РІШЕННЯ Справа № 2-688\10
І м е н е м У к р а ї н и
13 вересня 2010 року Козельщинськи й районний суд Полтавської о бласті
в складі: головуючого судді: - Оксенюк М.М.
розглянувши в смт. Козе льщині цивільну справу за по зовом ОСОБА_2 до У правління пенсійного фонду У країни в Козельщинському рай оні Полтавської області про стягнення недоплачених сум щомісячної державної соціал ьної допомоги дітям війни, -
в с т а н о в и в :
Позивач зверну вся до суду із позовом до Упра вління пенсійного фонду Укра їни в Козельщинському районі про визнання дій відповідач а по невиплаті в повному обся зі підвищення до пенсії їй як дитині війни за 2007-2010 роки непра вомірними, зобов' язати УПФ України в Козельщинському ра йоні нарахувати і виплатити йому щомісячне підвищення до пенсії відповідно ЗУ «Про со ціальний захист дітей війни» за період з 01 січня 2007 року по 30.06.2010 року.
Далі, в позові позивач зазна чив, що він належить до соціал ьної категорії «Дитина війни » та відповідно до ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни» має право на отримання со ціальної допомоги в розмірі 30% від мінімального розміру пе нсії за віком. Відповідач всу переч закону не здійснює нар ахування та виплату вищезазн аченого підвищення до пенсії , у зв' язку з чим утворилася з аборгованість за період з 01.01.2007 року по 31.12.2009 року в розмі рі 3774 грн. 50 коп.
В судове засідання позивач та представник відповідача не з'явились, про час та місце слухання справи були повідом лені своєчасно та належним ч ином, надали до суду заяви про розгляд справи без їх участі .
Відповідно до ч.2 ст. 197 ЦПК України, в зв' язку з неявкою сторін, фіксування судового процесу за допомогою звукоз аписувального технічного за собу не здійснюється.
Суд, дослідивши письмові м атеріали справи встановив на ступне:
Судом встановлено, що позив ач має правовий статус дитин и війни відповідно до ст.1 ЗУ « Про соціальний захист дітей війни», що підтверджується в ідміткою у пенсійному посвід ченні та довідкою про суму от риманої надбавки де зазначен о, що позивач перебуває на обл іку в пенсійному фонді як отр имувач пенсії, має статус «ди тина війни».
Із заперечень УПФУ в Козель щинському районі встановлен о, що відповідач не здійснює п озивачу зазначених виплат, п осилаючись на відсутність у нього коштів та на невизначе ність розрахункової величин и (мінімальної пенсії за віко м) для розрахунку підвищень д о пенсії категорії громадян, які мають статус дітей війни .
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", дітям війни пенс ії або щомісячне довічне гро шове утримання чи державна с оціальна допомога, що виплач ується замість пенсії, підви щуються на 30 відсотків мініма льної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни", фінансове забезпеченн я державних соціальних гаран тій, передбачених цим Законо м, здійснюється за рахунок ко штів Державного бюджету Укра їни.
Позовна вимога позивача щ одо здійснення йому нарахува ння та виплатити йому до пенс ії за 2007 рік щомісяч не підвищення до пенсії відп овідно ЗУ «Про соціальний за хист дітей війни» , то с уд вважає такі вимоги частко во обґрунтованими, виходячи з наступного
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України "Про Державний бюдже т на 2007 рік", дію статті 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", з урахуванням с т. 111 цього Закону, було зупинен о.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 за №6-рп\2007 року, у справі за поданням 46 на родних депутатів України щод о відповідності Конституції України (конституційності) п оложень статей 29, 36 ч. 2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46, ст. 71, ст. ст. 98, 101, 103, 111 Закону України "П ро Державний бюджет України на 2007 рік" (справа про соціальні гарантії громадян), визнано т аким, що не відповідає Консти туції України (є неконституц ійним) положення п. 12 ст. 71 Закон у України "Про Державний бюдж ет на 2007 рік", яким зупинено дію ст. 6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни", з ур ахуванням ст. 111 цього Закону.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними . Рішення Конституційного Су ду України є обов'язковим до в иконання на території Україн и, остаточним і не може бути ос каржене.
Відповідно до ч.2 ст.152 Консти туції України закони, інші пр авові акти або їх окремі поло ження, що визнані неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.
Виходячи з приписів ч.2 ст.152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України УПФУ в Коз ельщинському районі повинен був нараховувати та сплачув ати позивачу доплату до пенс ії, передбачену ст.6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни" з 09.07.2007 року, оскільк и з моменту ухвалення Консти туційним Судом України рішен ня щодо неконституційності п ункту 12 статті 71 Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни", ця норма втратила чинніст ь та не підлягала застосуван ню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з п риписами діючої норми ст. 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни", нараховув ати та здійснювати позивачу відповідні доплати.
Що стосується вимог позив ача про зобов'язання відпові дача нарахувати та виплатити йому в 2008 році щомісячну надба вку до пенсії в розмірі 30 % міні мальної пенсії за віком, то су д вважає такі вимоги частков о обґрунтованими, виходячи з наступного.
Відповідно до п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України" текст статт і 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" викла дено в наступній редакції. Ді тям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону Укр аїни "Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціально го захисту") до пенсії або що місячного довічного грошов ого утримання чи державної соціальної допомоги, що ви плачується замість пенсії, виплачується підвищення у р озмірі надбавки, встановлено ї для учасників війни. Ветера нам війни, які мають право на о тримання підвищення до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , відповідно до цього Закону т а Закону України "Про статус в етеранів війни, гарантії їх с оціального захисту" дане під вищення провадиться за їх ви бором згідно з одним із закон ів.
Відповідно до довідки про с уму отриманої надбавки "дітя м війни" яка виплачується одн очасно з пенсією вбачається, що з 01 січня 2008 року позивачу бу ло нараховане та виплачуєтьс я зазначене підвищення відпо відно до встановленого розмі ру, а саме: 01.01.2008 року у розмірі 47 г рн., 01.04.2008 року у розмірі 48,10 грн., 01 .07.2008 року у розмірі 48,20 грн. з 01.10.2008 р оку і по даний час 49,80 грн.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп\2008 року, у справі за конституцій ними поданнями Верховного Су ду України щодо відповідност і Конституції України (конст итуційності) окремих положен ь ст.65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 ро зділу 2, пункту 3 розділу 3 Закон у України "Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України" і 101 народн их депутатів України щодо ві дповідності Конституції Укр аїни (конституційності) поло жень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 роз ділу 2 Закону України "Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України " (справа щодо предмета та зміс ту закону про Державний бюдж ет України), визнано таким, що не відповідає Конституції У країни (є неконституційним) п оложення п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державний бюдже т на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в України".
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв'яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей зазначеного закону, щ о визнані неконституційними . Рішення Конституційного Су ду України є обов'язковим до в иконання на території Україн и, остаточним і не може бути ос каржене.
Виходячи із системного ана лізу зазначених норм законод авства, рішення Конституційн ого Суді України від 22.05.2008 року та приписів ч.2 ст.152 Конституці ї України, суд дійшов висновк у, що з 22.05.2008 року УПФУ в Козельщи нському районі повинен був н араховувати та сплачувати по зивачу доплату до пенсії, пер едбачену ст.6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни" в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з моменту у хвалення Конституційним Суд ом України рішення щодо неко нституційності пп..41 розділу 2 Закону України "Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України", ця норма втр атила чинність та не підляга ла застосуванню. Отже, відпов ідач з 22.05.2008 року мав діяти у від повідності з приписами діючо ї норми ст.6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни", нараховувати та здійсню вати позивачу доплату до пен сії у розмірі 30% мінімальної п енсії за віком.
Між тим, до 22.05.2008 року, тобто до ухвалення зазначеного рішен ня Конституційним Судом Укра їни, відповідач, здійснюючи п озивачу доплати, передбачені ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни" в ре дакції від 01.01.2008 року, з урахува нням п.п.41 розділу 2 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни", діяв на підставі та у в ідповідності з діючою нормою зазначених законів, а тому по зовні вимоги щодо стягнення доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком з 01.01.2008 року по 21.05.2008 року задоволе нню не підлягають.
Що стосується вимог позив ача про зобов'язання відпові дача нарахувати та виплатити йому за період 01.01.2009 рік по 31.12.2009 р оку щомісячну надбавку до пе нсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, то суд вважає такі вимоги обґрунтованими , виходячи з наступного.
Згідно ст. 54 ЗУ «Про державни й бюджет України на 2009 рік», в 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто від носиться для основних соціал ьних та демографічних груп н аселення, встановлено в розм ірах, що діяли в грудні 2008 року. Розміри державних соціальни х гарантій на 2009 рік, що визнача ються залежно від прожитково го мінімуму, встановлюються відповідними законами Украї ни, цим Законом та нормативно -правовими актами Кабінету М іністрів України.
Відповідно до ЗУ «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік» прожитковий мінімум для осі б, які втратили працездатніс ть, становить: з 01 січня - 470 грн., з 01 квітня - 481 грн., з 01 липня - 482 грн., з 01 жовтня - 498 грн.
Відповідно до ЗУ «Про Держа вний бюджет України на 2009 рік» прожитковий мінімум для осі б, які втратили працездатніс ть, становить: з січня місяця - 498 грн., а із 01 листопада 2009 року становить 573 грн.
Також, суд бере до уваги, що З аконом України «Про Державни й бюджет на 2009 рік» не може ска совуватися чи змінюватися об сяг прав і обов'язків, пільг, к омпенсацій і гарантій, перед бачених іншими законами, з чо го є достатні підстави зроби ти висновок про те, що законом "Про Державний бюджет Україн и" не може встановлюватися ро змір гарантій, визначений ві дповідними законами.
В 2010 році є чинною ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у редакції від 18.11.2004 року.
Отже, відповідач з 09 лип ня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 2 2.05.2008 року по 31 грудня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року та з 01 січня 2010 року по 30 червн я 2010 року мав діят и у відповідності з приписам и діючої норми ст.6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни", нараховувати та зд ійснювати позивачу доплату д о пенсії у розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком.
Відповідно до статті 64 Конс титуції України конституцій ні права і свободи людини і гр омадянина не можуть бути обм ежені, крім випадків, передба чених Конституцією України.
Щодо доводів стосовно відс утності підстав для застосув ання до спірних правовідноси н ст.28 Закону України "Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування", суд зазна чає наступне.
Сторонами по справі не запе речується, що позивач, відпов ідно до ст.6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" має право на отримання до плати до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком.
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ст.28 З акону України "Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування", іншого нормати вно-правового акта, який би ви значав цей розмір або встано влював інший розмір, немає.
З огляду на викладене, суд в важає необґрунтованими дово ди відповідача щодо застосув ання положення ч.3 ст.28 зазначе ного Закону, з якої випливає, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абзац ом 1 частини 1 цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів пенсії, приз начених згідно з цим Законом , оскільки наявність такої но рми та відсутність іншого мі німального розміру пенсії за віком не є підставою для відм ови в реалізації позивачем к онституційної гарантії, вста новленої ст.46 Конституції Укр аїни та права на отримання до плати до пенсії, передбачено ї ст.6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни".
Також, суд відхиляє доводи в ідповідача щодо не визначено сті на законодавчому рівні п итання відносно органу на як ий покладено обов'язок здійс нення виплат підвищення до п енсії особам, які мають стату с дитини війни, оскільки Пенс ійний фонд України повинен д іяти у відповідності до Поло ження Про Пенсійний фонд Укр аїни, затвердженого Указом П резидента України від 01.03.2002 рок у за №121\2001 і здійснює свої повн оваження на підставі п.15 зазна ченого положення через створ ені в установленому порядку його територіальні управлін ня. Відповідно до Закону Укра їни " Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня" рішення про призначення т а перерахунок пенсій приймаю ться районними управліннями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонер ів.
Таким чином, обов'язок по на рахуванню та виплаті доплати до пенсії позивача, передбач еної ст.6 Закону України " Про с оціальний захист дітей війни " покладено на УПФУ в Козельщи нському районі, за місцем про живання позивача.
Суд не бере до уваги твердже ння відповідача яке міститьс я в запереченнях відповідача стосовно того, що по справі та кож повинно бути залучено в я кості співвідповідача "Держк азначейство", оскільки згідн о абз. 1 п.1 Положення про Пенсій ний фонд України, затверджен ого Указом Президента Україн и від 01.03.2002 року за №121\2001 Пенсійни й фонд України є центральним органом виконавчої влади.
Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов'язок щодо призначення пенсії; підготовки документів для її виплати; забезпечення своєчасного і в повному обся зі фінансування та виплату п енсій.
Отже, обов'язок по нарахуван ню та виплати доплати до пенс ії, яка передбачена Законом У країни "Про соціальний захис т дітей війни", покладено саме на органи Пенсійного фонду У країни.
Враховуючи, що держава взял а на себе обов'язок щодо випла ти позивачу 30% доплати до пенс ії та поклала виконання цьог о обов'язку на центральний ор ган виконавчої влади - Пенсій ний фонд України, який діє чер ез свої місцеві органи, що вхо дять в систему його органів, а ле вони не вчинили жодної дії для нарахування цих коштів т а їх виплати, суд вважає, що во ни не виконали своїх повнова жень без поважних причини.
Виходячи із системного ана лізу приписів Конституції Ук раїни та наведених нормативн о-правових актів, суд вважає б езпідставними посилання від повідача стосовно залучення в якості співвідповідача "Де ржказначейство", оскільки УП ФУ в Козельщинському районі є належним відповідачем по с праві.
Отже, суд виходить з того, що УПФУ в Козельщинському райо ні при виплаті соціальної до помоги в супереч вимогам ст. 62 ЗУ "Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" та ст. 58 ЗУ "Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к", ст. 54 ЗУ "Про Державний бюдже т України на 2009 рік", а також із в рахуванням довідки про суму отриманої надбавки позиваче м не отримано: за 2007 рік з 09 л ипня 2007 року по 31 грудня 2007 року у розмірі 710,94 грн. ( 410 грн. 06 ко п. х 30 % : 31 дн. х 23 дн.) + (410 грн. 06 коп. х 2 мі с х 30 %) + ( 415 грн. 11 коп. х 3 міс х 30 %) та за 2008 рік з 22.05.2008 року по 31.12.2008 рік у розмірі 715,23 грн .: (481 грн. х 3 0 % : 31 дн. х 10 дн. - 481 грн. х 10 % : 31 дн. х 10 дн.) + ( 481 грн. х 30% - 481 грн. х 10 %) + ( 482 грн. х 3 м іс х 30 % - 482 грн. х 3 міс х 10 %) + ( 498 грн. х 3 міс х 30 % - 498 грн. х 3 міс х 10 % ), з 01 січ ня 2009 року по 31 грудня 2009 року нед оотримано із врахуванням до відки про суму отриманої над бавки грошові кошти в ро змірі 1240,2 грн. (( з січня міс яця 2009 року по жовтень місяць 20 09 року включно 498х30%=149,4 грн. Ч10 = 1494 г рн.) + (з листопада місяця 2009 року по грудень місяць 2009 року 171,9 гр н. Ч 2=343,8 грн.)= 1837,8 грн.; 49,8 грн. ( надба вка яка виплачувалася в 2009 роц і)Ч12(місяців)=597,6 грн.; 1837,8 грн.-597,6 грн . =1240,2 грн.)), та з 01 січня 2010 року по 30.06.2010 року, які підляга ють донарахуванню та виплаті .
Разом з тим, суд виходить з т ого, що перерахунок пенсії зд ійснюється органами Пенсійн ого фонду України в порядку, в становленому чинним законод авством, на підставі докумен тів, наявних у пенсійній спра ві, з урахуванням вимог ст. 42 За кону України «Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування» щодо індексаці ї пенсійних виплат, тому суд н е може перебирати на себе фун кцію здійснення перерахунку та нарахування пенсії, покла дену законодавством на зазна чені органи, і не може зобов'яз ати управління нарахувати по зивачу підвищення до пенсії у визначеному розмірі, а може зобов'язати лише здійснити д ії щодо перерахунку пенсії з урахуванням вимог законодав ства за вищезазначені період и.
Відповідно до ст. 16 ЦК Україн и вбачається, що кожна особа м ає право звернутися до суду з а захистом свого особистого немайнового або майнового пр ава та інтересу. Способами за хисту цивільних прав та інте ресу можуть бути визнання не законними рішення, дій чи без діяльності органу державної влади, органу влади Автономн ої Республіки Крим або орган у місцевого самоврядування, їх посадових та службових ос іб.
Отже, враховуючи викладене , суд вважає за необхідно част ково задовольнити позовні в имоги позивача в частині виз нання дії відповідача неправ омірними за період з 09 ли пня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 ро ку, з 01 січня 2009 року по 31 грудня 20 09 року та з 01 січ ня 2010 року по 30.06.2010 року , оскільки ві дповідач порушуючи норми вищ езазначених нормативних акт ів не вчинив жодних дій для на рахування цих коштів та їх ви платі позивачу, не виконав св оїх повноважень без поважних причин.
Відповідно до ч.1 ст.88 Ц ПК України, стороні, на корист ь якої ухвалено рішення, суд п рисуджує з другої сторони п онесені нею і документально підтверджені судові витрати . Якщо позов задоволено частк ово, судові витрати присуджу ються позивачеві пропорці йно до розміру задоволених позовних вимог, а відповідач еві - пропорційно до тієї ча стини позовних вимог, у задов оленні яких позивачеві відмо влено.
Стягнути з відповіда ча на користь позивача судов і витрати в розмірі 22,75 грн.(а.с. 1 ,2).
На підставі викладен ого, керуючись ст.ст. 3, 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни», ст. 64, 124, 152 Конституції Укра їни, Рішенням Конституційног о Суду України від 09.07.2007 за №6-рп\ 2007 року, Рішенням Конституцій ного Суду України від 22.05.2008 за № 10-рп\2008 року, ст. 28 ЗУ «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування», ст.ст. 1, 3, 11, 14 -16, 22 ЦК України, ст.ст. 3, 4, 15, 88, ч.2 197, 212-215 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_2 до Управління пенсійного фонду України в Козельщинському р айоні Полтавської області пр о стягнення недоплачених су м щомісячної державної соціа льної допомоги дітям війни - задовольнити частково .
Визнати дії Управління пен сійного фонду України в Козе льщинському районі Полтавсь кої області за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року, з 22 травня 2008 року по 31 гру дня 2008 року, з 01 січня 2009 року по 31 г рудня 2009 року та з 01 січня 2010 року по 30.06.2010 року - неправомірними.
Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Козе льщинському районі здійснит и перерахунок пенсії ОС ОБА_2 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віко м з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України "Про загал ьнообов'язкове пенсійне стра хування" та провести відпові дні виплати за 2007 р ік з 09 липня 2007 року по 31 г рудня 2007 року, за 2008 рік з 22.05.2008 року по 31 грудня 2008 р оку, за 2009 рік з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року та з 01 січня 2010 року п о 30.06.2010 року , з урахув анням проведених виплат.
Стягнути з Управління пенс ійного фонду України в Козел ьщинському районі Полтавськ ої області на користь ОС ОБА_2 судові витрати в ро змірі 22 грн. 75 коп .
В іншій частині в позові від мовити.
Рішення може бути оскар жене протягом десяти днів з дня його проголошення шляхом подачі апеляційної с карги до апеляційного суду П олтавської області через Коз ельщинський районний суд. Ос оби, які брали участь у спра ві, але не були присутні у с удовому засіданні під час п роголошення судового рішенн я, можуть подати апеляційну скаргу до апеляційного суду Полтавської області через К озельщинський районний суд п ротягом десяти днів з дня отр имання копії цього рішення.
Рішення набуває чинності п ісля спливу строку на поданн я апеляційної скарги.
Рішення надруковане судде ю і є оригіналом.
Суддя
Козельщинського районног о суду: М.М.Оксенюк
Суд | Козельщинський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2010 |
Оприлюднено | 22.09.2010 |
Номер документу | 11211287 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Володарсько-Волинський районний суд Житомирської області
Сульженко Леонід Петрович
Цивільне
Покровський районний суд Дніпропетровської області
Єланський Олег Геннадійович
Цивільне
Тернівський міський суд Дніпропетровської області
Пономаренко Іван Петрович
Цивільне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк Михайло Миколайович
Цивільне
Козельщинський районний суд Полтавської області
Оксенюк Михайло Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні