Постанова
від 22.06.2010 по справі 28/34
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2010 р. № 28/34

Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів :

головуючого Овечкіна В.Е.,

суддів Чернова Є.В., Цвігун В.Л. ,

за участю представників :

позивача - ОСОБА_4,

відповідачів - не з'явилися,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні

касаційну скаргу

Головного управління Держказначейства України у Л ьвівській області

на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 23.03.2010

у справі №28/34

за позовом приватного підприємця О СОБА_4

до 1.Управління з контролю за в икористання і охороною земел ь

у Львівській області;

2.Головного управління Держ казначейства України у Львів ській області

про стягнення 149656,30 грн. в якості безпідставно отриманих кошт ів

встановив:

Рішенням господарськог о суду Львівської області ві д 19.11.2009 (суддя Морозюк А.Я.) в позо ві відмовлено з мотивів недо тримання позивачем процедур и досудового врегулювання сп ору, а саме ненадання до відпо відача-2 документів (вимог), пе редбачених п.5 Порядку поверн ення коштів, помилково або на дміру зарахованих до державн ого та місцевих бюджетів, зат вердженого наказом Держказн ачейства України №226 від 10.12.2002, як і б обумовлювали виникнення у відповідача-2 підстав або об ов'язку повернути позивачу п омилково зарахований до бюдж ету платіж.

Постановою Львівського ап еляційного господарського с уду від 23.03.2010 (судді: Гнатюк Г.М., К равчук Н.М., Мирутенко О.Л.) ріше ння скасовано, позов задовол ено - на підставі ст.ст.1212,1213 ЦК України стягнуто з відповіда ча-2 на користь позивача149656,30 грн . в якості безпідставно отрим аних коштів, які були помилко во сплачені позивачем за вим огою відповідача-1.

Головне управління Держка значейства України у Львівсь кій області в поданій касаці йній скарзі просить постанов у скасувати, рішення залишит и без змін, посилаючись на неп равильне застосування апеля ційним судом норм матеріальн ого права, а саме ст.ст.2,4,50 Бюдже тного кодексу України, ст.ст.1, 1212,1213 ЦК України та положень Пор ядку повернення коштів, поми лково або надміру зараховани х до державного та місцевих б юджетів, затвердженого наказ ом Держказначейства України №226 від 10.12.2002. Зокрема, скаржник в важає, що спірні правовіднос ини регулюються бюджетним, а не цивільним законодавством , оскільки помилково перерах овані позивачем кошти належа ть до доходів загального фон ду державного бюджету.

Колегія суддів, перевіривш и фактичні обставини справи на предмет правильності їх ю ридичної оцінки судом апеляц ійної інстанції та заслухавш и пояснення присутнього у за сіданні представника позива ча, дійшла висновку, що касаці йна скарга підлягає відхилен ню, а оскаржувана постанова - залишенню без змін з наступн их підстав.

Скасовуючи первісне рішен ня про відмову в позові та при ймаючи нове рішення про задо волення позову, апеляційний господарський суд виходив з того, що протокол про адмініс тративне правопорушення, на підставі якого було здійснен о розрахунок розміру шкоди, з аподіяної внаслідок викорис тання ТОВ "Чайка" земельної ді лянки не за цільовим признач енням, було складено стосовн о юридичної особи, в той час як спірна сума коштів була поми лково сплачена приватним під приємцем ОСОБА_4 до держбю джету згідно платіжного дору чення від 02.06.2009 №15 на виконання л иста Управління з контролю з а використання і охороною зе мель у Львівській області ві д 17.02.2009 №330, адресованого директо ру ТОВ "Чайка" ОСОБА_4, в зв'я зку з чим вказані кошти є безп ідставно набутим майном в ро зумінні ст.1212 ЦК України та під лягають поверненню позивачу .

Відхиляючи доводи відпові дача-2 щодо необхідності заст осування до спірних правовід носин положень Порядку повер нення коштів, помилково або н адміру зарахованих до держав ного та місцевих бюджетів, за твердженого наказом Держказ начейства України №226 від 10.12.2002, а пеляційний суд вказав на те, щ о цей Порядок поширює свою ді ю лише на платників податків , які сплачують збори (обов'язк ові платежі), тобто обов'язков і внески до держбюджету або м ісцевих бюджетів, вчинювані в порядку та на умовах, визнач ених податковим законодавст вом України, однак, в даному ви падку позивач не перебував у жодних відносинах з відпові дачами, як суб'єктами владних повноважень, оскільки на поз ивача не покладалися зобов'я зання по сплаті до держбюдже ту зборів (обов'язкових плате жів), штрафних або адміністра тивно-господарських санкцій .

Колегія погоджується з вис новками суду з огляду на таке .

Згідно з ч.2 ст.2 ЦК України уч асниками цивільних відноси н є: держава Україна, А втономна Республіка Крим, т ериторіальні громади, інозем ні держави та інші суб'єкти пу блічного права.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.1212 ЦК Ук раїни особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпі лого) без достатньої правово ї підстави (безпідставно наб уте майно), зобов'язана поверн ути потерпілому це майно. Осо ба зобов'язана повернути май но і тоді, коли підстава, на як ій воно було набуте, згодом ві дпала. Положення цієї глави з астосовуються незалежно від того, чи безпідставне набутт я або збереження майна було р езультатом поведінки набува ча майна, потерпілого, інших о сіб чи наслідком події.

Судом апеляційної інстанц ії на підставі ретельної пра вової оцінки наявних у справ і доказів в їх сукупності з до стовірністю встановлено, а в ідповідачами факт помилково го перерахування позивачем к оштів в спірній сумі до держб юджету, які є безпідставно на бутими державою Україна, та в силу вимог ст.ст.1212,1213 ЦК Україн и підлягають поверненню плат нику.

Касаційна інстанція не при ймає до уваги посилання скар жника на те, що спірні правові дносини мають регулюватися с т.ст.2,4,50 Бюджетного кодексу Укр аїни та положеннями Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до д ержавного та місцевих бюджет ів, затвердженого наказом Де ржказначейства України №226 ві д 10.12.2002, оскільки, по-перше, між ст оронами виникли спірні цивіл ьні правовідносини щодо пове рнення безпідставно отриман их коштів, які не регулюються нормами бюджетного законода вства. Держава в особі уповно важених органів (юридичних о сіб публічного права) також м оже бути учасником цивільних відносин (ч.2 ст.2, п.3 ч.2 ст.81 ЦК Укр аїни), а відповідно до ст.82 ЦК Ук раїни на юридичних осіб публ ічного права у цивільних від носинах поширюються положен ня цього Кодексу, якщо інше не встановлено законом.

По-друге, згідно з ч.1 ст.16 та ч. 1 ст.20 Цивільного кодексу Укра їни кожна особа має право зве рнутися до суду за захистом с вого особистого немайнового або майнового права та інтер есу. Право на захист особа здійснює на свій розсуд.

Відтак, вибір позивачем спо собів захисту, а саме в судово му порядку чи шляхом звернен ня до Головного управління Д ержказначейства України у Ль вівській області за адмініст ративною процедурою, передба ченою Порядком повернення ко штів, помилково або надміру з арахованих до державного та місцевих бюджетів (затвердже но наказом Держказначейства України №226 від 10.12.2002), здійснюєт ься позивачем на власний роз суд, а згідно з ч.2 ст.14 ЦК Україн и особа не може бути примушен а до дій, вчинення яких не є об ов'язковим для неї.

Крім того, як правильно зазн ачив апеляційний суд та не за перечує скаржник, позивач не перебував у бюджетних чи под аткових відносинах з відпові дачами, як суб'єктами владних повноважень, оскільки у пози вача не виникли зобов'язання по сплаті до держбюджету сум нарахованої шкоди, заподіян ої внаслідок використання ТО В "Чайка" земельної ділянки не за цільовим призначенням. Ад же, позивач не є учасником пра вовідносин відшкодування шк оди, завданої державі внаслі док недотримання ТОВ "Чайка" в имог земельного законодавст ва.

Таким чином, предмет спору с відчить, що між сторонами по с праві виникли цивільні відно сини. При цьому наявність у ві дповідачів статусу бюджетни х установ (розпорядників бюд жетних коштів) не змінює прав ову природу спірних цивільни х відносин та не робить даний спір таким, що виник з бюджетн их правовідносин.

Зважаючи на вищенаведене, к асаційна інстанція не вбачає підстав для скасування оска ржуваної постанови.

Враховуючи викладене та ке руючись ст.ст.6,8,125,129,150 Конституці ї України, постанови Пленуму Верховного суду України №9 ві д 01.11.1996р. "Про застосування Конс титуції України при здійснен ні правосуддя", Рішенням Конс титуційного Суду України від 11.03.2010 №8-рп/2010 та ст.ст.1115,1117-11111 Господа рського процесуального коде ксу України, Вищий господарс ький суд України,

ПОСТАНОВИВ:

Постанову Львівського а пеляційного господарського суду від 23.03.2010 у справі №28/34 залиш ити без змін, а касаційну скар гу Головного управління Держ казначейства України у Львів ській області - без задоволен ня.

Постанова Вищого господар ського суду України касаційн ому оскарженню не підлягає.

Головуючий, суддя В.Овечкін

Судді: Є.Чернов

В.Цвігун

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення22.06.2010
Оприлюднено12.07.2010
Номер документу10224738
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —28/34

Ухвала від 13.10.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Манько Геннадій Валерійович

Ухвала від 16.06.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Морозюк А.Я.

Ухвала від 08.06.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Курило Г.Є.

Ухвала від 06.06.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Морозюк А.Я.

Ухвала від 25.01.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Копитова О.С.

Рішення від 07.07.2010

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 22.07.2010

Господарське

Господарський суд Львівської області

Гриців В.М.

Постанова від 22.06.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Овечкін В.Е.

Ухвала від 09.06.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Овечкін В.Е.

Постанова від 23.03.2010

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гнатюк Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні