Рішення
від 17.12.2021 по справі 540/2967/21
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/2967/21

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Варняка С.О.,

при секретарі: Бондарчук О.О.,

за участю:

прокурора - Філіпенка О.І.,

представника позивача - Лісовець-Назаренко Л.Ю.,

представника відповідача - Ільїної Т.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області Яриша Ярослава Геннадійовича в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації до Новокаховської міської ради Херсонської області, третя особа - Міністерство культури та інформаційної політики України про зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Керівник Каховської окружної прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Херсонська обласна державна адміністрація звернувся до суду з позовом, у якому просить зобов`язати Новокаховську міську раду Херсонської області укласти з Херсонською обласною державною адміністрацією охоронний договір на об`єкт культурної спадщини - "Кам`яна ротонда - тераса", яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення "Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка" (охор. № 111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що згідно інформації Управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації від 25.05.2021 за вих. № 671- 01-13/0/21/318.3-535 вбачається, що на території Новокаховської міської ради Херсонської області здійснюється неналежний захист об`єкта культурної спадщини - "Кам`яна ротонда - тераса", яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення "Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка" (охор.№111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури. Забудова вказаного об`єкта культурної спадщини відбулась у період 1952-1953 рр., охоронний № 111/3-Хр. Опрацюванням офіційних відомостей з сайту Міністерства культури та інформаційної політики та місцевих органів влади встановлено, що вказаний об`єкт включено до переліку пам`яток культурної спадщини місцевого значення Херсонської області, які занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Відповідно до наказу Міністерства культури України від 04.07.2013 № 604 "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України та внесення змін до наказів Мінкультури від 15.02.2012 №108, від 04.07.2013 № 604" (Додаток 9) зазначений об`єкт культурної спадщини занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Згідно інформації Управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації за вих. № 671-01-13/0/21/318.3- 535 від 25.05.2021 охоронний договір на об`єкт культурної спадщини місцевого значення "Кам`яна ротонда - тераса" по просп. Дніпровському в м. Нова Каховка, паркова зона, ліворуч палацу культури, не укладено.

Відповідач зобов`язаний був протягом місяця з моменту набуття права власності на об`єкт культурної спадщини по просп. Дніпровському в м. Нова Каховка - "Кам`яна ротонда тераса" укласти охоронний договір з органом охорони культурної спадщини, яким на час виникнення спірних правовідносин є управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації, згідно з розпорядженнями голови Херсонської облдержадміністрації від 10.12.2013 № 840, яким управлінню делеговано повноваження у сфері охорони культурної спадщини у частині пам`яток архітектури та містобудування, та від 17.02.2020 №162 "Про затвердження Положення про управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації".

Ухвалою від 30.06.2021 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 19.07.2021 року.

Ухвалою суду від 19.07.2021 року вирішено адміністративну справу розглядати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 29.09.2021 року та продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів.

08.09.2021 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими. Зазначає, що позивачем не надано жодного доказу в обґрунтування своєї позиції щодо підстав вважати "пам`яткою історії та культури" як об`єкта культурної спадщини - "Кам`яну ротонду-терасу", так як позивач у будь-який спосіб не надав суду доказів обстеження будівлі на предмет визначення її історичної, наукової, художньої або іншої культурної цінності, з фіксацією та вивченням виявленого і проведенням експертизи державним органом охорони пам`яток, а також інших процедур для внесення вказаної будівлі до Переліку (Списку), з подальшим направленням оформлених документів на виявлену "пам`ятку" до відповідного державного органу охорони пам`яток історії та культури, задля забезпечення його схоронності. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 29.09.2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 08.11.2021 року.

Ухвалою суду від 08.11.2021 року зупинено провадження у справ до одужання представника відповідача.

17.12.2021 року поновлено провадження в адміністративній справі.

У судовому засіданні прокурор та представник позивача наполягали на позовних вимогах, просили суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судовому засіданні по суті позову заперечувала, просила у задоволенні позову відмовити.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, причини неявки невідомі.

Заслухавши сторони та дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини.

Відповідно до наказу Міністерства культури України від 04.07.2013 №604 "Про затвердження науково-проектної документації "План проектної території Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника" та занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" Ансамблю споруд Центральної площі у місті Нова Каховка занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Рішення 64 сесії 6 скликання Новокаховської міської ради Херсонської області № 1642 від 27.06.2014 року "Про визнання комунальною власністю територіальної громади міста Нова Каховка пам`яток історії та культури" визнано комунальною власністю територіальної громади, у тому числі, пам`ятку архітектури "Кам`яна ротонда-тераса".

Листом Управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації від 25.05.2021 за вих. № 671-01-13/0/21/318.3-535 на лист Каховської окружної прокуратури від 21.05.2021 року № 52-1067вих21 щодо надання інформації стосовно пам`ятки містобудування, архітектури, монументального мистецтва місцевого значення Ансамбль споруд Центральної площі у місті Нова Каховка Херсонської області повідомлено, що Ансамбль споруд Центральної площі у місті Нова Каховка по просп. Дніпровський (датування - 1951-1956 рр.), занесена до Державного реєстру нерухомих пам`яток України на підставі наказу Міністерства культури України від 04 липня 2013 року № 604 "Про затвердження науково-проектної документації "План організації території Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника" та занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України", як пам`ятка містобудування, архітектури, монументального мистецтва місцевого значення під охоронним № 111-Хр.

До складу Ансамблю споруд Центральної площі, які визнано пам`ятками, відносяться, серед іншого, кам`яна ротонда - двоповерхова (датування - 1952-1953 рр.) по просп. Дніпровський, паркова зона, ліворуч палацу культури (пам`ятка архітектури) - № 111/4-Хр.

На сьогоднішній день охоронні договори на вищезазначені пам`ятки містобудування, архітектури, монументального мистецтва місцевого значення з управлінням містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації (як органом охорони культурної спадщини) не укладені, представники Новокаховської міської ради з відповідною заявою для укладення охоронного договору не зверталися.

Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 24 Закону України "Про охорону культурної спадщини" власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

Використання пам`ятки повинно здійснюватися відповідно до режимів використання, встановлених органами охорони культурної спадщини, у спосіб, що потребує якнайменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо.

Статтею 23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" передбачено, що усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на пі об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

Охоронний договір є актом за участю суб`єкта владних повноважень та співвласника пам`ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі ст. 23 Закону України "Про охорону культурної спадщини". Укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акта органу охорони культурної спадщини, яким покладається на власника зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини.

Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму.

Законом передбачається обов`язкове укладення власником пам`ятки чи її частини охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини вже після переходу права власності.

Отже, охоронний договір, укладений на підставі ст. 23 Закону України "Про охорону культурної спадщини", є адміністративним договором.

Такий висновок викладений у постанові Верховного Суд від 23.12.2019 у справі № 806/1536/1 8.

Згідно з ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України, укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 3 ст. 23 Закону України "Про охорону культурної спадщини" передбачено, що порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768 (далі - Порядок) власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Пунктом 5 Порядку № 1768 зафіксовано, що в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.

Відповідно до пункту 6 Порядку №1768 до охоронного договору додаються: 1) акт технічного стану пам`ятки (форма якого затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері охорони культурної спадщини) на момент укладення охоронного договору. Для ансамблів (комплексів) складається окремий акт на кожний їх об`єкт. Акт технічного стану поновлюється не рідше ніж раз на 5 років. Якщо стан пам`ятки значно змінився (після проведення ремонтних, реставраційних та інших робіт чи внаслідок дії чинників, що призвели до руйнування або пошкодження), - у п`ятиденний термін після його зміни; 2) опис культурних цінностей і предметів, які належать до пам`ятки, знаходяться на її території чи пов`язані з нею і становлять історичну, наукову, художню цінність, з визначенням місця і умов зберігання та використання; 3) план поверхів пам`яток-будівель і споруд (у масштабі 1:100); 4) план інженерних комунікацій та зовнішніх мереж (за наявності); 5) генеральний план земельної ділянки, на якій розташована пам`ятка (у масштабі 1: 50, 1:100, 1:500, 1:1000 або 1:2000); 6) паспорт пам`ятки.

Таким чином, юридичні або фізичні особи, у власності або користуванні яких перебувають об`єкти культурної спадщини чи їх частини, зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір встановленого зразка до якого мають бути додані додаткові документи.

Враховуючи викладене, відповідач зобов`язаний був протягом місяця з моменту набуття права власності на об`єкт культурної спадщини по просп. Дніпровському в м. Нова Каховка - "Кам`яна ротонда тераса" укласти охоронний договір з органом охорони культурної спадщини, яким на час виникнення спірних правовідносин є управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації, згідно з розпорядженнями голови Херсонської облдержадміністрації від 10.12.2013 № 840, яким управлінню делеговано повноваження у сфері охорони культурної спадщини у частині пам`яток архітектури та містобудування, та від 17.02.2020 №162 "Про затвердження Положення про управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації".

Судом встановлено, що охоронний договір на вищезазначений об`єкта культурної спадщини не укладено, власник - Новокаховська міська рада з відповідною заявою не звертався.

До позиції відповідача суд ставиться критично, доводи відповідача не знайшли свого підтвердження у судовому засіданні.

Відповідно до частини першої статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною першою статті 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Згідно зі статтею 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За таких обставин, оцінивши докази наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи, що позивачем понесені судові витрати лише зі сплати судового збору, відтак підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 9, 14, 73 - 78, 90, 139, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив :

Позов задовольнити.

Зобов`язати Новокаховську міську раду Херсонської області (код ЄДРПОУ 42165231, просп. Дніпровський, 23, м. Нова Каховка, Херсонська область) укласти з Херсонською обласною державною адміністрацією охоронний договір на об`єкт культурної спадщини - "Кам`яна ротонда - тераса", яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення "Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка" (охор. № 111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 № 1768.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 23 грудня 2021 р.

Суддя С.О. Варняк

кат. 109010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2021
Оприлюднено28.12.2021
Номер документу102160013
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2967/21

Постанова від 08.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 10.05.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 21.04.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 17.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні