Рішення
від 04.09.2022 по справі 160/8894/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2022 року Справа № 160/8894/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Жукової Є.О., -

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників (у письмовому провадженні) в місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Керівника Криворізької центральної окружної прокуратури (вул.Книжка, 1а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50074), в інтересах Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області (вул.Короленка, буд.4, м.Дніпро, 49600), в інтересах Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради (пл.Молодіжна, буд.1, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50101) до Акціонерного товариства "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНО-КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ІНСТИТУТ ГІРНИЧОРУДНОГО МАШИНОБУДУВАННЯ З ДОСЛІДНИМ ЗАВОДОМ" (вул.Петра Калнишевського, 1 а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50024), арбітражного керуючого Лінкевич Олег Миколайович (вул.П.Чаадаєва, 2 а, кв.43, м.Київ, 03148) про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

27 червня 2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Керівника Криворізької центральної окружної прокуратури (вул.Книжка, 1а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50074), в інтересах Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області (вул.Короленка, буд.4, м.Дніпро, 49600), в інтересах Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради (пл.Молодіжна, буд.1, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50101) до Акціонерного товариства "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНО-КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ІНСТИТУТ ГІРНИЧОРУДНОГО МАШИНОБУДУВАННЯ З ДОСЛІДНИМ ЗАВОДОМ" (вул.Петра Калнишевського, 1 а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50024), арбітражного керуючого Лінкевич Олег Миколайович (вул.П.Чаадаєва, 2 а, кв.43, м.Київ, 03148), в якій позивач просить суд зобов`язати Акціонерного товариства "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНО-КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ІНСТИТУТ ГІРНИЧОРУДНОГО МАШИНОБУДУВАННЯ З ДОСЛІДНИМ ЗАВОДОМ" (адреса: Україна, 50024, Дніпропетровська обл., місто Кривий Ріг, вулиця Петра Калнишевського, будинок 1 А, код ЄДРПОУ 04819211) привести у стан готовності захисну споруду №13911, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, вулиця Прорізна, 89, шляхом усунення недоліків зазначених в приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №108 від 19.02.2021.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 12.05.2022 р. керівником Криворізької центральної окружної прокуратури скеровано запит №04/59-3352вих22 від 12.05.2022 до ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області щодо звернення до суду із позовом про зобов`язання балансоутримувача захисної споруди привести її у стан готовий для використання.

Листом 4901-2778/4903 від 17.05.2022 р. ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило, що згідно з постановою КМУ від 13.03.2022 р. №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється.

Отже, органи ДСНС здійснюють контроль за готовністю захисних споруд до використання за призначенням, тому саме в інтересах ДСНС керівник прокуратури звертається із даним позовом.

Позивач зазначає, що постановою КМУ від 13.03.2022 №303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану. Вказаним листом 4901-2777/4903 від 17.05.2022 р. ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило, що контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється, що передбачає неможливість органу ДСНС вжити заходів державного нагляду (контролю) для зобов`язання відповідача привести захисту споруду у готовий для використання стан.

Також, заступником керівника Криворізької центральної окружної прокуратури скеровано запит №04/59-3671вих22 від 24.05.2022 до Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради щодо звернення до суду із позовом про зобов`язання балансоутримувача захисної споруди привести її у стан готовий для використання.

Листом №12/13/287 від 26.05.2022 р. Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету КМР повідомило, що відповідач не провів щорічну оцінку стану готовності захисної споруди та не надав копію акту оцінки стану готовності захисної споруди до Управління.

Листом №04/59-4128вих-22 від 07.06.2022 р. керівником Криворізької центральної окружної прокуратури повідомлено ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області про звернення із даним позовом.

Листом №04/59-4127вих-22 від 07.06.2022 р. керівником Криворізької центральної окружної прокуратури повідомлено Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету КМР про звернення із даним позовом.

Враховуючи, що в Україні воєнний стан діє вже більше 3 місяців і зберігаються загрози ракетного удару, що створює значну небезпеку для життя та здоров`я людей, то захист інтересів держави потребує невідкладного захисту. Звернення прокурора із даним позовом у найкоротший строк після отримання відповіді ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області не порушує вимоги дотримання розумності строку, оскільки невжиття заходів з приведення захисної споруди у готовий стан може мати невідворотні негативні наслідки у вигляді незахищеності життя людей під час бойових дій.

Отже, спірні правовідносини обумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України «Про прокуратуру» повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері обороноздатності держави, у тому числі на забезпечення захисту мирного населення, особливо у питаннях підтримання колективних засобів захисту, якими є захисні споруди та інші місця можливого перебування людей, для збереження їх життя та здоров`я під час військової агресії.

На даний час на території України проходять бойові дії та наносяться ракетні удари по об`єктам промисловості та інфраструктури.

Також Криворізький район постійно обстрілюється ворожою артилерією, активні бойові дії проводяться на межі Дніпропетровської області (Криворізький район) та Херсонської області.

Отже, зберігається реальна загроза для життя мешканців м. Кривого Рогу та Криворізького району.

На підставі означеного вище, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.06.2022 р. відкрито провадження у справі. Призначено розгляд даної справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

26.07.2022 р. представником позивача подано пояснення, в тексті яких зазначено наступне.

Наказом Офісу Генерального прокурора від 17.02.2021 р. № 39 «Про окремі питання забезпечення початку роботи окружних прокуратур» створено Криворізьку центральну окружну прокуратуру.

Наказом Офісу Генерального прокурора від 17.02.2021 р. № 40 «Про день початку роботи окружних прокуратур» визначено днем початку роботи окружних прокуратур 15.03.2021 р.

Наказом Дніпропетровської обласної прокуратури №923к від 08.04.2021 р. ОСОБА_1 призначено на посаду керівника Криворізької центральної окружної прокуратури.

Криворізька центральна окружна прокуратура є суб`єктом владних повноважень, який не є юридичною особою, і бере участь у справі, зокрема, шляхом подання позовної заяви, через свого керівника.

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону України «Про прокуратуру» право подання

позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору, його першому заступнику та заступникам, керівникам обласних та окружних прокуратур, їх першим заступникам та заступникам, прокурорам Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.

Пунктом 6.1 наказу Генерального прокурора «Про організацію діяльності прокурорів щодо представництва інтересів держави в суді» №389 від 21.08.2020 передбачено, що позови (заяви) надсилаються до суду за підписом Генерального прокурора, його перших заступників та заступників, керівників обласних, окружних прокуратур, їхніх перших заступників та заступників.

Таким чином, Криворізька центральна окружна прокуратура надає в якості доказу повноважень керівника на підписання позовної заяв належним чином завірену копію наказу Дніпропетровської обласної прокуратури №923к від 08.04.2021 р. про призначення на посаду ОСОБА_1 , яку просить долучити до справи.

22.08.2022 р. представником відповідача було подано відзив на позовну заяву, в тексті якого зазначено наступне.

Вимоги позивача ґрунтуються на обов`язку балансоутримувача забезпечувати утримання захисних споруд.

Разом з тим, будь-яких доказів щодо балансовій належності захисної споруди № 13911, позивачем не надано.

Захисна споруда № 13911 не знаходиться на балансі АТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ». Дана обставина підтверджується листом Міністерства промислової політики України від 31.10.2007 року, вих.№ 12/5-2-418, та переліком майна, переданого до Статутного фонду ВАТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ».

У вказаному переліку відсутня захисна споруда № 13911.

Таким чином, АТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ», не є належним відповідачем по даній справі.

На структурному підрозділі товариства - Дослідному заводі було зведено захисну споруду № 13911, однак, згідно акту перевірки експлуатаційного і технічного стану захисної споруди ЦО № 13911 від 14.10.2009 року (складеному інспектором Державної інспекції цивільного захисту та техногенної небезпеки СДПЧ ОСОБА_2 ), в 1980 році зазначене сховище підрядником (трест Кріворіжіндусстрой) було не добудоване і державною комісією не прийнято до експлуатації.

Станом на теперішний час зазначена споруда не відповідає вимогам ДБН 22.5-97 «Захисні споруди цивільної оборони».

Згідно ДБН.Л 3.1.9-2000 «Прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд цивільної оборони та їх утримання» захисна споруда не може використовуватись товариством як сховище ЦО до прийняття її державною комісією до експлуатації.

Відповідно до п.20 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. № 138, паспорт та облікова картка захисної споруди складаються балансоутримувачем після прийняття в експлуатацію завершеної будівництвом захисної споруди або за результатами її технічної інвентаризації як об`єкта нерухомого майна.

Оскільки будівництво захисної споруди № 13911 не було завершено, споруду не було прийнято в експлуатацію, не було технічної інвентаризації споруди як об`єкта нерухомого майна, складання паспорту та облікової картки захисної споруди буде прямим порушенням вимог Порядку.

На підставі означеного вище, представник відповідача просить суд у задоволенні пред`явлених позовних вимог відмовити у повному обсязі.

27.08.2022 р. представником позивача подано відповідь на відзив, в тексті якого зазначено наступне.

До матеріалів позовної заяви додано облікову документацію на захисну споруду цивільного захисту №13911, а саме паспорт та облікова картка сховищ № НОМЕР_1 .

Згідно з паспортом та обліковою карткою сховища №13911 датою здачі і експлуатацію вказаної захисної споруди є 25.11.1979.

Пунктом 4.4 Державних будівельних норм А.3.1-9-2000 «Прийняття і експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд цивільної оборони та їх утримання» визначено документацію, яка має містити захисна споруда, що експлуатується, зокрема, паспорт захисної споруди.

Тобто, паспорт захисної споруди виготовлений дослідним заводом ВНІПІРудмаш Мінтяжмаш СРСР, правонаступником якого є АТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ», свідчить про введення захисної споруди експлуатацію, оскільки тільки після введення захисної споруди в експлуатацію виготовлявся паспорт захисної споруди.

Акт перевірки експлуатаційного і технічного стану захисної споруди ЦО №13911 від 14.10.2009 р., в якому зазначено, що захисна споруда не приймалась до експлуатації, містить суперечливі відомості. Так, в акті зазначено, що на обліку захисних споруд м. Кривого Рогу перебуває сховище №13911. Разом з тим в акті вказується, що комісією у складі інспектора ДЩЗ та ТБ СДПЧ-10, головного спеціаліста з питань ЦЗН виконкому Центрально-міського районної у місті ради, головного інженера дослідного заводу ВАТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ» встановлено, що сховище було недобудоване та не прийняте в експлуатацію.

Однак, у випадку недобудови та не прийняття в експлуатацію захисна споруда не могла мати облікову документацію, порядковий номер та перебувати на обліку захисних споруд.

Тим більше, що висновок про не введення захисної споруди в експлуатацію зроблено за результатами комплексної перевірки комісією, яка не уповноважена роботи подібні висновки в акті перевірки стану готовності захисної споруди.

Враховуючи, що актом перевірки експлуатаційного і технічного стану захисної споруди ЦО №13911 від 14.10.2009 р. не може доводитись факт не введення в експлуатацію захисної споруди, тому вказаний акт є недопустимим доказом.

При цьому, твердження про не введення в експлуатацію захисної споруди, яка має облікову документацію та відповідний номер, обліковується в органах ДСНС та Управлінні з питань НС та ЦЗН виконкому КМР, спростовується обставинами справи та наданими прокурором доказами.

Також відповідач вказує, що не є балансоутримувачем захисної споруди №13911, та долучає до відзиву перелік майна, переданого до статутного фонду.

Тобто перелік майна, переданого до статутного фонду ВАТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ», наданий відповідачем, підтверджує виключно факт передачі у власність відповідача певного майна та не доводить факту не перебування на балансі захисної споруди №13911.

Листом №12/13/287 від 26.05.2022 р. Управління з питань надзвичайний ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізько міської ради повідомило, що відповідач є балансоутримувачем захисної споруді №13911, однак не виконує покладені на нього вимоги та не проводить відповідно перевірки стану захисної споруди.

Під час здійснення органами ДСНС заході: державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у 2018 та 2021 роках відповідач не заперечував щодо перевірки захисної споруди №13911, ніяких пояснень щодо не перебування на балансі або не введення в експлуатацію вказаної захисної споруди не надавав постійно погоджувався із виявленими недоліками щодо захисної споруди, одна продовжував ігнорувати вимоги органів ДСНС.

Таким чином, посилання відповідача на не перебування на його балансі захисної споруди №13911 є безпідставним.

За наслідками вжиття заходів державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки органами ДСНС стосовно відповідача складались припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №107/10 від 20.06.2018 р. та припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №108 від 19.02.2021 р., згідно з якими відповідача зобов`язано забезпечити готовність до укриття працюючого персоналу у захисній споруді №13911.

Представник позивача зазначає, що згідно з Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан з 24.02.2022 р., однак до цього часу відповідачем не вжито заходів щодо приведення захисної споруди у стан готовності.

Відповідач до сьогоднішнього дня вимоги припису не виконав, готовність до укриття працюючого персоналу у захисній споруді №13911 не забезпечив, чим порушує вимоги ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, п. 9, 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ від 10.03.2017 № 138.

18.08.2022 р. арбітражним керуючим Лінкевич Олегом Миколайовичем було подано на адресу суду письмові пояснення, в тексті яких зазначено наступне.

Відповідно до позовної заяви Керівника Криворізької центральної окружної прокуратури, в інтересах Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області, в інтересах Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради жодних вимог до арбітражного керуючого Лінкевича О.М. не має.

Арбітражний керуючий Лінкевич О.М. не є посадовою особою АТ "КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ", не є керівником АТ "КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ", в зв`язку з цим прошу врахувати зазначену інформацію при розгляді справи та винесені рішення.

На підставі викладеного вище, суд розглянув справу відповідно до ст. 262 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, враховуючи строк розгляду справи, передбачений ст.258 КАС України.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

05.04.2022 р. заступник керівника Криворізької центральної окружної прокуратури звернувся до Криворізького РУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області щодо отримання інформації про захисні споруди із зазначенням місцезнаходження, балансоутримувачів або користувачів.

Листом №966/02-22 від 08.04.2022 р. Криворізьке РУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило про захисні споруди.

За фактом невиконання балансоутримувачами вимог щодо належного утримання захисних споруд Криворізькою центральною окружною прокуратурою внесено відомості до ЄРДР №42022042080000054 від 12.04.2022 р. за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України. В рамках вказаного кримінального провадження отримано копії акту складеного за результатами проведення планового (позапланового) перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №98/10; припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №107/10 від 20.06.2018 р.; акту перевірки складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №127 від 19.02.2021 р.; припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №108 від 19.02.2021 р.

Відповідно до акта перевірки №98/10 на балансі відповідача перебуває захисна споруда №13911 за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Прорізна, 89, щодо якої не забезпечено готовність до укриття працюючого персоналу, не забезпечено: ведення необхідної документації щодо захисної споруди, контроль за правильним утриманням приміщень, збереження захисних пристроїв та інженерного обладнання, обслуговування та ремонт захисної споруди, дотримання протипожежних вимог, підтримку захисної споруди у повній готовності до приймання осіб, що укриваються. Також захисна споруда не забезпечена зв`язком.

Відповідно до припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №107/10 від 20.06.2018 р. відповідача зобов`язано у строк до 01.09.2018 забезпечити: готовність до укриття працюючого персоналу у захисній споруді №13911; ведення необхідної документації щодо захисної споруди; контроль за правильним утриманням приміщень; збереження захисних пристроїв та інженерного обладнання; обслуговування та ремонт захисної споруди; дотримання протипожежних вимог; підтримку захисної споруди у повній готовності до приймання осіб, що укриваються; забезпечити захисну споруду телефонним зв`язком з диспетчерською службою та репродуктором, підключеним до районної або місцевої радіотрансляційної мережі.

Відповідно до акта перевірки складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №127 від 19.02.2021 р. на балансі відповідача перебуває захисна споруда №13911 за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Прорізна, 89, щодо якої не забезпечено готовність до укриття працюючого персоналу, не забезпечено: ведення необхідної документації щодо захисної споруди, контроль за правильним утриманням приміщень, збереження захисних пристроїв та інженерного обладнання, обслуговування та ремонт захисної споруди, дотримання протипожежних вимог, підтримку захисної споруди у повній готовності до приймання осіб, що укриваються, розробку функціональних обов`язків для персоналу для обслуговування захисної споруди, комплексні перевірки, спеціальні та планові огляди захисної споруди.

Відповідно до припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №108 від 19.02.2021 р. відповідача зобов`язано у строк до 19.05.2021 р. забезпечити: готовність до укриття працюючого персоналу; ведення необхідної документації щодо захисної споруди; контроль за правильним утриманням приміщень; збереження захисних пристроїв та інженерного обладнання; обслуговування та ремонт захисної споруди; дотримання протипожежних вимог; підтримку захисної споруди у повній готовності до приймання осіб, що укриваються; розробку функціональних обов`язків для персоналу щодо обслуговування захисної споруди; комплексні перевірки, спеціальні та планові огляди захисної споруди. Отже, відповідач систематично не виконує свої обов`язки по утриманню; захисної споруди у готовому до використання стані, тому на сьогоднішній день використання захисної споруди №13911 за адресою: АДРЕСА_1 є неможливим.

Окрім цього, 31.05.2022 р. в рамках кримінального провадження №42022042080000054 за ознаками кримінального правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України було проведено огляд сховища №13911 за участі головного фахівця відділу ЦЗ Криворізького РУ ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області майора служби ЦЗ Дем`яненко К.О. та фахівцем ВЗЗ з ПНС Криворізького району ЦЗД ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області лейтенанта служби ЦЗ Перегонко Б.О.

Під час огляду були виявлені недоліки, а саме: відсутня облікова документація на сховище; формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд) не визначені;ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробовувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів тощо не забезпечено; відсутні таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту; система опалення захисної споруди знаходиться у непрацездатному стані; система електроживлення сховища знаходиться у непрацездатному стані; система вентиляції знаходиться у непрацездатному стані; система каналізації не придатна для використання; фільтровентиляційне обладнання, протипилові фільтра та фільтра-поглиначі знаходяться у непридатному стані; сховище захаращене та сире; захисно-герметичні пристрої, захисно-герметичні та герметичні двері знаходяться у не придатному стані, несправні механізми задраювання.

Спеціалістами з цивільного захисту зроблено висновок про неготовність для використання за призначенням сховища №13911, що розташоване за адресою: Дніпропетровська обл., м. Кривий Ріг, вул. Прорізна, 89.

12.05.2022 р. керівником Криворізької центральної окружної прокуратури скеровано запит №04/59-3352вих22 від 12.05.2022 до ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області щодо звернення до суду із позовом про зобов`язання балансоутримувача захисної споруди привести її у стан готовий для використання.

Листом 4901-2778/4903 від 17.05.2022 р. ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило, що згідно з постановою КМУ від 13.03.2022 р. №303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється.

Отже, органи ДСНС здійснюють контроль за готовністю захисних споруд до використання за призначенням, тому саме в інтересах ДСНС керівник прокуратури звертається із даним позовом.

Постановою КМУ від 13.03.2022 №303 припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану. Вказаним листом 4901-2777/4903 від 17.05.2022 р. ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області повідомило, що контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням на період дії режиму воєнного стану в Україні не здійснюється, що передбачає неможливість органу ДСНС вжити заходів державного нагляду (контролю) для зобов`язання відповідача привести захисту споруду у готовий для використання стан.

Також, заступником керівника Криворізької центральної окружної прокуратури скеровано запит №04/59-3671вих22 від 24.05.2022 до Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради щодо звернення до суду із позовом про зобов`язання балансоутримувача захисної споруди привести її у стан готовий для використання.

Листом №12/13/287 від 26.05.2022 р. Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету КМР повідомило, що відповідач не провів щорічну оцінку стану готовності захисної споруди та не надав копію акту оцінки стану готовності захисної споруди до Управління.

Листом №04/59-4128вих-22 від 07.06.2022 р. керівником Криворізької центральної окружної прокуратури повідомлено ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області про звернення із даним позовом.

Листом №04/59-4127вих-22 від 07.06.2022 р. керівником Криворізької центральної окружної прокуратури повідомлено Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету КМР про звернення із даним позовом.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що означений акт перевірки та припис є чинними та до суду не оскаржені.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. З ч. 1 ст. 131-1 Конституції України, в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Відповідно до ч. З ст. 53 КАС України, у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Відповідно до ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 4 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ віл 10.03.2017 № 138, фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Відповідно до п. 10 Порядку, балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність де використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме: не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту; не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ч. 8 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Відповідно до ст. 8 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» Орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.

Обов`язок виконувати законну вимогу органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства передбачений ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та п. 15 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України.

Невиконання вимог припису органу ДСНС України не забезпечує основної мети - підтримання захисної споруди у стані готовності, яка має основним призначенням укриття населення від засобів масового ураження на особливий період.

Оцінивши надані сторонами у справі докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, відповідно до ст.86 КАС України, та надавши відповідь на кожен із специфічних, доречних та важливих доводів заявника в світлі висновку, викладеного в пункті 25 Рішення Європейського Суду з прав людини «Проніна проти України» (заява №63566/00, Страсбург 18 липня 2006 року), суд приходить до висновку про можливість винесення законного і об`єктивного рішення у справі з урахуванням всіх обставин, наведених вище.

При цьому, суд зауважує, що п.1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення.

Відповідно до ч.1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а суд згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Здійснивши системний аналіз як зазначених вище норм чинного законодавства, так і доводів сторін, суд зазначає, що до матеріалів позовної заяви додано облікову документацію на захисну споруду цивільного захисту №13911, а саме: паспорт та облікова картка сховищ №13911.

Відповідно до паспорта та облікової картки сховищ №13911 датою здачі і експлуатацію вказаної захисної споруди є 25.11.1979 р.

Пунктом 4.4 Державних будівельних норм А.3.1-9-2000 «Прийняття і експлуатацію закінчених будівництвом захисних споруд цивільної оборони та їх утримання» визначено документацію, яка має містити захисна споруда, що експлуатується, зокрема, паспорт захисної споруди.

Тобто, паспорт захисної споруди виготовлений дослідним заводом ВНІПІРудмаш Мінтяжмаш СРСР, правонаступником якого є АТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ», що свідчить про введення захисної споруди експлуатацію, оскільки тільки після введення захисної споруди в експлуатацію виготовлявся паспорт захисної споруди.

Акт перевірки експлуатаційного і технічного стану захисної споруди ЦО №13911 від 14.10.2009 р., в якому зазначено, що захисна споруда не приймалась до експлуатації, містить суперечливі відомості.

В акті зазначено, що на обліку захисних споруд м. Кривого Рогу перебуває сховище №13911. Разом з тим, в акті вказується, що комісією у складі інспектора ДЩЗ та ТБ СДПЧ-10, головного спеціаліста з питань ЦЗН виконкому Центрально-міського районної у місті ради, головного інженера дослідного заводу ВАТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ» встановлено, що сховище було недобудоване та не прийняте в експлуатацію.

Суд зазначає, що оскільки актом перевірки експлуатаційного і технічного стану захисної споруди ЦО №13911 від 14.10.2009 р. не може доводитись факт не введення в експлуатацію захисної споруди, тому вказаний акт є недопустимим доказом.

При цьому, твердження про не введення в експлуатацію захисної споруди, яка має облікову документацію та відповідний номер, обліковується в органах ДСНС та Управлінні з питань НС та ЦЗН виконкому КМР, спростовується обставинами справи та наданими прокурором доказами.

Також, судом встановлено, що не є балансоутримувачем захисної споруди №13911, та долучає до відзиву перелік майна, переданого до статутного фонду.

Тобто, перелік майна, переданого до статутного фонду ВАТ «КРИВОРІЖНДПІРУДМАШ», наданий відповідачем, підтверджує виключно факт передачі у власність відповідача певного майна та не доводить факту не перебування на балансі захисної споруди №13911.

Суд зазначає, що на момент розгляду справи, від відповідача не надходило жодної інформації про ініціювання проведення повторної перевірки з боку позивача.

Відповідачем не складено та не затверджено план усунення виявлених порушень, не здійснено достатньо належних заходів щодо усунення виявлених порушень.

При цьому, суд зазначає, що матеріали справи не містять висновку позивача про усунення відповідачем зафіксованих в приписі порушень.

Враховуючи все викладене вище, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та задоволення позовної заяви Керівника Криворізької центральної окружної прокуратури (вул.Книжка, 1а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50074), в інтересах Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області (вул.Короленка, буд.4, м.Дніпро, 49600), в інтересах Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради (пл.Молодіжна, буд.1, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50101) до Акціонерного товариства "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНО-КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ІНСТИТУТ ГІРНИЧОРУДНОГО МАШИНОБУДУВАННЯ З ДОСЛІДНИМ ЗАВОДОМ" (вул.Петра Калнишевського, 1 а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50024), арбітражного керуючого Лінкевич Олег Миколайович (вул.П.Чаадаєва, 2 а, кв.43, м.Київ, 03148) про зобов`язання вчинити певні дії.

Також, з метою належного виконання судового рішення, суд на підставі статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за необхідне встановити спосіб і порядок виконання судового рішення шляхом зобов`язання відповідача зупинити експлуатацію об`єкта до повного усунення порушень.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відповідно до ч. 8 ст. 6 Закону України «Про судовий збір» розподіл судового збору між сторонами та перевірка повноти сплати судового збору здійснюються відповідно до процесуального законодавства.

Відповідно до платіжного доручення від 1168 року №21.06.2022 р. за подання позовної заяви позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна грн. 00 коп.), який у повному розмірі зараховано до Державного бюджету України.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить із того, що відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, у зв`язку з чим судові витрати суб`єкта владних повноважень по сплаті судового збору не підлягають стягненню з відповідача.

Керуючись ст. ст. 242-244, 246, 250, 254, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заявуКерівника Криворізької центральної окружної прокуратури (вул.Книжка, 1а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50074), в інтересах Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області (вул.Короленка, буд.4, м.Дніпро, 49600), в інтересах Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення виконавчого комітету Криворізької міської ради (пл.Молодіжна, буд.1, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50101) до Акціонерного товариства "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНО-КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ІНСТИТУТ ГІРНИЧОРУДНОГО МАШИНОБУДУВАННЯ З ДОСЛІДНИМ ЗАВОДОМ" (вул.Петра Калнишевського, 1 а, м.Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., 50024), арбітражного керуючого Лінкевич Олег Миколайович (вул.П.Чаадаєва, 2 а, кв.43, м.Київ, 03148) про зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити.

Зобов`язати Акціонерне товариство "НАУКОВО-ДОСЛІДНИЙ ТА ПРОЕКТНО-КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ІНСТИТУТ ГІРНИЧОРУДНОГО МАШИНОБУДУВАННЯ З ДОСЛІДНИМ ЗАВОДОМ" (адреса: Україна, 50024, Дніпропетровська обл., місто Кривий Ріг, вулиця Петра Калнишевського, будинок 1 А, код ЄДРПОУ 04819211) привести у стан готовності захисну споруду №13911, що знаходиться за адресою: Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, вулиця Прорізна, 89, шляхом усунення недоліків зазначених в приписі про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №108 від 19.02.2021 р.

Розподіл судових витрат не здійснювати.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Є.О. Жукова

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.09.2022
Оприлюднено09.09.2022
Номер документу106105856
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —160/8894/22

Постанова від 06.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 05.12.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мельник-Томенко Ж.М.

Ухвала від 23.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

Ухвала від 25.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 07.08.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 04.09.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Жукова Євгенія Олексіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні