СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯ ЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Постанова
Іменем України
22 грудня 2009 року Справа № 5020-3/280
Севастопольсь кий апеляційний господарськ ий суд у складі колегії судді в:
головуючого судді ,
суддів ,
,
за участю представників ст орін:
представник позива ча, ОСОБА_1, довіреність № 1082 від 23.09.09, фізична особа - пі дприємець ОСОБА_2;
представник відповідача, Червінська Олеся Михайлов на, довіреність № 4092/43-11 від 02. 10.09, Ленінська районна державн а адміністрація міста Севаст ополя;
представник третьої особи , Червінська Олеся Михайло вна, довіреність № 296/43-11 від 27.01.09, Управління житлово-комун ального господарства Ленінс ької районної державної адмі ністрації міста Севастополя ;
представник відповідача, не з'явився, Головне управл іння Державного казначейств а України у місті Севастопол і;
представник третьої особ и, Панько Любов Володими рівна, довіреність № 1-16/5 ві д 12.01.09, Ленінська районна у міс ті Севастополі рада;
розглянувши апеляційну ск аргу Ленінської районної державної адміністрації міс та Севастополя на рішення го сподарського суду міста Сева стополя (суддя Головко В.О.) ві д 18.11.2009 року у справі № 5020-3/280
за позовом Фізичн ої особи - підприємця ОСОБА _2 (АДРЕСА_1)
до Ленінської рай онної державної адміністрац ії міста Севастополя (майд. По всталих, 6,Севастополь,99008)
Головного управління Держ авного казначейства України у місті Севастополі (вул.Бала клавська,9,Севастополь,99011)(Гер. Сталінграду, 4,Севастополь,99000)
Треті особи:
Управління житлово-комун ального господарства Ленінс ької районної державної адмі ністрації міста Севастополя (майд. Повсталих, 6,Севастопол ь,99008)
Ленінська районна у місті С евастополі рада (вул. Новіков а, 14,Севастополь,99042) (майд. Повст алих, 6,Севастополь,99008)
про визнання договору нед ійсним та стягнення 20474,00 грн.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарськ ого суду міста Севастополя (с уддя Головко В.О.) від 18.11.2009 року у справі № 5020-3/280 позов задоволе ний. Стягнуто з місцевого бюд жету Ленінського району міс та Севастополя на користь по зивача 20 474,00 грн. Вирішено питан ня судових витрат.
Не погодившись з постанов леним судовим актом, Ленінсь ка районна державна адмініст рація міста Севастополя под ала апеляційну скаргу, в якій просить рішення першої інст анції скасувати, пославшись, що судом першої інстанції по рушені його права у задоволе нні клопотання про відкладе ння розгляду справи 18 листопа да 2009 року. Представник Ленінс ької районної державної адмі ністрації міста Севастополя стверджує, що конкурс, який с тав підставою для надходжен ня спірних грошових коштів до місцевого бюджету не скас ований та є чинним. Крім того , судом першої інстанції було порушено правила підсудност і у частині надання оцінки ді ям відповідача.
Письмових заперечень прот и апеляційної скарги не надх одило.
Ухвалою Севастопольського апеляційного господарськог о суду від 16 грудня 2009 року апел яційна скарга прийнята до пр овадження суду та призначена до розгляду на 22 грудня 2009 рок у у складі колегії: головуючи й суддя Прокопанич Г.К., судді Заплава Л.Н., Фенько Т.П.
У судове засідання 22 грудня 2009 року представник відповід ача - Головного управління Де ржавного казначейства Украї ни у місті Севастополі не з' явився, про час та місце розг ляду справи повідомлений н алежним чином, надіслав факс ограму про розгляд справи у й ого відсутність.
Стаття 22 Господарського про цесуального кодексу України зобов'язує сторони добросов існо користуватись належним и їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засід ання представників сторін - ц е право, а не обов'язок, справа може розглядатись без їх уча сті, якщо нез'явлення цих пред ставників не перешкоджає вир ішенню спору.
Статтею 77 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и передбачено, що господарсь кий суд відкладає в межах стр оків, встановлених статтею 69 ц ього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спі р не може бути вирішено в дано му засіданні.
Відкладення розгляду спра ви є правом та прерогативою с уду, основною умовою для яког о є не відсутність у судовому засіданні представників сто рін, а неможливість вирішенн я спору у відповідному судов ому засіданні. Зазначена пра вова позиція висловлена у по станові Вищого господарсько го суду України від 03.06.2009 № 2-7/10608-20 08.
Оскільки явка учасників п роцесу обов' язковою не визн авалась, а матеріали справи д остатньо характеризують сп ірні правовідносини, підстав и для відкладення розгляду с прави відсутні.
З врахуванням вищенаведен ого судова колегія визнала з а можливе розглянути справу у відсутність представника в ідповідача.
Повторно розглянувши спра ву у порядку статті 101 Господа рського процесуального коде ксу України, судова колегія в становила наступне.
У серпні 2009 року фізична ос оба - підприємець ОСОБА_2 з вернулась до господарського суду міста Севастополя з поз овом до Ленінської районної державної адміністрації міс та Севастополя, просила визн ати недійсним договір купівл і-продажу торгових місць №№1-6 та №№117-121, укладений 31.05.2007 року між нею та Ленінською районною д ержавною адміністрацією м. С евастополя і стягнути з відп овідача безпідставно отрима ну грошову суму в розмірі 20474,00 г рн.
Заперечуючи проти позовно ї заяви Ленінська районна де ржавна адміністрація міста С евастополя зазначила, що про ведення конкурсу та участь у ньому позивача не може свідч ити про укладення між ними до говору купівлі - продажу (а.с . 22-23, том 1).
Ухвалою суду від 20.10.2009 року за лучені до участі у справі: Гол овне управління державного к азначейства України у м. Сева стополі в якості другого від повідача та Управління житло во-комунального господарств а Ленінської районної держав ної адміністрації м. Севасто поля в якості третьої особи, я ка не заявляє самостійних ви мог на предмет спору на сторо ні відповідача (а.с. 85-88, том 1).
Ухвалою від 28.10.2009 року за ін іціативою суду до участі у сп раві в якості третьої особи, я ка не заявляє самостійних ви мог на предмет спору на сторо ні відповідача залучена Лені нська районна в м. Севастопол і рада (а.с. 111-1123, том 1).
У заяві про зміну позовних вимог фізична особа - підпри ємець ОСОБА_2 просила стя гнути з місцевого бюджету Ле нінського району міста Севас тополя грошову суму у розмір і 20474,00 грн., а також судові витра ти (т.1, а.с. 143-144).
Ухвалою від 18.11.2009 року прова дження у справі в частині поз овних вимог про визнання нед ійсним договору купівлі-прод ажу торговельних місць №№ 1-6 т а №№ 117-121, укладеного 31.05.2007 року мі ж Ленінською районною держав ною адміністрацією м. Севаст ополя та фізичною особою-під приємцем ОСОБА_2 припинен о у зв'язку з відмовою позивач а від позову в цій частині (т.2, а .с. 1-2).
Позовні вимоги позивач мот ивує тим, що Ленінська районн а державна адміністрація м. С евастополя всупереч Законам України "Про місцеве самовря дування в Україні" від 21.05.1997 рок у № 280/97-ВР, "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 року № 586-ХІУ перевищила свої повнов аження при проведенні конкур су щодо розміщення засобів п ересувної дрібнороздрібної торгівельної мережі та отри мала від позивача грошові ко шті за продаж права на торгів ельні місця по реалізації ек скурсійних квитків, що, на дум ку позивача, є придбанням май на без достатньої правової п ідстави.
Оскаржене рішення мотивов ане тим, що Ленінська районна державна адміністрація м. Се вастополя 31.05.2007 року провела к онкурс по розміщенню засобів дрібнороздрібної торгівель ної мережі, послуг на територ ії Ленінського району м. Сева стополя на 2007 рік згідно з Ріше нням Севастопольської міськ ої ради від 25.03.2003 № 732, яке супереч ило положенням частини друго ї статті 19 Конституції Україн и, частини першої статті 4 Зако ну України "Про дозвільну сис тему у сфері господарської д іяльності".
Вивчивши матеріали справи , вислухавши представників с торін, обговоривши доводи ап еляційної скарги, перевіривш и правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуаль ного права та відповідність висновків суду обставинам сп рави, судова колегія не вбача є підстав для скасування оск арженого рішення.
Відповідно до частини друг ої статті 19 Конституції Украї ни, органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією України та законами Укра їни.
Правовою основною діяльно сті Ленінської районної держ авної адміністрації міста Се вастополя є Закон України "Пр о місцеві державні адміністр ації" від 09.04.1999 № 586-ХІУ.
Згідно зі статтею 1 Закону У країни "Про місцеві державні адміністрації" виконавчу вл аду в областях, районах, район ах Автономної Республіки Кри м, у містах Києві та Севастопо лі здійснюють обласні, район ні, Київська та Севастопольс ька міські державні адмініст рації. Місцева державна адмі ністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить д о системи органів виконавчої влади. Місцева державна адмі ністрація в межах своїх повн оважень здійснює виконавчу в ладу на території відповідно ї адміністративно-територіа льної одиниці, а також реаліз ує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Судом першої інстанції вс тановлено, що рішенням Севас топольської міської ради від 25.03.2003 № 732 "Про збір за видачу дозв олу на розміщення об'єктів то ргівлі (послуг) і порядок офор млення дозволів на розміщенн я об'єктів торгівлі, послуг" за тверджено Положення про поря док проведення конкурсу по р озміщенню засобів дрібнороз дрібної торгівельної мережі , послуг у м. Севастополі та вс тановлені ставки збору за ви дачу дозволу на розміщення о б'єктів торгівлі (послуг) на те риторії міста Севастополя в спеціально відведених для ць ого місцях (т.1, а.с.57-65).
Розпорядженням Ленінсько ї районної державної адмініс трації м. Севастополя від 17.05.2007 №495-р оголошено конкурс на роз міщення засобів дрібнороздр ібної торгової мережі, послу г на території Ленінського р айону м. Севастополя, дата про ведення конкурсу визначена 3 1.05.2007 року (т.1, а.с.48-49).
Цим же розпорядженням вста новлений порядок проведення конкурсу (пункт 2), затверджен о склад конкурсної комісії (п ункт 3 Розпорядження, додаток 1) та зобов'язано відділ орган ізації торгівлі здійснювати видачу дозволів на розміщен ня об'єктів торгівлі, послуг п ереможцям конкурсу після отр имання підтвердження головн ого розпорядника коштів, виз наченого районною радою, про зарахування на відповідний рахунок повної суми конкурсн ої пропозиції на підставі пр отоколу засідання конкурсно ї комісії (пункт 6 Розпоряджен ня).
Механізм стягнення, сплат и, зарахування до бюджету Лен інського району та витрачанн я коштів, отриманих в результ аті проведення конкурсу щодо розміщення об'єктів дрібнор оздрібної торговельної мере жі, послуг на території Ленін ського району міста Севастоп оля затверджений рішенням Ле нінської районної ради від 26.0 1.2007 року № 254 (в редакції рішення Ленінської районної в м. Сева стополі ради від 23.02.2007 року № 273 - т .1, а.с.32-33).
Згідно з протоколом провед еного 31.05.2007 року конкурсу по роз міщенню засобів дрібнороздр ібної торговельної мережі, п ослуг на території Ленінсько го району міста Севастополя на 2007 рік, ОСОБА_2 визнана од ним з переможців цього конку рсу за спеціалізацією "екску рсійні квитки" (т.1, а.с.50).
Надалі, 14.07.2009 року Севастопо льська міська рада, розгляну вши протест прокурора міста Севастополя від 23.04.2009 року, свої м рішенням № 7287 привела рішенн я Севастопольської міської р ади від 25.03.2003 року № 732 у відповід ність до Закону України "Про д озвільну систему у сфері гос подарської діяльності", у том у числі скасувала додаток 5 до рішення міської ради від 25.03.2003 року №732, а саме, Положення про порядок проведення конкурсу на розміщення засобів дрібн ороздрібної торгівельної ме режі, послуг у місті Севастоп олі (т.1, а.с.66-68, 114-121).
Згідно з частиною першою ст атті 4 Закону України "Про дозв ільну систему у сфері господ арської діяльності" від 06.09.2005 № 2806, який набрав чинності 06.01.2006 ро ку, виключно законами, які рег улюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозві льного характеру, встановлює ться: необхідність одержання документа дозвільного харак теру; дозвільний орган, уповн оважений видавати документ д озвільного характеру; платні сть або безоплатність видачі документа дозвільного харак теру; вичерпний перелік підс тав для відмови у видачі доку мента дозвільного характеру ; можливість набуття суб'єкто м господарювання права на пр овадження певних дій щодо зд ійснення господарської діял ьності за декларативним прин ципом.
Пункт 7 статті 11 Закону Украї ни "Про дозвільну систему у сф ері господарської діяльност і" передбачає обов'язок орган ів місцевого самоврядування протягом шести місяців прив ести свої нормативно-правові акти у відповідність із вимо гами цього Закону, а відповід но до пункту 2 статті 11 цього За кону, закони та інші норматив но-правові акти, прийняті до н абрання чинності цим Законом , діють у частині, що не супере чить цьому Закону.
Судом першої інстанції вст ановлено, що на час проведенн я конкурсу по розміщенню зас обів дрібнороздрібної торгі вельної мережі, послуг на тер иторії Ленінського району мі ста Севастополя на 2007 рік ріше ння Севастопольської місько ї ради від 25.03.2003 року № 732 не було п риведено у відповідність до вимог Закону України "Про доз вільну систему у сфері госпо дарської діяльності".
Таким чином, Ленінська райо нна державна адміністрація м . Севастополя 31.05.2007 року провела конкурс по розміщенню засоб ів дрібнороздрібної торгіве льної мережі, послуг на терит орії Ленінського району м. Се вастополя на 2007 рік згідно з рі шенням Севастопольської міс ької ради від 25.03.2003 року № 732, яке с уперечило положенням частин и другої статті 19 Конституції України, частини першої стат ті 4 Закону України "Про дозвіл ьну систему у сфері господар ської діяльності".
Конкурс на розміщення засо бів пересувної дрібнороздрі бної торгівельної мережі, по слуг на території Ленінськог о району на 2007 рік проведено 31.05. 2007 року, тобто, після набрання ч инності Законом України "Про дозвільну систему у сфері го сподарської діяльності" (06.01.2006).
Виходячи з викладеного, суд першої інстанції дійшов обґ рунтованого висновку, що роз порядження від 17.05.2007 року №495-р "П ро порядок проведення конкур су на розміщення засобів дрі бнороздрібної торгівельної мережі, послуг на території Л енінського району м. Севасто поля на 2007 рік" є таким, що не від повідає Закону України "Про д озвільну систему у сфері гос подарської діяльності" та не підлягає застосуванню при в ирішенні спору.
Так само рішення Севастоп ольської міської ради від 25.03.20 03 року № 732 "Про збір за видачу д озволу на розміщення об'єкті в торгівлі (послуг) і порядок о формлення дозволів на розміщ ення об'єктів торгівлі, послу г" на час проведення конкурсу не підлягало застосуванню.
Судова колегія погоджуєт ься з висновком суду першої і нстанції, що розпорядження Л енінської районної державно ї адміністрації м. Севастопо ля від 17.05.2007 року № 495-р "Про порядо к проведення конкурсу на роз міщення засобів дрібнороздр ібної торгівельної мережі, п ослуг на території Ленінсько го району міста Севастополя на 2007 рік" є таким, що прийнято Л енінською районною державно ю адміністрацією м. Севастоп оля всупереч законодавству У країни, у зв'язку з чим і сам ко нкурс проводився Ленінською районною державною адмініст рацією м. Севастополя всупер еч статті 19 Конституції Украї ни та чинному законодавству України, зокрема, Закону Укра їни "Про дозвільну систему у с фері господарської діяльнос ті".
Відповідно до частини друг ої статті 4 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и господарський суд не засто совує акти державних та інши х органів, якщо ці акти не відп овідають законодавству Укра їни.
Крім того, пунктом 1 Інформа ційного листа Вищого господа рського суду України від 29.09.2009 № 01-08/530 "Про деякі питання, поруше ні у доповідних записках гос подарських судів України у п ершому півріччі 2009 року щодо з астосування норм Господарсь кого процесуального кодексу України" передбачено, що госп одарський суд не застосовує акти державних та інших орга нів, якщо ці акти не відповіда ють законодавству України. Н аведене стосується й актів о рганів місцевого самоврядув ання як нормативних, так і нен ормативного характеру (індив ідуальної дії).
Доводи заявника апеляційн ої скарги щодо порушення пра вил підвідомчості розгляду справи не знайшли свого підт вердження з огляду на наступ не.
Відповідно до підпункту 1 пу нкту 1 статті 3 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни справа адміністратив ної юрисдикції (далі - ад міністративна справа) - перед аний на вирішення адміністра тивного суду публічно-право вий спір, у якому хоча б одні єю зі сторін є орган виконавч ої влади, орган місцевого с амоврядування, їхня посадов а чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на осн ові законодавства, в тому ч ислі на виконання делегован их повноважень.
Згідно з підпунктом 1 пункту 1 статті 17 Кодексу адміністра тивного судочинства України компетенція адміністративн их судів поширюється на спо ри фізичних чи юридичних ос іб із суб'єктом владних повн оважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів інди відуальної дії), дій чи бездія льності.
Як вбачається з матеріалів справи, предметом спору було визнання недійсним договор у та стягнення грошових кошт ів отже, наявний спір про прав о, який підлягає розгляду за правилами Господарського пр оцесуального кодексу Україн и. Крім того, вимога про стягн ення грошових коштів виплива є з господарських відносин.
Сукупність наведених обст авин виключають розгляд сп рави в порідку адміністрати вного судочинства.
Доводи Ленінської районно ї державної адміністрації мі ста Севастополя, про порушен ня судом першої інстанції н орм процесуального права та відмову у відкладенні розгл яду справи у суду першої інст анції є неспроможними, оскіл ьки відкладення розгляду спр ави є правом та прерогативою суду, основною умовою для яко го є не відсутність у судовом у засіданні представників ст орін, а неможливість вирішен ня спору у відповідному судо вому засіданні. Зазначена пр авова позиція висловлена у п останові Вищого господарськ ого суду України від 03.06.2009 № 2-7/1060 8-2008.
З врахуванням вищенаведен ого оскаржене рішення відпо відає вимогам закону і мате ріалам справи, а доводи апеля ційної скарги висновків суд у першої інстанції не спрос товують.
Керуючись статтями 101, 103, 105 Господарського процесуал ьного кодексу України, суд ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Ле нінської районної державної адміністрації міста Севасто поля залишити без задоволенн я.
Рішення господарського су ду міста Севастополя від 18.11.2009 року у справі № 5020-3/280 залишити без змін.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Севастопольський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2009 |
Оприлюднено | 14.09.2010 |
Номер документу | 11018527 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Заплава Людмила Миколаївна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Заплава Людмила Миколаївна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Фенько Тетяна Павлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні