність коштів що до забезпечення виплат зазна ченої доплати до пенсії, оскі льки органи державної влади не можуть посилатися на відс утність коштів як на підстав у невиконання своїх обов' яз ків, які встановлені ст. 46 Конс титуції України та зазначено нормою Закону.

Суд не може погодитися з дов одами відповідача щодо невиз наченості на законодавчому р івні питання відносно органу , на який покладено обов' язо к здійснення виплат підвищен ня до пенсії особам, які мають статус дитини війни.

Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положенн я «Про Пенсійний фонд Україн и» і здійснює свої повноваже ння на підставі п.15 зазначеног о Положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Ві дповідно до Закону України « Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування » рішення про призначення та перерахунок пенсій приймают ься районним управлінням Пен сійного фонду України за міс цем проживання пенсіонерів. Таким чином, суд дійшов висно вку, що обов' язок по нарахув анню та виплаті доплати до пе нсії позивача, передбаченої ст. 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» по кладено на управління Пенсій ного фонду України в Тростян ецькому районі Сумської обла сті за місцем проживання поз ивача.

Задовольняючи частк ово позовні вимоги, суд виход ить з того, що вимоги про стягн ення з УПФУ в Тростянецькому районі доплати до пенсії у ви значеній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволе нню, оскільки такі виплати не були йому нараховані, а суд не може перебирати на себе функ цію здійснення перерахунку т а нарахування пенсії замість органу, на який покладено так і повноваження.

В порядку ст. 88 ЦПК України з відповідача необхідно стягн ути витрати на інформаційно- технічне забезпечення розгл яду цивільної справи в суді в розмірі 37 грн. в доход держави .

На підставі викладеного, ке руючись ст. 64 Конституції Укра їни, ст. ст. 3, 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», Законом України «Про в иконання рішень та застосува ння практики Європейського с уду з прав людини», ст. ст. 10, 15, 60, 212 -215 ЦПК України, п.2 розділу ІІ Пр икінцевих та перехідних поло жень Закону України «Про вне сення змін до деяких законод авчих актів України щодо під відомчості справ, пов' язани х із соціальними виплатами», суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольн ити частково.

Визнати бездіяльність упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Тростянецькому районі протиправною.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Тр остянецькому районі Сумсько ї області здійснити перераху нок пенсії ОСОБА_1 з підви щенням її на 30 % мінімальної пе нсії за віком з розміру, встан овленого ч. 1 ст. 28 Закону Україн и “Про загальнообов' язкове пенсійне страхування”, та пр овести відповідні виплати за період:

За 2007 рік за період з 09.07.2007 р. по 31 .12.2007 р.;

за 2008 рік за період з 22.05.2008 р. по 31 .12.2008 р.;

за 2009 рік з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р.;

за 2010 рік з 01.01.2010 р. по день винес ення рішення суду, тобто по 25.06. 2010 р. включно з урахуванням вип лачених коштів.

Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в Трост янецькому районі витрати на інформаційно - технічне забе зпечення розгляду цивільної справи в суді в розмірі 37 грн.

Рішення може бути оскаржен е в Сумський апеляційний суд через Тростянецький районни й суд протягом 20 днів після по дання заяви про апеляційне о скарження, яка подається про тягом 10 днів з дня проголошенн я рішення.

СУДДЯ: ПІДПИС

З ОРИГІНАЛОМ ЗГІДНО: СУДДЯ

ОРИГІНАЛ

справа № 2-726

2010 р.

РЕЗОЛЮТИВНА ЧАСТИНА

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2010 р. Тростянецьк ий районний суд Сумської обл асті у складі

Головуючого-судді - Шевченка В.С.

при секретарі - Пугач В.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Трост янець цивільну справу за поз овом

ОСОБА_1

До

Управління Пенсійного Фон ду України в Тростянецькому районі

про стягнення недоплачен ої соціальної допомоги «Дітя м війни», -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольн ити частково.

Визнати бездіяльність упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Тростянецькому районі протиправною.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Тр остянецькому районі Сумсько ї області здійснити перераху нок пенсії ОСОБА_1 з підви щенням її на 30 % мінімальної пе нсії за віком з розміру, встан овленого ч. 1 ст. 28 Закону Україн и “Про загальнообов' язкове пенсійне страхування”, та пр овести відповідні виплати за період:

За 2007 рік за період з 09.07.2007 р. по 31 .12.2007 р.;

за 2008 рік за період з 22.05.2008 р. по 31 .12.2008 р.;

за 2009 рік з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р.;

за 2010 рік з 01.01.2010 р. по день винес ення рішення суду, тобто по 25.06. 2010 р. включно з урахуванням вип лачених коштів.

Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в Трост янецькому районі витрати на інформаційно - технічне забе зпечення розгляду цивільної справи в суді в розмірі 37 грн.

Рішення може бути оскаржен е в Сумський апеляційний суд через Тростянецький районни й суд протягом 20 днів після по дання заяви про апеляційне о скарження, яка подається про тягом 10 днів з дня проголошенн я рішення.

Суддя Тростянецького

районного суду: В.С.Шевченк о

Постанова виготовлена суддею і має силу оригіналу.

СудТростянецький районний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення25.06.2010
Оприлюднено23.07.2010
Номер документу10142491
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —726

Ухвала від 23.11.2015

Кримінальне

Апеляційний суд Чернівецької області

Марчук В. Т.

Вирок від 01.06.2010

Кримінальне

Солом'янський районний суд міста Києва

Мозолевська О. М.

Ухвала від 15.08.2014

Кримінальне

Апеляційний суд Чернівецької області

Підгорна С. П.

Ухвала від 05.03.2012

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Пєтухова Н.С.

Ухвала від 05.04.2011

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Білоглазова І.К.

Рішення від 25.06.2010

Цивільне

Тростянецький районний суд Сумської області

Шевченко Віктор

Постанова від 29.12.2009

Кримінальне

Київський районний суд м. Сімферополя

Шильнова Наталя Іванівна

Постанова від 27.01.2010

Адміністративне

Тростянецький районний суд Сумської області

Шевченко Віктор

Ухвала від 03.02.2009

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Б.І.

Рішення від 23.03.2009

Господарське

Господарський суд Автономної Республіки Крим

Колосова Г.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні