Рішення
від 14.02.2022 по справі 907/798/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" лютого 2022 р. м. УжгородСправа № 907/798/21

Суддя Господарського суду Закарпатської області Ремецькі О.Ф.,

За участю секретаря судового засідання Мешко Р.В.

розглянувши матеріали справи за позовом Оноківської сільської ради Ужгородського району до товариства з обмеженою відповідальністю ОРІЯНА-2, с. Оноківці Ужгородського району за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області про припинення права постійного користування земельною ділянкою, скасування Державного акту на право постійного користування землею та скасування записів про реєстрацію

За участю представників:

від позивача - Свереняк Ігор Ігорович, розпорядження № 03-06/19-к від 22 січня 2021 року

Сіденко Олександр Григорович, посвідчення № 5

від відповідача - не з`явився

від 3-ї особи позивача - не з`явився

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Господарського суду Закарпатської області з позовом до відповідача про припинення права постійного користування землею Товариства з обмеженою відповідальністю ОРІЯНА-2 загальною площею 0,6300 га, яке здійснюється на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК 4Г2 000768, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на прав постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7; скасування Державного акту на право постійного користування землею серії ІІЗК № 000768, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7; скасування запису про реєстрацію Державного акту на право постійного користування землею серії ІІЗК № 000768, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7; скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 7015434 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,0623 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0162 за ТОВ ОРІЯНА-2; скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 7049181 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,1753га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0163 за ТОВ ОРІЯНА-2; скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 7048899 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,1038 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0164 за ТОВ ОРІЯНА-2; скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 70243 15 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,2925 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0165 за ТОВ ОРІЯНА-2.

Ухвалою Господарського суду Закарпатської області від 11.10.2021 р. позовну заяву залишено без руху.

20.10.2021 заявником подано заяву про усунення недоліків.

Ухвалою суду від 22.10.2021 р. відкрито провадження у справі у порядку загального позовного провадження. Залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області. Підготовче засідання призначено на 23.11.2021 року.

Ухвалою суду від 23.11.2021 р. відкладено підготовче засідання на 16.12.2021 року.

Ухвалою суду від 16.12.2021 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 01 лютого 2022 року.

Ухвалою суду від 01.02.2022 р. відкладено розгляд справи по суті на 15 лютого 2022 року.

Позивач заявлені позовні вимоги підтримує у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві, посилаючись на їх обґрунтованість наявними у справі матеріалами.

Вказує на те, що земельні ділянки які використовує відповідач не забудовані, захаращені, порослі чагарниками, поодинокими деревами, а межові знаки на них не проглядаються. Крім того, землекористувачем недотримуються правила благоустрою населеного пункту та не сплачується земельний податок.

Позивач зазначає, що дані обставини підтверджуються листами ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області від 08.07.2021 року № 18-7-0.163-5250/2-21 та ГУ ДПС у Закарпатській області від 31.08.2021 року № 9669/5/07-16-04-00-10.

За доводами позивача в сукупності зазначені обставини вказують на те, що відповідач як землекористувач в порушення ст.96 Земельного кодексу України неправомірно ухиляється від виконання своїх обов`язків, що в силу статей 141 та 143 Земельного кодексу України надає підстави для примусового припинення права постійного користування землею.

Відповідач товариство з обмеженою відповідальністю ОРІЯНА-2, належним чином повідомлений про дату і час судового засідання, ухвали було надіслано йому на адресу місцезнаходження відповідача, вказану у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не скористався своїм правом на подання відзиву на позов у визначений у відповідності до положень Господарського процесуального кодексу України строк.

Суд вказує про те, що відповідач не був обмежений у своїх процесуальних правах надати відзив через канцелярію суду або шляхом його направлення на адресу суду поштовим відправленням, відтак, приймаючи до уваги, що відповідач у строк, встановлений частиною 1 статті 251 Господарського процесуального кодексу України, не подав до суду відзив на позов, а відтак не скористався наданими процесуальними правами, з метою дотримання процесуальних строків вирішення спору, суд дійшов висновку, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення у відповідності до ч. 9 ст. 165, ч. 2 ст. 178, ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України, а неподання відповідачем відзиву на позов не перешкоджає вирішенню справи по суті за наявними в ній матеріалами.

Судом також враховано, що згідно з приписами п. 6.1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Закарпатській області в поданих суду письмових поясненнях по справі, звертає увагу на проведені перевірки дотримання земельного законодавства та на встановлені ними порушення порядку користування відповідачем земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 15.02.2022 року, відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані сторонами матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та їх заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

На території Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області в с. Оноківці розташовані земельні ділянки за кадастровими номерами: - 2124884800:11:015:0162, площею 0,0623 га; - 2124884800:11:015:0163, площею 0,1753 га; - 2124884800:11:015:0164, площею 0,1038 га; - 2124884800:11:015:0165, площею 0,2925 га.

Цільове призначення вказаних земельних ділянок - 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури.

Зазначені земельні ділянки є комунальною власністю територіальної громади Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.

Рішенням Оноківської сільської ради народних депутатів 28 березня 1996 року 5 сесії 22 скликання було передано у постійне користування ТОВ «ОРІЯНА-2» чотири земельні ділянки загальною площею 0,6300 га для будівництва медичного та торгового центрів, адміністративно-господарської оселі, офісу електронно-компьют. газети «Все-всім».

На підставі рішення Оноківської сільської ради було видано Товариству з обмеженою відповідальністю «Оріяна-2» Державний акт на право постійного користування землею, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 160/7 серія ІІ-ЗК 000768 від 08 липня 1996 року.

З метою запобігання порушенням земельного законодавства, своєчасного їх виявлення, вжиття заходів, спрямованих на раціональне використання земель, забезпечення додержання землекористувачами цільового призначення земель Оноківської територіальної громади, Оноківським сільським головою було прийнято розпорядження від 24.03.2021 року № 82 «Про утворення комісії». До складу комісії увійшли: голова комісії - Люлько В.Б., заступник сільського голови з питань діяльності виконавчих органів ради; члени комісії: Шпонтак Ю.М. - інспектор з охорони земель відділу земельних відносин, архітектури та містобудування сільської ради; Ковальчук В.С. - спеціаліст з охорони навколишнього середовища відділу земельних відносин, архітектури та містобудування сільської ради, Свереняк І.І. - головний спеціаліст юридичного відділу сільської ради.

26 березня 2021 року Оноківською сільською радою було надіслано засобами поштового зв`язку повідомлення ТОВ «ОРІЯНА-2» про час та місце проведення обстеження земельних ділянок, які використовує товариство, з метою направлення уповноваженої особи товариства для участі у проведенні обстеження земельних ділянок.

За результатами проведеного обстеження земельних ділянок за кадастровими номерами 2124884800:11:015:0162, 2124884800:11:015:0163, 2124884800:11:015:0164, 2124884800:11:015:0165, 06 квітня 2021 року комісією складено акти обстежень земельних.

Згідно зазначених актів від 06.04.2021 р. при обстеженні вказаних земельних ділянок комісією виявлено, що земельні ділянки не забудовані, захаращені, порослі чагарниками, поодинокими деревами, огорожа відсутня, межові знаки не проглядаються; землекористувачем недотримуються правила благоустрою населеного пункту.

Листом від 12.04.2021 за №932/03-39 Оноківською сільською радою було повідомлено ТОВ «ОРІЯНА-2», про результати проведення обстеження земельних ділянок, надіслано копії актів обстеження земельних ділянок, рекомендовано вжити заходів для раціонального використання земельних ділянок за кадастровими номерами: 2124884800:11:015:0162, 2124884800:11:015:0163, 2124884800:11:015:0164, 2124884800:11:015:0165.

Листом від 14.05.2021 р. за №18-7-0.163-3870/2-21 ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області повідомило позивача, що перевірка дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок ТОВ «ОРІЯНА-2» буде проведена з 25 травня 2021 року.

Згідно листа ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області від 07.06.2021 року № 18-7-0.163-4467/2-21, вбачається, що наказами Головного управління від 25.05.2021 року № 490-ДК, № 491-ДК, № 492-ДК, № 493-ДК «Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності» Управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління проведено позапланові перевірки стосовно земельних ділянок з кадастровими номерами: 2124884800:11:015:0162, 2124884800:11:015:0163, 2124884800:11:015:0164, 2124884800:11:015:0165, що розташовані в с. Оноківці, Ужгородського району, Закарпатської області. За результатами перевірок встановлено, що на земельних ділянках з вищезазначеними кадастровими номерами, роботи по їх використанню не проводяться, земельні ділянки забур`янені, заросли дрібноліссям та вкриті заростями чагарнику (окрім земельної ділянки за кадастровим номером 2124884800:11:015:0164), не огороджені, встановлені межові знаки на земельних ділянках відсутні, що не відповідає вимогам статей 106, 107, частини 2 статті 198 Земельного кодексу України. Відповідальність за вказані порушення передбачена статтями 52, 56 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Згідно листа ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області від 08.07.2021 року № 18-7-0.163-5250/2-21 Оноківську сільську раду повідомлено про те, що за результатами перевірок встановлено, зокрема, невжиття заходів ТОВ «ОРІЯНА-2» щодо боротьби з бур`янами - допущення появи небажаної трав`янистої рослинності яка негативно впливає на розвиток культурних рослин, призводить до поширення шкідників і хвороб, або не дає можливості використовувати землі за призначенням. Відповідальність за вищевказані порушення земельного законодавства передбачена пунктом «е» частини 1 статті 211 Земельного кодексу України та статтями 52, 56 Кодексу України про адміністративні правопорушення. ТОВ «ОРІЯНА-2» направлено повідомлення про виклик для надання пояснень у зв`язку з виявленим порушенням вимог земельного законодавства при використанні вищезазначених земельних ділянок та складання протоколу про адміністративне правопорушення за ст.ст. 52, 56 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Однак, користувачі та/або представники користувачів не з`явилися, про об`єктивні причини неявки ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області не повідомили. Також на адресу сільської ради були направлені акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкта - земельних ділянок та приписи про усунення порушення вимог земельного законодавства та вжиття відповідних заходів ТОВ «ОРІЯНА-2» по боротьбі з бур`янами та заростями чагарнику на земельних ділянках за кадастровими номерами 2124884800:11:015:0162, 2124884800:11:015:0163, 2124884800:11:015:0164, 2124884800:11:015:0165.

Згідно відповіді Головного управління ДПС у Закарпатській області від 31.08.2021 року №9669/5/07-16-04-00-10, вбачається, що у наявних інформаційних ресурсах Головного управління ДПС у Закарпатській області по ТОВ «ОРІЯНА-2» (код ЄДРПОУ 20464658) в період з 2019 по 2021 рік відсутні нарахування та сплата земельного податку з юридичних осіб. Станом на 31.08.2011 року в інтегрованій картці вказаного платника відсутні нарахування та сплата земельного податку з юридичних осіб.

Наведені обставини і стали підставою звернення позивача до суду.

Дослідивши наявні матеріали справи, оцінивши надані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, Суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до п. п. 3, 4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності» з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються: а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» пункту 4 цього розділу. У державній власності залишаються: а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони; б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті «а» пункту 3 цього розділу.

Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на землю.

Згідно із п. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Таким чином, з огляду на те, що спірні земельні ділянки, вимоги щодо яких є предметом розгляду даної справи, знаходиться в межах с. Оноківці та не належать до земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах «а» і «б» п. 4 Прикінцевих та Перехідних положень Закону України від 06.09.2012 № 5245-VI, повноваження щодо розпорядження ними належать Оноківській сільській раді Ужгородського району.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (ст. 3 Земельного кодексу України).

Право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України).

Підстави набуття та реалізації прав на землю врегульовані розділом IV Земельного кодексу України та передбачають, що юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (частина 1 статті 116 Земельного кодексу України).

Відповідно до частини 2 ст. 116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно наведених вимог закону обов`язковою умовою використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, у відповідності до вимог ст.ст. 124, 126 ЗК України.

З матеріалів справи вбачається, що у постійному користуванні відповідача перебувають земельні ділянки з кадастровими номерами - 2124884800:11:015:0162, площею 0,0623 га; - 2124884800:11:015:0163, площею 0,1753 га; - 2124884800:11:015:0164, площею 0,1038 га; - 2124884800:11:015:0165, площею 0,2925 га. Вказані земельні ділянки надані в постійне користування із земель комунальної власності.

Право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених статтею 141 Земельного кодексу України, перелік яких є вичерпним.

Відповідно до статті 141 Земельного кодексу України, підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Також відповідно до статті 143 Земельного кодексу України передбачені підстави для примусового припинення прав на земельну ділянку, яке здійснюється у судовому порядку. Згідно із приписами цієї статті примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: а) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; б) неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в строки, встановлені вказівками (приписами) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; в) конфіскації земельної ділянки; г) примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; ґ) примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов`язаннях власника цієї земельної ділянки; д) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Статтею 144 Земельного кодексу України визначено порядок припинення права користування земельними ділянками, що використовуються з порушенням земельного законодавства: 1. У разі виявлення порушення земельного законодавства державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель чи державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища складає протокол про адміністративне правопорушення, накладає на особу, яка допустила правопорушення, адміністративне стягнення та видає цій особі припис про його усунення у 30-денний строк. У разі якщо особа, яка допустила порушення земельного законодавства, не виконала протягом зазначеного строку припис державного інспектора щодо припинення правопорушення, державний інспектор з контролю за використанням та охороною земель чи державний інспектор з охорони навколишнього природного середовища накладає на таку особу адміністративне стягнення відповідно до закону та повторно видає припис про припинення правопорушення та усунення його наслідків у 30-денний строк. 2. У разі неусунення наслідків порушення земельного законодавства у 30-денний строк орган державного контролю за використанням та охороною земель або орган державного контролю за охороною навколишнього природного середовища звертається до суду з позовом про: розірвання договору оренди, емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки або договору про встановлення земельного сервітуту; припинення права постійного користування земельною ділянкою.

Повноваження із державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючістю грунтів передано Держгеокадастру постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 № 482 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.11.2016 № 910-р погоджено пропозицію Мінагрополітики щодо можливості забезпечення здійснення покладених на Держгеокадастр функцій і повноважень Держсільгоспінспекції, що припиняється.

Відповідно до частини першої статті 6 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю та додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок.

Відповідно до підпункту 5 пункту 4 Положення про Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області (надалі - Положення про Управління) затвердженого наказом Головного управління від 04.01.2017 № 1 відповідно до покладених на нього завдань: 5) здійснює державний нагляд (контроль). Відповідно до пункту 6 Положення про Головне управління посадові особи в межах своїх повноважень мають право, зокрема: складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові вказівки до виконання (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодування завданих власнику земельної ділянки збитків;

Матеріалами справи встановлено, що державним інспектором ГУ Держегеокадастру у Закарпатській області здійснено ряд законодавчо визначених дій, передбачених статтею 144 ЗК України щодо дотримання вимог земельного законодавства за об`єктами визначеними кадастровими номерами: - 2124884800:11:015:0162, площею 0,0623 га; - 2124884800:11:015:0163, площею 0,1753 га; - 2124884800:11:015:0164, площею 0,1038 га; - 2124884800:11:015:0165, площею 0,2925 га.

Так в матеріалах справи містяться акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства, щодо об`єктів земельних ділянок №493-ДК/494/АП/09/01/-21, №492-ДК/494/АП/09/01/-21,№491-ДК/494/АП/09/01/-21,№490-ДК/494/АП/09/01/-21 від 04.06.2021 та приписи № 493 - ДК/0149Пр/03/01/-21, №492 - ДК/0148Пр/03/01/-21, №491 - ДК/0147 Пр/03/01/-21, №490 - ДК/0146Пр/03/01/-21.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем належних заходів щодо усунення порушення вимог земельного законодавства, не вжито, вимоги приписів державного інспектора не виконані.

З огляду на наведені Позивачем обставини, що підтверджуються матеріалами справи, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення вимог позивача в частині припинення права постійного користування землею Товариства з обмеженою відповідальністю «ОРІЯНА-2», загальною площею 0,6300 га, яке здійснюється на підставі Державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК № 000768, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7.

Стосовно вимоги позивача про скасування Державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000768, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7 суд констатує наступне.

Відповідно до правової позиції, викладеної в п. 2.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 року № 6, державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.

У спорах, пов`язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти про право власності чи постійного користування.

Відповідно до положень ст. 23 Земельного кодексу України, чинного на час видачі відповідачу Державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗК № 000768 від 08 липня 1996 року, передбачалось, що право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.

Державний акт на право постійного користування на землю за правовою природою є лише документом, про набуття відповідного права за рішенням компетентного органу і залежний від правомірних або неправомірних дій цієї особи, які можуть бути припинені в передбаченому законом порядку.

Беручи до уваги наведені норми чинного законодавства та факт порушення відповідачем норм земельного законодавства при використанні земельних ділянок, щодо яких виник спір, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для користування відповідачем спірною земельною ділянкою та, відповідно, наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині скасування державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗК №000768, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7.

В зв`язку з припиненням права постійного користування земельною ділянкою та скасуванням державного акту на право постійного користування землею серії І-ЗК №000768 від 08 липня 1996 року, суд дійшов висновку, що вимога про скасування реєстрації Державного акта на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК № 000768, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 08 липня 1996 року за №160/7 є похідною і також підлягає задоволенню.

З аналогічних підстав позовні вимоги про скасування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно записів про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 7015434 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,0623 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0162 за ТОВ «ОРІЯНА-2», № 7049181 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,1753га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0163 за ТОВ «ОРІЯНА-2», № 7048899 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,1038 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0164 за ТОВ «ОРІЯНА-2», № 7024315 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,2925 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0165 за ТОВ «ОРІЯНА-2» також підлягають задоволенню.

Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Частиною 4 ст. 13 ГПК України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів

Витрати по сплаті судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 13, 73, 74, 76-80, 86, 129, 232, 236-242, Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Припинити право постійного користування землею Товариства з обмеженою відповідальністю ОРІЯНА-2 загальною площею 0,6300 га, яке здійснюється на підставі Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК № 000768, зареєстрований у Книзі записів державних актів на прав постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7.

3. Скасувати Державний акт на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК №000768, що зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7.

4. Скасувати запис про реєстрацію Державного акту на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК № 000768, зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 08 липня 1996 року за № 160/7.

5. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 7015434 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,0623 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0162 за ТОВ ОРІЯНА-2.

6. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 7049181 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,1753га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0163 за ТОВ ОРІЯНА-2

7. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 7048899 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,1038 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0164 за ТОВ ОРІЯНА-2

8. Скасувати у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запис про реєстрацію іншого речового права (права постійного користування земельною ділянкою) № 7024315 від 16.09.2014 року на земельну ділянку площею 0,2925 га, кадастровий номер 2124884800:11:015:0165 за ТОВ ОРІЯНА-2

9. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю ОРІЯНА-2 (88000, Закарпатська обл., Ужгородський р-н, село Оноківці, Академмістечко "ОРІЯНА", вулиця Марійки Підгірянки, будинок 7, павільйон ТОВ "ОРІЯНА-2", код ЄДРПОУ 20464658) на користь Оноківської сільської ради (89412, Ужгородський район, Закарпатська область, с. Оноківці, вул. Головна, буд.59, код ЄДРПОУ 04350168) суму 15 890,00 грн. (п`ятнадцять тисяч вісімсот дев`яносто гривень 00 коп.) у відшкодування витрат по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено: 24.02.2022.

Суддя О. Ф. Ремецькі

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення14.02.2022
Оприлюднено28.02.2022
Номер документу103561455
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою

Судовий реєстр по справі —907/798/21

Ухвала від 20.12.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 15.11.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 18.09.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Могил С.К.

Ухвала від 31.07.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 11.07.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.06.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Зварич Оксана Володимирівна

Судовий наказ від 28.06.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Ухвала від 21.02.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Рішення від 14.02.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

Рішення від 15.02.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ремецькі О.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні