Ухвала
від 17.04.2024 по справі 360/905/22
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

17 квітня 2024 року м. ДніпроСправа № 360/905/22

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження заяву ОСОБА_1 про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачами на виконання рішення суду у справі № 360/905/22 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово- цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

05.04.2023 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла заява ОСОБА_1 про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачами на виконання рішення суду у справі № 360/905/22 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово- цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії, в якій заявник просив:

визнати бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації та Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, яка виражається у невиконанні постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 в адміністративній справі №360/905/22, - протиправною.

В обґрунтування заяви зазначено, що постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 у справі № 360/905/22 визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово - цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області щодо нерозгляду заяви від 24.11.2021 про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою КМУ від 11.07.2018 № 551, зобов`язано Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово - цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 24.11.2021 про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою КМУ від 11.07.2018 № 551 та прийняти рішення по суті заяви.

Суть заяви - замінити зіпсоване посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 , на новому посвідченні рік участі та реквізити судових рішень не вказувати.

14.04.2023 видано виконавчий лист № 360/905/22.

10.08.2023 заступником начальника Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Харків) Віхлініним Д.В. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження з примусового виконання постанови ПААС від 16.03.2023 у справі № 360/905/22.

25.08.2023 заступник начальника ВПВР УЗПВР у Луганській області ОСОБА_2 наклав на боржника, УСЗН Лисичанської МР Сєвєродонецького району Луганської області, штраф, але боржник вважає себе невинним, оскільки таке посвідчення оформлюється в Департаменті СЗН Луганської ОДА, до якого боржник зробив відповідне подання.

26.08.2023 з метою виконання постанови ПААС від 16.03.2023 № 360/905/22 заявник звернувся до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з проханням вжити до Департаменту соціального захисту населення Луганської ОДА заходи для оформлення посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорія 1 взамін зіпсованого, на новому посвідченні реквізити судових рішень та роки не проставляти.

28.08.2023 за № К-25735.3/23 Уповноваженим ВРУ з прав людини відкрито провадження з питання виконання постанови ПААС від 16.03.2023, зроблено листування з Мінсоцполітики України, Національною соціальною сервісною службою України, Луганською ОДА-ОВЦА, Департаментом СЗН Луганської ОВЦА та надіслано посвідчення з проблемного питання заміни зіпсованого посвідчення: від 30.08.2023, 14.09.2023, 26.09.2023, 13.10.2023, 29.11.2023, 22.03.2024.

27.03.2023 заявником на електронну адресу отримано копію постанови про закінчення виконавчого провадження від 25.03.2024 ВП № НОМЕР_9.

Підставою для такого оскарженого рішення відповідача стало виписане Луганською ОДА посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1992 -1997 роках від 21.03.2024 серії НОМЕР_2 .

З метою захисту своїх прав, підтверджених рішенням суду, заявником зроблено наступні дії: повідомлено Уповноваженого ВРУ з прав людини за провадженням № К-25735.3/23; куратори з Норвезької ради у справах біженців склали заяву до боржника про заміну зіпсованого посвідчення на виконання рішення суду в порядку ПКМУ № 551, подано до Луганського окружного адміністративного суду позов про визнання неправомірною та скасування постанови про закінчення виконавчого провадження від 25.03.2024 ВП № НОМЕР_9.

З посиланням на частину першу статті 383, частину другу статті 14, частину першу статті 370 КАС України, статті 129-1 Конституції України, частини другу статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів», заявник зазначив, що на даний час постанова ПААС від 16.03.2023 № 360/905/22 про заміну зіпсованого посвідчення та постанова Лисичанського міського суду Луганської області від 19.01.2018 у справі № 415/7858/17 про статус заявника набрали законної сили, не змінені і не скасовані, тому відповідно до наведених норм Конституції та законів України підлягають безумовному виконанню у встановленому порядку.

Тому написання на зіпсованому посвідченні лише цивільного періоду виконання робіт у зоні відчуження «1992-1997» - є порушенням статусу заявника, встановленого судом: «учасник ліквідації Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної військової служби, що став особою з інвалідністю, яка відбувалась у 1989 -90 роках».

Крім того, це є порушенням порядку видачі посвідчень за ПКМУ від 11.07.2018 № 551, яким не передбачено написання будь-яких періодів на посвідченні.

Ухвалою суду від 08.04.2024 заяву ОСОБА_1 про призначено до розгляду в порядку письмового провадження на 12 квітня 2024 року.

Ухвалою суду від 15.04.2024 витребувано від Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області інформацію, чи відбувалися реорганізаційні заходи щодо суб`єкта владних повноважень - відповідача у період з дати набрання чинності судовим рішенням у справі № 360/905/22, з наданням підтверджуючих таку інформацію доказів, відкладено розгляд заяви у письмовому провадженні на 17 квітня 2024 року.

11.04.2024 від Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації надійшли пояснення, згідно із якими питання та порядок видачі посвідчень громадянам, які брали участь у ліквідації Чорнобильської катастрофи передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян» (далі - Порядок).

Розпорядженням голови обласної державної адміністрації - керівником військово-цивільної адміністрації (далі - розпорядження голови) від 24.10.2018 № 859 (із змінами) утворено Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (загальний доступ). Розпорядженням голови від 03.10.2018 № 730 затверджено Положення про комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, яке зареєстроване у Головному територіальному управлінні юстиції у Луганській області 16.10.2018 № 96/1852 (загальний доступ).

Відповідно до Порядку Департамент здійснює лише технічне забезпечення роботи регіональної комісії.

Отже, Луганська обласна державна адміністрація є уповноваженим органом, який видає посвідчення на підставі рішення регіональної комісії, тому Департамент ніяк не може впливати на рішення регіональної комісії.

Також, судами першої та другої інстанції у даній справі було відмовлено у задоволенні позовних вимог щодо Департаменту та визнано протиправною бездіяльність Управління.

Відповідно до постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 року у справі за № 360/905/22, на засіданні регіональної комісії від 21.08.2019 протоколом № 6 прийнято рішення щодо видачі ОСОБА_1 посвідчення нового зразка серії НОМЕР_3 від 21.08.2019 відповідно до Порядку, із написом у верхньому лівому куті «згідно з постановою ЛОАС від 30.09.2008 № 2а-307/08».

Враховуючи зазначене рішення регіональної комісії відповідно до Порядку, Управлінням неодноразово в телефонному режимі, а також рекомендованим листом запрошувався ОСОБА_1 для отримання посвідчення, проте отримати зазначене посвідчення він відмовився.

З лютого 2022 року на території України діє військовий стан, який було введено у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України. Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 Луганська область визначена зоною проведення воєнних (бойових) дій, переважна частина області є окупованою, у 15 деокупованих населених пунктах тривають бойові дії. Органи державної влади Луганської області частково відновили свою роботу на підконтрольній Україні території інших областей.

Архів рішень регіональної комісії, паперові особові справи та бланки посвідчень тощо залишились у приміщеннях Департаменту в районі проведення воєнних дій - м. Сєвєродонецьку (звернення Департаменту до Головного управління Національної поліції в Луганській області про захоплення будівлі направлено листом від 14.07.2023 № 5/1203-31 та порушено кримінальну справу).

Крім того, відповідно до пункту 12 Порядку, у разі втрати або зіпсування посвідчення, видається нове на підставі раніше поданих документів, особистої заяви (із зазначенням номера та дати видачі посвідчення, поясненням обставин втрати або зіпсування). Такі посвідчення видаються уповноваженим органом за місцем проживання особи. До регіональної комісії ОСОБА_1 не звертався.

На підставі вищевикладеного та враховуючи вимоги статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», особи, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання послуг за місцем реєстрації фактичного місця проживання. З 22.06.2022 ОСОБА_1 перебуває на обліку як внутрішньо переміщена особа за адресою: АДРЕСА_1 . Враховуючи зазначену обставину, Департаментом надіслано лист № 13/4703-31 від 28.11.2023 до Департаменту соціального захисту населення Дніпропетровської облдержадміністрації, з метою сприяння у видачі ОСОБА_1 посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» як за місцем фактичного проживання.

Отримано відповідь, що заявник звертався до Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, при Дніпропетровській облдержадміністрації, але рішенням засідання комісії ОСОБА_1 відмовлено у визначенні статусу із видачою посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорії 1 серії А через відсутність документів, що підтверджують факт участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (Протокол від 01.09.2022 № 8 додається).

До облдержадміністрації 11.03.2024 за вх.№08-К-00081-08 надійшов лист Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про вжиття заходів щодо видачі на заміну зіпсованого посвідчення ОСОБА_1 .

Облдержадміністрацією від 15.03.2024 за вих.№ 08-К-00081-080308 було надано відповідь про вжиття відповідних заходів щодо вирішення питання про видачу посвідчення.

Листом від 04.04.2024 за вих. № 08-К-00081-80308 надано відповідь, що посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21.03.2024 виписано та передано до Управління для подальшої видачі ОСОБА_1 (листи додаються). Також, на офіційних сторінках облдержадміністрації та Департаменту було надано оголошення, що «Вважати недійсним посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЄС (Категорія 1) Серії НОМЕР_3 від 21.08.2019, видане на ім`я ОСОБА_1 , у зв`язку із тим, що воно залишилось на тимчасово окупованій території України, а саме у м. Сєвєродонецьк. Порушено кримінальну справу.»

Управління листами від 22.03.2024 № 456, від 03.04.2024 № 552 та під час телефонної розмови (05.04.2024 зі спеціалістом Управління) ОСОБА_1 було запрошено до Управління з метою отримання вищезазначене посвідчення.

Під час особистого звернення 08.04.2024 до Управління за адресою: АДРЕСА_5 (ІНФОРМАЦІЯ_3 ) ОСОБА_1 утримався від отримання запропонованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21.03.2024 та не погодився засвідчити свою відмову від згаданого посвідчення у журналі видачі посвідчень, про що Управлінням 08.04.2024 був складений Акт про відмову в отриманні посвідчення.

Станом на 10.04.2024 посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21.03.2024 ОСОБА_1 не отримано.

Позивач у своїй заяви посилається на рішення Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 у справі за №360/905/22 і вважає його не виконаним, але: позивач відмовляється отримати посвідчення серії НОМЕР_3 від 21.08.2019 із написом у верхньому лівому куті «згідно з постановою ЛОАС від 30.09.2008 № 2а-307/08», так як вважає його зіпсованим, у зв`язку із проставленням напису, на підставі якого видано посвідчення; позивач відмовляється отримати посвідчення серія НОМЕР_2 від 21.03.2024, так як вважає його зіпсованим, у зв`язку із тим, що у посвідченні зазначені роки.

Але Порядком передбачено внесення запису до посвідчення відповідних років як учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. Відповідно до додатку 1 до Постанови КМУ від 11.07.2018 № 551 затверджено Зразок посвідчення, внутрішній бік якого передбачає проставлення певних років.

Окрім того, судом вже встановлено той факт, що позивач виконував роботу саме в зазначені у посвідчені роки: «Оскільки заявник працював з 23.10.1992 по 21.06.1993 на Державному спеціалізованому підприємстві Регіональне управління забезпечення організаційно-розпорядчої діяльності, що підтверджується довідкою від 23.07.1997 № 20, та з 21.06.1993 по 24.07.1997 на Державному підприємстві Комплекс, що підтверджується довідкою від 23.07.1997 № 165-97, у посвідченні зазначено період виконання робіт 1992-1997.»

Отже, виконання вимог Позивача щодо залишення поля у посвідченні без відповідного запису є порушенням вимог Порядку та надасть йому можливість, шляхом маніпулювання, вжити певних дій з метою отримання незаконних благ.

З огляду на наведене, представник Департаменту соціального захисту населення ЛОДА просив відмовити у задоволенні заяви.

12.04.2024 від Управління соціального захисту населення Лисичанської ВЦА надійшли пояснення, в яких зазначено, що на виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 по справі № 360/905/22 управління розглянуло (в межах повноважень) заяву від 24.11.2021 ОСОБА_1 про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_3 від 21.08.2019. За результатами розгляду управлінням було підготовлено та направлено Подання від 28.04.2023 № 617 з клопотанням щодо розгляду на засіданні Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Комісія) заяви від 24.11.2021 про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість раніше виписаного посвідчення серія НОМЕР_3 від 21.08.2019. Згідно з листом Департаменту від 06.07.2023 № 13/2177-31 засідання Комісії відбулося 21.06.2023, у ході якого було розглянуто Подання управління від 28.04.2023 № 617 та прийняте Комісією рішення: рекомендувати управлінню виконати постанову, звернутися до Першого апеляційного адміністративного суду за роз`ясненням Постанови, у разі не згоди з постановою підготувати документи щодо касаційного оскарження у Верховному Суді; ДСЗН звернутися за роз`ясненням до Міністерства соціальної політики України відносно можливості виконання постанови УСЗН.

Про прийняті Комісією рішення ОСОБА_1 був проінформований листом управління від 11.08.2023 № 1213.

З метою виконання постанови суду від 16.03.2023 по справі № 360/905/22 управління листом від 07.09.2023 № 1351 до Першого апеляційного адміністративного суду направило заяву про надання роз`яснень постанови від 16.03.2023 в частині, що стосується виконання певних дій, які має здійснити управління для реалізації рішення суду щодо заміни зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком №1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551.

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.09.2023 в задоволенні заяви управління від 07.09.2023 № 1351 про роз`яснення постанови від 16 березня 2023 року було відмовлено.

Статтею 65 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначено, що видача посвідчень учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи провадиться, зокрема, обласними державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Процедура видачі посвідчень громадянам, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС визначена Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян (далі - Порядок 551), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 «Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян».

Відповідно до пункту 11 Порядку посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС видаються, зокрема, обласними державними адміністраціями за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян.

Відповідно до пункту 12 Порядку у разі втрати або зіпсування посвідчення замість нього видається повторне посвідчення на підставі раніше поданих документів, зазначених у пункті 11 Порядку.

Такі посвідчення видаються, зокрема, обласними держадміністраціями за місцем проживання (реєстрації) особи. У верхньому лівому куті посвідчення ставиться штамп або напис чорним чорнилом: «Повторно. Видано замість посвідчення серії ... № … ».

Враховуючи постанову суду від 16.03.2023 по справі № 360/905/22, оскільки на час звернення з заявою від 24.11.2021 ОСОБА_1 вже мав статус учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і звертався не за видачею первинного посвідчення, а за заміною наявного, але зіпсованого посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, вже виданого на підставі документів, визначених пунктом 11 Порядку, то відповідно до вимог пункту 12 Порядку, повторне посвідчення замість зіпсованого видається уповноваженим органом за місцем проживання (реєстрації) особи.

Враховуючи викладене, з метою виконання постанови щодо отримання посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_3 від 21.08.2019, управління листами від 30.11.2023 № 1798 та від 28.12.2023 № 1956 рекомендувало ОСОБА_1 звернутися з відповідною заявою до Луганської обласної державної адміністрації (уповноваженого органу), за адресою: м. Дніпро, Запоріжське шосе, 30Ф.

Крім того, для виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 управління листом від 20.03.2024 № 442 звернулося до Департаменту соціального захисту населення Луганської облдержадміністрації з проханням видати на ім`я ОСОБА_1 повторне посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість зіпсованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (Категорія 1) серія НОМЕР_3 від 21.08.2019.

Луганською обласною державною адміністрацією 21.03.2024 було видано посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 , за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 (замість зіпсованого посвідчення серії НОМЕР_3 від 21.08.2019), на ім`я ОСОБА_1 , та передано управлінню для подальшої видачі ОСОБА_1 .

Листами управління від 22.03.2024 № 456 та від 03.04.2024 № 552, та під час телефонної розмови (05.04.2024 зі спеціалістом УСЗН) ОСОБА_1 було запрошено до управління отримати вищезазначене посвідчення за адресою: АДРЕСА_5 (ІНФОРМАЦІЯ_3 ) або повідомити письмово управлінню про причини, за яких посвідчення залишається не отриманим. Під час особистого звернення 08.04.2024 до спеціалістів управління (з питань, які входять до їх компетенції) ОСОБА_1 утримався від отримання запропонованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21.03.2024 та не погодився засвідчити свою відмову від згаданого посвідчення у журналі видачі посвідчень, про що управлінням 08.04.2024 був складений Акт.

Листом від 10.04.2024 № 592 управління проінформувало Департамент соціального захисту населення про неотримання ОСОБА_1 посвідчення серії НОМЕР_2 від 21.03.2024.

Станом на 11.04.2024 посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21.03.2024 ОСОБА_1 не отримано, письмових пояснень щодо причин неотримання зазначеного посвідчення до управління не надано.

Враховуючи вищезазначене, управління, в межах своїх повноважень, виконало всі умови Порядку 551 та постанови суду у справі № 360/905/22 (від 16 березня 2023 року) для забезпечення видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» ОСОБА_1 замість зіпсованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (Категорія 1) серія НОМЕР_3 від 21.08.2019.

З огляду на наведене, представник Управління соціального захисту населення Лисичанської ВЦА просив відмовити у задоволенні заяви.

15.04.2024 від заявник надійшли додаткові пояснення, в яких зазначено, що на заяву ОСОБА_1 від 27.03.2024 до боржника на виконання постанови ПААС від 16.03.2023 № 360/905/22 він отримання відповідь від 10.04.2024, з якої дізнався, що постанова суду не виконана: 1) «положеннями Порядку № 551 не передбачено при вирішенні питання про заміну зіпсованого посвідчення передавати заяву з доданими документами до регіональної Комісії» зазначає суд, але відповідачі 21.06.2023 засідання Комісії здійснили, 2) на новому посвідченні від 21.03.2024 внесли недостовірну інформацію про заявника, що завдає йому шкоду при виконанні інших судових рішень.

Суд зазначив: «Відповідно до пункту 12 Порядку № 551 у разі втрати або зіпсування посвідчення замість нього видається повторне посвідчення на підставі раніше поданих документів, зазначених у пункті 11 цього Порядку, особистої заяви (із зазначенням номера та дати видачі посвідчення, поясненнями обставин втрати або зіпсування) та опублікованого в пресі повідомлення про визнання посвідчення недійсним (…)» - у постанові від 16.03.2023.

В грудні 2023 року заявник надав Департаменту СЗН Луганської ОДА необхідні документи для відновлення втрачених медико - соціальних та транспортних справ, зокрема, копію постанови Лисичанського міського суду Луганської області від 19.01.2018 про встановлений судом статус: учасник ліквідації Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби, що став особою з інвалідністю, яка відбувалася у 1989-90 роках, а також нагадав позицію суду про не зазначення періоду виконання робіт у зоні відчуження. Затримку з заміною посвідчення пояснили відсутністю бланків.

ОСОБА_1 вважає нове посвідчення від 21.04.2024 зіпсованим, оскільки на ньому написана наступна недостовірна інформація: зазначено період виконання робіт у зоні відчуження «1992-1997», такий напис перешкоджає у виконанні присудженого виду пенсії учасника ліквідації ЧК під час проходження дійсної строкової служби, що став особою з інвалідністю, яка відбувалась у 1989 - 1990 роках, написання будь-яких періодів не передбачено Порядком № 551; написання «Повторно. Видано замість посвідчення серії НОМЕР_3 від 21.08.2019» є недостовірним, оскільки ця послуга з видачі посвідчення раніше не надавалася.

Загальна державна практика оформлення документів суворої звітності:

- сервісні центри паспортної служби пропонують перевірити суб`єкту звернення правильність інформації, що міститься у паспорті, якщо отримувач послуги не згоден та такий документ переробляється надавачом АП без зазначення на документі: дублікат, або повторно, або взамін зіпсованого тощо - тому, що заявник ще не отримав послугу;

- сервісний центр МВС з видачі посвідчення водія також обов`язково перевіряє правдивість інформації та видає посвідчення лише за згодою водія, жодних відміток первинне посвідчення не має, такі відмітки проставляються після заміни посвідчення;

- канцелярія суду при видачі виконавчого листа обов`язково пропонує стягувачу перевірити інформацію у виконавчому документі, якщо стягувач отримав виконавчий лист, процедура заміни або виправлення, або повторного отримання занадто складна, в жодному випадку канцелярія суду на первинному виконавчому документі написів про: дублікат, повторно, взамін зіпсованому, ніколи не робить.

Судом встановлено, що заявник жодного разу посвідчення в Порядку № 551 не отримував.

У листі боржника підтверджується, що 08.04.2024 на нього вчинявся тиск з метою отримання підпису про отримання зіпсованого посвідчення з наступною мотивацією: «отримай це посвідчення, а потім оскаржуй до суду».

Боржник зазначає, що уповноваженим органом, що постійно псує посвідчення, передбачені по суті заяви від 24.11.2021 - є перший відповідач, бездіяльність боржника визнана протиправною, тому заявник вважає за необхідне визнати бездіяльність Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово - цивільної адміністрації, яка виражається у невиконанні постанови ПААС від 16.03.2023 у справі № 360/905/22 протиправною також.

17.04.2024 УСЗН Лисичанської ВЦА на виконання вимог ухвали суду від 15.04.2024 надано пояснення, згідно із якими у період з дати набрання чинності судовим рішенням у справі №360/905/22 по цей час, реорганізаційні заходи стосовно управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (суб`єкта владних повноважень - відповідача) не проводилися.

В ході розгляду заяви ОСОБА_1 в порядку статті 383 КАС України судом установлено таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_5 , є особою з інвалідністю другої групи безстроково з 30.06.2016, причина інвалідності - захворювання пов`язано з виконанням обов`язків військової служби при ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що підтверджується відомостями з паспорта громадянина України № НОМЕР_6 , довідки до акта огляду медико - соціальною експертною комісією серії 12ААА № 441278.

При розгляді судом справи № 360/905/22 встановлено такі обставини.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 09.10.2008 у справі № 2а-307/08 зобов`язано Головне управління праці та соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації видати ОСОБА_1 , зареєстрованому за адресою: АДРЕСА_3 , посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 2, що підтверджується копією постанови головного державного виконавця Кудряшової Надії Євгенівни про відкриття виконавчого провадження від 09.10.2008 ВП № НОМЕР_10.

Згідно із протоколом від 21.08.2019 № 6 засідання комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації Луганської обласної військово-цивільної адміністрації та додатку № 1 до нього "Реєстр осіб з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1, серія А)" підтверджено статус та вирішено видати посвідчення нового зразка відповідно до постанови КМУ від 11.07.2018 № 551 ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце реєстрації: АДРЕСА_4 , № справи 225, з зазначенням про необхідність у верхньому лівому куті посвідчення зробити напис "згідно з постановою ЛОАС від 30.09.2008 № 2а-307/08".

Позивач 18.10.2019 звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Лисичанської міської ради з заявою про заміну зіпсованого бланку посвідчення НОМЕР_3 та видачу нового посвідчення без жодних записів у верхній лівій частині бланку.

08.11.2021 ОСОБА_1 звернувся до Національної соціальної сервісної служби України та Міністерства соціальної політики України з заявою про заміну зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1, в якій зазначив, зокрема, про те, що 05.11.2021 телефоном з № 289-56-93 від співробітника НСССУ заявник дізнався про те, що термін заміни посвідчень за постановою № 551 закінчується 31.12.2021 та цей термін продовжуватися не буде. Отже старе посвідчення ОСОБА_1 від 21.04.1998 серії 1А № 081690 в наступному році стане нечинним, а нове посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 зіпсоване кострубатим дописом про реквізити судового рішення, заявником не отримане.

Зазначену заяву Мінсоцполітики направило листом від 10.11.2021 № 6932/097-21/314 для розгляду за належністю.

Листом від 07.12.2021 № 679-к -0254 Департаментом соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації Луганської обласної військово - цивільної адміністрації розглянуто звернення від 08.11.2021 і зазначено, що правила видачі посвідчень громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи врегульовано Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженим постановою КМУ від 11.07.2018 № 551 "Про деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян". Відповідно до пункту 11 Порядку посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - Регіональні комісії). Цим пунктом також наводиться вичерпний перелік документів, на підставі яких видається посвідчення учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. У зазначеному переліку відсутнє визначення "за рішенням суду", "інше", "тощо".

Статтею 129-1 Конституції України визначено, що судові рішення є обов`язковими до виконання. Постанова Луганського окружного адміністративного суду від 03.09.2008 № 2а-307/08 є підставою для видачі ОСОБА_1 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС Регіональною комісією.

Регіональною комісією (Протоколом № 6 від 21.08.2019) колегіально вирішено видати посвідчення нового зразка категорії 1, серії НОМЕР_3 від 21.08.2019, з написом у верхньому лівому куті "Згідно з постановою суду ЛОАС від 03.09.2008 № 2а-307/08". Крім того, у посвідченні передбачається напис з зазначенням періоду виконання робіт у зоні відчуження. Оскільки заявник працював з 23.10.1992 по 21.06.1993 на Державному спеціалізованому підприємстві "Регіональне управління забезпечення організаційно-розпорядчої діяльності", що підтверджується довідкою від 23.07.1997 № 20, та з 21.06.1993 по 24.07.1997 на Державному підприємстві "Комплекс", що підтверджується довідкою від 23.07.1997 № 165-97, у посвідченні зазначено період виконання робіт 1992-1997.

Також зазначено, що пунктом 12 Порядку передбачено, що у разі втрати або зіпсування посвідчення "У верхньому лівому куті посвідчення ставиться штамп або напис чорним чорнилом: "Повторно. Видано замість посвідчення серії …№…". Беручи до уваги той факт, що зазначеним Порядком не передбачено видачу посвідчень на виконання рішення суду, та враховуючи аналогію закону (коли питання не врегульовані зазначеним нормативно - правовим актом, або іншими актами законодавства, вони регулюються тими правовими актами, що регулюють подібні за змістом питання), у верхньому лівому куті посвідчення зроблено відповідний запис із зазначенням підстави його видання.

24.11.2021 позивач звернувся до УСЗН Лисичанської міської ВЦА з заявою про заміну зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_11, на новому посвідченні рік участі та реквізити судових рішень не вказувати. В заяві позивач просив на виконання доручення Національної сервісної служби України направити на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи заяву про заміну зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 на нове посвідчення на підставі раніше поданих документів у зв`язку з наступним:

- з цього питання позивач вже звертався 18.10.2019 з заявою про заміну зіпсованого бланку посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 - відповіді не отримав;

- заявник ОСОБА_1 вважає це посвідчення зіпсованим з наступних причин:

- зіпсоване посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_7 в порушення Додатку 1 до постанови КМУ від 11.07.2018 № 551, як не передбачає жодних написів про реквізити судового рішення, крім того заявник має декілька судових рішень, що засвідчують статус та категорію пенсіонера;

- попереднє посвідчення (за рішенням суду) заявника від 04.08.2015 серії НОМЕР_8 років участі не має.

Зіпсоване посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 заявник не отримував.

До заяви були додані фотокартка, копія останнього судового рішення заявника, копія попереднього посвідчення від 04.08.2015 серії НОМЕР_8 .

Відповідь УСЗН Лисичанської ВЦА на це звернення позивачем не отримана, відповідачами суду копія не надана, що розцінюється судом як відсутність такої відповіді.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 08.11.2022 у справі № 360/905/22 позовні вимоги ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово- цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії задоволено частково;

- визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, яка полягає у нерозгляді заяви ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про направлення на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи заяви про заміну зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком №1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551, на підставі раніше наданих документів;

- зобов`язано Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути заяву про направлення на розгляд обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи заяви про заміну зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком №1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551, на підставі раніше наданих документів.

- у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 у справі № 360/905/22 апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово - цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі №360/905/22 - залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 - задоволено частково;

- рішення Луганського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року у справі № 360/905/22 - скасовано;

- позов ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово- цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії - задоволено частково;

- визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово- цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області щодо не розгляду заяви ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551;

- зобов`язано Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 та прийняти рішення по суті заяви;

- в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії - відмовлено.

Розглянувши заяву позивача про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання рішення суду у справі № 360/1579/22, суд дійшов такого.

Відповідно до частин першої та другої статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Європейський Суд з прав людини звертає увагу на те, що судове та виконавче провадження є першою та другою стадіями у загальному провадженні (рішення у справі "Скордіно проти Італії". Таким чином, виконання рішення не відокремлюється від судового розгляду і провадження повинно розглядатися загалом (рішення у справі "Сіка проти Словаччини").

Відповідно до статті 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України. Суб`єктами, на яких поширюється обов`язковість судових рішень являються всі органи державної влади і органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадові чи службові особи та громадяни.

Статтею 129-1 Конституції України визначено, що судове рішення є обов`язковим до виконання. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно із частиною першою статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

З вищевикладеного слідує, що рішення суду, яке набрало законної сили є обов`язковим до виконання всіма учасниками справи.

Тобто, боржник повинен вжити невідкладні заходи щодо виконання рішення суду, яке набрало законної сили.

У задоволенні вимоги заявника про визнання бездіяльності Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, яка виражається у невиконанні постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 в адміністративній справі №360/905/22, - протиправною, слід відмовити, оскільки зазначеною постановою ПААС у задоволенні позовних вимог до відповідача-1 відмовлено, відповідно, обов`язок щодо виконання судового рішення у справі № 360/905/22 у Департамента соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації відсутній.

Щодо вимог про визнання бездіяльності Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, яка виражається у невиконанні постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 в адміністративній справі №360/905/22, - протиправною, суд дійшов такого.

Резолютивною частиною постанови ПААС від 16.03.2023 у справі № 360/905/22 зобов`язано Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 24 листопада 2021 року про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 та прийняти рішення по суті заяви.

14.04.2023 Луганським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист у справі № 360/905/22.

28.04.2023 за № 617 УСЗН Лисичанської ВЦА направлено до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації, заступнику голови комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи подання щодо розгляду на засіданні комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, заяви від 24 листопада 2021 року ОСОБА_1 (зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_4 ) про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» замість раніше виписаного посвідчення серія НОМЕР_3 від 21.08.2019.

У листі Департаменту соціального захисту населення ЛОДА від 06.07.2023 № 13/2177-31, направленому на адресу УСЗН Лисичанської ВЦА, зазначено, що 21.06.2023 відбулося засідання обласної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Комісія), у ході якого розглянуто подання від 24.11.2021 про видачу посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_3 від 21.08.2019 на виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2023 по справі № 360/905/22 (далі - Постанова) за апеляційною скаргою ОСОБА_1 . Враховуючи Постанову, Комісією прийнято рішення: рекомендувати управлінню соціального захисту населення Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району виконати Постанову, звернутися до Першого апеляційного адміністративного суду за роз`ясненням Постанови, у разі не згоди з Постановою підготувати документи щодо касаційного оскарження у Верховному Суді; Департаменту звернутися за роз`ясненням до Міністерства соціальної політики України відносно можливості виконання Постанови управлінням соціального захисту населення Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району.

10.08.2023 заступником начальника відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Луганській області Східного міжрегіонального управління юстиції Віхлініним Д.В. прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження № НОМЕР_12 з виконання виконавчого листа № 360/905/22, виданого 14.04.2023 Луганським окружним адміністративним судом, про зобов`язання Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 24.11.2021 про видачу посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорія 1) за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою КМУ від 11.07.2018 № 551, та прийняти рішення по суті заяви.

Боржник звернувся до Першого апеляційного адміністративного суду з заявою від 07.09.2023, в якій просив роз`яснити постанову Першого апеляційного адміністративного суду у справі №360/905/22 (від 16 березня 2023 року) в частині, що стосується: виконання певних дій, які має здійснити управління для реалізації рішення суду щодо видачі посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_3 від 21.08.2019 ОСОБА_1 , без прийняття вищезазначеною Комісією рішення про заміну посвідчення та участі Департаменту соціального захисту населення Луганської облдержадміністрації, який забезпечує підготовку, оформлення, засвідчення посвідчення та його передачу місцевим органам для подальшої видачі особі (за зареєстрованим або фактичним місцем проживання).

Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 20.09.2023 у справі № 360/905/22 у задоволенні заяви управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про роз`яснення постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 - відмовлено.

30.11.2023 за № 1798 УСЗН Лисичанської ВЦА направило листа заявнику з зазначенням, що відповідно до пункту 12 Порядку у разі втрати або зіпсування посвідчення замість нього видається повторне посвідчення на підставі раніше поданих документів, зазначених у пункті 11 Порядку. Такі посвідчення видаються, зокрема, обласними держадміністраціями за місцем проживання (реєстрації) особи. У верхньому лівому куті посвідчення ставиться штамп або напис чорним чорнилом: «Повторно. Видано замість посвідчення серії ... № … ». Враховуючи викладене та положення статті 19 Конституції України, видача Вам посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС взамін зіпсованого не належить до компетенції Лисичанської міської військової адміністрації та її структурних підрозділів, зокрема управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації. З метою виконання постанови, щодо отримання посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» замість раніше виписаного посвідчення категорії 1 серія НОМЕР_3 від 21.08.2019 рекомендовано звернутися з відповідною заявою до Луганської обласної державної адміністрації (уповноваженого органу), за адресою: м. Дніпро, Запоріжське шосе, 30Ф.

18.12.2023 за № 9407/0/192-23 Департамент соціального захисту населення Дніпропетровської ОДА надав інформацію Департаменту соціального захисту населення Луганської ОДА щодо відмови ОСОБА_1 у визначенні статусу учасника наслідків аварії на Чорнобильській АЕС категорії 1 та у видачі посвідчення нового зразка на засідання Регіональної комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян Дніпропетровської ОДА від 01.09.2022, та надав витяг з протоколу засідання комісії від 01.09.2022 № 8.

Листом від 28.12.2023 № 1956 УСЗН Лисичанської ВЦА повідомило заявника про те, що, зважаючи на те, що видача посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС згідно з чинним законодавством не належить до компетенції Лисичанської міської військової адміністрації та її структурних підрозділів, зокрема управління соціального захисту населення, з питання заміни зіпсованого посвідчення від 21.08.2019 серії НОМЕР_1 на нове посвідчення за зразком, передбаченим додатком №1 до постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, рекомендовано звернутися з відповідною заявою до уповноваженого органу - Луганської обласної державної адміністрації.

05.01.2024 за вих. № 1011.4/К-25735.3/23/41.2 Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини направив Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної військово - цивільної адміністрації лист з проханням невідкладно повернутись до розгляду звернення ОСОБА_1 та вжити дієвих заходів реагування, оскільки на сьогодні питання видачі посвідчення заявнику на заміну зіпсованого відповідно до постанови Першого апеляційного адміністративного суду у справі від 16.03.2023 № 360/905/22 не вирішено.

20.03.2024 УСЗН Лисичанської ВЦА звернулося до Департаменту соціального захисту населення ЛОДА з листом № 442, в якому з метою виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі № 360/905/22 просило видати ОСОБА_1 повторне посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС», замість зіпсованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (Категорія 1) серія НОМЕР_3 від 21.08.2019.

Листом від 22.03.2024 № 456 УСЗН Лисичанської ВЦА запросило ОСОБА_1 отримати посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 , за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 (замість посвідчення серії НОМЕР_3 від 21.08.2019) в управлінні соціального захисту населення за адресою: АДРЕСА_5 (ІНФОРМАЦІЯ_3), понеділок - четвер з 9:00 до 17:00, п`ятниця з 9:00 до 15:00.

Листом від 22.03.2024 № 17621.4/К-26221.3/23/41.2 Представник Уповноваженого з прав громадян, постраждалих внаслідок збройної агресії проти України повідомив ОСОБА_1 , що Секретаріатом Уповноваженого скеровано додатковий запит до голови Луганської облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації ОСОБА_3 для з`ясування поточного стану вирішення проблемних питань, що стосуються видачі посвідчення на заміну зіпсованого.

27.03.2024 заявник звернувся до начальника УСЗН Лисичанської МВЦА Сєвєродонецького району Луганської області з заявою про виконання судового рішення ПААС від 16.03.2023 № 360/905/22.

Листом від 03.04.2024 № 552 заявника повторно запрошено отримати посвідчення за адресою: АДРЕСА_2 ) або письмово повідомити управлінню ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) про причини, за яких посвідчення залишається не отриманим.

10.04.2024 УСЗН Лисичанської ВЦА направлено лист № 591 на адресу заявника, в якому повідомлено, що листами управління від 22.03.2024 № 456 та від 03.04.2024 № 552 ОСОБА_1 було запрошено отримати посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 , за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 (замість зіпсованого посвідчення серії НОМЕР_13 від 21.08.2019) за адресою: АДРЕСА_5 (ІНФОРМАЦІЯ_3 ) або повідомити письмово управлінню ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) про причини, за яких посвідчення залишається не отриманим. Проте, станом на 10.04.2024 посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 не отримано, письмових пояснень щодо причин неотримання зазначеного посвідчення до управління не надано.

Листом від 10.04.2023 № 592 УСЗН Лисичанської ВЦА проінформувало Департамент соціального захисту населення ЛОДА про те, що на виконання постанови Першого апеляційного адміністративного суду від 16 березня 2023 року у справі №360/905/22, Луганською обласною державною адміністрацією 21.03.2024 на ім`я ОСОБА_1 видано посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 , за зразком у додатку № 1, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 р. № 551 (замість посвідчення серії НОМЕР_3 від 21.08.2019). Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21.03.2024 передано Департаментом соціального захисту населення Луганської облдержадміністрації до УСЗН для подальшої видачі ОСОБА_1 Листами УСЗН від 22.03.2024 № 456, від 03.04.2024 № 552 та під час телефонної розмови (05.04.2024 зі спеціалістом УСЗН) ОСОБА_1 було запрошено до УСЗН отримати вищезазначене посвідчення. Під час особистого звернення 08.04.2024 до УСЗН за адресою: АДРЕСА_5 (ІНФОРМАЦІЯ_3 ) ОСОБА_1 утримався від отримання запропонованого посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21.03.2024 та не погодився засвідчити свою відмову від згаданого посвідчення у журналі видачі посвідчень, про що УСЗН 08.04.2024 був складений Акт про відмову в отриманні посвідчення. Станом на 10.04.2024 посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» (категорія 1) серія НОМЕР_2 від 21.03.2024 ОСОБА_1 не отримано.

Суд зауважує, що спірні правовідносини фактично склалися з приводу заміни зіпсованого посвідчення, боржником вживалася низка заходів з метою виконання судового рішення у справі № 360/905/22, зрештою нове посвідчення на заміну зіпсованого оформлено, але не отримане заявником.

Пунктом 12 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 (далі - Порядок № 551) передбачено:

«У разі втрати або зіпсування посвідчення замість нього видається повторне посвідчення на підставі раніше поданих документів, зазначених у пункті 11 цього Порядку, особистої заяви (із зазначенням номера та дати видачі посвідчення, поясненням обставин втрати або зіпсування) та опублікованого в пресі повідомлення про визнання посвідчення недійсним.

У разі зміни прізвища, імені, по батькові особи посвідчення видається на підставі раніше поданих документів, зазначених у пункті 11 цього Порядку, особистої заяви із зазначенням номера та дати видачі посвідчення, свідоцтва про шлюб та інших документів.

Такі посвідчення видаються уповноваженим органом за місцем проживання (реєстрації) особи. У верхньому лівому куті посвідчення ставиться штамп або напис чорним чорнилом: "Повторно. Видано замість посвідчення серії ... № ... ".

Якщо втрачене посвідчення знайдено, воно підлягає обов`язковому здаванню уповноваженому органу для подальшого знищення».

На веб сторінці Департаменту соціального захисту населення ЛОДА (https://loga.gov.ua/oda/press/news/departament_socialnogo_zahistu_naselennya_luganskoyi_oblasnoyi_derzhavnoyi) опубліковано оголошення «Вважати недійсним посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЄС (Категорія 1) Серії НОМЕР_3 від 21.08.2019, видане на ім`я ОСОБА_1 , у зв`язку із тим, що воно залишилось на тимчасово окупованій території України, а саме у м. Сєвєродонецьк. Порушено кримінальну справу.»

Оглядом оформленого на виконання судового рішення № 360/905/22 посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1992 по 1997 (категорія 1) серія НОМЕР_2 на ім`я ОСОБА_1 , від 21.03.2024, встановлено, що воно містить зверху справа напис «Повторно. Видано замість посвідчення серії НОМЕР_3 від 21.08.2019».

Напис «Згідно з Постановою суду ЛОАС від 03.09.2008 № 2а-307/08», який був наявний у посвідченні від 21.08.2019 серії НОМЕР_3 , відсутній.

Щодо доводів заявника про те, що посвідчення серії НОМЕР_3 ОСОБА_1 не отримувалося, тобто послуга з видачі посвідчення не надавалася, і відповідно вчинення такого напису є недостовірним, суд зазначає, що формулювання «зіпсоване» ОСОБА_1 неодноразово використовувалося як в тексті позовної заяви, так і в заяві в порядку статті 383 КАС України, тобто заявником фактично не заперечується та обставина, що посвідчення серії НОМЕР_2 видано саме взамін, на його думку, зіпсованого посвідчення серії НОМЕР_3 .

Крім того, Першим апеляційним адміністративним судом у постанові від 16.03.2023 у справі № 360/905/22 зазначено: «суд не приймає доводи апелянта-відповідача, що він, в межах своїх повноважень виконав приписи п. 11-1, п. 12 Порядку № 551 та направив подання до регіональної Комісії про розгляд заяви ОСОБА_1 про видачу йому посвідчення замість раніше виписаного, - оскільки позивач на час звернення до відповідача-1 з заявою від 24.11.2021 вже мав статус та посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС і звертався не за видачею первинного посвідчення, а за заміною наявного, але зіпсованого посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, вже виданого на підставі документів, визначених п. 11 Порядку № 551».

Факт неотримання заявником цих посвідчень (не з вини боржника) не змінює тієї обставини, що посвідчення серії НОМЕР_2 оформлено саме взамін зіпсованого посвідчення серії НОМЕР_3 , яке є бланком суворої звітності, тому обов`язок внесення запису «Повторно…» прямо передбачено пунктом 12 Порядку № 551 - у верхньому лівому куті посвідчення ставиться штамп або напис чорним чорнилом: "Повторно. Видано замість посвідчення серії ... № ... ".

Також суд зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 р. № 551 затверджено форму зразка посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, згідно із якою у посвідченні зазначається «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 19__ році (Категорія 1)».

При цьому суд звертає увагу позивача на те, що при розгляді заяви в порядку статті 383 КАС України суд не може надавати оцінку тому, які саме роки участі у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС мають бути проставлені у посвідченні, виданому на виконання постанови ПААС від 16.03.2023 у справі № 360/905/22, оскільки ці питання взагалі не були предметом дослідження при первинному розгляді справи. Якщо такі питання судом не розглядалися, позивач має право звернутися до суду з позовною заявою в загальному порядку.

Відповідно до частини шостої статті 383 КАС України за відсутності обставин протиправності відповідних рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень - відповідача та порушення ним прав, свобод, інтересів особи-позивача, суд залишає заяву без задоволення. За наявності підстав для задоволення заяви суд постановляє ухвалу в порядку, передбаченому статтею 249 цього Кодексу.

Відтак, з урахуванням виконання боржником постанови ПААС від 16.03.2023 у справі № 360/905/22 - розгляду заяви ОСОБА_1 у спосіб, визначений Порядком № 551, оформлення посвідчення серії НОМЕР_2 замість зіпсованого посвідчення серії НОМЕР_3 за формою, визначеною додатком № 1 до Порядку № 551, а також неодноразове запрошення ОСОБА_1 для отримання цього посвідчення, суд не вбачає підстав для винесення окремої ухвали, тому заява залишається без задоволення.

Керуючись статтями 249, 383 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Заяву ОСОБА_1 про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачами на виконання рішення суду у справі № 360/905/22 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Луганської обласної державної адміністрації - Луганської обласної військово-цивільної адміністрації, Управління соціального захисту населення Лисичанської міської військово- цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язати вчинити певні дії - залишити без задоволення.

Ухвала набирає законної сили негайно після її проголошення, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Суддя А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2024
Оприлюднено22.04.2024
Номер документу118459531
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяІнші процесуальні питання

Судовий реєстр по справі —360/905/22

Постанова від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 25.07.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 08.04.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 20.09.2023

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні