Рішення
від 05.09.2022 по справі 278/3640/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 278/3640/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2022 року м. Житомир

Житомирський районний суд Житомирської області у складі головуючого судді Дубовік О. М., за участю секретаря судового засідання Мороз К. Г., розглянувши за правилами загального позовного провадження цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про скасування державної реєстрації земельної ділянки,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з вище вказаною позовною заявою, у якій просить скасувати у Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 3,3771 га, кадастровий номер 1822080900:05:000:1359, цільове призначення: 16.00 землі запасу, що розташована на території Березівської (раніше Василівської) сільської ради Житомирського району Житомирської області та закрити щодо неї Поземельну книгу, в обґрунтування позовних вимог зазначив наступне.

ОСОБА_1 є власником земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 7,3733 га, яка розташована на території Василівської сільської ради Житомирського району Житомирської області та яка перебуває у його власності на підставі державного акту на право приватної власності на землю від 31.07.2001 року серії І-ЖТ № 051942, виданого на підставі рішення Василівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

З метою внесення відомостей до ДЗК позивачем було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж вказаної земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Виготовлена технічна документація 15.02.2021 року ОСОБА_1 була подана до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області із заявою про внесення в ДЗК відомостей про земельну ділянку, однак рішенням № РВ-1801574942021 від 01.03.2021 року йому було відмовлено у внесенні відомостей до ДЗК у зв`язку із перетином ділянок з ділянкою 1822080900:03:001:0024, площа співпадає на 0,6295%, перетин ділянок з ділянкою 1822080900:05:000:1359, площа співпадає на 30,5744%. Враховуючи те, що позивач є законним власником своєї земельної ділянки та позбавлений можливості її зареєструвати та внести відомості в ДЗК, він вважає, що має місце порушення його права користування земельною ділянкою, яке підлягає захисту в судовому порядку.

09.11.2021 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження (а.с. 19).

25.11.2021 року від представника відповідача ГУ Держгеокакдастру у Житомирській області надійшов відзив на позовну заяву ОСОБА_1 , згідно якого відповідач позовні вимоги не визнав з наступних підстав.

Вважає, що в даному випадку Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області є не належним відповідачем, оскільки ні в матеріалах справи, ні в позові не міститься підтверджуючої інформації про те, чим саме ГУ Держгеокадастру у Житомирській області порушило права позивача. Зазначає, що позовні вимоги не можуть бути задоволені, оскільки позивач не звернувся в передбаченому законом порядку, а саме через Центр адміністративних послуг; офіційну відмову державного кадастрового реєстратора позивач не отримував. Окрім того, позивач звернувся не у спосіб, що передбачений ЦПК України, оскільки у позові необгрунтовані дії або бездіяльність Головного управління (а.с. 26-28).

У відповіді на відзив (а.с. 32-33) позивач зазначає, що спірна земельна ділянка не передана у комунальну власність Березівської сільської ради, а тому ГУ Держгеокадастру є розпорядником даної земельної ділянки, тобто є належним відповідачем у справі; при цьому позивач не погоджується з аргументами відповідача щодо відсутності порушених прав ОСОБА_1 з боку останніх, відтак просить задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 08.06.2022 року залучено в якості співвідповідача Березівську сільську раду Житомирського району Житомирської області (а.с. 77).

19.07.2022 року закрито підготове провадження та призначено справу до розгляду по суті (а.с. 89).

Представником Березівської сільської ради подано клопотання про розгляд справи за його відсутності; при вирішенні справи поклались на розсуд суду (а.с. 71).

У судовому засіданні позивач та його представник позов підтримали; просили ухвалити рішення, яким позов задовольнити.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області в судове засідання повторно не з`явився; про час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином (а.с. 22, 45, 80, 82, 92) причина неявки суду невідома.

Суд, вислухавши пояснення сторін, вивчивши матеріали справи, встановив наступне.

Позивачу ОСОБА_1 згідно державного акту на право приватної власності на землю серії І-ЖТ № 051942 від 31.07.2001 року на підставі рішення виконкому Василівської сільської ради народних депутатів (нині Березівська сільська рада Житомирського району Житомирської області) від 21.06.2001 року передано у приватну власність земельну ділянку площею 7,3733 га, що розташована на території Василівської сільської ради; землю передано для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Вказаний акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за № 85 (а.с. 7).

Згідно протоколу № ПП-1800958852021 проведення перевірки електронного документа від 01.03.2021 року за заявою ЗВ-9701777502021 ОСОБА_1 про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, відомості про відповідність даних електронного документа не відповідають наявним даним Державного земельного кадастру (геодезичній та картографічній основам, даним індексних кадастрових карт (планів), відомостям про інші об`єкти Державного земельного кадастру, їх кількісним, якісним характеристикам та відомостям про значення оцінки земельної ділянки), встановленим вимогам до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа, даним документації із землеустрою або оцінки земель (а.с. 12).

Рішенням № РВ-1801574942021 про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру від 01.03.2021 року ОСОБА_1 відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з таких підстав: електронний документ не відповідає установленим вимогам, про що зазначено у протоколі проведення перевірки електронного документа; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; не відповідність поданих документів законодавству, а саме: п.п. 3 п. 74 Постанови КМУ від 17.10.2012 року № 1051 (електронний документ не відповідає даним документації із землеустрою) (а.с. 11).

З висновку щодо перевірки електронного документа вбачається, що відповідно до Порядку ведення Державного земельного кадастру встановлено: перетин ділянок з ділянкою 1822080900:03:001:0024; площа співпадає на 0,6295%, перетин ділянок з ділянкою 1822080900:05:000:1359; площа співпадає на 30,5744%, привести у відповідність електронний документ відповідно до вимог до змісту, структури і технічних характеристик електронного документа Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМУ № 1051 від 17.10.2012 року (у відомості про підставу набуття права власності не вірно зазначена дата прийняття (укладення) документа, в електронному документі місце розташування (адреса) земельної ділянки не відповідає Державному акту на право приватної власності на землю І-ЖТ № 051942 (а.с. 13).

Позивач 01.10.2021 року звернувся із заявою до Міжрайонного управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокдастру у Житомирській області про виправлення в електронному Державному земельному кадастрі відомостей щодо земельної ділянки та присвоєння кадастрового номера (а.с. 15).

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області № 84/431-21 від 20.10.2021 року, згідно даних Державного земельного кадастру земельна ділянка за кадастровим номером 1822080900:03:001:0024 не містять перетин меж із земельною ділянкою за кадастровим номером 1822080900:05:000:1359; земельна ділянка за кадастровим номером 1822080900:03:001:0024 була зареєстрована до 01.01.2013 року та перенесена з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру в автоматизованому режимі, в тому числі і відомості про координати поворотних точок меж земельної ділянки (а.с. 15-16).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1816809812021 від 20.12.2021 року (а.с. 47), земельна ділянка з кадастровим номером 1822080900:05:000:1359 площею 3,3771, що розташована за адресою: Житомирська область, Житомирський район, Василівська сільська рада; цільове призначення - 16.00; категорія земель - землі сільськогосподарського призначення; вид використання - землі запасу; форма власності - інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня; інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки - технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель, 01.11.2019 р., Житомирська регіональна філія ДП «Центр ДЗК»; орган, який зареєстрував земельну ділянку - Міськрайонне управління у Житомирському районі та м. Житомирі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області; дата державної реєстрації земельної ділянки - 28.11.2019 р.

Аналогічні відомості містяться в Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку з кадастровим номером 1822080900:05:000:1359 від 03.11.2021 року (а.с. 9).

Згідно з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та інших майнових реєстрів № 290940996 від 17.12.2021 року (а.с. 50) відомості про право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 1822080900:05:000:1359 у реєстрі відсутні.

Відповідно до довідки Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області № 215 від 28.04.2021 року (а.с. 8), земельна ділянка з кадастровим номером 1822080900:05:000:1359 загальною площею 3,3771 га не перебуває у комунальній власності Березівської сільської ради.

Інших письмових доказів суду не надано.

Стаття 15 ЦК України передбачає, що право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Частиною 1 ст. 4 ЦПК України та ч. 1, п.п. 1, 3, 4, 7, ч. 2 ст. 16 ЦК України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; припинення правовідношення. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Статтею 19 ЗК України за основним цільовим призначенням всі землі поділяються на певні категорії. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі. Земельна ділянка, яка за основним цільовим призначенням належить до відповідної категорії земель, відноситься в порядку, визначеному цим Кодексом, до певного виду цільового призначення, що характеризує конкретний напрям її використання та її правовий режим.

Відповідно до частини першої статті 125 ЗК України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.

Умовами статті 126 ЗК України визначено, що право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 152 Земельного Кодексу (далі - ЗК України) держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до статті 193 ЗК України, державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Державний земельний кадастр є основою для ведення кадастрів інших природних ресурсів.

Статтею 194 ЗК України встановлено, що призначенням державного земельного кадастру є забезпечення необхідною інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, заінтересованих підприємств, установ і організацій, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю і цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Згідно статті 1 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Відповідно до частини першої статті 11 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості про об`єкти Державного земельного кадастру під час внесення їх до Державного земельного кадастру мають відповідати існуючим характеристикам об`єктів у натурі (на місцевості), визначеним з точністю відповідно до державних стандартів, норм та правил, технічних регламентів.

Відповідно до статей 79, 79-1 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб. Право власності на земельну ділянку розповсюджується на простір, що знаходиться над та під поверхнею ділянки на висоту і на глибину, необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Згідно пп. 9, 10 п. 5 розділу VII Прикінцеві та Перехідні положення Закону України «Про Державний земельний кадастр» до 1 січня 2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передаються у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснюється з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки. Реєстрація державних актів на право власності здійснюється у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.

Документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом, є дійсними.

Відповідно частини першої та частини другої статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно пункту 4 частини 6 статті 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр», знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини є підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки.

Згідно ч. 10 ст. 24 Закону України «Про державний земельний кадастр», державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

До 01.01.2013 року державна реєстрація земельних ділянок, які передавалися у власність із земель державної чи комунальної власності, здійснювалась з видачею державних актів на право власності на земельні ділянки. Реєстрація державних актів на право власності здійснювалась у книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі.

Так, відповідно до пункту 2.9 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) та договорів оренди землі, затвердженої Наказом Державного комітету по земельних ресурсах України від 04.05.1999 року № 43, заповнення державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою покладається на Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» та його структурні підрозділи. Усі записи мають бути зроблені державною мовою, чітко і розбірливо, виправлення не допускаються. Заповнення вказаних документів здійснюється з використанням комп`ютерної техніки.

При цьому, тільки після 02.04.2002 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження форм державного акта направо власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою» від 02 квітня 2002 року № 449 обов`язковим реквізитом державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою став кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Із 01.01.2013 року у зв`язку з набранням чинності Закону України «Про Державний земельний кадастр» державні акти на право власності чи право постійного користування земельною ділянкою не видаються, а право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» шляхом внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відтак вбачається, що позивач має належним чином зареєстроване право постійного користування земельною ділянкою та, відповідно, має законне право на належну реєстрацію такого права.

Враховуючи вказане, суд вважає наявним факт порушення права позивача на реєстрацію земельної ділянки, оскільки він має належним чином підтверджене право власності на землю на підставі отриманого у встановленому законом порядку державного акту, яке неможливо внести (зареєструвати) до Державного земельного кадастру з причин, незалежних від позивача.

У відповідності до ч. 10 ст. 24 Закону України "Про Державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема, але не виключно - ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Таким чином, судом з`ясовано, що державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 1822080900:05:000:1359 порушує право ОСОБА_1 на належну йому на праві власності земельну ділянку площею 7,3733 га, оскільки є перешкодою у отриманні їм кадастрового номеру, тому позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Судовий збір, у разі задоволення позовних вимог у повному обсязі, підлягає стягненню в дохід держави з відповідачів, оскільки згідно з п. 10 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» позивач звільнений від сплати судового збору (а.с. 6).

Керуючись ст. ст. 10, 12, 81, 141, 258, 259, 263 265 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про скасування державної реєстрації земельної ділянки задовольнити.

Скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 1822080900:05:000:1359, площею 3,3771 га, місце розташування: Березівська сільська рада Житомирського району Житомирської області; цільове призначення: 16.00; вид використання земельної ділянки: землі запасу; категорія земель: землі сільськогосподарського призначення.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області та Березівської сільської ради Житомирського району Житомирської області в дохід держави по 454,00 грн судового збору.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано 16.09.2022 року.

Відомості про учасників справи:

Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса місця реєстрації: Житомирська область, Житомирський район, с. Нова Василівна, РНОКПП: НОМЕР_1 ;

Відповідачі:

Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області, місцезнаходження: м. Житомир, вул. Довженка, 45, код ЄДРПОУ 39765513;

Березівська сільська рада Житомирського району Житомирської області, місцезнаходження: Житомирська область, Житомирський район, с. Березівка, вул. Богуславська, 31, код ЄДРПОУ 04348220.

Суддя О. М. Дубовік

СудЖитомирський районний суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення05.09.2022
Оприлюднено27.09.2022
Номер документу106414148
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —278/3640/21

Ухвала від 02.02.2023

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 27.12.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 27.12.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 06.12.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Ухвала від 07.11.2022

Цивільне

Житомирський апеляційний суд

Талько О. Б.

Рішення від 05.09.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Дубовік О. М.

Рішення від 04.09.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Дубовік О. М.

Ухвала від 19.07.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Дубовік О. М.

Ухвала від 07.06.2022

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Дубовік О. М.

Ухвала від 09.11.2021

Цивільне

Житомирський районний суд Житомирської області

Дубовік О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні