Постанова
від 10.07.2023 по справі 303/1600/22
ЗАКАРПАТСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 303/1600/22

П О С Т А Н О В А

Іменем України

10 липня 2023 року м. Ужгород

Колегія суддів Судової палати у цивільних справах Закарпатського апеляційного суду в складі:

головуючого-судді: Собослой Г.Г.,

суддів: Кондор Р.Ю., Готра Т.Ю.,

з участю секретаря: Терпай С.М..

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргоюЗакарпатської обласної прокуратури на рішення Мукачівського міськрайонного суду від 10 травня 2022 року у справі № 303/1600/22 (Головуючий: Кость В.В.), -

В С Т А Н О В И Л А :

У лютому 2022 року Мукачівська окружна прокуратура в інтересах держави в особі Фонду державного майна України звернулася в суд із позовом до Івановецької сільської ради, ОСОБА_1 про визнання недійсним та скасування права власності на земельну ділянку, мотивуючи тим, що на підставі рішення Івановецької сільської ради така земельна ділянка належить на праві приватної власності ОСОБА_1 і яка входила до складу земель, які на праві постійного користування належали радгоспу-заводу «Бобовищанський», правонаступником якого є АПТП «Бобовище». Рішення Івановецькою сільською радою прийняте всупереч положенням статтей 116,149 ЗК України, тобто без припинення права АПТП «Бобовище» на постійне користування Земельною ділянкою та без згоди на вилучення земельної ділянки із постійного користування АПТП «Бобовище».

Посилаючись на вказані обставини Мукачівська окружна прокуратура в інтересах держави в особі Фонду державного майна України просила визнати недійсним та скасувати рішення 24 сесії 7 скликання Бобовищанської сільської ради від 19.12.2019 року № 407 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх у власність», яким ОСОБА_1 передано безоплатно у власність земельну ділянку, кадастровий номер 2122780400:02:000:0008 площею 1,9464 га для ведення особистого селянського господарства та скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2016694621227) державної реєстрації права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 2122780400:02:000:0008 площею 1,9464 га для ведення особистого селянського господарства.

Рішенням Мукачівського міськрайонного суду від 10 травня 2022 року у задоволенні позовних вимог Мукачівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Фонду державного майна України відмовлено.

Не погоджуючись із даним рішенням суду Закарпатська обласна прокуратура подала апеляційну скаргу в якій ставиться питання про скасування рішення суду, як таке, що постановлене з порушенням норм процесуального та матеріального права, оскільки підстав передбачених чинним законодавством для відмови у позові відсутні, так як суд дійшов до помилкового висновку, що обраний прокурором спосіб захисту шляхом пред`явлення вимоги про визнання недійсним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, а також скасування державної реєстрації речового права ОСОБА_1 є неефективним способом захисту порушених прав у судовому порядку. При цьому, суд не надав належну оцінку спірним правовідносинам, що ефективним способом захисту прав позивача у даних відносинах може бути звернення до суду з вимогами про витребування майна із чужого незаконного володіння або про усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном.

Заслухавши пояснення представника Закарпатської обласної прокуратури - Андрейчик А.М. та представника Фондуц державного майна Глеба А.В., які підтримали доводи, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши матеріали справи, судова колегія вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню із наступних підстав.

Представник ДП «Агропромислово-торгового підприємства «Бобовище», Івановецька сільська рада та ОСОБА_1 - адвокат Калинич І.І. у судове засідання суду апеляційної інстанції не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи були належним чином повідомлені, про що свідчать довідки про доставку електронного листа і їх неявка не перешкоджає розгляду справи у їх відсутності відповідно до ч. 2 ст. 372 ЦПК України.

Встановлено, що радгоспу-заводу «Бобовищанський» подано у постійне користування 763,6 гектарів землі для ведення сільськогосподарського виробництва, що стверджується Державним актом на право постійного користування землею серії ІІ-ЗК № 001365 від 11.04.1995 року.

З матеріалів справи вбачається, що облікові дані радгоспу-заводу «Бобовищанський» неодноразово вносились зміни щодо назви та організаційно-правової форми вказаного суб`єкта господарювання, зокрема 23.03.1998 р. було змінено організаційно-правову форму з комунального підприємства на державне підприємство, а в подальшому назву підприємства змінено на Агропромислове-торгове підприємство «Бобовище».

На підставі акту приймання-передачі цілісного майнового комплексу «Агропромислово-торгове підприємство «Бобовище» від 20 грудня 2019 року дане підприємство зі сфери управління Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України передано до сфери управління Фонду державного майна України.

Згідно з наказом Головного управління Держгеокадастру у Закарпатській області від 16 травня 2018 року № 918-сг «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та актом приймання-передачі земельних ділянок від 23 травня 2018 року передано Бобовищенській сільській раді із земель сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність земельні ділянки, які розташовані за межами населених пунктів на території Бобовищенської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області.

Відповідно до вищевказаного наказу земельна ділянка за межами населених пунктів площею 23,8143 га, з кадастровим номером 2122780400:02:000:0005 (цільове призначення: землі сільськогосподарського призначення) за адресою: Закарпатська область, Мукачівський район, с/рада Бобовищенська зареєстрована на праві комунальної власності за Бобовищенською сільською радою (Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 08.12.2021 №289029397.

Із даних технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки комунальної власності Бобовищенської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за 2019 рік вбачається, що за результатами топографо-геодезичних вишукувань встановлено поділ земельної ділянки площею 23,8143 га на 13 земельних ділянок.

Рішенням двадцять третьої сесії сьомого скликання Бобовищенської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 30 жовтня 2019 року № 383 громадянам, в тому числі ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності за межами населеного пункту на території Бобовищенської сільської ради для ведення особистого селянського господарства.

Відповідно до рішення двадцять четвертої сесії сьомого скликання Бобовищенської сільської ради Мукачівського району Закарпатської області від 19 грудня 2019 року № 407 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності за межами населеного пункту на території Бобовищенської сільської ради для ведення особистого селянського господарства та передано у власність, в тому числі, ОСОБА_1 земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 1,9464 га, кадастровий номер 2122780400:02:000:0008.

Згідно з даними Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 29.11.2021 №287385116 за ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку, підстава для державної реєстрації: рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 407, виданий 19.12.2019, 17017332, виданий 24.01.2020, видавник: Державний земельний кадастр.

Відповідно до ч.1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Частиною першою ст. 15 ЦК України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, яким надано право захищати права, свободи чи інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорювані права, свободи чи інтереси цих осіб і залежно від установленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або відмову у їх задоволенні.

Відповідно до вимог ч.ч. 1, 5 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Частиною 2 статті 149 ЗК України передбачено, що вилучення земельних ділянок здійснюється за письмовою згодою землекористувачів, а в разі незгоди землекористувачів - у судовому порядку. Справжність підпису на документі, що підтверджує згоду землекористувача на вилучення земельної ділянки, засвідчується нотаріально.

Відповідно до інформації отриманоюї на підставі листа Фонду Державного майна України від 10.06.2021 року № 10-47-13029 ними не надавалось погодження та вилучення із постійного користування АППП «Бобовище» ні земельної ділянки за кадастровим номером 2122780400:02:000:0005 площею 23.8143 га, ні земельної ділянки за кадастровим номером 2122780400:02:000:0008 площею 1.9464 га, яка у подальшому передана у власність ОСОБА_1 .

Згоди на вилучення спірної земельної ділянки з постійного користування державного підприємства таким також не надавалось, що стверджується листом від 26.01.2022 р.

Оскільки, рішення Бобовищанської сільської ради № 407 від 19.12.2019 року прийняте з порушенням вимог ст.ст. 116, 149 ЗК україни то таке у відповідності до ст. 152 ЗК підлягає визнанню недійсним.

24 січня 2020 року державним реєстратором Ракошинської сільської ради Онуфрій Н.В., зареєстровано за ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку, адастровий номер 2122780400:02:000:0008 площею 1,9464 га, що підтверджується інформаційною довідкою № 287385116 від 29.11.2021 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Відповідно до ст.ст. 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно зі ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.

За приписами ч.ч. 1, 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» записи до Державного реестру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Оскільки, має місце факт незаконності прийняття рішення Бобовищенської сільської ради № 407 від 19.12.2019 року щодо затвердження проекту землеустрою та передачі у власність ОСОБА_1 земельної ділянки площею 1,9464 га, шо розташована на території Бобовищенської сільської ради Мукачівського району за межами населеного пункту, то державна реєстрація права власності на земельну ділянку кадастровий номер 2122780400:02:000:0008, за ОСОБА_1 підлягає скасуванню.

При постановленні рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції зазначав, що обраний позивачем спосіб захисту порушеного права Держави в особі Фонду державного майна України є неефективним, оскільки задоволення вимоги про визнання рішення недійсним та його скасування не може призвести до захисту або відновлення порушеного речового права Держави в особі Фонду державного майна України (у разі його наявності), зокрема повернення у його володіння або користування спірної Земельної ділянки, відшкодування шкоди.

Із даним висновком судова колегія не може погодитися із наступних підстав.

Відповідно до ст. 387 ЦК України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 388 ЦК України, якщо майно за відплатним договором придбане в особи, яка не мала права його відчужувати, про що набувач не знав і не міг знати (добросовісний набувач), власник має право витребувати це майно від набувача лише у разі, якщо майно вибуло з володіння власника або особи, якій він передав майно у володіння, не з їхньої волі іншим шляхом.

Предметом індикаційного позову є вимога власника, який не є фактичним володільцем індивідуально-визначеного майна, до особи, яка незаконно фактично володіє цим майном, про повернення його з чужого незаконного володіння.

У спірних правовідносинах з приводу витребування майна, важливим є встановлення обставин, чи перебувало спірне майно у володінні позивача, який вказує на порушення своїх прав як власника, на підставах визначених законодавством, та який на момент подання позову не є власником цього майна, однак вважає себе таким.

Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду викладеного у постанові від 15 травня 2019 року у справі № 522/7636/14-ц.

Враховуючи об`єктивний склад у даних правовідносинах та предмет позову, підстави для пред`явлення вимог про витребування майна із чужого незаконного володіння відсутні.

Відповідно до ст. 391 ЦК україни власник має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод. Такий спосіб захисту спрямований на усунення порушень прав власника, які не пов`язані з позбавленням його володіння майном.

Таким чином, саме власником можуть заявлятися вимоги про усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном, а також витребування майна із чужого незаконного володіння.

Разом з тим, позивач у даній справі не є власником спірної земельної ділянки.

Судова колегія, із врахуванням суті спірних правовідносин, суб`єктивного складу сторін та наявних доказах, які містяться в матеріалах справи, вважає, що обраний прокурором спосіб захисту шляхом пред`явлення вимоги про визнання недійсним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, а також скасування державної реєстрації речових прав ОСОБА_1 є ефективним способом захисту порушення прав у судовому порядку, спрямований на поновлення прав користувача на спірну земельну ділянку.

Щодо підстав представництва прокурором інтересів держави Фонду Державного майна України в суді, судова колегія враховує наступне.

Згідно з п. З ч. І ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з положеннями ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» визначені підстави представництва прокурором інтересів держави в суді, у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про фонд державного майна України» фонд є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.

Із змісту ст. 4 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» вбачається, що фонд державного майна України відноситься до суб`єктів управління об`єктами державної власності, повноваження якого як органу державного управління регламентовані статтею 7 Закону.

Повноваження Фонду державного майна України щодо управління землями державної власності передбачені ст. 5 Закону України «Про Фонд державного майна України» і відповідно до п. 12 ст. 5 цього Закону Фонд Державного майна України здійснює управління підприємствами та організаціями, заснованими на державній власності, що перебувають у сфері його управління.

Із матеріалів справи вбачається , що цілісний майновий комплекс державного підприємства «Бобовище» передано зі сфери управління Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України до сфери управління Фонду державного майна України на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 20.11.2019 року № 1101 -р «Про передачу цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій до сфери управління Фонду державного майна».

20 грудня 2019 року Фондом Державного майна України затверджено акт приймання-передачі цілісного майнового комплексу державного підприємства «Агропромислово-торгове підприємство «Бобовище» і п. 5 даного акту, як додатки зазначено документи, що посвідчують права на землю, яка є невід`ємною частиною цілісного майнового комплексу і органом управління державного підприємства є Фонд державного майна України.

Відповідно до статуту державного підприємства «Агропромислово-торгове підприємство «Бобовище» підприємство є державним унітарним підприємством, що діє як державне комерційне підприємство, засноване на державній власності та належить до сфери управління Фонду державного майна України. Майно підприємства є державною власністю і закріплюється за ним на праві господарського відання (п. 7.1 Статуту) До виключної компетенції Фонду державного майна України відповідно до покладених на нього завдань належить погодження питання, пов`язаних із земельними ділянками відповідно до законодавства.

Із вищезазначених норм та встановленими матеріалами справи обставин випливає, що саме Фонд Державного майна України є органом, уповноваженим державю здійснювати заходи щодо забезпечення правомірного користування та розпорядження спірною земельною ділянкою. Однак, будучи обізнаним про передання спірної земельної ділянки у власність ОСОБА_1 жодних заходів щодо повернення такої не вжив.

Мукачівською окружною прокуратурою на адресу Фонду державного майна України направлявся лист від 24.05.2021 року № 07.51-95-531 вих. -2.1 про вжиті Фондом заходи з приводу припинення права ОСОБА_1 на спірну земельну ділянку і вказаний державний орган клопотав перед прокуратурою про звернення до суду з відповідною позовною заявою.

Прокурор у даній справі довів законні підстави для представництва інтересів держави у спірних правовідносинах з метою захисту порушених інтересів держави.

За таких обставин, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення у відповідності до п.п. 1, 2, 3 ч. 1 ст. 376 ЦПК України, яким позовні вимоги слід задовольнити із вищезазначених підстав.

Судові витрати у відповідності до ст. 133, 141 ЦПК України сплачений прокуратурою при поданні позовної заяви у розмірі 4 786,00 грн. та за подання апеляційної скарги у розмірі 7 179 грн. 00 коп. судового збору підлягають стягненню із Івапновецької сільської ради та ОСОБА_1 (4 786,00 + 7 179,00 = 11 965,00 грн.) : 2 = 5 982 грн. 50 коп. на користь прокуратури із кожного.

Керуючись ст. ст. 374, 376, 381-384 ЦПК України, ст.ст. 116, 149, 152 ЗК України, ст.ст. 11, 15, 116, 321, 387, 388 ЦК України, ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» судова колегія,-

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Закарпатської обласної прокуратури задовольнити.

Рішення Мукачівського міськрайонного суду від 10 травня 2022 року скасувати.

Позов задовольнити.

Визнати недійсним та скасувати рішення 24 сесії 7 скликання Бобовищенської сільської ради від 19.12.2019 року № 407 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх у власність», яким ОСОБА_1 передано безоплатно у власність земельну ділянку, кадастровий номер 2122780400:02:000:0008 площею 1,9464 га для ведення особистого селянського господарства.

Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2016694621227) державну реєстрацію прав власності ОСОБА_1 на земельну ділянку кадастровий номер 2122780400:02:000:0008 площею 1,9464 га для ведення особистого селянського господарства.

Стягнути із ОСОБА_1 та Івановецької сільської ради на користь Закарпатської обласної прокуратури по 5 982 грн. 50 коп. судового збору з кожного.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повний текст постанови складено - 18 липня 2023 року.

Головуючий: (підпис)

Судді: (підписи)

Згідно з оригіналом:

Суддя Закарпатського

апеляційного суду Г.Г. Собослой

СудЗакарпатський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2023
Оприлюднено21.07.2023
Номер документу112277225
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них:

Судовий реєстр по справі —303/1600/22

Ухвала від 01.12.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 01.12.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 06.11.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 01.09.2023

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Постанова від 10.07.2023

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Собослой Г. Г.

Ухвала від 05.07.2022

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Собослой Г. Г.

Ухвала від 15.06.2022

Цивільне

Закарпатський апеляційний суд

Собослой Г. Г.

Рішення від 09.05.2022

Цивільне

Мукачівський міськрайонний суд Закарпатської області

Кость В. В.

Ухвала від 23.03.2022

Цивільне

Мукачівський міськрайонний суд Закарпатської області

Кость В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні