Справа № 2-668/10р.
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
14 червня 2010 р. смт. Л еніне
Ленінський районний суд Автономної Республіки К рим у складі
головуючої судді Трубнік ова Ю.Л.
при секретарі Резяповій А. М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду цивільну справу за позово м ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Л енінському районі АРК про ви знання дій незаконними, зобо в' язання виплатити несплач ену суму пенсії, виплачувати пенсію в подальшому в розмір і 5 516,00 грн., проводити перерахун ок пенсії у випадку зміни роз міру мінімальної пенсії за в іком та прожиткового мінімум у, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача, в як ому просить визнати дії відп овідача щодо не нарахування пільгової пенсії як ліквідат ору наслідків на ЧАЕС згідно ст.ст. 49, 50, 54 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи» незаконними, з обов' язати провести перер ахунок пенсії та нарахувати додаткову пенсію за шкоду, сп ричинену здоров' ю у розмірі 23 085,18 грн, виплачувати пенсію в подальшому в розмірі 5 516,00 грн., проводити перерахунок пенсі ї у випадку зміни розміру мін імальної пенсії за віком та п рожиткового мінімуму.
Позивач в судове засідання позовні вимоги підтримав та наполягав на їх задоволені у повному обсязі.
У судовому засіданні предс тавник відповідача пояснив, що Управлінням Пенсійно го фонду України в Ленінсько му районі АРК не має можливос ті зробити позивачу перераху нку пенсії з розрахунку 8 міні мальних пенсій за віком, оскі льки йому вже нарахована та в иплачується пенсія згідно з ст. ст. 50, 54 Закону України "П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи", а також згідно з Поря дком нарахування пенсії за і нвалідністю внаслідок каліц тва або захворювання та пенс ії в зв' язку з втратою годув альника внаслідок Чорнобиль ської катастрофи, затверджен ого Постановою КМУ від 30.05 .1997 року № 523.
Вислухавши пояснення стор ін, дослідивши матеріали спр ави та оцінивши докази по спр аві в їх сукупності, суд вважа є, що позовні вимоги підлягаю ть задоволенню частково, вих одячи з наступного.
Відповідно до п. 1 "Положення про Пенсійний фонд України", з атвердженого Указом Президе нта України, від 01.03.2001, № 121/2001 Пенсі йний фонд України є централь ним органом виконавчої влади , що здійснює керівництво та у правління солідарною систем ою загальнообов'язкового дер жавного пенсійного страхува ння, провадить збір, акумуляц ію та облік страхових внескі в, призначає пенсії та готує д окументи для їх виплати, забе зпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та випл ату пенсій, допомоги на похов ання, інших соціальних випла т, які згідно із законодавств ом здійснюються за рахунок к оштів Пенсійного фонду Украї ни, здійснює контроль за ціль овим використанням коштів Пе нсійного фонду України. Він є головним розпорядником кошт ів для виплати до пенсії або щ омісячного довічного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії. Згід но з статтею 58 Закону України "Про загальнообов'язкове дер жавне пенсійне страхування" на Пенсійний фонд покладене керівництво та управлінь сол ідарною системою, збір, акуму ляція та облік страхових вне сків, призначення пенсії та п ідготовка документів для її виплати, забезпечення своєча сного і в повному обсязі фіна нсування та виплати пенсій, д опомоги на поховання, здійсн ення контролю за цільовим ви користанням коштів Пенсійно го фонду, вирішення питань, по в'язаних з веденням обліку пе нсійних активів застрахован их осіб на накопичувальних п енсійних рахунках, здійсненн я адміністративного управлі нь Накопичувальним фондом та інші функції, передбачені За коном і статутом Пенсійного фонду. Згідно з п.п. 6 пункту 2.2. ро зділу 2 Положення про управлі ння Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженою Постано вою Пенсійного фонду України від 30.04.2002 року 16 8-2. зареєстровано го в Міністерстві юстиції Ук раїни від 13.03.2008 року № 209/14900 саме на територіальні управління Пе нсійного фонду України в рай онах, містах, в районах в міста х покладені обов'язки щодо пр изначення (здійснення перера хунку) і виплати пенсії.
Судом встановлено, що позив ач є учасником ліквідації на слідків аварії на ЧАЕС, катег орія 1, що підтверджено відпов ідним посвідченням (а.с. 6) та ін валідом 2 групи, пов' язаної з участю у ліквідації аварії н а ЧАЕС (а.с. 7) в ідповідно з п оложеннями статті 14 Закону Ук раїни "Про статус і соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи" його віднесе но до 1 категорії осіб, які пос траждали внаслідок Чорнобил ьської катастрофи і одержує пенсію з інвалідності на пі дставі ст. 54 Закону України №796 та додаткову пенсію за шкоду , заподіяну здоров' ю на підс таві ст. 50 цього самого закону .
Як вбачається з мотивів поз ову та письмових заперечень відповідача, розрахунок пен сії позивачу відповідач здій снив з огляду на встановлени й Постановою Кабінету М іністрів України "Про підвищ ення розмірів пенсій та інши х соціальних виплат окремим категоріям пенсіонерів, фіна нсування яких здійснюється з а рахунок коштів державного бюджету" від 03.01.2002 року порядок, який істотно звужує обсяг вс тановлених законом прав.
Суд також зазначає, що УПФУ в Ленінському районі АРК без підставно здійснює виплату п енсії в розмірі, визначеному Постановою КМУ № 654 від 16.07.2008 рок у, а не в розмірі, встановленом у ст.ст. 50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи», оскільки закони Укра їни мають більшу юридичну си лу, ніж постанови КМУ і КМУ не вправі змінювати, встановлюв ати, чи то відміняти пільги, вс тановлені законами України.
Суд не бере до уваги посилан ня відповідача на частину п'я ту статті 54 Закону України "Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи", якою передбачено, що п орядок обчислення пенсії по інвалідності, що настала вна слідок каліцтва чи захворюва ння, і що пенсії у зв'язку з втр атою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи в изначається Кабінетом Мініс трів України, оскільки надан ня законодавцем такого права Кабінету Міністрів України не означає, що останній, встан овлюючи такий порядок, може д опустити звуження змісту та обсягу прав позивача, встано влених цим же Законом.
Оскільки зазначений поряд ок Кабінет Міністрів України встановив всупереч положень цього Закону, в тому числі й і нших законів, якими встановл ено розміри мінімальної пенс ії за віком, то суд знаходить м ожливим керуватись нормами п равового акту більшої юридич ної сили, тобто нормами стате й 50 та 54 Закону України "Про ста тус і соціальний захист гром адян, які постраждали внаслі док Чорнобильської катастро фи", з яких випливає, що під час визначення розміру пенсії т а щомісячної додаткової пенс ії за шкоду, заподіяну здоров 'ю, за основу їх нарахування бе реться мінімальна пенсія за віком.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими част иною першою статті 28 Закону Ук раїни "Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання", іншого нормативно-прав ового акта, який би визначав ц ей розмір або встановлював і нший розмір, немає. Суд не мож е застосувати до виниклих пр авовідносин положення части ни третьої статті 28 Закону Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння", з якої випливає, що мінім альний розмір пенсії за віко м, встановлений абзацом перш им частини першої цієї статт і, застосовується виключно д ля визначення розмірів пенсі й, призначених згідно з цим За коном, оскільки наявність та кої норми за відсутності інш ого мінімального розміру пен сії за віком не є підставою дл я відмови в реалізації позив ачем конституційної гаранті ї та права на отримання пенсі ї і щомісячної додаткової пе нсії за шкоду, заподіяну здор ов'ю, виходячи з розміру мінім альної пенсії за віком, як це в становлено статтями 50 та 54 Зак ону України "Про статус і соці альний захист громадян, які п остраждали внаслідок Чорноб ильської катастрофи".
Як вбачається з листа УПФУ в Ленінському районі № 92/Л-01 від 25.03.2010 року, в перерахунку йому п енсії з розрахунку 8 мінімаль них пенсій за віком відмовле но, оскільки йому вже нарахов ана та виплачується пенсія з гідно з ст. ст. 50, 54 Закону Ук раїни "Про статус і соціальни й захист громадян, які постра ждали внаслідок Чорнобильсь кої катастрофи", а також згідн о з Порядком нарахування пен сії за інвалідністю внаслідо к каліцтва або захворювання та пенсії в зв' язку з втрато ю годувальника внаслідок Чор нобильської катастрофи, затв ердженого Постановою КМ У від 30.05.1997 року № 523.
Згідно ст. 49 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи» пенсії особам, від несеним до категорій 1, 2, 3, 4, вста новлюються у вигляді: а) д ержавної пенсії; б) додатково ї пенсії за шкоду, заподіяну з доров'ю, яка призначається пі сля виникнення права на держ авну пенсію.
Відповідно до частини перш ої статті 50 зазначеного Закон у особам, віднесеним до катег орії 1, які є інвалідами II групи , призначається щомісячна до даткова пенсія за шкоду, запо діяну здоров'ю, у розмірі 75 про центів мінімальної пенсії за віком.
Згідно з частиною четверто ю статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист г ромадян, які постраждали вна слідок Чорнобильської катас трофи" в усіх випадках розмір пенсій для інвалідів II групи, щодо яких встановлено зв'язо к з Чорнобильською катастроф ою, не може бути нижчим 8 мінім альних пенсій за віком.
Оскільки зміни внесені до с т. 50 Закону України « П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи» підпунктом 13 пункту 28 розділу II Закону України від 28.12.2007 р. N 107-VI та до ст. 54 цього є зако ну, підпунктом 15 пункту 28 розді лу ІІ даного Закону, визнано такими, що не відповідають Ко нституції України (є неконст итуційними), згідно з Рішення м Конституційного Суду Украї ни від 22.05.2008 р. N 10-рп/2008. Суд врах овує, що рішення Конституцій ного Суду України у цій справ і має преюдиційне значення д ля судів загальної юрисдикці ї при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, я кі виникли внаслідок дії пол ожень статей зазначених зако нів, що визнані неконституці йними. Рішення Конституційно го Суду України є обов'язкови м до виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскаржене. Таким чино м, в даний час діє попередня ре дакція даних статей.
Відповідно до ч. І ст. 28 Закон у України "Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування" від 09.07.2003, № 1058-ІУ мінімал ьний розмір пенсії за віком в становлюється у розмірі прож иткового мінімуму для осіб, я кі втратили працездатність, визначеного законом.. Відпов ідно, позивач має право отрим увати пенсію та додаткову пе нсію в розмірах, встановлени х статтями 50, 54 Закону України « Про статус і соціальний захи ст громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської ка тастрофи» під час чинності р ішення Конституційного Суду України.
Наявність такого права у по зивача є визначальною для ви рішення вказаного спору, крі м того, це право гарантується Конституцією України (части на друга статті 46 Конституції України). Відповідно до части ни другої статті 19 Конституці ї України органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування, їх посадові осо би зобов'язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни. Згідно з положеннями частини четвертої статті 8 Ци вільно процесуального кодек су України у разі невідповід ності нормативно-правового а кта закону України, міжнарод ному договору, згода на обов'я зковість якого надана Верхов ною Радою України суд застос овує правовий акт, який має ви щу юридичну силу.
Отже, за конституційними но рмами, виходячи з пріоритетн ості законів над підзаконним и актами, при визначенні розм іру пенсій позивачеві застос уванню підлягають частина пе рша статті 50 та частина четвер та статті 54 Закону України "Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи".
Таким чином, вимоги позивач а щодо зобов' язання виплати ти пенсію згідно ст.ст. 50, 54 Зако ну України "Про статус і соціа льний захист громадян, які по страждали внаслідок Чорноби льської катастрофи" є правом ірними та підлягають задовол енню.
Суд не вбачає підстав для ви знання дій відповідача незак онними, оскільки пенсія пози вачу нараховувалась та сплач увалась в спірний період згі дно Постанови КМУ.
В задоволенні вимог про зоб ов' язання відповідача випл ачувати позивачу пенсію у ро змірі 5 516,00 грн. в подальшому, пр оводити перерахунок пенсії в випадку зміни розміру мінім альної пенсії за віком належ ить відмовити, оскільки згід но до ст. 3 ЦПК України кожн а особа має право звернутися до суду за захистом своїх пор ушених, невизнаних або оспор юваних прав, свобод чи інтере сів . Позивач фактично зве рнувся за захистом права на м айбутнє, яке не порушено на да ний час і не має доказів того, що воно буде порушене в майбу тньому.
Оскільки суд не є органом, я кий нараховує спірну суму, то при ухвалені рішення на кори сть позивача суд може зобов' язати відповідача виплатити позивачу державну пенсію зг ідно з Законом України "П ро статус і соціальний захис т громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської кат астрофи" , а обов' язок по нарахуванню суми пенсії пок ладено на Управляння Пенсійн ого фонду України в Ленінськ ому районі АРК, як на спеціаль ний орган, який нарахує та вип лачує пенсію.
Згідно ст. 88 ЦПК України стор оні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з друг ої сторони понесені нею і док ументально підтверджені суд ові витрати. Так, вирішуючи пи тання щодо стягнення з відпо відача судови витрати в раху нок відшкодування позивачу, суд знаходить вимоги обґрунт ованими, оскільки вони підтв ерджені документально.
Керуючись ст.ст. 3, 7, 8, 10, 130, 131, 179, 208, 209, 212-215, 218, 223 ЦПК України, суд ,
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частк ово.
Зобов' язати відповідача Управління пенсійного Фо нду України в Ленінському ра йоні АРК виплатити ОСОБА_1 державну пенсію як інваліду 2 групи в зв' язку з впливом а варії на ЧАЕС згідно ст. 50 Закону України "Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи" з ро зрахунку 8 мінімальних пенсі й за віком та щомісячної дода ткової пенсії за шкоду, запод іяну здоров'ю, у розмірі, визна ченому ст. 50 Закону України "Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи" - 75% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2009 р. по червень 2010 р .
Стягнути з Управління П енсійного фонду України в Ле нінському районі АРК на кори сть ОСОБА_1 збір на інформ аційно-технічне забезпеченн я цивільного процесу у розмі рі 120 (сто двадцять) грн.
В задоволені в решті позовн их вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржен о до судової палати з цивільн их справ Апеляційного Суду А РК у м. Феодосії через Ленінсь кий районний суд АРК шляхом п одачі в 10-денний строк з дня пр оголошення рішення заяви про апеляційне оскарження і под анням після цього протягом 20 д нів апеляційної скарги, або б ез подання заяви про апеляці йне оскарження при умові под ання апеляційної скарги прот ягом десяти днів з дня прогол ошення рішення.
Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення ст року подання заяви про апеля ційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження н е було подано. Якщо було подан о заяву про апеляційне оскар ження, але апеляційна скарга не була подана у 20 денний стро к після подання заяви про апе ляційне оскарження, рішення суду набирає законної сили п ісля закінчення цього строку . У разі подання апеляційної с карги рішення, якщо його не ск асовано, набирає законної си ли після розгляду справи апе ляційним судом.
Суддя Трубн іков Ю.Л.
З оригіналом згідно:
Суддя Трубнік ов Ю.Л
Рішення набрало законно ї сили „ „
Оригінал рішення знаходи ться в цивільній справі № 2 - 668/10 р.
Суддя Трубніков Ю.Л.
Справа № 2-668/10р.
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
(вступна та резолютивна час тини)
14 червня 2010 р. смт. Лен іне
Ленінський районний суд Автономної Республіки К рим у складі
головуючої судді Трубнік ова Ю.Л.
при секретарі Резяповій А. М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі су ду цивільну справу за позово м ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Л енінському районі АРК про ви знання дій незаконними, зобо в' язання виплатити несплач ену суму пенсії, виплачувати пенсію в подальшому в розмір і 5 516,00 грн., проводити перерахун ок пенсії у випадку зміни роз міру мінімальної пенсії за в іком та прожиткового мінімум у, -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частк ово.
Зобов' язати відповідача Управління пенсійного Фо нду України в Ленінському ра йоні АРК виплатити ОСОБА_1 державну пенсію як інваліду 2 групи в зв' язку з впливом а варії на ЧАЕС згідно ст. 50 Закону України "Про статус і с оціальний захист громадян, я кі постраждали внаслідок Чор нобильської катастрофи" з ро зрахунку 8 мінімальних пенсі й за віком та щомісячної дода ткової пенсії за шкоду, запод іяну здоров'ю, у розмірі, визна ченому ст. 50 Закону України "Пр о статус і соціальний захист громадян, які постраждали вн аслідок Чорнобильської ката строфи" - 75% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2009 р. по червень 2010 р .
Стягнути з Управління П енсійного фонду України в Ле нінському районі АРК на кори сть ОСОБА_1 збір на інформ аційно-технічне забезпеченн я цивільного процесу у розмі рі 120 (сто двадцять) грн.
В задоволені в решті позовн их вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржен о до судової палати з цивільн их справ Апеляційного Суду А РК у м. Феодосії через Ленінсь кий районний суд АРК шляхом п одачі в 10-денний строк з дня пр оголошення рішення заяви про апеляційне оскарження і под анням після цього протягом 20 д нів апеляційної скарги, або б ез подання заяви про апеляці йне оскарження при умові под ання апеляційної скарги прот ягом десяти днів з дня прогол ошення рішення.
Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення ст року подання заяви про апеля ційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження н е було подано. Якщо було подан о заяву про апеляційне оскар ження, але апеляційна скарга не була подана у 20 денний стро к після подання заяви про апе ляційне оскарження, рішення суду набирає законної сили п ісля закінчення цього строку . У разі подання апеляційної с карги рішення, якщо його не ск асовано, набирає законної си ли після розгляду справи апе ляційним судом.
Суддя Трубн іков Ю.Л.
Суд | Ленінський районний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2010 |
Оприлюднено | 22.09.2010 |
Номер документу | 11210410 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Новоушицький районний суд Хмельницької області
Шуригіна Оксана Вікторівна
Цивільне
Ленінський районний суд Автономної Республіки Крим
Трубніков Юрій Леонідович
Цивільне
Маловисківський районний суд Кіровоградської області
Кавун Тетяна Володимирівна
Цивільне
Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська
Самсонова Вікторія Василівна
Цивільне
Селидівський міський суд Донецької області
Ясинський Олександр Володимирович
Цивільне
Сокальський районний суд Львівської області
Адамович Михайло Ярославович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні