Ухвала
від 20.09.2023 по справі 360/905/22
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

20 вересня 2023 року справа №360/905/22

м. Дніпро

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Компанієць І.Д., суддів: Гаврищук Т.Г., Казначеєва Е.Г.,

розглянув в порядку письмового провадження заяву Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про роз`яснення постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року позов ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, яка полягає у нерозгляді заяви ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про направлення на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи заяви про заміну зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії 1А № 009482 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, на підставі раніше наданих документів.

Зобов`язано Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути заяву про направлення на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи заяви про заміну зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії 1А № 009482 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком № 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, на підставі раніше наданих документів.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з судовим рішенням позивач та відповідач - УСЗН Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області звернулися з апеляційними скаргами, в яких посилалися на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просили скасувати рішення суду першої інстанції.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року апеляційна скарга Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 залишена без задоволення.

Апеляційна скарга ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 задоволена частково.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 скасовано.

Позов ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551.

Зобов`язано Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 та прийняти рішення по суті заяви.

В задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії відмовлено.

На адресу суду апеляційної інстанції надійшла заява управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, в якій відповідач просить роз`яснити постанову апеляційного суду, зокрема, надати роз`яснення виконання певних дій, які має здійснити управління для реалізації рішення суду щодо видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_1 від 21.08.2019 ОСОБА_1 , без прийняття вищезазначеною комісією рішення про заміну посвідчення та участі Департаменту, який забезпечує підготовку, оформлення, засвідчення посвідчень та його передачу місцевим органам для подальшої видачі особі (за зареєстрованим або фактичним місцем проживання).

Сторони про дату та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, відповідно до ч. 3 ст. 254 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає заяву в порядку письмового провадження.

Враховуючи режим роботи суддів та працівників апарату Першого апеляційного адміністративного суду з часу введення на території України правового режиму воєнного стану, з метою збереження життя та здоров`я, а також забезпечення безпеки суддів та працівників апарату суду, дана ухвала прийнята колегією суддів за умови наявної можливості доступу колегії суддів до матеріалів адміністративної справи.

Заслухавши доповідь судді-доповідача і обговоривши доводи заяви щодо роз`яснення судового рішення, суд дійшов висновку, що заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України за заявою учасника справи, державного виконавця суд роз`яснює ухвалене ним судове рішення, яке набрало законної сили, не змінюючи змісту судового рішення, шляхом постановлення ухвали.

Тобто, роз`яснення рішення суду - це засіб виправлення недоліків судового акта, який полягає в усуненні його неясності і викладенні рішення суду у більш зрозумілій формі.

Механізм, визначений цією статтею не може використовуватись, якщо хтось із осіб, які беруть участь у справі не розуміє мотивації судового рішення. У разі незгоди з мотивацією судового рішення особи, які беруть участь у справі, можуть оскаржити це судове рішення в порядку, передбаченому КАС України.

Тобто, в ухвалі про роз`яснення судового рішення суд викладає більш повно та зрозуміло ті частини рішення, розуміння яких викликає труднощі, не змінюючи при цьому суть рішення і не торкаючись питань, які не були предметом судового розгляду.

У заяві про роз`яснення судового рішення зазначається, що саме у резолютивній частині рішення є незрозумілим, в чому полягає незрозумілість такого рішення, які припускаються варіанти тлумачення рішення, як це впливає на його виконання.

Також, суд зауважує, що фактично роз`ясненням рішення є зміна форми його викладення таким чином, щоб ті частини судового акта, які викликають труднощі для розуміння, були висвітлені ясніше та зрозуміліше. При цьому суд, роз`яснюючи рішення, не вправі вносити будь-які зміни в існуюче рішення.

Як свідчить зміст заяви про роз`яснення судового рішення, відповідач просить роз`яснити постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 в частині способу його виконання, а саме які дії має здійснити управління для реалізації рішення суду щодо видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_1 від 21.08.2019 ОСОБА_1 , без прийняття вищезазначеною комісією рішення про заміну посвідчення та участі Департаменту, який забезпечує підготовку, оформлення, засвідчення посвідчень та його передачу місцевим органам для подальшої видачі особі (за зареєстрованим або фактичним місцем проживання).

Тобто, фактично відповідач просить роз`яснити судове рішення в частині, що стосується його виконання.

При цьому, суд апеляційної інстанції, частково задовольняючи позов ОСОБА_1 , виходив з наступного.

Приписами Порядку № 551 не передбачено виконання в посвідченнях записів, зокрема, визначення реквізитів рішення суду, як підстави для видання посвідчення.

Тому відповідач безпідставно вимагав визначення в посвідченні позивача напису з зазначенням судового рішення підстави видачі посвідчення та напису з зазначенням періоду виконання робіт у зоні відчуження.

В межах спірних правовідносин позивач, не погоджуючись з визначенням в своєму посвідченні непередбачених нормативно-правовими актами написів, звернувся до УСЗН Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області з заявою про заміну зіпсованого посвідчення.

Порядок № 551 визначає певну процедуру та строк розгляду заяви про заміну посвідчення.

Проте, на час звернення позивача до суду, відповідачем УСЗН Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району не вчинено жодних дій, визначених Порядком № 551, щодо видачі посвідчення позивачу замість зіпсованого.

Оскільки відповідачем УСЗН Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району не вирішено питання заміни зіпсованого посвідчення та видачі нового посвідчення, як вимагає п. 12 Порядку № 551, тому така бездіяльність відповідача є протиправною та такою, що свідчить про тривале порушення прав позивача як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Отже, необхідно зобов`язати УСЗН Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України та прийняти рішення по суті заяви.

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації задоволенню не підлягають, оскільки до цього органу позивач не звертався з заявою від 24.11.2021 про заміну посвідчення.

При цьому, суд апеляційної інстанції не прийняв доводи апелянта-відповідача, що він, в межах своїх повноважень виконав приписи п. 11-1, п. 12 Порядку № 551 та направив подання до регіональної Комісії про розгляд заяви ОСОБА_1 про видачу йому посвідчення замість раніше виписаного, - оскільки позивач на час звернення до позивача з заявою від 24.11.2021 вже мав статус та посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і звертався не за видачею первинного посвідчення, а за заміною наявного, але зіпсованого, посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, вже виданого на підставі документів, визначених п. 11 Порядку № 551.

В даному випадку, відповідно до вимог п. 12 Порядку № 551, повторне посвідчення замість зіпсованого видається уповноваженим органом за місцем проживання (реєстрації) особи, тобто УСЗН Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району, і положеннями Порядку № 551 не передбачено при вирішенні питання про заміну зіпсованого посвідчення передавати заяву з доданими документами до регіональної Комісії.

Суд першої інстанції не звернув уваги, що позивач звертався до УСЗН з заявою про заміну зіпсованого посвідчення, вже маючи статус та посвідчення учасника ліквідації аварії на ЧАЕС, тому дійшов помилкового висновку, що оцінку наявності підстав для заміни зіпсованого посвідчення має надати уповноважений орган при розгляді заяви та документів позивача обласна комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Однак, статус позивача учасник ліквідації аварії на ЧАЕС є дійсним, а відповідачами не надано належних доказів того, що на час звернення позивача 24.11.2021 з заявою про заміну посвідчення ОСОБА_1 був позбавлений цього статусу та, відповідно, повинен був звертатися з відповідною заявою про видачу посвідчення, який би підтверджував цей статус.

Як зазначено в пункті 19 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України № 7 від 20 травня 2013 року «Про судове рішення» в адміністративній справі, в ухвалі про роз`яснення судового рішення суд викладає більш повно та зрозуміло ті частини рішення, розуміння яких викликає труднощі, не змінюючи при цьому суть рішення і не торкаючись питань, які не були предметом судового розгляду.

Отже, рішення суду повинно бути зрозумілим. Зрозумілість рішення полягає в тому, що його резолютивна частина не припускає кілька варіантів тлумачення.

Підставою для роз`яснення судового рішення як засобу усунення недоліків ухваленого судового акту є його неясність, невизначеність.

Фактично роз`ясненням рішення є зміна форми його викладення таким чином, щоб ті частини судового акту, які викликають труднощі для розуміння, були висвітлені ясніше та зрозуміліше. При цьому суд, роз`яснюючи рішення, не вправі вносити будь-які зміни в існуюче рішення.

Відтак, очевидним є те, що суд може роз`яснити рішення, яке підлягає виконанню та подання заяви про роз`яснення судового рішення допускається, якщо воно ще не виконано або не закінчився строк, протягом якого судове рішення може бути подане для примусового виконання.

Дослідивши зміст постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року суд зазначає, що судове рішення є чітким, ясним і додаткового роз`яснення не потребує, а обставини, на які посилається заявник, не вказують на підстави для його роз`яснення, визначені статтею 254 КАС України.

Суд вважає, що надання правових порад щодо дій учасників справи після ухвалення судового рішення, не відповідає меті роз`яснення, а отже у межах процедури роз`яснення судового рішення є неможливим.

Зміст заяви управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про роз`яснення рішення свідчить про незгоду відповідача з постановою, що є підставою для оскарження судового рішення, а не його роз`яснення.

З урахуванням викладеного, а також того, що постанова Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року є чіткою, зрозумілою, її резолютивна частина є ясною і не викликає труднощів розуміння, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення заяви про роз`яснення судового рішення.

Керуючись ст.ст. 243, 254, 325, 328, 329 КАС України, суд,-

У Х В А Л И В:

В задоволенні заяви управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про роз`яснення постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 - відмовити.

Повний текст ухвали складений та підписаний 20 вересня 2023 року.

Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення.

Головуючий суддя І.Д. Компанієць

Судді Т.Г. Гаврищук

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.09.2023
Оприлюднено22.09.2023
Номер документу113602715
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —360/905/22

Постанова від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні