ОРИГІНАЛ
справа № 2-а-726/2010 р.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 січня 2010 р. Тростянецький р айонний суд Сумської області у складі
Головуючого-судді - Ше вченко В.С.
розглянувши в порядку пись мового провадження в м. Трост янець адміністративну справ у за позовом
ОСОБА_1
до
Управління Пенсійного Фон ду України в Тростянецькому районі
про стягнення недоплачен ої щомісячної соціальної доп омоги та поновлення пропущен ого строку для звернення до с уду,
в с т а н о в и в :
15.01.10 р. до суду звернувся поз ивач, мотивуючи свої вимоги т им, що він має статус дитини ві йни і, відповідно до ст. 6 розді лу 2 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” №2195 -ІV від 18.11.2004 р., щомісячно, почина ючи із січня 2006 року, має право на отримання соціальної грош ової допомоги в розмірі 30% мін імальної пенсії за віком.
Посилаючись на вказ ані обставини, позивач зазна чає, що всупереч вимогам Зако ну України „Про соціальний з ахист дітей війни”, рішенню К онституційного Суду України від 09.07.2007р. №6-рп, управління Пенс ійного фонду України у Трост янецькому районі не здійснил о перерахунок пенсії. Згідно наведеного позивачем розрах унку УПФ недонарахувало та н е сплатило за період 2007-2009 років 3959 грн. 30 коп., які позивач проси в нарахувати на його користь та поновити пропущений стро к для звернення до суду.
Позивач, який був належним чином повідомлений про час т а місце розгляду справи, у суд ове засідання не з' явився, п одав заяву, в якій просить спр аву розглянути без його учас ті, позовні вимоги підтримує .
Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, був належним чином повідо млений про час та місце розгл яду справи, подав заяву, у якій просив розглянути справу у в ідсутності представника від повідача та додав до справи п исьмове заперечення, де зазн ачено, що дійсно пенсії дітям війни мають підвищуватись н а 30% мінімальної пенсії за вік ом, проте, відповідно до ст. 7 За кону України „Про соціальний захист дітей війни”, який пер едбачає механізм цих виплат, фінансове забезпечення держ авних соціальних гарантій зд ійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Вимоги позивача щодо сплати підвищення до пенсії за пері од з 1.01.2006р. по 31.12.2006р. є безпідставн ими, оскільки ст. 110 Закону Укра їни “Про державний бюджет Ук раїни на 2006 р.” було передбачен е поетапне запровадження у 2006 р. виплат дітям війни, устано влених ст. 6 ЗУ „Про соціальний захист дітей війни”, за резул ьтатами виконання бюджету у першому півріччі, та у порядк у, передбаченому Кабінетом М іністрів України за погоджен ням з Комітетом Верховної Ра ди України з питань бюджету. О скільки Урядом не було визна чено указаного порядку, підв ищення пенсії дітям війни у 200 6 р. не було запроваджено.
Законом України “Про Держа вний бюджет України на 2007 рік” п.12 ст. 71 припинено дію ст. 6 ЗУ “П ро соціальний захист дітей в ійни”. Однак і після визнання рішенням Конституційного су ду України від 09.07.07 р. № 6-рп/2007 неко нституційними положення Зак ону України “Про Державний б юджет України на 2007 рік”, якими припинена дія норми закону п ро виплату соціальної допомо ги дітям війни, механізм реал ізації положень ст. 6 Закону № 2195 був відсутній, тому в УПФ не було підстав проводити такі виплати.
Крім того, п. 41 розділу 2 Закон у України “Про державний бюд жет України на 2008 рік та внесен ня змін до деяких законодавч их актів України” внесено зм іни до ст. 6 Закону України “Пр о соціальний захист дітей ві йни”, згідно якого дітям війн и (крім тих, на яких поширюєтьс я дія Закону України “Про ста тус ветеранів війни, гаранті ї їх соціального захисту”) до пенсії, або щомісячного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни - 10% прожитко вого мінімуму осіб, які втрат или працездатність. Дана доп лата позивачеві виплачуєтьс я у повному обсязі. У письмово му запереченні також зазначе но, що УПФ в Тростянецькому ра йоні діяло у межах повноваже нь, у порядок та у спосіб, що ви значені чинним законодавств ом України, та звертає увагу с уду на пропущений позивачем річний строк звернення до су ду з зазначеним позовом.
Також, надбавка призначена з 01.01.2009 року в розмірі 10% прожитк ового мінімуму осіб, які втра тили працездатність відпові дно до Закону України “Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік”, Закону України “Про держ авний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких за конодавчих актів України”, П останови КМУ від 28.05.2008 року №530 “П ро деякі питання соціального захисту окремих категорій г ромадян”.
Відповідач у запереченні т акож зазначив, що Ухвалою від 19.05.2009 року №27-у/2009 Конституційний суд України висловив позиці ю щодо:
- наявності законодавчої пр огалини, що полягає у відсутн ості механізму вирахування м інімальної пенсії за віком, н а 30% якої мають підвищуватись дітям війни або довічне грош ове утримання чи державна со ціальна допомога, що виплачу ється замість пенсії, і який підлягає визначенню законод авцем, а не судом,
- однозначності вимоги ч.3 ст .28 Закону України “Про загальн о обов' язкове пенсійне стра хування” щодо застосування м інімального розміру пенсії з а віком, встановленого в абз .1 ч.1 цієї ж статті, виключно для розмірів пенсії, призначени х згідно з цим Законом,
- єдиного джерела фінансово го забезпечення державних со ціальних гарантій, передбач ених Законом України “Про со ціальний захист дітей війни” - коштів Державного бюджету У країни.
У письмовому запереченні т акож зазначено, що УПФ в Трост янецькому районі діяло у меж ах повноважень, у порядок та у спосіб, що визначені чинним з аконодавством України.
Вивчивши матеріали справи , суд вважає, що справу можливо розглянути без участі сторі н, а позовні вимоги підлягают ь частковому задоволенню з т аких підстав.
У судовому засіданні встан овлено, що позивач є дитиною в ійни, що підтверджується пос відченням пенсіонера, де має ться вказана відмітка (а.с.4).
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни”, дітям війни пен сії, або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищується на 30% мінімальної пен сії за віком.
Відповідно до ст.7 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів державного бюдж ету України.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 22 Конституці ї України конституційні прав а й свободи гарантуються, і не можуть бути скасовані при пр ийнятті нових законів, або вн есення змін до чинних законі в, не допускається звуження з місту та обсягу існуючих пра в і свобод.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України “Про державний бюдж ет України на 2007 рік” дію статт і 6 Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни”, з ур ахуванням ст. 111 цього закону, б уло зупинено.
Відповідно до рішення Конс титуційного Суду України від 09.07.2007 р. по справі № 6-рп/2007 визнано неконституційним положення п. 12 ст. 71 Закону України “Про де ржавний бюджет України на 2007 р ік”, якими зупинено пільги, ко мпенсації, передбачені ст. 6 ЗУ “Про соціальний захист діте й війни”.
Згідно п. 41 розділу 2 Закону У країни “Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України” внесено зміни до ст. 6 Закону України “Про со ціальний захист дітей війни” , згідно якого дітям війни (крі м тих, на яких поширюється дія Закону України “Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту”) до пенс ії, або щомісячного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, виплач ується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни - 10% прожитково го мінімуму осіб, які втратил и працездатність. Дане підви щення у вищенаведеному розмі рі позивачеві виплачується щ омісячно, починаючи із січня 2008 року (а.с.13).
Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. б уло визнано неконституційни ми вищевказані положення Зак ону України “Про державний б юджет України на 2008 рік та внес ення змін до деяких законода вчих актів України”.
Таким чином, судом встановл ено, що всупереч вимогам ст. 6 З акону України “Про соціальни й захист дітей війни” та ст. 22 К онституції України, соціальн а грошова допомога в розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м позивачеві не виплачувалас ь.
Конституцією України закр іплено, що в Україні визнаєть ся і діє принцип верховенств а права. Конституція має найв ищу юридичну силу. Ст. 8 Консти туції України передбачає, що Закони та інші нормативно-пр авові акти приймаються на ос нові Конституції України й п овинні відповідати їй. Принц ип верховенства права передб ачає, що всі підзаконні норма тивно-правові акти мають від повідати за своїм змістом Ко нституції України.
Згідно ч. 2 ст. 3 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” державні гарантії, установлені дітям війни, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.
Відповідно до правової поз иції Конституційного Суду Ук раїни, оскільки для значної к ількості громадян України пі льги, компенсації і гарантії , право на які передбачено чин ним законодавством, є додатк ом до основних джерел існува ння, необхідною складовою ко нституційного права на забез печення достатнього життєво го рівня (ст. 48 Конституції Укр аїни), який не може бути нижчим від прожиткового мінімуму, в становленого законом (ч. 3 ст. 46 Конституції України), то звуж ення змісту та обсягу цього п рава шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за ст. 22 Консти туції України не допускаєтьс я. Зупинення його дії можливе за умови введення відповідн о до п. 31 ч. 1 ст. 85, п. 19 ч. 1 ст. 92 Констит уції України надзвичайного с тану (ст. 64 Конституції Україн и) (Рішення Конституційного С уду України від 20.03.2002 р. № 5-рп/2002 у с праві щодо пільг, компенсаці й і гарантій).
Суд вважає безпідставними посилання відповідача на ві дсутність у позивача права в имоги через законодавчу неур егульованість питання щодо м еханізму виплати пенсії, від повідно до Закону України “П ро соціальний захист дітей в ійни” із огляду на наступне.
Статтею 64 Конституції Украї ни передбачено, що конституц ійні права і свободи людини і громадянина не можуть бути о бмежені, крім випадків, перед бачених Конституцією Україн и.
Згідно ч.ч. 3 та 4 ст. 8 КАС Украї ни звернення до адміністрати вного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі К онституції України гарантує ться. Забороняється відмова у розгляді та вирішенні адмі ністративної справи з мотиві в неповноти, неясності, супер ечливості чи відсутності зак онодавства, яке регулює спір ні правовідносини.
Суд вважає також безпідста вними посилання відповідача на відсутність у позивача пр ава вимоги через законодавчу неурегульованість питання щ одо визначення розміру мінім альної пенсії за віком, і те, щ о такий розмір не може бути ви значений згідно ст. 28 Закону У країни “Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування”. З огляду на принцип законності, закріплений ст. 9 КАС України, відповідно до ч.7 якої у разі відсутності зако ну, що регулює відповідні пра вовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні пра вовідносини.
Статтею 71 Закону України “П ро державний бюджет України на 2009 рік” Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціа льних виплат, які відповідно до законодавства визначають ся залежно від розміру мінім альної заробітної плати, в аб солютних сумах у межах асигн увань, передбачених за відпо відними бюджетними програма ми.
Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів тих виплат, вихід ним критерієм розрахунку яки х є розмір мінімальної зароб ітної плати. Відповідно її ді я не поширюється на спірні ві дносини, оскільки розмір заз начених соціальних виплат зг ідно із Законом України “Про соціальний захист дітей вій ни” залежить від розміру мін імальної пенсії за віком.
Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України “Про соціальни й захист дітей війни”.
Таким чином, мінімальний ро змір пенсії необхідно визнач ати відповідно до ч. 1 ст. 28 Зако ну України “Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування” у розмірі прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, ви значеного законом. Розмір пр ожиткового мінімуму для осіб щорічно встановлюється Зако ном України “Про Державний б юджет України” на відповідни й рік.
Отже, суд дійшов висновку що до часткового задоволення по зовних вимог.
Згідно ст. 152 Конституції Укр аїни закони, інші правові акт и або їх окремі положення, що в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня ухвал ення Конституційним Судом Ук раїни рішення про їх неконст итуційність.
Тому у даному випадку рішен ня Конституційного Суду Укра їни не має зворотної дії в час і і задоволенню позовні вимо ги позивача про стягнення що місячної державної соціальн ої допомоги як дитині війни з а період із 01.01.07 р. по 08.07.07 р. та із 01.0 1.08 по 21.05.08 р. не підлягають.
Суд вважає за необхід не зобов' язати управління П енсійного фонду України у Тр остянецькому районі здійсни ти перерахунок пенсії з підв ищенням її на 30% мінімальної п енсії за віком з розміру, вста новленого ч. 1 ст. 28 Закону Украї ни “Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння” та провести відповідні виплати за період з 09.07.07 року по 31 грудня 2007 року.
З урахуванням того, що позив ач у 2008 та 2 2009 році щомісячно отр имує добавку до пенсії у розм ірі 10% прожиткового мінімуму д ля особи, яка втратила працез датність, суд вважає за необх ідне зобов' язати відповіда ча провести нарахування пози вачеві соціальної допомоги у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України “Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування”, за період з 22.05.08 року з урахуванням факти чно виплачених сум. Саме в цій частині суд вважає за можлив е вийти за межі позовних вимо г, заявлених позивачем, з мето ю повного захисту його прав т а інтересів, про захист яких в ін просить, у відповідності д о ч. 2 ст. 11 КАС України, та врахов уючи періодичність вказаних платежів і те, що порушення пр ав позивача триває до цього ч асу.
Так, як вбачається з матеріа лів справи відповідач у 2007 роц і не здійснював позивачу доп лату до пенсії, передбачену с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», у 2008 р оці відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України в ід 28.05.2008 р. №530 сплачував позивачу підвищення до пенсії, як дити ні війни, в розмірі 390 грн. 20 коп . (в тому числі травень - 48,10 грн ., червень - 48,10 грн., липень - 48,2 0 грн., серпень - 48,20 грн., вересе нь - 48,20 грн., жовтень - 49,80 грн., л истопад - 49,80 грн., грудень - 49, 80 грн.).
Таким чином, відповідач мав сплатити позивачу доплату д о пенсії з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р. у розмі рі 742,65 грн. (у тому числі липень - 4,06+406=410,06 х 30%=123,02 грн.; серпень - 4,06+406=410,06 х 30%=123,02 грн.; вересень - 4,06+406=410,06 х 30%=123,02 грн.; жовтень - 4,11+411=415,11 х 30%=124,53 грн.; листопад - 4,11+411=415,11 х 30%=124,53 грн.; гру день - 4,11 + 411=415,11 х 30%124,53 грн.).
З 22.05.2008 р. по листопад 2009 р. відпо відач мав сплатити допомогу до пенсії у розмірі 2814,60 грн. (в т ому числі травень - 481х30%=144,30 грн.; ч ервень - 481х30%=144,30 грн., липень - 482х30%=144,60 грн., серпень - 482х30%=144,60 грн ., вересень - 482х30%=144,60 грн., жовтен ь - 498х30%=149,40 грн., листопад - 498х30%= 149,40 грн., грудень - 498х30%=149,40 грн., сі чень 2009 р. - 498х30%=149,40 грн., лютий - 498х30%=149,40 грн., березень - 498х30%=149,40 гр н., квітень - 498х30%=149,40 грн., травень - 498х30%=149,40 грн., червень - 498х30%=149,40 грн., л ипень - 498х30%=149,40 грн., серпень - 498х30%=14 9,40 грн., вересень - 498х30%=149,40 грн., жов тень - 498х30%=149,40 грн., листопад - 498х30%=14 9,40 грн.) Між тим, фактично було с плачено 889,80 грн. Таким чином, за визначений період сплаті пі длягає - (2814,60-889,80)=1924,80 грн.
Одночасно, суд не вбачає під став для задоволення вимог п озивача у частині стягнення на його користь щомісячної д ержавної соціальної допомог и на 2006 рік, оскільки дана випла та була обмежена Законом Укр аїни “Про державний бюджет У країни на 2006 рік”, положення як ого були діючі та рішення Кон ституційним судом України що до неконституційності норм в ищенаведеного закону не прий мались.
Крім того, безпідставним є п осилання відповідача на відс утність коштів щодо забезпеч ення виплати зазначеної допо моги до пенсії, оскільки орга ни державної влади не можуть посилатися на відсутність к оштів, як на підставу невикон ання своїх зобов' язань, які встановлені ст. 46 Конституції України та зазначеною нормо ю Закону.
Суд також вважає, що не засл уговують на увагу доводи від повідача щодо невизначеност і на законодавчому рівні пит ання відносно органу, на який покладено обов' язок здійсн ення виплат підвищення до пе нсії особам, які мають статус дитини війни.
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положенн я “Про Пенсійний фонд Україн и” і здійснює свої повноваже ння на підставі п. 15 зазначено го положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. В ідповідно до Закону України “Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я” рішення про призначення т а перерахунок пенсій приймаю ться районним управлінням Пе нсійного фонду України за мі сцем проживання пенсіонерів .
Задовольняючи частково по зовні вимоги, суд виходить з т ого, що вимоги про стягнення з УПФУ в Тростянецькому район і доплати до пенсії у визначе ній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволенню, о скільки такі виплати не були йому нараховані, а суд не може перебирати на себе функцію з дійснення перерахунку та нар ахування пенсії замість орга ну, на який покладено такі пов новаження.
Також суд не вбачає підстав для відмови у задоволенні по зовних вимог у зв' язку із пр опуском річного строку зверн ення із позовом до суду для за хисту порушеного права, як пр о це зазначає у письмовому за переченні відповідач, оскіль ки позивач ставить вимогу пр о стягнення періодичних випл ат, що виключає застосування положень ст. 99 КАС України. Крі м того, відповідно до ч.2 ст. 46 За кону України «Про загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування» нараховані су ми пенсії, не отримані з вини о ргану, що призначає і виплачу є пенсію, виплачується за мин улий час без обмеження будь-я ким строком з нарахуванням к омпенсації втрати частини до ходів.
Судові витрати по справі пі длягають розподілу у відпові дності до ч. 3 ст. 94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 7, 11, 70, 71, 160-163 КАС У країни, суд
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов з адовольнити частково.
Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного Фонду України в Тростян ецькому районі Сумської обла сті.
Зобов' язати Управління П енсійного Фонду України в Тр остянецькому районі Сумсько ї області здійснити перераху нок пенсії ОСОБА_1 з підви щенням її на 30 % мінімальної пе нсії за віком з розміру, встан овленого ч. 1 ст. 28 Закону Україн и “Про загальнообов' язкове пенсійне страхування”, та пр овести відповідні виплати за період з 09 липня 2007 року по 31 гру дня 2007 року та з 22 травня 2008 року з урахуванням фактично виплач ених сум.
В іншій частині позовних ви мог відмовити.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Харківського апеляційного адміністративного суду чере з Тростянецький районний суд шляхом подачі заяви про апел яційне оскарження в 10-денний с трок з дня складання постано ви в повному обсязі і подання м після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, із подач ею копії апеляційної скарги до апеляційної інстанції або без попереднього подання за яви про апеляційне оскарженн я, якщо скарга подається у 10-де нний строк з дня складання по станови в повному обсязі.
Суддя Тростянецького
районного суду: В.С.Ш евченко
Постанова виготовлена с уддею і має силу оригіналу.
КОПІЯ
справа № 2-а-726/2010 р.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 січня 2010 р. Тростянецький р айонний суд Сумської області у складі
Головуючого-судді - Ше вченко В.С.
розглянувши в порядку пись мового провадження в м. Трост янець адміністративну справ у за позовом
ОСОБА_1
до
Управління Пенсійного Фон ду України в Тростянецькому районі
про стягнення недоплачен ої щомісячної соціальної доп омоги та поновлення пропущен ого строку для звернення до с уду,
в с т а н о в и в :
15.01.10 р. до суду звернувся поз ивач, мотивуючи свої вимоги т им, що він має статус дитини ві йни і, відповідно до ст. 6 розді лу 2 Закону України „Про соціа льний захист дітей війни” №2195 -ІV від 18.11.2004 р., щомісячно, почина ючи із січня 2006 року, має право на отримання соціальної грош ової допомоги в розмірі 30% мін імальної пенсії за віком.
Посилаючись на вказ ані обставини, позивач зазна чає, що всупереч вимогам Зако ну України „Про соціальний з ахист дітей війни”, рішенню К онституційного Суду України від 09.07.2007р. №6-рп, управління Пенс ійного фонду України у Трост янецькому районі не здійснил о перерахунок пенсії. Згідно наведеного позивачем розрах унку УПФ недонарахувало та н е сплатило за період 2007-2009 років 3959 грн. 30 коп., які позивач проси в нарахувати на його користь та поновити пропущений стро к для звернення до суду.
Позивач, який був належним чином повідомлений про час т а місце розгляду справи, у суд ове засідання не з' явився, п одав заяву, в якій просить спр аву розглянути без його учас ті, позовні вимоги підтримує .
Представник відповідача у судове засідання не з' явив ся, був належним чином повідо млений про час та місце розгл яду справи, подав заяву, у якій просив розглянути справу у в ідсутності представника від повідача та додав до справи п исьмове заперечення, де зазн ачено, що дійсно пенсії дітям війни мають підвищуватись н а 30% мінімальної пенсії за вік ом, проте, відповідно до ст. 7 За кону України „Про соціальний захист дітей війни”, який пер едбачає механізм цих виплат, фінансове забезпечення держ авних соціальних гарантій зд ійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Вимоги позивача щодо сплати підвищення до пенсії за пері од з 1.01.2006р. по 31.12.2006р. є безпідставн ими, оскільки ст. 110 Закону Укра їни “Про державний бюджет Ук раїни на 2006 р.” було передбачен е поетапне запровадження у 2006 р. виплат дітям війни, устано влених ст. 6 ЗУ „Про соціальний захист дітей війни”, за резул ьтатами виконання бюджету у першому півріччі, та у порядк у, передбаченому Кабінетом М іністрів України за погоджен ням з Комітетом Верховної Ра ди України з питань бюджету. О скільки Урядом не було визна чено указаного порядку, підв ищення пенсії дітям війни у 200 6 р. не було запроваджено.
Законом України “Про Держа вний бюджет України на 2007 рік” п.12 ст. 71 припинено дію ст. 6 ЗУ “П ро соціальний захист дітей в ійни”. Однак і після визнання рішенням Конституційного су ду України від 09.07.07 р. № 6-рп/2007 неко нституційними положення Зак ону України “Про Державний б юджет України на 2007 рік”, якими припинена дія норми закону п ро виплату соціальної допомо ги дітям війни, механізм реал ізації положень ст. 6 Закону № 2195 був відсутній, тому в УПФ не було підстав проводити такі виплати.
Крім того, п. 41 розділу 2 Закон у України “Про державний бюд жет України на 2008 рік та внесен ня змін до деяких законодавч их актів України” внесено зм іни до ст. 6 Закону України “Пр о соціальний захист дітей ві йни”, згідно якого дітям війн и (крім тих, на яких поширюєтьс я дія Закону України “Про ста тус ветеранів війни, гаранті ї їх соціального захисту”) до пенсії, або щомісячного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, вип лачується підвищення у розмі рі надбавки, встановленої дл я учасників війни - 10% прожитко вого мінімуму осіб, які втрат или працездатність. Дана доп лата позивачеві виплачуєтьс я у повному обсязі. У письмово му запереченні також зазначе но, що УПФ в Тростянецькому ра йоні діяло у межах повноваже нь, у порядок та у спосіб, що ви значені чинним законодавств ом України, та звертає увагу с уду на пропущений позивачем річний строк звернення до су ду з зазначеним позовом.
Також, надбавка призначена з 01.01.2009 року в розмірі 10% прожитк ового мінімуму осіб, які втра тили працездатність відпові дно до Закону України “Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік”, Закону України “Про держ авний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких за конодавчих актів України”, П останови КМУ від 28.05.2008 року №530 “П ро деякі питання соціального захисту окремих категорій г ромадян”.
Відповідач у запереченні т акож зазначив, що Ухвалою від 19.05.2009 року №27-у/2009 Конституційний суд України висловив позиці ю щодо:
- наявності законодавчої пр огалини, що полягає у відсутн ості механізму вирахування м інімальної пенсії за віком, н а 30% якої мають підвищуватись дітям війни або довічне грош ове утримання чи державна со ціальна допомога, що виплачу ється замість пенсії, і який підлягає визначенню законод авцем, а не судом,
- однозначності вимоги ч.3 ст .28 Закону України “Про загальн о обов' язкове пенсійне стра хування” щодо застосування м інімального розміру пенсії з а віком, встановленого в абз .1 ч.1 цієї ж статті, виключно для розмірів пенсії, призначени х згідно з цим Законом,
- єдиного джерела фінансово го забезпечення державних со ціальних гарантій, передбач ених Законом України “Про со ціальний захист дітей війни” - коштів Державного бюджету У країни.
У письмовому запереченні т акож зазначено, що УПФ в Трост янецькому районі діяло у меж ах повноважень, у порядок та у спосіб, що визначені чинним з аконодавством України.
Вивчивши матеріали справи , суд вважає, що справу можливо розглянути без участі сторі н, а позовні вимоги підлягают ь частковому задоволенню з т аких підстав.
У судовому засіданні встан овлено, що позивач є дитиною в ійни, що підтверджується пос відченням пенсіонера, де має ться вказана відмітка (а.с.4).
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни „Про соціальний захист дітей війни”, дітям війни пен сії, або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищується на 30% мінімальної пен сії за віком.
Відповідно до ст.7 Закону Ук раїни “Про соціальний захист дітей війни”, фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів державного бюдж ету України.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 22 Конституці ї України конституційні прав а й свободи гарантуються, і не можуть бути скасовані при пр ийнятті нових законів, або вн есення змін до чинних законі в, не допускається звуження з місту та обсягу існуючих пра в і свобод.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України “Про державний бюдж ет України на 2007 рік” дію статт і 6 Закону України „Про соціал ьний захист дітей війни”, з ур ахуванням ст. 111 цього закону, б уло зупинено.
Відповідно до рішення Конс титуційного Суду України від 09.07.2007 р. по справі № 6-рп/2007 визнано неконституційним положення п. 12 ст. 71 Закону України “Про де ржавний бюджет України на 2007 р ік”, якими зупинено пільги, ко мпенсації, передбачені ст. 6 ЗУ “Про соціальний захист діте й війни”.
Згідно п. 41 розділу 2 Закону У країни “Про державний бюджет України на 2008 рік та внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України” внесено зміни до ст. 6 Закону України “Про со ціальний захист дітей війни” , згідно якого дітям війни (крі м тих, на яких поширюється дія Закону України “Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту”) до пенс ії, або щомісячного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, виплач ується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для у часників війни - 10% прожитково го мінімуму осіб, які втратил и працездатність. Дане підви щення у вищенаведеному розмі рі позивачеві виплачується щ омісячно, починаючи із січня 2008 року (а.с.13).
Рішенням Конституційного суду України № 10-рп/2008 від 22.05.2008 р. б уло визнано неконституційни ми вищевказані положення Зак ону України “Про державний б юджет України на 2008 рік та внес ення змін до деяких законода вчих актів України”.
Таким чином, судом встановл ено, що всупереч вимогам ст. 6 З акону України “Про соціальни й захист дітей війни” та ст. 22 К онституції України, соціальн а грошова допомога в розмірі 30% мінімальної пенсії за віко м позивачеві не виплачувалас ь.
Конституцією України закр іплено, що в Україні визнаєть ся і діє принцип верховенств а права. Конституція має найв ищу юридичну силу. Ст. 8 Консти туції України передбачає, що Закони та інші нормативно-пр авові акти приймаються на ос нові Конституції України й п овинні відповідати їй. Принц ип верховенства права передб ачає, що всі підзаконні норма тивно-правові акти мають від повідати за своїм змістом Ко нституції України.
Згідно ч. 2 ст. 3 Закону Україн и “Про соціальний захист діт ей війни” державні гарантії, установлені дітям війни, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.
Відповідно до правової поз иції Конституційного Суду Ук раїни, оскільки для значної к ількості громадян України пі льги, компенсації і гарантії , право на які передбачено чин ним законодавством, є додатк ом до основних джерел існува ння, необхідною складовою ко нституційного права на забез печення достатнього життєво го рівня (ст. 48 Конституції Укр аїни), який не може бути нижчим від прожиткового мінімуму, в становленого законом (ч. 3 ст. 46 Конституції України), то звуж ення змісту та обсягу цього п рава шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів за ст. 22 Консти туції України не допускаєтьс я. Зупинення його дії можливе за умови введення відповідн о до п. 31 ч. 1 ст. 85, п. 19 ч. 1 ст. 92 Констит уції України надзвичайного с тану (ст. 64 Конституції Україн и) (Рішення Конституційного С уду України від 20.03.2002 р. № 5-рп/2002 у с праві щодо пільг, компенсаці й і гарантій).
Суд вважає безпідставними посилання відповідача на ві дсутність у позивача права в имоги через законодавчу неур егульованість питання щодо м еханізму виплати пенсії, від повідно до Закону України “П ро соціальний захист дітей в ійни” із огляду на наступне.
Статтею 64 Конституції Украї ни передбачено, що конституц ійні права і свободи людини і громадянина не можуть бути о бмежені, крім випадків, перед бачених Конституцією Україн и.
Згідно ч.ч. 3 та 4 ст. 8 КАС Украї ни звернення до адміністрати вного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі К онституції України гарантує ться. Забороняється відмова у розгляді та вирішенні адмі ністративної справи з мотиві в неповноти, неясності, супер ечливості чи відсутності зак онодавства, яке регулює спір ні правовідносини.
Суд вважає також безпідста вними посилання відповідача на відсутність у позивача пр ава вимоги через законодавчу неурегульованість питання щ одо визначення розміру мінім альної пенсії за віком, і те, щ о такий розмір не може бути ви значений згідно ст. 28 Закону У країни “Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування”. З огляду на принцип законності, закріплений ст. 9 КАС України, відповідно до ч.7 якої у разі відсутності зако ну, що регулює відповідні пра вовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні пра вовідносини.
Статтею 71 Закону України “П ро державний бюджет України на 2009 рік” Кабінету Міністрів України надано право у 2009 році встановлювати розміри соціа льних виплат, які відповідно до законодавства визначають ся залежно від розміру мінім альної заробітної плати, в аб солютних сумах у межах асигн увань, передбачених за відпо відними бюджетними програма ми.
Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів тих виплат, вихід ним критерієм розрахунку яки х є розмір мінімальної зароб ітної плати. Відповідно її ді я не поширюється на спірні ві дносини, оскільки розмір заз начених соціальних виплат зг ідно із Законом України “Про соціальний захист дітей вій ни” залежить від розміру мін імальної пенсії за віком.
Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України “Про соціальни й захист дітей війни”.
Таким чином, мінімальний ро змір пенсії необхідно визнач ати відповідно до ч. 1 ст. 28 Зако ну України “Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування” у розмірі прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, ви значеного законом. Розмір пр ожиткового мінімуму для осіб щорічно встановлюється Зако ном України “Про Державний б юджет України” на відповідни й рік.
Отже, суд дійшов висновку що до часткового задоволення по зовних вимог.
Згідно ст. 152 Конституції Укр аїни закони, інші правові акт и або їх окремі положення, що в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня ухвал ення Конституційним Судом Ук раїни рішення про їх неконст итуційність.
Тому у даному випадку рішен ня Конституційного Суду Укра їни не має зворотної дії в час і і задоволенню позовні вимо ги позивача про стягнення що місячної державної соціальн ої допомоги як дитині війни з а період із 01.01.07 р. по 08.07.07 р. та із 01.0 1.08 по 21.05.08 р. не підлягають.
Суд вважає за необхід не зобов' язати управління П енсійного фонду України у Тр остянецькому районі здійсни ти перерахунок пенсії з підв ищенням її на 30% мінімальної п енсії за віком з розміру, вста новленого ч. 1 ст. 28 Закону Украї ни “Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння” та провести відповідні виплати за період з 09.07.07 року по 31 грудня 2007 року.
З урахуванням того, що позив ач у 2008 та 2 2009 році щомісячно отр имує добавку до пенсії у розм ірі 10% прожиткового мінімуму д ля особи, яка втратила працез датність, суд вважає за необх ідне зобов' язати відповіда ча провести нарахування пози вачеві соціальної допомоги у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, відповідно до ч. 1 ст. 28 Закону України “Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування”, за період з 22.05.08 року з урахуванням факти чно виплачених сум. Саме в цій частині суд вважає за можлив е вийти за межі позовних вимо г, заявлених позивачем, з мето ю повного захисту його прав т а інтересів, про захист яких в ін просить, у відповідності д о ч. 2 ст. 11 КАС України, та врахов уючи періодичність вказаних платежів і те, що порушення пр ав позивача триває до цього ч асу.
Так, як вбачається з матеріа лів справи відповідач у 2007 роц і не здійснював позивачу доп лату до пенсії, передбачену с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», у 2008 р оці відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України в ід 28.05.2008 р. №530 сплачував позивачу підвищення до пенсії, як дити ні війни, в розмірі 390 грн. 20 коп . (в тому числі травень - 48,10 грн ., червень - 48,10 грн., липень - 48,2 0 грн., серпень - 48,20 грн., вересе нь - 48,20 грн., жовтень - 49,80 грн., л истопад - 49,80 грн., грудень - 49, 80 грн.).
Таким чином, відповідач мав сплатити позивачу доплату д о пенсії з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р. у розмі рі 742,65 грн. (у тому числі липень - 4,06+406=410,06 х 30%=123,02 грн.; серпень - 4,06+406=410,06 х 30%=123,02 грн.; вересень - 4,06+406=410,06 х 30%=123,02 грн.; жовтень - 4,11+411=415,11 х 30%=124,53 грн.; листопад - 4,11+411=415,11 х 30%=124,53 грн.; гру день - 4,11 + 411=415,11 х 30%124,53 грн.).
З 22.05.2008 р. по листопад 2009 р. відпо відач мав сплатити допомогу до пенсії у розмірі 2814,60 грн. (в т ому числі травень - 481х30%=144,30 грн.; ч ервень - 481х30%=144,30 грн., липень - 482х30%=144,60 грн., серпень - 482х30%=144,60 грн ., вересень - 482х30%=144,60 грн., жовтен ь - 498х30%=149,40 грн., листопад - 498х30%= 149,40 грн., грудень - 498х30%=149,40 грн., сі чень 2009 р. - 498х30%=149,40 грн., лютий - 498х30%=149,40 грн., березень - 498х30%=149,40 гр н., квітень - 498х30%=149,40 грн., травень - 498х30%=149,40 грн., червень - 498х30%=149,40 грн., л ипень - 498х30%=149,40 грн., серпень - 498х30%=14 9,40 грн., вересень - 498х30%=149,40 грн., жов тень - 498х30%=149,40 грн., листопад - 498х30%=14 9,40 грн.) Між тим, фактично було с плачено 889,80 грн. Таким чином, за визначений період сплаті пі длягає - (2814,60-889,80)=1924,80 грн.
Одночасно, суд не вбачає під став для задоволення вимог п озивача у частині стягнення на його користь щомісячної д ержавної соціальної допомог и на 2006 рік, оскільки дана випла та була обмежена Законом Укр аїни “Про державний бюджет У країни на 2006 рік”, положення як ого були діючі та рішення Кон ституційним судом України що до неконституційності норм в ищенаведеного закону не прий мались.
Крім того, безпідставним є п осилання відповідача на відс утність коштів щодо забезпеч ення виплати зазначеної допо моги до пенсії, оскільки орга ни державної влади не можуть посилатися на відсутність к оштів, як на підставу невикон ання своїх зобов' язань, які встановлені ст. 46 Конституції України та зазначеною нормо ю Закону.
Суд також вважає, що не засл уговують на увагу доводи від повідача щодо невизначеност і на законодавчому рівні пит ання відносно органу, на який покладено обов' язок здійсн ення виплат підвищення до пе нсії особам, які мають статус дитини війни.
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положенн я “Про Пенсійний фонд Україн и” і здійснює свої повноваже ння на підставі п. 15 зазначено го положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. В ідповідно до Закону України “Про загальнообов' язкове д ержавне пенсійне страхуванн я” рішення про призначення т а перерахунок пенсій приймаю ться районним управлінням Пе нсійного фонду України за мі сцем проживання пенсіонерів .
Задовольняючи частково по зовні вимоги, суд виходить з т ого, що вимоги про стягнення з УПФУ в Тростянецькому район і доплати до пенсії у визначе ній позивачем грошовій сумі не підлягають задоволенню, о скільки такі виплати не були йому нараховані, а суд не може перебирати на себе функцію з дійснення перерахунку та нар ахування пенсії замість орга ну, на який покладено такі пов новаження.
Також суд не вбачає підстав для відмови у задоволенні по зовних вимог у зв' язку із пр опуском річного строку зверн ення із позовом до суду для за хисту порушеного права, як пр о це зазначає у письмовому за переченні відповідач, оскіль ки позивач ставить вимогу пр о стягнення періодичних випл ат, що виключає застосування положень ст. 99 КАС України. Крі м того, відповідно до ч.2 ст. 46 За кону України «Про загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування» нараховані су ми пенсії, не отримані з вини о ргану, що призначає і виплачу є пенсію, виплачується за мин улий час без обмеження будь-я ким строком з нарахуванням к омпенсації втрати частини до ходів.
Судові витрати по справі пі длягають розподілу у відпові дності до ч. 3 ст. 94 КАС України.
Керуючись ст.ст. 7, 11, 70, 71, 160-163 КАС У країни, суд
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов з адовольнити частково.
Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного Фонду України в Тростян ецькому районі Сумської обла сті.
Зобов' язати Управління П енсійного Фонду України в Тр остянецькому районі Сумсько ї області здійснити перераху нок пенсії ОСОБА_1 з підви щенням її на 30 % мінімальної пе нсії за віком з розміру, встан овленого ч. 1 ст. 28 Закону Україн и “Про загальнообов' язкове пенсійне страхування”, та пр овести відповідні виплати за період з 09 липня 2007 року по 31 гру дня 2007 року та з 22 травня 2008 року з урахуванням фактично виплач ених сум.
В іншій частині позовних ви мог відмовити.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Харківського апеляційного адміністративного суду чере з Тростянецький районний суд шляхом подачі заяви про апел яційне оскарження в 10-денний с трок з дня складання постано ви в повному обсязі і подання м після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, із подач ею копії апеляційної скарги до апеляційної інстанції або без попереднього подання за яви про апеляційне оскарженн я, якщо скарга подається у 10-де нний строк з дня складання по станови в повному обсязі.
СУДДЯ: ПІДПИС
З ОРИГІНАЛОМ ЗГІДНО: СУДДЯ
ОРИГІНАЛ
справа № 2-а-726
2010 р.
РЕЗОЛЮТИВНА ЧАСТИНА
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2010 р. Тростянецьки й районний суд Сумської обла сті у складі
Головуючого-судді - Ше вченко В.С.
розглянувши в порядку пись мового провадження в м. Трост янець адміністративну справ у за позовом
ОСОБА_1
до
Управління Пенсійного Фон ду України в Тростянецькому районі
про стягнення недоплачен ої щомісячної соціальної доп омоги та поновлення пропущен ого строку для звернення до с уду,
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов з адовольнити частково.
Визнати протиправною безд іяльність Управління Пенсій ного Фонду України в Тростян ецькому районі Сумської обла сті.
Зобов' язати Управління П енсійного Фонду України в Тр остянецькому районі Сумсько ї області здійснити перераху нок пенсії ОСОБА_1 з підви щенням її на 30 % мінімальної пе нсії за віком з розміру, встан овленого ч. 1 ст. 28 Закону Україн и “Про загальнообов' язкове пенсійне страхування”, та пр овести відповідні виплати за період з 09 липня 2007 року по 31 гру дня 2007 року та з 22 травня 2008 року з урахуванням фактично виплач ених сум.
В іншій частині позовних ви мог відмовити.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Харківського апеляційного адміністративного суду чере з Тростянецький районний суд шляхом подачі заяви про апел яційне оскарження в 10-денний с трок з дня складання постано ви в повному обсязі і подання м після цього протягом 20 днів апеляційної скарги, із подач ею копії апеляційної скарги до апеляційної інстанції або без попереднього подання за яви про апеляційне оскарженн я, якщо скарга подається у 10-де нний строк з дня складання по станови в повному обсязі.
Суддя Тростянецького
районного суду: В.С.Шевченк о
Постанова виготовлена суддею і має силу оригіналу.
Суд | Тростянецький районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 27.01.2010 |
Оприлюднено | 28.07.2010 |
Номер документу | 8484145 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тростянецький районний суд Сумської області
Шевченко Віктор
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні