ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"06" червня 2023 р. справа № 300/1271/23
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Гомельчука С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом: Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, вул. Незалежності, 20,м. Івано-Франківськ,76018 до ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 про стягнення податкового боргу, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної податкової служби в Івано-Франківській області (далі - позивач, ДПС) звернулось до суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1 (далі - відповідач) про стягнення податкового боргу.
Адміністративний позов мотивований наявністю у відповідача податкової заборгованості в результаті несплати земельного податку з фізичних осіб (код бюджетної класифікації 180103700) та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особми, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості та земельного податку з фізичних осіб (код бюджетної класифікації 18010300) в розмірі 42465,63 грн на підставі податкових повідомлень - рішень (далі - ППР):
- від 16.05.2019 № 5084989-5213-0907 на суму 15455, 57 грн (за звітний період 2019 року), залишок несплаченогоборгу 15437,58 грн;
- від 29.04.2020 №3578074-5233-0907 на суму 77,02 грн (за звітний період 2020 року);
- від 29.04.2020 №3578084-5233-0907 в розмірі 15455,57 грн (за звітний період 2020 року);
- від 23.04.2021 № 144247-2408-0907 в сумі 77,02 грн (за звітний період 2021 року);
- від 16.12.2022 № 144248-2408-0907/22 в розмірі 112,96 грн (за звітний період 2022 року);
- від 16.12.2022 №144248-2408-0907 на суму 9993,19 грн (за звітний період 2021 року);
- від 15.09.2022 №1431094-2411-0912 в розмірі 646,20 грн та пеня на суму 666,09 грн.
Позивач зазначає, що податкові зобов`язання з вищевказаних податків сплачуються фізичними особами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення - рішення . Відповідачем не сплачено такі податкові зобов`язання у встановлений законом строк та не оскаржено формування зазначених ППР, отже, на думку ДПС, вони є узгодженими. Відтак, податковий борг, який у творився, належить до стягнення. Адміністративний позов просить задовольнити.
На виконання вимог частини 3 статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України, головуючий суддя звернувся до управління ДМС в Івано-Франківській області із запитом від 22.03.2023 щодо надання інформації про зареєстроване місце проживання (перебування) відповідача.
03.04.2023 від відділу обліку та моніторингу інформації про реєстрацію місця проживання управління ДМС в Івано-Франківській області на адресу суду надійшли відомості про реєстрацію місця проживання такої фізичної особи.
Ухвалою від 07.04.2023 Івано-Франківським окружним адміністративним судом відкрито провадження в справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).
Ухвала про відкриття провадження направлена відповідачу за адресою зареєстрованого місця проживання та була йому вручена, що підтверджується відміткою у рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення.
ОСОБА_1 скористався правом подання відзиву на позов, який надійшов на адресу суду 01.05.2023. У відзиві зазначив, що що контролюючим органом подано позовну заяву в частині стягнення з нього суми коштів із земельного податку з фізичних осіб та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що сплачується фізичними особми, які є власниками об`єктів нежитлової нерухомості в розмірі 16580, 73 грн, стосовно якої судом уже приймалось рішення (справа № 300/2862/20) Також вважає, що копії податкових вимог виходять за строк позовної давності. Просив відмовити у задоволенні позову.
18.05.2023 ДПС надала до суду відповідь на відзив, в якій, зокрема, зазначено, що відповідач є власником земельних ділянок та об`єкту нерухомого майна та повинен сплачувати податки у встановленому порядку. Всі направлені ППР отримані ОСОБА_1 , що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень. Додає, що у разі якщо після направлення податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається
Ухвалою суду від 06.06.2023 закрито провадження у справі за позовом Головного управління ДПС в Івано-Франківській області до ОСОБА_1 в частині стягнення податкового боргу у сумі 15437,58 грн.
Тож до розгляду судом належить спір про стягнення з ОСОБА_1 податкового боргу в розмірі 27028,05 грн.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження, за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін, за наявними у справі матеріалами, у відповідності до вимог статті 262 КАС України, дослідивши в сукупності письмові докази, судом встановлено таке.
ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ДПС в Івано-Франківській області як платник податку.
Як вбачається з матеріалів справи, а саме відомостей з Автоматизованої інформаційної системи «Податковий блок» - «Перелік земельних ділянок, зареєстрованих в ІС «Податковий блок», що відповідає даним Державного реєстру речових прав, ОСОБА_1 належать такі земельні ділянки, що не спростовано відповідачем:
-земельна ділянка площею 0,2218 га, розташована за адресою: АДРЕСА_2 ; кадастровий номер 2625210100:01:031:0144. Цільове призначення земельної ділянки - «(03.11) нежитловий фонд (окремі будівлі, споруди та їх частини)» - Акт на право власності на земельну ділянку Серії ЯД №831053 (2007 рік).
-земельна ділянка площею 0,0997 га, розташована за адресою: АДРЕСА_3 . Цільове призначення земельної ділянки - «(02.01) для будівництва і обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд (міста-не більш як 0,10 га)».
За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ОСОБА_1 є власником об`єкта нерухомого майна, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 . Тип майна: нежитлова будівля (склад) площею 107,7 кв. м; реєстраційний номер 20791733, що також не заперечується відповідачем.
У відповідності до п. 286.5 ст. 286 ПК України ДПС нараховано за місцем знаходження земельних ділянок та надіслано ОСОБА_1 за місцем його реєстрації податкові повідомлення-рішення:
від 29.04.2020 №3578074-5233-0907 на суму 77,02 грн (за звітний період 2020 року);
- від 29.04.2020 №3578084-5233-0907 в розмірі 15455,57 грн (за звітний період 2020 року);
- від 23.04.2021 № 144247-2408-0907 в сумі 77,02 грн (за звітний період 2021 року);
- від 16.12.2022 №144248-2408-0907 на суму 9993,19 грн (за звітний період 2021 року);
- від 16.12.2022 № 144248-2408-0907/22 в розмірі 112,96 грн (за звітний період 2022 року).
Зазначені ППР направлені ОСОБА_1 з рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень №7830103423692 від 29.12.2022, №7830103006439 від 15.06.2021, №7830102925627 від 26.02.2021, що підтверджується матеріалами справи.
Також на виконання приписів ст. 266 статті Податкового кодексу України відповідачу вручено рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення №7830103400960 від 28.11.2022 податкове повідомлення-рішення №1431094-2411-0912 від 15.09.2022 на суму 646,20 грн щодо сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за 2021 рік. В результаті несвоєчасної сплати податку , відповідно до положень 129 статті Податкового кодексу України, нараховано пеню на суму 666,09 грн.
На виконання вимог абзацу 1 пункту 59.1. статті 59 Податкового кодексу України, Головним управлінням ДФС в Івано-Франківській області вручено відповідачу податкову вимогу форми "Ф" від 19.11.2015 за № 1762-23.
Враховуючи те, що у встановлений законом строк та ігноруючи податкову вимогу, сума податкового боргу в загальному розмірі 27028,05 грн добровільно не сплачена, позивач просить стягнути таку заборгованість з відповідача.
Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.
Відповідно до статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі- ПК України), зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пункту 6.1 статті 6 Податкового кодексу України податком є обов`язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу.
Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно до п. 269.1 ст. 269 ПК України платниками плати за землю є: платники земельного податку: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв);. землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування;платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Пунктом 287.1. ст. 287 ПК України визначено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.
Згідно з п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.
Пунктом 287.5 ст. 287 ПК України визначено, що земельний податок/орендна плата сплачується фізичними особами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення. Фізичними особами у сільській та селищній місцевості земельний податок може сплачуватися через каси сільських (селищних) рад або рад об`єднаних територіальних громад за квитанцією про приймання податкових платежів.
Згідно з п. 54.5 ст. 54 ПК України .платник податку несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановлену цим Кодексом
За приписами пп.266.1.1. п.266.1, пп. 266.2.1. п.266.2, пп.266.3.1. п.266.3 ст. 266 ПК України платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.Об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.Базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток
База оподаткування об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно та/або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності (пп.266.3.2 п.266.3 ст. 266 ПК України).
За пп. 266.7.1 п. 266.7 ст. 266 ПК України .обчислення суми податку з об`єкта/об`єктів нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, здійснюється контролюючим органом за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) власника такої нерухомості виходячи із загальної площі кожного з об`єктів нежитлової нерухомості та відповідної ставки податку.
Податкове зобов`язання за звітний період з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплачується фізичними особами протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення за місцем розташування об`єкта оподаткування і зараховується до відповідного бюджету згідно з положенням Бюджетного кодексу України {пп. 266.9.1 п.266.9 ст. 266; пункт «а» пп.266.10.1 п. 266.10 ст. 266 ПК України).
У відповідності до пункту 59.1 статті 59 ПК України, у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Згідно з пунктом 59.5 даної статті ПК України, у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
На підставі пп.129.1.1. п.129.1. ст. 129 ПК україни нарахування пені розпочинається: при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених цим Кодексом випадках, не пов`язаних з проведенням перевірки, або при нарахуванні контролюючим органом грошового зобов`язання, визначеного за результатами перевірки, - починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків такого зобов`язання, визначеного в податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом;.
Пунктом 102.1 статті 102 ПК визначено, що контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право провести перевірку та самостійно визначити суму грошових зобов`язань платника податків у випадках, визначених цим Кодексом, не пізніше закінчення 1095 дня (2555 дня - у разі проведення перевірки операції відповідно до статей 39 і 39-2 цього Кодексу), що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, звіту про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної пунктом 133.4 статті 133 цього Кодексу, та/або_граничного строку сплати грошових зобов`язань, нарахованих контролюючим органом, а якщо така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку контролюючий орган не визначає суму грошових зобов`язань, платник податків вважається вільним від такого грошового зобов`язання (в тому числі від нарахованої пені), а спір стосовно такої декларації та/або податкового повідомлення не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.
За визначенням підпункту 14.1.157 пункту 14.1 статті 14 ПК України податкове повідомлення-рішення - письмове повідомлення контролюючого органу (рішення) про обов`язок платника податків сплатити суму грошового зобов`язання, визначену контролюючим органом у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, або внести відповідні зміни до податкової звітності.
Пунктами 42.1, 42.2 статті 42 ПК України передбачено, що податкові повідомлення - рішення, податкові вимоги або інші документи, адресовані контролюючим органом платнику податків, повинні бути складені у письмовій формі, відповідним чином підписані та у випадках, передбачених законодавством, завірені печаткою такого контролюючого органу. Документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).
Статтею 56 ПК України встановлено порядок оскарження рішень контролюючих органів. За положенням пункту 56.15 статті 56 ПК України, скарга, подана із дотриманням строків, визначених пунктом 56.3 цієї статті, зупиняє виконання платником податків грошових зобов`язань, визначених у податковому повідомленні-рішенні (рішенні), на строк від дня подання такої скарги до контролюючого органу до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума грошового зобов`язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.
Відповідно до підпункту 56.18 статті 56 ПК України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Отже, у разі незгоди з податковим повідомленням-рішенням, яким платнику податків визначено грошове зобов`язання, останній має право оскаржити таке податкове повідомлення-рішення в адміністративному чи судовому порядку. Протягом строку оскарження грошове зобов`язання вважається неузгодженим.
Наявності обставини щодо оскарження вищевказаних податкових повідомлень-рішень судом не встановлено та доказів такого оскарження відповідач не надав.
За приписами 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом утворюють податковий борг.
Податковий борг відповідача підтверджується витягами з інтегрованих карток платника податків, податковими повідомленнями-рішеннями від 29.04.2020 №3578074-5233-0907 на суму 77,02 грн (за звітний період 2020 року, від 29.04.2020 №3578084-5233-0907 в розмірі 15455,57 грн (за звітний період 2020 року); від 23.04.2021 № 144247-2408-0907 в сумі 77,02 грн (за звітний період 2021 року), від 16.12.2022 № 144248-2408-0907/22 в розмірі 112,96 грн (за звітний період 2022 року), від 16.12.2022 №144248-2408-0907 на суму 9993,19 грн (за звітний період 2021 року); від 15.09.2022 №1431094-2411-0912 в розмірі 646,20 грн, розрахунком пені на суму 666,09 грн, корінцем податкової вимоги форми "Ф" від 19.11.2015 за № 1762-23, витягами з Автоматизованої інформаційної системи «Податковий блок» та довідкою про борг від 09.03.2023.
Наявність вказаної заборгованості відповідач не спростував та не надав доказів, які б свідчили про погашення податкового боргу, що є предметом стягнення, а саме недоїмки на суму 27028,05 грн.
На переконання суду відповідач зобов`язаний погасити вказану суму податкового боргу. Наявність такого обов`язку у відповідача є визначальним для вирішення цього спору.
Право позивача на звернення до суду з позовом про стягнення податкового боргу передбачене підпунктом 20.1.34 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України.
Враховуючи те, що на момент судового розгляду даної справи жодна зі сторін не надала суду підтвердження сплати податкового боргу в загальному розмірі 27028,05 гривень, така сума підлягає стягненню в судовому порядку.
З огляду на вищевказане, позов ДПС про стягнення з ОСОБА_1 податкового боргу в розмірі 27028,05 гривень належить до задоволення.
Ураховуючи те, що спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) не належать до стягнення з відповідача.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути в дохід бюджету з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) податковий борг в розмірі 27028,05 грн. (двадцять сім тисяч двадцять вісім гривень п`ять копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Гомельчук С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2023 |
Оприлюднено | 12.06.2023 |
Номер документу | 111410528 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на майно, з них податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні