Рішення
від 22.03.2010 по справі 41/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАР СЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Д онецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

22.03.10 р. Справа № 41/24

Суддя господарського суд у Донецької області Гонча ров С.А.

при секретарі судового зас ідання Говор О.С.

розглянув у відкритому суд овому засіданні господарськ ого суду справу

за позовом: Прокурора Кіров ського району м. Донецька в ін тересах держави в особі Доне цької міської ради, м. Донецьк

до відповідача: Приватного підприємця ОСОБА_1 м. Доне цьк

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предме т спору на стороні позивача: Д ержавна інспекція з контролю за використанням і охороною земель у Донецькій області, м . Донецьк

про стягнення шкоди, яка за подіяна внаслідок самовільн ого зайняття земельної ділян ки у розмірі 26073,29 грн.

При участі представників:

від позивача: Момотенко О .П. - довіреність від 06.11.2009 №01/1 3-5338

від відповідача: не з' явил ись

від третьої особи: не з' яви лись

в засіданні приймали участ ь: прокурор Клименко І.В. - по свідчення №2840

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Кіровського райо ну м. Донецька звернувся до го сподарського суду Донецької області з позовом в інтереса х держави в особі Донецької м іської ради до Приватного пі дприємця ОСОБА_1 м. Донець к про стягнення шкоди, яка зап одіяна внаслідок самовільно го зайняття земельної ділянк и у розмірі 26073,29 грн.

Ухвалою суду від 10 лютого 2010р . залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не з аявляє самостійних вимог на предмет спору Державну інспе кцію з контролю за використа нням і охороною земель у Доне цькій області.

В обґрунтування позовних в имог прокурор посилався на т е, що відповідачем самовільн о використовується огородже на парканом земельна ділянка площею 0,1302 га із земель житлов ої та громадської забудови п о вул. Кірова (перехрестя з вул . Котляревського) поблизу АЗС ТОВ „Наутилус” на території Кіровського району м. Донець ка без правовстановлюючих до кументів, без встановлення ї ї меж в натурі (на місцевості), одержання документа, що посв ідчує право на неї та його дер жавної реєстрації, що є поруш енням ст.ст. 125, 126 Земельного код ексу України та чим заподіян о шкоду в розмірі 26073,29 грн., яка р озрахована відповідно до М етодики визначення розмір у шкоди, заподіяної внаслідо к самовільного зайняття земе льних ділянок, використання земельних ділянок не за ціль овим призначенням, зняття ґр унтового покриву (родючого ш ару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженого пост ановою КМУ від 25.07.2007 року № 963.

Відповідач про день та час р озгляду справи був повідомле ний належним чином, але відзи ву на позовну заяву не подав, н е використав своє право на уч асть у судовому засіданні, пр едставника в судове засіданн я не направив. Враховуючи, що н аявних в матеріалах справи д окументів та пояснень достат ньо для прийняття рішення, су д вважає за можливе відповід но до ст.75 ГПК України вирішит и спір по суті.

Розглянувши матеріали спр ави, вислухавши пояснення пр едставників сторін, суд ВСТА НОВИВ:

Державним інспектором - гол овним спеціалістом Донецько го регіонального відділу з к онтролю за використанням та охороною земель в Донецькій області 24.03.2009 року проведено пе ревірку відповідача відпові дно до вимог статей 6, 10 Закону У країни „Про державний контро ль за використанням та охоро ною земель” з питання дотрим ання вимог земельного законо давства, результати якої вик ладені в акті перевірки від 24. 03.2009 року.

Перевіркою встановлено та в акті перевірки зафіксован о, що відповідачем самовільн о використовується огородже на парканом земельна ділянка площею 0,1302 га із земель житлов ої та громадської забудови п о вул. Кірова (перехрестя з вул . Котляревського) поблизу АЗС ТОВ „Наутилус” на території Кіровського району м. Донець ка під будівництво автостоян ки без правовстановлюючих до кументів, без встановлення ї ї меж в натурі (на місцевості), одержання документа, що посв ідчує право на неї та його дер жавної реєстрації, що є поруш енням ст.ст. 125, 126 Земельного код ексу України.

За результатами перевірки Державною інспекцією з конт ролю за використанням та охо роною земель в Донецькій обл асті відповідачу 24.03.2009 року вид ано припис № 029895, яким приписан о усунути виявлені порушення .

Одночасно 24.03.2009 року державни м інспектором - головним спец іалістом Донецького регіона льного відділу з контролю за використанням та охороною з емель в Донецькій області ск ладено протокол № 012773 про адмін істративне правопорушення, в чинене відповідачем та перед бачене ст. 531 Кодексу України п ро адміністративні правопор ушення та ст. 211 Земельного код ексу України.

Постановою державного інс пектора - головного спеціалі ста Донецького регіональног о відділу з контролю за викор истанням та охороною земель в Донецькій області про накл адення адміністративного ст ягнення від 25.03.2009 року № 60-05 відпо відача визнано винним у скоє нні адміністративного право порушення, відповідальність за яке передбачена ст. 531 Кодек су України про адміністратив ні правопорушення.

15.05.2009 року здійснено повторну перевірку відповідача з пит ання дотримання вимог земель ного законодавства, якою вст ановлено невиконання вимог п рипису № 029895 від 24.03.2009 року. За рез ультатами перевірки 15.05.2009 року відповідачу видано припис № 030486, яким приписано усунути ви явлені порушення.

Перевіркою, проведеною 23.06.2009 року державним інспектором - головним спеціалістом Донец ького регіонального відділу з контролю за використанням та охороною земель в Донецьк ій області з питання дотрима ння відповідачем вимог земел ьного законодавства, результ ати якої оформлено відповідн им актом перевірки дотриманн я вимог земельного законодав ства, встановлено невиконанн я відповідачем вимог приписі в № 029895 від 24.03.2009 року та № 030486 від 15.05. 2009 року.

Методики визначення розм іру шкоди, заподіяної внаслі док самовільного зайняття зе мельних ділянок не за цільов им призначенням, зняття ґрун тового покриву (родючого шар у ґрунту) без спеціального до зволу, затвердженої постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 25.07.2007 року № 963, головним спе ціалістом Донецького регіон ального відділу з контролю з а використанням та охороною земель в Донецькій області б уло здійснено розрахунок роз міру шкоди, заподіяної внасл ідок самовільного зайняття в ідповідачем земельної ділян ки площею 0,1302 га під будівництв о автостоянки на території м . Донецька, відповідно до яког о загальний розмір заподіяно ї шкоди склав 26073,29 грн.

Господарський суд вважає в имоги позивача обґрунтовани ми та такими, що підлягають за доволенню з огляду на наступ не.

Основним законом, яким регу люються земельні відносини, є Конституція України. Крім ц ього, земельні відносини рег улюються іншими, прийнятими відповідно до Конституції за конами і підзаконними актами , а саме законами України "Про землеустрій", "Про державний к онтроль за використанням та охороною земель", "Про місцеве самоврядування" та іншими за конами, також Земельним коде ксом України, прийнятим Верх овною Радою України 25.10.2001 року, який набув чинності з 01.01.2002 року .

Методики до частини перш ої статті 13 Конституції Украї ни земля є об'єктом права влас ності Українського народу, в ід імені якого це право здійс нюють органи державної влади і органи місцевого самовряд ування в межах, визначених ці єю Конституцією, іншими зако нодавчими актами України.

Статтею 2 Земельного Кодекс у України передбачено, що зем ельні відносини - це суспіл ьні відносини щодо володіння , користування і розпоряджен ня землею. Суб'єктами земельн их відносин є громадяни, юрид ичні особи, органи місцевого самоврядування та органи де ржавної влади.

Завданням земельного зако нодавства є регулювання земе льних відносин з метою забез печення права на землю грома дян, юридичних осіб, територі альних громад та держави, рац іонального використання та о хорони земель.

Стаття 12 Земельного кодексу України встановлює повноваж ення сільських, селищних, міс ьких рад у галузі земельних в ідносин. Зокрема, до їх повнов ажень належить: розпорядженн я землями територіальних гро мад; надання земельних ділян ок у користування із земель к омунальної власності відпов ідно до цього Кодексу; органі зація землеустрою; здійсненн я контролю за використанням та охороною земель комунальн ої власності; додержання зем ельного та екологічного зако нодавства.

Підстави набуття права на з емлю передбачені статтею 116 Зе мельного кодексу України. У ц ій статті врегульовані відно сини щодо набуття громадянам и та юридичними особами прав а власності та права користу вання земельними ділянками і з земель державної або комун альної власності. Підставою набуття права на землю у таки х випадках є рішення органів виконавчої влади або органі в місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визнач ених цим Кодексом або за ре зультатами аукціону.

На підставі рішень сільськ их, селищних, міських рад, а в о кремих випадках - районних і обласних рад, земельні ділян ки передаються у власність г ромадян і юридичних осіб із з емель комунальної власності шляхом відведення їх в натур і (на місцевості) та оформленн я відповідних правовстановл юючих документів.

Порядок надання у постійне користування земельних діля нок встановлений статтею 123 Зе мельного кодексу України. Та к, згідно ч. 1 цієї статті надан ня земельних ділянок держа вної або комунальної власн ості у користування здійсню ється на підставі рішень орг анів виконавчої влади або ор ганів місцевого самоврядува ння. Рішення зазначених орга нів приймається на підставі проектів землеустрою щодо в ідведення земельних ділянок у разі зміни цільового призн ачення земельних ділянок; на дання в користування земел ьних ділянок, межі яких не в становлені в натурі (на місце вості).

Надання у користування з емельної ділянки, межі як ої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її ці льового призначення, здійсн юється на підставі технічної документації із землеустро ю щодо складання документ а, що посвідчує право корис тування земельною ділянкою.

Методики ст. 123 Земельного кодексу України особа, зацік авлена в одержанні у користу вання земельної ділянки із земель державної або комунал ьної власності за проектом ї ї відведення, звертається з клопотанням про вибір мі сця розташування земельної д ілянки до відповідної сільсь кої, селищної, міської, районн ої, обласної ради, Кабінету Мі ністрів України, Ради мініст рів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

Умови і строки розроблення проектів відведення земельн их ділянок визначаються дого вором , укладеним замовником з виконавцем цих робіт відп овідно до типового договору .

Розроблений проект від ведення земельної ділянк и погоджується з територіаль ним органом виконавчої влад и з питань земельних ресур сів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, п риродоохоронним і санітарн о-епідеміологічним органам и, а також з відповідним т ериторіальним органом викон авчої влади з питань лісов ого або водного господарств а (у разі вилучення (викупу), на дання, зміни цільового приз начення земельних ділянок лісогосподарського призна чення чи водного фонду). Погод жений проект відведення зе мельної ділянки після одерж ання позитивного висновку де ржавної землевпорядної експ ертизи у випадках, передбач ених законом, подається разо м з клопотанням про надання земельної ділянки до ві дповідної державної адміні страції, Ради міністрів Авт ономної Республіки Крим аб о сільської, селищної, міськ ої, районної, обласної ради , які розглядають його в міс ячний строк і в межах своїх п овноважень, визначених цим К одексом, приймають рішення п ро надання земельної ділянк и у користування.

Рішенням про надання земел ьної ділянки у користування за проектом її відведення зд ійснюється: затвердження про екту відведення земельної ді лянки; вилучення (викуп) земе льних ділянок у землекори стувачів (землевласників) і з затвердженням умов вилу чення (викупу) земельних діля нок (у разі необхідності); нада ння земельної ділянки особі у користування з визначення м категорії земель та її вико ристання і затвердженням умо в надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо від шкодування втрат сільськог осподарського та лісогос подарського виробництва, в становлення обґрунтованих г раничних термінів забудови земельної ділянки.

Згідно статті 125 Земельного кодексу України право власн ості та право постійного кор истування на земельну ділянк у виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує прав о власності чи право постійн ого користування земельною д ілянкою, та його державної ре єстрації. Лише така реєстрац ія надає документам легітимн ості.

Право на оренду земельної д ілянки виникає після укладен ня договору оренди і його дер жавної реєстрації.

Приступати до використанн я земельної ділянки до встан овлення її меж у натурі (на міс цевості), одержання документ а, що посвідчує право на неї, т а державної реєстрації забор оняється (п. 3 ст. 125 Земельного кодексу України).

Методики до ст. 126 Земельно го кодексу України право вла сності на земельну ділянку і право постійного користуван ня земельною ділянкою посвід чується державними актами. Ф орми державних актів затверд жуються Кабінетом Міністрів України.

Право оренди землі офор мляється договором, який р еєструється відповідно до за кону.

Визначення терміну „самов ільне зайняття земельних діл янок” наведене в ст. 1 Закону У країни „Про державний контро ль за використанням та охоро ною земель”. За приписами ціє ї статті, самовільне зайнятт я земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичн е використання земельної діл янки за відсутності відповід ного рішення органу виконавч ої влади чи органу місцевого самоврядування про її перед ачу у власність або надання у користування (оренду) або за в ідсутності вчиненого правоч ину щодо такої земельної діл янки, за винятком дій, які відп овідно до закону є правомірн ими.

Виходячи з матеріалів спра ви, рішення позивача про пере дачу відповідачу у власність спірної земельної ділянки а бо надання її у користування (оренду), відсутнє, в матеріал ах справи відсутні вчинені в ідповідачем правочини щодо с пірної земельної ділянки.

Методики до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини сп рави, на які вона посилається , як на підставу своїх вимог та заперечень.

Судом встановлено, що спірн а земельна ділянка використо вується відповідачем самові льно, з порушенням земельног о законодавства, що підтверд жується матеріалами справи, зокрема, актами перевірки до тримання вимог земельного за конодавства від 24.03.2009 року, 15.05.2009 р оку та від 23.06.2009 року.

Тобто, матеріалами справи п ідтверджується самовільне з аволодіння відповідачем спі рною земельною ділянкою, що н е спирається на закон і відбу вається з порушенням визначе ного порядку надання земельн их ділянок, що здійснюється б ез наявності відповідного рі шення та/або вчинення правоч ину щодо спірної земельної д ілянки.

Відповідачем не надано суд у документів, що підтверджую ть право відповідача на кори стування земельною ділянкою площею 0,1302 га із земель житлов ої та громадської забудови п о вул. Кірова (перехрестя з вул . Котляревського) поблизу АЗС ТОВ „Наутилус” на території Кіровського району м. Донець ка.

Методики визначення розм іру шкоди, заподіяної внаслі док самовільного зайняття зе мельних ділянок не за цільов им призначенням, зняття ґрун тового покриву (родючого шар у ґрунту) без спеціального до зволу, затвердженої постанов ою Кабінету Міністрів Україн и від 25.07.2007 року № 963, головним спе ціалістом Донецького регіон ального відділу з контролю з а використанням та охороною земель в Донецькій області б уло здійснено розрахунок роз міру шкоди, заподіяної внасл ідок самовільного зайняття в ідповідачем земельної ділян ки площею 0,1302 га під будівництв о автостоянки на території м . Донецька, відповідно до яког о загальний розмір заподіяно ї шкоди склав 26073,29 грн.

Методики до вимог ст. 2 Зак ону України “Про плату за зем лю” використання землі в Укр аїні є платним.

Згідно статті 5 цього ж зако ну об'єктом плати за землю є зе мельна ділянка, а також земел ьна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванн і, у тому числі на умовах оренд и. Суб'єктом плати за землю (пл атником) є власник земельної ділянки, земельної частки (па ю) і землекористувач, у тому чи слі орендар.

Ст. 156 Земельного кодексу Укр аїни власникам землі та земл екористувачам відшкодовуют ься збитки, заподіяні внаслі док, зокрема, неодержання дох одів за час тимчасового неви користання земельної ділянк и.

Методики до ст. 22 Цивільно го кодексу України збитками вважаються доходи, які особа могла б реально одержати за з вичайних обставин, якби її пр аво не було порушене (упущена угода). Пунктом 16 Пленуму Верх овного Суду України № 7 від 16.04.200 4 року передбачено, що недоотр имані суми вважаються шкодою і підлягають стягненню на ко ристь власника, права якого п орушено.

Отже, протиправними діями в ідповідача, які полягають у н езаконному, самовільному вик ористанні земельної ділянки , порушено право власності те риторіальної громади міста і , відповідно, завдано шкоду в с умі 26073,29 грн.

Частиною 1 статті 1166 Цивільно го кодексу України встановле но, що майнова шкода, завдана м айну юридичної особи, відшко довується в повному обсязі о собою яка її завдала.

Таким чином, суд вважає поз овні вимоги обґрунтованими т а такими, що підлягають задов оленню.

Судові витрати згідно ст. 49 Г осподарського процесуально го кодексу України суд покла дає на відповідача.

На підставі викладеного та керуючись ст. 13 Конституції У країни, ст.ст. 2, 12, 116, 123, 125, 126, 156, 212 Земел ьного кодексу України, ст. 16 За кону України „Про оренду зем лі”, ст. 1 Закону України „Про д ержавний контроль за викорис танням та охороною земель”, с т. 2, 5 Закону України “Про плат у за землю”, ст. 22, 1166 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 4 3, 49, 82-85 Господарського процесуа льного кодексу України суд, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Прокурора К іровського району м. Донецьк а в інтересах держави в особі Донецької міської ради до Пр иватного підприємця ОСОБА _1 про стягнення шкоди, яка за подіяна внаслідок самовільн ого зайняття земельної ділян ки у розмірі 26073,29 грн. - задовол ьнити.

Стягнути з Приватного підп риємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1) на користь мі сцевого бюджету м. Донецька (р /р 33112331700002, одержувач: місцевий бю джет м. Донецька, 24062100, ЗКПО 23977045, МФ О 834016 ГУДКУ у Донецькій області ) шкоду, яка заподіяна внаслід ок самовільного зайняття зем ельної ділянки, у розмірі 26073,29 г рн.

Стягнути з Приватного підп риємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1) на користь Де ржавного бюджету України де ржавне мито в розмірі 260,73 грн .

Стягнути з Приватного підп риємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1) на користь Де ржавного бюджету України (ро зрахунковий рахунок № 31216259700004 у ГУ ДКУ у Донецькій області, МФ О 834016, отримувач: код ЄДРПОУ 34686537, д ержавний бюджет м. Донецьк, Во рошиловський район; призначе ння платежу: код бюджетної кл асифікації 22050000) витрати з інфо рмаційно-технічного забезпе чення розгляду справ у судах в розмірі 236 грн.

Суддя

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення22.03.2010
Оприлюднено05.08.2010
Номер документу10604702
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —41/24

Постанова від 10.09.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сітайло Л.Г.

Ухвала від 02.08.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Спичак О.М.

Ухвала від 22.04.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Рішення від 06.04.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 28.03.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Судовий наказ від 17.01.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 04.01.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Рішення від 22.03.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 11.03.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

Ухвала від 25.02.2010

Господарське

Господарський суд Донецької області

Гончаров С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні