Рішення
від 21.02.2023 по справі 926/3514/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2023 року м. ЧернівціСправа № 926/3514/22

Суддя Байталюк Володимир Дмитрович, за участю секретаря судового засідання Шехтер Є. С., розглянувши матеріали справи

за позовом державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння та садивного матеріалу»

до Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області

за участю прокурора Чернівецької обласної прокуратури

про визнання права державної власності

Представники сторін:

від позивача Жуков Д. О.;

від відповідача та третьої особи не з`явилися;

за участю прокурора Балицької Р. С.

В С Т А Н О В И В :

1. Короткий зміст позовних вимог.

Державне підприємство «Центр сертифікації та експертизи насіння та садивного матеріалу» (01010, м. Київ, вул. Омеляновича- Павленка, 14/12, оф. 9, ідентифікаційний код 37884028) звернулося з позовом до Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області (60100, Чернівецька область, Дністровський район, смт. Кельменці, площа. Центральна, 4, ідентифікаційний код 04417010) в якому просить суд:

1.скасувати рішення державного реєстратора Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області Дворнічена С.В. № 63054273 від 26.01.2022 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1974 за Кельменецькою селищною радою Дністровського району Чернівецької області (форма власності - комунальна);

2.визнати право державної власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1974 за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області (ідентифікаційний код 39909396);

3.скасувати рішення державного реєстратора Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області Дворнічена С.В. № 63056537 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1975 за Кельменецькою селищною радою Дністровського району Чернівецької області (форма власності - комунальна);

4. визнати право державної власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1974 за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області (ідентифікаційний код 39909396).

Обґрунтовуючи свої позовні вимоги позивач посилається на те, що відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України № 807 від 30.12.2011 ДП «ЦСЕНСМ» є правонаступником державних сортодослідних станцій (ДСДС), зокрема, Кельменецької ДСДС (код ЄДР: 25076518), яка була припинена 28.10.2013 шляхом приєднання до позивача.

ДП «ЦСЕНСМ» є державним унітарним комерційним підприємством, заснованим 10.10.2011 та входить до сфери управління Фонду державного майна України.

Отже, позивач набув все майно, права та обов`язки Кельменецької ДСДС.

В свою чергу Кельменецькій ДСДС 23.02.2012 було видано державні акти на право постійного користування земельними ділянками: площею 31,1208 га кадастровий номер 7322087200:02:003:1974 серія ЯЯ № 851563; площею 72,1730 га кадастровий номер 7322087200:02:003:1975 серія ЯЯ № 851599.

З огляду на те, що ДП «ЦСЕНСМ» не перетворювалося у комунальне підприємство, перехід форми власності земельних ділянок кадастровий номер 7322087200:02:003:1974 та 7322087200:02:003:1975 у комунальну є незаконним.

За таких обставин, належними та ефективними позовними вимогами є скасування державної реєстрації набуття відповідачем права комунальної власності, скасування державної реєстрації права комунальної власності та визнання на спірні земельні ділянки права державної власності.

2. Короткий зміст заперечень проти позову Кельменецької селищньої ради Дністровського району Чернівецької області.

Кельменецькою селищною радою подано відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позов не визнає та просить відмовити в його задоволенні.

У поданому відзиві відповідач посилається на те, що Кельменецька державна сортодослідна станція припинена 28.10.2013, відповідно право постійного користування земельними ділянками припинено згідно пункту «в» частини першої статті 141 Земельного кодексу України, в зв`язку з припинення діяльності державного підприємства.

У разі реорганізації Кельменецької ДСДС шляхом приєднання до позивача, позивач згідно статей 125, 126 Земельного кодексу України, мав би оформити своє право користування земельними ділянками у відповідності до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», оскільки право постійного користування земельною виникає з моменту державної реєстрації цього права, що останнім не було зроблено, про що свідчить відсутність відповідних відомостей в державному реєстрі прав.

Так, у відповідності до Закону України від 28.04.2021 № 1423-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», об`єднані територіальні громади набули повноважень з розпорядження землями державної власності (в межах їх територій). Відтепер землями комунальної власності об`єднання територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.

Враховуючи викладене, слід вважати, що земельні ділянки за кадастровими номерами 7322087200:02:003:1974 та 7322087200:02:003:1975 є землями комунальної власності та підлягають державній реєстрації за Кельменецькою селищною радою Дністровського району Чернівецької області на підставі пункту 24 Розділу Х Перехідних Положень Земельного кодексу України.

Щодо визнання права державної власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1974 та земельну ділянку 7322087200:02:003:1975 за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області відповідач відзначає наступне.

Право державної реєстрації на земельну ділянку 7322087200:02:003:1974 та земельну ділянку 7322087200:02:003:1975 за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області, яке було зареєстроване 18.08.2016 за № 30994400 та № 30996230, скасовано згідно наказу Міністерства юстиції України від 24.10.2019 № 3250/5 за скаргою самого Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області.

Враховуючи, що чинним законодавством не визначено, що органом місцевого самоврядування, в межах належної території, здійснюють розпорядження землями такої категорії, вимоги позивача щодо скасування рішення державного реєстратора Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області, вважає безпідставними та необґрунтованими, а позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню.

Крім того, відповідач вважає що державне підприємство «Центр сертифікації та експертизи насіння та садивного матеріалу» є неналежним позивачем, так як не має жодного відношення до цих земельних ділянок, що підтверджуються згідно інформації з державного реєстру прав, копії державних актів на право постійного користування земельними ділянками, наказом Міністерства юстиції та витягом з ЄДРПОУ.

3. Короткий зміст ухвал суду.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.09.2022 позовну заяву передано на розгляд судді Байталюку В. Д.

Ухвалою суду від 27.09.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 18.10.2022 та залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області. У задоволенні клопотання позивача про витребування доказів відмовлено у зв`язку з його невідповідністю вимогами статті 81 Господарського процесуального кодексу України.

17.10.2022 на адресу Господарського суду Чернівецької області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнає в повному обсязі з підстав зазначених у відзиві та вказує, що Кельменецька державна сортодослідна станція припинена 28.10.2013, відповідно право постійного користування земельними ділянками припинено згідно пункту «в» частини першої статті 141 Земельного кодексу України, в зв`язку з припинення діяльності державного підприємства.

17.10.2022 через систему «Електронний суд» надійшла відповідь на відзив в змісті, якої зазначено, що посилання відповідача на втрату ДП «ЦСЕНСМ» права постійного користування спірними земельними ділянками є безпідставними та необґрунтованими, а з поданої копії наказу вбачається, що комісією у сфері державної реєстрації було задоволено скаргу ГУ Держгеокадастру у Чернівецькій області та скасовано рішення про державну реєстрацію від 18.08.2016 № 30994400 та № 30996230, прийняті державним реєстратором Руснак Т. В. Також, звернув увагу на те, що скасування рішення державного реєстратора не є тотожним припиненню права власності та/або права постійного користування.

У судовому засіданні, 18.10.2022, постановлено протокольну ухвалу, якою зобов`язано третю особу надати письмові пояснення стосовно позову, відзиву на позовну заяву, а також щодо відповіді на відзив та відкладено підготовче засідання на 02.11.2022.

25.10.2022 на адресу Господарського суду Чернівецької області від заступника керівника обласної прокуратури надійшов лист в змісті якого зазначено, що з метою вирішення питання щодо вступу прокурора у справу, просить надати можливість ознайомлення з матеріалами справи.

01.11.2022 на електронну поштову скриньку Господарського суду Чернівецької області від головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області надійшли пояснення в яких зазначено, що третя особа підтримує позовні вимоги в повному обсязі та просить розглядати справу без участі його представника за наявними в матеріалах справи доказами.

Того ж дня, на адресу Господарського суду Чернівецької області надійшла заява від заступника керівника обласної прокуратури про вступ прокурора у справу.

У судовому засіданні, 02.11.2022, представник позивача не заперечував щодо долучення пояснень ГУ Держгеокадастру до матеріалів справи та задоволення заяви Чернівецької обласної прокуратури. Не заперечував щодо вступу прокурора у справу. Судом постановлено протокольну ухвалу, якою допущено до участі у справі прокурора, запропоновано прокурору надати письмові пояснення щодо суті спору, відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та відкладено підготовче засідання на 17.11.2022.

17.11.2022 судове засідання не відбулося у зв`язку із знеструмленням електромережі суду, про що складено акт, який долучено до матеріалів справи.

17.11.2022 секретарка судового засідання Шехтер Є. С. повідомила представників сторін на електронні поштові адреси, що підготовче судове засідання призначено на 28.11.2022.

28.11.2022 на адресу Господарського суду Чернівецької області від прокурора Балицької Р. С. надійшли письмові пояснення в яких зазначено, що доводи Кельменецької селищної ради викладені у відзиві на позовну заяву про те, що право постійного користування спірними земельними ділянками припинено у зв`язку припиненням діяльності Кельменецької сортодослідної станції є безпідставними. Також не погоджується з доводами Кельменецької селищної ради про те, що спірні земельні ділянки зареєстровані за Кельменецькою селищною радою, як землі комунальної власності на підставі п. 24 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України. Оскільки, Кельменецька селищна рада фактично розпорядилась земельними ділянками державної власності, розпорядником яких вона, в силу закону не являється, та, за відсутності повноважень, із порушенням відповідної процедури, позбавила права постійного користування земельними ділянками позивача у справі.

Отже, Кельменецька селищна рада реєструючи право комунальної власності на спірні земельні ділянки порушила право держави в особі ГУ Держгеокадастру в Чернівецькій області щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності, а також позбавила ДП «Центр сертифікації та експертизи насіння та садивного матеріалу» права постійного користування земельними ділянками загальною площею 103,3 га. Оскільки, право комунальної власності на земельні ділянки зареєстровано без дотримання вимог п. 24 розділу Х Перехідних положень Земельного Кодексу України, державна реєстрація права комунальної власності Кельменецької селищної ради підлягає скасуванню у судовому порядку з одночасним припиненням права комунальної власності на вищезазначені земельні ділянки.

28.11.2022 через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшло клопотання/заява в змісті якого зазначено, що позивач не заперечує щодо закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті.

Судове засідання, 28.11.2022, по справі № 926/3514/22 не відбулося, у зв`язку із знеструмленням електромережі суду, про що було складено відповідний акт, який долучено до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 28.11.2022 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 12.12.2022.

06.12.2022 через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшло клопотання/заява в змісті якого зазначено, що ознайомившись з поясненнями щодо позову та відзиву, поданими прокурором, ДП «ЦСЕНСМ» вважає їх обґрунтованими, правильними та повністю з ними погоджується, також вважає за можливе закрити підготовче засідання та призначити справу до розгляду по суті.

З огляду на форс-мажорну ситуацію в енергетиці України, у разі неможливості проведення засідання в режимі відеоконференції, не заперечує проти закриття провадження підготовчого засідання за відсутності позивача.

У судовому засіданні, 12.12.2022, суд постановив протокольну ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання, якою закрив підготовче провадження та призначив розгляд справи по суті на 10.01.2023 у залі судових засідань № 1, третій поверх. Засідання постановлено провести в режимі відеоконференцзв`язку за участю представника позивача Жукова Д. О., а явка учасників справи визнана обов`язковою.

10.01.2023 судове засідання по справі № 926/3514/22 не відбулося, у зв`язку із знеструмленням електромережі суду, про що було складено відповідний акт, який долучено до матеріалів справи.

Телефонограмою, 10.01.2023, секретарка судового засідання передала судове повідомлення, що у зв`язку з знеструмленням електромережі суду, розгляд справи відкладено на 11.01.2023 о 12 годині.

11.01.2023 через систему «Електронний суд» від представника відповідача надійшло клопотання/заява в змісті якого зазначено, про відкладення розгляду справи у зв`язку з тим, що договір на представництво інтересів Кельменецької селищної ради з адвокатом було укладено 10.01.2023, про дату та час розгляду справи було повідомлено смс повідомленням лише о 11 год. 30 хв. в силу цього представник відповідача не може прибути вчасно у судове засідання із смт. Кельменці. Також, стверджує про те, що не ознайомлений з матеріалами справи.

У судовому засіданні, 11.01.2023, суд постановив протокольну ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання, якою задовольнив клопотання представника відповідача та відклав розгляд справи по суті на 18.01.2023 у залі судових засідань № 1, третій поверх. Судове засідання постановлено провести в режимі відеоконференцзв`язку за участю представника позивача Жукова Д. О., а явка учасників справи визнана обов`язковою.

18.01.2023 через систему «Електронний суд» від представника позивача надійшло клопотання/заява в змісті якого зазначено, що відповідач з моменту відкриття провадження у справі був представлений професійним юристом, який має багаторічний досвід роботи у галузі права, ознайомившись з позовною заявою, подав відзив та всі докази, які вважав за потрібне та взяв участь в судовому засіданні особисто.

Також, самостійно розпоряджався своїми правами та діяв у справі в порядку самопредставництва, з моменту відкриття провадження у справі (27.09.2022) і до закриття підготовчого засідання (12.12.2022) мав достатньо часу для того щоб реалізувати свої права. Однак, після закриття підготовчого провадження вирішив замінити самопредставництво на представництво адвокатом, яке не дає йому право розпочати справу спочатку.

Враховуючи вищевикладене, заперечує проти надання відповідачу можливості подавати докази, клопотання, заяви, що мали бути подані в підготовчому засіданні.

18.01.2023 через систему «Електронний суд» від представника відповідача надійшло клопотання в якому просить суд відкласти розгляд справи на іншу дату у зв`язку із зайнятістю в іншому судовому засіданні.

Також, подав клопотання про залишення позовної заяви без розгляду мотивуючи її тим, що у справі відсутні будь-які належні, допустимі, достовірні, вірогідні докази того, що довіреність від 01.02.2022, на підтвердження повноважень представника позивача, адвоката Жукова Дмитра Олександровича, була видана у законний спосіб. Крім того, вказує на те, що заяви по суті справи в електронній формі відбулись із порушенням норм, як матеріального права так і норм процесуального закону.

У зв`язку з чим просить суд поновити строк на подане клопотання у відповідності до пункту 10 частини другої статті 182 Господарського процесуального кодексу України, яке мало б бути вирішено у ході підготовчого засідання. Та оскільки, представник відповідача вступив в справу 11.01.2023, ознайомився з матеріалами справи 12.01.2023, після закриття підготовчого засідання, просить суд поновити строк для розгляду даного клопотання та ухвалити відповідне рішення за наслідками якого задовольнити дане клопотання.

Також, подав клопотання в якому просить суд залучити до участі у справі співвідповідачем, державного реєстратора Дворнічена Сергія Васильовича, так як, згідно позовних вимог ставиться питання про скасування його рішень. Відповідно до статті 11 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 № 1952-ІV державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльності державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Враховуючи те, що реєстратор самостійно приймає рішення він повинен бути відповідачем у справі, а оскільки ставиться питання про скасування його рішень, то його слід залучити до участі у справі у співвідповідачем, адже не залучення його до справи як відповідача не дасть повно та об`єктивно розглядати дану справу, а також просить суд поновити строк на подання даного клопотання.

18.01.2023 судове засідання по справі № 926/3514/22 не відбулося, у зв`язку із знеструмленням електромережі суду, про що було складено відповідний акт, який долучено до матеріалів справи.

Ухвалою суду від 18.01.2023 розгляд справи по суті призначено на 08.02.2023.

08.02.2023 через систему «Електронний суд» від представника відповідача надійшло клопотання в якому просить суд долучити до матеріалів справи скаргу на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора територіального управління юстиції у Чернівецькій області Міністерства юстиції від 12.07.2019 № 11-24-0. 72-3028/2-19.

Того ж дня, через систему «Електронний суд» представник відповідача подав пояснення по суті справи в яких зазначає, що право власності на землю держави і територіальних громад документально не оформлялось. Діяло неписане правило про те, що вся земля неоформлена на приватних осіб є власністю держави і громад.

Також вказує на те, що спір виник з тих підстав, що відповідач Кельменецька селищна рада Дністровського району Чернівецької області відповідно до абзацу 8 мотивувальної частини позовної заяви «користуючись доступом до Державного реєстру речових прав, протиправно перереєструвала на себе державне майно, змінивши при цьому його форму власності на комунальну».

За таких обставин, відповідач незаконно привласнив та переоформив спірні земельні ділянки, що має наслідком скасування зазначеного.

Державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.

Позивач у справі не надає жодного доказу про те, що йому на протязі майже 10 років з моменту видачі правопосвідчувального (правовстановлюючого) документа заважало чи перешкоджало з 23.02.2012, звернутись до Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області із відповідною заявою (зверненням) про реєстрацію відповідного права користування спірними земельними ділянками.

Також зазначає, що у справі є такий доказ, як Наказ Міністерства Юстиції України від 24.10.2019 № 3250/5 наданий з боку відповідача, Про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Відповідно до якого задоволено скаргу Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області від 12.07.2019 № 11-24-0.72-3208/2-19 у повному обсязі. Другим пунктом скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 18.08.2016 № 30994400, 30996230, прийняті державним реєстратором Кіцманської районної державної адміністрації Чернівецької області Руснак Тетяною Василівною.

Так, третя особа без самостійних вимог Головне управління Держгеокадастру у Чернівецькій області з підстав не дотримання відповідних норм передбачених статтею 122 Закону України у своїй скарзі від 12.07.2019, чітко визначала порушення даної норми Закону, натомість третя особа у даній справі у своїх поясненнях підтримує в повному обсязі позов та разом із прокурором просить суд позов задовольнити. У такий спосіб як позивач, так і третя особа без самостійних вимог разом і прокурором діють не на підставі, та не в межах повноважень, не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Позивач, так само як третя особа без самостійних вимог, разом із прокурором намагаються виправити помилку минулого, а саме покрити бездіяльність позивача, та відсутність належної комунікації між позивачем та третьою особою щодо законної реєстрації права на спірні земельні ділянки, подаючи безпідставний позов, який у завуальованій формі мотивований протиправністю дій відповідача щодо реєстрації права власності за собою.

На противагу викладеному відповідач з дня набрання чинності пункту 24 Розділу X Перехідних та прикінцевих положень Земельного кодексу України, діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Зважаючи на викладене у даній справі чітко відслідковується власна недбалість позивача, який будучи державним органом, так і не виправив свою помилку щодо законної реєстрації свого похідного від іншого права власності.

У свою чергу, третя особа без самостійних вимог як територіальний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин при цьому не спромігся посприяти відповідними роз`ясненнями (логістикою), що необхідно було зробити позивачу для того щоб його похідне право було зареєстроване.

Так, отримавши державні акти на право постійного користування земельними ділянками та набувши відповідних прав на неї, позивач так і не зареєстрував відповідне похідне право користування ними. Тому, на думку представника відповідача, в силу положень статей 125, 126 Земельного кодексу України у нього не виникло право постійного користування спірними земельними ділянками.

Того ж дня, через систему «Електронний суд» представник відповідача подав

клопотання в якому просить суд залучити в якості третьої особи із самостійними вимогами ТзОВ АПК «Буковина».

Також, через систему «Електронний суд» представником відповідача подано заяву про стягнення витрат на правничу допомогу адвоката.

У судовому засіданні, 08.02.2023, суд протокольною ухвалою суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про залишення позовної заяви без розгляду та залишив без розгляду клопотання про залучення співвідповідача та поновлення строку для його подання. Також зазначив, що вважає безпідставним та таким, що не відноситься до суті спору клопотання про долучення до матеріалів справи повідомлення надісланого відповідачем директору ТзОВ АПК «Буковина». Крім того, судом задоволено клопотання про долучення висновку комісії за результатами розгляду скарги.

У судовому засіданні оголошено перерву до 15.02.2023 та зобов`язано представника третьої особи надати висновок комісії по скарзі до наступного судового засідання.

13.02.2023 на електронну поштову скриньку Господарського суду Чернівецької області від третьої особи надійшов супровідний лист зі скаргою на дії державного реєстратора та іншими доказами.

У судовому засіданні, 15.02.2023, суд оголосив перерву до 17.02.2023 для надання часу на ознайомлення з скаргою на дії державного реєстратора.

17.02.2023 на адресу Господарського суду Чернівецької області надійшла заява від представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача в якій просить суд проводити розгляд справи без участі їхнього представника.

Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, з`ясувавши обставини, на які посилаються учасники справи, дослідив в порядку статей 209 і 210 Господарського процесуального кодексу України (далі ГПК України) докази у справі.

Після закінчення з`ясування обставин справи та перевірки їх доказами суд перейшов до судових дебатів.

Представник позивача у судовому засіданні 17.02.2023 під час судових дебатів підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

Представник відповідача під час судових дебатів заперечував проти задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Прокурор в судовому засіданні під час судових дебатів підтримала позовні вимоги в повному обсязі та наполягала на їх задоволенні.

Представники сторін виступили з промовами (заключним словом), в яких посилалися на обставини і докази, досліджені у судовому засіданні.

У судовому засіданні 21.02.2023 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до статті 233 ГПК України.

Судом згідно з вимогами статей 222 і 223 ГПК України здійснювалося повне фіксування судового засідання технічними засобами та секретарем судового засідання велися протоколи судових засідань, які долучені до матеріалів справи.

4. Фактичні обставини справи, встановлені судом та застосоване ним законодавство.

4.1. Відповідно до частини четвертої статті 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Так, рішенням Господарського суду Чернівецької області від 22.10.2021 у справі № 926/2083/21, яке набрало законної сили 12.11.2021, за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Новоселицька» Дністровської районної державної адміністрації та Державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу» (за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів Фонд державного майна України) про визнання протиправним та скасування розпорядження Кельменецької РДА та про визнання недійсним та скасування державного акту на право постійного користування встановлено наступні обставини справи.

Згідно державного акту на право постійного користування серія ЯЯ № 851599 від 23.02.2012, виданого на підставі розпорядження Кельменецької районної державної адміністрації від 14.07.2011 № 229, земельна ділянка площею 72,1730 га кадастровий номер 7322087200:02:003:1975 передана на праві постійного землекористування Кельменецькій державній сортодослідній станції.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 807 від 30.12.2011 Кельменецьку державну сортодослідну станцію реорганізовано шляхом приєднання до Державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу», яке є правонаступником прав і обов`язків Кельменецької державної сортодослідної станції.

Відповідно до пункту 1.1 Статуту Державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу» є державним унітарним підприємством, що діє як державне комерційне підприємство, засноване на державній власності та належить до сфери управління Фонду державного майна України.

Згідно пункту 1.3 підприємство, відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 30 грудня 2011 року № 807 «Про реорганізацію державних сортодослідних станцій» є правонаступником майнових прав і обов`язків реорганізованої шляхом приєднання Кельменецької державної сортодослідної станції.

Згідно акту приймання-передачі майна, прав та обов`язків Державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу» № 63 від 03.09.2012, затвердженого заступником міністра аграрної політики та продовольства України з балансу Кельменецької державної сортодослідної станції на баланс Державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу» передано земельну ділянку площею 103,3 га.

Отже, як встановлено судом, правонаступником Кельменецької державної сортодослідної станції, згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб-підприємців є державне підприємство «Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу», внаслідок чого до останнього перейшли усі права і обов`язки Кельменецької сортодослідної станції, в тому числі і право постійного користування земельною ділянкою площею 72,1730 га кадастровий номер 7322087200:02:003:1975.

Право постійного користування земельною ділянкою є речовим правом на нерухоме майно і воно належало Кельменецькій державній сортодослідній станції, а тому, за загальним правилом, включено до обсягу прав, яких набуває правонаступник державне підприємство «Центр сертифікації та експертизи насіння і садового матеріалу» в процесі реорганізації шляхом приєднання. При цьому земельне законодавство не містить норм, які б забороняли передачу права постійного землекористування в порядку правонаступництва або чітко визначали, що в процесі реорганізації таке право не переходить.

4.2. Також, суд констатує, що до позивача перейшли усі права і обов`язки Кельменецької сортодослідної станції і щодо права постійного користування земельною ділянкою площею 31,1208 га кадастровий номер 7322087200:02:003:1974 за державним актом на право постійного користування серія ЯЯ № 851563 з підстав, встановлених рішенням Господарського суду Чернівецької області від 22.10.2021 у справі № 926/2083/21.

4.3. Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України (далі ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

У рішенні Конституційного Суду України від 22.09.2005 № 5-рп/2005 зазначено, що стаття 92 ЗК України від 2001 року не обмежує і не скасовує діюче право постійного користування земельними ділянками, набуте громадянами в установлених законодавством випадках. Раніше видані державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні в разі добровільного звернення осіб (постанова Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 № 449 (чинна до 23.07.2013). Отже, громадяни та юридичні особи зберігають право на земельні ділянки (пункт 7 розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України від 2001 року), одержані ними до 1 січня 2002 року у власність, у тимчасове користування або на умовах оренди в розмірах, що були раніше передбачені чинним законодавством.

Отже, встановлене частиною першою статті 92 ЗК України право постійного користування земельною ділянкою це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 № 449 Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою було встановлено, що раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні лише у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб.

Згідно приписів статей 92, 125 ЗК України, право постійного землекористування є безстроковим, на відміну від права оренди, і може бути припинене лише з підстав, передбачених законодавством України.

З урахуванням вищевикладеного, заперечення Кельменецької селищної ради викладені у відзиві на позов про те, що право постійного користування спірними земельними ділянками припинено на підставі п. «в» статті 141 ЗК України у зв`язку припиненням діяльності Кельменецької сортодослідної станції є безпідставними.

4.4. Згідно положень статті 4 Закону України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» передача об`єктів з державної у комунальну власність здійснюється за рішенням органів, уповноважених управляти державним майном.

Частиною третьою статті 83 ЗК України передбачено, що земельні ділянки, які відповідно до затвердженої містобудівної документації передбачається включити у межі населених пунктів, за рішеннями органів виконавчої влади передаються у комунальну власність.

Частиною п`ятою статті 83 ЗК України також передбачено, що територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі передачі їм земель державної власності.

Порядок такої передачі врегульовано у частині першій статті 117 ЗК України згідно якої передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Згідно частини другої статті 117 ЗК України до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом російської федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.

Згідно листа третьої особи від 02.09.2022 рішення Головного упраління Держкомзему у Чернівецькій області про передачу у комунальну власність спірних земельних ділянок не приймалось

4.5. Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» №1423-ХІ від 28.04.2021, що набрав чинності 27.05.2021, внесено зміни до Земельного кодексу України щодо повноважень уповноважених органів на розпорядження земельними ділянками.

Зокрема, розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, згідно якого з дня набрання чинності цим пунктом, землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

д) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

е) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

ж) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Також пунктом 24 розділу X Перехідних положень ЗК України передбачено, що перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

4.6. Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, державним реєстратором Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області Дворнічен С.В. 26.01.2022 прийнято рішення за № 63054273 та № 63056537 про реєстрацію за Кельменецькою селищною радою Дністровського району Чернівецької області права комунальної власності на земельні ділянки площею 31,1208 га за кадастровим номером 7322087200:02:003:1974 та площею 72,173 га за кадастровим номером 7322087200:02:003:1975.

Статтею 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон № 1952-IV) передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки.

Відповідно до частини четвертої статті 18 Закону № 1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Особливості процедури державної реєстрації прав власності та користування нерухомими майном визначені Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015.

Частиною першою статті 26 вищевказаного Закону передбачено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав. Частиною третьою цієї статті передбачено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.

Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Відповідно до вимог статті 27 Закону № 1952-IV, підставою для реєстрації прав, що посвідчують виникнення, перехід, припинення речових прав на нерухоме майно, обмежень цих прав є, зокрема, рішення суду стосовно речових прав на нерухоме майно і обмежень цих прав, що набрали законної сили.

4.7. Крім цього згідно правового висновку КГС ВС від 15.01.2020 у справі № 925/361/19 рішення міської ради про припинення права постійного користування земельною ділянкою, якою, не переоформивши, користується товариство як правонаступник комунального підприємства, перетвореного відповідно до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації», порушує приписи статті 19 Конституції України, статей 141 142 ЗК України.

4.8. Стосовно наказу Міністерства юстиції України від 24.10.2019 № 3250/5 за скаргою Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області суд відзначає наступне.

Відповідач вказує, що згідно вказаного вище наказу право державної реєстрації на земельну ділянку 7322087200:02:003:1974 та земельну ділянку 7322087200:02:003:1975 за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області, яке було зареєстроване 18.08.2016 за № 30994400 та № 30996230, скасовано.

Однак, суд відзначає, що згідно висновку комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 09.09.2019 за результатами розгляду скарги Головного управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області від 12.07.2019 встановлено, що рішення про державну реєстрацію від 18.08.2016 №№ 30994400, 30996230, прийняті державним реєстратором Руснак Тетяною Василівною за результатом розгляду заяв, поданих від імені філії, яка не є юридичною особою та відомості стосовно якої відсутні у ЄДР. Окрім того, у змісті вказаного висновку комісії, на підставі якого Міністерством юстиції України прийнято наказ від 24.10.2019 № 3250/5, встановлені також обставини викладені у рішенні Господарського суду Чернівецької області від 22.10.2021 у справі № 926/2083/21 стосовно переходу права постійного користування спірними земельними ділянками до позивача, як до правонаступника внаслідок реорганізації Кельменецької державної сортодослідної станції (сторінка № 6 висновку).

5. Висновки за наслідками розгляду справи.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Частинами 1, 2, 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до частини 1 статті 14 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Оцінюючи подані докази, що ґрунтуються на повному, всебічному й об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням вищезазначеного, суд встановив, що Кельменецька селищна рада реєструючи право комунальної власності на спірні земельні ділянки порушила право держави в особі Головного управління Держгеокадастру в Чернівецькій області щодо розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності, а також позбавила державне підприємство «Центр сертифікації та експертизи насіння і садивного матеріалу» права постійного користування земельними ділянками загальною площею 103,3 га.

Реєструючи спірні земельні ділянки, як землі комунальної власності, Кельменецька селищна рада вийшла за межі повноважень наданих їй пунктом 24 розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України та безпідставно припинила право державної власності на них.

Отже, Кельменецька селищна рада фактично розпорядилась земельними ділянками державної власності, розпорядником яких вона, в силу закону не являється, та, за відсутності повноважень, із порушенням відповідної процедури, позбавила права постійного користування земельними ділянками позивача у справі.

Оскільки право комунальної власності на земельні ділянки площею 31,1208 га за кадастровим номером 7322087200:02:003:1974 та площею 72,173 га за кадастровим номером 7322087200:02:003:1975 зареєстровано без дотримання вимог пункту 24 Розділу X Перехідних Положень Земельного кодексу України, тому державна реєстрація права комунальної власності Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області підлягає скасуванню з одночасним припиненням права комунальної власності на вищезазначені земельні ділянки.

6. Розподіл судових витрат.

Відповідно до частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи обґрунтованість позову, судовий збір в розмірі 38511,99 грн покладається на відповідача, а тому підлягає стягненню з відповідача на користь державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння та садивного матеріалу».

Керуючись статтями 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В :

1.Позов державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння та садивного матеріалу» (01010, м. Київ, вул. Омеляновича-Павленка, 14/12, оф. 9, код ЄДР 37884028) до Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області (60100, Чернівецька область, Дністровський район, смт. Кельменці, пл. Центральна, 4, код ЄДР 04417010) про визнання права державної власності задовольнити.

2.Скасувати рішення державного реєстратора Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області Дворнічена С.В. № 63054273 від 26.01.2022 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1974 за Кельменецькою селищною радою Дністровського району Чернівецької області (форма власності комунальна).

3.Визнати право державної власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1974 за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області (58013, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 194-А, код ЄДР 39909396).

4.Скасувати рішення державного реєстратора Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області Дворнічена С.В. № 63056537 про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1975 за Кельменецькою селищною радою Дністровського району Чернівецької області (форма власності комунальна).

5.Визнати право державної власності на земельну ділянку 7322087200:02:003:1975 за Головним управлінням Держгеокадастру у Чернівецькій області (58013, м. Чернівці, вул. Героїв Майдану, 194-А, код ЄДР 39909396).

6.Стягнути з Кельменецької селищної ради Дністровського району Чернівецької області (60100, Чернівецька область, Дністровський район, смт. Кельменці, пл. Центральна, 4, код ЄДР 04417010) на користь державного підприємства «Центр сертифікації та експертизи насіння та садивного матеріалу» (01010, м. Київ, вул. Омеляновича-Павленка, 14/12, оф. 9, код ЄДР 37884028) судовий збір в сумі 38511,99 грн.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 03.03.2023.

Суддя Володимир БАЙТАЛЮК

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/

СудГосподарський суд Чернівецької області
Дата ухвалення рішення21.02.2023
Оприлюднено06.03.2023
Номер документу109345355
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —926/3514/22

Постанова від 02.08.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 31.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 10.07.2023

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Судовий наказ від 14.06.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Постанова від 23.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 17.05.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 18.04.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 31.03.2023

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 21.02.2023

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні