ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 2/306-11/126
29.06.10
За позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю "Реал - контракт"
до
за участю
про
1) Київської міської ради
2) Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
Прокуратури міста Києва
визнання договору оренди земельної ділянки укладеним
Суддя Смирнова Ю.М.
Представники:
від позивача
від відповідачів
від прокуратури
Лавров А.М. - представник
1) Дорошенко О.С. –представник
2) Колодрубський О.О. - представник
Цюкало Ю.В. –прокурор відділу
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю "Реал-Контракт" про визнання укладеним договору оренди земельних ділянок на перетині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонському районі м. Києва для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе, автозаправного комплексу та сервісного центру обслуговування автомобілів між товариством з обмеженою відповідальністю "Реал-Контракт" та Київською міською радою в редакції, запропонованій позивачем, та відповідає вимогам Закону України "Про оренду землі", Типового договору оренди землі, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 3.03.2004 № 220, та зобов’язання Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати договір з усіма додатками, що є його невід’ємною частиною, між орендодавцем - Київською міською радою та орендарем - товариством з обмеженою відповідальністю "Реал-Контракт", у встановленому порядку.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 04.09.2008 у справі № 2/306 позовні вимоги задоволено повністю.
Постановою Вищого господарського суду України від 09.12.2009 рішення Господарського суду міста Києва від 04.09.2008 у справі № 2/306 скасовано, а справу скеровано на новий розгляд до Господарського суду міста Києва.
Скасовуючи рішення Господарського суду міста Києва по справі № 2/306, колегія суддів Вищого господарського суду України зазначила, що судом першої інстанції не прийнято до уваги, що необхідною умовою укладання договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки. Зобов‘язання цього органу укласти такий договір за відсутності вказаного рішення є порушенням його виключної компетенції на здійснення права власності від імені українського народу. Крім того, зазначено, що відсутність рішення уповноваженого органу про надання згоди на укладання договору оренди, унеможливлює зобов‘язання зареєструвати такий договір.
Під час нового розгляду справі присвоєно номер № 2/306-11/126.
В ході нового розгляду справи позивач повністю підтримує позовні вимоги та просить їх задовольнити з огляду на те, що відповідно до ст. ст. 123, 125 Земельного кодексу України позивач розробив та погодив проект відведення земельної ділянки, але відповідачі затягують вирішення питання щодо передачі позивачу спірної земельної ділянки в оренду, чим порушують його права.
Відповідач - 1 проти позову заперечує з огляду на те, що останнім не приймалось рішення про надання у користування позивачу спірної земельної ділянки, а тому у позивача відсутні правові підстави для визнання укладеним договору оренди на таку земельну ділянку.
Відповідач - 2 проти задоволення позову заперечує та вказує на те, що до Головного управління земельних договір оренди спірної земельної ділянки на реєстрацію не надходив, а тому з боку відповідача - 2 відсутні порушення прав позивача.
Прокуратура підтримала позицію відповідачів.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, господарський суд
В С Т А Н О В И В:
Згідно з п. 12 перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Стаття 9 Земельного кодексу України встановлює, що до повноважень Київської міської рад у галузі земельних відносин на її території належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою.
Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Порядок та умови набуття права користування земельною ділянкою на умовах оренди встановлено Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі".
Право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі термінове платне володіння та користування земельною ділянкою, необхідною орендарю для ведення підприємницької та іншої діяльності (ст. 93 Земельного кодексу України).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 Кодексу).
Пунктом 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях міської ради.
Відповідно до приписів ст. 16 Закону України "Про оренду землі" особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання), розгляд якої і надання земельної ділянки в оренду проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, при цьому, сторони укладають договір оренди землі лише у разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду.
Відповідно до ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку встановленому статтями 118,123 цього Кодексу.
Статтею 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: зміни цільового призначення земельних ділянок відповідно до закону; надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості).
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Порядок надання земельних ділянок у користування в м. Києві затверджений рішенням Київради від 26 червня 2003 N 512/672 та рішенням Київради від 15 липня 2004 року N 457/1867.
11.02.2003 Товариство з обмеженою відповідальністю "Реал -Контракт" звернулось до Київської міської ради з клопотанням № 01/11 про надання земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе, автозаправного комплексу та сервісного центру обслуговування автомобілів на перетині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонському районі м. Києва.
Землевпорядною організацією –комунальним підприємством "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі" за замовленням позивача було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе, автозаправного комплексу та сервісного центру обслуговування автомобілів на перетині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонському районі м. Києва.
Відповідно до ч. 6 ст. 123 Земельного кодексу України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Проект відведення земельної ділянки на перетині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонському районі м. Києва був погоджений позивачем із відповідним органами, про що свідчать позитивні висновки, що знаходяться в матеріалах справи.
Також даний проект відведення відповідно до вимог Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" пройшов державну експертизу в Київському міському головному управлінні земельних ресурсів Державного комітету по земельних ресурсах, про що свідчить позитивний висновок державної землевпорядної експертизи від 14.09.2005 року № 05-45.
Погоджений у встановленому порядку зазначений проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе, автозаправного комплексу та сервісного центру обслуговування автомобілів на перетині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонському районі м. Києва, був поданий до Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) для підготовки проекту рішення та передачі до Київської міської ради для прийняття відповідного рішення.
Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), за дорученням заступника Київського міського голови від 20.03.2008 року № 11059, своїм листом від 22.04.2008 №05-358/15060 повідомило товариство з обмеженою відповідальністю "Реал-Контракт" про те, що на сьогоднішній день рішення Київради про передачу земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю "Реал-Контракт" не приймалось.
Відсутнє відповідне рішення і на момент розгляду справи судом. Позивачем не надано жодних доказів розгляду та прийняття Київською міською радою рішення про надання в оренду земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе, автозаправного комплексу та сервісного центру обслуговування автомобілів на перетині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонському районі м. Києва.
Згідно ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками з земель державної та комунальної власності за рішеннями органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, що підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України.
Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону (ст. 126 Земельного кодексу України).
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є:
об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки);
строк дії договору оренди;
орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату;
умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду;
умови збереження стану об'єкта оренди;
умови і строки передачі земельної ділянки орендарю;
умови повернення земельної ділянки орендодавцеві;
існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки;
визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини;
відповідальність сторін;
умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Враховуючи вищевикладені норми законодавства, суд відзначає, що обов‘язковою передумовою для укладання договору оренди земельної ділянки із земель комунальної власності є відповідне рішення органу місцевого самоврядування, в даному випадку Київської міської ради.
Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується сторонами у справі, Київська міська рада рішень щодо надання у користування (оренду) позивачу земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування кафе, автозаправного комплексу та сервісного центру обслуговування автомобілів на перетині Мінського проспекту та Окружної дороги у Оболонському районі м. Києва, не приймала.
Оскільки необхідною передумовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки, вимоги позивача про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним за відсутності відповідного рішення, є безпідставними.
Суд не може погодитись з позицією позивача стосовно того, що розроблення та погодження проекту землеустрою з відповідними органами достатньо для укладання з Київською міською радою договору оренди земельної ділянки, оскільки така позиція суперечить нормам чинного законодавства. Право на оренду і відповідне користування земельною ділянкою виникає на підставі договору оренди, укладеного у встановленому законом порядку, за яким між сторонами виникають конкретні права та обов'язки. Право на оренду земельної ділянки виникає лише за умов дотримання вимог ст. 124 Земельного Кодексу України і ст. 16 Закону України "Про оренду землі". Умови договору, який позивач просить визнати укладеним, сторонами не узгоджувалися; згоди щодо укладення договору сторонами не досягнуто. Проект відведення земельної ділянки не є правовстановлюючим документом, спрямованим на набуття, зміну або припинення прав та обов'язків сторін, а є лише невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки (ч. 4 ст. 15 Закону України "Про оренду землі").
За таких обставин, вимоги позивача про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним задоволенню не підлягають.
Також не підлягають задоволенню вимоги позивача по відношенню до відповідача –Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації).
Згідно зі ст. 20 Закону України "Про оренду землі" укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації.
Відповідно до Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), що затверджене рішенням Київської міської ради від 19.12.2002 №182/342, дане управління організовує видачу державних актів на право власності на землю і право користування землею, оформлення та видачу договорів оренди земельних ділянок та здійснює їх реєстрацію.
Також, відповідно до рішення Київради від 29.05.2003 №433/593 "Про забезпечення ефективного землекористування в місті Києві" Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) доручено у повному обсязі здійснювати підготовку документів, що посвідчують право власності та право користування, відповідно до пункту "з" ст. 9 та п. "є" ст. 184 Земельного кодексу України.
В даному випадку, документ, який посвідчує право користування спірною земельною ділянкою у позивача відсутній. Державна реєстрація договору оренди спірної земельної ділянки неможлива у зв’язку з відсутністю самого факту укладення такого договору. Тому порушення прав позивача з боку відповідача-2 є недоведеним.
Згідно зі ст. 34 Господарського процесуального кодексу України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Враховуючи викладене, позовні вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі.
У зв’язку з відмовою у задоволенні позову, судові витрати покладаються на позивача відповідно до положень ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України, та може бути оскаржене в порядку та у строки, визначені Господарським процесуальним кодексом України.
Суддя Ю.М. Смирнова
Дата підписання рішення:09.07.2010
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2010 |
Оприлюднено | 13.09.2010 |
Номер документу | 10362768 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Смирнова Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні