Рішення
від 21.10.2022 по справі 420/10914/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10914/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Аракелян М.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ: 25932851; адреса: пр-т Миру, 33, м.Чорноморськ, Одеська область, 68003), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління архітектури та містобудування виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (адреса: пр-т Миру, 33, м.Чорноморськ, Одеська область, 68003), Відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (адреса: пр-т Миру, 33, м.Чорноморськ, Одеська область, 68003), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_2 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_2 ), про скасування будівельного паспорту та реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт та включення його з Реєстру,-

ВСТАНОВИВ:

08 серпня 2022 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області до Управління архітектури та містобудування виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, Відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 , в якому представник позивача просить суд:

скасувати будівельний паспорт реєстраційний номер НОМЕР_2 від 28.09.2020 року (ЄДЕССБ ВР01: НОМЕР_3 ), виданий на об`єкт будівництва: Будівництво дачного будинку з прибудовою господарської будівлі за адресою: АДРЕСА_3 , кад.№5110800000:03:001:0533, замовник ОСОБА_2 ;?

скасувати реєстрацію повідомлення про початок будівельних робіт №ОД 051201008352 від 08.10.2020 року, виданого відділом держаного архітектурно - будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, замовником якого є ОСОБА_2 для будівництва дачного будинку з прибудовою господарської будівлі за адресою: АДРЕСА_3 (кадастровий номер: 5110800000:03:001:0533) та включити його з Реєстру будівельної діяльності.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями адміністративна справа №420/10914/21 розподілена на суддю Аракелян М.М.

Разом з позовною заявою позивачем була подана заява про забезпечення позову, у задоволенні якої відмовлено ухвалою від 10.08.2022 року.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 15.08.2022 року позовну заяву залишено без руху з підставі необхідності приведення заявлених позовних вимог у відповідність до суб`єктного складу відповідачів та подання заяви про поновлення пропущеного строку для звернення до адміністративного суду із зазначенням причин поважності його пропуску та підтверджуючих доказів, або пояснень та доказів на підтвердження того, що строк не пропущено.

22.08.2022 року Чорноморська міська рада Одеського району Одеської області подала суду уточнений адміністративний позов, в якому відповідачами зазначені Управління архітектури та містобудування виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області та Відділ державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області; третіми особами на стороні позивача ОСОБА_1 ; на стороні відповідачів ОСОБА_2 .

Зміст прохальної частини позову залишився у первинній редакції.

Ухвалою суду від 07.09.2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (ст.262 КАС України).

В обґрунтування позовних вимог Чорноморська міська рада зазначає, що будівельний паспорт виданий, а реєстрація повідомлення про початок будівельних робіт №ОД 051201008352 від 08.10.2020 року проведені з порушенням норм чинного законодавства, оскільки:

- замовником ОСОБА_2 подані недостовірні відомості в ескізних намірах забудови щодо меж сусідньої ділянки та розташованих на них об`єктах, а саме: на топографічній зйомці взагалі не вказані суміжна земельна ділянка та будівлі, якій на ній розташовані;

- розпочаті ОСОБА_2 роботи пошкодили близько розташований дачний будинок ОСОБА_1 ;

- за встановленою перевіркою встановлено, що геометричні показники забудови ОСОБА_2 не співпадають з показниками, наданими в будівельному паспорті. На місці дачного будинку та господарської будівлі будується суцільна будівля поверховістю більше, ніж 2 поверхи, яка має ознаки будівлі готелю, а не дачного будинку з прибудовою господарської будівлі для зберігання човнів, як то вказано у будівельному паспорті;

- відстань від стіни дачного будинку ОСОБА_1 до стін будівлі, що будується ОСОБА_3 становить близько 2-х метрів;

- на об`єкті, що будується ОСОБА_2 , встановлено порушення ч.1 ст.9 ЗУ «Про архітектурну діяльність», ст.27 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» та порушення п.6.1.41, п.6.1.39 та табл..2 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій».

Оскільки замовником ОСОБА_2 були подані недостовірні відомості в ескізних намірах забудови щодо меж сусідньої ділянки та розташованих на ній об`єктів та Управлінням архітектури та містобудування на підставі цих даних був виданий будівельний паспорт на будівництво дачного будинку з прибудовою господарської будівлі, реєстраційний номер 013-18-24 від 28.09.2020 року, а Відділом ДАБК зареєстровано повідомлення про початок будівельних робіт серії ОД №051201008352 від 08.10.2020 та на об`єкті будівництва було встановлено порушення ч.1 ст. 9 Закону України «Про архітектурну діяльність», ст. 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», та порушення п.6.1.41, п.6.1.39 та табл. 15.2 ДБН Б.2.2-12:2019 Планування і забудова територій», то будівельний паспорт реєстраційний номер НОМЕР_2 від 28.09.2020 і реєстрація повідомлення про початок будівельних робіт серії ОД №051201008352 від 08.10.2020 мають бути скасовані.

12.08.2022 року представник ОСОБА_2 подав суду відзив на позов, 12.09.2022 року - пояснення, в яких вказав, що заперечує проти задоволення позову та зазначив, що:

- саме відділ ДАБК (Відповідач-2) є належним органом державного архітектурно- будівельного контролю, який наділений діючим законодавством України відповідними повноваженнями, правами та обов`язками щодо здійснення функцій та завдань архітектурно - будівельного контролю у сфері містобудівної діяльності, в тому числі і звертатися до суду із позовом про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, натомість позивач такими повноваженнями і функціями, правами та обов`язками нормами діючого законодавства - не наділений і не є органом який здійснює архітектурно-будівельний контроль у сфері містобудівної діяльності. Тобто, в даному випадку, у позивача відсутня адміністративна процесуальна дієздатність (ч. 3 ст. 43 КАС України);

-фактично відділ ДАБК, знаючи з 11.02.2022 року (а насправді з 02.02.2022 р. - акт перевірки № 04) про наявність порушення на його думку містобудівного законодавства з боку ОСОБА_2 , не скориставшись своїм правом у відповідності до норм чинного законодавства і пропустивши всі строки звернення до суду із відповідним позовом, вирішив виправити цю ситуацію шляхом спроби у своєму листі від 20.07.2022 р. за № 01-10/75 вказати про наявність порушення прав та інтересів міської громади, і таким чином замінивши себе на іншого позивача, в якого, у такий спосіб не буде пропущено процесуальний строк для звернення до суду з позовом. Натомість, позивач та відповідачі, які є структурними підрозділами позивача у цій справі, - є одним єдиним суб`єктом владних повноважень з різницею лише в повноваженнях, правах та обов`язках, які їм надані нормами діючого законодавства з урахуванням специфіки їх діяльності. Отже позивач, в даному випадку, звертається із адміністративним позовом до самого себе, що не передбачено нормами адміністративного судочинства;

-позивач не реалізовує публічно-владні управлінські функції стосовно відділу ДАБК (Відповідач-2) та не здійснює представництво будь-якого державного органу, оскільки зі спору вбачається, що його предметом є питання додержання вимог містобудівного законодавства. Відтак органом, уповноваженим на реалізацію цього питання, власне і є Відповідач-2 - відділ державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області;

- Оскільки будівельний паспорт не є документом, що дає право на виконання будівельних робіт, то такий вид санкції або відповідальності суб`єктів містобудування, як скасування будівельного паспорта, не передбачені ані нормами Закону № 3038 та Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14.10.1994 № 208/94-ВР, які є спеціальними законами, ані приписами Положення № 103;

- Верховний Суд у своїй постанові від 28.11.2019 року у справі № 607/9853/18 в п. 28 зазначив, що будівельний паспорт вичерпує свою дію шляхом реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт, а тому його скасування не породжує жодних правових наслідків;

- за своєю суттю та правовою природою повідомлення про початок виконання будівельних робіт не є дозвільним документом, а має характер декларації (сповіщення про намір) і подається замовником з метою отримання права на виконання будівельних робіт на об`єктах класу наслідків (СС-1);

- подаючи до суду позов із вимогами про скасування реєстрації повідомлення про початок виконання будівельних робіт, позивачем використано не передбачене законом право на звернення до суду.

Згідно довідки начальника відділу планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності Одеського окружного адміністративного суду від 23.02.2022р. «Про припинення відправки поштової кореспонденції», з 23.02.2022р. в Одеському окружному адміністративному суді припинено відправку поштової кореспонденції у зв`язку із відсутністю коштів на оплату послуг поштового зв`язку.

Ухвала суду від 07.09.2022 року була надіслана та доставлена на електронні відповідачів, зазначені у позовній заяві, 08.09.2022 року (а.с.179-182); у встановлений судом строк відзив на позовну заяву надано не було без поважних причин.

Третя особа ОСОБА_1 був повідомлений про відкриття провадження у даній справі телефонограмою 08.09.2022 року (а.с.183), пояснень щодо позову суду не надав.

Відповідно до ч.6 ст.162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що 21.09.2020 року ОСОБА_2 звернувся до Управління архітектури та містобудування Чорноморської міської ради із заявою, в якій просив надати будівельний паспорт забудови земельної ділянки, яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 (а.с.34). В додатки до заяви були надані ескізні наміри забудови, нотаріально посвідчена копія витягу з ДРРП на НМ, копія витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, копії паспорту та ідентифікаційного коду (а.с.35-54).

08.10.2020 року Управлінням архітектури та містобудування Чорноморської міської ради ОСОБА_2 був виданий будівельний паспорт реєстраційний номер НОМЕР_2 від 28.09.2020 року (ЄДЕССБ ВР01: НОМЕР_3 ) (а.с.53-61).

08.10.2022 року Відділом ДАБК виконавчого комітету Чорноморської міської ради було зареєстроване повідомлення ОСОБА_2 про початок виконання будівельних робіт найменування об`єкту будівництва Будівництво дачного будинку з прибудовою господарської будівлі за адресою: АДРЕСА_3 , кад.№5110800000:03:001:0533. Повідомлення зареєстроване за №ОД 051201008352 від 08.10.2020 року (а.с.62-68).

04.01.2022 року ОСОБА_1 подав голові Чорноморської міської ради заяву, в якій просив провести перевірку щодо дотримання забудовником ОСОБА_2 містобудівного законодавства та зупинення будівництва багатоповерхового будинку на сусідній земельній ділянці кадастровий номер №5110800000:030010533 за адресою: АДРЕСА_3 , у зв`язку з руйнуванням його будинку. Звернення зареєстровано у виконавчому комітеті Чорноморської міської ради за №Р-2011 від 29.12.2021 року та згідно з резолюцією передано до відділу ДАБК (реєстраційний номер відділу ДАБК №01-08/02 від 04.01.2022 року) (а.с.66).

Згідно Висновку про вплив розпочатих будівельних робіт по будівництву багатоповерхової будівлі на технічний стан несучих і огороджувальних конструкцій двоповерхового дачного будинку за адресою: АДРЕСА_3 : в процесі обстеження встановлено, що виниклі пошкодження в двоповерховому дачному будинку є наслідком розпочатого будівництва близько-розташованої будівлі (на відстані 2 м), яке проводиться без достатньо проведених заходів по закріпленню грунтів основи фундаментів двоповерхового дачного будинку. Виконані роботи з закріплення грунтів не відповідає технології проведення робіт по закріпленню ґрунтів основи фундаментів в умовах плотної забудови, які передбачено ДБН В.2.1-10:2018 «Основи фундаментів будівель та споруд» (а.с.72-75).

Згідно листа Управління архітектури та містобудування Чорноморської міської ради №013-17 від 11.02.2022 року на ім`я Начальника ДАБК виконкому Чорноморської міськради, в ході проведення, зокрема, позапланої перевірки дотримання ОСОБА_2 вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, яка відбулась за адресою: АДРЕСА_3 встановлено, що замовником подані недостовірні відомості в ескізних намірах забудови щодо меж сусідньої ділянки та розташованих на них об`єктах, а саме: на топографічній зйомці взагалі не вказані суміжна земельна ділянка та будівлі, якій на ній розташовані (а.с.76).

Згідно Акту №06 від 17.02.2022 року проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, складеного Відділом державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради за адресою: Одеська область, Одеський район, с.Бурлача Балка, Чорноморська дорога №2, ряд 1, буд. 22 встановлено порушення ч.1 ст.9 ЗУ «Про архітектурну діяльність», ст.27 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», а.6.1.41, 6.1.39 та табл..15.2 ДБН Б.2.2-12:2019, пункту 11 постанови Кабміну України №466, ч.8 ст.36 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідальність за порушення яких встановлена ч.4 ст.96 КУпАП. (а.с.77-84).

Зазначаючи, що оскільки замовником ОСОБА_2 були подані недостовірні відомості в ескізних намірах забудови щодо меж сусідньої ділянки та розташованих на ній об`єктів , встановлення порушень законодавства, будівельний паспорт на будівництво дачного будинку з прибудовою господарської будівлі, реєстраційний номер 013-18-24 від 28.09.2020 року та реєстрація повідомлення про початок будівельних робіт серії ОД №051201008352 від 08.10.2020 мають бути скасовані, позивач звернуся до суду із даним позовом.

Відповідно до пунктів 1.1-1.2 Положення управління архітектури та містобудування виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, затвердженого рішенням Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області від 30.03.2021 №33-VІІІ, Управління архітектури та містобудування виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (надалі - управління) є структурним підрозділом виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області. Управління підзвітне та підконтрольне Чорноморській міській раді ради Одеського району Одеської області, підпорядковане її виконавчому комітету і міському голові, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольне відповідним органам виконавчої влади. Загальне керівництво і контроль за діяльністю управління здійснюється відповідно до рішення міської ради «Про розподіл посадових обов`язків між секретарем ради, заступниками міського голови, керуючим правами». Управління не є юридичною особою і включає в себе два відділи: відділ служби містобудівного кадастру та відділ планування та забудови, має штамп, власні бланки та електронну адресу. Юридична адреса Управління: 68003, Одеська область. Одеський район, місто Чорноморськ, проспект Миру, 33. Повна назва Управління: Управління архітектури та містобудування виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області.

Згідно із п.1-3, п.п.3,4 п.4 Положення про відділ державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, затвердженого рішенням Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області від 04.02.2022 р. № 189-VІІІ, Відділ державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (надалі - відділ) є структурним підрозділом виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області. Відділ підзвітний та підконтрольний Чорноморській міській раді Одеського району Одеської області, підпорядкований її виконавчому комітету і міському голові, а з питань здійснення делегованих повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольний відповідним органам виконавчої влади. Загальне керівництво і контроль за діяльністю відділу здійснюється відповідно до розподілу посадових обов`язків між заступниками міського голови та керуючою справами.Відділ у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України та Державної інспекції архітектури та містобудування, рішеннями Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, а також цим Положенням.Основним завданням відділу є здійснення відповідно до закону державного архітектурно-будівельного контролю, виконання дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності. Відділ відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює державний архітектурно-будівельний контроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації щодо об`єктів, розташованих у межах відповідних населених пунктів; здійснює контроль за виконанням законних вимог (приписів) посадових осіб відділу.

Відповідно до ч.ч.1-4 ст.5 КАС України Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. До суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право. Суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.

Згідно із п.3 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.

Суд зазначає, що позивач не довів порушення свого права чи законного інтересу, подав позов до своїх виконавчих органів, які підзвітні та підконтрольні Чорноморський міській раді (згідно їх положень).

При цьому ініційований спір не є також і так званим «компетенційним» спором між органами місцевого самоврядування, тобто спором по п.3 ч.1 ст.19 КАС України, оскільки не випливає з відносин щодо реалізації компетенції цих органів відповідно до їх повноважень, визначених законодавством України.

Згідно із ч. 1 ст. 31 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» проектна документація на будівництво об`єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.

Згідно із ч. 1 ст. 34 Закону замовник має право виконувати будівельні роботи після: подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.

Зазначені у частині першій цієї статті документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва (абз. 1 ч .2 ст. 34 Закону № 3038).

Згідно із ч. 1 ст. 27 Закону № 3038 забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт). Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.

Частиною 2 ст. 27 Закону № 3038 передбачено, що проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування (ч. 3 ст. 27 Закону № 3038).

Згідно із ч. 4 ст. 27 Закону № 3038 порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання ст. 27 Закону № 3038 наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України № 103 від 05.07.2011 року було затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (надалі - Порядок № 103 ).

Згідно із п. 2.1 цього Порядку № 103 (в редакції від 28.09.2018 року) видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на видачу будівельного паспорта зі згодою замовника на обробку персональних даних за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку; засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію; ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо); проект будівництва (за наявності); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.

Згідно з п. 2.9 Порядку № 103, до складу будівельного паспорта входять пакет документів, наданий замовником відповідно до пунктів 2.1, 2.2 цього розділу; схема забудови земельної ділянки, наведена у додатку 3 до цього Порядку; пам`ятка замовнику індивідуального будівництва.

Будівельний паспорт підписується керівником відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури та реєструється відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у журналі реєстрації будівельних паспортів. Електронний витяг із матеріалів будівельного паспорта зберігається в базі даних містобудівного кадастру (у разі його створення) з присвоєнням йому індивідуального номера. (п. 2.12, п. 2.14 Порядку № 103 в редакції від 28.09.2018 року).

Отже видачі будівельного паспорту передує процедура перевірки наданих заявником документів, відсутність будь-яких обмежень щодо намірів забудови є підставою для видачі будівельного паспорта.

Суд зазначає, що будівельний паспорт не віднесено до документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт.

Оскільки будівельний паспорт не є документом, що дає право на виконання будівельних робіт, то такий вид санкції або відповідальності суб`єктів містобудування, як скасування будівельного паспорта, не передбачені нормами Закону № 3038 та Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» від 14.10.1994 № 208/94-ВР.

Частиною 5 ст. 242 КАС України визначено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Верховний Суд у постанові від 28.11.2019 року у справі № 607/9853/18 в п. 28 зазначив, що будівельний паспорт вичерпує свою дію шляхом реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт, а тому його скасування не породжує жодних правових наслідків.

Отже вимога Чорноморської міської ради про скасування будівельного паспорту від 28.09.2020 року не є належним та ефективним способом захисту, оскільки після реєстрації Повідомлення про початок будівельних робіт будівельний паспорт вичерпує свою дію та його скасування не тягне правових наслідків.

Згідно із ст. 6 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України. Кабінетом Міністрів України. Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 671 від 16.09.2015 року «Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю» та до Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 553 від 23.05.2011 року, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється виконавчими органами з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад; структурними підрозділами з питань державного архітектурно-будівельного контролю Київської та Севастопольської міських адміністрацій.

Згідно положень ст. 34 Закону № 3038 замовник має право виконувати будівельні роботи після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI). Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 ст. 36 Закону № 3038 визначено, що право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Відповідно до п. 13 Постанови Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466 «Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт» (надалі - «Порядок № 466») повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) (далі - повідомлення), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет шляхом подання засобами програмного забезпечення Єдиного державного веб-порталу електронних послуг або заповнюється та надсилається рекомендованим листом з описом вкладення до центру надання адміністративних послуг. Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження повідомлення забезпечує внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до реєстру згідно з цим Порядком.

Верховний Суд у постанові від 17.02.2022 року у справі № 640/9519/19 ( зазначив, що подання повідомлення про початок будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), здійснюється за декларативною процедурою.

Отже повідомлення про початок виконання будівельних робіт не є дозвільним документом, а має характер декларації для об`єктів, що будуються на підставі будівельного паспорту.

Відповідно до ч.2 ст.39-1 ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» у разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі набрання законної сили судовим рішенням про скасування містобудівних умов та обмежень відповідний орган державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду звертається до суду із позовом про скасування реєстрації такої декларації або про припинення права на виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення. Відомості про набрання законної сили судовим рішенням про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або права на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення, вносяться до Реєстру будівельної діяльності.

Отже у разі, коли було зареєстроване повідомлення про початок будівельних робіт, то відповідний суб`єкт, уповноважений на здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, звертається до суду з позовом про припинення права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.

Саме Відділ Державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області згідно п.п.3,4 його Положення наділений повноваженнями щодо здійснення державного архітектурно-будівельного контролю в даному випадку, у тому числі на звернення до суду з позовом про припинення права на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення.

Натомість, Відділ визначений відповідачем за позовом самої Ради, метою подання якого є усунення порушень, описаних в Акті перевірки від 17.02.2022 року.

Виходячи з викладеного, Чорноморська міська рада не має права на подання даного позову та взагалі обрала предметом позову вимоги, задоволення яких не може мати правових наслідків, що випливає з положень ст.39-1 Закону №3038, її права та законні інтереси як органу місцевого самоврядування оскаржуваним будівельним паспортом та реєстрацією повідомлення не порушуються.

З цих мотивів суд відхиляє аргументи позивача щодо незаконності будівництва, оскільки перевірка таких обставин має здійснюватись за позовом особи, права та інтереси якої ним порушуються, або за позовом органу ДАБК, наділеного повноваженнями на здійснення державного архітектурно-будівельного контролю.

Суд також констатує помилковість тверджень третьої особи щодо відсутності у Чорноморської міської ради адміністративної процесуальної дієздатності, позаяк ця позиція суперечить положенням ч.ч.1,3 ст.43 КАС України і є наслідком невірного ототожнення права на подання позову в процесуальному сенсі (ст.5 КАС України) та права вимоги та її задоволення судом особи, яка вважає свої права, свободи чи інтереси порушеними.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Оцінивши докази у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, та враховуючи наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

Згідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, а тому підстави для відшкодування позивачу судових витрат за рахунок відповідачів відсутні.

Керуючись ст. ст. 241-246, 250, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ: 25932851; адреса: пр-т Миру, 33, м.Чорноморськ, Одеська область, 68003), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління архітектури та містобудування виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (адреса: пр-т Миру, 33, м.Чорноморськ, Одеська область, 68003), Відділу державного архітектурно-будівельного контролю виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеського району Одеської області (адреса: пр-т Миру, 33, м.Чорноморськ, Одеська область, 68003), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_2 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_2 ), про скасування будівельного паспорту та реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт, включення його з Реєстру відмовити повністю.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст.ст.293,295 КАС України, до П`ятого апеляційного адміністративного суду.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Суддя М.М. Аракелян

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.10.2022
Оприлюднено24.10.2022
Номер документу106885322
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/10914/22

Ухвала від 23.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 06.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Рішення від 21.10.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 06.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 09.08.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні