Постанова
від 08.05.2024 по справі 540/2967/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 травня 2024 р.м. ОдесаСправа № 540/2967/21

Головуючий в 1 інстанції: Варняк С.О. Дата і місце ухвалення: 17.12.2021р., м. Миколаїв Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого Ступакової І.Г.

суддів Турецької І.О.

Шеметенко Л.П.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Новокаховської міської ради Херсонської області на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2021 року по справі за адміністративним позовом керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_1 в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації до Новокаховської міської ради Херсонської області, треті особи Міністерство культури та інформаційної політики України, Новокаховська міська військова адміністрація Каховського району Херсонської області, про зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

В червні 2021 року керівник Каховської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_1 звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації з адміністративним позовом до Новокаховської міської ради Херсонської області, третя особа Міністерство культури та інформаційної політики України, про зобов`язання Новокаховську міську раду Херсонської області укласти з Херсонською обласною державною адміністрацією охоронний договір на об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. №111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. №1768.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що на території Новокаховської міської ради Херсонської області здійснюється неналежний захист об`єкта культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. №111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури. Забудова вказаного об`єкта відбулася у період 1952-1953р.р., відповідний об`єкт включено до переліку пам`яток культурної спадщини місцевого значення Херсонської області та занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Однак, в порушення ст.23 Закону України «Про охорону культурної спадщини», охоронний договір на об`єкт культурної спадщини місцевого значення між Новокаховською міською радою Херсонської області та Херсонською обласною державною адміністрацією не укладено. Позивач зазначав, що обов`язок укладення охоронного договору покладається саме на власника пам`ятки, а не на орган культурної спадщини, і саме від власника повинна виходити ініціатива укладення охоронного договору. Оскільки Новокаховська міська рада з моменту набуття у 2014 році права комунальної власності на об`єкт культурної спадщини по просп. Дніпровський в м.Нова Каховка «Кам`яна ротонда тераса» не виконує свого обов`язку з укладення охоронного договору на вказану пам`ятку архітектури з органом охорони культурної спадщини, тому наявні підстави для зобов`язання в судовому порядку відповідача укласти відповідний договір.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2021 року позов задоволено.

Зобов`язано Новокаховську міську раду Херсонської області укласти з Херсонською обласною державною адміністрацією охоронний договір на об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. №111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. №1768.

Не погоджуючись з вказаним рішенням, Новокаховська міська рада Херсонської області подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, не повне з`ясування обставин справи, просить скасувати рішення від 17.12.2021р. з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_1 , поданого в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає, що при вирішенні спору судом першої інстанції не враховано відсутність в матеріалах справи належних та допустимих доказів того, що об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. № 111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, знаходиться у комунальній власності територіальної громади м.Нова Каховка в особі Новокаховської міської ради. Позивачем не надано суду доказів того, що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно міститься відповідний запис про право власності Новокаховської міської ради на відповідний об`єкт культурної спадщини. А відтак, висновок суду першої інстанції про те, що у відповідача наявний обов`язок укласти з органом охорони культурної спадщини охоронний договір на об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», є необґрунтованим.

Апелянт зазначає, що згідно деталізованої інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №294883354 від 17.01.2022р. під реєстраційним номером об`єкту нерухомого майна 1197215765107 зареєстровано право власності на будівлю Палацу культури, об`єкт житлової нерухомості загальною площею 3118,1 кв.м. за адресою: Херсонська обл., м.Нова Каховка, проспект Дніпровський, 30, який належить Новокаховській міській раді на праві комунальної власності. Згідно вказаної інформаційної довідки Палац культури складається з літ. А, ганок, літ. «а», «а2», «а3», однак «Кам`яна ротонда тераса» (охоронний номер 111/3-Хр) та «Кам`яна ротонда двоповерхова» (охоронний номер 111/4-Хр) до його складу не входять і на цей час право власності на дві Ротонди ще не зареєстровано в Реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Апелянт просить суд апеляційної інстанції врахувати, що у Додатку №9 до Наказу Міністерства культури України від 04.07.2013р. №604 під №3 вказана «Кам`яна ротонда тераса», яка має охоронний номер 111/3-Хр, тоді як в оскаржуваному рішенні судом вирішено питання щодо зобов`язання відповідача укласти охоронний договір на майно з охоронним номером 111-Хр, який відповідно до п.1 Додатку №9 до Наказу №604 відповідає іншому об`єкту Палацу культури. Незважаючи на наявність невідповідності у визначенні місця розташування на місцевості зазначеного у позові об`єкту культурної спадщини судом не досліджено облікову документацію на цей об`єкт з метою встановлення всіх обставин, що мають значення для справи.

Посилається апелянт і на те, що керівником Каховської окружної прокуратури Херсонської області не доведено підстав для представництва інтересів держави в суді.

Керівник Каховської окружної прокуратури Херсонської області та Херсонська обласна державна адміністрація подали письмові відзиви на апеляційну скаргу, в яких просять скаргу Новокаховської міської ради Херсонської області залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Позивач зазначає, що право комунальної власності територіальної громади міста Нова Каховка на пам`ятки історії та культури, розташовані на території м.Нова Каховка, визнано пунктом 1 рішення Новокаховської міської ради Херсонської області №1642 від 27.06.2014р., яке розміщено на офіційному веб-сайті ради, перебуває у відкритому доступі та є публічно доступним. Законом передбачається обов`язкове укладення власником пам`ятки чи її частини охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини після переходу права власності. Оскільки охоронний договір на об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, не укладено, його власник Новокаховська міська рада з відповідною заявою до органу культурної спадщини не звертався, тому судом обґрунтовано задоволено позов, зобов`язавши відповідача вчинити дії, обов`язок вчинення яких на нього покладено чинним законодавством.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 29.04.2024р. залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Новокаховську міську військову адміністрацію Каховського району Херсонської області.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що відповідно до наказу Міністерства культури України від 04.07.2013р. №604 «Про затвердження науково-проектної документації «План проектної території Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника» та занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України» Ансамбль споруд Центральної площі у місті Нова Каховка занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

До складу Ансамблю споруд Центральної площі відносяться:

- палац культури (датування - 1952-1953 рр.) по просп. Дніпровський, 18 (пам`ятка архітектури, монументального мистецтва) - охоронний №111/1-Хр;

- адміністративна будівля (датування - 1953-1956 рр.) по просп. Дніпровський, 23 (пам`ятка архітектури) - охоронний №111/2-Ар;

- кам`яна ротонда-тераса (датування - 1952-1953 рр.) по просп. Дніпровський, паркова зона, ліворуч палацу культури (пам`ятка архітектури) охоронний №111/3-Xp;

- кам`яна ротонда-двоповерхова (датування - 1952-1953 рр.) по просп. Дніпровський, паркова зона, ліворуч палацу культури (пам`ятка архітектури) охоронний №111/4-Xp;

- споруда фонтану «Каскад» (датування - 1953 рік) по просп. Дніпровський, паркова зона (пам`ятка архітектури) - охоронний №111/5-Хр;

- споруди фонтану (датування - 1953 рік) по просп. Дніпровський, центральна площа (пам`ятка архітектури, монументального мистецтва) - охоронний №111/6-Хр.

Рішенням 64 сесії 6 скликання Новокаховської міської ради Херсонської області №1642 від 27.06.2014р. «Про визнання комунальною власністю територіальної громади міста Нова Каховка пам`яток історії та культури» визнано комунальною власністю територіальної громади, серед іншого, Ансамбль споруд Центральної площі у місті Нова Каховка.

Листом Управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації від 25.05.2021р. за вих. №671-01-13/0/21/318.3-535 на лист Каховської окружної прокуратури від 21.05.2021р. №52-1067вих21 щодо надання інформації стосовно пам`ятки містобудування, архітектури, монументального мистецтва місцевого значення Ансамбль споруд Центральної площі у місті Нова Каховка Херсонської області повідомило, що Ансамбль споруд Центральної площі у місті Нова Каховка по просп. Дніпровський (датування - 1951-1956 рр.), занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України на підставі наказу Міністерства культури України від 04 липня 2013 року №604 та занесено об`єкт культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`яткку містобудування, архітектури, монументального мистецтва місцевого значення під охоронним № 111-Хр. До складу Ансамблю споруд Центральної площі відноситься, серед іншого, кам`яна ротонда - двоповерхова (датування - 1952-1953 рр.) по просп. Дніпровський, паркова зона, ліворуч палацу культури (пам`ятка архітектури) - № 111/4-Хр. На сьогоднішній день охоронний договір на вищезазначену пам`ятку містобудування, архітектури, монументального мистецтва місцевого значення з управлінням містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації (як органом охорони культурної спадщини) не укладено, представники Новокаховської міської ради з відповідною заявою для укладення охоронного договору не зверталися.

Херсонська обласна адміністрація листом від 14.06.2021р. за вих. №7201/0-21/01-01-66/318-6939 повідомила Каховську окружну прокуратуру, що 25.09.2017р. відділом культури та туризму Новокаховської міської ради заключено охоронний договір №111/1 на пам`ятку архітектури монументального мистецтва місцевого значення «Палац культури». Також, 01.08.2017р. Новокаховською міською радою заключено охоронний договір №111/2 на пам`ятку архітектури місцевого значення «Адміністративна будівля». Херсонська ОДА направляла листа від 23.09.2016р. №7082-16/29/318-1 Новокаховському міському голові щодо необхідності укладання охоронних договорів на пам`ятки містобудування, архітектури монументального мистецтва місцевого значення, розташованих на території м.Нова Каховка, з управлінням містобудування та архітектури обласної державної адміністрації. Відповідний лист Новокаховській міській раді направляло 23.05.2017р. також і управління містобудування та архітектури обласної державної адміністрації. Однак, представники Новокаховської міської ради не зверталися із заявою для заключення охоронних договорів на пам`ятки містобудування, архітектури монументального мистецтва місцевого значення кам`яна ротонда-тераса, кам`яна ротонда-двоповерхова, споруда фонтану «Каскад» та споруди фонтану до управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації, як органом охорони культурної спадщини.

У зв`язку з цим, керівник Каховської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_1 звернувся до суду в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації про зобов`язання Новокаховську міську раду Херсонської області укласти з Херсонською обласною державною адміністрацією охоронний договір на об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. № 111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, на умовах і в порядку, визначеними постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. №1768.

Задовольняючи позов керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області суд першої інстанції виходив з того, що в силу положень Закону України «Про охорону культурної спадщини» та Порядку укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001р. №1768, Новокаховська міська рада зобов`язана була протягом місяця з моменту набуття права власності на об`єкт культурної спадщини по просп. Дніпровському в м. Нова Каховка «Кам`яна ротонда тераса» укласти охоронний договір з органом охорони культурної спадщини, яким на час виникнення спірних правовідносин є управління містобудування та архітектури Херсонської обласної державної адміністрації, згідно з розпорядженнями голови Херсонської облдержадміністрації від 10.12.2013р. №840. Однак, охоронний договір на вищезазначений об`єкт культурної спадщини не укладено, Новокаховська міська рада, як власник об`єкта культурної спадщини, з відповідною заявою до органу охорони культурної спадщини не зверталася.

Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позову виходячи з наступного.

Згідно з частинами 4, 5 статті 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які перебувають за її межами.

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини в суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і прийдешніх поколінь регулюються Законом України від 08.06.2000р. №1805-III «Про охорону культурної спадщини» (далі - Закон №1805-III).

Об`єкт культурної спадщини, відповідно до визначення, наведеного у ст.1 Закону №1805-III, визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність.

При цьому, пам`ятка культурної спадщини визначається цим Законом як об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (не включення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які знаходяться за її межами.

Згідно з частинами 1, 2 статті 24 Закону №1805-III власник або уповноважений ним орган, користувач зобов`язані утримувати пам`ятку в належному стані, своєчасно провадити ремонт, захищати від пошкодження, руйнування або знищення відповідно до цього Закону та охоронного договору.

Використання пам`ятки повинно здійснюватися відповідно до режимів використання, встановлених органами охорони культурної спадщини, у спосіб, що потребує як найменших змін і доповнень пам`ятки та забезпечує збереження її матеріальної автентичності, просторової композиції, а також елементів обладнання, упорядження, оздоби тощо.

Статтею 23 Закону №1805-III передбачено, що усі власники пам`яток, щойно виявлених об`єктів культурної спадщини чи їх частин або уповноважені ними органи (особи) незалежно від форм власності на ці об`єкти зобов`язані укласти з відповідним органом охорони культурної спадщини охоронний договір.

Охоронний договір є актом за участю суб`єкта владних повноважень та співвласника пам`ятки культурної спадщини, має форму договору, визначає взаємні права та обов`язки його учасників у публічно-правовій сфері (реалізація державного управління охороною культурної спадщини) і укладається на підставі ст. 23 Закону. Укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акту органу охорони культурної спадщини, яким покладається на власника зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини.

Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму.

Отже, законодавством передбачено обов`язкове укладення власником або уповноваженим ним органом, користувачем пам`ятки чи її частини, охоронного договору з відповідним органом культурної спадщини після переходу права власності.

Тобто, охоронний договір, укладений на підставі ст.23 Закону №1805-III, є адміністративним договором.

Наведений висновок міститься у постанові Верховного Суду від 23.12.2019р. у справі №806/1536/18, який, в силу ч.5 ст.242 КАС України, має враховуватись судом.

Частиною 3 статті 23 Закону №1805-III передбачено, що порядок укладання охоронних договорів та їхні типові форми затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» Кабінет Міністрів України 28.12.2001р. постановою №1768 затвердив Порядок укладення охоронних договорів на пам`ятки культурної спадщини (далі - Порядок №1768).

Відповідно до п.п.1, 2 Порядку №1768, охоронний договір встановлює режим використання пам`ятки культурної спадщини (далі - пам`ятка) чи її частини, у тому числі території, на якій вона розташована.

Власник пам`ятки чи її частини або уповноважений ним орган (особа) зобов`язаний не пізніше ніж через один місяць з моменту отримання пам`ятки чи її частини у власність або у користування укласти охоронний договір з відповідним органом охорони культурної спадщини.

Згідно п.5 Порядку №1768, в охоронному договорі, складеному за зразком згідно з додатком, зазначаються особливості режиму використання пам`ятки, види і терміни виконання реставраційних, консерваційних, ремонтних робіт, робіт з упорядження її території, інших пам`яткоохоронних заходів, необхідність яких визначається відповідним органом охорони культурної спадщини.

З огляду на наведене вище, укладання такого договору відбувається замість видання індивідуального акту органу охорони культурної спадщини, яким на власника покладається зобов`язання щодо забезпечення збереження пам`ятки, щойно виявленого об`єкта культурної спадщини чи її (його) частини. Укладання охоронних договорів спрямоване на реалізацію державної політики у сфері охорони культурної спадщини. Такими договорами не вирішується питання власності на об`єкт культурної спадщини, а лише встановлюється режим використання пам`яток та відповідальність за порушення такого режиму.

При цьому, обов`язок укладення охоронного договору покладається саме на власника пам`ятки, а не на орган охорони культурної спадщини, і саме від власника повинна виходити ініціатива укладення охоронного договору.

Як вже зазначалося колегією суддів, при вирішенні спору суд першої інстанції виходив з того, що на підставі рішення 64 сесії 6 скликання Новокаховської міської ради Херсонської області №1642 від 27.06.2014р. «Про визнання комунальною власністю територіальної громади міста Нова Каховка пам`яток історії та культури» Новокаховська міська рада є власником об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. № 111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури. А відтак, за висновками суду, на неї покладено обов`язок щодо укладення охоронного договору з органом охорони культурної спадщини.

В апеляційній скарзі Новокаховська міська рада не заперечує факт не укладення відповідного охоронного договору. Апелянт стверджує про відсутність в матеріалах справи належних та допустимих доказів того, що об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. № 111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, знаходиться у комунальній власності територіальної громади м.Нова Каховка в особі Новокаховської міської ради.

Як вбачається з наявної в матеріалах справи деталізованої інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №294883354 від 17.01.2022р. за Новокаховською міською радою 14.03.2017р. зареєстровано право комунальної власності на будівлю Палацу культури загальною площею 3118,1 кв.м. за адресою: Херсонська область, м.Нова Каховка, проспект Дніпровський, 30.

Державна реєстрація проведена на підставі, серед іншого, рішення 64 сесії 6 скликання Новокаховської міської ради Херсонської області №1642 від 27.06.2014р.

Згідно вказаної довідки Палац культури складається з ганок (літ «а», «а2», «а3»), сходи (літ «а1»), тамбур (літ «а4»), приямок (літ «а5», «а6», «а7», «а8»), підвал (літ «А»), замощення №1. Тобто, кам`яна ротонда тераса до його складу не входить.

25.09.2017р. відділом культури та туризму Новокаховської міської ради заключено охоронний договір №111/1 на пам`ятку архітектури монументального мистецтва місцевого значення «Палац культури».

Сторонами у справі не заперечується, що «Кам`яна ротонда тераса» (охор. №111/3-Хр) є об`єктом нерухомого майна.

Згідно ч.1 ст.17 Закону №1805-III пам`ятка, крім пам`ятки археології, може перебувати у державній, комунальній або приватній власності. Суб`єкти права власності на пам`ятку визначаються згідно з законом.

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01 липня 2004 року №1952-IV (далі Закон №1952-IV) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження.

Частиною першою статті 12 Закону №1952-IV передбачено, що державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, майбутні об`єкти нерухомості та їх обтяження, а також про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна і ціну (вартість) нерухомого майна, об`єкта незавершеного будівництва, майбутнього об`єкта нерухомості та речових прав на нього чи розмір плати за користування нерухомим майном за відповідними правочинами, відомості та електронні копії документів, подані у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав під час проведення таких реєстраційних дій, та відомості реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем, отримані державним реєстратором шляхом безпосереднього доступу до них чи в порядку інформаційної взаємодії таких систем з Державним реєстром прав.

Відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом. Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно, об`єкт незавершеного будівництва, майбутній об`єкт нерухомості та їх обтяжень, зареєстрованих у Державному реєстрі прав, вчиняються на підставі відомостей про речові права, обтяження речових прав, що містяться в цьому реєстрі. (ч.5 ст.12 Закону №1952-IV)

Таким чином, при вирішенні даного спору встановленню, передусім, підлягає наявність/відсутність у Новокаховської міської ради Херсонської області обов`язку щодо укладення з Херсонською обласною державною адміністрацією охоронного договору на об`єкт культурної спадщини «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. № 111-Хр), який (обов`язок) пунктом 2 Порядку №1768 покладено саме на власника пам`ятки.

Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.04.2024р. зобов`язано Каховську окружну прокуратуру Херсонської області надати суду докази реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності Новокаховської міської ради на об`єкт нерухомого майна «Кам`яна ротонда тераса», яка є с кладовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. № 111-Хр), що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури.

На виконання вимог вказаної ухвали позивач повідомив суд про відсутність можливості надати витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підтвердження права власності Новокаховської міської ради на об`єкт нерухомого майна «Кам`яна ротонда тераса», що розташована за адресою: Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський - паркова зона, ліворуч палацу культури, оскільки міська рада, визнавши рішенням №1642 від 27.06.2014р. спірну пам`ятку культури комунальною власністю, ухилилася від обов`язку вжиття заходів для оформлення та проведення державної реєстрації права власності на вказану будівлю.

З вказаного слідує, що за Новокаховською міською радою у встановленому законом порядку не зареєстровано право власності на об`єкт нерухомого майна «Кам`яна ротонда тераса», яка є складовою пам`ятки архітектури місцевого значення «Ансамбль споруд Центральної площі міста Нова Каховка» (охор. № 111-Хр).

А відтак, відсутні підстави для висновку, що відповідач є власником вказаного об`єкту культурної спадщини, на якого Порядком №1768 покладено обов`язок укладення охоронного договору з органом культурної спадщини.

Колегія суддів критично ставиться до посилань позивача на те, що вказана обставина підтверджується рішенням 64 сесії 6 скликання Новокаховської міської ради Херсонської області №1642 від 27.06.2014р. «Про визнання комунальною власністю територіальної громади міста Нова Каховка пам`яток історії та культури», оскільки зазначене рішення, у відповідності до вимог ч.1 ст.27 Закону №1952-IV, є лише підставою для державної реєстрації прав, що власне і мало місце при державній реєстрації права комунальної власності на будівлю Палацу культури, яка також є складовою Ансамблю споруд Центральної площі міста Нова Каховка.

При вирішенні спору суд першої інстанції не звернув увагу на вказані обставини, наслідком чого стало покладення на Новокаховську міську раду Херсонської області обов`язку вчинити дії по укладенню охоронного договору, на вчинення яких вона не уповноважена чинним законодавством.

На підставі викладеного колегія суддів доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_1 , заявлених в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації, та відсутність підстав для їх задоволення.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно п.1, п.4 ч.1 ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є не повне з`ясування судом обставин справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст.311, п.2 ч.1 ст.315, ст.ст. 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Новокаховської міської ради Херсонської області задовольнити.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2021 року скасувати.

Ухвалити по справі нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позову керівника Каховської окружної прокуратури Херсонської області ОСОБА_1 в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації до Новокаховської міської ради Херсонської області про зобов`язання укласти охоронний договір.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 08 травня 2024 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: І.О. Турецька

Л.П. Шеметенко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.05.2024
Оприлюднено10.05.2024
Номер документу118903706
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —540/2967/21

Постанова від 08.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 20.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 10.05.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 21.04.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 17.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Варняк С.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні