Постанова
від 23.02.2023 по справі 160/11387/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

23 лютого 2023 року м. Дніпросправа № 160/11387/22

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

за участю секретаря судового засідання: Рівної В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Виконавчого комітету Дніпровської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.11.2022 року (суддя Юрков Е.О., м. Дніпро, повний текст рішення виготовлено 14.11.2022 року) у адміністративній справі №160/11387/22 за позовом Громадської організації «Платформа Громадський Контроль» до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, третя особа: Комунальне підприємство «Реформжитло» Дніпровської міської ради про визнання протиправним та нечинним додаток до рішення, суд

в с т а н о в и в:

У липні 2022 року Громадська організація «Платформа Громадський Контроль» (далі по тексту позивач) звернулася до суду з позовом до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради (далі по тексту відповідач або Виконком), третя особа: Комунальне підприємство «Реформжитло» Дніпровської міської ради, в якому просила визнати протиправним та нечинним додаток до рішення відповідача №284 від 14.02.2008 року «Про затвердження тарифів на платні послуги, які надаються Міським комунальним підприємством «Реформжитло» у редакції рішення виконкому Дніпровської міської ради від 19.02.2019 року №184.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.11.2022 року позовні вимоги задоволено.

З рішенням суду першої інстанції не погодився Виконком Дніпровської міської ради та подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги обґрунтував тим, що судом неповно з`ясовано обставини, що мають істотне значення для її вирішення, рішення суду прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права. Апелянт звертає увагу на те, що додаток до рішення №284 від 14.02.2008 року в редакції рішення від 19.02.2019 року №184 стосується реалізації житлових прав наймачів або власників житлових приміщень, розташованих в житлових будинках або гуртожитках. Апелянт зазначав, що керуючись нормами житлового законодавства за отриманням відповідної послуги до комунального підприємства може звернутися лише фізична особа, а не суб`єкт господарювання, оскільки останній не є суб`єктом житлових прав. Апелянт посилаючись на судову практику, викладену у постанові Верховного Суду від 10.12.2021 року у справі №0940/2301/18, вважав, що судом не враховано вказану судову практику щодо визначення поняття регуляторного акту. Апелянт зазначав, що з огляду на зміст поняття житлове право та притаманність його лише фізичній особі і можливість реалізації лише за певних встановлених обставин і підстав встановлених житлових законодавством, у громадської організації, незалежно від того, якої сфери є її статутна діяльність, відсутні підстави для звернення з цим позовом. Апелянт зазначав, що відсутні докази, що члени громадської організації звертались за отриманням послуги до КП «Реформжитло», а тому відсутній законний інтерес позивача та необхідності його захисту, при цьому апелянт посилався на судову практику, викладену у постановах Верховного Суду від 20.02.2019 року №522/3665/17 та від 19.12.2018 року у справі №826/37/17, від 31.03.2021 року у справі №640/2161/19, від 12.06.2018 року у справі №826/4406/16. Апелянт зазначав, що оскаржуваний додаток до рішення не є нормативно-правовим актом, а тому не може бути визнаним протиправним та нечинним.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що п.1 рішення виконкому Дніпровської міської ради №184 від 19.02.2019 року «Про внесення змін до деяких рішень виконкому міської ради щодо тарифів на платні послуги, які надаються КП «Реформжитло», відповідно до листа департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради від 27.09.2018 року № 8/5784, внесено зміни до рішення виконкому Дніпропетровської міської ради від 14.02.2008 року №284 «Про затвердження тарифів на платні послуги, які надаються Міським комунальним підприємством «Реформжитло»: у заголовку до тексту рішення, тексті рішення слова «Міським комунальним підприємством «Реформжитло» замінити словами «Комунальним підприємством «Реформжитло» Дніпровської міської ради у відповідних відмінках; додаток до рішення викласти у новій редакції (додаток). Вказаним додатком встановлені тарифи на платні послуги, які надаються КП «Реформжитло» Дніпровської міської ради, а саме: оформлення документів щодо передачі у власність громадян одноквартирних будинків, квартир у багатоквартирних будинках, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два та більше наймачів, що належать до комунальної власності територіальної громади м. Дніпра вартість 397 грн.; виконання технічних дій, спрямованих на забезпечення здійснення владних повноважень у частині розподілу та надання відповідно до чинного законодавства житла, а також щодо присвоєння поштової адреси (нумерації квартир) об`єктам нерухомого майна, розташованим у житлових будинках та гуртожитках міста вартість 488,40 грн.; підготовка до розгляду документів щодо списання з балансу комунальних житлово-експлуатаційних підприємств житлових будинків, в яких є приватизовані або набуті за цивільно-правовими договорами квартири та нежитлові приміщення, для підготовки проектів: - рішень міської ради - виконкому міської ради вартість 2440,80 грн., 1092 грн., відповідно; надання консультаційних послуг власникам (наймачам) квартир та обробка документів і підготовка розпорядження на узаконення перепланування з переобладнанням конструктивних елементів (у тому числі несучі стіни) в окремих квартирах багатоквартирних будинків житлового фонду усі х форм власності. Термін підготовки - до 15 робочих днів вартість 1672,80 грн.; надання консультаційних послуг власникам (наймачам) житлових приміщень у гуртожитках та обробка документів для підготовки розпорядження на узаконення перепланування з переобладнанням конструктивних елементів (у тому числі несучі стіни) в окремих житлових приміщеннях у гуртожитках житлового фонду усіх форм власності. Термін підготовки - до 15 робочих днів вартість 610,80 грн. Суд зазначав, що КП «Реформжитло» Дніпровської міської ради рішенням виконкому Дніпровської міської ради №655 від 25.12.2013 року визначено органом з оформлення документів щодо передачі у власність громадян одноквартирних будинків, квартир у багатоквартирних будинках, кімнат у квартирах тощо, що належать до комунальної власності територіальної громади міста Дніпра, а рішенням виконкому Дніпровської міської ради №184 від 19.02.2019 року затверджені відповідні тарифи на платні послуги, які надаються КП «Реформжитло» Дніпровської міської ради, а тому оскаржуваний додаток рішення виконкому Дніпровської міської ради №184 від 19.02.2019 року за своєю правовою природою є регуляторним актом і порядок прийняття вказаного рішення підпадає під регулювання Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції керувався статтями 1, 6, 8, 13, 36 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», згідно якого регуляторним актом є прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання. Прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом. Суд зазначав, що ознаками за якими відповідний акт може бути віднесено до регуляторних є: відповідна сфера застосування/регулювання; наявність норми права; неодноразове застосування; застосування щодо невизначеного кола осіб. Громадяни, суб`єкти господарювання, їх об`єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб`єктів господарювання, мають право: подавати до регуляторних органів пропозиції про необхідність підготовки проектів регуляторних актів, а також про необхідність їх перегляду; у випадках, передбачених законодавством, брати участь у розробці проектів регуляторних актів; подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов`язаних з регуляторною діяльністю; бути залученими регуляторними органами до підготовки аналізів регуляторного впливу, експертних висновків щодо регуляторного впливу та виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів; самостійно готувати аналіз регуляторного впливу проектів регуляторних актів, розроблених регуляторними органами, відстежувати результативність регуляторних актів, подавати за наслідками цієї діяльності зауваження та пропозиції регуляторним органам або органам, які відповідно до цього Закону на підставі аналізу звітів про відстеження результативності регуляторних актів приймають рішення про необхідність їх перегляду; одержувати від регуляторних органів у відповідь на звернення, подані у встановленому законом порядку, інформацію щодо їх регуляторної діяльності. Стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій. Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет. Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений ст.13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта. Регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений. Суд зазначив, що виконком Дніпровської міської не надав доказів публічного громадського обговорення проекту рішення, аналізу регуляторного впливу, офіційного опублікування, оскільки вважав, що оскаржуване рішення не є регуляторним актом. Суд зазначив, що відповідачем у порушення Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» не проведено відповідного аналізу та обговорення регуляторного акту, що має наслідком порушення принципу прозорості та врахування громадської думки та тягне порушення прав як позивача, так і інших громадян - мешканців м. Дніпра. Щодо доводів відповідача стосовно не порушення прав та інтересів позивача оскаржуваним рішенням, то суд зазначив, що відповідно до ч.2 ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб, у тому числі й рішення органу місцевого самоврядування, що є предметом цього спору. Згідно з ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. Рішенням Конституційного Суду України від 14.12.2011 року № 19-рп/2011 встановлено, що особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист. Суд зазначив, що позивач є громадська організація та відповідно до практики Європейського суду з прав людини у справі «Національна група інформації та протидії заводу «Мелокс» - Група «Ні заводу «Мелокс» та змішаному оксидному паливу» проти Франції» від 28.03.2006 року, у справі «Л`Ераблієр А.С.Б.Л. проти Бельгії» від 24.02.2009 року, громадська організація має право здійснювати захист суспільних інтересів в судовому порядку з урахуванням статусу організації-заявника та його членів. Суд вважав, що громадські організації мають право звернення до суду з позовами на захист статутних цілей організації або на захист суспільного інтересу, що відповідає стандартам захисту прав людини відповідно до ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Матеріалами справи встановлено, що виконкомом Дніпровської міської ради 19.02.2019 року було прийнято рішення №184 «Про внесення змін до деяких рішень виконкому міської ради щодо тарифів на платні послуги, які надаються КП «Реформжитло», яким внесено зміни до рішення виконкому ради від 14.02.2008 року №284 «Про затвердження тарифів на платні послуги, які надаються Міським комунальним підприємством «Реформжитло»; у тексті рішення змінено слова «Міське комунальне підприємство» на «Комунальне підприємство «Реформжитло» Дніпровської міської ради». Додаток до рішення викладено у новій редакції, чим затверджено тарифи на платні послуги, які надаються КП «Реформжитло» Дніпровської міської ради, а саме: оформлення документів щодо передачі у власність громадян одноквартирних будинків, квартир у багатоквартирних будинках, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два та більше наймачів, що належать до комунальної власності територіальної громади м. Дніпра вартість 397 грн.; виконання технічних дій, спрямованих на забезпечення здійснення владних повноважень у частині розподілу та надання відповідно до чинного законодавства житла, а також щодо присвоєння поштової адреси (нумерації квартир) об`єктам нерухомого майна, розташованим у житлових будинках та гуртожитках міста вартість 488,40 грн.; підготовка до розгляду документів щодо списання з балансу комунальних житлово-експлуатаційних підприємств житлових будинків, в яких є приватизовані або набуті за цивільно-правовими договорами квартири та нежитлові приміщення, для підготовки проектів: - рішень міської ради - виконкому міської ради вартість 2440,80 грн., 1092 грн., відповідно; надання консультаційних послуг власникам (наймачам) квартир та обробка документів і підготовка розпорядження на узаконення перепланування з переобладнанням конструктивних елементів (у тому числі несучі стіни) в окремих квартирах багатоквартирних будинків житлового фонду усі х форм власності. Термін підготовки - до 15 робочих днів вартість 1672,80 грн.; надання консультаційних послуг власникам (наймачам) житлових приміщень у гуртожитках та обробка документів для підготовки розпорядження на узаконення перепланування з переобладнанням конструктивних елементів (у т. ч. несучі стіни) в окремих житлових приміщеннях у гуртожитках житлового фонду усіх форм власності. Термін підготовки - до 15 робочих днів вартість 610,80 грн.

Встановлено, що вище вказане рішення виконкому Дніпровської міської ради прийнято відповідно до листа департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради від 27.09.2018 року № 8/5784. Вказаний лист є дорученням директора департаменту: « Правда Л.В. Прошу підготувати проект рішення В.В. Грицай». Вказане доручення підготовлене на підставі доручення в.о. міського голови від 27.09.2018 року №8/5784: «Грицай В.В. Для підготовки проекту рішення відповідно до чинного законодавства. М.О. Лисенко».

Встановлено, що на адресу Дніпровського міського голови Філатова Б.А. надійшов лист департаменту житлового господарства Дніпровської міської ради від 21.09.2018 року №1/4-1704, в якому департамент просив узгодити підготовку проекту рішення виконкому міської ради про внесення змін до зазначених рішень з метою приведення тарифів до економічно-обґрунтованого рівня. Департамент зазначав, що з моменту затвердження зазначених тарифів в декілька разів зросла мінімальна заробітна плата, тарифи на комунальні послуги, матеріально-технічні витрати, а також обсяг роботи. При цьому суд апеляційної інстанції зазначає, що при підготовці проекту рішення виконкому Дніпровської міської ради не було здійснено аналіз регуляторного впливу, не обґрунтовано відповідні розміри тарифів.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що Виконком Дніпровської міської ради надав суду першої інстанції додаткові пояснення, які надійшли 01.11.2022 року, згідно яких проект рішення виконкому Дніпровської ради був оприлюднений на офіційному вебсайті Дніпровської міської ради 30.01.2019 року, прийняте рішення виконкому Дніпровської міської ради від 19.02.2019 року №184 оприлюднено на офіційному вебсайті Дніпровської міської ради 22.02.2019 року. Інформації щодо оприлюднення у друкованих засобах масової інформації виконкомом Дніпропетровської міської ради не надано.

Відповідно до Статуту громадської організації «Платформа Громадський контроль» метою організації є сприяння на громадських засадах поновленню законних прав та інтересів фізичних та юридичних осіб, слідкування за неухильним додержанням посадовими особами органів державної влади та органів місцевого самоврядування, при здійсненні ними своїх повноважень, вимог чинного законодавства, виявлення причин та наслідків проявів порушення вимог чинного законодавства (п.2.1) Для цього громадська організація, зокрема сприяє дотриманню прав та інтересів людини і громадянина у всіх сферах життя, у тому числі соціальної справедливості; сприяє та підтримує високі стандарти рівня якості послуг соціальної сфери, бере участь у підготовці та обговоренні законодавчих актів у галузі соціальної сфери (п.2.2).

Відповідно до ч.3 ст.1, ч.1 ст.21 Закону України «Про громадські об`єднання» громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи. Громадське об`єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об`єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку. Для здійснення своєї мети (цілей) громадське об`єднання має право звертатися у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами.

Відповідно до ст.6 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» громадяни, зокрема, їх об`єднання, які представляють інтереси, зокрема громадян, мають право: подавати до регуляторних органів пропозиції про необхідність підготовки проектів регуляторних актів, а також про необхідність їх перегляду; у випадках, передбачених законодавством, брати участь у розробці проектів регуляторних актів; подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов`язаних з регуляторною діяльністю; бути залученими регуляторними органами до підготовки аналізів регуляторного впливу, експертних висновків щодо регуляторного впливу та виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів; самостійно готувати аналіз регуляторного впливу проектів регуляторних актів, розроблених регуляторними органами, відстежувати результативність регуляторних актів, подавати за наслідками цієї діяльності зауваження та пропозиції регуляторним органам або органам, які відповідно до цього Закону на підставі аналізу звітів про відстеження результативності регуляторних актів приймають рішення про необхідність їх перегляду; одержувати від регуляторних органів у відповідь на звернення, подані у встановленому законом порядку, інформацію щодо їх регуляторної діяльності.

Аналізуючи вище зазначену норму Закону, суд апеляційної інстанції зазначає, що законодавцем наділено громадські організації широким колом повноважень щодо участі в розробці та прийнятті регуляторних актів. Такими повноваженнями громадські організації наділені з метою захисту прав та інтересів громадян, яких громадські організації представляють у суспільстві.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що Громадська організація «Платформа Громадський контроль» є частиною громадського суспільства, а отже наділена правом оскаржувати рішення, які зачіпають інтереси невизначеного кола осіб, а тому, суд вважає, що Громадська організація «Платформа Громадський контроль» має право звертатися до суду з позовом про визнання протиправним рішення органу місцевого самоврядування, у тому числі про затвердження тарифів на платні послуги, які надаються комунальним підприємством Дніпровської міської ради.

Суд апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст.242 КАС України застосовує практику, викладену у постановах Верховного Суду від 06.05.2020 року у справі №804/340/18, від 18.06.2020 року у справі №160/7311/19, від 31.03.2021 року, від 31.03.2021 року у справі №160/12303/19.

Відповідно до п. «а» підпунктів 1, 2 ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень органів місцевого самоврядування відноситься управління об`єктами житлово-комунального господарства.

Відповідно до ч.8 ст.8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» вартість послуг з оформлення документів на право власності на квартиру (будинок), житлове приміщення у гуртожитку оплачується громадянами за розцінками, що встановлюються місцевими органами виконавчої влади.

Отже, вирішення питання щодо затвердження тарифів на платні послуги з оформлення документів на право власності на квартиру (будинок), житлове приміщення у гуртожитку є компетенцією виконавчого органу місцевої ради.

Відповідно до статей 1, 4 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторний акт це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом. Аналіз регуляторного впливу - документ, який містить обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта, аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб`єктів господарювання, громадян та держави, а також обґрунтування відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики. Принципами державної регуляторної політики є, зокрема прозорість та врахування громадської думки - відкритість для фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов`язковий розгляд регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями, обов`язковість і своєчасність доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності.

Отже, регуляторний акт відповідає сукупності певних ознак, зокрема таких як: прийняття уповноваженим на це регуляторним органом; встановлення, зміна чи скасування норм права; застосування неодноразово та щодо невизначеного кола осіб.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» виконавчий орган місцевого самоврядування є регулятивним органом.

Суд зазначає, що рішення, яким затверджено тарифи на платні послуги, які надаються КП «Реформжитло» Дніпровської міської ради є регуляторним актом, який розрахований на неодноразове застосування і щодо невизначеного кола осіб.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що законодавець визначив певну процедуру прийняття регуляторного акту, а відповідно до ч.1 ст.36 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

Відповідно до статей 7, 8, 9, 12, 13 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторні органи затверджують плани діяльності з підготовки ними проектів регуляторних актів на наступний календарний рік не пізніше 15 грудня поточного року, якщо інше не встановлено законом. План діяльності з підготовки проектів регуляторних актів повинен містити визначення видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів та підрозділів, відповідальних за розроблення проектів регуляторних актів. Затверджені плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, а також зміни до них оприлюднюються у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніш як у десятиденний строк після їх затвердження. Якщо регуляторний орган готує або розглядає проект регуляторного акта, який не внесений до затвердженого цим регуляторним органом плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, цей орган повинен внести відповідні зміни до плану не пізніше десяти робочих днів з дня початку підготовки цього проекту або з дня внесення проекту на розгляд до цього регуляторного органу, але не пізніше дня оприлюднення цього проекту. Стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій. Якщо проект регуляторного акта одночасно містить норми, що регулюють господарські відносини або адміністративні відносини між регуляторними органами чи іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, та норми, що регулюють інші суспільні відносини, а також індивідуально-конкретні приписи, то аналіз регуляторного впливу готується лише щодо норм, які регулюють господарські відносини або адміністративні відносини між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання. Аналіз регуляторного впливу підписується розробником проекту регуляторного акта, а в разі якщо розробником проекту є регуляторний орган, інший орган, установа чи організація - керівником цього органу, установи чи організації. Кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону. Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта. Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу. Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє. Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта. Регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання. Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Матеріалами справи встановлено, що тарифи на платні послуги, які надаються КП «Реформжитло» Дніпровської міської ради, затверджені рішенням Виконкому Дніпровської міської ради від 19.02.2019 року №184 були затверджені без дотримання визначеної Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» процедури, зокрема включення проекту рішення до плану регуляторної діяльності, повідомлення про оприлюднення проекту рішення з метою одержання зауважень і пропозицій, аналізу регуляторного впливу, тобто виконкомом Дніпровської міської ради був порушений принцип прозорості та врахування громадської думки, який полягає у відкритості для фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов`язковому розгляді регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, обов`язковості та своєчасності доведення прийнятих регуляторних актів до відома осіб, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності.

Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду про протиправність тарифів на платні послуги, які надаються КП «Реформжитло» Дніпровської міської ради, які затверджені рішенням виконкому Дніпровської міської ради, як такі що затверджені з порушенням Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Щодо твердження Виконкому Дніпровської міської ради про пропущення Громадською організацією «Платформа Громадський контроль» строку звернення до суду, суд апеляційної інстанції зазначає, що дія оскаржуваних тарифів не обмежується його разовим застосуванням, права, інтереси можуть порушуватися неодноразово, тобто постійно, упродовж усього часу чинності такого акту.

Відповідно до п.18 ч.1 ст.4 КАС України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Отже, за своєю природою затверджені тарифи мають всі притаманні нормативно-правовому акту ознаки, зокрема не вичерпує дію своїм прийняттям та поширюється на невизначене коло осіб, оскільки впливає на права, обов`язки та інтереси споживачів послуг.

Відповідно до ч.3 ст.264 КАС України нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.

При розгляді справи, суд апеляційної інстанції відповідно до ч.5 ст.242 КАС України керується судовою практикою, викладеною у постанові Верховного Суду від 31.03.2021 року у справі №160/12303/19.

Враховуючи вище викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322 КАС України, суд

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Дніпровської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.11.2022 року у адміністративній справі №160/11387/22 залишити без змін.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку статей 328, 329 КАС України.

Головуючий - суддяО.М. Лукманова

суддяЛ.А. Божко

суддяЮ. В. Дурасова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.02.2023
Оприлюднено27.02.2023
Номер документу109198995
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/11387/22

Рішення від 02.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Юрков Едуард Олегович

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 09.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 01.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Постанова від 23.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 23.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 01.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 20.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 04.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні