Рішення
від 01.09.2010 по справі 2-688-10
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №2-688/10

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 вересня 2010р. смт. Черні гівка

Чернігівський районний с уд Запорізької області в скл аді:

головуючого судді Г лянь С.І.,

при секретарі Ку чер Л.О.,

розглянувши в відкритому с удовому засіданні в залі суд у цивільну справу за позовно ю заявою ОСОБА_1 до Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Чернігівському районі За порізької області (далі УПФ) п ро визнання неправомірною бе здіяльності та зобов' язанн я донарахувати і виплатити я к дитині війни недоплачену с уму щомісячної надбавки до п енсії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду з вищезазначеним позов ом.

В позові вказано, що позивач згідно закону «Про соціальн ий захист дітей війни» і пенс ійного посвідчення є дитиною війни, і згідно вищевказаног о Закону має право на щомісяч ну соціальну допомогу у розм ірі 30% мінімальної пенсії за в іком. Вказує що така допомога йому в 2007-2009рр. не виплачувалась в повному обсязі. Просить виз нати бездіяльність УПФ непра вомірною та зобов' язати УПФ донарахувати і виплатити як дитині війни недоплачену що місячну державну соціальну д опомогу за 2007-2009р.р.

В судове засідання позивач ОСОБА_1 не з' явилась, про день та час розгляду справи п овідомлена належним чином, н адала суду заяву, в якій проси ла справу розглядати без неї та позов задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, про день та час розгляду сп рави повідомлений належним ч ином, надав до суду письмові заперечення від 13.08.10р., в яких по зов не визнав та просив справ у розглядати без виклику сто рін. В запереченнях вказав, що в 2007р. відповідно до ст.111 Закону України „Про Державний бюдж ет України на 2007р.» було встано влено підвищення до пенсії а бо щомісячного грошового утр имання чи державної соціальн ої допомоги, яка виплачуєтьс я замість пенсії, відповідно до ст.6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» , інвалідам у розмірі 50% від роз міру надбавки, встановленої для учасників війни. ОСОБА _1 не є інвалідом, тому соціал ьна допомога їй не нарахов увалася та не виплачувалася. У позивача виникло право на с оціальну допомогу як дитині війни з 09.07.2007р. після прийнятт я рішення КСУ №6-рп/2007, яким бул о визнано неконституційним п рипинення дії ст.6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни». Однак положення ст.7 вищевказаного Закону виз начено проведення фінансува ння соціальних виплат за рах унок коштів Державного бюдж ету України. За таких обстави н УПФ не мав права проводити в иплати за рахунок своїх кошт ів. В 2008 році ст.41 Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України» були внесені змі ни в Закон України «Про соціа льний захист дітей війни» і п ередбачено інший розмір допл ати до пенсії. На підставі цих змін відповідач проводив в 200 8 році виплати в межах фінансу вання із держбюджету в поряд ку, передбаченому Постановам и КМУ. Позивач отримав в 2008р. н адбавку до пенсії як дитина в ійни в повному обсязі, тому св ої дії вважає законними. В 2009р. прожитковий мінімум встанов лений в розмірах, що діяв в гру дні 2008р. Позивач отримав в 2009р. надбавку до пенсії як дити на війни в повному обсязі. То му вимоги позивача щодо випл ати недоплаченої допомоги як дитині війни вважає необґру нтованими. Просив в задоволе нні позовних вимог відмовити .

Відповідно до ч. 2 ст. 197 ЦПК Укр аїни фіксування судового зас ідання технічним засобом не здійснювалось.

Суд, дослідивши матеріали с прави, встановивши фактичні обставини та відповідні їм п равовідносини, вважає, що поз ов підлягає частковому задов оленню з наступних підстав.

Судом встановлено, що позив ач ОСОБА_1 відповідно до п оложень Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ", набула статусу дитини війни та не була інвалідом у спірни й період, знаходиться на облі ку в УПФУ в Чернігівському ра йоні Запорізької області, що підтверджується посвідченн ям НОМЕР_1 видане 02.10.1997р.(а.с.8).

Протягом 2007-2009 років позивач щ омісячно отримував певні кош ти відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", які в значній мі рі є меншими від розміру визн аченого цим Законом, що підтв ерджується довідками відпов ідача №№ 1886, 1887, 1888, 1889 від 14.07.10р. (а.с.10-13).

Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.

Відповідно до ст. 46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.

Відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком. Таким чином, щомісячна доплата до п енсії для дітей війни є формо ю соціального забезпечення г ромадян, які відповідно до сп еціального закону, є дітьми в ійни. Тобто, фактично ця щоміс ячна надбавка є формою реалі зації конституційного права громадян, які є дітьми війни, на соціальний захист.

Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено дію ст.6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни".

Однак, рішенням Конституці йного Суду України №6-рп/2007р. ві д 9 липня 2007року визнано некон ституційними положення п.12 с т.71 Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" №4 89-Y від 19 грудня 2006 року та визнач ено, що положення Закону Укра їни "Про державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" не можуть скасов увати чи змінювати обсяги пр ав і обов'язків, пільг, компенс ацій і гарантій громадян, пер едбачених іншими законами Ук раїни, не можуть вноситися зм іни, зупинятися дії чинних за конів України, а також встано влюватися інше (додаткове) пр авове регулювання відносин, що є предметом інших законів України.

Таким чином, з 01 січня по 09 лип ня 2007р. застосуванню до спірни х правовідносин підлягали пр иписи Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к" №489-Y від 19 грудня 2006 року. Але з у рахуванням Рішення Конститу ційного Суду України №6-рп/2007 ві д 9 липня 2007 року відповідач пов инен був з 09 липня до 31 грудня 2007 року нараховувати і виплачу вати позивачу кошти, передба чені ст.6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ".

Законом України «Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року внесено зм іни до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни" де вказано що, дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни. Ве теранам війни, які мають прав о на отримання підвищення до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи держаної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, відповідно до цього Зак ону та Закону України «Про ст атус ветеранів війни, гарант ії їх соціального захисту» т аке підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним і з законів. Зазначені зміни на брали чинності з 01 січня 2008 рок у.

Однак, рішенням Конституці йного Суду України від 22 травн я 2008 року №10-рп/2008 ці зміни визна ні неконституційними. Таким чином, з 01 січня по 22 травня 2008р. з астосуванню до спірних право відносин підлягали приписи З акону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року. За таких обста вин, дії УПФ Чернігівського р айону Запорізької області ст осовно не нарахування позива чеві відповідних виплат у пе ріод з 01 січня до 22 травня 2008 рок у відповідали вимогам діючо го законодавства.

Але, з урахуванням Рішення К онституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 УПФ Ч ернігівського району Запорі зької області неправомірно в період з 22 травня до 31 грудня 2008 року не провело нарахування та виплати коштів позивачу, п ередбачених ст.6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни". Суд встановив, що ві дповідач після винесення Кон ституційним Судом України рі шення від 22 травня 2008 року прод овжував керуватися приписам и Закону України «Про держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України» в ід 28 грудня 2007 року, які втратил и чинність. Отже, УПФ Чернігів ського району Запорізької об ласті у цей строк допустило б ездіяльність та, як наслідок , порушення відповідного пра ва.

Відносно вимог позивача що до перерахування та сплати У правлінням Пенсійного Фонду України Чернігівського райо ну Запорізької області неспл аченої позивачу державної с оціальної допомоги як дитині війни з 01.01.2009р. по 31.12.2009р., суд зазна чає наступне.

Судом встановлено, що УПФ Че рнігівського району Запоріз ької області протягом 2009 року проводило виплати на підста ві п.8 Постанови КМ України «Пр о деякі питання соціального захисту окремих категорій гр омадян» №530 від 28 травня 2008 року. Дійсно, статтею 71 Закону Укра їни «Про державний бюджет Ук раїни на 2009 рік» Кабінету Міні стрів України надано право у 2009 році встановлювати розмір и соціальних виплат, які відп овідно до законодавства визн ачаються залежно від розміру мінімальної заробітної плат и, в абсолютних сумах у межах а сигнувань, передбачених за в ідповідними бюджетними прог рамами. Але, названа норма пер едбачає встановлення в абсол ютних сумах розмірів лише ти х виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мін імальної заробітної плати. Т ому її дія не поширюється на с пірні відносини по цій справ і, оскільки розмір зазначени х соціальних виплат згідно і з Законом України "Про соціал ьний захист дітей війни" зале жить від розміру мінімальної пенсії за віком. Отже, нарахув ання та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії а бо щомісячного грошового дов ічного утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, по винні здійснюватися відпові дно до норм Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни".

Окрім того, відповідно до ст . 54 ч.2 Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2009 р." ві д 26.12.2009р. № 835-VI розміри державних с оціальних гарантій на 2009 рік, щ о визначаються залежно від п рожиткового мінімуму, встано влюються відповідними закон ами України, цим Законом та но рмативно-правовими актами Ка бінету міністрів України. Ві дповідно до положень ст. 28 Зак ону України "Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування", мінімальний роз мір пенсії за віком за наявно сті у чоловіків 25, а у жінок - 20 ро ків страхового стажу встанов люється у розмірі прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, визначе ного законом. Визначення про житкового мінімуму, закладен ня правової основи для його в становлення, затвердження та врахування при реалізації д ержавою конституційної гара нтії громадян на достатній ж иттєвий рівень, дає Закон Укр аїни "Про прожитковий мініму м" від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Закон України "Про державні с оціальні стандарти та держав ні соціальні гарантії" від 5 жо втня 2000 року № 2017-III. Згідно ст.1 Зак ону України "Про державні соц іальні стандарти та державні соціальні гарантії" прожитк овий мінімум використовуєть ся для визначення, у тому чис лі, мінімального розміру пен сії за віком, який відповідно до статті 28 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування" вст ановлюється у розмірі прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, ви значеного законом.

Тому дії відповідача по вип латі позивачу підвищення до пенсії в розмірі 49,80грн. за пері од з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 року є неправо мірними та не відповідають в имогам діючого законодавств а, в наслідок чого є підстави д ля задоволення вимог позивач а про зобов' язання дорахув ати та виплатити позивачу не сплаченої державної соціаль ної допомоги як дитині війни з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 року.

Виходячи з вищевикладеног о, суд не приймає заперечення відповідача, в яких він посил ається на Постанову КМ Украї ни від 28.05.2008 року №530 "Деякі питан ня соціального захисту окрем их категорій громадян", оскіл ьки постанова КМ України є пі дзаконним нормативним актом і не повинна застосовуватис ь відповідачем, як така, що суп еречить Закону «Про соціальн ий захист дітей війни", який ма є вищу юридичну силу. Відтак, у зв' язку з неправильним тлу маченням вимог законів відпо відач допустив протиправніс ть дій та, як наслідок, порушен ня права позивача.

Суд вважає, що при вчиненні зазначених дій відповідачу н еобхідно керуватись положен нями ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування», оскільки цією частиною статт і Закону передбачено, що міні мальний розмір пенсії за вік ом встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, визначеного законом.

Частиною 3 ст.28 вищевказаног о Закону визначено, що мініма льний розмір пенсії за віком , встановлений абзацом перши м частиною першої даної стат ті, застосовується виключно для визначення розмірів пенс ії, призначених згідно з цим З аконом.

Однак, у даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як коефіцієнт д ля вирахування розміру щоміс ячної доплати, передбаченої ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни", що н е суперечить приписам ч.3 ст.28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування».

На підставі викладеного, зг ідно Законів України «Про со ціальний захист дітей війни" , «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня», "Про прожитковий мінімум ", "Про державні соціальні стан дарти та державні соціальні гарантії", Рішеннями Констит уційного Суду України від 9 ли пня 2007року та від 22 травня 2008 рок у, та керуючись ст.ст. 10, 11, 209, 213-215 ЦП К України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити част ково.

Визнати неправомірною без діяльність Управління Пенсі йного фонду України в Черніг івському районі Запорізької області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1, як ди тині війни, щомісячної надба вки до пенсії у розмірі 30% міні мальної пенсії за віком, пере дбаченої ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», за період з 09 липня 2007ро ку по 31 грудня 2007року, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2008 року, з 01 січ ня 2009 року по 31 грудня 2009 року, вих одячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановлено го ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ».

Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізь кої області нарахувати та ви платити ОСОБА_1, як дитині війни, недоплачену суму щомі сячної надбавки до пенсії в р озмірі 30 % мінімальної пенсії за віком згідно статті 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни" за період з 09 л ипня 2007року по 31 грудня 2007року, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2008 р оку , з 01 січня 2009 року по 31 грудня 2009 року, виходячи з розміру мін імальної пенсії за віком, вст ановленого ч.1 ст.28 Закону Укра їни «Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання», з урахуванням фактичн о отриманих коштів за цей же п еріод.

В задоволенні інших позовн их вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду Запор ізької області шляхом поданн я в суд першої інстанції апел яційної скарги протягом деся ти днів з дня його проголошен ня. Особи, які брали участь у с праві, але не були присутні у с удовому засіданні під час пр оголошення рішення, можуть п одати апеляційну скаргу прот ягом десяти днів з дня отрима ння цього рішення.

Суддя С.І Глянь

СудЧернігівський районний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення01.09.2010
Оприлюднено11.10.2010
Номер документу11554872
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-688-10

Ухвала від 11.10.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Плечищева О. В.

Рішення від 23.12.2010

Цивільне

Володарсько-Волинський районний суд Житомирської області

Сульженко Леонід Петрович

Рішення від 25.10.2010

Цивільне

Кіровський міський суд Луганської області

Максюта Ірина Олександрівна

Рішення від 15.10.2010

Цивільне

Покровський районний суд Дніпропетровської області

Єланський Олег Геннадійович

Рішення від 01.09.2010

Цивільне

Чернігівський районний суд Запорізької області

Глянь Сергій Іванович

Рішення від 13.08.2010

Цивільне

Краснолиманський міський суд Донецької області

Мороз Ліна Іванівна

Ухвала від 30.09.2010

Цивільне

Тернівський міський суд Дніпропетровської області

Пономаренко Іван Петрович

Рішення від 27.09.2010

Цивільне

Любашівський районний суд Одеської області

Гнатюк Валерій Олексійович

Рішення від 13.09.2010

Цивільне

Козельщинський районний суд Полтавської області

Оксенюк Михайло Миколайович

Ухвала від 12.07.2010

Цивільне

Козельщинський районний суд Полтавської області

Оксенюк Михайло Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні