ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" квітня 2023 р. м. Житомир Справа № 906/1285/22
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Кравець С.Г.
секретаря судового засідання: Круглецької А.І.
за участю представників сторін:
від позивача: Михальчук К.О. - представник, виписка з ЄДР;
від відповідача: не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу (м.Житомир)
до Комунального виробничо-господарського підприємства (Житомирська область, м.Коростень)
про стягнення 10 537,80 грн.
Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулась до Господарського суду Житомирської області з позовом до Комунального виробничо-господарського підприємства про стягнення завданих збитків у розмірі 10 537,80грн, а також судових витрат.
Ухвалою суду від 09.01.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 15.02.2023.
Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 15.02.2023 підготовче засідання відкладено на 02.03.2023.
Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 02.03.2023 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/1285/22 до судового розгляду по суті на 03.04.2023.
Представник позивача в судовому засіданні 03.04.2023 позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити з підстав, наведених у позовній заяві.
Відповідач повноважного представника в судове засідання 03.04.2023 не направив, про час та місце розгляду справи повідомлявся своєчасно та належним чином. У відзиві на позов відповідач просив у позові відмовити в повному обсязі за безпідставністю.
31.03.2023 на адресу суду від представника відповідача надійшла заява №305 від 31.03.2023 про розгляд справи без участі сторони, в якій представник просила судове засідання проводити за відсутності представника відповідача; позовні вимоги вважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Згідно з частиною 1 статті 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача своєчасно та належним чином про час і місце розгляду справи і забезпечення явки останнього в судове засідання для реалізації ним права на судовий захист своїх прав та інтересів.
З огляду на те, що неявка в засідання суду відповідача, не перешкоджає розгляду справи, господарський суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
З матеріалів справи вбачається, що рішенням сесії Коростенської міської ради №1807 від 12.03.2015р виконавцем послуг по вивезенню побутових відходів в м. Коростень визначено Комунальне виробничо-господарське підприємство.
Судом встановлено, що Комунальному виробничо-господарському підприємству надано в користування земельну ділянку з кадастровим номером 1822385200:22:000:0156, загальною площею 30,0 га, з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури, яка розташована на території Сингаївської сільської ради Коростенського району. На зазначеній земельній ділянці розміщено полігон твердих побутових відходів м. Коростень, що підтверджується Державним актом на право постійного користування землею у від 27.09.2004 та витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 05.01.2016 (а.с.123-129).
Відповідно до абзацу 5 частини 1 статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контрою) у сфері господарської діяльності", на скарги гр. ОСОБА_4 від 03.03.2021, гр. ОСОБА_3 від 04.03.2021, ОСОБА_1 від 05.03.2021, погодження Державної екологічної інспекції України від 11.03.2021 №4.2/400ПГ та на підставі направлення Державної екологічної інспекції Поліського округу №115 від 12.03.2021, у період з 16.03.2021 по 22.03.2021 Державною екологічною інспекцією Поліського округу (позивач) проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним виробничо-господарським підприємством в частині дотримання законодавства про оцінку впливу на довкілля, використання та охорону земель, охорону і раціональне використання водних ресурсів та поводження з відходами на території Коростенського району, за результатами якої складено акт №98 від 22.03.2021 (а.с.11, 15-18-53).
Перевіркою встановлено, що відповідачем: станом 31.12.2020 року обсяг видалення твердих побутових відходів КВГП на полігоні ТПВ в м.Коростень становить 442 449,7 тон, проектний обсяг видалення відходів на полігоні згідно паспорта МВВ №26.3 від 09.09.2004 року, становить 535 916 тон, то за три роки обсяг видалених твердих побутових відходів на полігоні КВГП м.Коростень досягне проектного обсягу, а також у зв`язку із відсутністю в м.Коростень альтернативи у сфері поводження з відходами, окрім, як їх захоронення, у зв`язку з відсутністю потужностей для безпечного перероблення та утилізації твердих побутових відходів, КВГП не отримано висновок з оцінки впливу на довкілля щодо визначення можливості подальшої експлуатації полігону твердих побутових відходів, що розташований поблизу с.Грозино Коростеньского району з метою безпечного, для навколишнього природного середовища, остаточного захоронення твердих побутових відходів; відсутній у КВГП висновок з оцінки впливу на довкілля на Том 10 оцінка впливу на навколишнє середовище до Коригування робочого проекту "Будівництво полігону твердих побутових відходів для м.Коростень від 2018 р."; посадовими особами Коростенської міської ради допущено протиправну бездіяльність в частині здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища, здійснення контролю за діяльністю КВГП у сфері поводження з відходами, здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території, що призвело до порушення вимог законодавства у сфері поводження з відходами під час захоронення твердих побутових відходів на полігоні Коростенської міської ради поблизу с.Грозино Коростеньського р-ну; приймання та облік відходів здійснюється не працівниками КВГП, а третьою особою, що не відповідає Правилам, затверджених наказом №435; не розроблені КВГП щорічні технологічні плани організації робіт із захоронення відходів, на які позначаються робочі карти; не забезпечується екологічна та санітарна безпека згідно Правил, затверджених наказом №435, а саме: не здійснюється радіометричний контроль відходів, не в повній мірі встановлено тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі на основних напрямках поширення легких фракцій відходів, не встановлено звукове та біоакустичне обладнання для відлякування птахів, не здійснюється дослідження ґрунту на території полігону побутових відходів та у межах санітарно-захисної зони (на відстані 50, 100, 200 і 500 м); КВГП не забезпечено збирання фільтрату і стічних вод полігону мережею канав у ставок-відстійник; КВГП не обладнано мережу спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод; КВГП здійснюється змішування та захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів на полігоні твердих побутових відходів м.Коростень, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія; не ведеться первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за формою 1-ВТ; не в повній мірі здійснюються організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів; на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів не складено технічний паспорт відходів, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів; КВГП у державному статистичному спостереженні "Утворення та поводження з відходами за 2020 рік" за формою №1 відходи, зазначено дані щодо поводження з відходами, а саме не зазначено обсяги утворення власних відходів; не проведено розрахунок показника загального утворення відходів, що утворюються в процесі господарської діяльності КВГП з метою визначення необхідності подання Декларації про відходи або отримання спеціального дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами та розроблення реєстрової картки об`єкта утворення, оброблення та утилізації відходів; не вносяться зміни до паспорту місця видалення відходів за результатами спостережень, контрольних замірів, додаткових робіт; не забезпечується професійна підготовка, підвищення кваліфікації та проведення атестації посадових осіб КВГП, що залучені до операцій захоронення твердих побутових відходів на полігоні; відсутній дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; не забезпечує щоквартальне подання інформації згідно Порядку, затвердженого ПКМУ №1221.
Акт про порушення земельного законодавства підписаний та отриманий головним інженером КВГП - Стаднік М.В. та начальником КВГП Якубовським Л.П.
16.03.2021 старшим державним інспектором Державної екологічної інспекції Поліського округу, у присутності головного інженера КВГП Стадніка М.В., на землях промисловості на території Комунального виробничо-господарського підприємства проведено відбір об`єднаної проби ґрунту: з земельної ділянки, розташованої на території полігону твердих побутових відходів в південо-західній частині; з земельної ділянки розміщеної на відстані 50 метрів від огорожі полігону ТВП, в межах санітарно-захисної смуги з південно-західної сторони; умовно-чистої контрольної проби, про що складено акт відбору проб ґрунтів № 02-21/1 від 16.03.2021 року (а.с.54-56).
Враховуючи, що на момент підписання акту планової перевірки КВГП не були готові результати інструментально-лабораторних вимірювань, відібраних вищевказаних проб ґрунту, факт можливого забруднення земель, внаслідок порушення Правил експлуатації полігонів ТПВ, позивачем не вказувався в описі виявлених порушень.
Протоколом вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів Державної екологічної інспекції Поліського округу №02-21/1 від 22.03.2021, в пробі ґрунту №04/21/1 виявлено перевищення вмісту хімічних речовин - міді (рухомі форми), заліза (рухомі форми), нікелю (рухомі форми), свинцю (валова форма) та цинку (рухомі форми) у порівнянні з контрольним вмістом речовини у ґрунті контрольної проби ґрунту №05/21/1.
Протоколом №02/21/1 від 22.03.2021 вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 22.03.2021 оформлено вміст (масову частку) забруднюючих речовин на території Комунального виробничо-господарського підприємства за адресою Житомирська область, м.Коростень, вул.Грушевського, 23:
- на земельній ділянці, розташованій на території полігону твердих побутових відходів в південно-західній частині, площею 100 кв. м виявлено: фосфор 15,8 мг/кг; мідь 2,5 мг/кг; залізо 36,4 мг/кг; нікель
- на земельній ділянці, розташованій на відстані 50м від огорожі полігону ТПВ, в межах санітарно-захисної смуги з південно-західної сторони, площею 2000,0кв.м виявлено: мідь 2,0 мг/кг; залізо 30,1 мг/кг; нікель
- на земельній ділянці, умовно-чиста контрольна проба для фону, площею 25,0 кв.м виявлено: амоній/азот амонійний 28,6 мг/кг; сульфати 76,8 мг/кг; фосфор /п`ятиоксид фосфору P2O5 12,4 мг/кг; хлорид 52,2 мг/кг; мідь 1,2 мг/кг; залізо 22,0 мг/кг; марганець 1,6 мг/кг; нікель
22.03.2021 стосовно завідувача полігону ТПВ ОСОБА_2 було складено протокол про адміністративне правопорушення №008172 від 22.03.2021 за порушення ст.ст. 82,82-1,82-8,82-6 КУпАП, ст.42 Закону України "Про відходи", ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №365-2.3 від 22.03.2022 за порушення ст.ст. 82,82-1,82-8,82-6 КУпАП, ст.42 Закону України "Про відходи", ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" (а.с.93-94) та притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в сумі 1020,00грн (а.с.95-96). За вказаною постановою штраф в сумі 1020,00грн 01.04.2021 було сплачено ОСОБА_2 (а.с.97).
23.03.2021 стосовно завідувача полігону ТПВ ОСОБА_2 було складено протокол про адміністративне правопорушення №008173 від 23.03.2021 за порушення ст.ст. 52 КУпАП, ст.56 Закону України "Про охорону земель", ст.42 Закону України "Про відходи" та винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №490-2.3 від 02.04.2021 за порушення ст.ст. 52, 242-1, 283, 284 КУпАП, ст.ст. 96,167,211 Земельного кодексу України, ст.ст. 35,45,46,56 Закону України "Про охорону земель", ст.ст. 17,32,33,42 Закону України "Про відходи" (а.с.98-101) та притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в сумі 850,00грн. За вказаною постановою штраф в сумі 850,00грн 13.05.2021 було сплачено ОСОБА_2 (а.с.102).
24.05.2021 Державною екологічною інспекцією Поліського округу надіслано Комунальному виробничо-господарського підприємству претензію №44-2.3/3 від 24.05.2021 про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення хімічними речовинами земель пробної ділянки №04/21/1 площею 2000 кв.м. в межах земельної ділянки з кадастровим номером №1822385200:22:000:0023, що розташована на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області в сумі 10 537,80грн (а.с.65-69), до якої додано обґрунтований розрахунок розміру збитків від 13.05.2021 (а.с.70-80), в якому зазначено, що підприємством забруднено земельні ресурси через порушення природоохоронного законодавства на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області внаслідок порушення Правил експлуатації полігонів ТПВ.
Вказану претензію відповідачем залишено без задоволення у зв`язку з чим Державна екологічна інспекція Поліського округу звернулась до суду з позовом про стягнення з Комунального виробничо-господарського підприємства 10 537,80грн збитків, заподіяних порушенням природоохоронного законодавства.
Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову заперечив, просив у позові відмовити посилаючись, зокрема на те, що в користуванні відповідача перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 1822385200:22:000:0156, в той час як позивач посилається на факт проведення відбору проб на земельній ділянці з кадастровим номером 1822385200:22:000:0025. Вказав, що на полігоні побутових відходів обладнана мережа спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод. Зазначає, що в жовтні 2022 року ДУ "Житомирський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України" було проведено лабораторні дослідження проб води з однієї із свердловин та проб води із наявної на території полігону побутових відходів поверхневої водойми, результати яких не підтверджують забруднення хімічними речовинами.
Оцінивши подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з такого.
Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються, зокрема, Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Законом України "Про відходи", Законом України "Про охорону земель", а також іншим спеціальним законодавством.
Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з ч. 1 ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси (ст.5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").
Відповідно до ст.34 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Відповідно до ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог: раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища; здійснення заходів щодо відтворення відновлювальних природних ресурсів; застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення; збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні; здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб. При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених цим Законом та іншим законодавством України.
За приписами статті 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку та забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.
Відповідно до ст.46 Закону України "Про охорону земель", при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються, зокрема, запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій. Розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про відходи".
Згідно ст. 17 Закону України "Про відходи" суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, зокрема: д) забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; є) здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване виділення тих відходів, що не підлягають утилізації; ж) не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; к) забезпечувати розробку в установленому порядку та виконання планів організації роботи у сфері поводження з відходами; л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України; р) здійснювати планування нового будівництва або реконструкції об`єкта поводження з відходами з дотриманням вимог законодавства про містобудування; т) виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством, щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища відходами.
Відповідно до ст.33 Закону України "Про відходи", зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства. Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням норм і правил, передбачених законодавством України.
Відповідно до ст. 42 Закону України "Про відходи", особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність, зокрема, за: а) порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків; ж) порушення правил ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами; и) невиконання вимог щодо поводження з відходами (під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення та захоронення), що призвело до негативних екологічних, санітарно-епідемічних наслідків або завдало матеріальної чи моральної шкоди; ї) порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронення промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шлакосховищ, золовідвалів тощо).
В порушення вищевказаних вимог законодавства Комунальне виробничо-господарське підприємство здійснило забруднення земель хімічними речовинами шляхом порушення природоохоронного законодавства на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області внаслідок порушення Правил експлуатації полігонів ТПВ.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
Статями 1, 6 Закону України "Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль) діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) це планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій. Підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
За приписами ч.ч. 6, 7 статті 7 Закону України "Про основні засади здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.
На підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
За змістом зазначених норм слідує, що за результатом проведення перевірки орган державного нагляду (контролю) у разі виявлення правопорушення відносно суб`єкта господарювання та наявності підстав для вжиття заходів реагування на підставі акту складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення виявлених порушень.
Акт №98 від 22.03.2021, складений Державною екологічною інспекцією Поліського округу за результатом проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання Комунального виробничо-господарського підприємства вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, підписаний уповноваженою особою без зауважень та є чинним.
Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб`єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності встановлює Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27 жовтня 1997р. №171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 4 квітня 2007 р. № 149) та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 5 травня 1998 р. за № 285/2725 (далі - Методика).
Під час вирішення відповідних спорів суд має надавати оцінку, у тому числі розрахунку розміру заявленої до стягнення шкоди, зумовленої забрудненням земельної ділянки, встановлювати чи не здійснено такий розрахунок із порушеннями та чи підтверджується він документально.
Методика визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, розроблена відповідно до Законів України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закону України "Про відходи" та інших нормативно-правових актів (п. 1.1. Методики).
Методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів (п. 1.3. Методики).
Відповідно з підпунктом 3.1. Методики, землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх граничнодопустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).
Згідно з п. 3.2. Методики, землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
Пунктом 3.3. Методики передбачено, що факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
Визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним завданням через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов. За наявності інформації про кількість (об`єм, маса) забруднюючої речовини, яка проникла у певний шар землі, визначаються площа, глибина проникнення. Якщо за зовнішніми ознаками забруднення земельної ділянки неможливо встановити площу забруднення чи глибину проникнення, ці параметри визначають за підпунктом 3.6 цієї Методики (п.п. 3.4.1. та п. 3.4. Методики).
Відповідно до п.3.5. та п.п.3.5.1. Методики, при виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди. Об`єм відходів (м3), що спричинили засмічення, встановлюють за об`ємними характеристиками цього засмічення через добуток площі засмічення земельної ділянки та товщини шару цих відходів. Товщину шару відходів ділянки визначають вимірюванням.
Згідно з п.4.1. Методики, розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення.
Пунктами 4.5. - 4.7. Методики передбачено, що забруднюючі речовини, що спричинили забруднення земельної ділянки, поділені на 4 групи небезпечності, основою для визначення яких є величини граничнодопустимих концентрацій (ГДК) та орієнтовно допустимих концентрацій (ОДК) хімічних речовин в ґрунті (додаток 1). Розмір шкоди від забруднення земель визначається за формулою, а саме:
Рш = А х Гоз х Пд х Кз х Кн х Кег,
де
Рш - розмір шкоди від забруднення земель, грн;
А - питомі витрати на ліквідацію наслідків забруднення земельної ділянки, значення якого дорівнює 0,5;
Гоз - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала забруднення (засмічення), грн/кв.м;
ПД - площа забрудненої земельної ділянки, кв.м;
Кз - коефіцієнт забруднення земельної ділянки, що характеризує кількість забруднюючої речовини в об`ємі забрудненої землі залежно від глибини просочування;
Кн - коефіцієнт небезпечності забруднюючої речовини, значення якого визначається за додатком 1;
Кег - коефіцієнт еколого-господарського значення земель визначається за додатком 2.
Основою розрахунків розміру шкоди від забруднення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала забруднення (пункт 4.2 Методики); згідно з пунктом 4.7 Методики, Витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що зазнала забруднення, видає територіальний орган Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки через центри надання адміністративних послуг; за пунктом 4.12 Методики, форма розрахунку наведена в додатку 6, приклади розрахунків - в додатках 7 та 8.
Отже, спосіб та порядок визначення площі забрудненої земельної ділянки також мають бути підтверджені документально (Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 02.02.2021 у справі № 908/125/18).
Державною екологічною інспекцією Поліського округу здійснено розрахунок збитків, заподіяних державі шляхом забруднення земель хімічними речовинами через порушення природоохоронного законодавства на території Сингаївської сільської ради Коростенського району Житомирської області, розмір яких склав 10 537,80грн.
Вказаний розрахунок проведено у відповідності до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 року №171.
Доводи відповідача про те, що в користуванні відповідача перебуває земельна ділянка з кадастровим номером 1822385200:22:000:0156, в той час як позивач посилається на факт проведення відбору проб на земельній ділянці з кадастровим номером 1822385200:22:000:0025, судом відхиляються з огляду на таке.
За приписами пункту 5.8 "Правил експлуатації полігонів побутових відходів", затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 року №435, дослідження ґрунту на території полігона побутових відходів та у межах санітарно-захисної зони (на відстані 50, 100, 200 і 500 м) повинні проводитись не рідше ніж двічі на рік.
При цьому, під час проведення перевірки посадовими особами позивача відповідачем не було надано документів, які б підтверджували дослідження елементного складу ґрунту та виконання Правил затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 року № 435.
З огляду на вказане, працівниками екологічної інспекції було проведено відбір проб на території та за межами території полігону, яке здійснювалось з метою підтвердження факту впливу функціонування полігону на елементний склад ґрунту у межах санітарно-захисної зони (на відстані 50 м.).
Заперечуючи проти позовних вимог відповідач вказує, що на полігоні побутових відходів обладнана мережа спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод. Однак, посилання відповідача на те, що у жовтні 2022 року ДУ "Житомирський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ України" було проведено лабораторні дослідження проб води з однієї із свердловин та проб води із наявної на території полігону побутових відходів поверхневої водойми, результати яких не підтверджують забруднення хімічними речовинами, суд відхиляє як безпідставні. Так, позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства Комунальним виробничо-господарським підприємством в частині дотримання законодавства про оцінку впливу на довкілля, використання та охорону земель, охорону і раціональне використання водних ресурсів та поводження з відходами на території Коростенського району, Державною екологічною інспекцією Поліського округу було проведено у період з 16.03.2021 по 22.03.2021, тоді лабораторні дослідження ДУ "Житомирський обласний центр контролю та профілактики хвороб МОЗ", на який посилається відповідач, були проведені у 2022 році, а не на момент здійснення перевірки.
Судом враховується, що протоколом вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів Державної екологічної інспекції Поліського округу №02-21/1 від 22.03.2021р, в пробі 2 №04/21/1, що відібрана на площі 2000 м2 в межах земельної ділянки з кадастровим номером 1822385200:22:000:0023, виявлено перевищення вмісту хімічних речовин - міді (рухомі форми), заліза (рухомі форми), нікелю (рухомі форми), свинцю (валова форма) та цинку (рухомі форми) у порівнянні з контрольним вмістом речовини (вміст речовини у ґрунті за результатами інструментально-лабораторного контролю у контрольній пробі) у ґрунті контрольної проби 3 № 05/21/1.
При цьому, перевищення вмісту хімічних речовин у пробі 1 №03/21/1 та пробі 2 № 04/21/1 у порівнянні з контрольним вмістом речовини у грунті контрольної проби 3 № 05/21/1 співпадають, за виключенням хімічної речовини фосфор (рухомі форми), у перерахунку на п`ятиоксид, що свідчить про те, що перевищення хімічних речовин в ґрунті на земельній ділянці з кадастровим номером 1822385200:22:000:0023, зумовлено близькістю до полігону ТПВ, до якого позивач - Комунальне виробничо-господарське підприємство має пряме відношення.
Варто також зазначити, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Комунальним виробничо-господарським підприємством вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів також встановлено ряд порушень, зокрема КВГП: не здійснюється радіометричний контроль відходів; не здійснюється дослідження ґрунту на території полігона побутових відходів та у межах санітарно-захисної зони (на відстані 50, 100, 200 і 500 м); не забезпечено збирання фільтрату і стічних вод полігону мережею канав у ставок-відстійник; не обладнано мережу спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод та інші, які були зафіксовані Актом від 22.03.2021 №98.
За результатами дослідження наявних у справі доказів, суд дійшов висновку, про те, що у діях відповідача наявні всі елементи складу правопорушення, зокрема: протиправна поведінка відповідача полягає у забрудненні земель хімічними речовинами, всупереч чинного законодавства, що підтверджується матеріалами перевірки; наявна сама шкода, яка правомірно розрахована відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням земель хімічними речовинами, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27 жовтня 1997р. №171; а також причинний зв`язок, що виражений у заподіяні зазначеної шкоди саме протиправною поведінкою відповідача; вина відповідача виражена у забрудненні земельних ділянок.
З огляду на встановлені вище обставини, факт забруднення земель хімічними речовинами, завдання збитків державі, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди, причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою, наявність вини відповідача суд визнає доведеним.
Відповідач, станом на час розгляду справи, не виконав зобов`язання щодо відшкодування збитків на суму 10 537,80грн, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок забруднення земель хімічними речовинами, доказів сплати збитків в зазначеній сумі суду не надав. В матеріалах справи відсутні докази, які підтверджують протилежне.
Як визначає ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст.74 ГПК України докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За змістом статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи викладене, вимоги прокуратури про стягнення збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, внаслідок забруднення земель хімічними речовинами в сумі 10 537,80грн є обґрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати, відповідно до ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Комунального виробничо-господарського підприємства (11500, Житомирська область, Коростенський район, м.Коростень, вул.Шевченка, буд.67 А; ідентифікаційний код 03364889) до Державного бюджету Житомирської області на спеціальний розрахунковий рахунок: UA0289999803331000006827, код призначення: 24062100, код отримувача: 37976485, отримувач: ГУК у Житомирській області (ТГ м.Коростень), банк отримувача: Казначейство України:
- 10 537,80грн збитків, завданих навколишньому природному середовищу.
3. Стягнути з Комунального виробничо-господарського підприємства (11500, Житомирська область, Коростенський район, м.Коростень, вул.Шевченка, буд.67 А; ідентифікаційний код 03364889) на користь Державної екологічної інспекції Поліського округу (10014, Житомирська область, м.Житомир, вул. Леха Качинського, буд. 12-А; ідентифікаційний код 42163803):
- 2 481,00грн витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 13.04.23
Суддя Кравець С.Г.
Друк. :
1 - до справи,
2,3 - сторонам (рек.),
та на електронну пошту: polissya@dei.gov.ua, kvgp-2017@ukr.net
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2023 |
Оприлюднено | 17.04.2023 |
Номер документу | 110203972 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Кравець С.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні