Рішення
від 28.08.2023 по справі 906/226/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ



майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,

e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ 03499916

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" серпня 2023 р. м. Житомир Справа № 906/226/23

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Лозинської І.В.,

секретар судового засідання: Воробйова І. Г.

за участю представників сторін:

- від позивача: Савісько Ю. В., ордер на надання правничої (правової) допомоги серії АІ №1198533 від 07.02.2023 (в режимі відеоконференції)

- від відповідача: не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс Гарант Буд"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельне бюро"

про стягнення 1183516,26 грн

У засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення господарського суду та повідомлено дату складення повного рішення відповідно до ст. 238 ГПК України.

ТОВ "Альянс Гарант Буд" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом до ТОВ "Будівельне бюро" про стягнення 1183516,26 грн, з яких 303550,14 грн боргу з орендної плати, 855556,02 грн вартості втраченого обладнання, 21861,00 грн боргу з оплати за очистку орендованого обладнання, 2549,10 грн боргу оплати ремонту орендованого обладнання, а також судового збору.

Позовні вимоги обгрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за договором оренди №04012021 від 04.01.2021.

Ухвалою від 27.02.2023 господарський суд відкрив провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначив підготовче засідання суду на 27.03.2023 10:30 (а. с. 125 у т. 1).

10.04.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позов з додатками із запереченнями проти позову з підстав, у ньому викладених, доказами мобілізації керівника відповідача та направлення копії відзиву позивачу (а. с. 150-172 у т. 1).

19.04.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив з додатками та запереченнями на доводи відповідача (а. с. 184 - 218 у т. 1).

Ухвалою від 27.04.2023 господарський суд продовжив підготовче провадження по 26.05.2023; відклав підготовче засідання на 22.05.2023 о 10:30 (а. с. 226 у т. 1).

Ухвалою від 22.05.2023 господарський суд закрив підготовче провадження, призначив справу до судового розгляду по суті на 22.06.2023 о 11:30; надав позивачу право подати суду до початку розгляду справи по суті заперечення на відповідь на відзив, з доказами його надіслання позивачу, за наявності (а. с. 230 у т. 1).

22.06.2023 суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив (а. с. 234 - 236 у т. 1).

Ухвалою від 22.06.2023 господарський суд розгляд справи по суті відклав, витребував у позивача для огляду в засіданні суду оригінали актів наданих послуг та актів здачі орендованої техніки (а. с. 244 у т. 1).

Ухвалами від 11.07.2023 господарський суд відмовив у задоволенні клопотання ТОВ "Будівельне бюро" про призначення судової експертизи у справі від 29.06.2023 та відклав розгляд справи по суті на 28.08.2023 о 15:30 (а. с. 20-21, 22 у т. 2).

Ухвалами від 03.08.2023 та 11.08.2023 господарський відклав розгляд справи по суті за відповідними заявами представника відповідача (а. с. 28, 30 у т. 2).

22.08.2023 до суду від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із її перебуванням у відпустці (а. с. 31-33 у т. 2).

Представник позивача в режимі відеоконференції заперечив щодо задоволення поданого клопотання відповідача та підтримав позовні вимоги у повному обсязі.

У засіданні суду 11.08.2023 представник відповідача просила відкласти розгляд справи для надання можливості вирішити спір мирним шляхом.

Щодо клопотання відповідача про відкладення розгляду справи слід зазначити, що його задоволення є правом суду, основною передумовою для якого є неможливість вирішення спору у відповідному засіданні суду (ст. 202 ГПК України).

Аналогічну правову позицію викладено, зокрема в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 26.05.2020 у справі №922/1200/18 та від 04.06.2020 у справі №914/6968/16.

Оскільки зазначені відповідачем у клопотанні підстави для відкладення судового засідання не узгоджується з наведеними вище підставами для відкладення, враховуючи обмеженість процесуального строку розгляду справи по суті, при цьому у поданих процесуальних заявах по суті спору викладено позицію та аргументи ТОВ "Будівельне бюро", заявлене клопотання задоволенню не підлягає, у зв`язку з чим суд вважає за можливе розглянути справу по суті за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача в режимі відкоконференції, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

1. Обставини справи та зміст спірних правовідносин.

04.01.2021 ТОВ "Альянс Гарант Буд" (орендодавець/позивач) та ТОВ "Будівельне бюро" (орендар/відповідач) уклали договір оренди №04012021 (далі - договір), відповідно до п. 1.1 якого у порядку та на умовах, визначених цим договором, орендодавець зобов`язується передати, а орендар зобов`язується прийняти у строкове платне користування (оперативну оренду) майно, найменування, перелік та вартість якого з урахуванням індексації визначено у загальних специфікаціях, яку не є невід`ємною частиною цього договору (далі - об`єкт оренди) (а. с. 11-19 у т. 1).

Згідно з п. 1.4 договору конкретний перелік обладнання, що складає об`єкт оренди, та його кількість, що передається в оперативну оренду, вказується в акті приймання-передачі (видача), який підписується сторонами під час передачі об`єкта оренди орендодавцем орендарю на складі орендодавця.

Відповідно до п. 2.1 договору орендар вступає в строкове платне користування об`єктом оренди з дати підписання сторонами акта приймання-передачі (видача) об`єкта оренди, за яким об`єкт оренди передається у користування орендарю (далі - акт приймання-передачі в оренду).

У тому разі, якщо об`єкт оренди передається у користування орендарю частинами за двома і більше актами приймання-передачі в оренди, орендар вступає у строкове платне користування кожною частиною об`єкта оренди з дати підписання сторонами акта приймання-передачі в оренду на таку його частину (п. 2.2 договору).

Пунктом 2.3 договору передбачено, що орендар зобов`язаний сплатити орендодавцю передоплату за перші 30 календарних днів користування об`єктом оренди, що буде переданий орендарю за актом приймання-передачі в оренду, у розмірі, вказаному у рахунку-фактурі на попередню оплату.

За п. 2.4 договору протягом 5 календарних днів з дня його підписання орендар зобов`язаний перерахувати на поточний банківський рахунок орендодавця платежі, розмір яких вказується орендодавцем у рахунках-фактурах, згідно з додатковою угодою до договору, суми яких встановлюються як гарантійний платіж. Під "гарантійним платежем" сторони розуміють грошову суму (грошові суми), які перераховуються орендарем на поточний банківський рахунок орендодавця згідно п. 2.4, 2.5 договору у розмірі, вказаному у додатковій угоді до договору. Внесення гарантійного платежу (платежів) здійснюється орендарем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок орендодавця у розмірі, визначеному згідно додаткової угоди до договору , у виставлених орендодавцем рахунках-фактурах. Гарантійний платіж не є попередньою оплатою, а є погодженим сторонами згідно ч. 2 ст. 546 Цивільного кодексу України способом забезпечення виконання грошових зобов`язань орендаря щодо сплати орендної плати, відшкодування вартості втраченого об`єкта оренди, інших грошових зобов`язань орендаря за договором.

Орендодавець зобов`язаний передати об`єкт оренди орендарю, а орендар зобов`язаний прийняти об`єкт оренди у користування не пізніше 5 робочих днів з моменту отримання у повному обсязі сум переоплати та гарантійного платежу відповідно до п. 2.3-2.4 договору (п. 2.5 договору).

За п. 2.6 договору право власності на внесений на поточний банківський рахунок орендодавця гарантійний платіж належить орендарю протягом всього періоду оренди. У разі, якщо протягом строку дії договору орендарем повністю та належним чином виконуються обов`язки зі сплати орендної плати, а також, якщо у орендодавця не виникає жодних претензій щодо стану об`єкта оренди (відповідно до таблиці, наведеної у додатку №1 до договору), то орендодавець повертає гарантійний платіж на поточний банківський рахунок орендаря у тому ж розмірі, в якому орендодавець початково отримав гарантійний платіж від орендаря.

У разі порушення орендарем будь-якого із своїх зобов`язань за цим договором, право власності на гарантійний платіж переходить до орендодавця, який, з моменту виявлення порушень, має право використати його в межах заборгованості орендаря, що виникла внаслідок порушень (п. 2.7 договору).

Згідно п. 2.12 договору проект акту (актів) приймання-передачі в оренду складає, підписує та скріплює своєю печаткою орендодавець і передає у двох примірниках представнику орендаря у день передавання об`єкта оренди (або частини об`єкта оренди) орендарю.

Пунктом 3 договору передбачено умови повернення об`єкта оренди орендарем.

Так, відповідно до п. 3.1 договору орендар зобов`язаний повернути об`єкт оренди орендодавцю на склад не пізніше останнього робочого дня строку дії цього договору, якщо інше не передбачено цим договором, додатковою угодою до нього або нормами цивільного законодавства.

Орендар зобов`язаний повернути об`єкт оренди очищеним від бетону та бруду, без сколів, тріщин, поломок та інших недоліків, у стані, придатному для подальшого використання об`єкта оренди за цільовим призначенням (п. 3.2 договору).

За п. 3.3 договору в день повернення об`єкта оренди на склад орендодавця останній зобов`язаний здійснити огляд об`єкта оренди і за відсутності сумнівів у відповідності об`єкта оренди, що повертається (або його складових), встановленим цією статтею договору вимогам, сторони підписують акт приймання-передачі об`єкту оренди, за яким об`єкт оренди повертається орендодавцю (далі - акт повернення).

Згідно з п. 3.4 договору у разі, якщо внаслідок огляду та перевірки орендодавцем (при поверненні орендарем) об`єкта оренди (або його складових) з`ясується, що об`єкт оренди (або його складові) не відповідає (не відповідають) умовам повернення об`єкта оренди, сторони виходять з такого:

- якщо об`єкт оренди пошкоджений і не підлягає ремонту, то сторони складають акт огляду елементів опалубки (акт дефектування), а відповідне майно (об`єкт оренди чи його відповідна частина) підлягає викупу орендарем (п. 3.4.1 договору);

- якщо об`єкт оренди потребує очистки або ремонту, то орендодавець вказує відповідну кількість товару в акті прийому-передачі та виставляє рахунок-фактуру згідно розцінок, вказаних в додатку №1 до договору, а орендар зобов`язаний оплатити вартість очистки та ремонту об`єкта оренди протягом 5 банківських днів з моменту виставлення орендодавцем рахунку-фактури (п. 3.4.2 договору).

Під час складання акту дефектування орендодавець передає представнику орендаря рахунок-фактуру із зазначенням відшкодування 100% вартості об`єкта оренди за цінами, вказаними у специфікаціях до договору (п. 3.5 договору).

Відповідно до п. 3.7 договору датою повернення об`єкту оренди вважається дата підписання акту повернення або дата відшкодування орендарем 100% вартості об`єкта оренди відповідно до 3.4 даного договору.

Згідно з абз. 2 п. 3.8 договору у разі втрати об`єкту оренди чи його складових орендар, на вимогу орендодавця, зобов`язаний відшкодувати вартість втраченого об`єкту оренди чи його складових; відшкодування здійснюється у розмірі вартості втраченого об`єкта оренди або втрачених складових об`єкта оренди, що визначена у специфікаціях до договору, з додаванням до цієї вартості ПДВ за ставкою, встановленою чинним в Україні законодавством на дату такого відшкодування.

Відповідно до п. 4.1 договору об`єкт оренди становить сукупність елементів будівельної опалубки - пристрою, що використовується у будівництві для зведення конструкцій з монолітного залізобетону.

За користування об`єктом оренди орендар зобов`язаний щомісячно сплачувати орендодавцю орендну плату. Ставка орендної плати на місяць вказується у додатковій угоді до цього договору, підписаній сторонами (п. 7.1-7.2 договору).

При застосуванні у цьому договорі терміну "орендна плата" розуміється місячна орендна плата з урахуванням її індексації та з урахуванням ПДВ з розрахунку 30 днів на місяць. Розмір орендної плати визначається за ставкою, визначеною у додатковій угоді до договору - у відсотках від вартості об`єкта оренди, вказаної у специфікаціях до договору (п. 7.4 договору).

Початок оплачуваного періоду за договором є дата дня одержання об`єкта оренди орендодавцем (дата підписання акту приймання-передачі (видача) об`єкта оренди. Закінченням оплачуваного періоду по оренді за договором є дата дня підписання акту повернення об`єкта оренди (п. 7.6 договору).

За п. 7.7 договору орендар зобов`язаний сплачувати у повному обсязі орендну плату за поточний місяць оренди не пізніше 5 днів з фактичного нарахування оренди, а саме актів виконаних робіт. За перші 30 календарних днів оренди орендар сплачує орендну плату у вигляді 100% попередньої оплати.

За п. 8.1 договору приймання-передачі послуг з користування об`єктом оренди за цим договором (далі - послуги) здійснюється щомісячно за актом приймання-передачі наданих послуг (далі - акт).

Цей договір набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення печатками сторін і діє до дати, зазначеної у додатковій угоді до договору, але у будь-якому разі до моменту повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором (п. 9.1 договору).

У додатковій угоді №1 від 04.01.2021 до договору сторони, серед іншого, погодили, що орендар буде перераховувати на рахунок орендодавця гарантійний платіж у розмірі 90000,00 грн (без ПДВ), переданого орендарю в оренду за актом (актами) приймання-передачі в оренду (п. 2.4.1), а ставка орендної плати за 30 днів становить 94422,60 грн (п. 7.2.1) (а. с. 20 у т. 1).

У додатковій угоді №2 від 05.10.2021 сторони визначили такі розміри оплати:

- гарантійний платіж - 32000,00 грн без ПДВ (п. 2.4.1);

- ставка орендної плати за 30 днів - 31262,40 грн з ПДВ (п. 7.2.1) (а. с. 21 у т. 1).

У додатковій угоді №3 від 18.10.2021 сторони визначили такі розміри оплати:

- гарантійний платіж - 136000,00 грн без ПДВ (п. 2.4.1);

- ставка орендної плати за 30 днів - 136231,20 грн з ПДВ (п. 7.2.1) (а. с. 22 у т. 1).

У додатковій угоді №4 від 19.10.2021 сторони визначили такі розміри оплати:

- гарантійний платіж - 0,00 грн без ПДВ (п. 2.4.1);

- ставка орендної плати за 30 днів - 59785,20 грн з ПДВ (п. 7.2.1) (а. с. 23 у т. 1).

У додатковій угоді №5 від 26.10.2021 сторони визначили такі розміри оплати:

- гарантійний платіж - 0,00 грн без ПДВ (п. 2.4.1);

- ставка орендної плати за 30 днів - 107740,80 грн з ПДВ (п. 7.2.1) (а. с. 24 у т. 1).

У матеріалах справи є підписані сторонами договору копії таких документів:

- актів прийому-передачі об`єктів оренди (а. с. 26 - 29 у т. 1);

- актів надання послуг з оренди (а. с. 190 - 203 у т. 1).

Так, актами прийому - передачі, що додані до позовної заяви, на виконання умов укладеного між сторонами договору ТОВ "Альянс Гарант Буд" передало ТОВ "Будівельне бюро" в оренду обладнання згідно з переліками на загальну суму 5963955,18 грн (а. с. 26 - 29 у т. 1).

На виконання умов додаткових угод №2 від 05.10.2021 та №3 від 18.10.2021, відповідач 08.10.2021 та 19.10.2021 перерахував позивачу гарантійні платежі на загальну суму 168000,00 грн, що вбачається з наданих платіжних доручень (а. с. 34, 37 у т. 1).

Позивач зазначає, що 11.02.2022, 17.02.2022, 23.02.2022 та 24.02.2022 відповідач частково повернув орендодавцеві обладнання за договором, про що були складені відповідні акти здачі орендованої опалубки, які надані орендареві на підпис (а. с. 61 - 71 у т. 1).

До позовної заяви додані, підписані лише з боку позивача: акти огляду елементів опалубки (акти дефектування) на загальну суму 855556,02 грн на підтвердження наявності обладнання, що не підлягає ремонту, а також акти виконаних робіт №5 та №6 від 11.02.2022, що свідчать про здійснення ремонту орендованого обладнання на суму 2549,10 грн та очистку опалубки на суму 21861,00 грн.

Несплата відповідачем виставлених йому рахунків (а. с. 72 - 84 у т. 1) стало підставою для звернення позивача з вказаним позовом до Господарського суду Житомирської області.

2. Норми права, які застосував господарський суд.

Відповідно до ч. 1 ст. 173 ГК України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі, боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом (ч. 1,2 ст. 193 ГК України).

Згідно ч. 1 ст. 174 ГК України, господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

За ч. 1 ст. 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України.

Відповідно до ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно із ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

За ч. 1 ст. 626 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно ст. 629 ЦК України, договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Як встановлено судом, між сторонами виникли правовідносини оренди на підставі договору оренди №223/09-19 від 05.09.2019.

Відповідно до ст. 759 ЦК України, за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Згідно з ч. 1, 5, ст.762 ЦК України за найм (оренду) майна з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за найм (оренду) майна вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором.

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 ЦК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

За ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, а за відсутності таких вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 ЦК України).

3. Щодо вимоги позивача про стягнення 303550,14 грн боргу з орендної плати.

Згідно з розрахунком позивача (а. с. 113-115 у т. 1), у відповідача обліковується борг з орендної плати на загальну суму 471550,14 грн за такими актами приймання -передачі:

- №5 від 07.10.2021 - період: 05.01.2022-03.02.2022 на суму 31262,40 грн; період: 04.02.2022-24.02.2022 на суму 21883,68 грн, що підтверджується актами надання послуг №118 від 03.02.2022 та №275 від 24.02.2022 (а. с. 192, 202 у т. 1);

- №6 від 20.10.2021 - період: 19.12.2021-17.01.2022 на суму 136231,20 грн; період: 18.01.2022-11.02.2022 на суму 24232,50 грн; період: 18.01.2022-16.02.2022 на суму 107152,20 грн; період: 17.02.2022-17.02.2022 на суму 1622,82 грн; період: 17.02.2022-23.02.2022 на суму 7783,44 грн; період: 17.02.2022-24.02.2022 на суму 6696,00 грн, що підтверджується актами надання послуг №313 від 11.02.2022, №156 від 16.02.2022, №81 та №563 від 17.01.2022, №566 від 23.02.2022, №315 від 24.02.2022 (а. с. 191, 194, 197, 199, 201 у т. 1);

- №7 від 28.10.2021 - період: 26.01.2022-17.02.2022 на суму 26634,00 грн; період: 26.01.2022-23.02.2022 на суму 9738,78 грн; період: 26.02.2022-24.02.2022 на суму 14970,60 грн, що підтверджується актами надання послуг №562 від 17.02.2022, №564 від 23.02.2022, №213 від 24.02.2022 (а. с. 213, 196, 198 у т. 1);

- №8 від 02.11.2021 - період: 31.01.2022-11.02.2022 на суму 5116,32 грн; період: 31.01.2022-23.02.2022 на суму 21571,20 грн; період: 31.01.2022-24.02.2022 на суму 56655,00 грн, що підтверджується актами надання послуг №314 від 11.02.2022, №565 від 23.02.2022, №222 від 24.02.2022 (а. с. 193, 195, 200 у т. 1).

Вказані акти надання послуг підписані представниками сторін та скріплений печатками підприємств, а їх оригінали оглянуті судом у засіданнях.

Позивачем заявлено до стягнення з відповідача 303550,14 грн заборгованості по орендній платі з урахуванням гарантійних платежів (471550,14 - 168000,00).

У разі порушення орендарем будь-якого із своїх зобов`язань за цим договором, право власності на гарантійний платіж переходить до орендодавця, який, з моменту виявлення порушень, має право використати його в межах заборгованості орендаря, що виникла внаслідок порушень (п. 2.7 договору).

Початок оплачуваного періоду за договором є дата дня одержання об`єкта оренди орендодавцем (дата підписання акту приймання-передачі (видача) об`єкта оренди. Закінченням оплачуваного періоду по оренді за договором є дата дня підписання акту повернення об`єкта оренди (п. 7.6 договору).

За п. 7.7 договору орендар зобов`язаний сплачувати у повному обсязі орендну плату за поточний місяць оренди не пізніше 5 днів з фактичного нарахування оренди, а саме актів виконаних робіт. За перші 30 календарних днів оренди орендар сплачує орендну плату у вигляді 100% попередньої оплати.

Зважаючи на наявний в матеріалах справи акт звіряння взаємних розрахунків станом на 30.09.2022, підписаний представниками сторін спору та скріплений печатками, суд приходить до висновку, що станом на дату розгляду справи, відповідач взяті на себе зобов`язання щодо здійснення своєчасної сплати орендних платежів не виконав (а. с. 216-217 у т. 1).

З огляду на викладені обставини, відповідач зобов`язаний сплатити позивачу борг із орендної плати у сумі 303550,14 грн.

4. Щодо вимоги позивача про стягнення 855556,02 грн вартості втраченого обладнання, 21861,00 грн боргу з оплати за очистку орендованого обладнання, 2549,10 грн боргу оплати ремонту орендованого обладнання.

Згідно з п. 3.4 договору у тому разі, якщо внаслідок огляду та перевірки орендодавцем (при поверненні орендарем) об`єкта оренди (або його складових) з`ясується, що об`єкт оренди (або його складові) не відповідає (не відповідають) умовам повернення об`єкта оренди, сторони виходять з такого:

- якщо об`єкт оренди пошкоджений і не підлягає ремонту, то сторони складають акт огляду елементів опалубки (акт дефектування), а відповідне майно (об`єкт оренди чи його відповідна частина) підлягає викупу орендарем (п. 3.4.1 договору);

- якщо об`єкт оренди потребує очистки або ремонту, то орендодавець вказує відповідну кількість товару в акті прийому-передачі та виставляє рахунок-фактуру згідно розцінок, вказаних в додатку №1 до договору, а орендар зобов`язаний оплатити вартість очистки та ремонту об`єкта оренди протягом 5 банківських днів з моменту виставлення орендодавцем рахунку-фактури (п. 3.4.2 договору).

У відзиві на позовну заяву від 04.04.2023 відповідач, серед іншого, зазначає, що під час повернення об`єкта оренди позивачем не було надано для підписання актів дефектування, натомість їх відправка ТОВ "Будівельне бюро" була здійснена через півроку після здачі об`єкта оренди (а. с. 150-172 у т. 1).

Разом з тим, суд, здійснивши аналіз актів прийому-передачі об`єкта оренди від орендодавця орендарю та актів здачі орендної опалубки, оригінали яких оглянуто судом у засіданнях, дійшов висновку про те, що кількість елементів будівельної опалубки, яка не була повернута орендарем або не підлягає ремонту, відповідає кількості елементів будівельної опалубки, зазначених у актах огляду елементів опалубки (актах дефектування), копії яких містяться у матеріалах справи та підписані лише з боку позивача (а. с. 26 - 29, 85 - 95, 204 - 214 у т. 1).

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відсутність підпису відповідача безпосередньо на актах, передбачених п. 3.4.1 договору, не свідчить про недоведеність вартості втраченого обладнання, оскільки таку кількість можна визначити за різницею між кількостями зданого в оренду та поверненого майна.

На підтвердження наявності боргу з оплати за очистку та ремонт об`єкта оренди позивачем надано акти виконаних робіт №5 та №6 від 11.02.2022 на відповідні суми, заявлені до стягнення, які підписані представниками ТОВ "Альянс Гарант Буд" (а. с. а. с. 117-118 у т. 1).

Як зазначалось раніше, п. 3.4.2 договору передбачено, що, якщо внаслідок огляду та перевірки орендодавцем (при поверненні орендарем) об`єкта оренди (або його складових) з`ясується, що об`єкт оренди (або його складові) не відповідає (не відповідають) умовам повернення об`єкта оренди, а саме потребує очистки або ремонту, то орендодавець вказує відповідну кількість товару в акті прийому-передачі та виставляє рахунок-фактуру згідно розцінок, вказаних в додатку №1 до договору, а орендар зобов`язаний оплатити вартість очистки та ремонту об`єкта оренди протягом 5 банківських днів з моменту виставлення орендодавцем рахунку-фактури.

З матеріалів, долучених до позовної заяви, вбачається, що рахунки на оплату за очистку та ремонт об`єкта оренди направлені відповідачу 11.08.2022, про що свідчить поштова накладна та опис вкладень у цінний лист (а. с. 83 - 84, 96 - 98 у т. 1).

Однак, враховуючи те, що у засіданні суду 11.08.2023 представник відповідача висловила намір вирішити спір мирним шляхом, суд вважає вимоги позивача про стягнення з ТОВ "Будівельне бюро" 855556,02 грн вартості втраченого обладнання, 21861,00 грн боргу з оплати за очистку орендованого обладнання, 2549,10 грн боргу оплати ремонту орендованого обладнання правомірними та такими, що підлягають задоволенню.

5. Висновок Господарського суду Житомирської області.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи ч. 1 ст. 73 ГПК України.

Згідно з ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

З огляду на встановлені судом обставини, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.

6. Розподіл судового збору між сторонами.

Приписами ч. 2 ст. 123 ГПК України унормовано, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

За п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Зважаючи на задоволення позовних вимог в повному об`ємі, сплачений позивачем судовий збір в сумі 17752,75 грн покладається на відповідача.

Керуючись ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельне бюро" (11602, Житомирська область, м. Малин, вул. Гагаріна, буд. 2, код ЄДРПОУ 39607140) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс Гарант Буд" (02093, м. Київ, вул. Бориспільська, буд. 19, код ЄДРПОУ 38567542):

- 303550,14 грн боргу з орендної плати;

- 855556,02 грн вартості втраченого обладнання;

- 21861,00 грн боргу з оплати за очистку орендованого обладнання;

- 2549,10 грн боргу оплати ремонту орендованого обладнання;

- 17752,75 грн судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 04.09.23

Суддя Лозинська І.В.

Віддрукувати:

1 - в справу

2 - позивачу на електронні адреси: alkbud@gmail.com, yuriy.savisko@gmail.com

3 - відповідачу на ел. пошту: vany_chuluk@ukr.net та baristor4@gmail.com а також через систему "Електронний суд"

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення28.08.2023
Оприлюднено06.09.2023
Номер документу113201479
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди

Судовий реєстр по справі —906/226/23

Ухвала від 22.05.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Постанова від 06.02.2024

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 05.12.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 09.11.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 19.10.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Рішення від 28.08.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 11.08.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 03.08.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Ухвала від 11.07.2023

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні